Én a következőket csinálnám:
1. Tennék az akiba nagyon óvatosan homokot, hogy ne karcoljam meg az üveget.
2. Eldönteném, hogy milyen kompozíciós elvek alapján rakom össze a fákat. Olyan, hogy "centrális sziget" gyakorlatilag nincs, bármennyire szeretnénk. Ha nincsenek hangúlyos fókuszpontjaid az akiban akkor vesztettél. Látni fogod, hogy még akkor is van fókuszpont, ha egyébként buta módon kétoldalra helyzett kettő db. fáról van szó, és akkor is van, ha látszólag középre rakott egy csokorról van szó.
A "sziget" kompozíció egy igazi japán akiban mindig kapitális átverés. Középre van komponálva látszólag minden, de ha tudatosan nézed akkor rá fogsz jönni, hogy mindig van aranymetszésben egy hangsúlyos vezető vonal. A fókuszpontot (ami tk. vonal) mindig egy-egy hangsúlyos ág vagy ág-csoport adja. És kivétel nélkül mindig (!) van fő-ág, ami el kell vigye a prímet.
3. Addig pakolnám a fákat és nézegetném, amíg elégedett nem vagyok vele. Figyelem, az üveget a porszemek nekinyomásával szépen össze lehet karcolni.
Most tele fogom szemetelni fotókkal a topicodat, de remélem a többiek elnézik nekem.
Nézd meg ezeket az ADA képeket:
Kétoldalas kompozíció, de a bal oldali aranymetszési ág a súlypont:
A bal oldalon ravasz centrális (sziget) kompozíció (több fával bizonyára) aminek a két fő ága viszont aranymetszésben jön fel, a jobb oldali aki jobb oldali nagyobb ágra aranymetszésben komponált és balról fel a jobb ferde ágig szép háromszöget tartalmazó aki:
Bal oldali nagyobb fára hangsúlyozott aki (aranymetszésben):
Két fával, jobb oldali aranymetszésre komponált:
Ebben a kompozícióban már több önálló hibát is látok (bocs V), de itt is működik az aranymetszés és a háromszögek.
Ebből az is látható, hogy a vizuális súlyokat a megfelelő növényválasztással (élénk színű vizipáfrány pl.) hogyan lehet befolyásolni. Ezt előre kell látnod magadban az ültetéskor, és számolnod kell vele. Ezért pl. hiába tennéd fel egy ilyen aki csupasz "hardscape" képét ide, nem tudnánk elképzelni a növényes és árnyékos fókuszpontokat és rossz tanácsokat osztogatnánk neked. Vagy fordítva - hiába jó egy hardscape, ha a növények beültetése és térnyerése során a fókuszpontok módosulnak. Megjegyzem ez akár jól is elsülhet, de miért bízzuk a véletlenre???
Mert ha jobban belegondolunk mik is Viktornál a fókuszpontok? Egy élénkzöld páfrány, valami sötét izé a kép közepén (a misztérium kedvéért) és egy bal oldali már jobban definiálható V-be ültetett micsoda. Nyilván most jöhet azzal, hogy ezt nem így tervezte, de ezt akkor is így tervezte. Érthetően magyaráztam, V?
A szándékból vagy zsigerből komponálás eredménye és elemzési szabályai ugyanazok. Mindegy, hogy tudod-e pontosan hogy mit csinálsz és úgy csinálod (én ilyen vagyok), vagy érzed, hogy jó - és úgy.