Bár
@Pendulum megkért, hogy töröljem a bejegyzéseket, ha csak nem ragaszkodik hozzá végképp én bent hagynám. Lehet rossz napja volt, de hasonló gondolatokat máskor is olvastunk már mástól is. Saját vélemény nincs vele gond.
Nem volt benne személyeskedés, talán sértő sem volt és a netikettnek megfelelt. Amíg ilyen hozzászólások, gondolatok jönnek nyugodtan beszélgethetünk.
Volt több dolog amire szerettem volna válaszolni csak épp meló felé voltam reggel....
Alapvetően azon a véleményen vagyok, hogy minden ágazatnak, stílusnak, szemléletnek megvan a helye.
Ahogyan ma is vannak halas és tematikus halas akváriumok, low-tech, holland, sügis, tengeri, mélytengeri
stb.... akváriumok.
És ez így szép, így jó. (y)
Ez egy kertész fórum. Az alapítása is olyan gondolatok körül történt, hogy hogyan tudnunk olyan akváriumokat építeni, mint anno Amano mester.
Bár gondolatilag elkalandozunk sok esetben, de a vezérfonal nem változott. Továbbra is a Nature Aquarium és ez a fajta növényezés a meghatározó. Nem a high tech meg a verseny.... de erre kitérek később.
Közben sok év eltelt és nem csak mi lettünk öregebbek. A hobbi és a generációk érdeklődése is sokat változott. Szimpatikus vagy nem, de egy átlag embert már nem fog meg egy
akvárium ami kissé zavaros vizű néhány kétes állapotú
növény van benne
Na jó ez kicsit általánosítás, de a lényeg benne van. A hobbi ebben a formában életképtelen.
Persze lehet ellene harcolni, lehetne, de valamiért nem sikerül áttörést elérni évtizedek óta. Manapság nagyon sok bolt zárt már be akik ebben a régi formában próbáltak érvényesülni. És olyan boltok is akiknél korábban az akvarisztika volt a vezérfonal mára inkább vegyesbolt hangulatát keltik többségében más hobbival kapcsolatos termékekkel vannak kitömve.
Mondanám hány ügyfelünktől kapjuk meg, hogy nem is gondolták, hogy ezt így is lehet. Hogy nincs büdös mint egy halas boltban, hogy kulturáltan a nappaliba lehet tenni egy ilyen medencét.
Marketing.....
Kicsit nekem ez olyan mint a Multi. A gonosz multi
muhaha
Akinél persze mindenki vásárol, mindent lehet kapni, elérhetővé tesz sok mindent és tonnányi embert foglalkoztat, de ő a gonosz
Felesleges ellenséget kergetni, mert ha 1 lépést hátra lépünk és eldobjuk az előítéleteket, akkor egyből látszik, hogy pl egy olyan bolt mint a miénk a tudatos felépítés miatt egy csomó más embernek hoz bevételt.
Pl hal importőök,
akvárium készítő, üveges mester, asztalos, garnéla tenyésztő, stb stb.... sokan ezek közül nagyon is megérzik az akvarisztika háttérbe szorulását. Apropó, tudjátok, hogy a duna plaza bolt is bezár? Ez most épp a legutóbbi...
Szóval marketing..... az akvarisztika régi formájában nagyon kevesen invesztálnak a népszerűsítésbe. Jól jellemzi, hogy az újságosoknál egy tematikus lapunk sincsen évtizedek óta.
Van egy
Akvárium Magazin amit boltokban meg tudsz venni évente néhány alkalommal és slussz. Ez kb azokhoz az emberekhez jut el akik egyébként is a boltokban lógnak és aktívan hobbiznak. Egy külsős átlagember nemigen jut hozzá.
Más? Más az nincs.
Persze van a net. Van ez a fórum is és egy tonna másik. De egy átlag embert ez kb semennyire nem szippant be. Nem egyszer látom, hogy egy most ismerkedő
akvárium vásárlás előtt álló ember felmerészkedik egy-egy fórumra és azonnal kapja az oltást, hogy olvass, miért nem tudod stb stb. Pedig lehet csak azt akarta megkérdezni, hogy az adott szett jó e és érdemes megvásárolni, nem e vágja át a kereskedő. Kapja az oltást azonnal. Most nem arról a felhasználóról beszélek aki megkérdezi, hogy hogyan fogja meg a csövet a kezébe és mi az az
alga ami egymilliószor le van írva
Szóval többségében egy eladhatatlan, népszerűségéből folyamatosan veszítő dologról beszélünk.
