• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Tápozás low-techben

Köszönöm szépen a választ! ;)

Természetesen tisztában voltam/ vagyok vele, hogy nehéz.
Azt nem írtam ugyan, de volt már mindenféle elképzelés és ki is próbáltam sokat: tóföld, tőzeg szúnyoghálóval elválasztva, agyagba zárt növénytáprúd, bolti gyökértáp, a 42 literesben a restart előttig direkt garnélás akváriumba szánt égetett agyagtalaj, stb., stb., stb., több-kevesebb sikerrel.
A bikarbonáttal inkább csak szívtam, azaz annak tudom/ azonosították be a jelenséget: a leveleken (crypto, anubias) teljesen fehér kemény "vízkőréteg" alakult ki, mivel elviekben a növények a bikarbonátból próbáltak szénhez jutni és ennek biogén mészkiválás lett az eredménye. Sajnos sokáig pihentetett csapvíznél a vödör oldalán is megjelent az az érdes réteg, sőt az akváiumban a szűrőn és a dekoráción is, ami valljuk ne nem akar szénhez jutni, így továbbra is tisztázatlan maradt számomra...
Ennél a talajnál ez legalább úgy látszik megszűnt! :rolleyes:

Köszönöm a tanácsot is, kísérletezek még kicsit (most nincs se erőm se időm szétszedni) aztán lehet marad a restart -teljes egészében föld kerül a kavics alá, vagy ültetőtálakba.
Milyen földet használsz és mellé milyen tápozást? (gondolok itt táptablettára, folyékony tápra, stb.)
Szia ha mindíg 15Nk vizzel cserélsz akkor az akiban lassan keményedik a víz főleg ha a pótlás is azzal megy lehet már 25 vagy még rosszabb. Mérd meg az akvárium vizét milyen kemény és lágyítsd le 10 max 12 Gh ra ha minden jó és nem szikes a vized akkor a kh kevesebb lesz. Nehéz növényezni beton kemény vízben.
 
Köszönöm szépen a választ! ;)

Természetesen tisztában voltam/ vagyok vele, hogy nehéz.
Azt nem írtam ugyan, de volt már mindenféle elképzelés és ki is próbáltam sokat: tóföld, tőzeg szúnyoghálóval elválasztva, agyagba zárt növénytáprúd, bolti gyökértáp, a 42 literesben a restart előttig direkt garnélás akváriumba szánt égetett agyagtalaj, stb., stb., stb., több-kevesebb sikerrel.
A bikarbonáttal inkább csak szívtam, azaz annak tudom/ azonosították be a jelenséget: a leveleken (crypto, anubias) teljesen fehér kemény "vízkőréteg" alakult ki, mivel elviekben a növények a bikarbonátból próbáltak szénhez jutni és ennek biogén mészkiválás lett az eredménye. Sajnos sokáig pihentetett csapvíznél a vödör oldalán is megjelent az az érdes réteg, sőt az akváiumban a szűrőn és a dekoráción is, ami valljuk ne nem akar szénhez jutni, így továbbra is tisztázatlan maradt számomra...
Ennél a talajnál ez legalább úgy látszik megszűnt! :rolleyes:

Amit írsz, az "biogenic decalcification" néven fut. Sajnos ez nálam is tud problémát okozni. Jó "gyógyszert" még nem találtam rá. Nem cserélek egyszerre sok vizet :). Nálam nagyon kemény (25 nk feletti) és bikarbonátokban gazdag a csapvíz és ha nagyobb vízcserét csinálok, illetve erős fénnyel világítok a növényekre, akkor főleg a crypo-k levelein megjelenhet ez a fehéres, "koszos" lerakódás. A lerakódás rajta is marad, ilyenkor én le szoktam csipkedni ezeket a leveleket. Szvsz crypto az erős fény hatására a Ca-bikarbonátból "kidurrantja" a szenet és sajnos a Ca lerakódás a levelén marad. Nyilvánvalóan megoldás lenne, ha a víz keménysége mondjuk 15 nk alatt lenne, ami például Budapesten sok helyen nem is elérhetetlen.

