• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Garnélás Mini Canyon - 13L

Azt is számold bele, hogy az aktív talaj az elején jelentősen képes a kalciumot elszipkázni a vízből. A víz TDS értéke pedig nem egy az egyben keménység, a talajból is oldódnak ki vegyületek, amik növelik a TDS-t, de a keménységet nem.
Írtad, hogy a beköltözés előtt full RO-val cseréltél, visszasózás nélkül - ez nem biztos, hogy szerencsés dolog volt a garnélák szempontjából.
Azt vettem észre, hogy a garnélák TDS tűrése nagyobb, mint a kalcium hiány iránti tűrőképessége. Én minden vízcsere után - a vízcserét GH+ -szal kb. 130-ra visszasózott vízzel végzem - kapnak a víztömegnek megfelelő kalcium pótlást.

Az egyik akvámban anno én is mindenképp lejjebb akartam vinni a TDS-t 220-ról, mondván, hogy az nem jó a garnéláknak, asszem tigrisek laktak benne, kevésbé sóztam vissza, hullottak a garnélák, ugyanilyen puha volt mind, mint Nálad. Beletörődtem, hogy ez az akva ilyen TDS- mellett funkcionál, a GH-t belőttem 7 körülire, a Ca-t visszapótoltam 50-60 közé, és mindenki boldog volt.
Ezt én is meg tudom erősíteni, kínai tds mérővel 150 tds-re sózom a vízet vissza. 2x rámértem csepteszttel 6 gh lesz így, tökéletes a garniknak :)
 
Azt is számold bele, hogy az aktív talaj az elején jelentősen képes a kalciumot elszipkázni a vízből. A víz TDS értéke pedig nem egy az egyben keménység, a talajból is oldódnak ki vegyületek, amik növelik a TDS-t, de a keménységet nem.
Írtad, hogy a beköltözés előtt full RO-val cseréltél, visszasózás nélkül - ez nem biztos, hogy szerencsés dolog volt a garnélák szempontjából.
Azt vettem észre, hogy a garnélák TDS tűrése nagyobb, mint a kalcium hiány iránti tűrőképessége. Én minden vízcsere után - a vízcserét GH+ -szal kb. 130-ra visszasózott vízzel végzem - kapnak a víztömegnek megfelelő kalcium pótlást.

Az egyik akvámban anno én is mindenképp lejjebb akartam vinni a TDS-t 220-ról, mondván, hogy az nem jó a garnéláknak, asszem tigrisek laktak benne, kevésbé sóztam vissza, hullottak a garnélák, ugyanilyen puha volt mind, mint Nálad. Beletörődtem, hogy ez az akva ilyen TDS- mellett funkcionál, a GH-t belőttem 7 körülire, a Ca-t visszapótoltam 50-60 közé, és mindenki boldog volt.

Örülök neki, hogy elkanyarodott a beszélgetés egy ilyen irányba, dehát ezért van a napló. 🙂

Tartottam már lágyvizes garnélákat, CRS, CBS, tigriseket több-kevesebb sikerrel, eddig minden esetben amazonia talajt használtam, általában az volt itthon. Most úgy voltam vele, hogy biztosra megyek, vettem direkt garnélás talajt. A leírásában is ez szerepel: “ShrimpKing Active Soil garnéla talaj elsősorban lágyvizes garnélák sikeres tartásához lett kifejlesztve.”.

Viszont most azt látom, hogy a talaj okozhatja a problémát, az átmeneti aksiban bármilyen talaj nélkül szivacsszűrővel két hétig vígan elvoltak a garnélák, nem volt elhullás. Most meg ebben az akváriumban egy hét után elkezdenek hullani, a különbség csak az aljzat, a víz, növény, minden ugyanaz, még a víz is tisztább a szűrő miatt.

Egy kicsit csalódás most ez így, hogy próbáltam a lehető legjobb körülményeket megteremteni a garnélák sikeres tartásához, de úgy látszik, sikerült bedőlni a marketingnek.
 
