• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Növényes Ryu III

Jól gondoltam, a Macro tápom nem volt rendben. Ma vettem egy új Green Aqua Macro-t, és összehasonlítottam. Se a színe, se az illata nem volt ugyan olyan. A régi táp szürkésebb volt, és elvesztette azt a jellegzetes "vízfesték" illatot.

Kicsit okoskodok, lehet, hogy nagy butaság az egész.

Hol tároltad a tápot? Kapott (nap) fényt? Mennyi ideje van meg?

Lehet, hogy túl sok - növények és alga számára - felvehető formában vas került a vízbe... Kicsit más irányvonal, de NPT akváriumoknál tipikusan nagyon sok vas van a talajban, de nem a vízben. Mivel algának nincs gyökere, ezért csak a vízben levő vasra hagyatkozhat. Ilyen akváriumnál "közismert probléma" és sajnos előfordulhat - főleg különböző talajok kevergetésénél (emiatt sem javasolt) - hogy rengeteg vas oldódik ki a vízbe a talajból, és ez masszív algásodást okoz. Ez akár olyan rossz is lehet, hogy legegyszerűbb szétszedni az akváriumot, mint kivárni a végét.

Estimative Index (EI)-nél hogy jöhet képbe?

Alapesetben a tápokban a vas kelátolt formában van jelen, ami a fény hatására lassan felbomlik, és a vas a növények számára felvehető állapotba kerül. Lehet, hogy ez nálad már a tárolás / fény hatására korábban megtörtént az üvegben. A túl sok vas a vízben beindította az algákat?

Eléggé elterjedt EI-nél hogy a "túl sok táp nem okoz algásodást" (ami szerintem ilyen formában nem igaz.) Nagyon nem mindegy, hogy a vas milyen formában van a vízben. Ha olyan formában, hogy az alga nem tudja felvenni (pl vas-kelát, tehát nem Fe2+ vagy Fe3+), akkor lehet limitáló tényező? Ráadásul a vízkezelőben levő EDTA is meg tudja kötni a Fe-t. Földes akváriumoknál nemcsak hogy sok vas van a talajban, hanem a talajban levő anaerob állapotok miatt olyan formában lehet, hogy a növények fel is tudják ezt venni. Itt a nézet az, hogy jobb megoldás, ha a vas a talajban van, mintha a vízben. Szóval, ha sok vas tápot öntesz egy Estimativ Index akváriumba, simán lehet, hogy az oxigéndús vízben nagy része olyan állapotban van, hogy az algák (és növények) nem tudják felvenni és emiatt korlátozó tényező.

Az okoskodás nagy része az Ecology of the Planted aquarium c könyv általam történt értelmezése alapján van, lehet, hogy nagy zagyvaság az egész.
 
Utoljára módosított:
Kicsit okoskodok, lehet, hogy nagy butaság az egész.

Hol tároltad a tápot? Kapott (nap) fényt? Mennyi ideje van meg?

Lehet, hogy túl sok - növények és alga számára - felvehető formában vas került a vízbe... Kicsit más irányvonal, de NPT akváriumoknál tipikusan nagyon sok vas van a talajban, de nem a vízben. Mivel algának nincs gyökere, ezért csak a vízben levő vasra hagyatkozhat. Ilyen akváriumnál "közismert probléma" és sajnos előfordulhat - főleg különböző talajok kevergetésénél (emiatt sem javasolt) - hogy rengeteg vas oldódik ki a vízbe a talajból, és ez masszív algásodást okoz. Ez akár olyan rossz is lehet, hogy legegyszerűbb szétszedni az akváriumot, mint kivárni a végét.

Estimative Index (EI)-nél hogy jöhet képbe?

Alapesetben a tápokban a vas kelátolt formában van jelen, ami a fény hatására lassan felbomlik, és a vas a növények számára felvehető állapotba kerül. Lehet, hogy ez nálad már a tárolás / fény hatására korábban megtörtént az üvegben. A túl sok vas a vízben beindította az algákat?

