• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Növényes 60P Relax & Slow

Tomiii

Főkertész
Sziasztok,

egy hoszabb kihagyás után indítottam egy új akváriumot. Az idei év más számomra mint az összes eddigi mert Január elején megérkezett a pici lányom. Tudva hogy kemény lesz az eleje tavaly óta nem is volt akvárium a házban de kb 2 hete elindult az új.

Egy pár paraméter:

60x30x36 Opti GA üveg
Aquasky 601 lámpa
Nagynyomású CO2 + aquario diffuzer
OASE Biomaster 600 csak Mátrix és Seachem Purigen van benne és a legfelső rekeszben szivacs.
Aquario Premium Neo Flow L

Aljzat:

Dennerle NutriBasis 6in1
ADA Aqua Soil Amazonia Ver.2

Táp:
2hr APT1 Zero 2ml/nap

Víz:
Ozmó víz GH+al 120TDS-re sózva. 23 C fok a hőmérséklete

Nem szerettem volna naplózni az akváriumot és ahogy a neve is mondja próbálok egy lassabban növekedő üveget összerakni, mert sok időm még nincsen sajnos. De egyelőre inkább elkeserítő az eredmény mint bármi, így gondoltam kérek egy kis segítséget.

Vízcserék:
Első héten napi 50%, most pedig 2 naponta 50%

A növények így majdnem 2 hét elteltével (12napja indult) csak szenvednek, olvadnak és nem értem miért...

Növények:

Dennerle növény - Bucephalandra spec. 'Mini Needle Leaf' - olvad rendesen
Tropica növény - Bucephalandra Kedagang TC - Olvad rendesen
Tropica növény - Taxiphyllum 'Spiky' moha TC
ADA növény - Anubias barteri var. nana 'Petite' - zselés S
Green Aqua növény - Eleocharis acicularis mini - Olvad de van 1-2 hajtás
Tropica növény - Lilaeopsis brasiliensis TC - Vegetál
Tropica növény - Vallisneria nana - elolvadt teljesen, talán lesz új hajtás
Green Aqua növény - Rotala vietnam H'ra - olvad de van már pár szebb új levele
Tropica növény - Helanthium tenellum Green TC - vegetál

Én arra gyanakszom, hogy a táp nem stimmel. Van itthon ADA tápom kezdjem el esetleg azt?

Pár kép, hogy hogy indult és milyen most
 

Attachments

  • IMG_7660.JPG
    IMG_7660.JPG
    273.6 KB · Megtekintések: 109
Pár kép, hogy mi is a szenvedés tárgya:
 

Attachments

  • IMG_0392.jpg
    IMG_0392.jpg
    274.6 KB · Megtekintések: 93
  • IMG_0393.jpg
    IMG_0393.jpg
    205 KB · Megtekintések: 64
  • IMG_0394.jpg
    IMG_0394.jpg
    282.5 KB · Megtekintések: 59
  • IMG_0395.jpg
    IMG_0395.jpg
    199.6 KB · Megtekintések: 55
  • IMG_0396.jpg
    IMG_0396.jpg
    191.3 KB · Megtekintések: 55
  • IMG_0397.jpg
    IMG_0397.jpg
    125.8 KB · Megtekintések: 53
  • IMG_0399.jpg
    IMG_0399.jpg
    243.3 KB · Megtekintések: 66
Majd az okosabbak megmondják, hogy tutira mi a gond, de a 2hr APT1 Zero lehet egy hibaforrás. Se nitrát, se foszfát, s nincsenek halak/csigák/garnélák, akik ezt megoldják.
Én is erre gondolok, de azt hittem az elején amíg érkeznek a halak a talaj megoldja - vszinű tévedtem :(
 
Egy ideig én sem olvastam a fórumot. Meglepődve vettem észre, hogy mennyire eltolódott "minden" a tápozás irányába. Ha valami nem stimmel az akváriumban azonnal "tápozásban" keresik a megoldást. Ezt nem nagyon értem, de így a naplódon belül most írnék néhány szót. Egy friss akváriumban nem csak én, de a nálam jóval tapasztaltabbak is (pedig 13 éve tanulom ezt a hobbit) azt mondják, hogy nem tápozunk:

- a növények indítás után csak vegetálnak, alkalmazkodnak, szenvednek, szokják a környezetet

Ha eleve egy lassú akvát indítottál, akkor ez különösen igaz. Ebből következik az, hogy ha növények ennyire elvannak magukkal és nem törődnek semmivel, akkor

