• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Növényes Marci bácsi első növényese

Marci bácsi

Kertész segéd
Sziasztok!
Életem első 30 évét úgy sikerült leélni, hogy mindig volt egy 300 literes akvárium a nappaliban. Ez egy nagyon hosszú idő, így a legutóbbi felújítás alkalmával már nem sikerült helyet találni ennek a hobbinak, így meg lett szüntetve a rendszer. Azóta viszont több év eltelt, és mindig ott motoszkált a gondolat az egész család fejében, hogy egyszer majd folytatni kell ezt az életvitelt. Néhány év vacillálás után, úgy hozta a sors, hogy egy csapásra akvárium lett a lakásban :D
A mai világban már nagyon sok féle módon neki lehet állni ennek hobbinak. Teljesen más a hozzáállás, új lehetőségek adódnak minden téren, mind technika, mind élőlények oldaláról, egészen más a helyzet, mint 30 évvel ezelőtt. Így hosszas keresgélés és kutakodás után, kb 2 hónappal ezelőtt következő setupot sikerült összehozni:

Méret: 45x45x30 60L
OASE Biomaster Thermo 250 (szivacsok Matrixra cserélve)
Chihiros WRGB II Slim 45 cm
Eheim Skimmer
Ada Amazonia V2

Növénytáp:
Tropica Premium - 1 pumpa 2 naponta
Easy Carbo – 1 ml minden nap
CO2 nincs

Víz:
100% RO
Green Aqua GH+
GH 6
KH 3
PH 7.2
TDS 135
25 Celsius
Víz csere heti 20-25L

Dekoráció:
Lávakő
Rama twist root

Halak:
15 Galaxy Rasbora
5 Otocinclus
4 Panda páncélos
11 Törpe páncélos
2 Kuli kuli
1 Palacsinta algázó

Növények:
Christmas moss
Hydrocotyle Tripartita Japan
Cryptocoryne parva
Anubius petite
Anubius nana gold
Bucephalandra sp. Mini Red
Nymphaea lotus Zenkeri
Microsorum
Hygrophila polysperma Rosanervig
Hydrocotyle Verticillata
Valisneria spiralis
Cryptocoryne albiba brown
 
Jöjjön néhány kép, linkek formájában
Indítás:

Követekző fázis (kb 1 hónapos):
Nagyon tetszett az elképzelés, hogy a nyitott akvárium felett szobanövények legyenek, ezért beszereztem a legegyszerűbb megoldás. Tudom, hogy nem a leg esztétikusabb, de egyelőre nem zavarnak a gyökerek, azóta pedig már nagyon szépen fejlődik mindegyik példány.
Viszont szembe jött az első probléma, amit a mai napig nem tudok megmagyarázni, de azóta látszólag megoldódott a dolog. A tünet a következő volt: a növények szárán/tövén fehér, keményebb zselé állagú, különböző méretű golyók jelentek meg, melyet pókháló szerű anyag vett körül, ami rátapadt a növényekre, üvegre egyaránt. A növény megállt a fejlődésben, levelei elkezdtek kifakulni, majd ezeket ledobta, a szárai pedig elrohadtak, gyökerei pedig feketék lettek. Próbáltam manuálisan eltávolítani, de végül elpusztul az adott növény, és „vándorolt” a következőre. Próbáltam képeket készíteni, ezeket a link alatt megtaláljátok.
A megoldás nem tudom pontosan mi volt, de tápozást váltottam, Green Aqua Micro és Marco-ra. Lassan egy hónapja nem találkoztam a tünettel, így bizakodom, hogy minden rendben.
Indítás után az anubiasokkal akadt még egy kis problémám. Elrohadt a gyökerük, ezeket kivettem, és ami még épnek tűnt megmentettem, és vissza is tettem a helyükre. Szerencsére ez bevált, szépen lassan, de azóta is problémamentesen fejlődnek.
A hardscape-n természetesen nem tökéletes, utólag már tanultam a helyzetből, sok mindent nem így kellett volna kivitelezni. A fa körül hátul sokkal magasabbra kellett volna hozni a növénytalajt, a köveket körülötte sokkal jobban be kellett volna biztosítani, mert szétszóródott, ill. alaposan szét dúrták a kuli-kulik, így már kevésbé esztétikus.
 
