• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

DIY-LED szalagos világítás

Nekem még soha nem volt bajom a V-TAC ledszalagokkal és a reflektorokkal sem.
2 éve mennek hibátlanul minden éjjel az általam felszerelt V-TAC reflektorok (30db).
A gyári paraméterek meg egyik gyártó esetében sem valósak. Szóval nem tudom, mi az igazság, de én az ilyen általánosításokat fenntartásokkal kezelem.
Erre írtam, hogy a vélemények és a tapasztalatok erősen eltérőek különböző típusokra vetítve és felhasználókat megkérdezve. Ez a probléma velük. Neked 30-ból 30 tökéletes, nekem meg 16db-ból 5db pusztult el egy héten belül. És...? Ebből mi következik?
A "gyári" paraméterek vizsgálatánál pedig külön kell választanunk a chip gyártót a lámpa(szalag) gyártótól. A V-TAC a chip gyártótól kapott, chip-re vonatkozó lm/W értéket adja meg. Amit "látunk", az pedig a kész lámpára vonatkozó fényerő.
Éppen Te mutattad, hogy méréseid alapján, mennyire sokat számít a fényforrás spektruma. ... és ezzel együtt, hogy mennyire látja soknak vagy kevésnek @dhorvath a lámpája fényerejét?
 
Ezen a "problémán" már gondolkodtam korábban is. Az nem lehetséges, hogy a V-TAC megtanult "jót" gyártani? Én is kaptam olyan tanácsot kb 1 éve, hogy kerüljem a V-TAC termékeket, mert hetek alatt mennek tönkre, ehhez képest itt a fórumon is van nagyon sok pozitív példa a CRI95 szalagjuk használatára.
 
Pontosan milyen ledszalagod van?
A dimmer csatlakozós vagy sorkapcsos (csavaros) bekötésű volt? Esetleg lehetett forrasztható is.
A szokásos, 12V-os csatlakozók 4-5A-t bírnak. Ez 12V esetén max. 60W körüli teljesítményt jelent.
A sorkapcsos vagy forrasztós megoldás jobban terhelhető. Viszont, ha maga a dimmer égett el, akkor valószínűleg az volt a rossz.

Forrasztós. Viszont sorkapcsos terminállal kötöttem össze. Ugyanilyen terminállal van most rajta a DC dugalj, szóval az szintén nem lehet hibás. Ahogy @tsokee mondta, valszeg maga a dimmer valami szériahibás selejt.

1581243410748.png

@elektrorudi: Bolt saját maga önállóan megjegyezte a termékoldalon, hogy a gyártó által feltüntetett 3000 lumen per méter nem igaz, 2550 a valós. Én ebből látok saccra kb. 500-at.
 
Forrasztós. Viszont sorkapcsos terminállal kötöttem össze. Ugyanilyen terminállal van most rajta a DC dugalj, szóval az szintén nem lehet hibás. Ahogy @tsokee mondta, valszeg maga a dimmer valami szériahibás selejt.

View attachment 87105

@elektrorudi: Bolt saját maga önállóan megjegyezte a termékoldalon, hogy a gyártó által feltüntetett 3000 lumen per méter nem igaz, 2550 a valós. Én ebből látok saccra kb. 500-at.
Szerintem a táppal, a vezetékkel, vagy a kötésekkel, csatlakozásokkal vagy ezek közül egyszerre töbmindennel is lehet gond.
Pl. Ekkora teljesítmény esetén már 1m egybefüggő ledszalagnál érdemes mindkét végén betáplálni.
Nálad hogy van bekötve?
Mérésekkel kellene ellenőrizni, hogy megfelelő feszültség van-e mindenhol.
Érdemes lenne megnézni azt is, hogy a tápegység kimenetén mennyire sima a kimeneti feszültség, terhelve és terheletlenül is.
Ezt sajnos csak oszcilloszkóppal lehet megvizsgálni.
Előfordul, hogy a táp kimenete brummos vagy szaggatott, esetleg váltakozó feszültség szivárog a kimenetre. Ezek mind okozhatják a dimmer halálát és a ledszalag túl kicsi fényerejét.
Szerintem simán lehet, hogy nem a ledszalag hibás és nem is a dimmer volt rossz. Mindenesetre gyanús, hogy egymás után két dimmer is elszállt.