Viszont most azt látom, hogy a talaj okozhatja a problémát, az átmeneti aksiban bármilyen talaj nélkül szivacsszűrővel két hétig vígan elvoltak a garnélák, nem volt elhullás. Most meg ebben az akváriumban egy hét után elkezdenek hullani, a különbség csak az aljzat, a víz, növény, minden ugyanaz, még a víz is tisztább a szűrő miatt.

Kövek is bent voltak?
 
Kövek is bent voltak?

Nem voltak bent, igazad van, még az is különbség :) Amennyire tudom, a manten kövekből nem oldódik ki olyan mennyiségű ásványi anyag, ami jelentősen megváltoztatja a vízparamétereket. Bár ebben a kis méretben a vízmennyiség és a kövek aránya miatt elképzelhető, hogy az a kevés is számít.
 
Nem voltak bent, igazad van, még az is különbség :) Amennyire tudom, a manten kövekből nem oldódik ki olyan mennyiségű ásványi anyag, ami jelentősen megváltoztatja a vízparamétereket. Bár ebben a kis méretben a vízmennyiség és a kövek aránya miatt elképzelhető, hogy az a kevés is számít.
Minél kisebb egy akva, annál nehezebb kialakítani az egyensúlyt, és még nehezebb fenntartani.
A 30-as kockákat (27 liter, talajszűrővel) bő egy hónapig járattam, bacikultúrának meg az ancikaki ment.
 
Minél kisebb egy akva, annál nehezebb kialakítani az egyensúlyt, és még nehezebb fenntartani.
A 30-as kockákat (27 liter, talajszűrővel) bő egy hónapig járattam, bacikultúrának meg az ancikaki ment.

Én ennek az akváriumnak a kis méretét egy erős biológiai szűréssel gondoltam kompenzálni, ezzel szerintem sokkal könnyebb és gyorsabb beállítani a biológiai egyensúlyt, főleg, ha bacikultúrával is megtámogatom az indítást. A fenntartásához meg szintén elegendő a folyamatosan kristálytiszta víz, azt a kevés bomlásterméket ami a garnélák ürülékéből keletkezik, meg lebontja a nagyfelületű, baktériumokkal teli szűrőközeg. Más tényező nem nagyon van, ami miatt megborulhat az egyensúly, max ha a növények kezdenek el valami miatt elbomlani, de ez meg folyamatos karbantartással orvosolható.
 
Én ennek az akváriumnak a kis méretét egy erős biológiai szűréssel gondoltam kompenzálni, ezzel szerintem sokkal könnyebb és gyorsabb beállítani a biológiai egyensúlyt, főleg, ha bacikultúrával is megtámogatom az indítást. A fenntartásához meg szintén elegendő a folyamatosan kristálytiszta víz, azt a kevés bomlásterméket ami a garnélák ürülékéből keletkezik, meg lebontja a nagyfelületű, baktériumokkal teli szűrőközeg. Más tényező nem nagyon van, ami miatt megborulhat az egyensúly, max ha a növények kezdenek el valami miatt elbomlani, de ez meg folyamatos karbantartással orvosolható.
Zárójelben jegyzem meg, hogy a 20as Dennerle kockám több mint két éves, ez alatt egyszer volt újrarakva amikor a nagynyomásút megkapta, és soha nem borult meg, pedig a hozzá tartozó kis sarokszűrő szűri kezdettől fogva. Se extra baci, se semmi efféle nem került bele soha. Csak el kell találni az egyensúlyt... Biztos kell szerencse is hozzá, de messze nem lehetetlen. Igazság szerint sokkal kevesebb gondom volt ezzel, mint a 60 és a 80 literes akváriummal, valszeg a vékony tápozás miatt....
Tudom, hogy nem logikus ez így, de van ilyen eset is :)
 
Zárójelben jegyzem meg, hogy a 20as Dennerle kockám több mint két éves, ez alatt egyszer volt újrarakva amikor a nagynyomásút megkapta, és soha nem borult meg, pedig a hozzá tartozó kis sarokszűrő szűri kezdettől fogva. Se extra baci, se semmi efféle nem került bele soha. Csak el kell találni az egyensúlyt... Biztos kell szerencse is hozzá, de messze nem lehetetlen. Igazság szerint sokkal kevesebb gondom volt ezzel, mint a 60 és a 80 literes akváriummal, valszeg a vékony tápozás miatt....
Tudom, hogy nem logikus ez így, de van ilyen eset is :)

Épp ma olvastam a naplóját, szuper kis akvárium lett belőle!

