• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Növényes Presence

peterkerenyi

Főkertész
Hosszú, 10 éves szünet után folytatom az akvakertészkedést. De úgyis fogalmazhatnék inkább, hogy elkezdem rendesen. 😅🙋🏼‍♂️ Sok idő telt el az első akváriumom óta, de a nagy szünet ellenére sem hagytam fel az érdeklődésemmel.

Lelkesen inspirálódtam, folyamatosan tanultam az aquascapingről. Innen is nagyon köszi Balázsnak és Tominak, hogy a Green Aqua Youtube csatornán hétről hétre kapok tőletek új impulzust! Nagy hatással vagytok rám. :)

Mostanáig csak passzív követő voltam, igyekeztem minél több tudást magamba szívni a videók által, szóval készültem az újrakezdésre.

És most el is jött az idő, hogy elinduljak. Nagy vágyam volt, hogy én is high-tech rendszerrel űzhessem ezt a csodálatos hobbit, és ez most nano méretben meg is valósult.

Mivel a 10 évvel ezelőtti próbálkozásom még nagyon basic volt, se Co2 rendszer, se RO víz, se rendes külső szűrés, így mondhatni új vagyok, és high-tech rendszerrel 0km-es gyakorlati tapasztalatom van. Egyelőre inkább csak elméleti szinten vannak meg a dolgok, így minden segítségért, tippért hálás leszek.

Nagy boldogság ez nekem, és nagyon izgatott vagyok! Köszi mindenkinek, aki benéz a naplóba, és részt vesz a folyamatban! :)


Szóval a technika:

Akvárium:
  • Dennerle Nano Cube 30 liter Opti White (30x30x35cm)
Szűrés:
  • Oase Filtosmart 100 külső szűrő
  • 1 liter Seachem Matrix
  • 100ml Seachem Purigen
  • GreenWorks üveg ki- és befolyók (13mm)
  • Chihiros átlátszó szűrőcsövek 12/16mm
  • Seachem Stability baktériumkultúra elősegítő
Világítás:
  • Chihiros C2 RGB LED lámpa
Co2 rendszer:
Tápozás:
Aljzat:
  • ADA Power Sand Basic S
  • ADA Amazonia ver.2
  • ADA Colorado Sand dekorhomok
  • ADA Aqua Gravel S dekorkavics
Hardscape:
  • Red Moor fa
  • Megkövesedettfa kő

És természetesen RO vízzel, GH/KH Plusszal visszasózva.



Az indítási terv a következő:

1. héten napi 50% vízcsere

2. héten kétnaponta 50% vízcsere

3. héten 2x 50% vízcsere

4. héttől pedig heti 1x 50% vagy 2x 30% vízcsere


A bejáratási időszak alatt naponta adagolom a Seachem Stability-t a használati útmutató alapján.

Világításban napi 6 órával indulok, később megpróbálom feltolni ezt 7 órára.

Időzítések:

8:00-16:00 Co2
10:00-16:00 világítás

Tápozás már az első naptól 1-1 pumpa Green Aqua Micro, Macro.


Hamarosan jövök a fotókkal a Hardscape-ről, és mire ezt a naplót elindítottam, az akvárium már az 5. napnál jár. Erről is írok majd. ;)
 
És akkor a hardscape:

A legnagyobb kihívás az volt, hogy az akvárium két oldalról is látható lesz, és így élvezhetőre kellett tervezni innen is, onnan is. A front oldal a nappalira néz, a jobb oldala pedig a konyha-étkező szakaszról látható.

Az első koncepcióm az lett volna, hogy a kövekből elől egy kisebb barlangot építek, a tetején fával. Ezt sajnos a legózás nem adta ki, hogy el is férjek 30 literben, és arányos maradjon minden. Nem beszélve a karbantartásról. (Az még így sem lesz túl könnyű, de ez a stílusirány már csak ilyen.) :D

A végleges hardscape-ben egy ösvény került a kövek közé, ami felmegy egészen hátra a végpontba, és mivel az ösvény feletti kő egész nagy, és kicsit dől is oldalra, így egy alagutat tudtam formálni, összekapcsolva a bal oldali fa ágaival.

