• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

El Natural ZS relaxációs sarka

Ezeknél az akváknál hosszú lehet a ,,türelmi idő". Van olyan föld ami műtrágyás meg amiben nincs. Ezek az anyagok lehet csak 2-3. hétben kezdenek bomlani aminek algabumm az eredménye. Ha állatok is vannak azok rögtön bele halnak. Ha apró kis mozgó élőlények vannak benne azok tudnak jelezni hogy a víz hogy áll.
Florimo prémium általános virágföldet használtam.
Szerves anyag tartalom: min 70%
N - 10000 mg/kg
P2o2 - 1000mg/kg
K2o - 3000mg/kg
Ph - 6,4

Alapanyag: sávolyi tőzeg, litván tőzeg, gilisztahumusz, komposztált marhatrágya, agyag, műtrágyák különböző keveréke :(
 
Alapanyag: sávolyi tőzeg, litván tőzeg, gilisztahumusz, komposztált marhatrágya, agyag, műtrágyák különböző keveréke :(

Ne aggódj a műtrágyán, én is indítottam már ilyen talajjal 15 literes akváriumot minden nagyobb sokk nélkül. Garnélákkal várnom kellett egy kicsit (5-6 hetet). Sima föld itt a környékről (kert) ilyen szempontból jobb volt, ebben a halak már másnap megvoltak. (... ezt inkább csak az próbálja, aki "biztos" abban, hogy a föld oké...)

Például high tech akváriumoknál is szoktak KNO3-at adagolni a vízoszlopba, viszont a nagy különbség, hogy a vízoszlopban van O2, a talajban pedig nincs (vagyis sokkal, sokkal kevesebb). Így a talajban bizonyos bacik O2 hiányában NO3-ra fanyalodnak és ennek a mellékterméke NO2 lesz, ami igencsak mérgező halakra és kioldódik a vízbe (nitrát respiráció). Ez a folyamat előbb-utóbb lelassul, és esetleg egy picit több vízcsere is segíthet, amit később jelentősen lehet ritkítani. NO2 teszt kit jól jön.
Jobb, ha a Nitrogén a talajban szerves anyaghoz kötve található, mert így a bacik lassan alakítják át növények számára felvehető formába (és mellette CO2 is keletkezik, ami KNO3 esetén nincs).

Talajoknak van még egy achilles sarka ilyen akváriumoknál. Ha nincs benne elég Ca és Mg, előfordulhat, hogy növények nem nőnek (pl echinodorus kicsi marad). Szóval ez is nagyon más, mint néhány high tech talaj nélküli Estimative Index szerint tápozott akvárium, amiben a víz keménységet nagyon, nagyon alacsonyan tartják. Viszont gondolom bolti talajoknál csak raknak bele elég Ca-t és Mg-t, hiszen erre szárazföldi növényeknek is szükségük van. Ha Ca, Mg hiány gondot okoz, a Walstad könyv leír egy procedurát, amivel a talajt javítani lehet.
 
Utoljára módosított:
10.napos az aki, a stem növények is beindultak. A 7. Napon a világítási időt (a kínai csoda miatt) napi 10 óráról, napi 12-re emeltem. A víz tiszta, alga továbbra sincs.

Megcsináltam az első részleges vizcserét, előtte mértem egyet a vizparaméterekre:

Klor: 0
Ph: 7,6
Kh: 20
Gh: 21
No2: 2
No3: 50 (mg/liter)

A ph elkezdett csökkenni ami gondolom betudható a földből kioldódó co2-nek. A vízkeménység viszont meglep. Vizcsere után közvetlenül nem mérek majd, csak holnap.
 
10.napos az aki, a stem növények is beindultak. A 7. Napon a világítási időt (a kínai csoda miatt) napi 10 óráról, napi 12-re emeltem. A víz tiszta, alga továbbra sincs.

Ez jó jel! Képet nem tudsz felrakni?

No2: 2
No3: 50 (mg/liter)

NO2 miatt (2 ppm) ne tegyél bele élőlényt még, valószínűleg az N a talajból származik és ez a mennyiség már problémás lehet (bizonyos) halakra.

