• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Növényes Első akváriumom

Az a bajom, hogy nem tudok rájönni mi lehet az oka. 1 hónap után cseréltem a perlont, akkor takarítottam a szűrőt is, de minimális volt a szennyeződése. CO2 szerintem rendben van, bár ez a sok szőr alga nem ezt mondja... Nem tudom mit állíthatnék még. Vizet jelenleg heti 2x cserélek. Elsőnél algakaparózom az üveget és mulmozom az előteret. Másodiknál ugyan ez, plusz elmosom a lilyt, skimmer, diffit, stb. Hátul és kétoldalt a nagyon sűrű rotala erdő miatt nem szoktam (nem tudok) talajszintig lemenni a leszívó csővel. Aggódom, hogy a "szoros" elrendezés lesz a fő problémám.

Ha már így meg lettem idézve @Bálint Nagy által:
A zöld szőr a növények erőteljes szenvedését jelzi, okozhatja nitrát hiány, rosszul beállított világítás - a tápanyagok mennyiségéhez képest túl sokáig/túl nagy fényerő vagy ezek együttesen.
Az agancs is tápanyag hiányra utal.
A tápanyag szinteket érdemes lenne megmérned, a hogy Bálint is írta korábban, enélkül azért elég vaktában lövöldöz az ember. Egy problémát sajnos okozhat több dolog is. Amit meg lehet mérni, érdemes megtenni, ha ezek rendben vannak, máshol kell keresni az okot. Ha nem jó értékek jönnek ki, akkor az az elsődleges, hogy azt rendezze az ember.

A ki-és befolyók elhelyezését is írta valaki, azt Neked kell kikísérletezni, hogy melyik az az elrendezés, ami mellett a legjobban körbejárja a víz az akvát. Kocka akváriumban talán a lily nem a legszerencsésebb választás, de ha nem a szemközt falra irányítod, hanem picit átlósan állítod be, szerintem jobb lesz az áramlás, és így a difi is kapná az áramlást.

A világítást mindenképp lejjebb dimmelném, nem tudom, a világítási idő most mennyi, szerintem 7 óránál annak sem kellene többnek lennie.
 
Köszönöm az ötleteket! Eléggé el voltam keseredve, nem számítottam elsőre hibátlan indításra (pedig de) de ez az algavirágzás megdöbbentő volt.
Időközben kaptam más forrásokból is tippeket, ezért ma délután indítottam egy 3 napos blackout kúrát a Nigro-féle leírás alapján.

Ezt követően áthelyezem a CO2 difit a befolyóval szembe - ahogy @Pityke85 javasoltad - és visszább veszem a bubiszámot is 1,5-ről 1-re.

A felszínleszívót pedig próbáld középtájra tenni ideiglenesen és a hátlap felé irányítani az áramlást, erősíteni a centrifuga efektust
A szívóág áthelyezése jó ötlet, megpróbálkozom vele, de ez sajna nem tiszta.


Kocka akváriumban talán a lily nem a legszerencsésebb választás, de ha nem a szemközt falra irányítod, hanem picit átlósan állítod be, szerintem jobb lesz az áramlás
Azt hiszem a tapadókorongokban kicsit el tudom forgatni a lilyt, de melyik befolyó lenne az ideális?


A világításom 7 órát megy + 30-30 perc fel és le, de azt mondták lehet sok, így lejjebb fogom venni 6 órára és kezdésnek vissza is dimmelem majd 60-70%-ra. Bár kérdésem akkor, hogy ha fixen 30 centis akvára van tervezve ez a lámpa és inkább a 30x30x30 kocka üvegek az elterjedtebbek, akkor, hogy lehet sok a fénye? 🤔


Foszfát és nitrát teszteket szívem szerint a végére hagynám, mert mély víznek gondolom (de javítsatok ki ha tévedek) és mert mutattak nekem egy ragyogó tiszta, literre azonos, kocka akvát, kevesebb növénnyel, belső szűrővel, gyakorlatilag ugyan ilyen tápozással, viszont gyengébb lámpával, hosszabb világítási idővel. Tudom, hogy a szomszéd kertje mindig más, de na...
 
