• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Régiből "új"

Sejtettem, csak a fotón nem látszott. A nitrát-foszfát helyes aránya 10-15:1.
Elképzelhető, hogy monofoszfát táp adagolással jobb lenne az arányod. Már nem emlékszem, aktív talaj van? 🙂
Ezt az arány számítást nem értem elmagyaráznád nekem kérlek?🤔
 
Manado talaj és felette szat akvárium talaj
Az bizony azt jelenti, hogy inert jellegű. Magyarán nem nyeli a foszfátot. Az NPK általában jól van beállítva a tápokban. (mondjuk a TF családot zömében az újabb fórumtagoknál látni)
Az, hogy nálad lényegesen több a nitrát, mint a foszfát, az jelentheti azt, hogy valami folyamatosan bomlik az üvegben, amit a szűrő nitráttá alakít, ergo takarítás.
De mivel csapvizet is teszel a RO - hoz, a nitrát többlet jöhet onnan is. Ezt mondjuk kimérhetnéd a cseppteszttel. Hazánkban a csapvíz nitrát EÜ határ értéke 50ppm. Lehet benne.
 
Ha szeretnél valamikor színes növényeket, akkor ne vegyél AII max lámpát! Szerintem az Aqua Week M séria jó lenne neked. Ennél a lámpánál ne a lument nézd, remek WRGB ledekkel ellátott. UV is van benne. Ár/érték arányban nagyon jó. Nagyon kényes növényekhez már a P séria ajánlott.
 
Az bizony azt jelenti, hogy inert jellegű. Magyarán nem nyeli a foszfátot. Az NPK általában jól van beállítva a tápokban. (mondjuk a TF családot zömében az újabb fórumtagoknál látni)
Az, hogy nálad lényegesen több a nitrát, mint a foszfát, az jelentheti azt, hogy valami folyamatosan bomlik az üvegben, amit a szűrő nitráttá alakít, ergo takarítás.
De mivel csapvizet is teszel a RO - hoz, a nitrát többlet jöhet onnan is. Ezt mondjuk kimérhetnéd a cseppteszttel. Hazánkban a csapvíz nitrát EÜ határ értéke 50ppm. Lehet benne.
 
Megmérem holnap a csapvizet mostmár én is kiváncsi vagyok az értékre.Lehet a táp váltás segítene?Fogyóban van és talán jobb lenne másik?Tanácstalan vagyok tápok terén eddig csak TF tápot használtam nem nagyon ismerem a többit.
Ha szeretnél valamikor színes növényeket, akkor ne vegyél AII max lámpát! Szerintem az Aqua Week M séria jó lenne neked. Ennél a lámpánál ne a lument nézd, remek WRGB ledekkel ellátott. UV is van benne. Ár/érték arányban nagyon jó. Nagyon kényes növényekhez már a P séria ajánlott.
itt ajánlottak nekem egy Green Aqua oldalán található chihiros lámpát 6500 lumenest ha jól emlékszem elvileg az jó lenne nekem de megnézem amit ajánlottál köszönöm.
 
Az bizony azt jelenti, hogy inert jellegű. Magyarán nem nyeli a foszfátot. Az NPK általában jól van beállítva a tápokban. (mondjuk a TF családot zömében az újabb fórumtagoknál látni)
Az, hogy nálad lényegesen több a nitrát, mint a foszfát, az jelentheti azt, hogy valami folyamatosan bomlik az üvegben, amit a szűrő nitráttá alakít, ergo takarítás.
De mivel csapvizet is teszel a RO - hoz, a nitrát többlet jöhet onnan is. Ezt mondjuk kimérhetnéd a cseppteszttel. Hazánkban a csapvíz nitrát EÜ határ értéke 50ppm. Lehet benne.
A pihentetett csapvíznél a nitrát 0-ás értéket mutat.
 
Számít, hogy a teszteket mikor végezzük?Én az esedékes vízcsere előtt csináltam mikor a legszennyezettebb a víz.Van ennek jelentősége?
 
Sorry. A matek nem az erősségem. :ROFLMAO:
Én már teljesen össze zavarodtam.Mostmár végképp nem tudom mit csináljak?A plantert visszább vettem 20ml helyett 10ml re megvolt a vízcsere a szokásos módon pár óra múlva csinálok újabb tesztet meglátjuk mit mutat..
 
