• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Villanyszerelő kerestetik!

eMZé

Kertész bálvány
Keresnék egy hozzáértő szakembert, aki elboldogul egy FI relé szakszerű bekötésével. Ha esetleg az egész lakás érintésvédelmét is be tudná vizsgálni, az még jobb lenne.

Akvárium(ok) mellé azt gondolom, hogy ez elég hasznos dolog lehet. Az én hülyeségem, hogy eddig nem csináltattam meg. Most, hogy pici gyerek van a háznál, már nem lehet tovább halogatni.
 
Keresnék egy hozzáértő szakembert, aki elboldogul egy FI relé szakszerű bekötésével. Ha esetleg az egész lakás érintésvédelmét is be tudná vizsgálni, az még jobb lenne.

Akvárium(ok) mellé azt gondolom, hogy ez elég hasznos dolog lehet. Az én hülyeségem, hogy eddig nem csináltattam meg. Most, hogy pici gyerek van a háznál, már nem lehet tovább halogatni.
Szia!
Nagyon jó a meglátásod. Az akvárium elektromos berendezéseinek üzemeltetése esetén nagyon ajánlott a fí relé alkalmazása, hiszen 230V-os készülékeket működtetünk közvetlenül a vízben. Sokan nem is gondolnák, hogy ez milyen veszélyes, ugyanis a műanyag szigetelések idővel tönkremennek, a víz hatására megkeményednek és elrepednek, a tömítő ragasztások elengednek, stb.
Ez sajnos a márkás termékekre is vonatkozik!
A fi relé bekötése nagyon egyszerű. A lakásba beérkező nulla és fázis vezetéket kell a bemenetére kötni, a kimenetére pedig a lakás áramköreit a kismegszakítókon keresztül, ill. a nulla kimenetre az áramkörök nulla csomópontját.
Ha van védőföldelés, akkor annak a fí relé előtt, a bejövő nullával összekötve kell lenni, különben előfordulhat, hogy indokolatlanul leold a fí relé.
Ezt az összekötést a társasházaknál központilag megcsinálják. Ez egy kézi műszerrel egyszerűen ellenőrizhető.
Érdemes az akváriumhoz külön kiépíteni egy elektromos elosztó dobozt fí relével, biztosítékokkal, dugaszoló aljzatokkal, kapcsolóórákkal.
Ettől függetlenül a lakás biztosíték táblájába is be lehet szerelni egy fí relét, hogy az egész lakásban biztonságban legyen mindenki.
Ha szeretnéd, akkor el is tudom vállalni a kivitelezést egy személyes felmérést követően.
 
Jelentem megtörtént a fí relé beszerelése, illetve annál azért jóval több. Egy nagyon kedves akvakerész kolléga végezte a szerelést, amit ezúton is szeretnék megköszönni neki.

Le lett cserélve a megszakítókat tartó doboz is, mert egyrészt ronda és elavult volt, másrészt nem fértek el benne a bővítések. A Fí relé beszerelése után az folyamatosan leoldott, mert volt két elkötés is. Egy csillár bekökés(ezt így örököltük) és egy konnektor(ez az én saram). Ezen kívül két konnektort is cserélni kellett, mert melegedtek. Ez mint megtudtam sajnos nem egyedi az alumínium kábelezéseknél. A következő festésnél legjobb lenne kicserélni az összes vezetéket rézre. Addig is ha egy konnektor picit is melegszik, akkor azonnal meg kell benne húzni az összes csavart, a megfelelő csatlakozás érdekében.
Ezen kívül bekerült még egy túlfeszültség védő is, ami ráadásul az egész lakást védi, nem csak a kényesebb eszközöket.
Ezekkel a változtatásokkal már végre nyugodtan fogunk nyúlkálni az akváriumokban.
 
"B" megoldásként, ha nincs jobb alternatíva, egy konnektorba dugható FI relé sem biztos, hogy rossz ötlet.
 
"B" megoldásként, ha nincs jobb alternatíva, egy konnektorba dugható FI relé sem biztos, hogy rossz ötlet.
Igen erről pont ma hallottam én is.Sőt ...létezik olyan kismegszakító is ami kombi,mert tartalmaz FI relét is.Épp ma beszélgettem egy villanyszerelő ismerősömmel erről;)
 
.létezik olyan kismegszakító is ami kombi,mert tartalmaz FI relét is
Mint kiderült nekem az egyik ilyen volt. Csak a sütő+főzőlap kombót védte. A lakás többi részén nem volt védelem. Hogy miért így volt, már sosem tudjuk meg.
 
