• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Tápozás low-techben

Szivesen válaszolok ilyen korán reggel, de ne offoljuk szét ezt a topikot. Írj egy naplót! ;)
150 TDS-re lőttem be a "cserevíz" paraméterét és ezzel cserélek.
 
Növénytáp váltását tervezem. Szeretném a növények számára minél zökkenőmentesebbé tenni a folyamatot.
Hogy kezdjek neki?
 
Növénytáp váltását tervezem. Szeretném a növények számára minél zökkenőmentesebbé tenni a folyamatot.
Hogy kezdjek neki?
A régiből egyre kevesebbet, az újból meg egyre többet adagolj, így nem lesz hitelen tápanyagszint változás. Ha heti vízcsere megy, akkor 1 hónap alatt "futtassad ki" a régit.
 
Sziasztok, azt szeretném megkérdezni hogy melyik tápozási koncepció helyes?
1. Bármikor mérünk mindig kell lennie elegendő tápanyagnak a vízben. (pl. Nitrát 15, foszfát 0,5 stb.)
2. A jó tápanyag értékeket nem kell állandóan fenntartani a vízben, hanem csak világítás bekacsolása előtt kell ezeknek meglenniük a vízben s pont az a jó ha ezeket mind felhasználják a növények a világítási idő végére... Szóval világítás előtt minden érték jó aztán világítás után minden érték alacsony. Másnap világítás előtt megint minden érték jóra emelkedik mikor beadjuk a tápokat, aztán megint alacsony lesz mire kikapcsol a lámpa.
Melyik a helyes módszer?
 
Sziasztok, azt szeretném megkérdezni hogy melyik tápozási koncepció helyes?
1. Bármikor mérünk mindig kell lennie elegendő tápanyagnak a vízben. (pl. Nitrát 15, foszfát 0,5 stb.)
2. A jó tápanyag értékeket nem kell állandóan fenntartani a vízben, hanem csak világítás bekacsolása előtt kell ezeknek meglenniük a vízben s pont az a jó ha ezeket mind felhasználják a növények a világítási idő végére... Szóval világítás előtt minden érték jó aztán világítás után minden érték alacsony. Másnap világítás előtt megint minden érték jóra emelkedik mikor beadjuk a tápokat, aztán megint alacsony lesz mire kikapcsol a lámpa.
Melyik a helyes módszer?
Ez egy jó kérdés! Engem is foglalkoztat a dolog, már csak azért is, hogy egyáltalán mikor érdemes tesztelni? Remélem választ kapunk! :)
 
Ez egy jó kérdés! Engem is foglalkoztat a dolog, már csak azért is, hogy egyáltalán mikor érdemes tesztelni? Remélem választ kapunk! :)
Mindig vízcsere előtt érdemes tesztelni, hiszen akkor látod, hogy az adagolt tápból mi halmozódik, mi csökken, mi stagnál. Ha a világítás előtt jók az értékek, akkor nagyon sokáig kell ahhoz világítani, hogy a végére ne legyenek azok... :)
Néhány ppm természetesen változik, de napi tápozás mellett elhanyagolható a tápanyagszint ingadozása.
 
Mindig vízcsere előtt érdemes tesztelni, hiszen akkor látod, hogy az adagolt tápból mi halmozódik, mi csökken, mi stagnál. Ha a világítás előtt jók az értékek, akkor nagyon sokáig kell ahhoz világítani, hogy a végére ne legyenek azok... :)
Néhány ppm természetesen változik, de napi tápozás mellett elhanyagolható a tápanyagszint ingadozása.