Én már teljesen össze zavarodtam.Mostmár végképp nem tudom mit csináljak?A plantert visszább vettem 20ml helyett 10ml re megvolt a vízcsere a szokásos módon pár óra múlva csinálok újabb tesztet meglátjuk mit mutat..
Pont azt nem kellett volna. Alacsony a vas, meg persze az összes mikroelem is. A makró-ból vegyél vissza és szerintem el kell kezdeni a foszfátot pótolni. A TF-nek is van foszfát tápja, (igaz, hogy tartalmaz némi káliumot is) ha ragaszkodsz ehhez a családhoz.
Az az érzésem kicsit összezavartunk. Tehát:
A makró elemek a következők :
Nitrát(NO3)
Foszfát(PO4)
Kálium(K)
A három együtt röviden:
NPK, a mezőgazdaságban csak így beszélnek róla. (Megtévesztő lehet az elem kifejezés, egyik sincs elemi formában, hiszen a nitrogén gáz lenne, a kálium egy fém, ami csak valamilyen kötött vegyületben stabil, a foszfor meg vízben oldhatatlan tudtommal...)
A mikroelemek az összes többi:
vas, mangán, molibdén, réz, stb...
Az tápelemek egymásra is hatással vannak. Egyik erősíti egymást, másik gyengíti. Az erősítő párok a szinergisták a gyengítők az antagonisták.

elemkolcsonhatas.png
Nekünk általában a nitrát- foszfát-vas hármas, illetve a vízkeménység és ph mindenre elegendő infót ad. Ha jobban is bele akarsz merülni a tudásba, akkor itt van ez:
😉
 
Ha szeretnél valamikor színes növényeket, akkor ne vegyél AII max lámpát!
A klasszikus Markos-Nádas paródiát idézve: "Ez így, ebben a formában nem...nem igaz!"
Egy tévhit, és a wrgb marketing eredménye, hogy sokan azt gondolják, hogy a sima fehér ledekkel (vagy fénycsövekkel) nem lehet színes akváriumot üzemeltetni.
Saját példa:
Chihiros AII 801 (80%-on)
IMG_20230205_080426.jpg
Azért szerintem találni színeket a zöldön kívül is...és ez csak a sima AII-es, az AII max lumenben kb 2x ilyen erős...

Más kérdés, hogy egy wrgb lámpával könnyebben lehet előhozni akár természetellenesen rikító színeket is.
Egy M-szériás Week Aqua (pl.: D1200) árban körülbelül megegyezik a Chihiros AII max 1201-gyel, csakhogy fényerőben a Chihiros 2x erősebb.
250 liter fölé ha kis-közepes igényű növények vannak az üvegben, akkor talán úgy-ahogy eldöcög a Weekaqua-val is, de egy szép gyepszőnyeg vagy igazán piros növények fölé simán elvérzik.

Lényeg a lényeg, ne zárjuk ki alapból az AII maxot színes növényekhez, csak azért mert nem wrgb (ár/érték arányban meg főleg ne).
 
A klasszikus Markos-Nádas paródiát idézve: "Ez így, ebben a formában nem...nem igaz!"
Egy tévhit, és a wrgb marketing eredménye, hogy sokan azt gondolják, hogy a sima fehér ledekkel (vagy fénycsövekkel) nem lehet színes akváriumot üzemeltetni.
Saját példa:
Chihiros AII 801 (80%-on)
View attachment 173474
Azért szerintem találni színeket a zöldön kívül is...és ez csak a sima AII-es, az AII max lumenben kb 2x ilyen erős...

Más kérdés, hogy egy wrgb lámpával könnyebben lehet előhozni akár természetellenesen rikító színeket is.
Egy M-szériás Week Aqua (pl.: D1200) árban körülbelül megegyezik a Chihiros AII max 1201-gyel, csakhogy fényerőben a Chihiros 2x erősebb.
250 liter fölé ha kis-közepes igényű növények vannak az üvegben, akkor talán úgy-ahogy eldöcög a Weekaqua-val is, de egy szép gyepszőnyeg vagy igazán piros növények fölé simán elvérzik.

Lényeg a lényeg, ne zárjuk ki alapból az AII maxot színes növényekhez, csak azért mert nem wrgb (ár/érték arányban meg főleg ne).
A képet elnézve elég meggyőző nagyon szép😊
 
Pont azt nem kellett volna. Alacsony a vas, meg persze az összes mikroelem is. A makró-ból vegyél vissza és szerintem el kell kezdeni a foszfátot pótolni. A TF-nek is van foszfát tápja, (igaz, hogy tartalmaz némi káliumot is) ha ragaszkodsz ehhez a családhoz.
Az az érzésem kicsit összezavartunk. Tehát:
A makró elemek a következők :
Nitrát(NO3)
Foszfát(PO4)
Kálium(K)
A három együtt röviden:
NPK, a mezőgazdaságban csak így beszélnek róla. (Megtévesztő lehet az elem kifejezés, egyik sincs elemi formában, hiszen a nitrogén gáz lenne, a kálium egy fém, ami csak valamilyen kötött vegyületben stabil, a foszfor meg vízben oldhatatlan tudtommal...)
A mikroelemek az összes többi:
vas, mangán, molibdén, réz, stb...
Az tápelemek egymásra is hatással vannak. Egyik erősíti egymást, másik gyengíti. Az erősítő párok a szinergisták a gyengítők az antagonisták.