Mint kiderült nekem az egyik ilyen volt. Csak a sütő+főzőlap kombót védte. A lakás többi részén nem volt védelem. Hogy miért így volt, már sosem tudjuk meg.
Azért, mert egyes fogyasztók szabályos működés közben tudnak csorgatni áramot a föld felé a testen keresztül, pl. frekiváltók, számítógépek.
A mai előírások szerint MSZ HD 60364-4-41 minden 20 A-nál kisebb háztartási áramkörben kellene, de főkényt "nagy" fogyasztókat kötnek be így, pl. tűzhely, villany bojler, elektromos radiátor.
 
Azért, mert egyes fogyasztók szabályos működés közben tudnak csorgatni áramot a föld felé a testen keresztül, pl. frekiváltók, számítógépek.

Valószínűleg ez nem szabályos működés, hanem hibás vagy rosszul megtervezett termék. Nem ismerem erre a szabályozást, de védőföld felé szerintem nem illik (jelentős) áramnak folynia, hacsak nincs konkrét probléma.
 
Utoljára módosított:
Valószínűleg ez nem szabályos működés, hanem hibás vagy rosszul megtervezett termék. Nem ismerem erre a szabályozást, de védőföld felé szerintem nem illik (jelentős) áramnak folynia, hacsak nincs konkrét probléma.

Nem hibás, nem rosszul tervezett, így működnek. A bemeneti áramköri szűrők (RLC elemek) kondenzátorai földelve vannak, s a kondi levezet simán 30 mA-t, amire az ÁVK megszólal. Elég egy áramköri felharmonikus, nem lineáris fogyasztók üzemeltetése,(ilyen egy elektronikus fénycső előtét is, vagy TV, számítógép) vagy feszültségletörés ... Ez velejárója az elektromos üzemelésnek.
A LCD tévékben is van ilyen szűrő, de a legtöbben már kettős szigetelésű, bár a felharmonikusok tovább lengenek a berendezésben, viszont az ipari gyártmányok földeltek. Itt nem fordulhat elő egy kondi kisülése miatti üzemzavar.

A szabvány megengedi. Az ÁVK nem kötelező az ipari gyakorlatban (egyes kivételektől eltekintve), főleg háztartásokban vagy olyan helyeken alkalmazzák, ahol a nem villamos végzettségű és még ki sem oktatott személyzet akármit belegyömöszöl a konnektorba, s agyonvágatná magát.


A fenti akva közelében, ha teszem azt parkettázott a lakás, s nincs fémes vezető elérhető tartományban, s az akva vagy a lámpatest nincs leföldelve (vélhetőleg kettős szigetelésű, az akva biztos nincs földelve) az áramütés veszélyét az ÁVK nem fogja megoldani, mert, ha a lámpa beesik a vízbe a simán aktív vezetők közt fog áram folyni és nem bántja a "FI" relét, ha Ro vizet használsz, ami viszonylag rossz vezetőképességű, simán elképzelhető, hogy a kismegszakító le sem old. Egy megoldás lehet, amit a szabvány le is ír, a törpefeszültség (nedves környezetben ~6V, =15V), vagy tömített lámpatest (IPx8).
 
A téma ismét aktuális, de most másról lenne szó.
Van nekem egy brutális módon világító ADA Aquasky 451 lámpám, ami stemek neveléséhez tökéletes. De most a garnélázáshoz túlságosan sok a fénye. Voltam LED szakáruházban, de ott bután néztek rám amikor dimmert kerestem az áramgenerátoros 24-36 Voltos tápegységhez.
Szóval van itt valaki aki tud nekem segíteni a témában és nem kell több tízezret áldoznom a megoldásra?
 
A téma ismét aktuális, de most másról lenne szó.
Van nekem egy brutális módon világító ADA Aquasky 451 lámpám, ami stemek neveléséhez tökéletes. De most a garnélázáshoz túlságosan sok a fénye. Voltam LED szakáruházban, de ott bután néztek rám amikor dimmert kerestem az áramgenerátoros 24-36 Voltos tápegységhez.
Szóval van itt valaki aki tud nekem segíteni a témában és nem kell több tízezret áldoznom a megoldásra?