Nagyon szépen köszi a választ, teljesen igazad van, pár napja tesztelgetem a tápanyagszinteket és tényleg nagyon keveset változik csak. Az egyetlen ami sokat változik az a nitrát, azt valahogyan levarázsolták a növények 40ről 20mg/literre 1 nap alatt, viszont a foszfát meg a kálium már napok óta stagnál, rendre 0,4 és 8 az értékük. Mondjuk a foszfát 2 napja még 0,6volt akkor makróból csak káliumot kaptak. Szóval van olyan nap mikor faragnak rendesen a tapanyagokból, de olyan is van hogy alig fogy valami. Meg volt hogy a mikrot is dupla tripla mennyiségben kellett adagolni hogy 0,1et elérje a vas mennyisége a vízben, most viszont nem fogyott, maradt 0,1. Szóval érdekes egyik nap X tápanyagból vesznek fel többet másik nap Y-ból. A válaszod alapján úgy tűnik az első koncepció a helyes, vagyis mindig kell lennie elegendő tápnak a vízben. Akkor viszont azt nem értem mi akadályozza meg az algát abban hogy lenullázza ő az optimálisnak fenntartott tápanyagszinteket?
 
Akkor viszont azt nem értem mi akadályozza meg az algát abban hogy lenullázza ő az optimálisnak fenntartott tápanyagszinteket?
Még mindig él az a tévhit, hogy az algák a tápokra jönnek...
A növényeknek 2 igénye van: fény és tápanyag. Ha mindkettőt megkapják, szépen nőnek.
Az algáknak 3 igénye van: fény, tápanyag és ammónia. Ha a növények jól érzik magukat, akkor nitrát helyett az ammóniát veszik fel először, így nem jut az algáknak, illetve erős szűrést használunk, hogy a lehető leggyorsabban nitrit, majd nitrát legyen belőle.
A megfelelő tápanyagszintek azért kellenek tehát, hogy a növények ne szenvedjenek hiányt semmiből. Ha a növény szenved, bomlik, akkor ammónia fogyasztás helyett ammóniát termel...
 
Még mindig él az a tévhit, hogy az algák a tápokra jönnek...
A növényeknek 2 igénye van: fény és tápanyag. Ha mindkettőt megkapják, szépen nőnek.
Az algáknak 3 igénye van: fény, tápanyag és ammónia. Ha a növények jól érzik magukat, akkor nitrát helyett az ammóniát veszik fel először, így nem jut az algáknak, illetve erős szűrést használunk, hogy a lehető leggyorsabban nitrit, majd nitrát legyen belőle.
A megfelelő tápanyagszintek azért kellenek tehát, hogy a növények ne szenvedjenek hiányt semmiből. Ha a növény szenved, bomlik, akkor ammónia fogyasztás helyett ammóniát termel...

Értem köszi, tehát fontos akkor hogy mindig legyen elegendő tápanyag mindenből a vízben. Az alga ammónia nélkül ezek szerint életképtelen. Ez nagyon jól hangzik, már csak 2 egymással összefüggő kérdésem maradt erre vonatkozóan: 1. Ha túllőjük a makrót nem lesz ezek szerint algainvázió? (akik véletlenül egyszer-egyszer túllőtték tapasztalatból meséltek ilyet.)
2. Miért írják a nitrát csepptesztre hogy többek közt azért fontos mérni mert 50mg/l feletti nitrátszint erős algásodást eredményez?
 
erős szűrést használunk, hogy a lehető leggyorsabban nitrit, majd nitrát legyen belőle
No, ezt, hogy mi is az erős szűrés nem egyformán gondoljuk: van aki a minél többszörös vízforgatásra azt gondolja, hogy erős a szűrése, miközben csak a körforgása az. Megfelelő felület nagyság is kell hozzá a nitrifikáló baktériumoknak.
2. Miért írják a nitrát csepptesztre hogy többek közt azért fontos mérni mert 50mg/l feletti nitrátszint erős algásodást eredményez?
Csak spekulálok: ha egy bizonyos szintet meghalad a víz ammónia tartalma, akkor a szűrőfelületen megtelepedő nitrifikáló baktériumok "kapacitását" meghaladhatja.
Valószínűleg mérésekkel arra jutottak, hogy egy átlagosnak mondható (ilyen persze nincs, ahogy átlagbér sincs) akvárium átlagos szűrőjében megtelepedő nitrifikáló baktérium állománynak annyi lehet a kapacitása, hogy ez a nitrát szint kialakuljon, ami fölötte van, azt már nem képes oxidálni, ergo szabad ammónia marad a vízben. (megszagolod a vizedet és szúrós szaga van)
 
No, ezt, hogy mi is az erős szűrés nem egyformán gondoljuk: van aki a minél többszörös vízforgatásra azt gondolja, hogy erős a szűrése, miközben csak a körforgása az. Megfelelő felület nagyság is kell hozzá a nitrifikáló baktériumoknak.

