• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Estimative Index alapú tápozás (Green Aqua Macro és Micro)

Újra gondom akadt...:D
Egy ideje szenvedek sok féle algától, főleg zöld szőr, agancs, ecset van. Egy ideig nem teszteltem a vizet mert nem volt mivel...Nemrég vettem egy 5in1 sera csíktesztet és kicsit meglepődtem. Nitrát 50-100mg/l között van, nitrit 0, gh 16+ kh15-20 között, ph 6,8-7,2 között.
Eddig napi 4ml mic-mac és 5-6ml carbo ment 200literbe, világítás 9óra 6000k led 42lm/l. Amióta megvan a teszt macrot nem adok. Megy egy citromsavas co2 is 0-24ben 1bubi/2-3sec-el. Szűrő 1000l/h aquanova, kerámiagyűrű,szivacs,lávakő+sub.pro.,perlon. Ma vaszek mellé egy tetra ex1200at kiegészítésnek. Mit kéne még tennem?
 
Újra gondom akadt...:D
Egy ideje szenvedek sok féle algától, főleg zöld szőr, agancs, ecset van. Egy ideig nem teszteltem a vizet mert nem volt mivel...Nemrég vettem egy 5in1 sera csíktesztet és kicsit meglepődtem. Nitrát 50-100mg/l között van, nitrit 0, gh 16+ kh15-20 között, ph 6,8-7,2 között.
Eddig napi 4ml mic-mac és 5-6ml carbo ment 200literbe, világítás 9óra 6000k led 42lm/l. Amióta megvan a teszt macrot nem adok. Megy egy citromsavas co2 is 0-24ben 1bubi/2-3sec-el. Szűrő 1000l/h aquanova, kerámiagyűrű,szivacs,lávakő+sub.pro.,perlon. Ma vaszek mellé egy tetra ex1200at kiegészítésnek. Mit kéne még tennem?

Ilyen körülmények között nincs szükséged macro adagolására. (Bár a tesztcsíkban sem bízok meg...)
 
A fenti paraméterek, adagolás és egyéb körülmények alapján szinte garantált, hogy fals a nitrát értéked. Mérj rá egy egy biztosabb teszttel.
 
Újra gondom akadt...:D
Egy ideje szenvedek sok féle algától, főleg zöld szőr, agancs, ecset van. Egy ideig nem teszteltem a vizet mert nem volt mivel...Nemrég vettem egy 5in1 sera csíktesztet és kicsit meglepődtem. Nitrát 50-100mg/l között van, nitrit 0, gh 16+ kh15-20 között, ph 6,8-7,2 között.
Eddig napi 4ml mic-mac és 5-6ml carbo ment 200literbe, világítás 9óra 6000k led 42lm/l. Amióta megvan a teszt macrot nem adok. Megy egy citromsavas co2 is 0-24ben 1bubi/2-3sec-el. Szűrő 1000l/h aquanova, kerámiagyűrű,szivacs,lávakő+sub.pro.,perlon. Ma vaszek mellé egy tetra ex1200at kiegészítésnek. Mit kéne még tennem?
Lehet, hogy nem jó a teszt, de ha mégis:
A magas nitráttartalom a jó szűréssel és rendszeres vízcserékkel elkerülhető (ezt már most csinálnék egyet az állatok érdekében). A szűrésed vsz gyenge volt, az új Tetrához majd próbálj minél több biológiai szűrőanyagot használni, így már bőven jó lesz.
Ami még nem kedvez a magas érték elkerülésében: túltelepítés, túletetés, gyér növényesítés/elhalt növények.
 
Utoljára módosított:
Lehet, hogy nem jó a teszt, de ha mégis:
A magas nitráttartalom a jó szűréssel és rendszeres vízcserékkel elkerülhető (ezt már most csinálnék egyet az állatok érdekében). A szűrésed vsz gyenge volt, az új Tetrához majd próbálj minél több biológiai szűrőanyagot használni, így már bőven jó lesz.
Ami még nem kedvez a magas érték elkerülésében: túltelepítés, túletetés, gyér növényesítés/elhalt növények.