Nekem is volt kis Eheim sarokszűrős 20l-es kocka akváriumom, nem is volt baja, stabilan működött. Amúgy én is általában többet szívok a 180l-essel, kell neki pár hónap, amíg beáll.
 
"a Ca-t visszapótoltam 50-60 közé, "
Bocs az értetlenkedésemért, de 50-60 mi közé? És mivel? Én mivel mérted? Köszi.

Salifert Ca-teszttel mérek, 50-60 ppm közé lövöm be a kalcium szintet - vízcserék után Dennerle Crusta Fitet adok, ha ezen felül pótolni kell, akkor azt vízcserék között Easy Life Calciummal szoktam. Azért nem a visszasózóval növelem a keménységet, mert a megfelelő Ca-Mg arány is fontos. Ha a sót használnám, igaz, hogy több volna a vízben a kalcium is, viszont a magnéziumhosz viszonyított aránya nem javulna.
A 40 ppm a határérték, ahogy May @mmccannon is írta, ennél már kezdenek elhullani.
 
Salifert Ca-teszttel mérek, 50-60 ppm közé lövöm be a kalcium szintet - vízcserék után Dennerle Crusta Fitet adok, ha ezen felül pótolni kell, akkor azt vízcserék között Easy Life Calciummal szoktam. Azért nem a visszasózóval növelem a keménységet, mert a megfelelő Ca-Mg arány is fontos. Ha a sót használnám, igaz, hogy több volna a vízben a kalcium is, viszont a magnéziumhosz viszonyított aránya nem javulna.
A 40 ppm a határérték, ahogy May @mmccannon is írta, ennél már kezdenek elhullani.
Csak azt írtam le, amit Tőled tanultam. :love:
 
Én ennek az akváriumnak a kis méretét egy erős biológiai szűréssel gondoltam kompenzálni, ezzel szerintem sokkal könnyebb és gyorsabb beállítani a biológiai egyensúlyt, főleg, ha bacikultúrával is megtámogatom az indítást. A fenntartásához meg szintén elegendő a folyamatosan kristálytiszta víz, azt a kevés bomlásterméket ami a garnélák ürülékéből keletkezik, meg lebontja a nagyfelületű, baktériumokkal teli szűrőközeg. Más tényező nem nagyon van, ami miatt megborulhat az egyensúly, max ha a növények kezdenek el valami miatt elbomlani, de ez meg folyamatos karbantartással orvosolható.
Hidd el, Norbi, hogy a garnélák kicsit másképp működnek, mint a halak. Tekints rájuk, mint a növényekre: a viselkedésüket, fejlődésüket figyeld. Azok a legbiztosabb jelek.
Pl. ha azt látod, hogy "repkednek keresztül-kasul az akváriumban, akkor 1) kufirc lesz, 2) az az ideális körülmény überelhetetlen jele.
Másfelől, ha minőségi kajával eteted, termelnek annyit kaksit, mint a halak, és pikk-pakk meglesz az általuk beállított biológiai egyensúly. :)

Az utolsó eset óta volt elhullás?
 
Salifert Ca-teszttel mérek, 50-60 ppm közé lövöm be a kalcium szintet - vízcserék után Dennerle Crusta Fitet adok, ha ezen felül pótolni kell, akkor azt vízcserék között Easy Life Calciummal szoktam. Azért nem a visszasózóval növelem a keménységet, mert a megfelelő Ca-Mg arány is fontos. Ha a sót használnám, igaz, hogy több volna a vízben a kalcium is, viszont a magnéziumhosz viszonyított aránya nem javulna.
A 40 ppm a határérték, ahogy May @mmccannon is írta, ennél már kezdenek elhullani.
Szia Évi!
Nagyon köszönöm a részletes, pontos leírást.

Kedves @hnorbi !
Bocsánat, hogy kíváncsiságomat a Te naplódon keresztül elégítettem ki, de remélem, neked sem volt haszontalan az info.
 
