• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Hal betegségek: Mi lehet a baja a halamnak?

Sziasztok,

az egyik parázslazacunkon megjelent valami betegség, és nem tudom beazonosítani.

Fekete foltok jelentek meg rajta vagy benne, nehéz megállapítani,és az úszása is megváltozott. Állandóan az oldalára akar dőlni és rángatózva próbál visszaegyenesedni. Olvastam itt már másoknak is hasonló problémája, de mit lehet tenni ellene, illetve mitől alakul ki arról nem.

A víz minőséggel nem volt gond, folyamatosan ellenőrizve van egyedül a keménysége magas a csapvíz miatt.

A segítséget előre is köszönöm!
 
Hello!

Nálatok is szörnyű állapotok vannak a helyi halasnál?

Nem irok konkrét üzletet. Tbanyán lakok és az egyik nagyobb akvárium diszkontnál gyakorlatilag az akváriumok 20%-a folyamatosan karantén, látható problémákkal.

Amelyikre nincs kiírva hogy karantén, azok is tipikusan gyógyszerezve vannak (malachit zöld szerűség?). Nekem senki ne mondja, hogy normális a halakat így 'tárolni'.

Ritkán veszek új halakat, de megint sikerült Darakórt begyűjteni. Ezért tudom tanácsolni, hogy karanténozzon mindenki.

Aki tud angolul, itt egy érdekes olvasmány:

http://vri.cz/docs/vetmed/48-3-71.pdf

Üdv
z
 
Sziasztok!
Annak mi lehet az oka, hogy egy-egy halam 3-4 hetente elpuszul?(csak nyáron , de szinte minden évben)
Egyébként semmit nem lehet látni rajtu csak az egyik pillanatról a másikra elbújnak az egyik sarokba és elpusztulnak.
Annyi hogy előtte egy-két napig nem esznek.
 
Sziasztok!
Annak mi lehet az oka, hogy egy-egy halam 3-4 hetente elpuszul?(csak nyáron , de szinte minden évben)
Egyébként semmit nem lehet látni rajtu csak az egyik pillanatról a másikra elbújnak az egyik sarokba és elpusztulnak.
Annyi hogy előtte egy-két napig nem esznek.
Ha ezt csak nyáron tapasztalod, akkor a következő okok lehetnek:
- meleg víz (oxigénhiány)
- elhanyagoltabb az akvárium (kevesebbet foglalkozol vele, mint télen pl.)
- rendszertelen etetés/ túleteteés (a nyaralás alatt a szomszéd etet pl. )
Vagy ezek összessége. Ezek persze csak kiváltó okok, melyek a halban már lappangó betegséget előhozzák és amennyiben a hal saját immunrendszere nem tudja legyűrni a kórt, az egyed elhalálozik.
 
Ha ezt csak nyáron tapasztalod, akkor a következő okok lehetnek:
- meleg víz (oxigénhiány)
- elhanyagoltabb az akvárium (kevesebbet foglalkozol vele, mint télen pl.)
- rendszertelen etetés/ túleteteés (a nyaralás alatt a szomszéd etet pl. )
Vagy ezek összessége. Ezek persze csak kiváltó okok, melyek a halban már lappangó betegséget előhozzák és amennyiben a hal saját immunrendszere nem tudja legyűrni a kórt, az egyed elhalálozik.

A víz az kb 4 °c-al melegebb mint amúgy . A rendszertelen etetés alatt mit értesz?
Ja és klór elvileg nincs a vízben mert mindig teszek bele vízelőkészítőt.
 
A víz az kb 4 °c-al melegebb mint amúgy . A rendszertelen etetés alatt mit értesz?
Ja és klór elvileg nincs a vízben mert mindig teszek bele vízelőkészítőt.
Rafi, a szűrőkkel kapcsolatban kérdeztél, így felmerül bennem a kérdés, hogy jelenleg mi szűri az akváriumot?
Ugyanis ha elégtelen a szűrés, vagy nagyon a határon mozog, akkor az is okozhat gondokat. A melegebb vízben a bomlási folyamatok is gyorsabban zajlanak le, így pl. a maradék halkaja is hamarabb indul bomlásnak, illetve a lakók termelte melléktermékek is könnyebben okoznak problémát ha a karbantartás kimarad.
Lehet, hogy kezdésnek érdemes lenne egy ammónia szintet mérni. Illetve a többi fontosabb vízértéket is érdemes ellenőrizni.
A kánikulában pedig hasznos, ha a valamilyen módon hűteni kezded a vizet, illetve ilyenkor a levegőztetést is érdemes elindítani. Ezzel valamennyire kompenzálható az, hogy a melegebb víz oxigén szintje csökken.
 
