• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

94 literes vaskeretes

Ez szerintem a Eheim Ecco Pro 300 eredménye.Hiába van berakva már az 2073-as,a régi teljesen leamortizálta a növényeket.Nem jutott hozzájuk el a tápanyag és a co2 sem.Innen meg nagyon nehezen fejlődnek.Szerintem szedd le az érintett leveleket.A pontalgára adj egy kis plusz foszfátot.
Nekem hasonló nagyságú akim van,nem volt elég a 2073-as.Egy Sera 900 is üzemel.Rakd vissza a másik szűrőt is.
Az egyirányú flow miatt lehet az ecsetalgád is.
 
a szűrő 2073.
Dolgozzon egymás ellen a két szűrő? Vagyis valami viharfélét kéne csinálnom vízben?
Foszfátot milyen mennyiségben és miből adagoljak?
GA Kálium-Foszfát http://www.greenaqua.hu/kalium-foszfat-kh2po4-250g.html vagy
Easy Life Fosfo http://www.greenaqua.hu/easy-life-fosfo-foszfat-po4-novenytap-250ml.html

A gond az, hogy a másik szűrő másik akváriumban szűr és egyébként sem férne el a szekrényben. :(
Esetleg egy tengeri akváriumhoz való Hydor Koralia beszerelése jó lenne-e és hova tegyem?
Köszi, az eddigi segítséget!
Vasárnap estig nem vagyok gépközelben!
 
Bocsánat,igen 2073-as.
Nem dolgoznak egymás ellen,ha ügyes vagy.Én ezt úgy oldottam meg,hogy az Eheim lefelé nyomja a vizet,a másik ,a gyengébb meg felfelé.Az Eheimmel szemben van elhelyezve a diffi.De minden aki más és más, próbálgatni kell.Nem lesz vihar,pont ellenkezőleg,ki fog egyenlítődni a flow.Érdekes módon nekem a két szűrőnél kevesebb co2 kellett.
Egy Koralia is meg szokta oldani a dolgot.Hogy hova tedd,azt neked kell próbálgatni.
Az Easy Life Fosfo kézenfekvőbbnek tűnik.
 
Szia!
Sajnos tanácsot én nem tudok adni, mert nekem is ilyen álapotban van a Staurogyne repens-em. :( Én tápozási problémára gondolok, valamiből vagy túl sok vagy kevés van az akvában. Nagyon kíváncsi vagyok hogy mi lehet a probláma okozója, és hogyan sikerül megoldanod.
 
Most annyit csináltam, hogy a belső szűrő beszívója alá tettem a difit így teríti és kicsit szétveri a bubikat az akiban. Majd meglátjuk. A fosfo-t még be kell szereznem, addig megy a micro-macro kicsivel több adagban mint a gyári ajánlás (4-4,5ml naponta). Valami nagyon hiányzik vagy sok...Minden növényen látszik a levelek elgyengülnek, általában a csúcstól átlátszó lesz (nem sárga) és szépen így elrohad. Világítást belőttem 24WPG-re, 3ó 2x24W majd 3ó 4x24W és végül (tudom, kicsit ez sok) 4ó 2x24W. A CO2 rendszer elhelyezése variálva, drop checker mintha nem úgy világosodna, mint előtte. (pedig elméletileg most kéne jobb eloszlásnak lenni, de) lehet, hogy édeskevés volt a CO2??? Nem értem, ha így van.
 
Kevésnek tűnik ez a 4-4,5 ml GA táp.Tálán nem 50% vizet cserélsz?Ha kevesebbet,akkor talán jó.
Ha variálsz a flowal,megváltozhat a Co2 eloszlás.
Nem éppen jó,hogy állandóan variálsz a piláccsal.Egyszer működik 2db,3 órát , utána meg az összes x órát.Ennek semmi értelme és csak az algák fogják honorálni.
 
Tices said:
világítás 11 óra 2x24W T5 Sylvania grolux és aquastar...