Utoljára módosított:
Itt pedig következzen a jelen állás:
Kicsit soknak tartottam az algásodást a hardscape-n, így félig meddig DIY megoldással, de magasabbra került a világítás. Cserébe így a szobanövények is több fényt kapnak, mindenki boldog.
Legutóbb TerraPlaza-ról 15 db narancssárga neocaridina garnélával tértem haza. Viszont már indítás előtt nagyon sokat gondolkoztam, hogy szeretnék valamilyen center piece halat. Az említett eseményen pedig nem bírtam magammal, és egy Apistogramma hongsloi-ra esett a választás. Tisztában voltam vele, hogy elég limitált a hely, és a garnélákkal nem biztos, hogy jó lesz a párosítás. Sajnos igazam lett. A mai nap meg kellett válnom a kis sügértől, egy kedves barátomhoz került. A garnélákat csak éjjel lehetett látni, és ahogy teltek a napok, a többi lakót is egyre többet piszkálta, így mennie kellett :(
Tudom, hogy ez nem hirdetés, de nem győzött meg teljesen a kis sügér új helye, így ha esetleg valakinek nagyon megtetszik, és igény tartana rá, keressen meg bátran, és megbeszéljük a részleteket.
A növények nagy része szépen fejlődik, csak minimális alga van az akváriumban, de szeretnék új tapasztalatokat gyűjteni, így a holnap nap folyamán érkezik a CO- szett. Nagyon kíváncsian várom mire jutok vele, és milyen irányban tapasztalok majd változást.
Bármilyen észrevételt, kritikát, tippet, trükköt örömmel fogadok, igyekszem tanulni és fejlődni, hiszen ezért vagyok itt :)
 
Utoljára módosított:
szia!
Az utolsó képet nézve, én ezért nem rakok növényes akvába harcsákat meg kulikat, mert totál átrendezik a talajt... szűrőből elég lett volna a fűtő nélküli is, mert nem igazán kell a vizet fűteni, ha meg még, is utólag lehet venni hozzá fűtőt (külön vásárolva a kettő még olcsóbb is) :)
Az még feltűnt, hogy az akvárium lekapcsolt állapotban rengeteg külső fényt kap... ez is okozhat algásódást (nem fognak pihenni a növények, stresszelni fognak...) kéne árnyékolni vagy sötétebb helyre rakni az üveget. Főleg, hogy Co2 is tervbe van, annak indításánál nem tanácsos ha fényt kap.
algamentes napokat! :)
Amúgy mennyit megy a világítás és hány százalékon?
 
Utoljára módosított:
Szia! Ígéretes kezdet. Kicsit sokallom a halakat, de működhet.
Víz:
100% RO
Green Aqua GH+
GH 6
KH 3
PH 7.2
TDS 135
25 Celsius
Víz csere heti 20-25L

Dekoráció:
Lávakő
Itt viszont képzavar van. A három kiemelt infó közül az egyik nem igaz. Én a visszasózóra tippelnék, hogy Gh-Kh+ lesz az. Esetleg a dekorhomok/sóder kicsit meszes. Vagy csak a TDS-t számoltad át és nem vetted figyelembe, hogy nincs benne Kh emelő paraméter. 😉
 