Rafi, a szűrőkkel kapcsolatban kérdeztél, így felmerül bennem a kérdés, hogy jelenleg mi szűri az akváriumot?
Ugyanis ha elégtelen a szűrés, vagy nagyon a határon mozog, akkor az is okozhat gondokat. A melegebb vízben a bomlási folyamatok is gyorsabban zajlanak le, így pl. a maradék halkaja is hamarabb indul bomlásnak, illetve a lakók termelte melléktermékek is könnyebben okoznak problémát ha a karbantartás kimarad.
Lehet, hogy kezdésnek érdemes lenne egy ammónia szintet mérni. Illetve a többi fontosabb vízértéket is érdemes ellenőrizni.
A kánikulában pedig hasznos, ha a valamilyen módon hűteni kezded a vizet, illetve ilyenkor a levegőztetést is érdemes elindítani. Ezzel valamennyire kompenzálható az, hogy a melegebb víz oxigén szintje csökken.

Az lehet, hogy nem elég jó a szűrő mert diversa claro 1000 belső szűrőm van ami 1000l/órás, de a szűrőanyag benne az csak egy szivacs. Talán nem elégséges a biológiai szűrés?
 
Az lehet, hogy nem elég jó a szűrő mert diversa claro 1000 belső szűrőm van ami 1000l/órás, de a szűrőanyag benne az csak egy szivacs. Talán nem elégséges a biológiai szűrés?
A szűrőd forgatási sebessége elméletben jó, de az az 1 db szivacs 110 literhez szerintem kevés.
Maga a szivacs, mint szűrőanyag jó, mert mechanikai és biológiai szűrésre is használható. A gond csak az, hogy ha egyetlen szivacsot akarnak univerzális szűrőanyagként használni. A probléma, hogy a szivacsot a szűrő karbantartásakor kénytelen a tulajdonos kimosni, hiszen másként hogyan szabadulhatna meg a kiszűrt kosztol. Ha ez a kimosás klóros csapvízzel történik, akkor a biológiai szűrésnek lényegében annyi, de még ha az akváriumból leszívott, vagy előkészítővel kezelt vízben van mosva, akkor is a szűrőbacik jó része elvész.
Ezzel a töredékére csökken a szűrő ammónia és nitrit bontási képessége, az ammónia szint megemelkedik, és az érzékenyebb halak szépen ammónia mérgezésben elpusztulnak. (Esetleg még némi algásodás is beindul az ammónia tüskének köszönhetően.)
Ezért is javasoltam, hogy érdemes lenne az ammónia és esetleg a nitrit/nitrát szintet mérni, főleg a szűrő takarítása előtt, és utána néhány napig. Ez megerősítheti a fenti elméletet.

Mivel új szűrőt keresel, amíg nem sikerül beszerezni, addig a mostani szűrőn érdemes egy kis módosítást végrehajtani. A szűrőszivacsot felezd el. Az szűrő alsó rácsos részénél lévő felét használd mechanikai szűrésre, és karbantartáskor csak ezt mosd ki. A felső felét hagyd meg biológiai szűrőnek, és ezt érintetlenül rakd vissza takarítás után. (Vagy ha nagyon elkoszolódott a baciktól, akkor csak egész könnyen öblítsd át.)
Ha meglesz az új szűrő, akkor 2-3 hétig a régit és az újat együtt javasolt használni. Ennyi idő minimum kell, hogy valamiféle biológiai szűrés elkezdjen kialakulni az új szűrő szűrőanyagaiban. Ezt lehet gyorsítani, ha a régi szivacsát belenyomkodod, beleöblíted az új szűrőbe, vagy esetleg a boltokban kapható baktérium kultúrákkal.
 
