• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

TDS és a lágy víz

Van ilyesmivel foglakozó ismerősőd? Ez azért igen szabályozott és rendszeresen ellenőrzött termék. Nincsen benne szennyeződés és ez különbözteti meg igazából a csapvíztől.

http://www.asvanyvizek.hu/fogyasztoi/milyen_kincs_az_asvanyviz
igen az lehet de itt nem csak szennyezésről hanem összetételről is van szó. Ami azért nem túl részletes akvarisztikai szempontból.

És a következő és szerintem nagyon fontos kérdés h mi a sz..t csinálsz annyi flakonnal.
Mert nekem semmi kedvem nem lenne oda-vissza hurcibálni se tele se üresen.
 
Egyszerű a kérdés: mi a baj az ásványvízzel?

Semmi baj nincs vele. Attól függ, mire akarod használni. Ha szomjas vagy, akkor jó, ha TDS emelésre akarod használni akkor is jó. :) Nekem inkább az a bajom vele, hogy nem erre lett kitalálva. Például ha 1 liter RO vízbe beleöntök 1 doboz sört (ne kövezzetek meg, még nem próbáltam ki), akkor a TDS emelkedik. Gyorsan ki lehetne találni egy arányt, hogy 1 liter RO vízhez mennyi Soporni kell, hogy 140 legyen a TDS, sőt, ezzel még Co2-öt is oldanál be. :)

Szóval komolyra fordítva: sok helyen lehet olvasni, hogy nem a GH/KH stb. a fontos, hanem a TDS, mert ez mindent tartalmaz. Szerintem ez a kijelentés feltételezi, hogy RO vizet és megfelelő visszasózó anyagot használsz. Ekkor biztos lehetsz benne, hogy minden ásványi anyagból, nyomelemből, akármiből pontosan annyi van a vizedben, mint amennyi kell. Csak az, ami kell, és olyan arányban ahogy kell. Ha bedobok egy szép nagy mészkődarabot a vízbe, akkor a TDS-em elszáll, de lehet, hogy ugyanúgy vedlési problémáim lesznek, mert nem kapnak meg mindent a garnélák.

Én nagyon ritkán mérek GH-t KH-t, mert van TDS mérőm, és megfelelő porokat használok. Tudom, hogy ha X a TDS, akkor mindenből van elég a vízben, megfelelő a GH/KH arány.

Az ásványvíz olcsó dolog, tehát gondolhatod, hogy ezzel tudsz spórolni. De a visszasózó porok sem drágák, ha leosztod az árukat. Egy közepes méretű doboz is kb. életed végéig elég. :)
 
Aki iszik ilyen vizet annak mindegy, hogy hány palackkal van otthon több. Szeretem a vizet, de a porokat nem. Nem spórolás miatt, hanem azért ami a víz, az a természetes anyag, ami nekem szimpatikusabb. Az ásványvíz gyógyszerészti minőségű, szabályozott és ellenőrzött termék :)

Egyébként arra is kíváncs lennék, hogy az RO készülék által közvetlenül sózott vízzel vannak-e fenntartások? Vagy ha nincs, akkor miért nem használják többen?
 
Aki iszik ilyen vizet annak mindegy, hogy hány palackkal van otthon több :)

Egyébként arra is kíváncs lennék, hogy az RO készülék által közvetlenül sózott vízzel vannak-e fenntartások? Vagy ha nincs, akkor miért nem használják többen?

Azt hiszem itt az akvakertész fórumon is a vízlágyítás (?) témában van erről szó. Nem igazán javallott a használata. Ha ilyen RO készüléked van, akkor, ha az akváriumba készítesz vizet, akkor érdemes kihagyni a visszasózó lépcsőt, és nullást vizet csinálni. (Majd azt beállítani.)

Szerk.: Ozmó (Fordított Ozmózis) | Page 12 | Magyar Akvakertész Fórum oldal közepétől például erről van szó. :)
 
Aki iszik ilyen vizet annak mindegy, hogy hány palackkal van otthon több
Azért én ezt kihagynám több okból is:
1. Harmadik emeleten lakunk - cipelje fel a radai
2. 182 literes akváriumhoz heti feles vízcseréhez mennyi is kellene? Úgy 15-20 liter - na rögtön nem is olyan olcsó


Egyébként arra is kíváncs lennék, hogy az RO készülék által közvetlenül sózott vízzel vannak-e fenntartások? Vagy ha nincs, akkor miért nem használják többen?
Ez már egy százszor lezongorázott sztori itt a fórumon.
A visszasózó patron az emberi szervezet igényeire van beállítva és nem a halak növények garnélák igényeire. Ugyan ez a baj az összes többi visszasózó módszerrel, kivéve a porosat.
 