szia!
Az utolsó képet nézve, én ezért nem rakok növényes akvába harcsákat meg kulikat, mert totál átrendezik a talajt... szűrőből elég lett volna a fűtő nélküli is, mert nem igazán kell a vizet fűteni, ha meg még, is utólag lehet venni hozzá fűtőt (külön vásárolva a kettő még olcsóbb is) :)
Az még feltűnt, hogy az akvárium lekapcsolt állapotban rengeteg külső fényt kap... ez is okozhat algásódást (nem fognak pihenni a növények, stresszelni fognak...) kéne árnyékolni vagy sötétebb helyre rakni az üveget. Főleg, hogy Co2 is tervbe van, annak indításánál nem tanácsos ha fényt kap.
algamentes napokat! :)
Amúgy mennyit megy a világítás és hány százalékon?
Igen már én is érzem, hogy nem tökéletes a halak választása, de nagyon szeretem őket, így nem bánom, hogy picit átrendezték. Nekem kellett volna sokkal jobban bebiztosítani a berendezést, tanultam belőle.
A fűtő egyelőre nincs használva, de a biztonság kedvéért ezt a verziót választottam, nem tudom mi vár rám a téli szezonban, alapvetően nagyon hideg tud lenni ez a szoba.
Lekapcsolt állapotban valóban kap egy kevés fényt a rendszer, ezért a jobb oldalon sűrűbben kell takarítani az üveget. Azonban nagyon csalóka a kép, a hülye okostelefon mindent "feljavít". A szoba északi fekvésű, nagy fával az ablak előtt. Konkrétan soha sem jut be rendes fény, bármit akarok csinálni, villanyt kell kapcsolnom, mert nem látok, egészen sötét a helység.
Így, hogy magasabbra került a lámpa, előre beállított profilt használok, ami Shrimp néven fut az alkalmazásban, itt tetszettek a legjobban a színek.
12-13-ig napfelkelte
13-20-ig Shrimp
20-21-ig napnyugta
Szia! Ígéretes kezdet. Kicsit sokallom a halakat, de működhet.

Itt viszont képzavar van. A három kiemelt infó közül az egyik nem igaz. Én a visszasózóra tippelnék, hogy Gh-Kh+ lesz az. Esetleg a dekorhomok/sóder kicsit meszes. Vagy csak a TDS-t számoltad át és nem vetted figyelembe, hogy nincs benne Kh emelő paraméter. 😉
Köszi, bízom benne, hogy működni fog!
Az értékek azért lehetnek furák, mert botrányos a csapvizem:
GH 2
KH 24
PH bőven 8 felett
TDS 330
Ez nem tűnt járható útnak, ezért beszereztem egy RO készüléket. Első nekifutásra én is azt hittem, hogy GH-KH+ sóra lesz szükségem, meg is rendeltem, de nem sikerült sehogy sem 3 KH alá vinni a vizet. Sima GH+ használatával sikerült a leírt eredményeket összehozni, annyi változással, hogy amióta Green Aqua Micro Macro tápokat használok, csak 120 TDS-re sózom vissza, ami a következő víz cserére szépen lassan kúszik fel. GA-nál kapható digitális TDS mérőt, és JBL cseppteszteket használok.
 
Időközben a következő kérdések fogalmazódtak meg benne.
Mennyire zavaró, hogy nincs fólia a hátsó felületen? Nem tudtam eldönteni, hogy fehér, vagy fekete lenne-e a jó megoldás, így végül nem lett semmi, maradt a szürke fal :D

Tápozás kérdés.
Az elmúlt hetekben a következő volt a rendszer, minden nap világítás kezdetekor:
2 ml Green Aqua Micro
2 ml Green Aqua Macro
2 ml EasyCarbo
Vajon ezen változtatnom kellene, ha bekerül a CO szett? (figyelembe véve az előzőekben említett világítás mennyiségét is)
A CO-t nem szeretném túlzásba vinni. A cél az 1 sec/bubi, esetleg kevesebb.
Mi legyen az EasyCarbo-val?