Köszönöm a tanácsot is, kísérletezek még kicsit (most nincs se erőm se időm szétszedni) aztán lehet marad a restart -teljes egészében föld kerül a kavics alá, vagy ültetőtálakba.
Milyen földet használsz és mellé milyen tápozást? (gondolok itt táptablettára, folyékony tápra, stb.)

Én sima földet használok a kertből, angolul "top soil" néven fut. Ez a talaj felső rétege, amiben azért van humusz és némi szerves anyag darabkák, de a lebomlási folyamatoknak nem a kezdetén van. Ezzel szemben a bolti (virág)földek is jól működhetnek. Ezek inkább "organic soil" kategóriába tartoznak, több szerves anyag van bennük. Ezekben lehet műtrágya, ami esetleg kezdeti, indítási körültekintést igényel. Tóföld külön "állatfaj". 100% tözeg nem biztos, hogy jó választás, bár nálam nem volt katasztrófa, túl jó sem volt. Tőzeg a lebomlási folyamatok nagyon kezdeti állapotában van, és a "sűrűsége" is elég alacsony. Itt van egy tanulmány, ami megmagyarázhatja, hogy a tőzeg miért nem a legjobb választás:

http://cbnbp.mnhn.fr/cbnbp/ressources/plans_actions/biblio/Barko.pdf

Föld esetén a megfelelő rétegrend betartása nagyon fontos. kb 2.5-3 cm földre kb 2.5-3 cm igen apró kavics. Ettől eltérni akkor érdemes, ha valaki tudja, mit csinál.
Folyékony táp ilyen akváriumba nem kell minimum fél évig, utána esetenként szükség lehet K és Fe EDTA-ra ha úszónövények is vannak.
 
Utoljára módosított:
Amit írsz, az "biogenic decalcification" néven fut. Sajnos ez nálam is tud problémát okozni. Jó "gyógyszert" még nem találtam rá. Nem cserélek egyszerre sok vizet :). Nálam nagyon kemény (25 nk feletti) és bikarbonátokban gazdag a csapvíz és ha nagyobb vízcserét csinálok, illetve erős fénnyel világítok a növényekre, akkor főleg a crypo-k levelein megjelenhet ez a fehéres, "koszos" lerakódás. A lerakódás rajta is marad, ilyenkor én le szoktam csipkedni ezeket a leveleket. Szvsz crypto az erős fény hatására a Ca-bikarbonátból "kidurrantja" a szenet és sajnos a Ca lerakódás a levelén marad. Nyilvánvalóan megoldás lenne, ha a víz keménysége mondjuk 15 nk alatt lenne, ami például Budapesten sok helyen nem is elérhetetlen.



Én sima földet használok a kertből, angolul "top soil" néven fut. Ez a talaj felső rétege, amiben azért van humusz és némi szerves anyag darabkák, de a lebomlási folyamatoknak nem a kezdetén van. Ezzel szemben a bolti (virág)földek is jól működhetnek. Ezek inkább "organic soil" kategóriába tartoznak, több szerves anyag van bennük. Ezekben lehet műtrágya, ami esetleg kezdeti, indítási körültekintést igényel. Tóföld külön "állatfaj". 100% tözeg nem biztos, hogy jó választás, bár nálam nem volt katasztrófa, túl jó sem volt. Tőzeg a lebomlási folyamatok nagyon kezdeti állapotában van, és a "sűrűsége" is elég alacsony. Itt van egy tanulmány, ami megmagyarázhatja, hogy a tőzeg miért nem a legjobb választás:

http://cbnbp.mnhn.fr/cbnbp/ressources/plans_actions/biblio/Barko.pdf

Föld esetén a megfelelő rétegrend betartása nagyon fontos. kb 2.5-3 cm földre kb 2.5-3 cm igen apró kavics. Ettől eltérni akkor érdemes, ha valaki tudja, mit csinál.
Folyékony táp ilyen akváriumba nem kell minimum fél évig, utána esetenként szükség lehet K és Fe EDTA-ra ha úszónövények is vannak.