Csak spekulálok: ha egy bizonyos szintet meghalad a víz ammónia tartalma, akkor a szűrőfelületen megtelepedő nitrifikáló baktériumok "kapacitását" meghaladhatja.
Valószínűleg mérésekkel arra jutottak, hogy egy átlagosnak mondható (ilyen persze nincs, ahogy átlagbér sincs) akvárium átlagos szűrőjében megtelepedő nitrifikáló baktérium állománynak annyi lehet a kapacitása, hogy ez a nitrát szint kialakuljon, ami fölötte van, azt már nem képes oxidálni, ergo szabad ammónia marad a vízben. (megszagolod a vizedet és szúrós szaga van)

Jogos mindkét érv, valóban a szűrőanyag kapacitás a legfontosabb a szűrésnél, bár aki a gyári külső szűrők közül választ mint én az úgyis csak együtt tudja a vízforgatást és a vödörméretet növelni, így olyat nem tud csinálni hogy erős lesz az áramlás de kicsi a vödörméret mert ezek együtt járnak.
Másik téma is jogos, lehet nem maga a magas nitrátszint az ami algásít hanem az azt kialakító háttérkörülmények amiről persze nem írtak infót. Viszont a makro túllövés algásító hatását ez még nem cafolja nem magyarázza. Lehet a makro tápban van valami ami ammóniára bomlik? (Pl. Karbamid?)
Vagy esetleg az arányok borulása okoz algásodást? Akkor ha túllőjük véletlenül a makrót helyre hozhatjuk azzal ha szandekosan túllőjük mellé a mikrót is? :)
 
aki a gyári külső szűrők közül választ mint én az úgyis csak együtt tudja a vízforgatást és a vödörméretet növelni, így olyat nem tud csinálni hogy erős lesz az áramlás de kicsi a vödörméret mert ezek együtt járnak.
Ha biológiai szűrésben gondolkozik az ember, akkor pont az a lényeg, hogy minél nagyobb felület és minél kisebb áramlás, másképp úgy járnak a bacik, mint nyugdíjas bácsi a csiga gyűjtéssel a viccben.
(mire lehajoltam értük: huss mind elszaladt)
 
Jogos mindkét érv, valóban a szűrőanyag kapacitás a legfontosabb a szűrésnél, bár aki a gyári külső szűrők közül választ mint én az úgyis csak együtt tudja a vízforgatást és a vödörméretet növelni, így olyat nem tud csinálni hogy erős lesz az áramlás de kicsi a vödörméret mert ezek együtt járnak.
Másik téma is jogos, lehet nem maga a magas nitrátszint az ami algásít hanem az azt kialakító háttérkörülmények amiről persze nem írtak infót. Viszont a makro túllövés algásító hatását ez még nem cafolja nem magyarázza. Lehet a makro tápban van valami ami ammóniára bomlik? (Pl. Karbamid?)
Vagy esetleg az arányok borulása okoz algásodást? Akkor ha túllőjük véletlenül a makrót helyre hozhatjuk azzal ha szandekosan túllőjük mellé a mikrót is? :)
Szerintem inkább az arányokon van a hangsúly, hiszen ha nitrát túlsúly van, az akadályozhatja a többi tápanyag felszívódását, ami ugyancsak a növények senyvedéséhez vezet. Szerintem nem tudsz olyan pontosan utánamenni Microval, hogy tökéletes legyen az arány, ezért írhatták azt a határértéket, ami algásodáshoz vezet...
 