A szűrő növeli a nitrátot, nem csökkenti ;)
 
Újra gondom akadt...:D
Egy ideje szenvedek sok féle algától, főleg zöld szőr, agancs, ecset van. Egy ideig nem teszteltem a vizet mert nem volt mivel...Nemrég vettem egy 5in1 sera csíktesztet és kicsit meglepődtem. Nitrát 50-100mg/l között van, nitrit 0, gh 16+ kh15-20 között, ph 6,8-7,2 között.
Eddig napi 4ml mic-mac és 5-6ml carbo ment 200literbe, világítás 9óra 6000k led 42lm/l. Amióta megvan a teszt macrot nem adok. Megy egy citromsavas co2 is 0-24ben 1bubi/2-3sec-el. Szűrő 1000l/h aquanova, kerámiagyűrű,szivacs,lávakő+sub.pro.,perlon. Ma vaszek mellé egy tetra ex1200at kiegészítésnek. Mit kéne még tennem?

Ahogy a többiek is írták, a szűrésen kellen sokat javítanod. Amit én mondok, hogy ruházz be egy RO masinába. Sokáig csapvizeztem, nagyjából mindig voltak alga gondjaim. Mióta lágyvíz van, azóta kb bármit csinálok, nincsen semmi algám, még magas fénnyel, co2 nélkül sem! Lehet persze, hogy nem csak a lágy víz miatt van, hanem mert az évek altt ragadt rám egy kis ez-az is a hülyeségen kívül, de szerintem egy minőségi ugrást fogsz majd megtapasztalni, ha beruházol rá.
Ja, és akkor legalább a co2 is fog hasznosulni, mert most kb semmit sem ér a magas kh miatt. Ugyanez a tápra is igaz, a magas kh gátolja a növényeket a tápanyag felvételében, amit meg nem használnak el a növények, azzal lehet szép algákat növeszteni. :)


Az én iPhone készülékemről küldve a Tapatalk segítségével
 
Kössz a segítséget!
A szűrőhöz kaptam 2 liter substrat prot és vettem 6liter matrix tropot, így már talán elég lesz :D ma megmérem melóhelyen a vizet elvileg ott lágyított víz van, ha megfelel majd hordom haza kannában :D
 
Kössz a segítséget!
A szűrőhöz kaptam 2 liter substrat prot és vettem 6liter matrix tropot, így már talán elég lesz :D ma megmérem melóhelyen a vizet elvileg ott lágyított víz van, ha megfelel majd hordom haza kannában :D

OFF

Ioncserélt, desztillált, vagy ozmózissal előállított? Arra figyelj, hogy ha lágyított, akkor ne csak kationcserélt legyen, hanem teljes (kation + anion) cserélt, valamint, ha a kationcseréhez sót (NaCl) használnak, akkor nem javaslom a használatát, mert esélyes, hogy hazavágod az összes növényt a sok Na miatt.
 
OFF

Ioncserélt, desztillált, vagy ozmózissal előállított? Arra figyelj, hogy ha lágyított, akkor ne csak kationcserélt legyen, hanem teljes (kation + anion) cserélt, valamint, ha a kationcseréhez sót (NaCl) használnak, akkor nem javaslom a használatát, mert esélyes, hogy hazavágod az összes növényt a sok Na miatt.

Már letettem erről az ötletről. Meggyőzött az egyhangú válasz hogy a legjárhatóbb út a RO felé vezet, a héten elvileg be is szerzek egyet.
 
Átolvasva a tápozással kapcsolatos írásokat kezdő kertészként még mindig maradt bennem kérdés a különféle módszerekkel kapcsolatban. Azt látom hogy sok iskola létezik (ADA, EI) és mindegyikkel sokan szép akváriumokat visznek. Én elsőre a GA tápokkal kezdtem és most kezdek oda jutni, hogy már nem borít el az alga (azért van mindenből egy kicsit, de kezelhető mennyiségben:)). Az akvám 140l most elég sok hallal és növénnyel. A szűrés OK, és megvan a heti 35% vízcsere is. Főleg a halak miatt alapból magas (1,8 felett) a foszfátszint és a nitrát is állandóan 25mg/l körüli. Eleinte betartva a GA ajánlást elborított az alga, amióta csak a micro-t adom kezelhető lett a helyzet.
Ebből azt szűrtem le, hogy ha valami tápból (PO4, NO3) túlzott mennyiség van a vízben, akkor az algásodáshoz vezet. Viszont emiatt nem értem az EI tápozást: Ott mindenből túlbiztosítják a mennyiségeket. De akkor az miért nem okoz algásodást?
Igazából az EI és az ADA között érzek némi ellentmondást... Mi az oka hogy EI estén a túlzott tápanyag (amiket a növények már nem vesznek fel ugye) nem az algák túlburjánzását okozza?
 