- ne világíts
- ne adagolj CO2-t

Ha nem sietsz, akkor ezekkel sem kell sietned. Ha nem valami pánikszobában van az akva, akkor a természetes fény bőven megteszi. A mesterséges fény ( = világítás) csak az algáknak kedvez, a növények beszoktatási ideje alatt (ami több hét is lehet, ezt neked kell látnod, hogy mikor melyik növény kapott már erőre és élvezi az új helyét) csak stresszeli őket. Ha nincs időd az akvával foglalkozni bármikor a jövőben, akkor az legyen az első, hogy lekapcsolod a világítást. Ha például elutaztok hosszabb időre és tudod, hogy magára lesz hagyva az akva, akkor a szűrőn kívül mindent le lehet kapcsolni.

A szűrőt fojtsd, ha kell, mert a biológia szűrés kialakulása is egy folyamat. Csak lassítod a biológiai szűrés kialakulását, ha túl erősen áramlik a víz a szűrőben. Lehet elég csak a felén működtetni az első "hónapokban".

Ez a sok vízcsere sem tesz jót a növényeknek. Meg is kérdezhetném, hogy szerinted mi értelme van a sok vízcserének a te akvádban? De tudom rá a választ: ez a szokás és ezt sokan még ma is tartják, függetlenül az akváriumok stílusától/berendezésétől. A vízcseréknek van értelme, ha például a fa teát csinál az akvából. Egyébként a növényeket nem zavarja semmi sem jobban az első hetekben, mint a sűrű vízcsere. A szűrésedet is bezavarja, de az egy másik kérdés.

Nem versenyzel, nem vagy egy bolt sem, ahol néhány hét alatt akarsz egy kész akváriumot mutogatni YouTube-on, Instán vagy itt a fórumon. Akkor kár úgy csinálni, mintha igen. Amit csak tudsz, azt inkább tisztíts meg. A karbantartásra fordítsd minden időd inkább. Ahogy látod a pozitív javulást a növényeken, úgy érdemes változtatni és tápozni, CO2-t beoldani és világítani. De semmit sem 100%-on, hanem a növényeidhez igazítva. Miért csinálnál mindent úgy, mintha teljesen máshogyan rendezted volna be? Nem az akvárium mérete a fontos, hanem a berendezése, a növényesítése. Ahhoz érdemes igazítani minden mást is. Ez az én tanácsom. Aztán vagy megfogadod, vagy nem.

Megjegyzés:

+1 tipp

Purigent az elején akkor érdemes betenni, ha valami festi a vizet. Egyébként nincs értelme. Később sem érdemes túladagolni. A tiédbe például féldecinél többet nem javasolnék. A Seachem Purigen élettartamát lehet növelni (+ könnyebben/gyorsabban tudod regenerálni is) hasonló mennyiségű aktívszénnel (külön szűrőzsákban persze). Az az én tapasztalatom, hogy túl sok Seachem Purigen több bajt okoz, mint egy kevés aktívszén. Aktívszenet érdemes 90 fok körüli RO vízbe mártani és utána átöblíteni hideg RO vízzel és úgy a szűrőbe rakni. Akváriumtól függően cserélni kell, de nincs kőbe vésve a 4 hét, mint ahogy javasolják. De nagyon jó biológiai szűrőközeg, így nem gond, ha nem cseréled azonnal, amikor telítődik.
 
Utoljára módosított:
Egy ideig én sem olvastam a fórumot. Meglepődve vettem észre, hogy mennyire eltolódott "minden" a tápozás irányába. Ha valami nem stimmel az akváriumban azonnal "tápozásban" keresik a megoldást. Ezt nem nagyon értem, de így a naplódon belül most írnék néhány szót. Egy friss akváriumban nem csak én, de a nálam jóval tapasztaltabbak is (pedig 13 éve tanulom ezt a hobbit) azt mondják, hogy nem tápozunk:

- a növények indítás után csak vegetálnak, alkalmazkodnak, szenvednek, szokják a környezetet

Ha eleve egy lassú akvát indítottál, akkor ez különösen igaz. Ebből következik az, hogy ha növények ennyire elvannak magukkal és nem törődnek semmivel, akkor

- ne világíts
- ne adagolj CO2-t

Ha nem sietsz, akkor ezekkel sem kell sietned. Ha nem valami pánikszobában van az akva, akkor a természetes fény bőven megteszi. A mesterséges fény ( = világítás) csak az algáknak kedvez, a növények beszoktatási ideje alatt (ami több hét is lehet, ezt neked kell látnod, hogy mikor melyik növény kapott már erőre és élvezi az új helyét) csak stresszeli őket. Ha nincs időd az akvával foglalkozni bármikor a jövőben, akkor az legyen az első, hogy lekapcsolod a világítást. Ha például elutaztok hosszabb időre és tudod, hogy magára lesz hagyva az akva, akkor a szűrőn kívül mindent le lehet kapcsolni.