A ph elkezdett csökkenni ami gondolom betudható a földből kioldódó co2-nek. A vízkeménység viszont meglep. Vizcsere után közvetlenül nem mérek majd, csak holnap.

Ha megvan a Walstad könyv, a 130. oldalon találsz egy elég részletes leírást, hogy milyen folyamatok mennek végbe a frissen víz alá került föld és vízoszlop között.

Röviden a lényeg, hogy a talaj pH-ja és a víz vezetőképessége elég nagy fluktuációt mutat az első 1-2 hónapban. Ahogy bekerül a talaj a víz alá, megszűnik az O2 utánpótlása és tipikusan - mindenféle kémiai és biológiai - folyamatok során a vízoszlopba Fe, Mn kerül, illetve ezen kívül még Ca, Mg, NH4, Na, K. Emiatt a víz vezetőképessége nő egy idegig (kb 4. hét), majd csökken és beáll egy stabilabb értékre. Érdemes megnézni a grafikonokat a könyvben.

Ami ilyenkor a legfontosabb, az a növények figyelése. Életjeleket, új hajtáskezdeményeket kell látnod rajtuk. Ha a növények jól fejlődnek, és a telepítéskor elég jó állapotú növényt raktál az akváriumba, akkor hamarabb be tudják tölteni a "rendelkezésre álló teret" és az algának sokkal nehezebb dolga lesz. Ha valamelyik növény ledobja a leveleit (pl emers submers átállás miatt), akkor az elhaló leveleket lecsipkedném és kiszedném az akváriumból.

Én a helyedben várakozó álláspontra helyezkednék, és figyelném mi történik. Eleinte talán kicsit sűrűbb részleges vízcseréket csinálnék, míg rendeződik a helyzet. Mondjuk 30% 3 naponta.
 
Utoljára módosított:
NO2 miatt (2 ppm) ne tegyél bele élőlényt még, valószínűleg az N a talajból származik és ez a mennyiség már problémás lehet (bizonyos) halakra.

Ha megvan a Walstad könyv, a 130. oldalon találsz egy leírást, hogy milyen folyamatok mennek végbe a frissen víz alá került föld és vízoszlop között.

Röviden a lényeg, hogy a talaj pH-ja és a víz vezetőképessége elég nagy fluktuációt mutat az első 1-2 hónapban. Ahogy bekerül a talaj a víz alá, megszűnik az O2 utánpótlása és tipikusan - mindenféle kémiai és biológiai - folyamatok során a vízoszlopba Fe, Mn kerül, illetve ezen kívül még Ca, Mg, NH4, Na, K. Emiatt a víz vezetőképessége nő egy idegig (kb 4. hét), majd csökken és beáll egy stabilabb értékre. Érdemes megnézni a grafikonokat a könyvben.

Ami ilyenkor a legfontosabb, az a növények figyelése. Életjeleket, új hajtáskezdeményeket kell látnod rajtuk. Ha a növények jól fejlődnek, és a telepítéskor eleget raktál az akváriumba, akkor hamarabb be tudják tölteni a "rendelkezésre álló teret" és az algának sokkal nehezebb dolga lesz.

Élőlények betelepitéset nem tervezem még. Szerencsére alga sincs ami mondjuk csigák vagy garnelák telepítését indokolná.

Nincs meg a walstadt könyv, de szerencsére sok infó jön tőled. :)

Azt néztem hogy a talajból felszökő bubikkal egy-egy talajporszem is elindult felfelé a kavicsrétegbe, gondolom ez is kihatással lehet a nitrát szintre.
 
Nincs meg a walstadt könyv, de szerencsére sok infó jön tőled. :)

Nekem ez volt a legjobb akváriummal kapcsolatos beruházásom, és elhiheted, hogy eléggé tele van a szekrényem mindenféle kacattal. Az 5kg-os CO2 palack is csak a suffniban foglalja a helyet. A könyv sokkal pontosabb információ forrás, hivatkozásokkal. Fórumon sajnos elég sok infó elveszik, vagy nem megfelelő formában kerül fel.. :(

Azt néztem hogy a talajból felszökő bubikkal egy-egy talajporszem is elindult felfelé a kavicsrétegbe, gondolom ez is kihatással lehet a nitrát szintre.