Ja, és a ragasztásokkal rettentően sokat szívtam, de végül sikerült minden fontos elemet rögzítenem. 😅

Kíváncsi vagyok a véleményetekre, mennyire érthető a látvány, a fókuszpont, és sikerült-e természetes hatást elérnem! :)


72A5B73D-E769-4AB6-A76F-9D66BBCB2BA9.jpeg
13E0FBD6-1488-48BE-8BDC-BDE2CB1048E1.jpeg
427E17FF-4219-46FB-B441-A1A2940EA004.jpeg
57E7F4B2-F990-45D2-B8FF-96EDED910EFC.jpeg
 
Szerintem a CO2-t elég ha 9-kor indítod és 15:00-kor kikapcsolhatod. Pici ez az üveg, de majd figyeld a drop checker-t! Érdeklődve várom hogy indul és mi lesz belőle. Hasonlóval küszködök én is most.
Köszi a tippet! Lehet az indítást átütemzem 9-re, mert egyelőre azt tapasztalom, hogy egésznap világoszöld a drop checker, még estére sem változik meg, tehát reggel Co2 indítás előtt is már az ideális mennyiség van a vízben. 🤷🏼‍♂️ Ez normális?

1 bubi/mp-vel megy a Co2.
 
Az ünnepek alatt meg is történt a növények beültetése, ma pedig az akvárium már 6 napos. Holnap van az utolsó napi vízcsere, és indul a 2. hét, kétnaponta 50% vízcserével.

Egyelőre minden ok. Alga nincs, a red moor fák elkezdték kiadni magukból a fehér “cuccot” gombát. Az üveget kell naponta áttörölni.

Amit látok még változást, hogy a vízfelszín egy kicsit ködösre váltott. Talán ez is a red moornak tudható be, vagy másnak?

Ezek a növények kerültek bele:

Kicsit túlszámoltam a cserepek számát, így elég sűrűn tudtam ültetni hátul a talajba. Mohából viszont kevés lett, így ott várnom kell, hogy benője az elrejteni való részleteket.

Tegnap lőttem pár nem telefonos képet. A képeken 5 napos az akvárium. A Red moor fák még le vannak súlyozva 1-1 kővel, lassan talán már ki lehet őket venni.

Valaki tudja esetleg, hány nap kell a Red moor fáknak, hogy megszívják magukat teljesen? Köszi! :)

És akkor az aktuális helyzet képekben:

89FB79A6-1CEB-47AD-B296-97A38186C500.jpeg
2B130F7B-2CF9-42AE-8A3D-E2628B0A121A.jpeg

A06C3FA6-C84E-46EB-B621-5B07AC1078E6.jpeg

AE9AE516-1208-4AEC-819E-B43EC0D06C5E.jpeg

F54E5311-7F59-44E0-BB90-3B76DD6A6C71.jpeg
 
A red moornak nyugodtan számolhatsz 2-3-4 hetet mire megszívják magukat úgy, hogy lent is maradjanak és nyugalomban ott merd hagyni éjszakára is tudván, hogy reggelre nem lesz minden a víz tetején :)
A vízfelszínről azt a hártyát mindenképp távolítsd el, az nem annyira a barátunk, mert nem tud megfelelően "szellőzni" a víz, a gázcserék nem mennek végbe. Túl is tud szaladni ennek hatására a co2 szint (mert konkrétan minden a hártya alá szorul) ami ugye ph ingadozás, vízparaméterek eltolódása, alga stb.. Szóval nincs arra szükségünk. :)
Ja és a hártya. Ha az megjelent a víz felszínén, akkor jó eséllyel a DC aljában is meg van rekedve, így fals értéket fogsz kapni és úgy gondolod majd hogy minden rendben a co2 szinttel, azt nem árt naponta (akár többször is, viszonylag gyorsan ha ki kell venni a vízből) kikocogtatni a végéből, főleg az akvárium indításának idején még a co2 indulása előtt kb 2 órával előtte ha ki kell venni a vízből akkor érdemes ránézni (mert ugye a reagens 2-3 óra idő elteltével követi a co2 szintet a hivatalos leírások szerint). Vannak erre praktikák, van aki levegővel megszívott fecskendővel benyúl a víz alá, benyomja a DC aljába és azzal kiszorítja a hártyát, ez is egy működő megoldás, akár óvatosan ha a közelébe érinted a leszívó csövet amivel cseréled a vizet az is kiszedi a kártyát csak azzal tényleg óvatosan mert be is tud jutni a víz a reagensig ha egyet buborékozik a dolog.
Co2 indulhat 1-2 órával világítás felkapcsolása előtt, ha alacsony bubiszámmal mész (márpedig a kis méret miatt valahol 1-2bps gondolom) akkor kell 10-20 perc mire a difi eregetni kezdi a gázt, lekapcsolását én 1 órával a lámpaoltás előtt szoktam, mert ameddig a difi is lefullad addig is kell idő, világításon kívül én nem szeretem ha megy vagy épp leáll még a co2, van aki másra esküszik, én erre, stabilabbnak tartom :)
A sűrű ültetés nem probléma, legalább egyszerűbb az indítás olyan szempontból, hogyha van valami felesleges a vízben ami tápanyag azt a növények elszívják az alga elől, picit stabilabban tudsz indulni.
Sok sikert az indításhoz és a nevelgetéséhez, szép lesz. :)
 