Ja, és az, hogy a tápdugó csavaros bekötésű, nem jelenti azt, hogy nagy árammal terhelhető.
A dugó és az aljzat találkozásánál kicsi (sokszor csak egy kis pont) az érintkezési felület és elég vacak az érintkezés minősége is (nagy átmeneti ellenállás).

Hát ezért hangoztatom mindíg, hogy akinek nincs meg a megfelelő szakértelme, tapasztalata, az jobb ha előbb elegendő tudást szerez a témában és csak utána áll neki barkácsolni. Tudom, hogy egy ledszalagos áramkör egyszerűnek tűnik, de mégis sok buktatója lehet. A fent javasolt mérések elvégzése előtt csak vakon tapogatózunk.
 
Utoljára módosított:
Szerintem a táppal, a vezetékkel, vagy a kötésekkel, csatlakozásokkal vagy ezek közül egyszerre töbmindennel is lehet gond.
Pl. Ekkora teljesítmény esetén már 1m egybefüggő ledszalagnál érdemes mindkét végén betáplálni.
Nálad hogy van bekötve?
Mérésekkel kellene ellenőrizni, hogy megfelelő feszültség van-e mindenhol.
Érdemes lenne megnézni azt is, hogy a tápegység kimenetén mennyire sima a kimeneti feszültség, terhelve és terheletlenül is.
Ezt sajnos csak oszcilloszkóppal lehet megvizsgálni.
Előfordul, hogy a táp kimenete brummos vagy szaggatott, esetleg váltakozó feszültség szivárog a kimenetre. Ezek mind okozhatják a dimmer halálát és a ledszalag túl kicsi fényerejét.
Szerintem simán lehet, hogy nem a ledszalag hibás és nem is a dimmer volt rossz. Mindenesetre gyanús, hogy egymás után két dimmer is elszállt.

Ja, és az, hogy a tápdugó csavaros bekötésű, nem jelenti azt, hogy nagy árammal terhelhető.
A dugó és az aljzat találkozásánál kicsi (sokszor csak egy kis pont) az érintkezési felület és elég vacak az érintkezés minősége is (nagy átmeneti ellenállás).

Hát ezért hangoztatom mindíg, hogy akinek nincs meg a megfelelő szakértelme, tapasztalata, az jobb ha előbb elegendő tudást szerez a témában és csak utána áll neki barkácsolni. Tudom, hogy egy ledszalagos áramkör egyszerűnek tűnik, de mégis sok buktatója lehet. A fent javasolt mérések elvégzése előtt csak vakon tapogatózunk.

Sorba vannak fűzve a LED szalagok, mert 2 métert nem túllépve semmi értelmét nem láttam párhuzamosítani. Mivel PWM üzemmódúak a LED tápegységek, ha a gyenge tápegység hibája a gyári értéknél jelentősen alacsonyabb fény, akkor már szemmel láthatóan villogna, de mikor a 650W-os tápegységemre dugva - ami 12V-on egyetlen tápágon 53 ampert is le tud adni, ha azt igényelné a fogyasztó - szintén alacsony a fényerő, ott a probléma nem az óccó kínai 12V/6A tápadapterrel lesz, főleg ha nem csak egy, hanem két V-TAC LED világításom van, és mindkettő pocsék fényerejű, a kisebb 1 méteres is. Végül de nem utolsó sorban 18 AWG kábellel van forrasztva minden, a terminálok meg 20 amperre vannak tervezve. Biztosíthatlak róla, hogy nem a szakértelem hiánya miatt ütközöm problémákba, de sajnos nincs grafikus oszcilloszkópom, hogy ezt bizonyítani is tudjam. Multiméterrel minden stimmel.
 
Sorba vannak fűzve a LED szalagok, mert 2 métert nem túllépve semmi értelmét nem láttam párhuzamosítani.
Gondolom "sorba" alatt valójában párhuzamosant akarsz érteni, tehát pluszt a pluszhoz, mínuszt a mínuszhoz. Ugye? Mostanában jó pár méter ilyen szalagot használtam fel én is lámpához és semmi panaszom nincs a lumenekre. Biztos, hogy azt a típust kaptad amit rendeltél?
 