A szűrőd forgatási sebessége elméletben jó, de az az 1 db szivacs 110 literhez szerintem kevés.
Maga a szivacs, mint szűrőanyag jó, mert mechanikai és biológiai szűrésre is használható. A gond csak az, hogy ha egyetlen szivacsot akarnak univerzális szűrőanyagként használni. A probléma, hogy a szivacsot a szűrő karbantartásakor kénytelen a tulajdonos kimosni, hiszen másként hogyan szabadulhatna meg a kiszűrt kosztol. Ha ez a kimosás klóros csapvízzel történik, akkor a biológiai szűrésnek lényegében annyi, de még ha az akváriumból leszívott, vagy előkészítővel kezelt vízben van mosva, akkor is a szűrőbacik jó része elvész.
Ezzel a töredékére csökken a szűrő ammónia és nitrit bontási képessége, az ammónia szint megemelkedik, és az érzékenyebb halak szépen ammónia mérgezésben elpusztulnak. (Esetleg még némi algásodás is beindul az ammónia tüskének köszönhetően.)
Ezért is javasoltam, hogy érdemes lenne az ammónia és esetleg a nitrit/nitrát szintet mérni, főleg a szűrő takarítása előtt, és utána néhány napig. Ez megerősítheti a fenti elméletet.

Mivel új szűrőt keresel, amíg nem sikerül beszerezni, addig a mostani szűrőn érdemes egy kis módosítást végrehajtani. A szűrőszivacsot felezd el. Az szűrő alsó rácsos részénél lévő felét használd mechanikai szűrésre, és karbantartáskor csak ezt mosd ki. A felső felét hagyd meg biológiai szűrőnek, és ezt érintetlenül rakd vissza takarítás után. (Vagy ha nagyon elkoszolódott a baciktól, akkor csak egész könnyen öblítsd át.)
Ha meglesz az új szűrő, akkor 2-3 hétig a régit és az újat együtt javasolt használni. Ennyi idő minimum kell, hogy valamiféle biológiai szűrés elkezdjen kialakulni az új szűrő szűrőanyagaiban. Ezt lehet gyorsítani, ha a régi szivacsát belenyomkodod, beleöblíted az új szűrőbe, vagy esetleg a boltokban kapható baktérium kultúrákkal.

Köszönöm a választ!
A tanácsodat pedig megfogadom.
 
Hello,

Gondolom leírom, hogyan jártam az utolsó halvásárlásom alkalmával. Hátha segít valakinek. Ritkán veszek halakat (1-2 évente?) és az utolsó két alkalommal Darakór probléma volt.

Amit fontos tudni, az az, hogy darakór az nincs mindenhol jelen (ahogy több halas állítja), hanem csak már meglévő fertőzöttség miatt alakul(hat) ki. Tehát, ha van egy akvárium, amiben nincs darakór, akkor amíg kívülről nem érkezik parazíta (új hal, növény (!), háló (víz!) stb) addig a halak nem is lesznek darakórosak.

Ha már láthatóak a pöttyök egy halon, az azt jelenti, hogy az egész akvárium fertőzőtt és nem elég csak a láthatóan beteg halakat kezelni.

Ezért is fontos az új halakat karanténezni, főleg növényes akváriumokban, mivel a kezelések nagy része árt a növényeknek.

Én Parakill turbo-t használtam, ha ez megfelelő dózisban a megfelelő ideig van használva, 100% kiviszi a darakórt. Kérdés, hogy a halak túlélik-e.

Sajnos nem talátlam meg, Parakill turbó pontosan mit tartalmaz, de nagy valószínüséggel Malachit zöld + formalin + ?.

Ezek gyakorlatilag mérgezőek a halakra is, és itt jön be sok ismeretlen. Ideális eseten a dózis meghatározása kellene hogy függjön a vízkeménységtől (Lágy vízben malachit zöld sokkal mérgezőbb!!) az akváriumban talalható szervesanyag mennyiségétől (Üveg karantén vs berendezett akvárium) stb. Bizonyos halfajok sokkal érzékenyebbek. Az, hogy a gyógszer gyártója nem adja meg, hogy mit tartalmaz a szer, milyen koncentrációban, elégge megnehezíti a kezelést.

A másik lényeges szempont, a kezelés ideje. NEM elég, ha csak addig kezeljük a halakat míg a pöttyök eltünnek. Darakórnak van egy életciklusa, aminek az ideje erősen hőmérséklet függő. Ezért fontos minnél magasabb hőmérséklet biztosítása (amíg a halak tolerálják). 28-30 C nem jelent problémát a legtöbb trópusi halnak.

Kezelés alatt a levegőztetés különösen fontos, több okból is.

A cél az, hogy az legutolsó parazíta is elpusztuljon. Ha ez nem történik meg, akkor szép lassan kezdődik minden előlről.

Növényes akvárium esetén szerintem a legjobb módszer a halak áthelyezése másik akváriumba (talaj stb nelkül) és a kezelés itt történjen. Ha a parazita bizonyos ideig nem talál halat, 100% elpusztul. Így a növényes akváriumot nem kell kezelni. Csigákon / garnélákon nem tud megélni.