Elhelyezés kérdés.
Az eddigi képeken látható szűrő megoldásban nem vagyok biztos. Problémát nem észleltem, egyelőre nincs dead spot, bár a valisneria nagyon szaporodik hátul, és kezd elég sűrű lenni. Illetve CO mellett nem biztos, hogy megfelelő az áramlás. Most befordítottam a lily pipe-t középre, hogy keresztbe mozgassa a vizet (jobb hátulról bal előre). A diffúzort a bal első sarokba szeretném tenni, mert arra megy a szűrőből is a víz, meg a skimmer is oda nyomja a vizet, így ott tűnik a leghatékonyabbnak az elhelyezés. Mit szóltok hozzá?
A leírt esetben, vajon hova lenne érdemes raknom a drop checker-t? Jobb oldalon előre esetleg?
 
Az értékek azért lehetnek furák, mert botrányos a csapvizem:
GH 2
KH 24
PH bőven 8 felett
TDS 330
Ez nem tűnt járható útnak, ezért beszereztem egy RO készüléket. Első nekifutásra én is azt hittem, hogy GH-KH+ sóra lesz szükségem, meg is rendeltem, de nem sikerült sehogy sem 3 KH alá vinni a vizet. Sima GH+ használatával sikerült a leírt eredményeket összehozni, annyi változással, hogy amióta Green Aqua Micro Macro tápokat használok, csak 120 TDS-re sózom vissza, ami a következő víz cserére szépen lassan kúszik fel. GA-nál kapható digitális TDS mérőt, és JBL cseppteszteket használok.
Valahogyan akkor sem kerek. Értem, hogy iszonyú szikes. Sok lehet benne a nátrium karbonát. A vízcserétől vízcseréig tartó Kh emelkedés a kérdéses. A medencéből mérsz a TDS ketyerével? Az becsap, mert a Green Aqua Micro Macro adagolása is emeli az értéket, mégsem változhat a vízkeménységed. A vezetőképességet méri. 🙂 A RO után nem lehet benne 2Kh-nyi karbonát. Ha igen, akkor a membrán kuka. Mennyi a nyers RO TDS-e? 🙂
 
Időközben a következő kérdések fogalmazódtak meg benne.
Mennyire zavaró, hogy nincs fólia a hátsó felületen? Nem tudtam eldönteni, hogy fehér, vagy fekete lenne-e a jó megoldás, így végül nem lett semmi, maradt a szürke fal :D

Tápozás kérdés.
Az elmúlt hetekben a következő volt a rendszer, minden nap világítás kezdetekor:
2 ml Green Aqua Micro
2 ml Green Aqua Macro
2 ml EasyCarbo
Vajon ezen változtatnom kellene, ha bekerül a CO szett? (figyelembe véve az előzőekben említett világítás mennyiségét is)
A CO-t nem szeretném túlzásba vinni. A cél az 1 sec/bubi, esetleg kevesebb.
Mi legyen az EasyCarbo-val?

Elhelyezés kérdés.
Az eddigi képeken látható szűrő megoldásban nem vagyok biztos. Problémát nem észleltem, egyelőre nincs dead spot, bár a valisneria nagyon szaporodik hátul, és kezd elég sűrű lenni. Illetve CO mellett nem biztos, hogy megfelelő az áramlás. Most befordítottam a lily pipe-t középre, hogy keresztbe mozgassa a vizet (jobb hátulról bal előre). A diffúzort a bal első sarokba szeretném tenni, mert arra megy a szűrőből is a víz, meg a skimmer is oda nyomja a vizet, így ott tűnik a leghatékonyabbnak az elhelyezés. Mit szóltok hozzá?
A leírt esetben, vajon hova lenne érdemes raknom a drop checker-t? Jobb oldalon előre esetleg?
A lily jó helyen volt, vele szembe kell a diffi... én a skimmert fordítanám a lily felé, így biztos a körforgás.
 