Hőálló opal fóliat a lámpára. :)
 
A téma ismét aktuális, de most másról lenne szó.
Van nekem egy brutális módon világító ADA Aquasky 451 lámpám, ami stemek neveléséhez tökéletes. De most a garnélázáshoz túlságosan sok a fénye. Voltam LED szakáruházban, de ott bután néztek rám amikor dimmert kerestem az áramgenerátoros 24-36 Voltos tápegységhez.
Szóval van itt valaki aki tud nekem segíteni a témában és nem kell több tízezret áldoznom a megoldásra?
Amennyire beleáatam magam ebbe az áramgenerátoros táp dololgba, a következő a gond. Ilyen power LED-es tápoknál a kimenő áramerősség állandó, a feszültséget viszont a táp állítja be . Ez miatt tilos a kimenő, szekunder oldalon megszakítani a táp bekötését mert szétvághatja a LED-eket egy esetleges áramlökés. (Szalagoknál , sima táppal villogtatjuk a LED-eket, és ennek látszati hatása a fényerőváltozás) Ebben az esetben a teljes betáplálást cserélni kell. Vagyis innentől szükség lenne egy sima tápra, és egy áramkorlátozó elektronikára amin van dimmer, vagy PWM csatlakozási lehetőség.
De ha sikerül kisebb áramerősségű, de hasonló feszültségtartományú és teljesítményű áramgenerátoros tápot szerezned az is.megoldás lehet, mivel power LED-eknél az áramerősség csökkentésével a fényerő is csökken.3.lehetőség, sima táp, kisebb áramkorlátozó elektronikával
 
Utoljára módosított:
Szevasztok!

A véleményetekre lennék kíváncsi, hogy egy normál családi ház elektromos hálózatának kiépítésénél mennyire komfortos a 25A-s hálózat, és mennyire indokolt a 3x16A-s hálózat kiépítése? Alapból 25A-s hálózattal kapnánk, de némi felárért eleve 3x16A-ra is tudják építeni, ha kérjük, de ha mondjuk nem olyan nagyon szükséges, és a felárat tudjuk pl dicso gömbre, vagy bármi másra költeni a berendezéshez, akkor inkább arra költenénk. Amiket használunk/használnánk, az szerintem teljesen standard setup: elektromos főzőlap+sütő, mosógép, szárító gép, 3db tévé, laptop, mikró, fagyasztós hűtő, illetve a világítás, meg ha elfér és bele fér, akkor mosogató gép. Ja, meg az akvárium. :p Mondjuk ezen felül még esetleg klíma beszerelése lehetséges, ha indokolt lesz. Vélemények? Spórolhatunk, vagy érdemes azt a kb 100e ft-ot rászánni?
 
Ha nagyobb, az sosem árt.

Mondjuk nekünk hasonló fogyasztókat visz el simán a 25A-s, két klímával...
 
Szevasztok!

A véleményetekre lennék kíváncsi, hogy egy normál családi ház elektromos hálózatának kiépítésénél mennyire komfortos a 25A-s hálózat, és mennyire indokolt a 3x16A-s hálózat kiépítése? Alapból 25A-s hálózattal kapnánk, de némi felárért eleve 3x16A-ra is tudják építeni, ha kérjük, de ha mondjuk nem olyan nagyon szükséges, és a felárat tudjuk pl dicso gömbre, vagy bármi másra költeni a berendezéshez, akkor inkább arra költenénk. Amiket használunk/használnánk, az szerintem teljesen standard setup: elektromos főzőlap+sütő, mosógép, szárító gép, 3db tévé, laptop, mikró, fagyasztós hűtő, illetve a világítás, meg ha elfér és bele fér, akkor mosogató gép. Ja, meg az akvárium. :p Mondjuk ezen felül még esetleg klíma beszerelése lehetséges, ha indokolt lesz. Vélemények? Spórolhatunk, vagy érdemes azt a kb 100e ft-ot rászánni?
Ha egyszer ezeknek a 3/4-e egyszerre üzemelne, akkor kevés lesz a 25A. Ha jól számolom ez csak 5750 watt. Manapság egy komolyabb hajszárító 2000 watt, egy sütő valamivel több, ha még bekapcsol a mosógép vagy mikró már gond lehet.
 
Utoljára módosított:
3x16A nyugodtan mehet, a 25 manapság határeset. Vízforraló, mosógép, mikró simán mehet együtt, 20A kapásból elkopik, bekapcsolsz mellé pl egy főzőlapot és áramszünet lesz azonnal.
 
Én úgy tudom, hogy alanyi jogon, felár nélkül 32A jár, de a 3 fázis ez esetben is feláras a pusz vezeték miatt. Én mindenképpen javaslom a nagyobb ampert és a 3 fázist, hiszen késöbb akár szükség is lehet rá, pl valamikor betonozni akarsz, és csak 380-as betonkeverőt tudsz szerezni, vagy jön valami szaki nagy ipari sarokköszörűvel . Nem tudom most mi a szabvány, de az óra melletti kis megszakítókon kívül is feltesznek egy második kört a lakáson, házon belül. Nálam az óránál 3x16A-sok vannak, de a lakásban már csak 8-asok. Ezt én át is akarom kicsit alakítani, mert ez az áramerősség megy ki a garázsba is, és van hogy leverik a barkácsgépeim, ha közben megy valami a lakásban.
 
Back
Oldal tetejére