Sziasztok!
Spoiler: Okoskodás következik!
A kollégák naplóit, és a nekik adott tanácsokat olvasva ismét eszembe jutott, hogy az egyes önálló megállapítások még akkor is ritkán működnek mindeninél magukban, ha egyébként nagy általánosságban helyesek. Hiszen minden
akvárium egy egész kis világ, majdnem hogy saját ökoszisztémával, ahol minden mindenre hat, és a végén vagy egy szinte magától működő rendszerünk lesz, vagy idegrohamunk.
Szóval elhatároztam, hogy leírom, hogy működik szinte teljesen algamentesen az én akváriumom, hátha ezzel arra buzdítok más évek óta
alga mentesen üzemeltető akvakertészeket is, hogy ők is megosszák a saját lassan kikísérletezett rendszerüket. Persze ezeket használva még mindig nem biztos, hogy mindenkinek hasonló sikere lesz, de annál biztos jobb, mint különálló tanácsokból összelegózni egy akváriumot.
(Mellesleg mielőtt bárki akvarizálásba kezd, olvasson el legalább 20-30 naplót. Ennél hasznosabb tanácsot nem igen adhatok, mert a sajátunk után mások tapasztalataiból lehet a legtöbbet tanulni, ráadásul az kevésbé idegörlő is
)
Az én módszeremet, (amit szinte változtatás nélkül használok már több éve, és akváriumon keresztül) nevezzük nyugodtan megúszós midtech akvarizálásnak.
Az ötlet, hogy így kellene üzemeltetni, egy baráti beszélgetés után merült fel bennem, mikor az egyik barátom azt fejtegette nekem, hogy a hightech akvarizálás tulajdonképpen nem szól másról, mint hogy az akvakertészek mindent maxon, a penge éléig hajtanak, aztán panaszkodnak, rengeteget kell rajta dolgozni, hogy az
akvárium szép is maradjon.
Szóval adott volt a feladat. Az akkor már meglévő dolgokra alapozva ki kellett kísérletezni egy olyan rendszert, ahol szinte minden megmarad, ami egy hightech akvában, de ugyanakkor könnyű lesz üzemeltetni. (És ez egyébként nagyon jól jött, amikor 2022-ben átrobogott rajtam az a bizonyos autó, mert szó szerint fél kézzel is tudtam folytatni a hobby-t
)
Amúgy egyszerű az egész. Kevesebb CO2, kevesebb fény, kevesebb táp, de csak óvatosan, mert ezek hiánya is algásodást okozhatna.
És mivel semmi sem tökéletes teljesen, ennek a csiszolgatása még most is folyik...
Itt tartok most a saját rendszeremben, és szabályaimban: (csak fejben, mert én is most írom össze tulajdonképpen először)
Scape:
A scape legyen olyan, hogy jól körbejárhassa a víz, és lehetőleg sehol ne álljon meg a mulm.
Ne legyen olyan hely, ahova a kezem nem fér be, mert ez a későbbi nyíráskor, és takarításkor megbosszulja magát.
Az üveg lehetőleg legyen belülről teljesen körbetakarítható.
A talaj az előtérben legyen hozzáférhető talajporszívózható.
Ne legyen hirtelen kiemelkedő
növény, vagy dekor a víz útjában, mert az előbb utóbb ecsetesedni fog.
Lehetőleg ne legyen olyan hely, ahol a flow a takaratlan talajt tudja mosni, mert algásodást okoz. (írom ezt úgy hogy a jelenlegi akváriumban csak fedetlen dekorhomok van
)
És ha már dekorhomok, bár minden fórumon és videóban úgy láttam, hogy a dekorhomok vastagsága 2-3cm legyen minimum, de abban csak megül a mulm, és a víz mozgásának hiánya miatt előbb utóbb a
BGA is megjelenik, Ezért én pl. csak jelenleg 2-3mm! dekorhomokot használok összesen, amit a
csigák és a Coryk is simán, és folyamatosan át tudnak mozgatni.
(Amikor épp van) minél több talajt használok, és a talajemelésnek is inkább használt talajt, vagy lávakő zúzalékot használok, mint köveket, hogy ez is tudjon szűrőfelületként funkcionálni, és a tápanyagszintek bufferelésében segédkezni
Karbantartás:
Legyen legalább két szett ki- és befolyó szettem. Ez az esetleges baleseteken felül ez azért is hasznos, mert akár minden vízcserénél kicserélhetem, és így nem kell több héten-hónapon keresztül a koszos üvegeket bámulnom.
Az üvegcserével egy időben a vízzel teli csövekbe is leküldöm a csőtisztító kefét, mert így megelőzhető, hogy elkoszosodjon.
Hetente egyszer 30-40% vizet cserélek. (50% persze jobb lenne, de még mindig nem sikerült megoldanom, hogy úgy tudjak 45-50 liter RO vizet eltárolni, hogy a lakásban feltünés mentesen el tudjam tárolni.
A vízcsere után, annak hőmérséklete miatt, igyekszem egyből legyártani az RO vizet, amit csak GH+-szal 120 TDS környékére sózok vissza. Ebben már a neocaridinák is jól érzik magukat, de még nem olyan kemény, hogy a néha előkerülő ecset
alga igazán meg tudjon erősödni.
Havonta egyszer minimum igyekszek talaj porszívózni, negyed-fél évente pedig egyszer takarítani a szűrőt, és cserélni a perlon vattát.