Nem tudom mi párhuzamos azon, hogy ott ahol elvágod a csíkokat forrasztasz két kábelt, hogy be tudd hajlítani 180 fokkal, és így tovább az utolsó vágásig, de ha az párhuzamos, akkor párhuzamosan forrasztottam. Nálam az a párhuzamos, hogy a DC kábel végére felforrasztod az összes csíkot közvetlenül, nem pedig láncolod (de lehet hogy az IT szaktudásom kever fogalmi tévedésbe elektronikát illetően).
 
Utoljára módosított:
Nem tudom mi párhuzamos azon, hogy ott ahol elvágod a csíkokat forrasztasz két kábelt, hogy be tudd hajlítani 180 fokkal, és így tovább az utolsó vágásig, de ha az párhuzamos, akkor párhuzamosan forrasztottam. Nálam az a párhuzamos, hogy a DC kábel végére felforrasztod az összes csíkot közvetlenül, nem pedig láncolod (de lehet hogy az IT szaktudásom kever fogalmi tévedésbe elektronikát illetően).
Ez elektronikai téma. Itt a soros mást jelent, ez nem adatkábel. 😉
Ha tényleg sorba kötötted volna, akkor egy led szalagra 6 Volt jutna, ezért gondoltam, hogy tegyük tisztába a dolgokat. Üdv.: SafE
 
Ez elektronikai téma. Itt a soros mást jelent, ez nem adatkábel. 😉
Ha tényleg sorba kötötted volna, akkor egy led szalagra 6 Volt jutna, ezért gondoltam, hogy tegyük tisztába a dolgokat. Üdv.: SafE
Akkor elnézést, gondoltam hogy itt leledzik a probléma forrása hogy az IT soros-párhuzamos nem ugyanaz mint az elektro soros-párhuzamos! :D Mindegy, a tévedés szerencsére csak fogalmi, hogy a kivitelezésbe hiba csúszott-e, az majd eldől. A táp még nem gyulladt ki, a növények bubiznak, hogy én mit látok elég világosnak és mit nem, az már egyéni probléma...
 
Felső képen egy 31,5 centis, papíron 1190 lumenes Sunsun ADE-300C látható, alsó képen 50-50 centi, méterenként állítólag 2550 lumenes V-TAC meleg és hideg fehér LED csík (12V 3A táp, nincs dimmer).

1581261304397.png
 
Mérted a ledszalagon is? Mondjuk ekkora szakaszon nem szabadna elfogynia...
Van egy 2x50 és 4x50 centis világításom, mindkettő viszonylag nagyon gyengén világít. Előzőn 12V 3A, utóbbin 12V 6A DC adapter van, de ha egy 650W-os számítógép tápegységre dugom, ami rutinszerűen adja ki magából a 430 Wattokat, akkor sem világít erősebben egyik se. 12V 3A adapterrel a 2x50-es világítás végén mérek 11,26 Voltot, az elején 11,36-ot.
 
Van egy 2x50 és 4x50 centis világításom, mindkettő viszonylag nagyon gyengén világít. Előzőn 12V 3A, utóbbin 12V 6A DC adapter van, de ha egy 650W-os számítógép tápegységre dugom, ami rutinszerűen adja ki magából a 430 Wattokat, akkor sem világít erősebben egyik se. 12V 3A adapterrel a 2x50-es világítás végén mérek 11,26 Voltot, az elején 11,36-ot.
a 11.36 nem tudom, hogy mennyire számít kevésnek. Próbáltam keresni grafikont, amin esetleg lehetne látni a feszültség és a fényerő közötti összefüggést, de nem jártam sikerrel. Ami még eszembe jutott... A kezdetektől ekkora a fényerő? Nem lehet, hogy megfelelő hűtés hiányában elfáradtak a chipek a szalagban?
 
a 11.36 nem tudom, hogy mennyire számít kevésnek. Próbáltam keresni grafikont, amin esetleg lehetne látni a feszültség és a fényerő közötti összefüggést, de nem jártam sikerrel. Ami még eszembe jutott... A kezdetektől ekkora a fényerő? Nem lehet, hogy megfelelő hűtés hiányában elfáradtak a chipek a szalagban?
A kezdetektől. A hűtés pedig megfelelő, hidegebb tapintású a LED szalag, mint a CO2 mágnesszelep.
 
