Sziasztok!
Többször esett már szó DIY LED stripes világításról. Én már az akvárium tervezésekor is ebben gondolkodtam, és az elmúlt fél évben (már a készítés elkezdéséig) nem találtam semmi olyan információt, ami eltántorított volna. Először is szögezzük le, hogy a dolog DIY, otthon ne csináld, be fognak tőle pisilni a halaid és téged megráz az áram, én szóltam előre, a felelősség nem engem terhel.
Először pár szó magáról a fényről. A LED-ek fénye több dologtól függ (leginkább az alapanyagtól, az alkalmazott szennyezéstől, ötvözettől és a lencse anyagától), ugyanakkor jellemzően eltér pl. a fénycsövekétől, néhány helyen lukas. Azaz a legtöbb (olcsó) LED színvisszaadása egy minőségi fénycsőhöz képest elég gyenge - persze egy gyenge fénycsőhöz képest azért jobb. Ezt sokan összekeverik azzal, hogy jó-e a növénynek vagy sem.
Általános tapasztalat, hogy egy jó minőségű, 6500K-s színhőmérsékletű fényt kibocsátó csővel szépen nőnek a növények. Adja magát, hogy az ember hasonló LED-eket használjon, minél inkább imitálva a trópusi napfényt. Sajnos a LED gyártók ritkán, az olcsóbb LED-ek gyártói (már ha a gyártó egyátalán megtalálható) alig adják ki a LED-ek technikai adatait, az alap adatokat is, nemhogy egy megbízható spektrális eloszlást. Mindenesetre a White illetve 6500K jelöléssel ijesztgető termékeket érdemes megvenni ilyen célra. A LEDszalag, amit én vettem, a gyártó bevallása szerint valahol 6500-7500K körül van.
Természetesen mivel vizes környezetről beszélünk, legyen vízálló. A normál beltéri LED szalag sem működésképtelen, azzal annyi történik, hogy amelyik rész huzamosabb ideig vizes, az elmúlik, a többi pedig világít tovább. Ebben az esetben persze érintésvédelemről nem beszélhetünk.A vízálló kivitelűek általában szilikon vagy műgyanta házban vannak és ha nincsenek különösebb fizikai behatásnak kitéve, egész jól vízállóak.Ez picit levesz a fényerőből, de nem javaslom enélkül a használatát. Néhány LED-enként darabolhatóak, tehát jól méretre igazítható a világítás. Többféle verzió van a LED-ek mérete és sűrűsége (db/m) kombinációja határozza meg leginkább a fényerőt. Én SMD5050-es (utóbbi a LED tok mérete) szalag mellett döntöttem, ez az olcsóbb 3528-hoz képest kb. 50%-kal magasabb hatásfokú.
A LED élettartalmát megnövelheti, ha kisebb áramot kap - mert kevésbé melegszik. Ami még fontos a tápegységgel kapcsolatban, hogy a LED-eknek bizony áramgenerátoros táp kell, különben tönkremehet és/vagy az élettartalma csökken. Én végül egy dimmelhető tápot vettem, ez volt az egész felállás legdrágább része.
Mindenképpen egy távolról minél kevésbé látszó világítást szerettem volna, így adódott az a koncepció, hogy LED szalagot ragasztok egy plexi lapra és az lesz az akvárium teteje. A lap két oldalán egy-egy ventillátor lesz - átlátszó szintén - az egyik szív, a másik fúj, alattuk vékony szűrő, hogy a post felfogja. A szélén a csöveknek formára rést vágok és előre kerül egy csukható etetőnyílás. Jelenleg a világítás részig jutottam.
Előzetes méretezés alapján 2x5m szalagot vettem, ezek elvi fényereje 840lumen/m. Én kb. "0,5W/l" világításra utazom, így ez alapján ez kb.jó mennyiségnek tűnt.
