• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Növényes Minden kezdet nehéz (és drága :)

Több tápozási metódus van. EI, vékony tápozás stb. Amit viszont a növényes akvarista tapasztalataim alapján hajlamos elfelejteni és benézni az a gyökértápozás fontossága. A hihetetlen folyékony táp kínálatban sokan elfelejtik, hogy az akváriumi növényeink egy jó része mégiscsak a gyökerein keresztül szívja fel a tápanyagokat, nem pedig a levelein keresztül. Így fejlődtek ki a szerveik. A természetben a vizeink medrében jelentős tápanyag mennyiség halmozódik fel és a növények egy jó része innen veszi azokat fel. Ezért tartom én kötelező olvasmánynak a Diana Walstad könyvét. Az abban foglaltak nem csak az el natural vonalra érvényesek, hanem minden akváriumra. Én az osmocote alapú gyökértápokat részesítem előnyben, mert a víz hőmérsékletétől függően olvadnak ki belőle a tápanyagok igazodva a növények tápanyagfelvételéhez. Ugyanis a tápanyagfelvétel nem csak a fényen és a rendelkezésre álló tápanyag mennyiségén múlik (ide értve a co2-t is), hanem a hőmérsékleten is. Lásd nyaranta az akvárium könnyebben algásodik.
 
Tegyél bele Sün csigát, nagyon hasznosak az algák ellen, bár a csigaevő csigával nincsenek barátságban.
A Cryptonak sokat segít a gyökértáp.
A világítást én nagyrészt 6 óráról szoktam kezdeni és heti szinten emelem 0,5 órát, igaz ebben az estben nincs CO2.
Egyébként az összeállításod szépre sikerült, talán a kavicsod szemcsemérete kicsit nagy.
 
Mondjuk itt nincs aktív talaj, úgyhogy az biztos nem okoz ammónia többletet.
Olyan sok hal sincs, ahogy nézem...
Van aktív talajom hátul, kb 5 liter. a hátsó részen jó 15 cm a legmagasabb. csak le van szórva kaviccsal vékonyan, meg az akvárium első 10 cm-én nincs talaj, oda csak kavicsot szórtam, mert nagyon megemelte volna a talaj szintet és eltakartam volna a gyökeret amit az elején láttok. Hogy miért nem emeltem meg az egész scape-et, és lett volna talaj az elején is, az egy olyan kérdés amire magam sem tudok válaszolni. Hibákból tanul az nber :D
 
Több tápozási metódus van. EI, vékony tápozás stb. Amit viszont a növényes akvarista tapasztalataim alapján hajlamos elfelejteni és benézni az a gyökértápozás fontossága. A hihetetlen folyékony táp kínálatban sokan elfelejtik, hogy az akváriumi növényeink egy jó része mégiscsak a gyökerein keresztül szívja fel a tápanyagokat, nem pedig a levelein keresztül. Így fejlődtek ki a szerveik. A természetben a vizeink medrében jelentős tápanyag mennyiség halmozódik fel és a növények egy jó része innen veszi azokat fel. Ezért tartom én kötelező olvasmánynak a Diana Walstad könyvét. Az abban foglaltak nem csak az el natural vonalra érvényesek, hanem minden akváriumra. Én az osmocote alapú gyökértápokat részesítem előnyben, mert a víz hőmérsékletétől függően olvadnak ki belőle a tápanyagok igazodva a növények tápanyagfelvételéhez. Ugyanis a tápanyagfelvétel nem csak a fényen és a rendelkezésre álló tápanyag mennyiségén múlik (ide értve a co2-t is), hanem a hőmérsékleten is. Lásd nyaranta az akvárium könnyebben algásodik.
Nekem Rotala fajaim, Crypto, Ludwigia s.red mini, Hm, anubias és Buce van. Ebből gondoltam arra hogy inkább elvennem kellene a tápból, nem adnom. Esetleg a Hm alá a kavicsréteg alá dugnom táp tabit.
De megmondom őszintén azon is gondolkodtam hogy a következő heti takarításnál kiszedem a kavicsot és rakok a helyére talajt..... abban szebben nőne a Hm is (nagyon tetszik a növény, szeretném megtartani).
 