Ez oké, nem kell ezen aggódni. Ha a felszökő bubiknak záptojás szaga lenne, az potenciális problémát jelezne. Viszont ezt elég könnyű felismerni, eltéveszthetetlenül büdös :).
 
Letelt a türelmi idő, jöhetnek a képek ;)
  1. Kép - előkészületek
  2. Kép - telepítés után
  3. Kép - 10 naposan (a jobb hátsó sarokba telepítettem tüskéshinárt)
 

Attachments

  • IMG_20190131_123138.jpg
    IMG_20190131_123138.jpg
    80.7 KB · Megtekintések: 59
  • IMG_20190201_140524.jpg
    IMG_20190201_140524.jpg
    110.4 KB · Megtekintések: 81
  • IMG_20190211_080949.jpg
    IMG_20190211_080949.jpg
    194 KB · Megtekintések: 93
Letelt a türelmi idő, jöhetnek a képek ;)
  1. Kép - előkészületek
  2. Kép - telepítés után
  3. Kép - 10 naposan (a jobb hátsó sarokba telepítettem tüskéshinárt)

Remek, ez jól néz ki!

Nagyon jó, hogy a relatíve gyengén, lassan növő és kényesebb eleocharis mellé elég sok egyéb növényt is betettél, és a víz felszínén is van elég úszónövény.

Esetleg a nagyobb kő alá jobb, ha nem kerül föld, de emiatt nehogy szétszedd!
 
Remek, ez jól néz ki!

Nagyon jó, hogy a relatíve gyengén, lassan növő és kényesebb eleocharis mellé elég sok egyéb növényt is betettél, és a víz felszínén is van elég úszónövény.

Esetleg a nagyobb kő alá jobb, ha nem kerül föld, de emiatt nehogy szétszedd!

Igen, bár a Laevigatum lassan megduplázza magát, így pedig ha még nem is jelentősen de elkezdtem árnyekolni az eleocharis-t.
 
Igen, bár a Laevigatum lassan megduplázza magát, így pedig ha még nem is jelentősen de elkezdtem árnyekolni az eleocharis-t.

Szerintem a 12 óra világítás ilyenkor jó. Ha a növények nagyon megnőnek, még akkor sem szednék (metszenék) ki belőle egyszerre nagyobb mennyiséget. Ha a lámpád jó, akkor Eleocharis kap elég fényt még akkor is, ha az úszónövények kicsit árnyékolják.

Amúgy eleocharis a természetben ilyen mocsár jellegű helyeken nő, esetleg néha "szárazra" is kerül. Ilyen körülményekhez alkalmazkodott. Eleinte van rá esély, hogy elég jól menjen az akváriumodban, viszont idővel lehet, hogy szép lassan kikopik és a többi víz alatti növény veszi át a helyét. Ha arra gondolsz, hogy majd jól lemetszed a többi növényt és ettől eleocharis-nak jó lesz, akkor lehet, hogy csak az algának adsz egy lehetőséget és továbbra sem lesz szép gyeped.

Kíváncsi vagyok, mennyi idő kell ennél a Florimo Premium virágföldnél, hogy a NO2 "probléma" megszűnjön... Szóval ha méregeted néha, akkor tudnád ide posztolni az eredményt?

(Ugye "klasszikus" akváriumnál az NO2 N-je tipikusan NH4-ből származik, viszont itt valószínűleg az NO2 egy jó része a műtrágyázott virágföldben levő NO3-ból a talajban végbemenő "anaerob" nitrát respiráció miatt oldódhat a vízbe. Előbb-utóbb ez megszűnik, de addig hal, garnéla nem mehet bele.)
 
Utoljára módosított:
Szerintem a 12 óra világítás ilyenkor jó, és ha a növények nagyon megnőnek, még akkor sem szednék (metszenék) ki belőle egyszerre nagy mennyiséget.