Bár kérdésem akkor, hogy ha fixen 30 centis akvára van tervezve ez a lámpa és inkább a 30x30x30 kocka üvegek az elterjedtebbek
Nincs 2 egyforma akváriumi összeállítás. A jó lámpák ezért is dimmelhetőek. Ugyanez az összeállítás egy rendes beállás után már több fénnyel is stabil lehet. Ettől szép ez a hobbi. Kihívás megtalálni az egyensúlyt egy sok ismeretlenes egyenletbe.
Foszfát és nitrát teszteket szívem szerint a végére hagynám, mert mély víznek gondolom (de javítsatok ki ha tévedek) és .
Szerezz tesztet. Cseppteszteket. No3, PO4, Fe. Ez a 3 elég a tápanyag szintek helyes beállításához. Ez nem mélyvíz. Ez a belépő szint. 😉 A mélyvíz a tesztek nélküli diagnózis, pusztán a gazok viselkedése után. A profiknak már úgy is megy. 🙂Tudod, ott a videókban... 😎
mert mutattak nekem egy ragyogó tiszta, literre azonos, kocka akvát, kevesebb növénnyel, belső szűrővel, gyakorlatilag ugyan ilyen tápozással, viszont gyengébb lámpával, hosszabb világítási idővel
Más akváját másolnád? Lehet. Sokan ezt csináljuk. Akkor viszont másold pontosan. Az első kavicstól a technikáig mindent, azonos úton, azonos beállítással. Meg fogod tapasztalni, hogy akkor sem lesz ugyanaz. 🙂 Mindig van valami rajtunk kívülálló paraméter, ami mássá teszi. A haver akvája a te nappalidban nem is biztos, hogy annyira alga mentes lenne...
 
Foszfát és nitrát teszteket szívem szerint a végére hagynám, mert mély víznek gondolom (de javítsatok ki ha tévedek) és mert mutattak nekem egy ragyogó tiszta, literre azonos, kocka akvát, kevesebb növénnyel, belső szűrővel, gyakorlatilag ugyan ilyen tápozással, viszont gyengébb lámpával, hosszabb világítási idővel. Tudom, hogy a szomszéd kertje mindig más, de na...

Az utolsó mondatodban meg is válaszoltad érzésem szerint a problémádat: Kevesebb növény - gyengébb lámpa (lassabb tápanyagfelvétel) kevesebb tápanyag fogy annál az illetőnél.
Érzésem szerint a 60-70% fényerő is sok lesz. Jelenleg olyanok a növényeid az akvában, mint a kiéheztetett gebe, akit még azért futtatnak a derbyn. Minél több fénnyel világítasz, annál nagyobb rendben kell, hogy legyen a tápozás - tápanyagszintek. Minél hamarabb csökkented a fényágyút drasztikusan, annál hamarabb tudnak elkezdeni a növények magukhoz térni (a kevés /rossz arányú tápanyagból is jobban tudnak fejlődni.

Foszfát és nitrát teszteket szívem szerint a végére hagynám, mert mély víznek gondolom

Ezt a gondolatmenetet nem értem egészen... Ha egy megmérhető hibaforrást ki tudunk vonni az egyenletből - nevezetesen a tápanyagszinteket, az mitől mélyebb víz, mint csak ötletelni...

Azt hiszem a tapadókorongokban kicsit el tudom forgatni a lilyt, de melyik befolyó lenne az ideális?