A szűrőt fojtsd, ha kell, mert a biológia szűrés kialakulása is egy folyamat. Csak lassítod a biológiai szűrés kialakulását, ha túl erősen áramlik a víz a szűrőben. Lehet elég csak a felén működtetni az első "hónapokban".

Ez a sok vízcsere sem tesz jót a növényeknek. Meg is kérdezhetném, hogy szerinted mi értelme van a sok vízcserének a te akvádban? De tudom rá a választ: ez a szokás és ezt sokan még ma is tartják, függetlenül az akváriumok stílusától/berendezésétől. A vízcseréknek van értelme, ha például a fa teát csinál az akvából. Egyébként a növényeket nem zavarja semmi sem jobban az első hetekben, mint a sűrű vízcsere. A szűrésedet is bezavarja, de az egy másik kérdés.

Nem versenyzel, nem vagy egy bolt sem, ahol néhány hét alatt akarsz egy kész akváriumot mutogatni YouTube-on, Instán vagy itt a fórumon. Akkor kár úgy csinálni, mintha igen. Amit csak tudsz, azt inkább tisztíts meg. A karbantartásra fordítsd minden időd inkább. Ahogy látod a pozitív javulást a növényeken, úgy érdemes változtatni és tápozni, CO2-t beoldani és világítani. De semmit sem 100%-on, hanem a növényeidhez igazítva. Miért csinálnál mindent úgy, mintha teljesen máshogyan rendezted volna be? Nem az akvárium mérete a fontos, hanem a berendezése, a növényesítése. Ahhoz érdemes igazítani minden mást is. Ez az én tanácsom. Aztán vagy megfogadod, vagy nem.

Megjegyzés:

+1 tipp

Purigent az elején akkor érdemes betenni, ha valami festi a vizet. Egyébként nincs értelme. Később sem érdemes túladagolni. A tiédbe például féldecinél többet nem javasolnék. A Seachem Purigen élettartamát lehet növelni (+ könnyebben/gyorsabban tudod regenerálni is) hasonló mennyiségű aktívszénnel (külön szűrőzsákban persze). Az az én tapasztalatom, hogy túl sok Seachem Purigen több bajt okoz, mint egy kevés aktívszén. Aktívszenet érdemes 90 fok körüli RO vízbe mártani és utána átöblíteni hideg RO vízzel és úgy a szűrőbe rakni. Akváriumtól függően cserélni kell, de nincs kőbe vésve a 4 hét, mint ahogy javasolják. De nagyon jó biológiai szűrőközeg, így nem gond, ha nem cseréled azonnal, amikor telítődik.
Köszönöm szépen a hozzászólásodat - nagyon sok olyan kérdésed van amire én magam is kerestem a választ, megpróbálom elmodani, hogy én miért így kezdtem:

1, A Relax and Slow relatív számomra, egy nem "EI" alapú hanem Lean tápozás miatti relatív lassú növekedésre utal. Nem azt jelenti, hogy egy sötét szobában egy low tech akváriumot szeretnék csinálni, de ezzel a fajta csökkentett vízoszlopban és komoly talajban lévő tápanyag mennyiséggel üzemelő High tech akvára, kevésbé kell így gyakran metszeni és a piros növények /ebben az esetben ez a rotala H'RA/ is mélyebb színt tud elérni.
2, A lámpa nem dimmelhető ezért a fény erősség adott.
3, Mivel a lámpa elég erős ezért nem tudod megúszni a CO2 adagolást, még akkor sem ha az akva nagy része lassan növekedő fajokból áll, ha a többi fajnak az igényei mások.
4, A vízcsere az Amazónia talaj miatt ilyen gyakori mert ammónia csúcsot okozhat és a nem beállt biólogia szűrés miatt ez algásodáshoz és növények szenvedéséhez vezethet, ez kb a 6. scape amit Amazóniával indítok és soha nem volt ilyen problémám mint most (tény hogy Amazonia V2-t nem használtam még)
5, Az első pillanattól megy a lámpa 100%-on és a CO2 is egy magasabb szinten és a tápozás is, hogy az invitro növényeknek a nagyon magas táptartalmú zselé és "korlátlan" mennyiségű CO2 után ne legyen akkora arcon csapás az új életforma. Ez eddig mindig 100%-ban bevállt, most nem.
6, Purigennel sem volt eddig problémám, kb 250ml Seachem Purigen van az akvában a fák szinező hatása miatt illetve a víz álltalános tisztasága miatt, soha semmilyen problémát nem okozott - de nagy részben hozzájárúlt a tökéletes vízhez.
7, Minden nap Seachem stabilityt kapott az akvárium a szűrőbaktériumok miatt, így a gyakori vízcsere nem okozhatott szerintem problémát - én inkább abban látom a bajt, hogy a kevés tápanyagot is kiszedtem mindig a vízből mert ez a táp kevés volt az indításhoz.

