• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

pH-Kh-Gh

Sziasztok!

Egy kis megerősítés kellene.
A napokban, mikor megmértük a cégnél az ipari vízlágyító készítette vizet meglepődtem, hogy a TDS mérő 500 feletti értéket mutat, ezek után elgondolkodtam mi is számít lágy víznek, vagy hogy vajon szabad-e csak erre a műszerre támaszkodnom mikor visszasózom az RO vizemet. Ráadásul az EI szerinti tápozás is befolyásolja a mérést, hiszen a műszer oldott anyagot mér és nem keménységet. Ugyan van itthon gH és Kh csepptesztem , de ebből csak az utóbbit használtam CO2 mennyiség megállapításához. Sajnos szinte kezdetektől szenvedek algagondokkal, próbáltam a tápozást, CO2-t amiről többször is írták, hogy annak ingadozása is előhozhatja az ecsetalgát. Azt hittem, hogy ezt is sikerült belőni, mikor fejlesztettem a beoldást, de továbbra is jelen van az alga. A heti események miatt előszedtem a gH és kH csepptesztjeimet valamint elkezdtem olvasni előröl a témát, és egy érdekes dolgot olvastam, miszerint a víz pH stabilitása csak 5 nk° felett van.
Mértem, és a kH-m 3-as viszont a gH-m meg 1, annak ellenére, hogy a TDS mérő 130-at mutatott. Elvileg akkor az a cél, hogy ebből legalább 5-ös német keménységi fokú vizet csináljak. Igen de hogyan?
keresgéltem, és pl megtaláltam @dexkill írását is
http://www.akvariummagazin.hu/index...zi/611-vizkemenyseg-beallitasa-az-akvariumban
na ez nekem full kínai volt, így inkább a modern technika felé fordultam és találtam egy androidos appot aminek neve Aquarium calculator (kék háttérben van egy discos hal), ebben többek közt van olyan hogy gH és kH megadása mellett kiírja, hogy ez mennyi német keménységi fokban. Itt mondjuk kicsit bizonytalan vagyok, mert a program NKH-t ír, vagyis Non-Carbonate hardness-t, de talán ez ugyanaz.
Progi szerint a gH-t fel kell emelnem 8-asra, ekkor mutat 5°dH-t. kb 20 adagolókanálnyi gH+ után el is értem ezt az értéket (243-as az akvárium), viszont most a TDS-em 270.

Szerintetek jó ez az irány?
 

Attachments

  • Screenshot_20180211-181436.png
    Screenshot_20180211-181436.png
    70.7 KB · Megtekintések: 7
Bocs, lehet kicsit abszurd, de mivel az összkeménység (GH) nem más, mint a változó keménység (KH) és az állandó keménység összege, a kalkulátor itt nem csupán egy kivonást végzett el? 8-3=5 :)
 
Bocs, lehet kicsit abszurd, de mivel az összkeménység (GH) nem más, mint a változó keménység (KH) és az állandó keménység összege, a kalkulátor itt nem csupán egy kivonást végzett el? 8-3=5 :)
Klassz :mad:.
Ez fel sem tűnt :). De akkor talán jó lehet, hogy a gH-t felemeltem 8-ra? Dexkill írásában elég komplex számolgatások voltak 3 tizedesjegyig.
 
Utoljára módosított:
Nem erősségem a kémia, de én azt gondolom, hogy a KH-val nem kellene foglalkozni, amennyiben RO vizet és GH+ "sót" használsz. Az összkeménység némely esetben azért több - furcsa módon - a változó keménységnél, mert a KH mérése "becsapható", mert valami olyan oldat mér benne valamit :) ami nem tud különbséget tenni bizonyos alkotóelemek között. Na ez baromi tudományos volt, nem? :) Szóval a lényeg, hogy a GH teszt eredménye az biztosan pontosabb, mint a KH teszté, mindenképp azt kéretik beállítani. Ha vannak az akváriumban kövek, amik keményítenek (pl Seiryu), akkor mindenképpen GH+ porral és nem! GH+KH+ porral. Ha nincs a KH-t befolyásoló anyag az akvában, akkor mehet a KH+GH+ por is. Komolyabb belemélyedés nélkül én így összegeztem magamnak a dolgot.
Hogy a GH: 8 nk°optimális-e? Passz. Én - mivel megbízható termékekkel (RO szűrő, Seachem GH+) és útmutatások mentén (GA) állítom be a vizemet - nem is mérek keménységet, TDS 120-150-t állítok be és kész. Működik.
 