Köszönöm! Közben bevillant, hogy tiéd volt a 200 literes el natural: azt a topicot végigolvastam, teljes érdeklődéssel -eleve a lerakódás miatt találtam rá. ;)
Az olyan leveleket én is levágtam ANNO, az a baj hogy mivel nem nőttek olyan ütemben az új levelek, így csupaszabb lett az akvárium mint dúsabb. :ROFLMAO: Lágyítottam is egy időben, olyan 10nk-ra, de teljes megoldást az sem jelentett. Felhúzott továbbá, hogy másoknak szintén a 15nk-s miskolci csapvíz mellett ismeretlen a jelenség...
Szóval pl. a vakondtúrás működő opció lehetne? :rolleyes:
 
Szia ha mindíg 15Nk vizzel cserélsz akkor az akiban lassan keményedik a víz főleg ha a pótlás is azzal megy lehet már 25 vagy még rosszabb. Mérd meg az akvárium vizét milyen kemény és lágyítsd le 10 max 12 Gh ra ha minden jó és nem szikes a vized akkor a kh kevesebb lesz. Nehéz növényezni beton kemény vízben.

Köszönöm!
Igen, valóban nehéz betonkeményben, még low körülmények között is.
Sokakról tudok Miskolcon belül, akik szintén az alap vonalat követik, csapvízzel, különösebb gond nélkül. Próbáltam lágytani, 5 literes ioncserélt bolti megoldással olyan 10nk-n tartottam akkortájt a 42 literest, a Galaxy razbórák miatt eleve. Volt fejlődés, igaz volt tőzeg az égetett talaj alatt, napi micro, macro, carbo, táptabletta -de nem volt olyan látványos, amilyet elvártam. Lehet akkor meg "túltoltam"... :rolleyes: Nincsenek nagy elvárásaim, tudom hogy nem CO2 vonal, de sokszor látok akváriumról képeket, ahol látszik az eltelt relatív kevés idő vs. szép növényfejlődés low vonalon. Nálam meg mintha megállt volna az idő. :cautious::ROFLMAO:
 
Köszönöm! Közben bevillant, hogy tiéd volt a 200 literes el natural: azt a topicot végigolvastam, teljes érdeklődéssel -eleve a lerakódás miatt találtam rá. ;)
Az olyan leveleket én is levágtam ANNO, az a baj hogy mivel nem nőttek olyan ütemben az új levelek, így csupaszabb lett az akvárium mint dúsabb. :ROFLMAO: Lágyítottam is egy időben, olyan 10nk-ra, de teljes megoldást az sem jelentett. Felhúzott továbbá, hogy másoknak szintén a 15nk-s miskolci csapvíz mellett ismeretlen a jelenség...
Szóval pl. a vakondtúrás működő opció lehetne? :rolleyes:

Szerintem még egy tényezőre szükség van, hogy a kálcium lerakódás bizonyos növényleveleken megjelennek. Ennek nem tudom az okát, de szerintem nálam főleg csak akkor jelentkezik, ha relatíve erős fénnyel világítok (és nagy vízcserét csinálok közvetlenül a csapból).

Vakondtúrásról fogalmam sincs. Ha sima földben gondolkodsz, akkor szerintem nem érdemes túl mélyről kiszedni. Közvetlenül a legfelső réteg alatti talaj már tipikusan elég jól lebomlott, mineralizálódott, de még vannak benne a lebomlás koraibb fázisában levő szerves anyagok is. A talaj alsóbb rétegeinek az összetétele nem mindig kedvező, például gondolj egy erősen löszös talajra. A felső rétegeknél sokkal jobban dominál a szerves anyagból (pl lehullott levelek stb), képződött humusz. Ahol az altalaj nem megfelelő, ott még simán lehet, hogy a felette levő föld jó. Talajoknál a A1 A0 szintet szoktak emlegetni. Nagy szerves anyag darabokat, például fűgyökerek stb érdemes kiszedni.
1576849982975.png
Egyébként ha besétálsz valamelyik nagyobb áruházba, és veszel virágföldet, az is jó eséllyel működni fog. Ha műtrágyázták, akkor első pár hétben több vízcsere kell és hal vagy garnéla csak később mehet bele. Rétegrend fontos! Túl sok vagy kevés föld, túl nagy vagy túl kevés takaró kavicsréteg gondokat okozhat!
 
Utoljára módosított:
Sziasztok!

Segítséget illetve iránymutatást szeretnék kérni tápozással kapcsolatban.