Metszeni és kiszedni nem akarok. Ha metszek is ültettem le azonnal. Ha az úszonoveny elbúrjanzik, akkor meg elajándékozom (Szegedi és Szeged környéki Akvakertészek figyelem :D)

Kíváncsi vagyok, mennyi idő kell ennél a Florimo Premium virágföldnél, hogy a NO2 "probléma" megszűnjön... Szóval ha méregeted néha, akkor tudnád ide posztolni az eredményt?
Lesznek mérések, általában hetente fogok mérni. Most mértem egyet az első, a 10. Napon végrehajtott vizcsere utáni napon is:
Klor: 0
Ph: 8,4
Kh: 20
Gh: 21
No2: 0,5
No3: 25

5 liter, aquatannal kezelt csapviz ment bele. A nitrit lement, a ph meg megint emelkedett. Jó lenne tudni hogy a black Mountain kő és/vagy a gyöngykavics keményíti-e ennyire a vizet vagy alapból ilyen kemény. Most már megcsinálom a referencia merést is a sima csapvízen.
 
Metszeni és kiszedni nem akarok. Ha metszek is ültettem le azonnal. Ha az úszonoveny elbúrjanzik, akkor meg elajándékozom (Szegedi és Szeged környéki Akvakertészek figyelem :D)


Lesznek mérések, általában hetente fogok mérni. Most mértem egyet az első, a 10. Napon végrehajtott vizcsere utáni napon is:
Klor: 0
Ph: 8,4
Kh: 20
Gh: 21
No2: 0,5
No3: 25

5 liter, aquatannal kezelt csapviz ment bele. A nitrit lement, a ph meg megint emelkedett. Jó lenne tudni hogy a black Mountain kő és/vagy a gyöngykavics keményíti-e ennyire a vizet vagy alapból ilyen kemény. Most már megcsinálom a referencia merést is a sima csapvízen.

Alapjában véve NPT-ben pH-t nagyon sok minden befolyásolja, és teljesen természetes, hogy ilyen akváriumban nap közben is változik. (azért tipikusan nem olyan extrém gyorsan, hogy a halaknál gondot okozzon.)
Ilyen Estimative Index jellegű CO2 adagolt akváriumoknál szoktak bizonyos pH-értéket "kergetni", NPT-nél nem sok értelme van.

Ahogy a villany felkapcsol, a növények elég gyorsan elkezdik "kiszedni" a vízből a CO2-t, és emiatt a pH feljebb megy, illetve az első pár hétben (4-8) a pH változását a talaj is jelentősen befolyásolja.

A csapvíz tesztelésére van egy jó tipp: sok helyen a vízmű honlapján elég részletes mérések vannak fenn (és ezeket jobb esetben analitikai laborban végzik el...). Ha találsz egy mintavételi helyet, ami közel van hozzád, azt érdemes megnézni. Nemcsak a keménységet, hanem sokszor jelzik a (nehéz)fémek mennyiségét is (réz, ólom stb). (Javasolt határérték pl rézből inkább emberi fogyasztás szempontjából került meghatározásra, nem a garnélák szemszögéből. Garnélák már elég kis mennyiség esetén is kinyúlhatnak.).
 
Utoljára módosított:
Indítás utáni 18.nap:
Klor: 0
Ph: 7,6
Kh: 15
Gh: >14
No2: 0 mg/l
No3: 25 mg/l

Amint látjátok eltűnt a nitrit a vízből. Emellett a Ph is csökkenni kezdett. A parvulán kívül minden búrjánzik. (szerintem ez a talajból érkező co2-nek köszönhető).
Hirtelen felindulásból gondoltam hogy rakok bele egy zebra csigát, de attól tartva hogy lehetnek még ammónia tüskék jegeltem az ötletet.
 

Attachments

  • 2 hetes.jpg
    2 hetes.jpg
    164 KB · Megtekintések: 81
A parvulán kívül minden búrjánzik. (szerintem ez a talajból érkező co2-nek köszönhető).