Az utolsó eset óta volt elhullás?

Épp ma reggel láttam, hogy az egyik nagyobb példány egy elhullott kicsit csócsál a riccardián. Próbáltam megszámolni őket, 6 nagyobb, 5 közepes méretű és vagy 5 apróságot találtam, de lehet hogy bújkálnak is. Most úgy láttam, hogy nagyobb a nyüzsgés, mint a múltkor, bár azért látszik, hogy megcsappant a létszám.

Másfelől, ha minőségi kajával eteted, termelnek annyit kaksit, mint a halak, és pikk-pakk meglesz az általuk beállított biológiai egyensúly. :)

Hikari Crab Cuisine és Shrimplab Grow kaja van most itthon, ezt adom nekik, a nagy akváriumban az amanok szerették, úgy látom a CRS-ek annyira nem ugranak rá, van esetleg javaslatod, melyik az amelyiket nálad szeretik?

Hidd el, Norbi, hogy a garnélák kicsit másképp működnek, mint a halak. Tekints rájuk, mint a növényekre: a viselkedésüket, fejlődésüket figyeld. Azok a legbiztosabb jelek.

Aláírom, garnélákkal nincs annyira nagy tapasztalatom, ezért minden tanácsot, javaslatot szívesen látok, ezt a naplót is azért indítottam, hogy dokumentálva legyenek a történések, és ha gond van, könnyebben tudok tanácsot kérni. Plusz direkt olyan helyet választottam az akváriumnak, ahol nap szinten többször is rá tudok nézni, így tudom követni a garnélák fejlődését.
 
Salifert Ca-teszttel mérek, 50-60 ppm közé lövöm be a kalcium szintet - vízcserék után Dennerle Crusta Fitet adok, ha ezen felül pótolni kell, akkor azt vízcserék között Easy Life Calciummal szoktam. Azért nem a visszasózóval növelem a keménységet, mert a megfelelő Ca-Mg arány is fontos. Ha a sót használnám, igaz, hogy több volna a vízben a kalcium is, viszont a magnéziumhosz viszonyított aránya nem javulna.
A 40 ppm a határérték, ahogy May @mmccannon is írta, ennél már kezdenek elhullani.

Köszönöm én is a leírást, ez nagyon jó kiindulásnak.

Azzal kapcsolatban tudsz segíteni, hogy mekkora az ideális Ca-Mg arány?

Visszasózáshoz nem tudom mennyire jó ötlet, hogy a vízcserét nem sima RO-val csinálom, hanem az RO visszasózó patronjával keresztül adagolom vissza az ásványi anyagokat, természetesen mérve a szükséges Ca és Mg szintet. A patron gyári leírásában ez az összetétel található:
Ca2+ : 34 mg/liter
Mg2+ : 12 mg/liter
Na 2+ : 22 mg/liter
K+ : 8,5 mg/liter

Amúgy visszasózni Seachem Equilibrium GH+ -al szoktam, de azt még nem mértem, hogy mennyivel emeli a Ca és Mg szintet.
 
Köszönöm én is a leírást, ez nagyon jó kiindulásnak.

Azzal kapcsolatban tudsz segíteni, hogy mekkora az ideális Ca-Mg arány?

Visszasózáshoz nem tudom mennyire jó ötlet, hogy a vízcserét nem sima RO-val csinálom, hanem az RO visszasózó patronjával keresztül adagolom vissza az ásványi anyagokat, természetesen mérve a szükséges Ca és Mg szintet. A patron gyári leírásában ez az összetétel található:
Ca2+ : 34 mg/liter
Mg2+ : 12 mg/liter
Na 2+ : 22 mg/liter
K+ : 8,5 mg/liter

Amúgy visszasózni Seachem Equilibrium GH+ -al szoktam, de azt még nem mértem, hogy mennyivel emeli a Ca és Mg szintet.
Ha olyan patront használsz, amire gondolok, az nem annyira frankó, mert az emberi fogyasztásra sózza vissza a vizet.
eltetoviz_pötty_hú
Visszasózó egység RO készülékekhez.
Kiegészítő: ásványi anyag visszasózó cserepatron.
A lágy RO vízbe az alábbi ásványi anyagokat juttat vissza:
Ca - 34 mg/l
Mg - 12 mg/l
Na - 22 mg/l
K - 8,5 mg/l
CO - 10 mg/l
SO - 0,3 mg/l
CI - 0,8 mg/l
F - 0,06 mg/l


No, nem minden jó az, ami abból az RO vízbe kerül.
Csak és kizárólag tiszta RO vízzel cserélj vizet.
 