Eléggé elterjedt EI-nél hogy a "túl sok táp nem okoz algásodást" (ami szerintem ilyen formában nem igaz.) Nagyon nem mindegy, hogy a vas milyen formában van a vízben. Ha olyan formában, hogy az alga nem tudja felvenni (vas-kelát, tehát nem Fe2+ v. Fe 3+), akkor lehet limitáló tényező? Ráadásul a vízkezelőben levő EDTA is meg tudja kötni a Fe-t. Földes akváriumoknál nemcsak hogy sok vas lehet a talajban, hanem a talajban levő anaerob állapotok miatt olyan formában lehet, hogy a növények fel is tudják ezt venni. Itt a nézet az, hogy jobb megoldás, ha a vas a talajban van, mintha a vízben. Szóval, ha sok vas tápot öntesz egy Estimativ Index akváriumba, simán lehet, hogy az oxigéndús vízben nagy része olyan állapotban van, hogy az algák (és növények) nem tudják felvenni és emiatt korlátozó tényező.

Az okoskodás nagy része az Ecology of the Planted aquarium c könyv általam történt értelmezése alapján van, lehet, hogy nagy zagyvaság az egész.
Z mester, magas ez nekem. Hogyan került volna túl sok vas az akiba? Csak a Green Aqua Micro-ba van vas, napi 4ml ment bele. Arra gondolsz, hogy az volt sok? Illetve, hogy túl sok tápot nyomattam bele a vízbe?
Nálam nincs föld, se táptalaj. Az aki nagy része alatt vékony 1cm-es homok van. Egyedül hátul van aktív talaj, de az kevéske.

Most viszont pár dolgon változtattam, megnézem, hogy így mit fog mutatni a következő hetekben.
  • friss Macro táp
  • csökkentett fény időtartam
  • megnövelt fény intenzitás
  • csökkentett tápmennyiség 4ml->2ml
  • no carbo
  • megnövelt úszónövény tömeg
  • extra belső szűrő, perlonnal tele plusz mechanikai szűrés miatt és áramlás változtatás miatt
 
Z mester, magas ez nekem. Hogyan került volna túl sok vas az akiba? Csak a Green Aqua Micro-ba van vas, napi 4ml ment bele. Arra gondolsz, hogy az volt sok? Illetve, hogy túl sok tápot nyomattam bele a vízbe?
Nálam nincs föld, se táptalaj. Az aki nagy része alatt vékony 1cm-es homok van. Egyedül hátul van aktív talaj, de az kevéske.

Ahogy én tudom, lehet, hogy nem igaz, tápokban a vas kelátolt formában van (pl Fe-EDTA). Pont azért, hogy a növények fokozatosan kapják meg a vasat, ahogy idővel pl a fény hatására lebomlik az akváriumban... Lehet, hogy tárolás miatt, a fény hatására nálad már a kelát kötés felbomlott az üvegben, és amikor beöntötted az akváriumban, masszív mennyiségű, az alga számára kapásból felvehető vas került hirtelen a vízoszlopba.
 
Ahogy én tudom, lehet, hogy nem igaz, tápokban a vas kelátolt formában van (pl Fe-EDTA). Pont azért, hogy a növények fokozatosan kapják meg, ahogy idővel pl a fény hatására lebomlik az akváriumban... Lehet, hogy tárolás miatt, a fény hatására nálad már a kelát kötés felbomlott az üvegben, és amikor beöntötted az akváriumban, masszív, az alga számára felvehető vas került hirtelen a vízoszlopba.
Értem! De az nekem a Macro-m ment tönkre, nem a Micro-m. A Micro-ban van csak vas. Ennek ellenére egyetértek veled, szerintem is ez így működik. Holnap veszek új Micro-t is.
Amúgy használtan vettem ezeket a tápokat még a nyáron, sok mindenen keresztül mehettek már...talán túl sok mindenen. Bár nem fogytak el, de ideje lecserélnem ezeket újakra...
 
Értem! De az nekem a Macro-m ment tönkre, nem a Micro-m. A Micro-ban van csak vas. Ennek ellenére egyetértek veled, szerintem is ez így működik. Holnap veszek új Micro-t is.
Amúgy használtan vettem ezeket a tápokat még a nyáron, sok mindenen keresztül mehettek már...talán túl sok mindenen. Bár nem fogytak el, de ideje lecserélnem ezeket újakra...

Igen, vas a mikroban van, de lehet az is rossz, annak ellenére, hogy nem látod.... sajnos, ha jól tudom, akváriumi vas teszt nem tudja megmondani, hogy a vas milyen formában van.
 