Először is cseréld le a csöveidet Osram 865-re. ;) Vegyél vissza a világítás (4x24 w) idejéből.
Főként CO2 és flow bajod lehet a rothadásból ítélve. Valamiért nem jut elég a növényekhez. A tápozásnak jónak kell lenni. A bomló leveleket vágd le teljesen, mert a vizedet további terheli.
Onnan tudom nálam, hogy a Myroph.-ot vissza kell vágnom, hogy alatta a Staurog. levelein 1-2 folt megjelenik. Utána pár nap, és rendbe jön.
Van alatta táptalajod? Ha nincs, vagy csak Sera-d van, akkor tegyél a gyökerekhez táptablettát (pl. JBL).
 
CO2-t nyomatom. A csövek cseréje kicsit még várat magára. Azért is variáltam a világítással, mert nem volt időzítőm (csak egy) így automatán csak az egyik 2x24w-ot tudtam szabályozni. Az elhalt leveleket vágom. Táptalaj 2 l Power Sand Special S.
Köszönöm az eddigi tanácsokat!
 
Kicsit utánanéztem a fénycsöveknek. a 880-at elég kékes színűnek ítéli a gyártó, amit ugye nagyon szeret az alga. Van összefüggés vagy ennyire azért nem drasztikus a helyzet?
Tehát 2x865 és 2x880 vagy 4x865?
 
A 880-as csöveket is nyugodtan használhatod! ;)
Ami már igazán kékes színű, az a 10.000K és felette, ezeket már tengeri akiknál használják igazán! ;)
 
Köszi, közben én is olvastam, de van olyan is aki csak 865-t használ. Azon is gondolkozom, hogy 3x865 és 1x880. Elég az alapján.
Így is bőven cserések a csövek (2 már 2 éves, 2 pedig kb. fél éves). (bár felváltva használtam). Most kicsit megcsúsztam anyagilag, talán jövő hónapban.
 
Update:
Javítottam a CO2-n (ok többek között egy törött diffúzor :oops:), beüzemeltem egy EHEIM compact 1000 Sera Active 500 kombót. Irtó csúnyán néz ki a csövezés, meg minden, de ha hatásos, egyenlőre nem bánom.
Nincs tapasztalatom más reaktorokkal, de leszögezném, van hangja. Nem sok, de van. (gondolom ez attól is függ, hogy mennyi a beoldás). Majd leírom a tapasztalataimat vagy itt vagy a GA shopban.
Később bekötöm a 2073 után a reaktort és egy külső 1000l/h-s EHEIM-et utána. Így úgy gondolom, hogy nem fog tudni jelentősen csökkenni a szűrő teljesítménye a sorba kötött pumpák miatt és el is tudom majd jobban rejteni a ketyerét. Legalábbis ez az elméletem. Káposzta-kecske elmélet.
A másik fontos dolog, a nitrát szint az egekben, pedig nincs túltelepítve az aki. Ha nem tudok rajta változtatni (heti többszöri vízcserével és remélhetőleg a növények növekedésével), akkor kénytelen leszek a Green Aqua Macro helyett magam keverni a tápot, de ennek még utána kell olvasnom. Ha jól sejtem a Kálium-Foszfát (KH2PO4) lesz az én barátom. (durván semmit sem tudok az egészről).
Az NO3 teszt-ben mennyire fontos a kimérés? Ha jól fordítom (nincs magyar használati, Salifert teszt), akkor a vele adott kis célszerszámmal 1-1 csapott kanállal a két porból, majd óvatosan keverni, nem rázni és fél perc után nézni. kérdés: Addig kell keverni, amíg fel nem oldódik az összes cumó az aljáról vagy fél percig és slussz? Mert ez az óvatos keverés meg a feloldódás nem igazán passzol, bár mérni mért a cucc, csak nem tudom mennyire pontos. (jelenleg tök mindegy, sok a nitrátom). :roll:
 