Nem hiszem, hogy az jobb megoldás, hogy folyamatosan változó körülményeket teremtek a növényeknek, ahol a világítási időt a CO2-t és a tápot is mindig variálom, az elején nekem eddig az vállt be, hogy minden megy úgy mint a végleges scapeben és hozzá fejlődnek a növények.
 
Utoljára módosított:
A lassabb indítás lehetőséget ad az akva felépítésére. Lépésről lépésről történik a változás. Halak és garnélák nélkül nem kell tartani az instabil szűréstől (Említetted az ammóniacsúcsót, de a növényeknek, biológiai szűrésnek nem árt). A vegetáló, átalakuló növények
Nem az a baj, hogy vegetálnak, hanem hogy elolvadnak - szerintem más a kettő. Vagy szerinted ez egy normális folyamat az elején? Én eddig nem tapasztaltam.
 
Hát nem tudom... Én Amasonia alá nem raktam volna Denerle táptalajt. Főleg, hogy mindkettő savasít + co2 akkor a pH-d nagyon alacsony lehet. A bacik szerintem lúgos vízben jobban szaporodnak. A növények az első időben a tartalékukból növekszenek, gyökeret eresztenek. Csak ezután tápoz(unk)om. Ha a Denerle tele van tápanyaggal és az Amazonia kapszulákat is beraktad + 2hr, szerintem már túl van adagolva. Mély pirosod meg akkor lesz ha alacsony a nitrát szinted.
 
Hát nem tudom... Én Amasonia alá nem raktam volna Denerle táptalajt. Főleg, hogy mindkettő savasít + co2 akkor a pH-d nagyon alacsony lehet. A bacik szerintem lúgos vízben jobban szaporodnak. A növények az első időben a tartalékukból növekszenek, gyökeret eresztenek. Csak ezután tápoz(unk)om. Ha a Denerle tele van tápanyaggal és az Amazonia kapszulákat is beraktad + 2hr, szerintem már túl van adagolva. Mély pirosod meg akkor lesz ha alacsony a nitrát szinted.
Kb 1kg dennerle ment csak bele és egy 3kg-os Amazónia kapszulák felét raktam csak bele kb 4kg Amazóniának. Nem tudtam, hogy a dennerle talaj is huzza le a PH-t :( Az alacsony nitrát szint stimmt, az lenne a cél....
 
Igen, normális. Benne van a pakliban. A növények sem viselkednek egyformán. Ahány akva annyi variáció. A cryptok olvadását gondolom ismered. Ők szinte mindig elolvadnak egy új akvában. Le is lehet nyírni minden levelét beültetés előtt. De az olvadás sok más növényre is jellemző új akvában.

Az előző válaszom véletlen ment ki. Inkább töröltem. Látom, hogy van egy recept a fejedben és azt követed. Nem akarom rabolni az időd. Tekintsd csak érdekességnek, amit írtam.
 
Még esetleg a pilács is gond lehet.... ha jól tudom az Aquasky csak fehéren világít... a növények meg igénylik a piros meg a kék hullámhosszt is. De ez nálam csak spekuláció
 
Igen, normális. Benne van a pakliban. A növények sem viselkednek egyformán. Ahány akva annyi variáció. A cryptok olvadását gondolom ismered. Ők szinte mindig elolvadnak egy új akvában. Le is lehet nyírni minden levelét beültetés előtt. De az olvadás sok más növényre is jellemző új akvában.