December elején indítottam első akváriumom:
-240 liter(120*40*50)
-szűrés: külső-jbl e900, belső-atman at f304
-világítás 30lumen/liter 6500K LED szalag+növényes is, jelenleg 8 óra
-növények:
Elodea densa(jönnek hajtások,de nem sokat nő)
Bacopa karoliniana(ez is kezd hajtani,kevés alga van rajta)
Cryptocorin wendtii(hozzá a leveleket,növöget)
Ludwigia repens(2 napos,eddig semmi negatívum)
-dekor: egy nagyobb red moor gyökér
-aljzat: JBL manado
-lakók: 4 oto és 10 vörös neon egyenlőre

Amit adagolok:
4ml carbó/nap
2,5ml profito/nap
1,5ml TF macro/nap

A célom egy vegyes akvárium nem túl sok de egészséges növényekkel. Esetleg érdemes lenne változtatni? Az a baj, nem annyira vagyok tisztában azzal,hogy kb. mennyit kellene a növényeknek fejlődnie hetente pl.
Negatívum, a bacopán valami szőr alga, tegnap óta a front üvegen valami barnás szösz szerű.

Köszi előre is a segítséget és véleményt!
 
Sziasztok!

Segítséget illetve iránymutatást szeretnék kérni tápozással kapcsolatban.

December elején indítottam első akváriumom:
-240 liter(120*40*50)
-szűrés: külső-jbl e900, belső-atman at f304
-világítás 30lumen/liter 6500K LED szalag+növényes is, jelenleg 8 óra
-növények:
Elodea densa(jönnek hajtások,de nem sokat nő)
Bacopa karoliniana(ez is kezd hajtani,kevés alga van rajta)
Cryptocorin wendtii(hozzá a leveleket,növöget)
Ludwigia repens(2 napos,eddig semmi negatívum)
-dekor: egy nagyobb red moor gyökér
-aljzat: JBL manado
-lakók: 4 oto és 10 vörös neon egyenlőre

Amit adagolok:
4ml carbó/nap
2,5ml profito/nap
1,5ml TF macro/nap

A célom egy vegyes akvárium nem túl sok de egészséges növényekkel. Esetleg érdemes lenne változtatni? Az a baj, nem annyira vagyok tisztában azzal,hogy kb. mennyit kellene a növényeknek fejlődnie hetente pl.
Negatívum, a bacopán valami szőr alga, tegnap óta a front üvegen valami barnás szösz szerű.

Köszi előre is a segítséget és véleményt!
Szia sajna azt kell mondjam a szűrés még lowtech ben is kevés ez az első dolog az alga elleni harcban ,és legalább 5% legyen a szűrő töltet az akvárium bruttó térfogatához képest.
 
Képet tudnál felrakni az akváriumról? Indításkori, illetve mostani segíthetne... Ha jól számolom, még csak kb 1 hónap telt el.
Nem hinném, hogy szűrő segítene neked, attól kétlem, hogy gyorsabban nőnének a növények.
Növény listád alapján remek eredményeket lehet elérni low-tech keretek között megfelelő talaj választással. Kb 2.5 cm földre kb 2.5 cm apró kavics. Így már indításkor is van szerves anyag az akváriumban, ami az apró lények lebontó tevékenységének köszönhetően CO2-t ad le a vízoszlopba. Szén tipikusan a limitáló tényező a növények számára low-tech keretek között.
 
Képet tudnál felrakni az akváriumról? Indításkori, illetve mostani segíthetne... Ha jól számolom, még csak kb 1 hónap telt el.
Nem hinném, hogy szűrő segítene neked, attól kétlem, hogy gyorsabban nőnének a növények.
Növény listád alapján remek eredményeket lehet elérni low-tech keretek között megfelelő talaj választással. Kb 2.5 cm földre kb 2.5 cm apró kavics. Így már indításkor is van szerves anyag az akváriumban, ami az apró lények lebontó tevékenységének köszönhetően CO2-t ad le a vízoszlopba. Szén tipikusan a limitáló tényező a növények számára low-tech keretek között.
Szia osztom amit mondasz, de nagy szaktudás kell gyenge szűrés mellett alga mentes akváriumot fenntartani a legkisebb baki és felborul az egyensúly . Azért ha majd úgy adódik azért javítson a szűrésen. Ezen én már túl vagyok . Annak idején az uccsó dolog volt amin változtattam az a szűrés és onnantól sínen volt minden és most is így van.
 