Azt hiszem itt az akvakertész fórumon is a vízlágyítás (?) témában van erről szó. Nem igazán javallott a használata. Ha ilyen RO készüléked van, akkor, ha az akváriumba készítesz vizet, akkor érdemes kihagyni a visszasózó lépcsőt, és nullást vizet csinálni. (Majd azt beállítani.)

Szerk.: Ozmó (Fordított Ozmózis) | Page 12 | Magyar Akvakertész Fórum oldal közepétől például erről van szó. :)


Ez ilyenkor választható. Egyik csap tiszta RO, a másik a visszasózott.
 
Ez már egy százszor lezongorázott sztori itt a fórumon.
A visszasózó patron az emberi szervezet igényeire van beállítva és nem a halak növények garnélák igényeire. Ugyan ez a baj az összes többi visszasózó módszerrel, kivéve a porosat.

Ezen nem fogunk összeveszni :)
 
Ez ilyenkor választható. Egyik csap tiszta RO, a másik a visszasózott.

Az akkor teljesen jó! :)

Egyébként kicsit le lett sarkítva az az ásványvizes dolog. Én nem vagyok szakértő, de szerintem a legjobbtól a legrosszabb felé haladva a RO visszasózási lehetőségek:
Speciális porok (pl.: SaltyShrimp) -> Jó recept szerint, jól kikevert házi porok -> Ásványvíz -> Csapvíz

Tehát nem az ásványvíz a legrosszabb opció, mivel az elvileg elég sok mindentől mentes (pl.: klór).
Valaki itt a fórumon felvetette, hogy sima csapvíz helyett a TDS-t a RO szűrő koszos vizével állítaná be. Ez az ötlet egyébként le lett szavazva, de nem feltétlenül hülyeség, én értem, honnan indulhatott a gondolatmenet. A koszos víz ágon már a víz átment egy 5 mikronos és egy aktívszenes szűrőn, bár amit ezek nem szűrtek ki azt koncentráltan tartalmazza. Mondjuk mivel koncentrátum, ezért kevesebb kell belőle, tehát lehet, hogy így nem kerül pl.: több hormon a beállított vízbe, mintha sima csapvízzel állítanánk be a TDS-t.
 
A RO által visszasózott (de hívhatjuk elősózottnak is) opciót kihagytad a listából :)

hmmm. :) Tény. Hát ezen nem gondolkoztam még el. De talán a jól kikevert por és az ásványvíz közt lehet. Ez sem akváriumra lett kitalálva, hanem emberi fogyasztásra, mint az ásványvíz, de legalább nem kell cipelni! :) :) :)
 
Ha jól értelmezem az itt olvasottakat, a garnéláknak / csigáknak teljesen mindegy, hogy a víz KH- ja 0 vagy 16 ...a GH értéke ebből a szempontból már kényesebb mivel az már részben tartalmazza azokat az elemeket amit a TDS ugye?

Tehát ha én RC-ket tartok és csigákat (később szeretnék igényesebb garnikat is.) Akkor elég ha a 0-ás Ro vizet visszasózom például SaltyShrimp - Gh+ al mondjuk 150 TDS-ig? (Ennyire egyszerű volna a dolog?) Vagy kell még mellé másfajta "só" is, hogy ne szenvedjenek hiányt az élőlények?

Vagy érdemesebb inkább SaltyShrimp - Sulawesi Mineral-al sózni , hogy a CO2 adagolásból fakadó Kh "ingadozás" ellenére is legyen elegendő pufferkapacitás a víznek ezáltal stabilabb PH-t beállítva?
 
Ha jól értelmezem az itt olvasottakat, a garnéláknak / csigáknak teljesen mindegy, hogy a víz KH- ja 0 vagy 16 ...a GH értéke ebből a szempontból már kényesebb mivel az már részben tartalmazza azokat az elemeket amit a TDS ugye?

Tehát ha én RC-ket tartok és csigákat (később szeretnék igényesebb garnikat is.) Akkor elég ha a 0-ás Ro vizet visszasózom például SaltyShrimp - Gh+ al mondjuk 150 TDS-ig? (Ennyire egyszerű volna a dolog?) Vagy kell még mellé másfajta "só" is, hogy ne szenvedjenek hiányt az élőlények?

Vagy érdemesebb inkább SaltyShrimp - Sulawesi Mineral-al sózni , hogy a CO2 adagolásból fakadó Kh "ingadozás" ellenére is legyen elegendő pufferkapacitás a víznek ezáltal stabilabb PH-t beállítva?