A red moornak nyugodtan számolhatsz 2-3-4 hetet mire megszívják magukat úgy, hogy lent is maradjanak és nyugalomban ott merd hagyni éjszakára is tudván, hogy reggelre nem lesz minden a víz tetején :)
A vízfelszínről azt a hártyát mindenképp távolítsd el, az nem annyira a barátunk, mert nem tud megfelelően "szellőzni" a víz, a gázcserék nem mennek végbe. Túl is tud szaladni ennek hatására a co2 szint (mert konkrétan minden a hártya alá szorul) ami ugye ph ingadozás, vízparaméterek eltolódása, alga stb.. Szóval nincs arra szükségünk. :)
Ja és a hártya. Ha az megjelent a víz felszínén, akkor jó eséllyel a DC aljában is meg van rekedve, így fals értéket fogsz kapni és úgy gondolod majd hogy minden rendben a co2 szinttel, azt nem árt naponta (akár többször is, viszonylag gyorsan ha ki kell venni a vízből) kikocogtatni a végéből, főleg az akvárium indításának idején még a co2 indulása előtt kb 2 órával előtte ha ki kell venni a vízből akkor érdemes ránézni (mert ugye a reagens 2-3 óra idő elteltével követi a co2 szintet a hivatalos leírások szerint). Vannak erre praktikák, van aki levegővel megszívott fecskendővel benyúl a víz alá, benyomja a DC aljába és azzal kiszorítja a hártyát, ez is egy működő megoldás, akár óvatosan ha a közelébe érinted a leszívó csövet amivel cseréled a vizet az is kiszedi a kártyát csak azzal tényleg óvatosan mert be is tud jutni a víz a reagensig ha egyet buborékozik a dolog.
Co2 indulhat 1-2 órával világítás felkapcsolása előtt, ha alacsony bubiszámmal mész (márpedig a kis méret miatt valahol 1-2bps gondolom) akkor kell 10-20 perc mire a difi eregetni kezdi a gázt, lekapcsolását én 1 órával a lámpaoltás előtt szoktam, mert ameddig a difi is lefullad addig is kell idő, világításon kívül én nem szeretem ha megy vagy épp leáll még a co2, van aki másra esküszik, én erre, stabilabbnak tartom :)
A sűrű ültetés nem probléma, legalább egyszerűbb az indítás olyan szempontból, hogyha van valami felesleges a vízben ami tápanyag azt a növények elszívják az alga elől, picit stabilabban tudsz indulni.
Sok sikert az indításhoz és a nevelgetéséhez, szép lesz. :)
Nagyon köszi a tippeket! :) A hártyával akkor foglalkozom mindenképp.

A drop checkerre nem is gondoltam, hogy ott is hártyásodhat a “bejárat”. Szerencsére akasztósat használok, így gyorsan ki tudom emelni, áttörölni egy fülpiszkálóval, és mehet is vissza.

Ma reggel lemértem és simán kellett 40 perc, mire a Co2 eljutott a diffúzorig. Szóval emiatt akkor jó lesz 2 órával lámpa kapcsolás előtt elindítani.

Az amúgy normális jelenség, hogy kikapcsolt állapotban a víz – vagy levegő 🤷🏼‍♂️ – felkúszik a difin keresztül a Co2 csőbe? Tulajdonképpen ennek a visszanyomása miatt 40 perc, mire bubizni kezd a difi.
 
Az amúgy normális jelenség, hogy kikapcsolt állapotban a víz – vagy levegő 🤷🏼‍♂️ – felkúszik a difin keresztül a Co2 csőbe? Tulajdonképpen ennek a visszanyomása miatt 40 perc, mire bubizni kezd a difi.
A 40 perc kicsit soknak tűnik, hány bar a kimenő nyomás? Normál esetben 4-5 perc, de nyitás után max 10-15 perc alatt azért fel kéne épüljön a nyomás.
Egyébként normális jelenség, ezért fontos a visszafolyásgátló a mágnesszelep és a difi közt.
 
