Nem kínai.
Csak egy nagyon szűk rétegnek oktatják és nincs értelme netre vinni... Bár én biztosan megtalálnám magyarul is, mert a Google tanulékony, mindenkinek gyárt egy alternatív valóságot az érdeklődése alapján.
Tehát:
Klasszikus összhangzattan. (jó 300 éves tudomány
) egy zenemű ( vagy csak harmóniasor) végén lévő harmóniafűzést zárlatnak nevezünk. Azért zárlat, mert a végén a zenei mondanivaló befejeződik(mindig ezt érzed, csak nem biztos, hogy tudod
) Klasszikus zenében a 2 leginkább használatos az autentikus és a plagális zárlat. (amúgy ez 4 harmónia összesen) Az autentikus a hangsor első fokáról (tonika) felugrik a negyedik, (szubdomináns) utána az ötödik(domináns), majd lezárja az első(tonika) harmóniával. Számokkal: I, IV, V, I. A plagális hasonló csak a közepe van megcserélve: I, V, IV, I.
Harmónia alatt 3-mas,vagy 4-es hangzatokat, úgynevezett akkordokat értünk, melyek hangjai egymástól terc távolságra vannak. Az alaphang határozza meg a skálán belüli helyét és szerepét. A terc pedig hangköz, egymástól 3 vagy 4 félhang távolságra levő 2 hangot jelent. Nagy vonalakban ennyi.