Utoljára módosított:
Átolvasva a tápozással kapcsolatos írásokat kezdő kertészként még mindig maradt bennem kérdés a különféle módszerekkel kapcsolatban. Azt látom hogy sok iskola létezik (ADA, EI) és mindegyikkel sokan szép akváriumokat visznek. Én elsőre a GA tápokkal kezdtem és most kezdek oda jutni, hogy már nem borít el az alga (azért van mindenből egy kicsit, de kezelhető mennyiségben:)). Az akvám 140l most elég sok hallal és növénnyel. A szűrés OK, és megvan a heti 35% vízcsere is. Főleg a halak miatt alapból magas (1,8 felett) a foszfátszint és a nitrát is állandóan 25mg/l körüli. Eleinte betartva a GA ajánlást elborított az alga, amióta csak a micro-t adom kezelhető lett a helyzet.
Ebből azt szűrtem le, hogy ha valami tápból (PO4, NO3) túlzott mennyiség van a vízben, akkor az algásodáshoz vezet. Viszont emiatt nem értem az EI tápozást: Ott mindenből túlbiztosítják a mennyiségeket. De akkor az miért nem okoz algásodást?
Igazából az EI és az ADA között érzek némi ellentmondást... Mi az oka hogy EI estén a túlzott tápanyag (miket a növények már nem vesznek fel ugye) nem az algák túlburjánzását okozza?

Ahogy te is írtad, a sok hal és az ezzel járó túlzott etetés pl nincs bekalkulálva egyetlen tápozásnál sem.
Nem véletlen, hogy a legtöbb erősen világított akváriumba arányos mennyiségű hal van és az etetés is legalább olyan pontosan történik, mint a tápozás.

Más....

Csak ma a boltban kb 4 ügyféllel beszéltem a miért algásodok? miért nem marad meg ez meg az a növény?....
4-ből 4 ember úgy gondolta, hogy a régi tanok szerinti fűtött akvárium a normális. 26 fok körül egy rakat növény szenved.

A fenti írásodból a sok hal csak egy tényező. Valószínűleg több ilyen apró hiba vezet oda, hogy elborít az alga. Leginkább a szennyeződések (karbantartás, etetés) és a nem megfelelő körülmények az adott növényeknek lehet a felelős a problémákért.

Persze ma már több olyan akvaristával is találkozunk ahol 4 fénycsőhöz egyáltalán nincs CO2. És a wattperliter olvasmányból ezt valahogy kihagyta.

Az ADA tápozás arra a szemléletre épül, hogy viszonylag jól kiismert növényekkel, az adott fény/CO2 kombóval, lágy vízzel hogyan tarthatóak a növények kevesebb karbantartással. Ez a módszer leginkább akkor működőképes, ha állandóan felügyelet alatt tudod tartani az akváriumot.
Az EI ennek az ellenkezője. Szerintem a lusta módszer. Tesz arra, hogy milyen növényeid vannak és az sem okoz különösebben problémát, ha egész hétvégén nem tápozol a sok fény és CO2 mellé sem. A növények akkor is ugyanolyan szépek lesznek. A heti vízcsere az egyetlen szigorúan betartandó lépés.

Az ADA nem azért használ vékonyabb tápozást, hogy ne legyen zöld por az üvegen. Hanem azért, hogy a növényeket ne kellejen hetente nyírni. A lehető legkevesebb karbi munkát adja. Nekik 40 akváriumot kell top formában tartani minden héten. Volt több mind egy évtizedük arra, hogy ezt tökéletesítsék elsősorban a saját igényeik szerint. Ez a módszer utána bevált receptként tud működni, ha követed a lépéseket.

Sok más módszer és tápozás létezik. Mindenhol van egy kis buktató. Egy kezdőnek ebből lehetőleg a legkevesebb kell. Ezért népszerű az EI.
 