Ezen anno úgy próbáltunk meg változtatni, hogy felrázzuk az internet népét meg úgy általában mindenkit aki a szépre egy kicsit fogékony. Tonnányi időt, pénzt, szabadidőt kell beleölni éveken keresztül, hogy egyre szélesebb körrel meg tudd ismertetni azt amit csinálsz. És a sztereotípiákat nehéz leküzdeni. No meg persze rengeteg ellenlábas van
Bár a fórum egy magasabb színvonalon próbál működni, azért rengeteg ügyfelünk van mindenféle kategóriából. Beleértve a legegyszerűbb halas akvaristát, teknős tartót, diszkoszost, sügist, garnélást. Szóval mindenféle ember megfordul nálunk.
Mégis mi mindig növényesek leszünk. Hol lennénk marketing nélkül? Valószínűleg mással foglalkoznánk már. A fórum sem lenne. Nem hiszem, hogy jegyeznék az országot növényezésben, bár mindenki pótolható, mi is.
Marketing kell. Ahogy kellene más ágazatoknak is. Át kell alakulni. alkalmazkodni kell. Meg kell mutatni mindennek a szép oldalát, hogy újra figyelemre méltó legyen a hobbi.
Nekem pl az utóbbi idők egyik legjobb ilyen jellegű átpozícionálása a német Panta Rhei.
Panta Rhei | Facebook
Ők egy új vállalkozás akik tálalható formában próbálják bemutatni a biotóp akváriumok szépségét. Szóval van remény.... na nem marketing nélkül, mert anélkül biztos a kudarc.
high tech téma......
Kicsit olyan érzésem van, hogy aki nem egy felszereltebb vonalát űzi a a hobbinak annál időnként előkerül a pénz/high tech/márkás dolgok/sznobság vonal. Ez legalább annyira értelmetlen, mint a versenyzést okolni bármiért.
Régen is voltak felszereltebb akváriumok. A holland stílus nem is létezne, ha anno nem kapcsoltak volna rá fényt meg CO2-t. A Nature Aquarium stílus sem.
De érdekes, a tengerinél elfogadjuk, hogy kismillió motyó kell, hogy jól üzemeljen az
akvárium.
Van ami csak így üzemel. nem márkáról, típusról beszélek, hanem általános felszerelésről. A fórum vezérfonala pedig e köré a korlátozás nélküli növényezés köré épül.
Ez nem biotóp. Nem walstad. Ezért nem hiszem, hogy azok az emberek akik egy szép parvula gyep miatt elcsábulnak hibásak lennének, ahogy magunkat sem érzem hibásnak, hogy megmutatjuk mi az ami elérhető.
A boltban nagyon sok sales fogást szoktunk alkalmazni. Én pl bármilyen
akvárium építéssel kapcsolatos kérdésnél megkérdezem az illetőt mennyi pénzt és mennyi időt akar erre szánni. Felhívom a figyelmét, hogy bizonyos esetben nem csak a beker költség lehet sok, de a havi üzemeltetés is. Megmutatom mit lehet egyik másik technológiával építeni és arra próbálom terelni a vevőt, hogy csak akkor ugorjon rá a költségesebb oldalra, ha valóban ezt szeretné. Máskülönben drága kaland lesz és lehet nem is hosszútávú.
Tehát ezek a különböző ágazatok egymás mellett üzemelnek. Értelmetlen egyiket másikat lenézni/leszólni. Mert lehet ma pörgetek egy verseny akit, holnap meg walstad módszer lesz, mert más felé fordul a figyelem és időm sem lesz ezzel az egésszel foglalkozni.
Van egy jelenség, hogy szeretnénk sok kívánatos dolgot megszerezni, birtokolni. Emberi tulajdonság. Nagyon sok dologgal így vagyunk magunk körül. Ezért ha sikerül valami elérni nem hiszem, hogy hibás lennék.
Nem hiszem, hogy minden sport autó vásárló automatikusan autóversenyző lenne. De a hétköznapokban szereti az erőt, dinamizmust amit az autó ad neki.
A jó technikával is így van. Jobb használni, több a mozgástér, más élményt ad. Nem fogsz tudni automatikusan jó akváriumot építeni, de minden tanulható. És arra is láttunk már példát, hogy valaki elsőre elkapja a fonalat.
@Luigi13 páros pl az elmúlt évben olyan akváriumokat épített itt a fórumon, mintha évek óta ezzel foglalkoznának. Walstad féle módszerrel más lenne az eredmény.