Szerintem inkább az arányokon van a hangsúly, hiszen ha nitrát túlsúly van, az akadályozhatja a többi tápanyag felszívódását, ami ugyancsak a növények senyvedéséhez vezet. Szerintem nem tudsz olyan pontosan utánamenni Microval, hogy tökéletes legyen az arány, ezért írhatták azt a határértéket, ami algásodáshoz vezet...

Igazad lehet, antagonizmus is lehet vagyis az egyik tápanyag többlete akadályozza a másik tápanyag felvételét. Akkor a helyes arányok és értékek beállítása a cél, aztán már csak tartani kell ezeket. 1 kérdés: a vízcsere ugye felezi mindennek a szintjét. Ilyenkor érdemes rögtön visszaállítani mindent optimális értékre (ami ugye egy bazi nagy dózisú adagolást jelent aznap), vagy elég tartani a szokásos napi adagolást és várni hogy napról napra lassan emelkedjen a szint? (egyáltalán érdemes naponta adagolni vagy jobb beállítani rögtön a szintet aztán csak akkor adagolni valamit amikor túl keveset mérünk belőle?)
 
Igazad lehet, antagonizmus is lehet vagyis az egyik tápanyag többlete akadályozza a másik tápanyag felvételét. Akkor a helyes arányok és értékek beállítása a cél, aztán már csak tartani kell ezeket. 1 kérdés: a vízcsere ugye felezi mindennek a szintjét. Ilyenkor érdemes rögtön visszaállítani mindent optimális értékre (ami ugye egy bazi nagy dózisú adagolást jelent aznap), vagy elég tartani a szokásos napi adagolást és várni hogy napról napra lassan emelkedjen a szint? (egyáltalán érdemes naponta adagolni vagy jobb beállítani rögtön a szintet aztán csak akkor adagolni valamit amikor túl keveset mérünk belőle?)
Elvileg az ún. estimative index alapú tápozásba bele van kalkulálva a vízcsere is, így a mellett sem csökkenhetnek kritikus szint alá tápanyagok. Nyilván van egyfajta fluktuáció a vízcsere miatt, de ez a növények fejlődését nem befolyásolja. Ez a teória... A biológiában persze mindig vannak nem kalkulálható tényezők. Én mondjuk nem láttam senkit a fórumon, aki ezeket konkrét mérésekkel is alátámasztotta. Tiéd a pálya! Hajrá! :D
 
Üdv! Egy kis segítséget szeretnék kérni!

Green Aqua Micro, macro és seachem flourish excel-t adagolok (1ml-1ml-2ml) arányban. Mic+mac 2 naponta, co2 naponta. Vízcserekor érdemes dupla mennyiséggel indítanom, vagy elég az eddigi érték? Heti 1-max 2 alkalommal cserélek kb 50% vizet!

Előre is köszönöm!
 
Üdv! Egy kis segítséget szeretnék kérni!

Green Aqua Micro, macro és seachem flourish excel-t adagolok (1ml-1ml-2ml) arányban. Mic+mac 2 naponta, co2 naponta. Vízcserekor érdemes dupla mennyiséggel indítanom, vagy elég az eddigi érték? Heti 1-max 2 alkalommal cserélek kb 50% vizet!

Előre is köszönöm!
Nem tudom mekkora akváriumról van szó, de heti 2X50% vízcsere mellett kell a tápot locsolni rendesen! Még low-techben is mehet ilyen feltételekkel az 1 ml/20l/nap dózis...
 
Br. 45 liter. Ezt a 2 napi 1-1 ml-t a GA-ban javasolták, mert gyenge a fényem (1x10W). És azért hozzá kell tennem, hogy leggyakrabban heti 1 vízcsere van az idő szűkössége miatt, de ha úgy adódik akkor 2.

Köszönöm a válaszod!
 
Profito helyett mid-tech :) akvába jó lehet a Seachem Flourish? Vagy ne vacakoljak, 45 lumen/liter körüli fényre már mehet a micmac?
 
Back
Oldal tetejére