Ahogy te is írtad, a sok hal és az ezzel járó túlzott etetés pl nincs bekalkulálva egyetlen tápozásnál sem.
Nem véletlen, hogy a legtöbb erősen világított akváriumba arányos mennyiségű hal van és az etetés is legalább olyan pontosan történik, mint a tápozás.


Az EI ennek az ellenkezője. Szerintem a lusta módszer. Tesz arra, hogy milyen növényeid vannak és az sem okoz különösebben problémát, ha egész hétvégén nem tápozol a sok fény és CO2 mellé sem. A növények akkor is ugyanolyan szépek lesznek. A heti vízcsere az egyetlen szigorúan betartandó lépés.

Az ADA nem azért használ vékonyabb tápozást, hogy ne legyen zöld por az üvegen. Hanem azért, hogy a növényeket ne kellejen hetente nyírni. A lehető legkevesebb karbi munkát adja. Nekik 40 akváriumot kell top formában tartani minden héten. Volt több mind egy évtizedük arra, hogy ezt tökéletesítsék elsősorban a saját igényeik szerint. Ez a módszer utána bevált receptként tud működni, ha követed a lépéseket.

Sok más módszer és tápozás létezik. Mindenhol van egy kis buktató. Egy kezdőnek ebből lehetőleg a legkevesebb kell. Ezért népszerű az EI.

Sziasztok!
Ebből a gondolatból tovább futtatva, (volt már erről szó többször is tudom, de nem jöttem rá a végső konklúzióra) van létjogosultsága mondjuk egy EI (GA) tápot félgázon adni, vagy akár még kisebb adagban? végső soron csak közeledni fogunk a kis szintekhez de az arányok nem kellene elmásszanak.
 
Jah és mégvalami, ami egy ideje kering a fejemben. :)

Manapság divatos dolog, hogy felteszünk egy fotót a növényről és sokan séróból lökik a tanácsot, hogy itt bizony kálium, vas stb hiány van.
A hobbival most ismerkedő egy rakat téves vagy nem teljes diagnózist kap a nyakába, amivel azt sem tudja mit kezdjen.

Legutóbb George Farmer volt nálunk. Nem tesztel, nem mér. Nem szórakozik levelek nézegetésével. Van egy karbantartási, ápolási séma, amit követ. Ha algás, több karbi.

A levelek alapján diagnosztizált probléma és egyedi tápozási szisztéma totál zsákutca. Néhány fontos alap dolgot betartasz, követsz egy jól működő módszert és jön a siker.
Aztán ha érzel magadban indíttatást egy pont után, amikor kellően jól meg tudod figyelni a növényeidet és jól ismered őket, lehet szórakozni a finomítással.

Nem véletlen, hogy a sokat idézett Tom Barr sem szórakozik levél problémákkal. Van 1-2 jól bevált módszere és évek óta ezt használja sikeresen.
Nagyon sokan vagyunk ezzel így.
 
Utoljára módosított:
Sziasztok!
Ebből a gondolatból tovább futtatva, (volt már erről szó többször is tudom, de nem jöttem rá a végső konklúzióra) van létjogosultsága mondjuk egy EI (GA) tápot félgázon adni, vagy akár még kisebb adagban? végső soron csak közeledni fogunk a kis szintekhez de az arányok nem kellene elmásszanak.

Szerintem túl sok változó van ahhoz, hogy ezt hatékonyan tudd művelni.

Ma egy minimál akváriumot építesz 1-2 növénnyel nyílt tereppel, netán meg is nehezíted a növényeid sorsát CO2 és más fronton.
Holnap egy magasított akvárium, sok stem növény stb.

De lehet csak annyira jól kertészkedsz, hogy a növényeid megszázszorozzák magukat 1-2 hét alatt. A növényekből csak több lesz. Kevesebb tápanyaggal csak még egy probléma érkezik.

Évekkel ezelőtt nagy fejvakarás volt Tropica kertészetben is, hogy a zselés növények más igénnyel bírnak, mint üvegházi társaik. Azonnali tápozás kell a friss növényeknek.
Az ADA is részben a zselés növények térhódítása miatt kellet, hogy hozzányúljon a régi tápozásához. És persze a megnövekedett fény használat miatt.