Lerajzoltam:

áramlás kockában.png
 
HALLGASS @evavigh re! Én viszont tennék korrekciós javaslatokat. Évi valószínű nem nézte meg a lámpád adatait. Ha jól nézem a Twinstar Light III 300EC csak 1000 lm környékén van ugye? Ez egy sima gyenge rgb lámpa (Rgb mindig gyengébb, mint a sima fehér led). Én maradnék a mostani 7 óránál és fényerőnél. Ez a lámpa nem egy fényágyú, egy literre kb 20 lument világítasz jelenleg ha jól számoltam. Viszont mérned MUSZÁJ! Több, mint valószínű, hogy relatív tápanyag hiányod van. Én foszfátra tippelnék első körben, de lehet több is van egyszerre. Azt prognosztizálom, hogy a megoldás majd az lesz, hogy emelned kell majd a tápod mennyiségét, és heti nagyobb vízcseréket kell ezzel együtt csinálnod. De előtte mérned kell!!! Ha nincs teszted, kérj valakitől. De tesztelj!
 
HALLGASS @evavigh re! Én viszont tennék korrekciós javaslatokat. Évi valószínű nem nézte meg a lámpád adatait. Ha jól nézem a Twinstar Light III 300EC csak 1000 lm környékén van ugye? Ez egy sima gyenge rgb lámpa (Rgb mindig gyengébb, mint a sima fehér led). Én maradnék a mostani 7 óránál és fényerőnél. Ez a lámpa nem egy fényágyú, egy literre kb 20 lument világítasz jelenleg ha jól számoltam. Viszont mérned MUSZÁJ! Több, mint valószínű, hogy relatív tápanyag hiányod van. Én foszfátra tippelnék első körben, de lehet több is van egyszerre. Azt prognosztizálom, hogy a megoldás majd az lesz, hogy emelned kell majd a tápod mennyiségét, és heti nagyobb vízcseréket kell ezzel együtt csinálnod. De előtte mérned kell!!! Ha nincs teszted, kérj valakitől. De tesztelj!

A képeket nézegetve nem tűnik szentjánosbogár-fényűnek a lámpa. Megy nálam is RGB piács - igaz nem Twinstar, hanem Chihiros - régebbi verzió. A kezdeti foszfát hiánynál én a minimumra dimmeltem. Nem tudom lumenre vetítve ez mennyi volt, de elég kis fénnyel mentem.
 
Nagyrabecsült kollégák @evavigh @Bálint Nagy @Zsoltiabéka ma végre megérkeztek a tesztek! :)

Elöljáróban:

2 hete csináltam egy 3 napos sötétkúrát és a világítást visszavettem 50%-ra. Fél óra fel, 6 óra pilács és fél óra le. Egy hét után emeltem 6,5 órára.
CO2-t ennek megfelelően időzítettem. 2 órával napfelkelte előtt start és 1 órával naplemente előtt stop. 2 bubi/sec.
Agancsalga teljesen eltűnt, szőr alga megritkult, visszább húzódott. Vagdostam pár levelet, kicsit sikáltam a hardscapet, de még mindig van belőle és nyilván növekszik.
A ki-befolyókat a képen látható módon variáltam. Most a diffiből a bubik kb. 2-3 centi után lesüllyednek és egy szép ívben, jóval kisebb méretben szállnak fel az akvárium közepén.

Heti vízcsere előtti adatok:

TDS: 165
GH: 9
(Neptun)
KH: 6 (Neptun)
pH: 6,5-7,0 (Neptun)
PO4: 0,5 (JBL)
NO3: 5 (JBL)
Fe: 0,1 (JBL)

Élőlények:

4 db amano, 2 db szívóharcsa és 2 napja 8 db süncsiga. Következő hónapban szeretnék 10 db galaxyt és ennyi.

Észrevételek:

GA tápokat és Seachem Excelt adagolok, 1-1 pumpát naponta. A makró pumpája 0,8-0,9 ml nyom, a mikró 1,3 ml-t, az Excel pedig 1,2 ml-t. A makró és az Excel pumpáját felcseréltem. GA cuccok gyári leírása alapján az én nettó 30 literembe 1,5 ml kellene.