Versenyek....
Nem versenyzőket nevelünk
Viszont a verseny is egy olyan dolog ami remekül segíti a hobbi fejlődését. Nagyon sokan vagyunk akik így vagy úgy szeretünk versenyezni. Megint sok ember van aki szeret építeni, szerelni, kreatívkodni.
A versenyek nem olimpiák. Remek közösségi események. Összetartanak egy közösséget, picit jobb teljesítményre ösztönöznek és adnak egy csavart a hétköznapi hobbizásnak.
Több ezer ügyfelünkből is csak néhány maroknyi ember van az országban akik kipróbálják magukat ilyen megmérettetéseken. Viszont az általuk készített csodák és a többi versenyen szereplő akvarista által készített akváriumok rengeteg emberhez jutnak el és új lendületet adnak a hobbizáshoz minden kezdőnek. A kereskedők feladata, hogy a nehézségekre és a különböző dolgokra felhívják a figyelmet az így gerjesztett reklám után. És ez nem marad el, ahogy fent is írtam.
Azt viszont kifejezetten problémának látom, hogy ez visszafele nem működik. A marketing hiánya miatt.
Pl milyen akváriumokat tudok építeni walstad módszerrel. Ha van 1 percem hol találok ilyen galériát. Mennyit kell olvasnom tanulnom hogy egyáltalán el tudjam kezdeni építeni ezt?
Milyen növényeket fogok tudni így tartani és mi a hátrány? Hol vannak a határok?
Jó lenne egy ilyen oldal ennek a szemléletnek is. Demo akváriumokkal, hogy el lehessen képzelni. Sokan vagyunk vizuális típusok.
Ahogy az
élesztős CO2-nek, a guppis medencéknek ennek is lenne követője, ha érthetően röviden elérhető lenne ez az info. Marketing.
Legtöbbünknek nincs több órája/napja, hogy ilyeneket tanulmányozzon. Egy átlag ember nem fogja elolvasni a könyvet, hogy aztán belefogjon a kísérletbe.
Nem véletlen gondolta újra a Tropica az általa képzelt növényezést néhány éve. Egy kezdőnek egyszerűbb elmondani azt, hogy könnyű vagy nehéz egy
növény és mi kell egyiknek vagy másiknak, hogy tartani lehessen.
Bár az erőteljesen felszerelt akváriumos vonalat erősítem, azért szívesen kalandozok néha más területen is. Ezért nem értem amikor ennek a fordítottja úgy működik, hogy megszólják az embert, ha épp ilyen stílusban utazom
Legyünk elfogadóak, befogadóak mindenre. Ne szóljuk le azokat, akik kényelmesebben, jobban felszereltebben szeretnének nekivágni a hobbinak, ahogy azokat sem akik ezt az igényt szeretnék kiszolgálni.
El tudom képzelni, hogy legyen egy walstad fórum. A módszernek tisztelegve, összefogva a téma iránt érdeklődőket. Azt viszont nem tudom elképzelni, hogy oda írjak azért, hogy ez milyen rossz
Az pedig, hogy valaki vesz egy jó szettet, de elsőre nem sikerül nyálcsorgatós akváriumot építeni teljesen természetes. De ha valóban érdekli a hobbi akkor előbb utóbb sikerülni fog neki is.
@Cecska Tibi 2009-2010-ből jól felszerelten
és Tibi ma ugyancsak jól felszerelten
Forest Lair (IAPLC 2013 234.hely) by
TSzecsei, on Flickr
@tibicuk 2009-ből jól felszerelten
és 2013-ból
@inadsz 2009 jó technika
és 2014-ben szintén jó technikával
Sierra Full shot by
DanielSzente, on Flickr
A fenti példákat azért linkeltem, mert ők is valahogy elkezdték. A minta előttük volt, a felszerelést megvolt a többit az évek alatt magukra szedték.
Bocsi, ha esetleg össze vissza kalandoztam gondolataimban, éppen gyerkőc altatás/fürdetés közben voltam. Csak szerettem volna válaszolni a reggeli bejegyzésre.
Remélem nem írtam sértőt a fenti sorokban. Mindenki hobbizzon úgy ahogy szeretne. Marketing nélkül ma sok dolog nem létezne. Egy jó sportcipő, kabát, autó, tusfürdő stb sem. A marketing nem gonosz, csak lehet rosszul is használni.
Peace