A hobbi folyamatosan változik. Lehet játszani, finom hangolni, csökkenteni vagy csak épp az általunk gondolt minimumot adni, de egy kezdőnél ez csak problémát okoz majd. A sikertelenség miatt pedig hamar ráun az egészre még mielőtt valami szépet építene.
 
Szerintem túl sok változó van ahhoz, hogy ezt hatékonyan tudd művelni.

Ma egy minimál akváriumot építesz 1-2 növénnyel nyílt tereppel, netán meg is nehezíted a növényeid sorsát CO2 és más fronton.
Holnap egy magasított akvárium, sok stem növény stb.

De lehet csak annyira jól kertészkedsz, hogy a növényeid megszázszorozzák magukat 1-2 hét alatt. A növényekből csak több lesz. Kevesebb tápanyaggal csak még egy probléma érkezik.

Évekkel ezelőtt nagy fejvakarás volt Tropica kertészetben is, hogy a zselés növények más igénnyel bírnak, mint üvegházi társaik. Azonnali tápozás kell a friss növényeknek.
Az ADA is részben a zselés növények térhódítása miatt kellet, hogy hozzányúljon a régi tápozásához. És persze a megnövekedett fény használat miatt.

A hobbi folyamatosan változik. Lehet játszani, finom hangolni, csökkenteni vagy csak épp az általunk gondolt minimumot adni, de egy kezdőnél ez csak problémát okoz majd. A sikertelenség miatt pedig hamar ráun az egészre még mielőtt valami szépet építene.

Hozzám az ADA szemlélete áll közelebb, miszerint tényleg annyit tápozni, hogy a növények (is) jól érezzék magukat, szépen fejlődjenek. Minek locsolja be az akvába egy csomó tápot, hogy aztán meg hetente alig bírjam visszanyírni őket? Persze tudom, hogy az ADA a nehezebb út, de erre szívesen áldozok időt, energiát, figyelmet ha már akvakertésznek adtam a fejem :)

Ide amiatt írtam, mert egyrészt a kezdőknek mindenhol az EI-t javasolják, így én is GA-val kezdtem, másrészt így az alapfogalmakat, összefüggéseket meg tudom ismerni, ami később segíthet egy finomabb módszer üzemeltetésében. (milyen jó lenne egy akvakertész tanfolyam :) ). Nem akarnám feltalálni a spanyolviaszt, de ha valamelyest megértem a folyamatokat, megfigyelem a változásokat, akkor kis türelemmel végül eljutok a nálam tökéletesen működő és fenntartható módszerre (merthát tényleg minden akva más)

Viszont most egyenlőre pont az EI elmélete fogott ki rajtam, így az alap kérdésem inkább biológiai jellegű.. Ha egy akvában HI világítás és CO2 mellett "túl sok" a tápanyag, akkor hogyhogy elkerül az alga? A többlettel nem pont azt táplálom? Most a tapasztalatom is ezt erősíti meg: adtam GA makrót algaboom volt, nem adtam alábbhagyott. (Persze ez csak az én esetem én nem a GA tápban vagy az EI -ben keresem a hibát) Esetleg a sok hal és egyéb körülmények miatt már túlságosan sok a foszfát/nitrát és ezért? vagy az alga inkább ammónia miatt jelenik meg (bár azt mértem és nálam az 0 közeli).
 
Hozzám az ADA szemlélete áll közelebb, miszerint tényleg annyit tápozni, hogy a növények (is) jól érezzék magukat, szépen fejlődjenek. Minek locsolja be az akvába egy csomó tápot, hogy aztán meg hetente alig bírjam visszanyírni őket?

Estimative Indexet olyan CO2 adagolt akváriumra találták ki, amiben nem volt egyáltalán táptalaj. Csak kavics, homok stb ami teljesen értéktelen ilyen szempontból. Ilyen közegben nincs sok más lehetőség, mint a vízbe beönteni a tápokat. Mivel tesztelés elég félrevezető és körülményes lehet, egyszerűbb hetente kiönteni a vizet és újratápozni. Végül is ez nem teljesen rossz ötlet...

Az, hogy egy akvárium mitől algásodik, az nehéz kérdés. De algának nincs gyökere :) és nem véletlen, hogy ADA nem tolja bele az N-t és P-t a vízbe zsákszámra.