7791641132500909.jpg
 
Nagyrabecsült kollégák @evavigh @Bálint Nagy @Zsoltiabéka ma végre megérkeztek a tesztek! :)

Elöljáróban:

2 hete csináltam egy 3 napos sötétkúrát és a világítást visszavettem 50%-ra. Fél óra fel, 6 óra pilács és fél óra le. Egy hét után emeltem 6,5 órára.
CO2-t ennek megfelelően időzítettem. 2 órával napfelkelte előtt start és 1 órával naplemente előtt stop. 2 bubi/sec.
Agancsalga teljesen eltűnt, szőr alga megritkult, visszább húzódott. Vagdostam pár levelet, kicsit sikáltam a hardscapet, de még mindig van belőle és nyilván növekszik.
A ki-befolyókat a képen látható módon variáltam. Most a diffiből a bubik kb. 2-3 centi után lesüllyednek és egy szép ívben, jóval kisebb méretben szállnak fel az akvárium közepén.

Heti vízcsere előtti adatok:

TDS: 165
GH: 9
(Neptun)
KH: 6 (Neptun)
pH: 6,5-7,0 (Neptun)
PO4: 0,5 (JBL)
NO3: 5 (JBL)
Fe: 0,1 (JBL)

Élőlények:

4 db amano, 2 db szívóharcsa és 2 napja 8 db süncsiga. Következő hónapban szeretnék 10 db galaxyt és ennyi.

Észrevételek:

GA tápokat és Seachem Excelt adagolok, 1-1 pumpát naponta. A makró pumpája 0,8-0,9 ml nyom, a mikró 1,3 ml-t, az Excel pedig 1,2 ml-t. A makró és az Excel pumpáját felcseréltem. GA cuccok gyári leírása alapján az én nettó 30 literembe 1,5 ml kellene.

View attachment 161693

A tápanyag értékek - arányok perfektek, most már csak türelem! A fényerőt én így hagynám, amíg a szőr teljesen el nem tűnik. Utána, ha úgy érzed, szép finoman lehet emelni rajta, mindig csak egy picit.
Szépen be fog ez állni.
 
Nagyrabecsült kollégák @evavigh @Bálint Nagy @Zsoltiabéka ma végre megérkeztek a tesztek! :)

Elöljáróban:

2 hete csináltam egy 3 napos sötétkúrát és a világítást visszavettem 50%-ra. Fél óra fel, 6 óra pilács és fél óra le. Egy hét után emeltem 6,5 órára.
CO2-t ennek megfelelően időzítettem. 2 órával napfelkelte előtt start és 1 órával naplemente előtt stop. 2 bubi/sec.
Agancsalga teljesen eltűnt, szőr alga megritkult, visszább húzódott. Vagdostam pár levelet, kicsit sikáltam a hardscapet, de még mindig van belőle és nyilván növekszik.
A ki-befolyókat a képen látható módon variáltam. Most a diffiből a bubik kb. 2-3 centi után lesüllyednek és egy szép ívben, jóval kisebb méretben szállnak fel az akvárium közepén.

Heti vízcsere előtti adatok:

TDS: 165
GH: 9
(Neptun)
KH: 6 (Neptun)
pH: 6,5-7,0 (Neptun)
PO4: 0,5 (JBL)
NO3: 5 (JBL)
Fe: 0,1 (JBL)

Élőlények:

4 db amano, 2 db szívóharcsa és 2 napja 8 db süncsiga. Következő hónapban szeretnék 10 db galaxyt és ennyi.

Észrevételek:

GA tápokat és Seachem Excelt adagolok, 1-1 pumpát naponta. A makró pumpája 0,8-0,9 ml nyom, a mikró 1,3 ml-t, az Excel pedig 1,2 ml-t. A makró és az Excel pumpáját felcseréltem. GA cuccok gyári leírása alapján az én nettó 30 literembe 1,5 ml kellene.