View attachment 173471
Nekünk általában a nitrát- foszfát-vas hármas, illetve a vízkeménység és ph mindenre elegendő infót ad. Ha jobban is bele akarsz merülni a tudásba, akkor itt van ez:
😉
Ezer köszönet.Nem ragaszkodom ehhez a tápcsaládhoz csak nem tudom milyenre váltsak?Mi lenne nekem a legjobb választás ezekhez a növényekhez?
 
A klasszikus Markos-Nádas paródiát idézve: "Ez így, ebben a formában nem...nem igaz!"
Egy tévhit, és a wrgb marketing eredménye, hogy sokan azt gondolják, hogy a sima fehér ledekkel (vagy fénycsövekkel) nem lehet színes akváriumot üzemeltetni.
Saját példa:
Chihiros AII 801 (80%-on)
View attachment 173474
Azért szerintem találni színeket a zöldön kívül is...és ez csak a sima AII-es, az AII max lumenben kb 2x ilyen erős...

Más kérdés, hogy egy wrgb lámpával könnyebben lehet előhozni akár természetellenesen rikító színeket is.
Egy M-szériás Week Aqua (pl.: D1200) árban körülbelül megegyezik a Chihiros AII max 1201-gyel, csakhogy fényerőben a Chihiros 2x erősebb.
250 liter fölé ha kis-közepes igényű növények vannak az üvegben, akkor talán úgy-ahogy eldöcög a Weekaqua-val is, de egy szép gyepszőnyeg vagy igazán piros növények fölé simán elvérzik.

Lényeg a lényeg, ne zárjuk ki alapból az AII maxot színes növényekhez, csak azért mert nem wrgb (ár/érték arányban meg főleg ne).
Azért én hozzátenném, hogy nem hülyeség az RGB, mert a növények a piros és a kék színt hasznosítják jobban, csak meg kell találni a megfelelő spectrumot... nekem már a 6500K a paraszvakítás meg az, hogy 80%... én eltértem a 6500K-tól és még emeltem 80-ról 90%-ra a pilácsot, beállítottam a pirosat is meg a kéket is annyira, hogy ne nyomja el a fehéreket kb 8350K-n megy most, és 1 hét alatt többet pirosodtak a rotaláim, mint 1 év alatt.
 
Utoljára módosított:
Azért én hozzátenném, hogy nem hülyeség az RGB, mert a növények a piros és a kék színt hasznosítják jobban, csak meg kell találni a megfelelő spectrumot... nekem már a 6500K a paraszvakítás meg az, hogy 80%... én eltértem a 6500K-tól és még emeltem 80-ról 90%-ra a pilácsot, beállítottam a pirosat is meg a kéket is annyira, hogy ne nyomja el a fehéreket kb 7800K-n megy most, és 1 hét alatt többet pirosodtak a rotaláim, mint 1 év alatt.
Egyetértek. A 80%-ot is csak azért írtam, mert a gyártó is az élettartam szempontjából tartja fontosnak ezt az értéket. Ha egy pincében van az akvárium 10-12 fokban, nem pedig szobahőmérsékleten 22-n, vagy fölédobok egy aktív hűtést, akkor mindjárt mehet az 90-100%-on is. De a gyártónak és forgalmazónak az átlag felhasználóra kell gondolnia, aki 25-30 fokos lakásban is használja és sz@rik bele, hogy forrósodik a cucc és gariidőn belül kinyírhatja emiatt.

Nem vagyok én se ellene az RGB-nek, sőt...nagyonis jó a testreszabhatóság, egyéni ízlések miatt, saját növénygárda igényeinek beállításához.
Neked már van annyi tapasztalatod, hogy ezt meg tudod csinálni. De egy kezdő/kevésbé tapasztalt számára ezek nem olyan egyértelmű dolgok, csak bolyong a mindenféle világítások tömkelege közt.

Elvből kizárni a sima 6500K-es hidegfehér led világítást azért, mert nem lesznek alatta színesek a növények, az nettó tévedés.
 
Back
Oldal tetejére