Felvágtam a szalagot méteres darabokra és a végükre fehér úgynevezett csengőzsinórt ragasztottam. Ez 0,6mm2-es drót, ami játszva elviszi a méterenkénti szükséges 1,2A-t, sokkal vékonyabbat biztonsági okokból nem használnék. Mivel nagyon profi szerettem volna lenni, ezért bevágtam a szilikon borítást, és a fél méterenként lévő becinkezett forrasztást segítő szemre toltam a drótot, majd elkezdtem melegíteni pákával. Az első szépen bele is csúszott, nem téve különösebb kárt maga körül. Ezzel meg lehet takarítani a szilikon levakarását (ami nem egyszerű) a nyákról meg a pákától égő szilikon bűzének egy részét. Apropó, csak kültéren érdemes ezt a fázist csinálni és még úgy is durva lesz a szaga (ordenáré módon penetráns). Sajnos nem forrasztok olyan szépen, mint apám, így jobb lett volna ha megkűzdök a szilikonnal. Így ugyanis némelyik nem olvadt bele rendesen és kontakt hibás.
A szalagokat gondosan kimérve felragasztottam a lapra, majd eltettem éjszakára. Középen hagytam 10cm rést, már nem emlékszem pontosan milyen okból, de nem néz ki rosszul. A kiméréshez egész és félbehajtott A4-es papírt használtam, mert sztatikusan odaragad és nem kell összemaszatolnod a plexit a mérőjelekkel. :geek:
Arra nagyon kell vigyázni, hogy nem érjen oda véleglenül a laphoz, mert csúnya ragasztófoltot hagy, amit lehet vakarni. Illetve teljesen felesleges bízni abban, hogy a 3M feliratú öntapadós hát megtartja a szalagot. Nem kell hozzá még a LED melege sem, csak úgy önszorgalomból leválnak. Én beszilikonoztam a szélét, hogy fenn maradjon, ez beválni látszik. Illetve kapott egy-egy nagyobb szilikon bumszlit mindegyik forrasztási vég, egyfelől szigetelésnek, másfelől, hogy ne mozduljon el a drót és ne legyen érintkezési probléma. Van sajnos, a drótokat még nem rögzítettem véglegesen, így annyit pont elmozdult kettő így N pakolás után, hogy majd szét kelljen szednem újraforrasztásra, mert kontaktos.
Világítás próba, még az asztalon. Az egyik vége felugrott, ettől tűnik rövidebbnek.
A csengődrótok végét még a beforrasztáskor megjelöltem polaritás szerint. Aztán amikor már a lapon volt, meghámoztam, összesodortam őket - először fogóval kettesével, majd a 10 véget egybe. Szépen összeforrasztottam és egy sorkapoccsal rákötöttem a tápra - így oldható. A dimmer vezérlést egy 100kOhmos lineáris potméter végzi a tápon - figyelem, a táp után kötve csak az áramszámlát növelné, ha nem dimmelhető a táp, nem érdemes ellenállással játszani!
A táp nem egészen egy mobiltöltő... :mrgreen:
Most 2 hete van fenn az akváriumon, egyelőre semmi különbséget nem látok a növényekben. Igyekeztem csak picit növelni a fényerőt, nehogy az alga elszabaduljon.
Ami hátra van: ventillátorok a két szélére és a technikának kivágás. Sajnos eddig nem sikerült átlátszó 12cm-s ventillátort szerezni, pedig a kollégák szorgosan járják a várost. Illetve még variálok a szűrőkkel stb, így azoknak a pontos helye később lesz kimarva.
Egészében véve jól néz ki, tetszik a projekt, de egy komoly problémája azért van a dolognak: az akváriumban matatáshoz le kell venni. Ez önmagában nem borzalmas, mert kb. 1,5-2kg az egész - viszont nincs fény a matatáshoz. Az ára kb. 43eFt (25eFt 150Ws dimmelhető táp, 2x8eFt LED szalag, párszáz forintnyi FBS, drót, potméter). Azóta lett a GA-nál a QUAD sorozat, a ma már lehet, hogy inkább azt vennék. Az egyetlen igazi, komoly előnyt, a vezérelhető fényerőt a gyakorlatban soha nem fogom kihasználni.
Menet közben, a ventillátorok hiánya miatt megemeltem a két szélét (dugó ftw), hogy ne párásodjon annyira. Nagyon klassz japán imakapu alakja lett így a tetőnek, sajnos képen nem igazán jön vissza. Ezen még elgondolkodom, hogy hogyan lehetne rejtett módon megcsinálni valahogy.
Itt még rajta van a tetején a védőfólia, amitől opálos és foltos szegény.
Fogdostam menet közben, meleg, de nem kézelrántós, míg a táp kézmeleg a 90W-ra letekert fogyasztásnál.