Mondjuk itt nincs aktív talaj, úgyhogy az biztos nem okoz ammónia többletet.
Olyan sok hal sincs, ahogy nézem...
Ne a konkrét dolgot vedd amit írtam, mert az teljesen más akvárium. Az elvet nézd mögötte. Megemelt tápozás és emelt szintű tápanyagkivitel.
Én azt csinálnám @Hyder198 helyében, hogy lógatnék bele szobai futókát és óvatosan emelném a folyékony tápozást, egyben nyomnék a gyökerek alá tropica bogyeszt vagy bármilyen más osmocote alapú gyökértápot.
Szerk: És adnék bele carbót is.
 
Meg fogom próbálni, egyrészt tetszik is a futókás ötlet, vannak is már terveim vele hova lehetne futtatni az akvárium fölé.

Másrészt, tényleg erősödik bennem a gondolat az első kavics rész cseréjét illetően. Nem tudom mennyire "legális" ez egy beindult akváriumban. A halak és a garnélák szerintem kibírnák, igaz a halakat ki kellene halászni addig egy esztétikus vödörbe, arra a 10 percre. Ott a szűrő is tudna menni, nem döglenének le a nitrifikáló bacijaim. Viszont nem tudom milyen következményei lehetnek az új földnek. Indító bacim van még, azt tudom fecskendezni a talajba. Viszont legfeljebb 2-3 cm rétegben tudnám leteríteni, az nem tudom ér-e egyáltalán valamit.
 
Meg fogom próbálni, egyrészt tetszik is a futókás ötlet, vannak is már terveim vele hova lehetne futtatni az akvárium fölé.

Másrészt, tényleg erősödik bennem a gondolat az első kavics rész cseréjét illetően. Nem tudom mennyire "legális" ez egy beindult akváriumban. A halak és a garnélák szerintem kibírnák, igaz a halakat ki kellene halászni addig egy esztétikus vödörbe, arra a 10 percre. Ott a szűrő is tudna menni, nem döglenének le a nitrifikáló bacijaim. Viszont nem tudom milyen következményei lehetnek az új földnek. Indító bacim van még, azt tudom fecskendezni a talajba. Viszont legfeljebb 2-3 cm rétegben tudnám leteríteni, az nem tudom ér-e egyáltalán valamit.
A legnagyobb problémád az, hogy türelmetlen vagy. Alig egy hónapja indítottad, és máris olyan akváriumot szeretnél látni, amit sokéves tapasztalattal rendelkező akvaristák tudnak készíteni / fenntartani. Ez a kezdő akvaristák 99%-ának nem megy elsőre. A maradék 1% vagy zseni, vagy eszméletlen szerencséje van.
Az első 4-6 hétben kell hagyni érni az akváriumot. Először barna alga lepi el, aztán zöld alga, aztán szőr alga, majd jönnek planáriák, meg ki tudja még mi? Ez idő alatt meg kell figyelni, hogy merre tart a fejlődés, mi az, ami megmarad, mi az, ami nem, mi a probléma? Utána kell / lehet beavatkozni a rendszerbe. Nagyon valószínű, hogy nem marad meg minden fajta növényed, csak azok, amiknek megfelel az aktuális víz / talajminőség. Ha elég sok GA oktató videót megnéztél, akkor talákozhattál olyannal, ahol bevallják, hogy bizony nekik sem megy mindig minden tökéletesen elsőre. Pár növény kipusztul, mások stagnálnak. A kipusztultakat vagy pótolják, vagy nem telepítik újra, mert a környezet nem jó neki.

Az akváriumodban a helyzet nem is olyan szörnyű, mint gondolod. Ennek ellenére, össze-vissza variálsz a világítással, a szűrővel, a CO2-vel, pH-val, a keménységgel, most a talajjal, a baktérium kultúrával, talán még a tápgolyókkal is, meg még ki tudja?
Ezek növények, nem állatok. Az állatok, ha pár percig nem kapnak levegőt, megfulladnak. Növények esetében, jó, ha napok múlva észlelsz valami változást (de inkább hetekben mérhető a látható változás, pláne a lassú növekedésűeknél).
Szinte minden GA videóban elmondják, hogy az "ilyen volt és ilyen lett" felvételek között, legalább 4-6 hét telik el. Azt is elmondják, hogy többszörösét ültetik be a növényeknek, mint amivel egy "normális akvarista" indítana. Azt is tudni kell, hogy a megvásárolt növényeket táptalajban termesztik, sokszor a víz felett. Ez idő alatt, annyi tápot szívnak fel, hogy 1-2 hétig még desztillált vízben is ellennének. És amikor elfogy ez az elraktározot tápanyaguk, és át kellene állniuk az eddigektől eltérő tápanyag összetételre, akkor lepődik meg a (l)user, mert minden elsatnyul, vagy tönkre is megy. Jó esetben, új hajtásokkal feléled, mint a főnix madár.