Képet tudnál felrakni az akváriumról? Indításkori, illetve mostani segíthetne... Ha jól számolom, még csak kb 1 hónap telt el.
Nem hinném, hogy szűrő segítene neked, attól kétlem, hogy gyorsabban nőnének a növények.
Növény listád alapján remek eredményeket lehet elérni low-tech keretek között megfelelő talaj választással. Kb 2.5 cm földre kb 2.5 cm apró kavics. Így már indításkor is van szerves anyag az akváriumban, ami az apró lények lebontó tevékenységének köszönhetően CO2-t ad le a vízoszlopba. Szén tipikusan a limitáló tényező a növények számára low-tech keretek között.
Szia,
Talajtabletta segíthet? Aquaplantot használok...
Amúgy helytálló az az elgondolás, hogy, ha megfelelő a növényi növekedés, nincs alga?
 
Amúgy helytálló az az elgondolás, hogy, ha megfelelő a növényi növekedés, nincs alga?

Az, hogy mi stimulálja az algát, erősen függ az adott körülményektől. Általános igazságok nem nagyon vannak. Viszont szerintem tipikusan a jól növekedő növények hozzájárulnak, hogy az alga nehezebb helyzetben legyen. De azért el lehet érni olyan állapotokat is, hogy a növények is és az alga is jól növekedjen low-tech keretek között..
Sajnos folyékony tápok (NPK és mikrók) sok esetben csak az algát stimulálják low-tech keretek között. Elég sokat lehet ilyenkor pepecselni az akváriummal, hogy algamentessen nézzen ki. Amúgy látom, adagolsz carbo-t, ezt -dózis függvényében- alga sem nagyon szereti.
 
Szia,
Talajtabletta segíthet? Aquaplantot használok...
Amúgy helytálló az az elgondolás, hogy, ha megfelelő a növényi növekedés, nincs alga?
Jó az aquaplant én is használom sokkal szebbek a növények, lowtechben tökéletes.
 
Az, hogy mi stimulálja az algát, erősen függ az adott körülményektől. Általános igazságok nem nagyon vannak. Viszont szerintem tipikusan a jól növekedő növények hozzájárulnak, hogy az alga nehezebb helyzetben legyen. De azért el lehet érni olyan állapotokat is, hogy a növények is és az alga is jól növekedjen low-tech keretek között..
Sajnos folyékony tápok (NPK és mikrók) sok esetben csak az algát stimulálják low-tech keretek között. Elég sokat lehet ilyenkor pepecselni az akváriummal, hogy algamentessen nézzen ki. Amúgy látom, adagolsz carbo-t, ezt -dózis függvényében- alga sem nagyon szereti.
Ezért ajánlottam a jobb szűrést mert akkor nagyobb tere van az embernek és kevesebb a pepecselés.
 
Az, hogy mi stimulálja az algát, erősen függ az adott körülményektől. Általános igazságok nem nagyon vannak. Viszont szerintem tipikusan a jól növekedő növények hozzájárulnak, hogy az alga nehezebb helyzetben legyen. De azért el lehet érni olyan állapotokat is, hogy a növények is és az alga is jól növekedjen low-tech keretek között..
Sajnos folyékony tápok (NPK és mikrók) sok esetben csak az algát stimulálják low-tech keretek között. Elég sokat lehet ilyenkor pepecselni az akváriummal, hogy algamentessen nézzen ki. Amúgy látom, adagolsz carbo-t, ezt -dózis függvényében- alga sem nagyon szereti.
Carbo-ból amúgy jó a mennyiség? Az oto-k sokat besegítenek az alga pusztításban...imádom őket. Tervben van még limnophylia sessiliflora telepítése is.
 
Carbo-ból amúgy jó a mennyiség? Az oto-k sokat besegítenek az alga pusztításban...imádom őket. Tervben van még limnophylia sessiliflora telepítése is.
Igen a gyorsan növő növények konkurenciája az algának. Az argentín átok hínár is kiváló
 
Back
Oldal tetejére