Többször esett már szó DIY LED stripes világításról. Én már az akvárium tervezésekor is ebben gondolkodtam, és az elmúlt fél évben (már a készítés elkezdéséig) nem találtam semmi olyan információt, ami eltántorított volna. Először is szögezzük le, hogy a dolog DIY, otthon ne csináld, be fognak tőle pisilni a halaid és téged megráz az áram, én szóltam előre, a felelősség nem engem terhel.
Először pár szó magáról a fényről. A LED-ek fénye több dologtól függ (leginkább az alapanyagtól, az alkalmazott szennyezéstől, ötvözettől és a lencse anyagától), ugyanakkor jellemzően eltér pl. a fénycsövekétől, néhány helyen lukas. Azaz a legtöbb (olcsó) LED színvisszaadása egy minőségi fénycsőhöz képest elég gyenge - persze egy gyenge fénycsőhöz képest azért jobb. Ezt sokan összekeverik azzal, hogy jó-e a növénynek vagy sem.
Általános tapasztalat, hogy egy jó minőségű, 6500K-s színhőmérsékletű fényt kibocsátó csővel szépen nőnek a növények. Adja magát, hogy az ember hasonló LED-eket használjon, minél inkább imitálva a trópusi napfényt. Sajnos a LED gyártók ritkán, az olcsóbb LED-ek gyártói (már ha a gyártó egyátalán megtalálható) alig adják ki a LED-ek technikai adatait, az alap adatokat is, nemhogy egy megbízható spektrális eloszlást. Mindenesetre a White illetve 6500K jelöléssel ijesztgető termékeket érdemes megvenni ilyen célra. A LEDszalag, amit én vettem, a gyártó bevallása szerint valahol 6500-7500K körül van.
Természetesen mivel vizes környezetről beszélünk, legyen vízálló. A normál beltéri LED szalag sem működésképtelen, azzal annyi történik, hogy amelyik rész huzamosabb ideig vizes, az elmúlik, a többi pedig világít tovább. Ebben az esetben persze érintésvédelemről nem beszélhetünk.A vízálló kivitelűek általában szilikon vagy műgyanta házban vannak és ha nincsenek különösebb fizikai behatásnak kitéve, egész jól vízállóak.Ez picit levesz a fényerőből, de nem javaslom enélkül a használatát. Néhány LED-enként darabolhatóak, tehát jól méretre igazítható a világítás. Többféle verzió van a LED-ek mérete és sűrűsége (db/m) kombinációja határozza meg leginkább a fényerőt. Én SMD5050-es (utóbbi a LED tok mérete) szalag mellett döntöttem, ez az olcsóbb 3528-hoz képest kb. 50%-kal magasabb hatásfokú.
A LED élettartalmát megnövelheti, ha kisebb áramot kap - mert kevésbé melegszik. Ami még fontos a tápegységgel kapcsolatban, hogy a LED-eknek bizony áramgenerátoros táp kell, különben tönkremehet és/vagy az élettartalma csökken. Én végül egy dimmelhető tápot vettem, ez volt az egész felállás legdrágább része.
Mindenképpen egy távolról minél kevésbé látszó világítást szerettem volna, így adódott az a koncepció, hogy LED szalagot ragasztok egy plexi lapra és az lesz az akvárium teteje. A lap két oldalán egy-egy ventillátor lesz - átlátszó szintén - az egyik szív, a másik fúj, alattuk vékony szűrő, hogy a post felfogja. A szélén a csöveknek formára rést vágok és előre kerül egy csukható etetőnyílás. Jelenleg a világítás részig jutottam.
Előzetes méretezés alapján 2x5m szalagot vettem, ezek elvi fényereje 840lumen/m. Én kb. "0,5W/l" világításra utazom, így ez alapján ez kb.jó mennyiségnek tűnt.