A legjobb tanácsom az lenne, ha kérdeznéd, hogy hagyd békén! A foszfátot mérd pár naponta, és ha kevés, pótold. Ennyi növénynek akkor kell tápgolyó, ha a talajból kifogyott (6-12 hónap).
Végezetül: Nagy Viktor nemrég feltett egy videót a you tube-ra, "Te is túlbonyolítod az akváriumod?" címmel. Nekem tetszett.
 
Köszönöm a hosszú és tanulságos választ. Kicsit bennem is felébredt hogy túltolom, csak annyi új inger ér amivel nem tudok mit kezdeni hogy kezdőként hamar kialakul a túlbuzgóság. Szerintem nem vagyok ezzel egyedül :)

Annyi minden történt, olyan hamar lett a “budget legyen egy low tech üvegünk” -ből mondhatom azt hogy high tech akvaszkép, hogy csak a fejem kapkodtam, miből mit, mit hogyan, hogyan mit.

Barna alga, zöld alga, agancs alga… csak kapkodok és gyors megoldást keresek.

Bevallom egyébként, hidrobiológus a végzettségem, talán ebből is fakad, hogy nem bírok megülni a se….ggemen, hanem megoldást keresek. Nagyban azért máshogy működnek a dolgok, nem ennyire törékeny az ökoszisztéma, mint bruttó 45L-be zárva.

Igyekszem megnyugodni kicsit, és hagyni a természetet kiengedni a markom szorításából.

Gondolatébresztő volt a hozzászólásod, azt a válasz-regényből sejtheted 😁 Köszönöm!
 
Üdv a naplósok közt. 🙂
Jól veszem ki, hogy a nem elegendő táp is algásodást okoz?
Igen is, meg nem is. Ahogy @Bálint Nagy írta, több út is van. A Walstad metód nekem is ismerős. És igen, a természetes vizekben a vízoszlopban alig vannak mérhető tápanyagok. Csak a Balatont kell megnézni. Hozza a Zala a foszfátot és a Keszthelyi öböl kezd zöldülni elsőnek.
A naturál üvegeimben nem nagyon kell tápozni, vagy algamentesíteni. Sőt, vizet cserélni sem.
Bevallom egyébként, hidrobiológus a végzettségem, talán ebből is fakad, hogy nem bírok megülni a se….ggemen, hanem megoldást keresek.
Akkor figyelj, tanulj, és egy idő után mi fogunk tőled tanulni. Még az is lehet, hogy te vagy a fórum következő szakértője...
Nagyban azért máshogy működnek a dolgok, nem ennyire törékeny az ökoszisztéma, mint bruttó 45L-be zárva.
De ugyanúgy működik, csak vannak egyensúlyban különbségek. Például azért, mert egy csomó olyan gazt (is) tartunk, ami a természetben csak rövid ideig bírja víz alatt, nem igazi vízi növény, ergo nem akkora ellenfele az algának sem. A törékenységet mi (f)okozzuk a fajszegény rendszerrel. Egy erősen hiányos láncot építünk tudatosan, mert a láncolat elemeinek jelentős része csúnyának lett kikiáltva. 🙂 Ökosivatag, mint a sokak által vágyott angol gyep
Ettől függetlenül a feladat egy hidrobiológusnak menni fog, pláne, hogy a szakma tudását is be tudja vetni. 😉
 
Köszi! :) Bízom benne hogy menni fog. Meg mindenképpen teszek még fel update-eket is. Egyébként a pár nappal ezelőtti csetepaté után úgy tűnik a guppik is rendezték soraikat, még most is csípkelődnek, de nem folyamatosan... előjöttek az amano-k, van 2 petés is :) sajnos nem lesz időm a szaporításukra, talán majd máskor a jövőben megpróbálom.
 