A garnélás akváriumokba érdemes ásványi cuccokat is adagolni néha.
GG Bacter AE, Dennerle Mineral, GG Mineral Junkies, Bio tase. Én ezeket használom rendszeresen.
Havonta catappa levél. Ebből létezik már csepp is. Dobok olykor égertobozt is.
 
Köszönöm én is a leírást, ez nagyon jó kiindulásnak.

Azzal kapcsolatban tudsz segíteni, hogy mekkora az ideális Ca-Mg arány?

Visszasózáshoz nem tudom mennyire jó ötlet, hogy a vízcserét nem sima RO-val csinálom, hanem az RO visszasózó patronjával keresztül adagolom vissza az ásványi anyagokat, természetesen mérve a szükséges Ca és Mg szintet. A patron gyári leírásában ez az összetétel található:
Ca2+ : 34 mg/liter
Mg2+ : 12 mg/liter
Na 2+ : 22 mg/liter
K+ : 8,5 mg/liter

Amúgy visszasózni Seachem Equilibrium GH+ -al szoktam, de azt még nem mértem, hogy mennyivel emeli a Ca és Mg szintet.
@evavigh ,a nátrium is kell?

Nem! És csak a jó Isten tudja, hogy a nátriumot milyen formában sózza vissza! Ha nátrium karbonát formában, akkor még jó szikes is lesz a vized tőle, a PH is elszállhat.
A jó Ca:Mg arány 3:1, 4:1 körül van.
Ezt a visszasózást annyira nem kell túlmisztifikálni, használd nyugodtan a Seachemet, sózz vele vissza GH 6-7-ig, (én mindig a cserevizet sózom fel - egyszer kimértem, hogy az általam használt sóval a GH 7 mennyi TDS-nek felel meg, azóta arra a TDS-re sózok vissza) illetve a vízcsere után/hetente pluszba adagolok Ca cseppet a kis makiknak. A sima EL Calcium is tökéletesen megfelel a célra.

Tápozni lehet majd természetesen, ha beállt a rendszer, pár csepp elég mindenből.

Ha gondolod, hozz egy kis vizet az akvádból, szívesen bemérem Neked a Ca-t, GH-t - nem lakunk olyan messze. Legalább megtudjuk a kiindulást, aztán onnan már könnyebb belőni, hogy mit hogyan adj nekik.
 
Köszönöm én is a leírást, ez nagyon jó kiindulásnak.

Azzal kapcsolatban tudsz segíteni, hogy mekkora az ideális Ca-Mg arány?

Visszasózáshoz nem tudom mennyire jó ötlet, hogy a vízcserét nem sima RO-val csinálom, hanem az RO visszasózó patronjával keresztül adagolom vissza az ásványi anyagokat, természetesen mérve a szükséges Ca és Mg szintet. A patron gyári leírásában ez az összetétel található:
Ca2+ : 34 mg/liter
Mg2+ : 12 mg/liter
Na 2+ : 22 mg/liter
K+ : 8,5 mg/liter

Amúgy visszasózni Seachem Equilibrium GH+ -al szoktam, de azt még nem mértem, hogy mennyivel emeli a Ca és Mg szintet.
Ahogy olvastam a Seachem Equilibrium GH+ amit használsz "növényes akváriumok ideális ásványianyag-szintjének beállítására szolgáló termék" és nem elsősorban a garnéláknak az igényeihez van igazítva. Én a helyedben a tiszta Ro vizet a Shrimp King GH+-al sóznám vissza. Ebben a porban elméletileg ideális a kálcium-magnézium arány a lágyvizes garnélák számára. Így csak a megfelelő Gh-t kell beállítanod.
 
Back
Oldal tetejére