Felvágtam a szalagot méteres darabokra és a végükre fehér úgynevezett csengőzsinórt ragasztottam. Ez 0,6mm2-es drót, ami játszva elviszi a méterenkénti szükséges 1,2A-t, sokkal vékonyabbat biztonsági okokból nem használnék. Mivel nagyon profi szerettem volna lenni, ezért bevágtam a szilikon borítást, és a fél méterenként lévő becinkezett forrasztást segítő szemre toltam a drótot, majd elkezdtem melegíteni pákával. Az első szépen bele is csúszott, nem téve különösebb kárt maga körül. Ezzel meg lehet takarítani a szilikon levakarását (ami nem egyszerű) a nyákról meg a pákától égő szilikon bűzének egy részét. Apropó, csak kültéren érdemes ezt a fázist csinálni és még úgy is durva lesz a szaga (ordenáré módon penetráns). Sajnos nem forrasztok olyan szépen, mint apám, így jobb lett volna ha megkűzdök a szilikonnal. Így ugyanis némelyik nem olvadt bele rendesen és kontakt hibás.
A szalagokat gondosan kimérve felragasztottam a lapra, majd eltettem éjszakára. Középen hagytam 10cm rést, már nem emlékszem pontosan milyen okból, de nem néz ki rosszul. A kiméréshez egész és félbehajtott A4-es papírt használtam, mert sztatikusan odaragad és nem kell összemaszatolnod a plexit a mérőjelekkel. :geek:
Arra nagyon kell vigyázni, hogy nem érjen oda véleglenül a laphoz, mert csúnya ragasztófoltot hagy, amit lehet vakarni. Illetve teljesen felesleges bízni abban, hogy a 3M feliratú öntapadós hát megtartja a szalagot. Nem kell hozzá még a LED melege sem, csak úgy önszorgalomból leválnak. Én beszilikonoztam a szélét, hogy fenn maradjon, ez beválni látszik. Illetve kapott egy-egy nagyobb szilikon bumszlit mindegyik forrasztási vég, egyfelől szigetelésnek, másfelől, hogy ne mozduljon el a drót és ne legyen érintkezési probléma. Van sajnos, a drótokat még nem rögzítettem véglegesen, így annyit pont elmozdult kettő így N pakolás után, hogy majd szét kelljen szednem újraforrasztásra, mert kontaktos.
Világítás próba, még az asztalon. Az egyik vége felugrott, ettől tűnik rövidebbnek.
A csengődrótok végét még a beforrasztáskor megjelöltem polaritás szerint. Aztán amikor már a lapon volt, meghámoztam, összesodortam őket - először fogóval kettesével, majd a 10 véget egybe. Szépen összeforrasztottam és egy sorkapoccsal rákötöttem a tápra - így oldható. A dimmer vezérlést egy 100kOhmos lineáris potméter végzi a tápon - figyelem, a táp után kötve csak az áramszámlát növelné, ha nem dimmelhető a táp, nem érdemes ellenállással játszani!
A táp nem egészen egy mobiltöltő... :mrgreen:
Most 2 hete van fenn az akváriumon, egyelőre semmi különbséget nem látok a növényekben. Igyekeztem csak picit növelni a fényerőt, nehogy az alga elszabaduljon.
Ami hátra van: ventillátorok a két szélére és a technikának kivágás. Sajnos eddig nem sikerült átlátszó 12cm-s ventillátort szerezni, pedig a kollégák szorgosan járják a várost. Illetve még variálok a szűrőkkel stb, így azoknak a pontos helye később lesz kimarva.
Egészében véve jól néz ki, tetszik a projekt, de egy komoly problémája azért van a dolognak: az akváriumban matatáshoz le kell venni. Ez önmagában nem borzalmas, mert kb. 1,5-2kg az egész - viszont nincs fény a matatáshoz. Az ára kb. 43eFt (25eFt 150Ws dimmelhető táp, 2x8eFt LED szalag, párszáz forintnyi FBS, drót, potméter). Azóta lett a GA-nál a QUAD sorozat, a ma már lehet, hogy inkább azt vennék. Az egyetlen igazi, komoly előnyt, a vezérelhető fényerőt a gyakorlatban soha nem fogom kihasználni.
Menet közben, a ventillátorok hiánya miatt megemeltem a két szélét (dugó ftw), hogy ne párásodjon annyira. Nagyon klassz japán imakapu alakja lett így a tetőnek, sajnos képen nem igazán jön vissza. Ezen még elgondolkodom, hogy hogyan lehetne rejtett módon megcsinálni valahogy.
Itt még rajta van a tetején a védőfólia, amitől opálos és foltos szegény.
Fogdostam menet közben, meleg, de nem kézelrántós, míg a táp kézmeleg a 90W-ra letekert fogyasztásnál.