View attachment 161693
Megy ez kérem. Én sem tudok mást mondani, mint @evavigh. (a tanítóm volt tápozásban😘) Most már csak türelem. A csata meg lesz nyerve.😉
 
Ja, hogy ennyi? :D Akkor jó vagyok, csak nem kellett volna első perctől kezdve maxolni a fényt.
Köszönöm mindenkinek a segítséget, kíváncsian várom a fejlődést. :)
Lehet max fényerőn is üzemeltetni a dolgot, csak úszó növények kellenek hozzá. Az úszó növényeknek ilyen esetben 3 jótéteménye van. 1. csökkentik a tápanyagszinteket az üvegben. 2. árnyékolnak, algák nem kapnak fényt (ez a nagy fényigényű növényeknek nem ideális). 3. oxigént juttatnak a vízbe a gyökereiken keresztül, mivel ők nincsenek co2 vonatkozásban limitálva a vízben levő mennyiséghez.
Amennyiben nincsenek a vízben nagy fényigényű növények, max fényerővel járatva a lámpát, sokkal stabilabb üveget lehet létrehozni úszó növényekkel. Ezen kívül a fent leírtak miatt alapvetően ha van emers része az üvegnek (vízből kinövő növények), sokkal stabilabb és algamentesebb lesz az üveg. Mellesleg sokkal szebb is emers növényekkel szerintem bármilyen akvárium.
 
Lehet max fényerőn is üzemeltetni a dolgot, csak úszó növények kellenek hozzá. Az úszó növényeknek ilyen esetben 3 jótéteménye van. 1. csökkentik a tápanyagszinteket az üvegben. 2. árnyékolnak, algák nem kapnak fényt (ez a nagy fényigényű növényeknek nem ideális). 3. oxigént juttatnak a vízbe a gyökereiken keresztül, mivel ők nincsenek co2 vonatkozásban limitálva a vízben levő mennyiséghez.
Amennyiben nincsenek a vízben nagy fényigényű növények, max fényerővel járatva a lámpát, sokkal stabilabb üveget lehet létrehozni úszó növényekkel. Ezen kívül a fent leírtak miatt alapvetően ha van emers része az üvegnek (vízből kinövő növények), sokkal stabilabb és algamentesebb lesz az üveg. Mellesleg sokkal szebb is emers növényekkel szerintem bármilyen akvárium.
Annyit hozzátennék, hogy ha nincsen magas fényigényű növény egy akvában felesleges maxon járatott lámpát üzemeltetni... egyrészt energia pazarlás, másrészt a lámpa élettartama csökken lednél pl, harmadrészt algaforrás :)
 
harmadrészt algaforrás :)
Pont ezt magyarázom, hogy az erős fény nem kell, hogy algaforrás legyen. Az úszó növények olyan jótéteményt jelentenek, ami beton stabillá tehetnek egy üveget. Nekem a Kerekerdő közepén üvegem ilyen volt. Az úszó növények rendszeres ritkításával tartottam egyensúlyban az egészet. 37 liter felett volt 4600 lm. Az energia dolog igaz, bár mi napelemes rendszert építettünk ki, így nincs áram számlánk.
 
Pont ezt magyarázom, hogy az erős fény nem kell, hogy algaforrás legyen. Az úszó növények olyan jótéteményt jelentenek, ami beton stabillá tehetnek egy üveget. Nekem a Kerekerdő közepén üvegem ilyen volt. Az úszó növények rendszeres ritkításával tartottam egyensúlyban az egészet. 37 liter felett volt 4600 lm. Az energia dolog igaz, bár mi napelemes rendszert építettünk ki, így nincs áram számlánk.

