• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Villanyszerelés az akváriumban

Én a légcsatornán belül helyezném el a ventiket és középen, hogy a két végén szellőzzön ki. Egyébként mintha a gyári megoldások is ilyenek lennének.
Áh, úgy nem jó, egyik végén kell be, másikon ki. De hogy érted, hogy belül? Fektetve is meg belül is hogyan?
 
Áh, úgy nem jó, egyik végén kell be, másikon ki. De hogy érted, hogy belül? Fektetve is meg belül is hogyan?
A gyári megoldások is középen szívnak, a végeken szellőznek. Szerintem nem kell egy áramlási útvonal mindkét végére venti. Persze ezt méretezni kellene a ledek hőleadásához (disszipált teljesítmény) és a hűtő profil hőleadó felületéhez. Nagyobb felület és kisebb tömegáram. A ventiket belül pl. úgy helyezném el, hogy egy 40mm magas profilban 25mm magas bordázatra tenném a 15mm vastag légkavarókat.
 
60 volt az eredeti álló ventikkel.
Oké, méretezés nem volt a rajzokon, így azzal számoltam, amit betennék. Pl. 60x15mm ventik max 800-as fordulattal, mondjuk 4db, 120x25mm-es alu borda + lemez burkolat.
Mennyi és milyen ledet tennél bele?
 
Én nem bordáznék, csak profiloznék, ezért kell a 4 venti egy egyenes légcsatornában. Ha nincs felület eloszlatni, akkor minél hatékonyabban kell kiűzni.
 
Én nem bordáznék, csak profiloznék, ezért kell a 4 venti egy egyenes légcsatornában. Ha nincs felület eloszlatni, akkor minél hatékonyabban kell kiűzni.
Így viszont jelentősen túl kell méretezned a légáramot, ez felesleges zajjal fog járni és így sem biztos, hogy elég lesz a hűtés. Ezért is kérdeztem a ledekről. Mekkora teljesítményt mekkora felületen? Egy jó hűtőborda hőleadó felülete a tízszerese is lehet egy sima lemeznek.
 
Így viszont jelentősen túl kell méretezned a légáramot, ez felesleges zajjal fog járni és így sem biztos, hogy elég lesz a hűtés. Ezért is kérdeztem a ledekről. Mekkora teljesítményt mekkora felületen? Egy jó hűtőborda hőleadó felülete a tízszerese is lehet egy sima lemeznek.
38db 1W-os LED

Zajjal biztos nem járna, mivel egy ilyen ventim már van, ami DIY monitor vezérlőchipet hűt, és hangtalan. De nem úgy hangtalan, hogy zajos, csak én hívom hangtalannak, nekem egy agyonhypeolt Noctua NF-F12 is hangos, szóval ha én mondom azt hogy hangtalan, akkor az szó szerint azt jelenti, hogy nincs hangja! :D
 
38db 1W-os LED

Zajjal biztos nem járna, mivel egy ilyen ventim már van, ami DIY monitor vezérlőchipet hűt, és hangtalan. De nem úgy hangtalan, hogy zajos, csak én hívom hangtalannak, nekem egy agyonhypeolt Noctua NF-F12 is hangos, szóval ha én mondom azt hogy hangtalan, akkor az szó szerint azt jelenti, hogy nincs hangja! :D
Vagy már annyit hallgattad, hogy halláskárosodásod lett és tényleg hangtalan a cucc... :ROFLMAO:
 
Az annyira azért nem kevés, de tény, hogy nem nevezhető zajosnak. Vannak jóval csendesebb ventik, persze a hangjukkal fordítottan arányos árban...
Ennek is aranyban mérik a súlyát, de pontosan ezért halk, nem úgy van ráhazudva a zajszint. Ha nincs szélzaj, tehát egymagában tartom a fülem mellett, 15 centire már nem hallom. Elég jó a hallásom. Volt már 14 dBA-nak hazudott ventim ami elviselhetetlenül hangos volt. Ennek semmi hangja nincs és elvileg egyformán hangosnak kellene lennie.

Noiseblocker BlackSilentFan XM-2
 
Ennek is aranyban mérik a súlyát, de pontosan ezért halk, nem úgy van ráhazudva a zajszint. Ha nincs szélzaj, tehát egymagában tartom a fülem mellett, 15 centire már nem hallom. Elég jó a hallásom. Volt már 14 dBA-nak hazudott ventim ami elviselhetetlenül hangos volt. Ennek semmi hangja nincs és elvileg egyformán hangosnak kellene lennie.

Noiseblocker BlackSilentFan XM-2
Igen, ennek az egyik tesóját szemeltem ki én is a lámpámat hűteni.
 
Javítsatok ki ha tévedek , de ha függesztett a világítás és nyitott az akvárium akkor felesleges a páramentes foglalat nem?
Van zárt tetős , gyári szettes akváriumom , annak teteje reggelente "úszik" a víztől . Illetve DIY fénycsöves függesztett lámpám nem páramentes foglalattal. Ha jól néztem akkor a gyári ilyen függesztett lámpákban sem párapáramentes a foglalat .
Neves gyártók is IP20 körüli lámpákat gyártanak akvarisztikai célra. Lelkül rajta. Szerintem beteg dolog.
 
