• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Fontos Víztesztek - teszteljünk!

Sziasztok!

Nincs egy hetes az aki, az ammónia teszt indítás óta bent van, de végig azt mutatja hogy nincs bent ammónia! Ez normális??
Seachem tartós teszt
Személy szerint én nem tartok 100-nak egyetlen tesztet sem. Az algásodásod, a halaid és a növényeid fogják igazán megmutatni, hogy mi a helyzet valójában. Ha tápozol rendesen /mikro, makro, fény, co2/ és nagyjából elkerül az alga, akkor gratula és valóban simán örülhetsz. Viszont egy hét még az ammóniának is kevés, ha csak nem szórtad a vízbe a hűtőd tartalmát a konyhából:eek::). Szóval ne igyunk előre a medve bőrére. Ha félsz az ammóniától, mert mondjuk több halad van, akkor vigyázz a túletetéssel, ügyelj a szűrésre, főleg a biológiaira, rendesen cserélj vizet, főleg az elején és esetleg próbálkozz meg egy kis baciteleppel hátha meggyorsítják a baktérium megtelepedést. Az egyetlen ami az elhullott szerves anyagból nem enged ammóniát keletkezni, mert fel dolgozza azt, az a baktérium. Viszont ha belevágsz a baktériumok telepítésébe, nagyon ügyelj az oxigénellátásra, főleg éjszaka (Én mondjuk csak éjszaka kapcsolom be, hogy a co2 ne húzzon ki a vízből a túl sok oxigén miatt, plusz szerintem nappal eleget termelnek a növények, míg sötétben semennyit.)
 
Személy szerint én nem tartok 100-nak egyetlen tesztet sem. Az algásodásod, a halaid és a növényeid fogják igazán megmutatni, hogy mi a helyzet valójában. Ha tápozol rendesen /mikro, makro, fény, co2/ és nagyjából elkerül az alga, akkor gratula és valóban simán örülhetsz. Viszont egy hét még az ammóniának is kevés, ha csak nem szórtad a vízbe a hűtőd tartalmát a konyhából:eek::). Szóval ne igyunk előre a medve bőrére. Ha félsz az ammóniától, mert mondjuk több halad van, akkor vigyázz a túletetéssel, ügyelj a szűrésre, főleg a biológiaira, rendesen cserélj vizet, főleg az elején és esetleg próbálkozz meg egy kis baciteleppel hátha meggyorsítják a baktérium megtelepedést. Az egyetlen ami az elhullott szerves anyagból nem enged ammóniát keletkezni, mert fel dolgozza azt, az a baktérium. Viszont ha belevágsz a baktériumok telepítésébe, nagyon ügyelj az oxigénellátásra, főleg éjszaka (Én mondjuk csak éjszaka kapcsolom be, hogy a co2 ne húzzon ki a vízből a túl sok oxigén miatt, plusz szerintem nappal eleget termelnek a növények, míg sötétben semennyit.)

Szia!

Első héten napi vízcsere, második hétben vagyok, 2 naponta vízcsere.
Bacter 100 van a táptalajon bőséggel, meg a szűrőbe is raktunk indításkor.
Állatok még nicsenek. Azt gondoltam hogy az ammónia kötelező jelleggel mindjárt az első héten megjelenik, és amíg el nem tűnik, addig nem mehet bele állat!
Most kezdtem el tápozni, a Co megy már elejétől kezdve, 1 bubi/sec.
 
A csepptesztek keménységnél általában jól mérnek. A problémák a vas, nitrit, nitrát tesztekkel vannak. Ott szoktak elhasalni a versenyzők.

Nekem elhasalt a keménység teszt :whistle:
Most vettem TDS mérőt, és kb. szikla keménységű a vizem.
 
Nekem elhasalt a keménység teszt :whistle:
Most vettem TDS mérőt, és kb. szikla keménységű a vizem.
Nem biztos, hogy az a sok minden, amit a mérőd mér, az mind keménység. És a hőmérséklet is csúnyán átvághatja a mérőt. Például ha csapból engedett meleg vizet mérsz, a kapott értéknek köze sem lesz a valósághoz. Vagy például amikor betegek voltak a halaim, kapott az akvárium egy evőkanál sót, és durván megugrott tőle a TDS. Közel a duplája lett, ha jól emlékszem. A növénytápok is emelik az értéket, még ha nem is ilyen drasztikusan.
 
A tds az a teljes oldott ásványianyag tartalom. A keménység pedig a kalcium és a magnézium ionok és különböző sóik mennyisége. Szóval, ahogy moszat is mondja, a tdsben több van:)
De növényesben szerintem amúgy is ez a fontosabb.
 
A reagens elszínezi a vizet, mi pedig a fotométerben leolvassuk az értéket. Az adott értékhez egy grafikonon le lehet olvasni, a pontos eredményt. Zseni a cucc egyébként ;)
 
80 körül van ez is. Tesztfüggő. Attól függ mennyi tesztert csapsz mellé. Ez a labor és a diy ötvözete. A komolyabb fotométerek 100 felett vannak inkább a 200-hoz közel. Már ami sok paraméteres és jó.
 