Hogy a GH: 8 nk°optimális-e? Passz. Én - mivel megbízható termékekkel (RO szűrő, Seachem GH+) és útmutatások mentén (GA) állítom be a vizemet - nem is mérek keménységet, TDS 120-150-t állítok be és kész. Működik.

Az a gondom, hogy már a TDS mérőben nem bízom, nem azért mert nem jó ( november végén vett ADWA, (fekete péntek (y)) , hanem mert az a vízben oldott anyagokat méri, és mivel EI szerint tápozom, így a tápot is beleszámolja az értékbe, nem csak a vízkeménységet befolyásoló anyagokat. Ezért volt az, hogy 130-as TDS érték ellenére csak 1 a gH. ADA vagy profito-nál valószínűleg nem befolyásol ennyire, hiszen ott nem túltápozás az elv.
Keménységet befolyásoló kövem nincs, illetve a keménységet is GH+ szal végzem, a kH maradt is 3-as . A kH-t nem is akarom piszkálni, mert akkor a CO2 táblázatban máshova esnek az értékek.
 
Értem. Innentől én már nem tudok válaszolni, hogy vajon a GH-1/TDS-130 a jobb, vagy a GH-5/TDS~200(?). Azt már ugye tudjuk, hogy a GH-t 5-re kellene beállítanod (a terved szerint), nem pedig 8-ra ;) Itt mennyi a TDS? Esetleg annyit még nézhetnél, hogy nagyobb vízcsere után közvetlenül (tápozás előtt) mennyi a TDS. Akkor látnád, hogy a tápok mennyit növelnek és tudnál vele számolni ha akarsz.
 
Értem. Innentől én már nem tudok válaszolni, hogy vajon a GH-1/TDS-130 a jobb, vagy a GH-5/TDS~200(?). Azt már ugye tudjuk, hogy a GH-t 5-re kellene beállítanod (a terved szerint), nem pedig 8-ra ;)

Találtam egy érdekes írást. Aszerint az a jó, ha a gH duplája a kH-nak.

"A KH értékét legalább 2-es, de inkább minimum 3-4 nk értékre kalkuláljuk, míg a GH értéke értelemszerűen kb. a duplája, tehát 4, illetve 6-8 nk. Ha CO2-t is adagolunk a vízbe, érdemes a KH-t legalább az 5-ös nk értéken tartani a túl alacsony pH elkerülése érdekében"

Nekem a kh 3-as, este meg 7 csepp után váltott színt a gH teszt. Eszerint most kb jó vagyok.

Teljes cikk:
http://pendulum-akvablog.blogspot.hu/2017/12/a-novenyes-akvarium-es-viz-kemenysege.html?m=1
 
Találérdekében"rdekes írást. Aszerint az a jó, ha a gH duplája a kH-nak.
Én úgy értelmezem, hogy @Pendulum Viktor alapból a porok nélküli esetet vizsgálja, amikor az RO vízhez csapvizet kever, hogy maradjanak hasznos cuccok is a vízben, de egyúttal legyen lágyabb is. A porok használatával viszont bejuttatjuk a szükséges anyagokat.
Másrészről a KH 3-4 leginkább a CO2 felvételhez kell, amiből kevés van a vízben illetve a levegőből az utánpótlás sem túl tömény :) De ha mesterségesen adagolunk CO2-t, akkor azt tudjuk úgy szabályozni, hogy a pH se essen le túlságosan. Legalábbis én így értelmezem az írást, illetve így gondolom, ezért persze az is benne van a pakliban, hogy a másodikból következik az első :) Remélem, Pendulum tud válaszolni a kérdésedre ha lesz ideje elolvasni az oldal tetejétől...
Én továbbra sem foglalkoznék a KH-val, amíg a pH-m nem túl alacsony. Ha alga van, szerintem nem ezért. A véleményem továbbra is laikus...
 
Utoljára módosított:
A boltban csak azert merunk TDS-t hogy garnela es csigu oldalon ne legyen gond. Emlitetted az EI tapozast ami kimutathato a meresnel, de pl egy amazonia taptalaj kombo alapbol 2-3x annyival emeli. 80ppm korul van az aktiv talaj. 20-40ppm kozott emel a tap, a tobbi a dekor.
 