A pára az leginkább desztillált víz, az pedig nem vezet áramot. Nem okozhat zárlatot, még ha tocsogna is, de valljuk be, ez egyáltalán nem életszerű.
A pára tényleg nem vezeti az áramot.
De... a levegőből beoldódik a kicsapódott párába a CO2, ami már sav. A sav meg oldja a fémet, (elektrolit keletkezik) az meg remekül vezeti az áramot.

A villanyászoknál vannak szabályok, amit illik betartani, akkor is, ha első ránézésre túlzásnak is tűnik. Például: egy mosdó, amiben csak egy WC csésze van, meg esetleg egy kézmosó, "vizes helyiségnek" minősül. Ebben minimálisan IP44 szerelvények használhatók, és Fi relézett áramkörök.
Most ehhez képest, szerinted egy (nyitott) akváriumból több, vagy kevesebb pára fog a levegőbe kerülni, és kicsapódni a villamos szerelvényeken (például a lámpán éjszaka, amikor ki van kapcsolva)?
Ad abszurdum, ilyen alapon, a lakószobát is vizes helyiségnek lehetne nyilvánítani, ha van benne akvárium.
 
DIY megoldásnál nem is a vízhatlanság megteremtése okoz gondot, hanem maga az, hogy egyáltalán meg kell teremteni, ugyanis mindenképpen valamilyen módon ragasztást von maga után, avagy az elemek többé-kevésbé permanens egymáshoz illesztését, vagy takarását, ami a DIY projekt szervizelését megnehezíti, vagy ellehetetleníti. vegyük példának a korábbi képemet az előző oldalon. Nyomhatnék szilikont az U profil meg az üveg közé. Ha mondjuk egy dióda kiesik, és cserélni kellene, pengével fel kellene szedni az egészet, majd nyom nélkül lekotorni az alu profilról meg az üvegről is, kicserélni a diódát, majd újra leragasztani. Ez baromi sok idő, inkább bízom az egészet a gravitációra, meg minden reggel bekapcsolás előtt elmondok egy miatyánkot.

Megoldhatnám úgy is, hogy az U profilon kívülre helyezem, de akkor extrudált plexi lap kellene sima üveg helyett, át kellene fúrnom azt is, meg az U profilt is, majd m4-es popszegecs meneteket húzni bele, aztán felcsavarni a plexit. Ez annyi plusz költséggel járna, hogy már tényleg semmi értelme a DIY megoldásnak, a bolti olcsóbb, meg 1-3 év garanciával adják.
 
A pára tényleg nem vezeti az áramot.
De... a levegőből beoldódik a kicsapódott párába a CO2, ami már sav. A sav meg oldja a fémet, (elektrolit keletkezik) az meg remekül vezeti az áramot.

A villanyászoknál vannak szabályok, amit illik betartani, akkor is, ha első ránézésre túlzásnak is tűnik. Például: egy mosdó, amiben csak egy WC csésze van, meg esetleg egy kézmosó, "vizes helyiségnek" minősül. Ebben minimálisan IP44 szerelvények használhatók, és Fi relézett áramkörök.
Most ehhez képest, szerinted egy (nyitott) akváriumból több, vagy kevesebb pára fog a levegőbe kerülni, és kicsapódni a villamos szerelvényeken (például a lámpán éjszaka, amikor ki van kapcsolva)?
Ad abszurdum, ilyen alapon, a lakószobát is vizes helyiségnek lehetne nyilvánítani, ha van benne akvárium.
Magyarországon az MSZ 1600 szabványsorozat rendelkezik az 1000 V-ál nem nagyobb feszültségű, erősáramú berendezések létesítéséről. A szabvány alapján nedves helyiségnek minősül minden olyan tér, ahol a páratartalom meghaladja a 75%-ot és páralecsapódási veszély áll fenn. Egy lakóházban ez a fürdőszobát, a WC-t, rossz szellőzésű pincehelyiséget, mosókonyhát jelenti.
Nosza rajta, mérjünk páratartalmat minden helyiségben, ahol akváriumot tartunk. El tudom képzelni, hogy egyes fórumtársak háza/lakása simán beletartozik ebbe a karegóriába. :)
Otthonainkban nekünk kell arról felelősséggel gondoskodnunk, hogy a telepített villamos berendezések megfeleljenek a szabványoknak, hiszen benne élünk többnyire családostul. Nem fogja senki hatóságilag ellenőrizni ezeket, hacsak nem történik baleset. Akkor viszont keményen.
 
Neves gyártók is IP20 körüli lámpákat gyártanak akvarisztikai célra. Lelkül rajta. Szerintem beteg dolog.
Ha a gyártók IP44, vagy nagyobb védelemmel gyártanák a hálózati feszültségről üzemelő lámpáikat, olyan hűtési megoldásokat kellene alkalmazniuk, ami jelentősen megnövelné azok előállítási költségeit, tehát az árát. Passzív hűtéssel még csak csak oké, de egy vízhűtőkör, mint a számítógépekben, már az eladhatatlan kategória lenne.
 
Back
Oldal tetejére