Lehet, hogy nem azért algásodott, amit írtam és h***g az egész. Maximum kidobsz egy kis pénzt :)

Nem tudom, hogy rá van-e írva, de én sötétben tárolnám és nem pl ablakban.
Megéri azt a pár ezrest szerintem. Így egy kérdőjelet kipipálhatok a sok közül.
Rá van írva azt hiszem. Természetesen én is hűvösebb, sötét helyen tárolom.
 
Most viszont pár dolgon változtattam, megnézem, hogy így mit fog mutatni a következő hetekben.
  • friss Macro táp
  • csökkentett fény időtartam
  • megnövelt fény intenzitás
  • csökkentett tápmennyiség 4ml->2ml
  • no carbo
  • megnövelt úszónövény tömeg
  • extra belső szűrő, perlonnal tele plusz mechanikai szűrés miatt és áramlás változtatás miatt

Szerintem túl sok mindent változtatsz egyszerre, nem fogod tudni kizárni, hogy mi okozza vagy nem okozza az algásodást. A másik, hogy nem jó irányban változtatod a paramétereket, ebből hamarosan újra algásodás lesz. A fény intenzitását nem növelném, inkább belőném egy olyan szintre, amikor még nem volt algás az aki. A táp nagyon kevés, 180l-re 50% vízcserénél 9ml/nap az adag. A carbot is nyomatni kellene, legalább annyit, mint a tápból, de az se baj, ha egy-két hétig túladagolod. A CO2-t pedig tolni kell ezerrel.
A microt meg ne öntsd ki, inkább átveszem ;)
 
Szerintem túl sok mindent változtatsz egyszerre, nem fogod tudni kizárni, hogy mi okozza vagy nem okozza az algásodást. A másik, hogy nem jó irányban változtatod a paramétereket, ebből hamarosan újra algásodás lesz. A fény intenzitását nem növelném, inkább belőném egy olyan szintre, amikor még nem volt algás az aki. A táp nagyon kevés, 180l-re 50% vízcserénél 9ml/nap az adag. A carbot is nyomatni kellene, legalább annyit, mint a tápból, de az se baj, ha egy-két hétig túladagolod. A CO2-t pedig tolni kell ezerrel.
A fény most ugyanakkora, mint amikor még nem volt algás az aki. Amikor elkezdett algásodni, akkor csökkentettem le egyre lejjebb.
Az ajánlás, amit említettél, az egy full benövényesített akváriumra vonatkozik. Ebben még kevés a növény, és nincs is benne sprinter, a Rotalán kívül. Nincs annyi növény, amennyi felszívná a napi 9ml-t. Többen is ezt az irányt javasolták nekem, és bár én fordítva csinálnám, most elindulok erre.
Carbo-zni nem fogok, nem akarok. Tudom tudom sokan használják eredményesen, de én most nem fogom. Szerintem felesleges.
A CO2 az meg megy ezerrel!
 
A carbot is nyomatni kellene, legalább annyit, mint a tápból, de az se baj, ha egy-két hétig túladagolod.

Carbo-zni nem fogok, nem akarok. Tudom tudom sokan használják eredményesen, de én most nem fogom. Szerintem felesleges.
A CO2 az meg megy ezerrel!

Carbo segíthet alga ellen, de én örülök, hogy nem kell használnom, főleg túladagolva.

Ahogy nézem a carbo, H2O2 stb videókat, szerintem egy kicsit túl sokat vegyészkedünk otthon, teljesen eltérve a gyári ajánlásoktól. Pl. ADA ajánlásban még nem láttam carbo-t, nem véletlenül? Láttál már olyan reklámot, ahol komoly cég ajánlja, hogy H2O2-vel permetezzük az akváriumot? Én még nem, valószínűleg nem véletlenül.

CO2 trükkös, mert ezt nem tudod közvetlenül mérni, és alap EI elég magas szinteket ajánl emlékeim szerint (10-25 mg/l). Ráadásul kevergetés, beoldás és 1000 más dolog befolyásolja.
 
Utoljára módosított:
Carbo segíthet alga ellen, de én örülök, hogy nem kell használnom, főleg túladagolva.

Ahogy nézem a carbo, H2O2 stb videókat, szerintem egy kicsit túl sokat vegyészkedünk otthon, teljesen eltérve a gyári ajánlásoktól. Pl. ADA ajánlásban még nem láttam carbo-t, nem véletlenül?