Az előző válaszom véletlen ment ki. Inkább töröltem. Látom, hogy van egy recept a fejedben és azt követed. Nem akarom rabolni az időd. Tekintsd csak érdekességnek, amit írtam.
Igen a cryptoknál ismerem a többieknél nem annyira, de akkor türelmesen várok. Nem merem már megváltoztatni nagyban a paramétereket és a fényt nem is tudom, így a többi pedig nem lenne szerintem egyensúlyban vele. Az elhalt leveleket este szépen letakarítom, hogy azok ne vigyenek már el energiát.
 
Még esetleg a pilács is gond lehet.... ha jól tudom az Aquasky csak fehéren világít... a növények meg igénylik a piros meg a kék hullámhosszt is. De ez nálam csak spekuláció
egy féle led van benne igen ami fehér fényt ad, de a spektruma így is minden színre kiterjed. De nyílván nem egy RGB lámpa - de régen is működött, szerintem most is tud műkődni.
 

Attachments

  • AQUASKY2_e1da166a-2807-4aec-b78a-7959eb39eb2c_1200x1200.jpg
    AQUASKY2_e1da166a-2807-4aec-b78a-7959eb39eb2c_1200x1200.jpg
    29.5 KB · Megtekintések: 69
egy féle led van benne igen ami fehér fényt ad, de a spektruma így is minden színre kiterjed. De nyílván nem egy RGB lámpa - de régen is működött, szerintem most is tud műkődni.

Igen, de a led is öregszik. Azt tudod, hogy kb. mennyit ment már eddig és egyébként mennyi ideig használható?

Amúgy szerintem a fény rosszabb minősége önmagában nem okoz bajt, max. a növények nem a legszebb formájukat hozzák alatta. A világítási idővel lehet bajt okozni. A minőség nem helyettesíthető a világítási idővel. De gondolom ezt tudod.
 
Igen, de a led is öregszik. Azt tudod, hogy kb. mennyit ment már eddig és egyébként mennyi ideig használható?

Amúgy szerintem a fény rosszabb minősége önmagában nem okoz bajt, max. a növények nem a legszebb formájukat hozzák alatta. A világítási idővel lehet bajt okozni. A minőség nem helyettesíthető a világítási idővel. De gondolom ezt tudod.
5 éves - és napi 2x2 órát ment átlagban - szerintem még van benne tartalék... ADA honalapján 30 000 óra élettartamot írnak rá - az napi 8 órában is több mint 10 év
 
2x2 óra azt jelenti, hogy korábban megszakítottad a világítást és két különböző időszakban világítottál? Most is így csinálod?
Nem - nem az enyém volt - egy ismerősé aki szerint így volt jó... :) Nálam 8 órát megy egyhuzamban. 12 kor kapcsol be és este 8kor le. Nem szakitjuk meg a fotoszintézist a növényeknél én úgy tanultam...
 
Nem az a baj, hogy vegetálnak, hanem hogy elolvadnak - szerintem más a kettő. Vagy szerinted ez egy normális folyamat az elején? Én eddig nem tapasztaltam.

Nálam ez 0-ás foszfát szintnél (a többi tápanyag szint normális) szokott előfordulni friss indítás után, azt hiszem, hogy adok elég foszfátot pluszba, közben pedig dehogy. Ahogy sikerül rendeznem a vízben lévő tápanyagok arányát, abbahagyják a növények a hisztit és meglódulnak - még a 6 alatti PH ellenére is.

Ha van teszted, 1 mérést megérne. Ha tényleg ez a gond, a fény visszább vétele segítene - tudom, hogy nem dimmelhető a lámpád - de esetleg valami árnyékolóval is lehetne csökkenteni a fényárt, amíg össze nem szedik magukat a gazok. A világítási időn is lehetne csökkenteni addig.
 
Nálam ez 0-ás foszfát szintnél (a többi tápanyag szint normális) szokott előfordulni friss indítás után, azt hiszem, hogy adok elég foszfátot pluszba, közben pedig dehogy. Ahogy sikerül rendeznem a vízben lévő tápanyagok arányát, abbahagyják a növények a hisztit és meglódulnak - még a 6 alatti PH ellenére is.

Ha van teszted, 1 mérést megérne. Ha tényleg ez a gond, a fény visszább vétele segítene - tudom, hogy nem dimmelhető a lámpád - de esetleg valami árnyékolóval is lehetne csökkenteni a fényárt, amíg össze nem szedik magukat a gazok. A világítási időn is lehetne csökkenteni addig.
Van foszfát tesztem és plusz foszfátom is. Holnap rámérek! Köszi!!
 
Back
Oldal tetejére