Szóval mindenki karanténozzon, látszólag tünetmentes halak pár nap alatt teljesen fertőzőttek lehetnek!

Üdv!
 
Utoljára módosított:
Talán picit túlspilázod a kérdést. A darakór a leggyakoribb és legegyszerűbben kezelhető halbetegség. Sózni kell a vizet, ami az élővilágnak nem árt. Bűvészkedni mérgekkel nem érdemes, mert az meg stresszeli csak az akváriumot és a lakóit.
 
Talán picit túlspilázod a kérdést. A darakór a leggyakoribb és legegyszerűbben kezelhető halbetegség. Sózni kell a vizet, ami az élővilágnak nem árt. Bűvészkedni mérgekkel nem érdemes, mert az meg stresszeli csak az akváriumot és a lakóit.

Lehet, hogy tulspilazom a dolgot... Darakornal 1-3 teaskanal so / 4 liter javasolnak. Ezt a novenyek mennyire szeretik? Azt tudom, hogy guppik, molyk stb kifejezetten jol birjak a sot.

Mas halak, lehet, hogy sokkal kevesbe.

https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/51532/Oldfield_Saltwater_Cichlids_2004.pdf

pl 10% elhullas 1% sokoncentracional,
 
Utoljára módosított:
Eltérőek az infók a só mennyiségéről, de 2 teáskanál/10 l víz sót szinte minden kibír csak a darakór nem.
 
Beteszed és normál vízcsere idejekor vagy visszasózol, ha gond lenne, vagy már nem, ha minden ok. Parázni tégyleg nem kell. Sokkal komolyabb az olyan betegség, amivel nem lehet mit kezdeni, csak végig nézheted tehetetlenül, ahogy elpusztul a hal.
 
Sziasztok! Nagyon rossz helyről vettem 3 otot, egypárszor megfogattam hogy nem veszek ott többet halat de most csak ott volt. Igazábol nem tudom miért vettem onnan. Mindegy. A 3 ból kettő egészséges. Egynek valami sárga hólyag van a kopoltyúja mellett a fején allulról(ezt a kereskedésbe nem láttam). Mi lehet ez? Az interneten nem találok róla semmit. Hogy tudom kezelni? Fertőző lehet? (A kép nagyon gyenge minőségü lett)IMG_20160913_170043.jpg IMG_20160913_170043.jpg
 
Sziasztok! Nagyon rossz helyről vettem 3 otot, egypárszor megfogattam hogy nem veszek ott többet halat de most csak ott volt. Igazábol nem tudom miért vettem onnan. Mindegy. A 3 ból kettő egészséges. Egynek valami sárga hólyag van a kopoltyúja mellett a fején allulról(ezt a kereskedésbe nem láttam). Mi lehet ez? Az interneten nem találok róla semmit. Hogy tudom kezelni? Fertőző lehet? (A kép nagyon gyenge minőségü lett)View attachment 17245 View attachment 17245
Hol kérdezzek rá ahol tudnak válaszolni hogy mi lehet ez? Ha az állat orvosnál járok akkor megkérdezem. Vagy végezzek vele? :bucktooth:
 
Hol kérdezzek rá ahol tudnak válaszolni hogy mi lehet ez? Ha az állat orvosnál járok akkor megkérdezem. Vagy végezzek vele? :bucktooth:

Egézségesen viselkedik?

Karanténozni nagyon fontos, Otto-nál különösen. Ezeket tipikusan nem tenyésztik, hanem nem túl humánus módszerekkel vadon fogják Dél-Amerikában. Utána utaznak elég sokat, majd ugyancsak nem túl Otto kompatibilis üres üvegakváriumokban várják a jobb sorsukat.

Nem akarok általánosítani, de az általam ismert legtöbb (vidéki) díszhal kereskedés (és ebben nagykert is beleértek) kritikán aluli módon tartja a halakat. Betegségek, parazíták terjedése ellen a minimális szabályokat nem tartják be.

A legjobb módja az egész állomány teljes kipusztításának, ha rendszersen, össze-vissza vásárolt halakat kapásból az akváriumba teszünk.

Egy karantén akvárium nem kerül túl sokba, pár ezer ft. Tető, világítás nem kell rá. Ha már beütött a baj, akkor úgyis szükség lesz rá, mert a növényes akváriumban - az esetek nagy részében - a gyógyszerezés nem jó ötlet.

Üdv.
 
Utoljára módosított:
Back
Oldal tetejére