A boltban csak azert merunk TDS-t hogy garnela es csigu oldalon ne legyen gond. Emlitetted az EI tapozast ami kimutathato a meresnel, de pl egy amazonia taptalaj kombo alapbol 2-3x annyival emeli. 80ppm korul van az aktiv talaj. 20-40ppm kozott emel a tap, a tobbi a dekor.
Ha jól értem, akkor a 100-160 közötti TDS célértéket egyáltalán nem kell készpénznek venni ? Főleg, hogy nekem nem aktív talajom van. Nyugodtan visszasózhatom magasabb értékre is, és vagy csepptesztel ellenőrzök, vagy vízcsere után belövöm a kívánt gH értéket és megnézem, hogy mit mutat a műszer.
 
Ha jól értem, akkor a 100-160 közötti TDS célértéket egyáltalán nem kell készpénznek venni ? Főleg, hogy nekem nem aktív talajom van. Nyugodtan visszasózhatom magasabb értékre is, és vagy csepptesztel ellenőrzök, vagy vízcsere után belövöm a kívánt gH értéket és megnézem, hogy mit mutat a műszer.

Igen csak egy általános iránymutatás. Ha elég sok rutin van nagyjából látni fogod, hogy ez jó vagy rossz az élővilágnak. Egy kezdőnek még egyszerűbb ha értékeket mondunk.
Magasabb értékek csak az érzékenyebb garnéláknál okozhatnak gondot.
 
Szerintetek jó ez az irány?

A szűrt RO vizet állítod be külön vagy már akváriumon belül számolsz?

Ezt azért kérdezem, mert vannak esetek, amikor előre érdemes a vizet beállítan. Két ilyen esetről is tudok saját tapasztalatból beszélni. Egyrészt, amikor az akvárium vizének a TDS értéke elmászik, vagyis folyamatosan nő a vízcsere után. Ilyenkor egyáltalán nem érdemes beönteni a szűrt RO-t és utána TDS-t mérni és porokkal szórakozni, mert simán lehet, hogy elve a 10 alatti TDS értékű RO víz beöntése után is bőven 140 feletti TDS értéked lesz, miközben a cserélt víznek alig van GH értéke(=0), amiből lehetnek bajok. Ha átállunk csapvízről is pont ugyanez a helyzet. Ha az akvárium vizének TDS értéke magas vagy folyamatosan nő, akkor ott nem feltétlenül tudjuk, hogy mi van a TDS érték mögött. Ezért javasolt, hogy szépen az ember kiszámolja, hogy egy stabil, beállított TDS értékű RO vizet önthessen be az akváriumba, amiben a GH is beállítható. Ezt meg lehet oldani úgy is, hogy szépen az ember kiszámolja egy sima egyismeretlenes egyenlettel, hogy az ő pl. 7-es TDS értékű RO vizéhez mennyi TDS értékű RO víz kell, hogy a végén mondjuk 140 legyen a TDS. Ez most lehet bonyolultan hangzik, de leírva már koránt sem az. Annyira kell figyelni, hogy az Adwa TDS mérő 2000 ppm-ig mér. Olyan mennyiségű vizet válasszunk, amiben 2000 TDS értékűnél magasabbat ne kelljen bekeverni.

A másik eset, amikor elkerülhetetlen/erősen javasolt az akváriumon kívüli bekeverés/RO víz TDS és GH értékének a beállítása. A Seachem Equilibriumot használom 3 hete. A használati utasításában javasolják csak a külön bekeverést, de inkább azt kellene ráírni, hogy kötelező. És ez most egy konstruktív kritika akarna lenni. Ez a por a TDS értéket nem azonnal állítja be. Annyira nem, hogy akár 30 perc alatt 30+ %-kal is növekedhet a végeredmény. A megszokásból "porozó" ember, mint én, csak beönt, megkever, mér. Még alacsony az érték, megint beleszór egy kis port, kever, megint mér. Véletlenül vettem észre, hogy basszus ez bizony sokáig oldódik és durván változik a TDS értéke idővel. Na ilyet beszórni az akváriumba és ott méricskélni gyakorlatilag agyhalál lenne. A rutinos RO vizet használó ilyenkor csak azt tapasztalja, hogy mér vízcsere után, minden ok, majd rámér egy óra múlva vagy félnap múlva és nem érti mi történik a vízzel, hogy a TDS érték elmászott, pedig még a vizcserekor minden jó volt.