CO2 trükkös, mert ezt nem tudod közvetlenül mérni, és alap EI elég magas szinteket ajánl emlékeim szerint (10-25 mg/l). Ráadásul kevergetés, beoldás és 1000 más dolog befolyásolja.
A CO2-t tudod közvetlenül mérni. JBL CO2 Direct Test-el. Az is beszerzésre kerül majd, és méregetek vele. Persze dokumentálom a naplóba. Csinálni szeretnék belőle grafikonokat, és kicsit kivesézni, hátha a hasznunkra lesz.
 
Csigafronton:
A pajzscsigák rekordszámot döntögetnek. Fogalmam sincs, hogy mit tegyek ellene.

Algafronton:
Algaképződés van: fonál, és 1-2 helyen valami ecsetszerű cucc képződik.
A szakáll teljesen eltűnt, zöld pont nincs, zöld szőr nincs.

Vízparaméter fronton:
Túl vagyok egy nitrát és foszfát mérésen, meglepő eredménnyel: NO3: 1ppm, PO4: 0,3ppm. Ismereteim szerint ez kevés, de mindjárt utána olvasok csak nem találom a topic-ot, ahol leírják, hogy mi lenne az ideális...Emelnem kell a tápokat, ez a napi 3ml micromacro úgy nézki hogy kevés. A micro-t is emelem a macroval együtt. Nem tudom, hogy milyen értékeket célozzak meg, de ennél többet.

Állat fronton:
Hazahoztam még egy SAE-t, most már öten vannak.
Eltűntek a CRS-ek. Két napja nem láttam őket. Remélem élnek, és hátul bogarásznak.
 
Utoljára módosított:
Pajzscsiga jó kérdés. Tőlem maximum hólyagot kaptál volna. Lágy vízben kipuhul a házuk, helena simán kieszi őket, de a helena se bírja sokáig a lágy vízben (legalábbis nálam mindegyiknek kilyukadt a háza). Valamilyen csigacsapda lehet megoldás, vagy ha mégis tennél bele halat, azt hiszem a törpe gömbhal megeszi a csigákat.
Algákkal kapcsolatban szerintem táphiányod van, ahogy írod is. Elvileg megvan mindened, vagyis ha az ajánlást nézem akkor 180 literre adod egy 60 literes tápját, vagy 120 literesét, fény függvényében nézve persze. Én mindenképpen felmennék táppal napi 5-5ml-ig. Az ecsetet nyugodtan carbozhatod közvetlenül ha van, ha kifehéredett az amanok megeszik. Tudom hogy nem nagyon akarsz halakat bele, de a Black Mollyk is segíthetnek alga fronton, fonalat például előszeretettel eszik (nekem az Endlerek is, de azt ne tegyél bele!). Ezek az algák általánosan mind tápanyaghiányra és/vagy co2 elosztási problémára utalnak.

Ne ijedj meg! Nagyon jól fest az aki. Kicsit több mohát el tudnék képzelni az ágakon.
 
@ZoleeG naplóját nézve kedvet kaptam én is a HM-hez. Elhatároztam, hogy az akvárium bal és jobb hátsó részeit feltöltöm talajjal és megszüntetem a homokos tar részeket. Egyelőre a bal oldali lett készen, igyekeztem hátul a lehető legjobban megemelni. Kb. 15 centit sikerült. Bal hátra be fogom vinni a rotalát, ameddig csak lehet. Bedobáltam HM-et, köszi @BlackOut!
WP_20170128_22_11_45_Pro.jpg WP_20170128_22_36_28_Pro.jpg

Mit is kellene kezdenem a jobb hátsó résszel? Az is így lesz megcsinálva, csak trükkösen: a szőlő ág alatt/előtt csak lávakövek lesznek, és csak az ág mögötti rész lesz aljzatos. Ott a Blyxa jól mutathat, mert kb. olyan a színe, mint a Rotalámnak, és akkor a hátsó vonal kicsit sárgásabb növénykékből állna. Ez az arányoknak is jót tenne, mert így a bal oldali magas rotalával ellentétben ez alacsonyabb lenne, és megmaradna a hátsó, balról jobbra süllyedő vonalvezetés. A másik ötletem a Stau lenne. A harmadik ötlet a Rotala továbbvitele végig.
 
Back
Oldal tetejére