értem az érveidet, de sokunknak van áramszámlája :p és egy erősebb lámpa alapból magasabb árkategóriát is képvisel. amennyiben nem tervez az ember nagy fényigényű növényeket szerintem felesleges "reflektort" tenni az akva felé, főleg úgy hogy utána úszó növényekkel mindent leárnyékol, persze mindentő függetlenül lehet :p
 
Szomorú vagyok, de legalább is szerencsétlen.
Lassan-lassan fél éves az akvárium és bár rengeteg jó tanácsot kaptam tőletek, de valami akkor sincs rendben ebben a kockában.
  • Megnöveltem a Matrix mennyiséget és tettem be Purigent.
  • Ismét átvariáltam a ki- és befolyót meg a skimmert, így most a CO buborékok határozottabban tovább maradnak a vízben, jól láthatóan kavarja őket az áramlás.
  • Az elvadult Rotalákat megritkítottam és kicsit átigazítottam, hogy a hardscape mögött könnyebben áramoljék aki akar.
  • Megnöveltem a növénymennyiséget, mert amúgy is dzsungeles témát szerettem volna:
  • Bucephalandra, Hygrophila Pinnatifida, Microsorum Pteropus 'Narrow', Pogostemon Helferi, Cyperus Helferi, valamint elöl a Monte Carlot teljesen Eleocharis Minire cseréltem.
  • Éjszakára még levegőztetőt is beüzemeltem, mert az japán.
  • GH: 8-9, KH: 5-6, Fe: 0,2, Po4: 0,4, No3: 3-5
A CO2 rendesen meg van küldve, 3-4 bubi/sec, de a zöld szőr és (zöld szakáll) alga nem igazán akar eltűnni. Most is csak azért ilyen kulturált, mert vízcserék előtt próbálok kézzel lesimogatni belőle a levelekről, meg helyben Carbozok.
Az Eleocharison a második vagy harmadik metszés után berobbant a barna alga, hát emeltem a fényen, amitől (?) meg a Pogostemonok szépen egymás után elkezdtek elolvadni - lásd a bal oldali ugart.
Szerencsétlen Alternanthera Mini is hogy néz ki...

Erősen hajlok az akvárium bontása felé, hogy helyette egy hagyományos formájú nanoba költözzek, egyszerűbb berendés - jobb áramlás címszóval, de nem szeretnék újra hasonló hibákba esni.
Csak tudnám mik azok a hibák...
 

Attachments

  • 1647876998023.jpg
    1647876998023.jpg
    945.6 KB · Megtekintések: 49
  • 1647876998001.jpg
    1647876998001.jpg
    {memory} MB · Megtekintések: 48
  • 1647876997978.jpg
    1647876997978.jpg
    {memory} MB · Megtekintések: 34
  • 1647876997948.jpg
    1647876997948.jpg
    931 KB · Megtekintések: 31
  • 1647876997938.jpg
    1647876997938.jpg
    859.7 KB · Megtekintések: 35
Csak tudnám mik azok a hibák...

Nem érdemes rágódni. Én azt tanácsolom, hogy csinálj egy nagyobb üveget. Lényegesen nagyobbat. Tök jó dolog a nano, de szerintem nem feltétlenül kezdőknek való. Egy nagyobb akváriumot könnyebb fenntartani.

Egyébként ha hibát keresel olvasd el mit írtál a tápanyagszintekről. Nitráthoz képest magas a foszfát, a vas meg mindenhez képest durván magas. Ilyen magas vas szint mellett ne csodálkozz az algán.
 
Szerintem meg pont kezdőknek jó a nano. Sokkal könnyebb és olcsóbb újraindítani. Viszonylag "gyorsan" végig tehet zongorázni mindenféle kombinációt.
Kettő nano mégjobb! Míg az egyik újraindul, a másikban elvannak a jószágok.
 
Szerintem meg pont kezdőknek jó a nano.
Én is kezdőként nanoval kezdtem 3 hónapja, de nem értek veled egyet, kis méret miatt jóval könnyebben megborul az akvárium biológiai egyensúlya, nehezebb az állandó vízminőséget fenntartani, így jóval nagyobb odafigyelést igényel a karbantartása is szerintem.
 

Hasonló topikok

Back
Oldal tetejére