@Mandano kompakt v. bridge gép
A leírásod alapján a tükörreflexes gépet csak vonszolnád magad után, egy idő után megunnád, otthon hagynád, visszatérnél a telefonodhoz. (ezt magamon is tapasztalom)
cserélhető objektíves kompakt MILC sokat tudó váz, kitűnő objektív, néha ugyan az mint az előző kategória. A Te használati-idő/ár arányodban megfizethetetnen. Engem zavar, hogy sok gépnél a nagy tudás ellenére úgy kell vele fotózni mint egy tablettel, a levegőben.
Szerintem is a kompakt és a bridge gépek között kellene keresgélned.
Bridge gép markolata van amit stabilabban meg tudsz fogni. az objektív nagyobb tartományú látószöget fog át, nagylátószögtől a szuper teléig (ez utóbbi szuper mondjuk marhaság). Ez alapján a gép felépítése nagyobb, viszonylagosan robosztus, hosszabb. Külön tartóra lesz szükséged. Viszonylag tág beállítási lehetőség.
Kompaktok: kicsi, lapos, könnyű. kisebb átvogású látószög tartomány: szupernagy és normál, vagy nagylátószög és közepes, a 3x, 5x ... átfogásként írnak róla. Picire összezáródik, bárhol elfér, (tapasztalat, nem akasztják nyakba, kvázi állandóan leesik, kicsúszik, összetörik, egy selyemzsinor simán megéri azt a két dkg-ot.
A két kategóriából választási szempont lehet:
- valahogy, viszonylagosan stabilan tudd megfogni, ne takarj el semmit (vaku, objektív, mikrofon) gombot, tárcsát akaratlanul ne nyomd meg, ne forgasd el.
- az objektív látószöge neked megfelelő tartományba essen. Ezen utólag nem tudsz korrigáni. (...)
- az objektív jó minőségű legyen, ezt közvetett módon a fényerősséggel tudod kapcsolatba hozni. a teljesen nyitott rekesz 1/2,8 felett legyen 1/2, 1/1,3, lehetőleg ez egy fix érték legyen a teljes látószög tartományban. pl: 1/2 5,7-45 a jó, 1/1,8-1/6,3 5,7-45 a rosszabb (rekesz fókusztávolság)
- torzítás minimális legyen. Vásárlás előtt próbáld ki nagylátószögnél egy csempézett fal, egy polcrendszer, vagy egyszerű párhuzamos vonalak, vagy egy
akvárium frontoldala megcélzásával. Ha zavaróan ívesek a vonalak az
akvárium fotózásánál nagyon fogsz mérgelődni. Valamilyen fély felé fordítva, kinagyitva, a világos és a sötét átmenetnél megjelennek-e szines körvonalak, lilás, vagy ibolyakék glóriák.
- a vázon legyen állványcsavar hüvely, ez nem természetes ebben a kategóriában, valahol egyáltalán, a súlypontban, esetleg az oplikai tengelyben. Vaku, esetleg vaku foglalat (szobában, családi fotónál jól jön)
- a kezelőgombok jól kézre álljanak. Amire szükséged van egyáltalán elérhető legyen néhány gombnyomással, esetleg egy gomb és tárcsa együttes használatával. Érezd úgy hogy kézre áll a gép, rád öntötték.
- kevés ma már az a gép amin külön betekintő ablak van. Engem zavar a levegőben való imbolygó fotózás. Ha a homlokodhoz emeled a gépet stabilabbá válik a gép, könnyebb vele együtt fordúlni. A betekintő ablak elektronikus képe minél nagyobb felbontású legyen, így az esetek többségében a mélységélesség, egyáltalán az élesség is ellenőrizhető, bizonyos határokon belül. Ez a második képmegjelenítő plusz jelentős árkülömbözetet is jelent, itt kompromisszumokat kell kötnöd valószínüleg.
- A felbontás lényegében nem fontos (...) fontosabb a veszteség nélküli, vagy azt leginkább megközelítő tárolás RAV, TIFF, JPG állítási lehetőséggel. Én ragaszkodnék a RAV lehetőségéhez. Bár ez, a számítógépen utómunkálatok végzésének az örömét is feltételezi. A tisztességes fénykép aránya a 2/3, ezt az arányt a gépnek is tudnia kellene a 4/3 mellett/helyett. A fényképeknél ekkor szokot lemaradni az alja, teteje. Megkomponálod és mégsem azt látod.
- ISO érték, fényérzékenység, napfénynél lehető legalacsonyabb 100-200, mesterséges fénynél, szobában viszonylag magasabb, ami még nem okoz kellemetlen színes pöttyöket a sötétebb részeken, képzaj-nak nevezzük.
- az egyetlen autómata, és ezek variációi:tűzijáték, arcfelismerő, esti, sport, múzeum... programokon kívül legyen valami fél autómata, manuális beállítási mód. Legalább a fényértéket lehessen + - állítani. Kiégnek a zöld előtéri füvek, a fa, a kő sötét lepelbe búrkolózik. Vannak gépek amelyek több kép egyesítésével egy élvezhető képpé gyúrják a világos és a sötét részeket.
- ha elsősorban Te használod a gépet, férfi létedre, ne a legkisebb, tömöritett mini, könnyű műanyag gépeket keresd. A miniatűrizálásért is keményen fizetni kell, és nem csak a pénzről beszélek, hanem a funkciók hiányáról is.
- egy sajátságos szempont alapján két géptipus van: a fotós és a számítástechnikailag fejlesztett. Az első, a fotózásra koncentráló embert szolgálja ki, a szemhez emelve a gépet a gombok kézre állnak, azok a gombok vannak ami az adott szituban kell. A többi átállás közben a menüből válsztható. A másik gép a vezérlő panel kivezetéseihez igazodik, nagyon kevés gomb és közvetlen állítási lehetőség, a legtriviálisabb lehetőség is a számtalan búrjánzó menű mélyén állítható be, ezzel csak a nyomd és fotózz, majd az elektronika végzi a dolgát efektust növelik. Jó támpont ha a régről a filmes korból ismert márkák között keresel, persze üdítő kivételek mindig vannak.