Szia,

a KH érték is fontos, csak ha RO vized van és azt sózod vissza pl.: SaltyShrimppel, akkor tudod, hogy mennyi. Vagy legalábbis megközelítőleg tudod, mennyi. Az RC-knek kb. majdnem mindegy mennyi a KH/GH/TDS egy ésszerű kereten belül, de ha ennék érzékenyebb fajtákat akarsz tartani, akkor fontosak a jó paraméterek! A Water Parameters | Shrimp Keeping vannak irányadó értékek, de ezek néha túl merevek, kicsit alacsony a TDS. De más oldalakon is fogsz találni paramétereket, pl.: a GA honlapján is, ezekből számolj egy átlagot, vagy nézd meg itt a fórumon ki hogy tartja őket.

Ezek a SaltyShrimp porok úgy vannak kitalálva, hogy könnyű legyen használni őket. Tehát rá van írva, mennyi vízbe mennyi kell, van hozzá adagolókanál és kész. Ha mondjuk kemény vizes garnélát tartasz, akkor kicsit többet kell használnod. Itt a TDS-t méregetjük (legalábbis én), mert tudom, hogy a GH/KH arány jó. Kh 1-2 közt van nálam, és meg vagyok elégedve vele. Ezen kívül mást nem kell adagolnod, de adagolhatsz ha akarsz. Vannak mindenféle garnélás porok, amik baktérium kultúrát tartalmaznak, nyomelemeket, ásványi anyagokat, stb. Ez már csak plusz.

Szerk.: a GH az összkeménység, ami tartalmazza a KH-t. Ha a KH-d magasabb, mint a GH, akkor szikes a vized. A TDS minden oldott anyagot tartalmaz (tehát a GH-t, a KH-t, és pl. a növénytápokat is).
 
Szerk.: a GH az összkeménység, ami tartalmazza a KH-t. Ha a KH-d magasabb, mint a GH, akkor szikes a vized. A TDS minden oldott anyagot tartalmaz (tehát a GH-t, a KH-t, és pl. a növénytápokat is).

bocsi, ebben félreértés lehet. a GH egyik értelmezés szerint az "állandó" keménység. a magnézium és kalcium ionok okozzák. a KH pedig a változó, melyet a [hidro-]karbonátok. ilyen módon egymástól bizonyos szinten függetlenek [pl szikes vízben lehet magasabb KH, mint GH, mint ahogy azt írod is - akkor nem tartalmazhatja:)]. a csigáknak és garniknak a páncéljukat alkotó kalcium [illetve mész] miatt lényeges a GH.
 
Köszönöm a válaszokat!

Csak azért jött hirtelen fejembe a "zavar". Mert itt a fórumon elég sokan a profi akvakertészek között is 4-5-ös KH-val "dolgoznak" ...ebben a bejegyzésben / témában meg ezekhez képest iszonyat alacsony értékekről beszélgetnek (legalábbis számomra annak tűnt.) Persze a TDS értéke mindenhol ugyanannyi ahogy olvastam.

Mindenesetre megnyugtató, hogy lehet ilyen "készre kevert" készítményeket kapni, amikkel nem kell tökölni csak megfelelő mennyiséget adagolni.
 
Olyan 1 nap után nekem eltűnik... Vagy feloldódik, kisebb szemcsékre esik, és elviszi a szűrő, vagy a garnélák / csigák betermelik... :)
Itt folytatom.
A CO2 "szétszedi",lassú folyamat,vagy tényleg csak szétesik.
Én már tettem Kalcium karbonátot az akiba.Tejfehér lett a víz,de csak fél órára.
 
Ezen a KH kérdésen egyébként sokat szoktunk beszélgetni. Hogyan működhet egyáltalán, ha a KH 3 alatt van? Mert ugye működik ez nem kérdés.
Ha nem működne full extrém pH értékek és totál instabil akváriumok lennének sokkal több hal és garnéla problémával. A GA időszakos algaproblémái teljesen más jellegűek és nagyjából szűkíthető az össze vissza tápozásra és ingadozó hőmérsékletre.

Szerintem az aktív talajok nagy mértékben segítenek, hogy a nagyon alacsony KH mellett se boruljon meg a pH. A talajok folyamatosan fix értékre stabilizálnának.
Ez mondjuk GA szinten ADA talajokat jelent. De pl eMZé Manado-val is sikeresen űzi ezt a fajta vízcserét.

Én erre tudok gondolni, hogy miért működhet.
Ez alapján viszont szinte biztos, hogy nem lesz ennyire sikeres egy bazalt, homok, kavics aljzat. Ott a KH elképzelhető, hogy visszaüt.
 
Back
Oldal tetejére