Ilyen a bacopa-ám:
img9531g.jpg


A fénykép óta vannak új hajtások, azok kapnak egy sötét kontúrt a széleknél.
Microsorum pteropus a levélvégektől válik sárgává majd áttetszővé.
A Cryptocoryne parva új levelei széleitől barnul középirányba, a régiek egyszerűen csak algásodnak. Van olyan új hajtás, ami torzultan jött létre (szinte csak szár és alulra visszahajlik, mintha hengert akarna képezni, éérteeed.. :roll: ), és alul a levél vörösesbarna.
Most nagyon pontosan (fecskendővel) 4ml-t adagolok a Green Aqua Micro-macro-ból. (Key többször hangoztatta, hogy EI szerint nem lehet tápanyaghiány), (vagy nem ilyen mértékben).
A drop checker világoszöld, számítások szerint viszont kevés. Lassan, naponta emelem a szintet.
Ph 7.5 (géppel és neptun teszt szerint is kb.)
~10-15 ppm nitrátszintet tartom a legutóbbi vízcsere óta (attól függ tápozás előtt vagy után mérem).
Kh 11-13 között változik (valószínűleg a mérés pontatlanságából ered). Elég kemény a víz, ez tény, de low-medium-tech-ben is szebbek voltak a növényeim, az ecsetalgán kívül nem volt gondom kisebb szűrővel, gyengébb szűrőanyaggal, több világítással (24wpg szabály szerint), sóderrel. igaz, azok főleg könnyen tartható Cryptocoryne fajok voltak.
 
Ez egy nyírás utáni állapot igaz, olyan mint ha a növény bestresszelt volna, de már hozza az új hajtásokat??
A leveleken meg ha jól látom akkor az pont alga!!
 
Írd le lszi az új paramétereket (napi tápozás, heti vízcsere száma/mértéke, világítás W-óra ...mindent), mert nem tudok a naplódon elmenni a változtatások miatt. Írtad, hogy nitrát szint az egekben, aztán 10-15 ppm :roll:
Egyszerűbb lenne átlátni.
Egyébként táp és CO2 gyanús.
 
Update:

Talaj: ADA Amazonia II, alatta ADA Power Sand Special.
Szűrés: Eheim 2073 2l matrix, a maradék substrat pro. A szűrő takarítása átlagosan 3 hetente.
CO2 palackos, Sera actice 500 reactoron keresztül, Eheim 1050l/h-ás pumpával hajtva, függőlegesen elhelyezett esőztetővel.
Világítás 4x24W t5 (reflektorral), sylvania grolux és aquastar (hamarosan cserélem Osram 865-re és 880-ra), de addig ez megy.
A co2 reggel 7 órakor indul, 10 órakor világítás 2x24w este 8-ig, du. 1 órától 3 óráig megy 4x24w. (ez is stabilan így megy).
Tápozás kizárólag Green Aqua Micro-macro, napi 4 ml (fecskendővel mérve) mindkettőből (előtte többet adagoltam mindkettőből, kb. 5-5,5 ml-t, ez azért, mert éreztem gond van, lehet ezzel pont rásegítettem).
Vízcsere heti 40-50%, néha főleg így melegben 2-5 liter pótlás hetente, függetlenül a vízcserétől.
A csapvízben nem találtam semmi kiemelkedőt: https://www.szegedivizmu.hu/public/hu/kornyezetvedelem_szegedivizminosege.html
Nem tudom, hogy miért volt akkor az egyszer a nitrát szint magas, (lehet béna voltam a méréssel), de azóta 10-20 ppm körül mérek minden nap. (ha jól tudom, ez jó érték). (Salifert teszt,).
Ammónia olyan 10 ppm lehet, a színskála az alsó kettő között mutat ("meleg" citromsárga és zöldes árnyalatú sárga ami már 25 ppm, a kettő között van a színárnyalat stabilan, indítás utáni kb. 2 hét óta). (API teszt).
Mióta a gyári adagot adagolom tápból és reactor van, azóta az ecsetalga visszaszorulni látszik, nem terjed, csak ott van, ahova nem fértem hozzá kaparászni, de azokat is le fogom szedni).
A rotala új hajtásai a legegészségesebbek, minden más növény szenved valamilyen formában (Microsorum pteropus levélvégek sárgulnak, majd áttetszővé vállnak; Staurogyne repens, ez kezdte leghamarabb, új levelek egészségesek egy darabig, a régiek algásodnak, a levél széleinél sötét kontúr (nem algának néz ki), kilyukadnak és elrohadnak, "elúsznak" a vízben, bár ez utóbbi időben nem jellemző. (Marsilea hirsuta még ami elég jól bírja, néhány sárga levél van és a régi levelek algásodnak, de alapvetően jó irányba fejlődnek. (algásodás=pontalga).
Utóbbi időben kicsit mintha zöldes árnyalatú lenne a víz, nem vészes, de én látom.
A co2-vel bajban vagyok folyamatosan emelem, de nagyon óvatosan merem, mert egyszer már (még élesztősnél) így nyírtam ki a halaim egy részét. Olyan, mintha rácsavarnék, másnap megint kevés lenne. Egyre többet esznek a növények, ahogy csavarom fel? A drop checker világoszöld független attól, hogy eddig csavartam rajta (Blau Cubic indikátor folyadék, de nincs leírva, hogy mennyit kell cseppenteni, így szemre nyomom, mert a ml/csepp aránnyal túl sötét lesz). (Tegnap betettem egy másikat, kínai indikátor folyadékkal, majd ráfigyelek, ráadásul az aki másik felén van).
Ph-t most kezdtem el újra méregetni, jelenleg jónak mondható, de még mindig talán kevés? Ma 7,2 ph és 10 kh (általában 11-13 szokott lenni). (Neptun ph teszt, kínai elektromos ph teszt, Sera kH teszt).
Egy kicsit sokra sikerült, de próbáltam a lényeges elemeket kiemelni. Ha valami még hiányzik, akkor pótolom. Köszönöm, a segítséget.
 