A talaj nagyon megváltoztatja, hogy az akvárium hogyan működik. Csak egy példa. Sokan csodálkoznak, hogy betolják az EI tápozás szerinti P adagot és utána rámérnek pár nappal, és alig van P a vízben... Természetesen a P nem tűnt el, a talaj felvette egy részét. A növények számára bőséges mennyiség áll a rendelkezésre a talajban.

Talaj sokat segíthet stabilabb, algamentes akvárium kialakításában. Nem véletlen, hogy egyre jobban elterjedt az utóbbi időben.

Van egyáltalán olyan ADA táp, amiben P (foszfát) van? (Én nem találtam.)
 
Utoljára módosított:
Estimative Indexet olyan akváriumra találták ki, amiben nem volt táptalaj. Csak kavics, homok stb ami teljesen értéktelen ilyen szempontból.

Ez mondjuk nem vágom honnan jött, de teljesen mind1 hol van használva. :)

Az agyagos talajok két évtizede használatban vannak a világ fejlettebb részén.
Tom Barr a mai napig Amazonia aljzatot használ. Ő ilyen körülmények között használta/használja a túltápozás módszerét.

és nem véletlen, hogy ADA nem tolja bele az N-t és P-t a vízbe zsákszámra

Fent írtam, hogy hogyan lehet ez és miért. Évtizedekig kísérletezett növénytípusok (nem össze vissza mindenféle), bevált recept szerinti világítás, szűrés és rendszeres karbantartás.
A vékony tápozásnak megvan az a hátránya, hogy a tápanyaghiány időnként jelentkezik. Jelentkezik az ADA-val és a legtöbb táppal, ami a másik oldalról próbálja közelíteni a kérdést. Tudjuk ismerjük. Ilyenkor növeljük a tápanyagmennyiségeket. Orvosoljuk a hiányt. Ha megvan hozzá a rutin. Kezdőként nincs.

Az EI tökéletesen működik Amazonia aljzattal is táptalajjal megpakolva. Be kell jönni körbe kell nézni a boltban az emeleten.
Az a baj, hogy az ilyen megállapításokkal teljesen fals irányba terelhető a tápozás kérdése.

Az algásodás a rutintalan CO2 adagolás, a fény nem megfelelő használata, a nem ideális vízparaméterek és vízhőmérséklet miatt és a karbantartás nem megfelelő alkalmazása miatt van. Nem megfelelő növényválasztás stb stb.

A rutin hiánya. Hogy valaki még nem tudja felismerni miért van alga.
Pl indítunk egy akváriumot gyeppel. Diatom, fonal stb. Tápozás miatt? Nem. A választott növény és a környezet (gazdag talaj) együttes hatása.
A fű levelet vált. Meg kell nyírni és szépen lassan helyreáll a rend.

Televágjuk fával az akváriumot?
Nem rakunk bele növényt, de szűrésből valami bikát választunk?
Túl sokat világítunk? - ma egy vevő 11 órás világításról számolt be 4 csővel.... miért algásodok kérdés....

Szóval a legtöbb hiba leszűkíthető más dolgokra. A tápozás nagyon sokadik ebben a sorban, amikor EI-t használsz.
 
Nem az EI tápozást akarom védeni és beállítani, mint egyetlen alternatíva. Használj olyan tápot, ami neked megfelelően működik.
De előbb utóbb megtanulod, hogy a legtöbb hiba miért van. Tudod majd orvosolni, kezelni a helyzetet. Ha jó tápot használsz, garantálom, hogy a legkevesebb köze lesz a problémákhoz.
Amióta kertészkedünk nekem ez jött le. Eszerint dolgozunk, építünk, karbantartunk.

Amikor algásak vagyunk akár a boltban, akár ügyfélnél....
Mert egész hétvégén megy a fény, vagy besüt a nap, mert túllazáztuk az etetést, mert nem lett CO2 palack csere vagy valaki elcsavarta a tűszelepet.
Mert nagy ritkán elpusztul egy hal és későn vesszük észre a bozótban.

Tápozással sosem szórakozunk. Ahogy vízparaméterekkel sem. Itt a rutin működik. A recept. Ahogy a 7 órás világítás, ahogy az erős szűrés vagy a lágy hűvös víz. Ezek állandó tényezők és nagyon sok problémától megkímélnek minket.
 
Back
Oldal tetejére