Elektromos szakik, lenne egy kérdésem:
Adott 1,8 m 18W/m ledszalag. Ez elvileg 32,4 W fogyasztás maxon. 3A (12V) táppal hajtva 22 Wattot mér a fogyasztásmérő, ráadásul dimmelve vibrál is. Kipróbáltam egy 6A táppal is, így már 31 Wattot mér. Mi lehet a gond a 3A táppal? Nem tud valójában annyit, mint amit ígér? Vagy lehet más oka?
Azért választottam a kisebb 3A tápot, mert az ilyen
View attachment 57733
és nem ilyen
View attachment 57734 .
Konyhapult világítástól van szó, elhelyezhetőség miatt számít.
Szerintem azt a baj, hogy:
- a táp a terhelhetőségének a határán van. Ez önmagában nem lenne baj, ha nem PWM jellel terhelnéd, hanem tisztán Ohm-os, folyamatos terheléssel járatnád. (ha nem dimmeled, nem villog)
- a dimmer frekvenciája és a kapcsoló üzemű táp (változó)frekvenciájára egymásra szuperponálódik. A Táp megpróbálja követni a változó terhelést (PWM jel) és ezért néhány Hz-es összeg és különbségi frekvekvenciák (felharmonikusok) keletkeznek. Ez a villogás.
Ökölszabály, hogy a tápokat (különösen a kapcsoló üzeműeket)
max. 80%-al terheljük. De jobb a 2x túlméretezés, ha dimmelni is akarjuk. A Te példád, megerősítése az ökölszabálynak.
Próbálkozhatsz még a kisebb táp után kötött LC körrel, de félő, hogy legalább annyival növeli meg a méretet, mintha élből egy nagyobb tápot használnál. Ráadásul a túlterhelés közeli állapot nem szűnne meg teljes fényerőn.
Sokan nem értik, hogy "akkor miért írják rá ezt a teljesítményt?" A Suzuki Swift kilométer órája 200km/h-ig van skálázva. Látott már valaki Suzukit 200-al menni???
Nem tudom, milyen műszerrel méred a felvett teljesítményt? Ezek a műszerek, jellemzően színuszos feszültségre vannak kitalálva. Egy kapcs. üzemű táp iszonyú nagy áramtüskéket generál a hálózat irányába. Az így keletkező áramokat csak nagyon drága Thrue RMS mérő műszerrel lehet korrekten mérni.