Ez így nem ok. Nem eshet ekkora feszültség a vezetéken, ha meg a 3A-es táp 1.5-2A-es terhelésnél így megzuhan, az meg pláne nagyon nem frankó.
12V 3A adapter 12,38 Voltot ad le a dugón, 11,38-at mérek a (gyárilag rajta levő) DC dugalj és a LED csatlakozási pontján, 11,32-t mérek az 50 centi végén a forrasztásnál, 11,29-et mérek a forrasztásnál a következő csíkon, majd 11,26-ot a csík legvégén.
A 650W-os PC tápegységem 11,98 Voltot ad le, 11,28 Voltot mérek az elején, 11,14-et a végén.

Az alu profilon nem mérek semmit, tehát megfelelően vannak elszigetelve a "lámpatesttől" a forrasztási pontok. Nem tudom kommentálni mi történik, és miért történik, csak annyit látok, hogy a fényerő egy nagy nulla.
 
12V 3A adapter 12,38 Voltot ad le a dugón, 11,38-at mérek a (gyárilag rajta levő) DC dugalj és a LED csatlakozási pontján, 11,32-t mérek az 50 centi végén a forrasztásnál, 11,29-et mérek a forrasztásnál a következő csíkon, majd 11,26-ot a csík legvégén.
A 650W-os PC tápegységem 11,98 Voltot ad le, 11,28 Voltot mérek az elején, 11,14-et a végén.

Az alu profilon nem mérek semmit, tehát megfelelően vannak elszigetelve a "lámpatesttől" a forrasztási pontok. Nem tudom kommentálni mi történik, és miért történik, csak annyit látok, hogy a fényerő egy nagy nulla.
Nem gondolom, hogy a problémádat megoldja, csak a kísérlet kedvéért:
Tekerd fel annyira tápodat, hogy a LED szalag belépési pontján legyen 12,00V feszültség. Vajon mennyit változik a fényerő? A 11,3V tényleg kevésnek tűnik (bár azért annyira nem...). A táp és a LED szalag között mérhető 1V feszültségesés viszont kegyetlen nagy. Nem is értem.
Még egy kísérlet:
Mérd meg a felvett áramot! A kettő szorzatából kiderül, hogy végül is hány W/m a szalag teljesítményfelvétele. Ha a névleges közelben van és a fényerő mégis a negyede a publikáltnak, akkor... hát akkor... 💩
 
Utoljára módosított:
Nem gondolom, hogy a problémádat megoldja, csak a kísérlet kedvéért:
Tekerd fel annyira tápodat, hogy a LED szalag belépési pontján legyen 12,00V feszültség. Vajon mennyit változik a fényerő? A 11,3V tényleg kevésnek tűnik (bár azért annyira nem...).
A ~12 voltos outputjaim nem variálhatóak. @tsokee írta, hogy levették az övükét 11,1 Voltra, és így durván 70%-on megy nekik. Körülbelül én is 70%-ra dimmelném vissza 8 órás üzemmel egy ilyen kis 16 literes nano felett, szóval az, hogy nálam bármiféle állítgatás nélkül pont ennyi 11,98 Voltról, számomra bónusz. Csak a kétszer ekkora 4x50 centisnél nem mindegy, ott még meg se mértem hány Volt a vége, bár ott meg lehet a DC kábelvég lesz a hunyó, mert gyanúsan meleg (a táp semennyire, kábele se).

Mindegy, monitor panel vezérlőt, DAC-t, és raspberry Pi-hez való elektronikát is javítottam/módosítottam/raktam már össze, ezek után egy ilyen faék egyszerűségű LED tákolmánnyal már jócskán többet foglalkoztam, mint amennyit szerettem volna. Növényeknek elég, nekem nem (arról nem is beszélve, hogy melegebb fényt ad, mint a 3000 Kelvines konyhai izzó), nem tudok vele mit csinálni, majd a Sunsun adja mellé a fényerőt, a 4x50-es alatt meg amúgy is amazóniai blackwater lesz előbb vagy utóbb.
 
Back
Oldal tetejére