A cserevíz GH-ját kell jól beálíltani, akár TDS mérővel is. Ott mi tudjuk szabályozni, hogy miből és mennyi kerüljön a vízbe. Az akváriumon belül ez már bizonytalan tud lenni néha. Nem azt mondom, hogy minden esetben, de nálam a Seachem termék és az akvárium vize együttesen teljesen kizárja az akváriumon belüli beállítást. Csak a cserevízben bízhatok.
 
Utoljára módosított:
Na, mivel meg lettem szólítva, átnyálaztam amiket írtatok ezen az oldalon. :)


Mértem, és a kH-m 3-as viszont a gH-m meg 1

Ez azt jelenti, hogy szikes a vized, ami rossz. Az általad linkelt cikkemben írtam le, hogy miért. A csapvíz alapból mennyi KH GH?

s egy érdekes dolgot olvastam, miszerint a víz pH stabilitása csak 5 nk° felett van.

Inkább úgy fogalmaznék, hogy úgy biztonságosabb tud lenni, de haladó szinten nincs rá érdemi indok, hogy ez minimum 5 legyen. Ismerek akvaristákat akik 0(!)-2 KH-val tolják, gond nélkül, CO2-vel.

Nem erősségem a kémia, de én azt gondolom, hogy a KH-val nem kellene foglalkozni, amennyiben RO vizet és GH+ "sót" használsz. Az összkeménység némely esetben azért több - furcsa módon - a változó keménységnél, mert a KH mérése "becsapható", mert valami olyan oldat mér benne valamit ami nem tud különbséget tenni bizonyos alkotóelemek között. Na ez baromi tudományos volt, nem?

A KH GH arányával érdemes foglalkozni, ha csapvíz is van a dologban, mivel egy fontos dologra mutat rá, a víz esetleges szikességére. Amikor KH-t mérsz, akkor lúgosságot mérsz, és azt váltotta át a gyártó KH-vá. Viszont, a víz lúgosságát több dolog is emeli, nem csak a valódi keménységet okozó anyagok.

Találtam egy érdekes írást. Aszerint az a jó, ha a gH duplája a kH-nak.
"A KH értékét legalább 2-es, de inkább minimum 3-4 nk értékre kalkuláljuk, míg a GH értéke értelemszerűen kb. a duplája, tehát 4, illetve 6-8 nk. Ha CO2-t is adagolunk a vízbe, érdemes a KH-t legalább az 5-ös nk értéken tartani a túl alacsony pH elkerülése érdekében"

"Az a jó" = A természetben nagyjából így van az arány.

Másrészről a KH 3-4 leginkább a CO2 felvételhez kell, amiből kevés van a vízben illetve a levegőből az utánpótlás sem túl tömény De ha mesterségesen adagolunk CO2-t, akkor azt tudjuk úgy szabályozni, hogy a pH se essen le túlságosan. Legalábbis én így értelmezem az írást, illetve így gondolom, ezért persze az is benne van a pakliban, hogy a másodikból következik az első Remélem, Pendulum tud válaszolni a kérdésedre ha lesz ideje elolvasni az oldal tetejétől...
Én továbbra sem foglalkoznék a KH-val, amíg a pH-m nem túl alacsony. Ha alga van, szerintem nem ezért. A véleményem továbbra is laikus...

A KH nem feltétele a CO2 felvételnek. A KH puffereli a savakat, egy pontig elreagál a beadott CO2-vel, addig csak a HCO3 szintet növeled. Majd mikor legyőzted a KH-t, akkor kezd csak el érdemben csökkenni a pH. Tehát a KH épp a co2 felvétel ellen van. De: Ha nincs egy víznek pufferkapacitása(KH!), semmi sem stabilizálja azt, nagyon gyorsan tud változni(co2 beoldás hatására, de ide tartozik minden pH változtató hatás), nincs meg ez a késleltetés, amit a KH ad a víznek, ezért tud veszélyes lenni. Gyakorlott kezekben nem is kell KH-t adni a víznek, elég a GH, mert az a kalcium magnézium, ami növényi mezoelem.

Ha jól értem, akkor a 100-160 közötti TDS célértéket egyáltalán nem kell készpénznek venni ?

Nem szabad minden körülmények között, mert 0 KH 0 GH nál is tudsz csinálni 160-as ppm TDS-ű vizet. :)
 
Sziasztok!