A mohák hajlamosak rá, hogy összegyűjtsék a mulmot, ettől pedig előbb utóbb bealgásodnak, így azokat vízcserekor mindig meglegyezgetem, hogy kimossam belőle a k*kit.
Az
akvárium üveget akkor is letörlöm minden héten belülről egy Dennerle szivaccsal, ha nem látok rajta semmit.
Az elhalt leveleket igyekszem levágni, az ültetett növényeket pedig már soha! nem húzom ki a talajból, hanem a talaj felett vágom akkor is, ha a teljes likvidálásuk a cél, mert láttam már milyen algatengert tud ez okozni.
Technika:
Eheim Experience 350 (2426) szűrőfej, egy 2228 vödörrel upgradelve, 3 kosárral, Eheim Substrattal,
Matrix-szal, BioRioval, 2 perlonnal, az ülepítő tartályban is két szivaccsal, ami brutális szűrőtérfogat, de ez a technika legfontosabb eleme!
90l
akvárium 60x45x36
16mm-es üveg skimmer, 9mm-es lily (csak azért felemás, mert a 16-os lily olyan bumfordi nagy egy ekkora akváriumba)
nagy nyomású
CO2 szett (unortodox módon csak sötétzöld dropcheckerig tolva a CO2-t) egy órával hamarabb kapcsol fel-le, mint a lámpa
DIY LED lámpa 95CRI-s szalagokkal, ami 40.000lux-ra képes a lámpától 40cm mélységben, de ebből csak a felét használom ki, mert ez is bőven elég (16 és 21 óra között, csak 5 órát világít, hogy ne nőjön minden olyan vadul)
Chihiros Doctor a legalacsonyabb fokozaton, és egy Eheim UV napi 2x1 órában, ami láthatólag kicsit többet ér a levegőből bekerülő algaspórák ellen, mint az
akvárium előtt leölt fekete kakas.
Tápozás:
Általában használok táptalajt a minimum 4-5cm mély talaj alatt geotextillel elválasztva. Ez utóbbinak csak annyi a szerepe, hogy a táptalaj ne keveredjen az így ismételten felhasználható talajjal, és ültetéskor ne húzzon fel belőle a csipesz.
A folyékony tápokban nincs nagy tapasztalatom. Én kezdettől a GA tápjait használom, de nekem az EI a folymatos zöld pont próblémák miatt nem vált be.
Ezért a következő (elég vékony, és egyáltalán nem követendő) tápozást használom:
heti! 4ml
Green Aqua Micro, heti 2ml Macro, 4ml saját keverésű foszfát (7g/250ml keverékből)
Excelt (carbo-t) nem használok, csak akkor ha nagy ritkán beindul az ecset. Ekkor 2-3ml-t csepegtetek leállított szűrő mellett szét a fertőzött területek felett 3-4 napig
Élőlények:
A legfontosabb élőlények itt a szűrőbacik. Nekem már egy 9 éves állományom van belőlük. Azóta a szűrőt hosszú időre nem állítottam le, és vigyázok rájuk, mint a szemem fényére.
Meg is hálálják, mert a víz kristály tiszta, és semmilyen szaga sincs.
Az állatok között biztos, hogy az algaevőkkel kell kezdenem a felsorolást. Egy ekkora akváriumba, mint az enyém, kell legalább ~200-300 apróbb garnéla, 4-5 sün
csiga, a feleségem miatt 3-4 Otocinculus.
Van 4-5 Amanom is, de ők már inkább csak megszokásból, mert az egyéb algaevők felszaporításáig nagyon hasznosak, de több száz neocaridinával, és malawával azért már nem veszik fel a versenyt ők sem.
~30 micro hal heti 4-5x nagyon kis mennyiséggel etetve (grindallal is hetente egyszer, mert kell a friss élő táp, még ha ezért Ildi nincs is annyira oda)
Nekik ezért cserébe csak jól kell kinézniük, plusz a Macro tápanyag biztosítása a feladatuk a még jobban kinéző növények számára.
Egy Helena
csiga. Ő a házőrző ha véletlenül valamit behurcolnék az akváriumba.
Van egy két
növény, akik a fenti tápozás, fény, CO2 kombinációt soha nem szerették igazán, és így nem tudtam őket tartósan szépre nevelni. Ezért nem tartok pl.
Rotala wallichit és Myriophyllum mattogrossense-t
De a legtöbb növénynek azért bőven elég ez. Őket itt külön nem említem meg. Benne vannak az előző naplóimban.
A jelenlegi
akvárium területének 1/10-e, 1/4-e felett van úszó
növény (amazonasi békatutaj, amit majd valami vörössel még bővítek), és ezt lehet a jövőben is megtartom. Mert részlegesen árnyékol, felszívja a felesleges tápanyagot, és a gyökerével összeszedi a vízben úszó trutyit. E mellett az indulás után jó indikátora volt, ha kevés volt a tápanyag a vízben. Szegényt rendszeresen dobálom ki, hogy ne nőjje be az
akvárium tetejét, szóval ha valakinek kell, csak kiabáljon!
Most jelenleg epifita dzsungeklem van, némi ilyen-olyan rotalával a háttérben, de hát ezt már úgy is tudjátok.
Remélem mindent sikerült leírnom, és valaki látja hasznát. De ha eszembe jut még valami, majd legfeljebb bővítem a listát...
View attachment 179850