Valahogyan akkor sem kerek. Értem, hogy iszonyú szikes. Sok lehet benne a nátrium karbonát. A vízcserétől vízcseréig tartó Kh emelkedés a kérdéses. A medencéből mérsz a TDS ketyerével? Az becsap, mert a Green Aqua Micro Macro adagolása is emeli az értéket, mégsem változhat a vízkeménységed. A vezetőképességet méri. 🙂 A RO után nem lehet benne 2Kh-nyi karbonát. Ha igen, akkor a membrán kuka. Mennyi a nyers RO TDS-e? 🙂
Csináltam gyorsan egy tesztet a friss RO vízről:
TDS 9
GH 1 cseppre rögtön határozottan színes
KH 2 cseppre még nagyon nagyon éppen hogy színes, harmadikra kicsit már határozottabb
A készüléket újonnan vásároltam, első perctől kezdve ugyan ilyen víz készül vele, 2 hónapja használom.
Szerintem nem emelkedik a KH vízcserétől vízcseréig, de legközelebb figyelemmel követem.
 
A lily jó helyen volt, vele szembe kell a diffi... én a skimmert fordítanám a lily felé, így biztos a körforgás.
Köszi! Ki fogom próbálni.
Egyelőre összeraktam a saját elképzelésem szerint, még tesztelgetem, hogyan változik a vízáramlás és a buborékok mozgása.
A szett úgy tűnik szépen muzsikál, nagyon tetszik a végeredmény, de az 1 bubi/sec határozottan soknak érződik számomra :D
 
Csináltam gyorsan egy tesztet a friss RO vízről:
TDS 9
GH 1 cseppre rögtön határozottan színes
KH 2 cseppre még nagyon nagyon éppen hogy színes, harmadikra kicsit már határozottabb
A készüléket újonnan vásároltam, első perctől kezdve ugyan ilyen víz készül vele, 2 hónapja használom.
Szerintem nem emelkedik a KH vízcserétől vízcseréig, de legközelebb figyelemmel követem.
A KHt Csináld 10ml vízbe, 2csepp az 1érték.az első színváltás a jó érték, nem a sokadik színes
 
Megnéztem az akvárium vizét is a 10ml verzióban, így pontosabb lett a mérés, és ugyan úgy 3 csepp kellett, mint a tiszta RO esetében is. Így nem hiszen, hogy változna bármit is a KH a víz cserék között
 
Csináltam gyorsan egy tesztet a friss RO vízről:
TDS 9
GH 1 cseppre rögtön határozottan színes
KH 2 cseppre még nagyon nagyon éppen hogy színes, harmadikra kicsit már határozottabb
A készüléket újonnan vásároltam, első perctől kezdve ugyan ilyen víz készül vele, 2 hónapja használom.
Szerintem nem emelkedik a KH vízcserétől vízcseréig, de legközelebb figyelemmel követem.
Okés. Jó az a RO. Nekem az jött le a beszámolódból, mintha emelkedne a Kh. Minden Okés. 👍
 
A következő szituációra nem találom a megoldást.
Szépen üzemel a co2 szett, be van állítva 8sec/bubira. Ez így szimpatikus, szépen elkavarja a szűrő, sokáig a vízben maradnak az apró bubik, szinte mindenhova el is jutnak, köszönhetően az általatok ajánlott elrendezésnek. Azonban bekapcsoláskor hiába kapcsol a mágnesszelep, meg látom, hogy a buborékszámlálóban elindulnak a buborékok, a diffúzorig nem jut el a co, hiszen víz van a csövekben, és ezt már nem tudja teljesen átnyomni. Legutóbb már 1 órát vártam, de nem történt semmi.
Gondolom valamilyen beállítás, vagy elhelyezés problémám van. Első nekifutásra 2 bár nyomásnál állítottam be a számomra szimpatikus mennyiséget, másnap már 2.5 bárról indultam, majd 3 bárról indult, és ehhez állítottam a tűszeleppel a megfelelő buborékmennyiséget, de egyik nap sem sikerül úgy beállítani, hogy magától automatikusan elinduljanak a bubik az akváriumban. Simán lehet, hogy rossz a nyomásmérő óra. Régi, használt darab, nem újonnan vásárolt.
Kevés lenne a 8sec/buborék?
Esetleg túl mélyen lenne a diffúzor? 45 cm magas az akvárium, a diffúzor 6-8 cm-re van a legaljától.
A rendszer nem szivárog, erre alkalmas sprével megnéztem, ill. ha már eljutott minden a diffúzorig, onnan már szépen stabilan tartja egész nap.
Mit gondoltok, mi lehet a problémám?
 