Gratula, szépen összehoztad az akváriumot.
Eleocharis P.- nem aggódnék, a természetben ilyen mocsárszerű helyeken él pár cm vízben és gyakran "szárazra" is kerül. Valószínűleg a többi növényed sokkal jobban alkalmazkodott az akváriumodban levő körülményekhez. (Egyébként lehet, hogy az eleocharis is szép lassan növögetni fog, azért eleinte elég sok CO2 lehet ilyen akváriumban.)
 
Sziasztok!
Növekedést mutat a Parvula is, de ahogy többen prognosztizáltátok inkább felfelé, vagyis kevés fény éri :(
Ezért a világítás cseréjén gondolkodom. Emlékeztetőül: jelenleg egy 13 wattos Xilong világít gyári noname izzóval.

Szerintetek először csak az izzót cseréljem vagy a komplett világitást?

(én az izzó csere mellett vagyok mivel ősszel szeretnék még egy akit beállítani a jelenlegi mellé és majd a két aksira vennék egy chihiros ledet)
 
Hm...
Egy-két tő Laevigatum levele elkezdett átlátszóvá válni és sárgulni. Mikor közelebbről megnéztem valósággal szétesett a növény a kezemben. Az összes levél lehullott mikor kiemelten a gyökere pedig fonnyadt volt. A beteg töveket eltávolitottam.
Most pont nincs nálam Vízteszt, így nem tudok rámérni a vízre de kivancsi vagyok a nitrát szintre. Lehet teljesen kizabálta a növény 🤔
 
Hm...
Egy-két tő Laevigatum levele elkezdett átlátszóvá válni és sárgulni. Mikor közelebbről megnéztem valósággal szétesett a növény a kezemben. Az összes levél lehullott mikor kiemelten a gyökere pedig fonnyadt volt. A beteg töveket eltávolitottam.
Most pont nincs nálam Vízteszt, így nem tudok rámérni a vízre de kivancsi vagyok a nitrát szintre. Lehet teljesen kizabálta a növény 🤔
Az előfordulhat hogy a kemény víz mállasztja el a növények gyökerét és töveit? 3 hetes az akva, rámértem a vízre és a 6:1-ben teszt kvázi kiakadt olyan kemény volt a víz! Pozitívum hogy a nitrit továbbra is 0, a nitrát 25.

Lecseréltem a noname kínai izzót egy 9wattos 806lumenes 6400kelvines Samsung izzóra. Brutális a különbség!!!

Ezzel párhuzamosan lecsökkentettem a világított órák számát 12-ről 8-ra.
 

Attachments

  • IMG_20190222_125303.jpg
    IMG_20190222_125303.jpg
    257 KB · Megtekintések: 43
Az előfordulhat hogy a kemény víz mállasztja el a növények gyökerét és töveit? 3 hetes az akva, rámértem a vízre és a 6:1-ben teszt kvázi kiakadt olyan kemény volt a víz! Pozitívum hogy a nitrit továbbra is 0, a nitrát 25.

Lecseréltem a noname kínai izzót egy 9wattos 806lumenes 6400kelvines Samsung izzóra. Brutális a különbség!!!

Ezzel párhuzamosan lecsökkentettem a világított órák számát 12-ről 8-ra.

Nem, a kemény víz nem csinál ilyet. Ez nem sósav :). Masszívabb növényeknek a gyökerének rendben kell lennie, ha azt látod, hogy elrothadnak, feketednek (!) a gyökerek és a növények felúsznak a vízben az rossz jel. Walstad könyv ír erről, most kapásból nem emlékszem, mi okozhatja, de ha ez történik, utánanézhetek neked.

Szerintem helyezkedj várakozó álláspontra, és figyeld a növényeket. Ha egy kettő valamiért beadja a kulcsot, azzal ne foglalkozz, a lényeg a növények nagyobb része növekedjen és új hajtásokat hozzon.
Sok matatásnál is félremehet valami :). 8 óra alá ne menjél a világítással, ez nem a klasszikus low tech, amiben pár anubias világít magának gyertyával némi ecsetalga társaságában.
 
Utoljára módosított:
Back
Oldal tetejére