Bár neked nem lesz újdonság, de javaslom elolvasásra Diana Walstad Ecology of the planted aquarium című könyvét. Szerintem high techben is használhatóak az alapok, amiket leír. Tulajdonképpen az ADA metódus is a masszív gyökértápozásra épül, csak inert fedőréteg helyett jó CEC hatékonyságú aktív talajt használ és behozza a co2-t.
 
Bár neked nem lesz újdonság, de javaslom elolvasásra Diana Walstad Ecology of the planted aquarium című könyvét. Szerintem high techben is használhatóak az alapok, amiket leír. Tulajdonképpen az ADA metódus is a masszív gyökértápozásra épül, csak inert fedőréteg helyett jó CEC hatékonyságú aktív talajt használ és behozza a co2-t.
Be lehet szerezni valahol hazánkban? Egyénként szivesen elolvasnám mert sokan ajánlották már.
 
Sziasztok!

Itt vagyok a folytatással, eltelt egy hét. Pár apróság történt. Csatoltam képeket a helyzetről :)

Bekerült az akváriumba szobai futóka, egy pár napja van benn, várom hogy gyökeret eresszen. Jól fog mutatni ha elkezd nőni :)

Guppik kiválóan vannak, beállt a hierarchia, chillelnek, úszkálnak a növények között, csipegetik néha az algákat. Ha leülök az üveg mellé, teszik magukat, nagyon cukrok :)

Az amano-k túl vannak egy vedlésen, szépen esznek.

A limnobium durván nő, a Rotala rotundifolia heti 15 centit magasodik de nem akar bokrosodni. A R. rotundifolia H’ra lassabban nő, de bokrosodik, sűrűbb levelekkel. A ludvigia s.red Mini szép piros, de lassan nő. A cryptocorine-om gyönyörű rozsdabarna-vörös leveleket hoz :)

Alga… az agancs alga lassan, de terjed. Nem nagyon hat a liquicarbo sem. Megjelent kicsi pontokban az ecsetalga is. Pár foltban látni zöld pont algát. Egy helyen van még fonalas zöld algám, de nem vészes.

Megjelent a zöld hydra is. Nem tudom hogy túl etetek, vagy túl tápozok. Elég gyorsan terjed, 3 napja sehol nem volt, most majdnem mindenhol tudok találni. Nem tudom mit lehet kezdeni.

Egy kis technikai:
Világítás 70% 7 óra, CO2 24 bpm 0-24.
pH: 6,5-6,75; gH 9, kh 4-5 között.
800 uL makro, 400 uL micro, 1mL liquicarbo reggelente.
 
Megjelent a zöld hydra is. Nem tudom hogy túl etetek, vagy túl tápozok. Elég gyorsan terjed, 3 napja sehol nem volt, most majdnem mindenhol tudok találni. Nem tudom mit lehet kezdeni.
Ne foglalkozz vele. A hidra jó vízminőséget jelent, meg azt, hogy van mit ennie. A robbanásszerű kolónia-gyarapodást egy összeomlás fog követni, utána eltűnnek. Új üvegben gyakran megjelennek. 😉
 
Utoljára módosított:
A robbanásszerű kolónia-gyarapodást egy összeomlás fog követni, utána eltűnnek. Új üvegben gyakran megjelennek.
Így is lett :) Még van egy kevés elvétve, de jóval kevesebb. Nem is zavaró ebben a mennyiségben sőt, kifejezetten érdekes szervezetek :) A biológus énem örül :)

Ma kereken 5 hetes az üveg. A gyári eheim kifolyót lecseréltem egy szép poppy kifolyóra. Nagyon tetszik.

A két 1mm-es ecsetalgás levelet leszedtem még csütörtökön, azóta nem jelent meg sehol.

Egy guppimat a Crypto aljában holtan találtam tegnap este... Úgy hogy előtte pár órával vidáman szaladgáltak mikor etettem őket. RIP. Mértem ammóniát, pH-t, keménységet.. minden rendben volt. A többi guppi, amano, otto nagyon jól elvan. Gondolkodtam rajta hogy nem alacsony-e nekik a pH, de jobban utána olvasva sokat ettől jóval extrémebb körülmények közt tartják és szaporítják őket.... Ettől függetlenül ha jövőre a kis üveget is elindítanám, lehet átkerülnének oda, és azt meghagynám egy lowtech, co2 nélküli csapvizes epifitás üvegnek.

Gondolkodom valamilyen más garnélán az amano mellé.
 
Back
Oldal tetejére