A következő szituációra nem találom a megoldást.
Szépen üzemel a co2 szett, be van állítva 8sec/bubira. Ez így szimpatikus, szépen elkavarja a szűrő, sokáig a vízben maradnak az apró bubik, szinte mindenhova el is jutnak, köszönhetően az általatok ajánlott elrendezésnek. Azonban bekapcsoláskor hiába kapcsol a mágnesszelep, meg látom, hogy a buborékszámlálóban elindulnak a buborékok, a diffúzorig nem jut el a co, hiszen víz van a csövekben, és ezt már nem tudja teljesen átnyomni. Legutóbb már 1 órát vártam, de nem történt semmi.
Gondolom valamilyen beállítás, vagy elhelyezés problémám van. Első nekifutásra 2 bár nyomásnál állítottam be a számomra szimpatikus mennyiséget, másnap már 2.5 bárról indultam, majd 3 bárról indult, és ehhez állítottam a tűszeleppel a megfelelő buborékmennyiséget, de egyik nap sem sikerül úgy beállítani, hogy magától automatikusan elinduljanak a bubik az akváriumban. Simán lehet, hogy rossz a nyomásmérő óra. Régi, használt darab, nem újonnan vásárolt.
Kevés lenne a 8sec/buborék?
Esetleg túl mélyen lenne a diffúzor? 45 cm magas az akvárium, a diffúzor 6-8 cm-re van a legaljától.
A rendszer nem szivárog, erre alkalmas sprével megnéztem, ill. ha már eljutott minden a diffúzorig, onnan már szépen stabilan tartja egész nap.
Mit gondoltok, mi lehet a problémám?
- Ez nagyon kevés bubi/perc. Gondolj bele, hány bubi kell, hogy kinyomja az 1-2 cm3 vizet a csőből? Vedd figyelembe, hogy a gáz összenyomható (ellentétben a vízzel) !
- Tegyél a rendszerbe egy jóminőségű visszacsapó szelepet, minél közelebb a diffuzorhoz. Szinte, ahol kilép a cső az akváriumból.
- Indítsd korábban a CO2-t. Ha 2 óra alatt nyomja át a vizet, akkor 2 órával előbb.
 
ADA visszafolyásgátló szelepem van.
Kipróbálom, hogy még korábban indítom, meglátjuk mennyi időre van szüksége.
Így néz ki a setup:
A videó nem látható.
Van, aki két visszafolyárgátlót is tesz egymás után.

Bevallom, én sem értem, hogy tud a víz egészen a szelepig visszaszivárogni? Egyszer magyarázta valaki itt a fórumon, de... Elvileg, a közlekedő edények törvénye alapján, az akvárium peremén nem léphetne át. Kivéve, ha az akváriumon kívüli csőszakaszban lehűl a gáz, és az visszaszívja a vizet. De ahhoz a légköri nyomásnál kisebb nyomásnak kellene kialakulni. Viszont +2 bar-ról indulunk, és a rendszer ugyebár nem szivárog! Akkor meg hogyan???
Gyerekkoromban én is jártam úgy, hogy a levegőztető csövön át (akkor még Cyklon szellőztetővel levegőbuborékot nyomtunk az akváriumba), reggelre az akvárium vizének a fele a szobában volt. A mai napig sem értem... :-( Ott ugye nem volt zárt rendszer, mert a levegőztető szelepe koránt sem volt tökéletes. Vákuum nem alakulhatott ki (elvileg). Mégis átjutott a víz az akvárium peremén.
 
Back
Oldal tetejére