Pár napja vettem egy EasyLife 6 az egyben csíktesztet, hogy megnézzem főképp az NO2 szintet. Eleinte 3-as, 5-ös értekeket mutatott, ami durva volt, de új szűrővel és sűrű vízcserével most már nulla az érték.
Viszont azt vettem észre, hogy a KH érték a kezdeti 80ppm(4.4 dH)-ről visszaugrott 0-ra.
Gondolkozom, hogy mi okozhatta, de nem jövök rá a fórumokat olvasva.
ami változott: co2 beoldás megszűnt, új külső szűrőm lett (Tetra Ex800 plus)- 4 napja megy,

mi lenne az ideális (növényes-halas akiba) ?

(Amazonia talajom van, alatta JBL Aquabasis+ )
 
Ez azt jelenti, hogy szikes a vized, ami rossz. Az általad linkelt cikkemben írtam le, hogy miért. A csapvíz alapból mennyi KH GH?
A csapvizem majdnem egyforma a csepptesztek szerint, gH 20, kH meg 19, de full RO-zok, és gH növelő porral sózom vissza, RO szűrőből kijövő vizem gH-ja 0, a kH pedig 3-as, ami az akváriumban sem változott, mert ott is szintén 3-at mértem (érdekes, hogy korábban 4-et)
Ezt a gH növelést is most azért próbálom, mert nemigazán akar eltűnni az alga, és gondoltam hátha kicsit stabilabbak így az értékek CO2 mellett, vízkövet meg nem látok az akvárium szélén még :), meg akkor ahogy írtad is az a jó ha a gH duplája a kH-nak, így most ez lesz a cél vízcsere után.

Nem szabad minden körülmények között, mert 0 KH 0 GH nál is tudsz csinálni 160-as ppm TDS-ű vizet. :)
Ez mondjuk érdekes, meg talán vízlágyító függő is . Kicsit OFF, hogy a múlt héten bevittem a régi TDS mérőmet a céghez, mert ott van egy ipari vízlágyító a CNC gépekhez, a tartályában kb 2x2 centis fehér párnácskákkal. A műszer szerint több mint 500 volt az oldott anyag tartalma, ezek után kíváncsi vagyok mit mutat majd csepptesztre.
 
Pár napja vettem egy EasyLife 6 az egyben csíktesztet, hogy megnézzem főképp az NO2 szintet. Eleinte 3-as, 5-ös

Nitrit, nem nitrát? A nitrit 3-as 5-ös ppm érték elég veszélyes már, halaknak halálos.

Viszont azt vettem észre, hogy a KH érték a kezdeti 80ppm(4.4 dH)-ről visszaugrott 0-ra.

Válasz:

Amazonia talajom van, alatta JBL Aquabasis+
 
Ez mondjuk érdekes, meg talán vízlágyító függő is . Kicsit OFF, hogy a múlt héten bevittem a régi TDS mérőmet a céghez, mert ott van egy ipari vízlágyító a CNC gépekhez, a tartályában kb 2x2 centis fehér párnácskákkal. A műszer szerint több mint 500 volt az oldott anyag tartalma, ezek után kíváncsi vagyok mit mutat majd csepptesztre.

Valszeg ez a vízlágyító nátriumra cserélő gyantás elven működik. Keménysége nem nagyon lesz, de a növényeknek nagyon káros ez a víz.
 
Valszeg ez a vízlágyító nátriumra cserélő gyantás elven működik. Keménysége nem nagyon lesz, de a növényeknek nagyon káros ez a víz.
Nem is akarok hozni abból a vízből :), mikor van rendes RO szűrőm, ami ráadásul össze is van csövezve az akváriummal, és gombnyomásra tölti fel.
Azt a vizet a CNC marógépek szerszámhűtésére használjuk, olajjal keverve. Míg nem volt, addig pár hét után olyan vízköves volt a gép, hogy nem láttam be az ablakán:mad::D
 
Sziasztok!

Neptun csepptesztel mértem a csapvizet, ezek az értékek jöttek ki: PH: 7, összkeménység: 39, karbonátkeménység: 30. Lehetséges ez? Ilyen magas értékek mellett 7-es PH? Valamelyik teszt rossz lehet?
 
Sziasztok!

Neptun csepptesztel mértem a csapvizet, ezek az értékek jöttek ki: PH: 7, összkeménység: 39, karbonátkeménység: 30. Lehetséges ez? Ilyen magas értékek mellett 7-es PH? Valamelyik teszt rossz lehet?

A pH nem kizárt, lehet hogy pont olyan az ionok aránya, h ennyi legyen a pH. De a Gh 39 nk-t nehezen hiszem el. Milyen csapon folyik ez a víz? Hol van ez a csap?
 
Back
Oldal tetejére