A tünetek alapján káliumhiányt mondanék, ha nem tudnám, hogy a Green Aqua Macro káliumtúlsúlyos. A levélfonák vörösödése és a pontalga foszforhiányra is utal(hat). Mindenesetre növeld az adagot 5-6 ml-re.

Tices said:
Ammónia olyan 10 ppm lehet...
Ha annyi lenne, már nem kéne etetni a halakat. A tizede közelebb áll a valósághoz, bár az még szintén magas értéknek számít.
 
Hmm néhány dolgon biztosan változtanék, mert eléggé billeg az egyensúly az akváriumodban. Mondhatni a felvértezett technika ellenére nagyon nem szépek a növényeid.

Szűrés: Miért kell 3 hetente takarítani? És pontosan mit értesz takaritás alatt? Ha csak perlon csere akkor ok. Ha nagyobb takarítás, akkor előfordulhat, hogy csak lebombázod a szűrődben felhalmozott baktérium kultúrát.

Világítás: Van amikor van értelme a nap közbeni "burst" módnak, de annak nem látom értelmét, hogy alapesetben fél világítás megy és van egy 2 órás rákapcsolás.
De alapvetően ha csak a 2x24Watt menne is sok a 12 óra világítás.

A te esetedben egyáltalán nem tartom indokoltnak a nap közbeni extra világítást, mivel nincs egyensúly és csak az algáknak kedvezel így. Ha stabil lesz az akvárium és a CO2 akkor megpróbálkozhatsz ezzel a váltott világítással, de így ennek nem sok értelme van. Egyébként is nagyon kevés ilyen eredményes akváriumot lehet látni a neten, nem véletlenül.

A helyedben vagy 8 órát világítanék 2x24 Wattal. Vagy 6-7 órát 4x24 wattal. Én inkább a másodikra szavaznék, mivel a szűrésed partiban van a világítással.

Tápozás: Normál esetben a tápod elégséges kell, hogy legyen. De most, hogy algásodás van nehéz megmondani mi baja a növényeidnek. Én az elégtelen CO2-t és a világítást mondanám inkább. Nem a tápozásban keresném a hibát. Ha a fény és a CO2 miatt elindulnak a növények, a tápozásod elégséges lesz. Most inkább szenvednek a növényeid, mert csak tápozásból adod meg nekik ami kell.

Vízcsere: ok

Hőmérséklet: Ne legyen több 26-28 celsiusnál, mert sok növény nem szereti a melegebb vizet és megint algásodás lesz a bomló részek miatt.

Nitrát: 10-20ppm ok

Ammónia: nem lehet a vízben. Ennek nullát kellene mutatnia. Ha valóban van ammónia akkor nincs szűrésed. Kellene mérned egy nitrit szintet is akkor.

Microsorum ugye nem a földbe van ültetve?

Tices said:
Utóbbi időben kicsit mintha zöldes árnyalatú lenne a víz, nem vészes, de én látom.