A 40 perc kicsit soknak tűnik, hány bar a kimenő nyomás? Normál esetben 4-5 perc, de nyitás után max 10-15 perc alatt azért fel kéne épüljön a nyomás.
Egyébként normális jelenség, ezért fontos a visszafolyásgátló a mágnesszelep és a difi közt.
Holnap reggel ezt még újra csekkolom, mert tegnap délután állítgattam a tűszelepen, ezért az is lehet, hogy túlságosan el volt zárva. Kb 0,5 bubi/mp-vel indult a reggel, ami nem volt túl izmos nyomás.

A nyomásra a reduktor 38bart mutat. Ez a kimenő nyomás vagy ez a palack nyomása? Sajnos ezen a Chihiros reduktoron egy kijelző van.
 
Holnap reggel ezt még újra csekkolom, mert tegnap délután állítgattam a tűszelepen, ezért az is lehet, hogy túlságosan el volt zárva. Kb 0,5 bubi/mp-vel indult a reggel, ami nem volt túl izmos nyomás.

A nyomásra a reduktor 38bart mutat. Ez a kimenő nyomás vagy ez a palack nyomása? Sajnos ezen a Chihiros reduktoron egy kijelző van.
Az nem PSI mértékegység rajta? Mert akkor kimenő nyomás és 2,6 bart jelent.
 
Nagyon köszi a tippeket! :) A hártyával akkor foglalkozom mindenképp.

A drop checkerre nem is gondoltam, hogy ott is hártyásodhat a “bejárat”. Szerencsére akasztósat használok, így gyorsan ki tudom emelni, áttörölni egy fülpiszkálóval, és mehet is vissza.

Ma reggel lemértem és simán kellett 40 perc, mire a Co2 eljutott a diffúzorig. Szóval emiatt akkor jó lesz 2 órával lámpa kapcsolás előtt elindítani.

Az amúgy normális jelenség, hogy kikapcsolt állapotban a víz – vagy levegő 🤷🏼‍♂️ – felkúszik a difin keresztül a Co2 csőbe? Tulajdonképpen ennek a visszanyomása miatt 40 perc, mire bubizni kezd a difi.

Előttem már mondták is a nyomás értéket az rendben van, az a 0.5 bubi/sec lehet ennek az oka hogy lassan épül fel a nyomás, mert lássuk be az minimális mennyiség :) Nekem több visszafolyásgátló van berakva a rendszerbe, van egy az akvárium oldalán is, így a folyadék sokáig nem jut le a csövön a szekrényig ha esetleg oda tetted volna a reduktor környékére a visszafolyásgátlót. Meg ugye elvileg függ a diffúzortól is hogy mennyi idő kell ameddig átpréseli a nyomás a gázt, sajnos nem mértem az aquariomat ami ugyanaz mint a tied, hogy nálam így 2bubi/sec-nél mennyi idő, a dooa üveg difim (15d) kerek 5 perc 2.5bar nyomáson. Alapvetően én nem tartom gondnak, hogy több idő mire beindul, csak így kell kalkulálni akkor az indítási időt is véleményem szerint. Ilyen kis palackos rendszerem még soha nem volt, nekem 5kg-os linde palackom van, így nem tudom hogy mik a különbségek a nagynyomású rendszer és ezek a kisebb palackok között.
 
Előttem már mondták is a nyomás értéket az rendben van, az a 0.5 bubi/sec lehet ennek az oka hogy lassan épül fel a nyomás, mert lássuk be az minimális mennyiség :) Nekem több visszafolyásgátló van berakva a rendszerbe, van egy az akvárium oldalán is, így a folyadék sokáig nem jut le a csövön a szekrényig ha esetleg oda tetted volna a reduktor környékére a visszafolyásgátlót. Meg ugye elvileg függ a diffúzortól is hogy mennyi idő kell ameddig átpréseli a nyomás a gázt, sajnos nem mértem az aquariomat ami ugyanaz mint a tied, hogy nálam így 2bubi/sec-nél mennyi idő, a dooa üveg difim (15d) kerek 5 perc 2.5bar nyomáson. Alapvetően én nem tartom gondnak, hogy több idő mire beindul, csak így kell kalkulálni akkor az indítási időt is véleményem szerint. Ilyen kis palackos rendszerem még soha nem volt, nekem 5kg-os linde palackom van, így nem tudom hogy mik a különbségek a nagynyomású rendszer és ezek a kisebb palackok között.
A + visszafolyásgátló jó tipp! Lehet berakok egyet a difi és bubiszámláló közé is. Az ADA-s visszafolyásgátló a bubi számláló alatt van kb 15 cm-vel. Ezt lehet majd kisebbre veszem, hogy a bubi folyadék is a helyén maradjon.
 
Back
Oldal tetejére