Világítás probléma. Lásd felül. Ez is mutatja, hogy nincs rendben a világításod!

Valami olyan reagenst használj, amit nem kell keverned, mert itt is bizonytalanság van akkor, hogy megfelelő e a reagens oldat. Ha jó a reagens, próbáld belőni a 30ppm-et. Mindenesetre az már bíztató jel, hogy a reaktor óta javulások vannak. Stabil a CO2-d, csak lehet nem megfelelő szinten.

A fentiek alapján kicsit változtass és figyeld az akit hogy reagál 1-2 héten belül.
 
Tehát, Ammónia 0,10 ppm helyesen.
A szűrőanyagot akváriumvízzel átöblítem, gyakorlatilag lemosom róla a barna szmötyit. Lehet, hogy ezt sem kéne, csak a felső előszűrőt és kész? Csak zavar a barna szmötyi rajta. (Egyébként az pontosan mi? Keresővel nem találtam megfelelő leírást róla).
Microsorum fára van damillal kötve.
Hőmérséklet eddig rendben volt, most kezdődik a kánikulás időszak, ventilátorokkal tudom tartani 28 fokot, de lentebb semmiképp nem tudok vele menni a nagy melegekben (panel).
Eddig az ammóniaszintet ráfogtam a tesztre, hogy annyit csal. (Lehet valahogy "bemérni", hogy jó-e anélkül, hogy 3 másik tesztet kéne vennem? Mint a 4dhk-s víz kikeverése.) Ha jól gondolom, ez nagyon összefügghet az algásodással, az ok pedig lehet a "gondos" szűrőtakarítás. :roll:
Leveszem a "burst" módot. (inkább hosszabb ideig világítsak, mint rövidebb, nem tudom elviselni, hogy csak addig gyönyörködjek benne). (jó, most inkább aggódom, mint gyönyörködöm) :(
Remélem ez még elviselhető kategória lesz. 8 óra 2x24W = 15WPG
Annak esetleg lehet értelme, hogy két Grolux menjen a grolux-aquastar helyett?
Köszönöm segítséget!
 
Tices said:
Tehát, Ammónia 0,10 ppm helyesen.
A szűrőanyagot akváriumvízzel átöblítem, gyakorlatilag lemosom róla a barna szmötyit. Lehet, hogy ezt sem kéne, csak a felső előszűrőt és kész? Csak zavar a barna szmötyi rajta. (Egyébként az pontosan mi? Keresővel nem találtam megfelelő leírást róla).

Szívem szerint azt mondanám, hogy mi a sz...ért piszkálod 3 hetente..., de nem mondom :)
A barna szmötyi a bacikultúra lenne, amit feleslegesen kitakarítasz. 4-5 hetente cseréld a perlont, a kék szivacsot kimoshatod, a többire rá se nézz ;)

Tices said:
Leveszem a "burst" módot. (inkább hosszabb ideig világítsak, mint rövidebb, nem tudom elviselni, hogy csak addig gyönyörködjek benne). (jó, most inkább aggódom, mint gyönyörködöm) :(
Remélem ez még elviselhető kategória lesz. 8 óra 2x24W = 15WPG

Pedig el kell viselned. Nyomasd napi 6 órában mindet, egyelőre ennyi a max. Ha javulást, majd teljes harmóniát találnál, lehet kicsit kitolni.

Tices said:
Annak esetleg lehet értelme, hogy két Grolux menjen a grolux-aquastar helyett?
Köszönöm segítséget!

Ezeket hajítsd ki, vegyél 865-öt. ;)

A CO2-n emelned kellene. Óvatosan tekerj rajta addig (mm-ek ;) ), amíg a halak mondjuk 4 óra világítási időszak után pipálnak (ekkor természetesen ideiglenes extra levegőztetés, CO2 leállítás), majd tekerj vissza egy keveset. A cél, hogy a világítási időszak végéig nyomatott CO2-vel ne pipáljanak. Ez több napig is eltarthat.

A táp mehet napi 4-5 ml micro és macro heti 1x50% vízcsere mellett. Én szívem szerint 2-3 hétig 2x50%-ot cserélnék dupla napi tápozással, az ammónia esetleges jelenléte miatt.
 
Back
Oldal tetejére