Sziasztok!
A segítségeteket szeretném kérni.
Az akváriumomban megszerettem volna mérni a vas mennyiségét, vettem JBL FE tesztet (http://www.aquaristik-zentrum.at/shop/media/images/popup/jbl_Fe_test_detail.jpg) de a reagens színe nem változik meg, alapból a reagens színe piros és ugyan olyan is marad. Ez most mit jelent sok, kevés vagy nem jó a teszt?
Ez érdekes. A JBL vas teszt reagense színtelen, csak akkor színeződik el, mikor hozzáadod a vízhez. Már ha van vas tartalma.
Lehet, hogy nem jó a teszt. Mikor jár le? Elképzelhető, hogy régi, vagy nem jól tárolták vagy valami egyéb gubanc, nem tudom.
 
És mit kóstál egy ilyen ketyere?

Nekünk egy Hitachi U-2900-as figyel a laborban. Ez majd' 10.000 EUR volt, kár hogy nem én fizettem... ;):ROFLMAO:

Viktor, Dani! Tudnátok nekem egy linket küldeni a készülékhez, akár PÜ-ben? Köszönöm! Szerk.: Mármint ahhoz a kedvezöbb árúhoz. :rolleyes:

Üdv: Robi
 
Sziasztok!
Szerintetek a Sera vagy a Panzi kh tesztje a megbízhatóbb. A Sera nálam KH: 8NK értékrt mér, a Panzi pedig KH:12 NK-t.
 
Sziasztok!

A csepegtetős tesztek megromlásához mennyi időre van szükség általánosságban? Elsősorban itt a Sera csepegtetős tesztek érdekelnének, mivel ezeket használom.
A dobozon a szavatossági idő 2013. május, viszont kb. 1,5-2 hónapja bontottam ki és használom
Szerintetek kidobjam a tesztet vagy a szavidő lejárta után is használható még valameddig?
 
Víztesztek - teszteljünk!

Egy akvárium vizében rengeteg mindent meg lehet mérni. Viszont a tesztek sokba kerülnek, és idõt sem keveset rabolnak el az életünkbõl. Ez az írás egy kis segítséget nyújt, hogy mit milyen helyzetben érdemes mérni, illetve melyek azok a tesztek, amelyekre ténylegesen szükségünk van. A mindent az egyben tesztcsíkok praktikusnak tûnnek, viszont a különbözõ értékekre más és más helyzetekben van szükség, így a mért értékek nagy része nem fontos. A színváltós papírcsíkok használata egyszerû, de a pontosságuk kevésbé megbízható a folyadéktesztekhez képest.

Keménység

A csapvíz keménységét ajánlott megmérni mielõtt bármit is elterveznénk. Ha nem akarunk másféle vizet keverni, akkor a csapvíz értékéhez kell igazítani a halválasztásunkat. Ha igazán kedvezni akarunk a növényeinknek, akkor érdemes lágyítani,ehhez szintén szükséges ismerni a kiindulási értékeket, és a bekevert cserevizet sem árt ellenõrizni. A csapvíz keménységét ajánlott negyedévenként újra mérni, mert néhány fokot oda-vissza változhat pár hónap alatt. Mérjük meg az összkeménységet és a változó keménységet is. Ha az utóbbi érték magasabb lesz, az nem mérési hiba, hanem problémát jelez, például szikes víznél tapasztalhatjuk ezt.

pH

A víz pH-ját alapvetõen meghatározza a változó keménység. Ha semmi más nem befolyásolja a pH-t, akkor a változó keménység ismeretében elõre meg lehet becsülni. A tiszta desztillált víz pH-ja 5-6 között van, mivel a levegõbõl CO2 oldódik bele, ami szénsavat képez. A tipikus kemény csapvíz pH-ja 7,5-8 körül van. Ha a várhatónál lúgosabb pH-t mérünk, az jelenthet nem megfelelõen lágyított vizet, és szikes víznél is megfigyelhetjük. Ha az élõlényeinknek igényei miatt megváltoztatjuk a pH-t, akkor érdemes rendszeresen tesztelni az akvárium vizét. A víz pH-ját felhasználhatjuk a CO2-szint meghatározásához az adott táblázat segítségével(szükséges a változó keménység értéke is).

Ammónia

Egy frissen berendezett növényes akváriumban igen magas lehet az ammóniaszint a kezdeti idõben a tápanyagdús talaj miatt. Ilyenkor még nem telepíthetünk halakat, és az akvárium kezdeti gondozását is befolyásolja. Az ammónia akkor jó, ha a teszt ki sem tudja mutatni. A késõbbiekben szûrõproblémák vagy bomló fehérjék(haltetem, túletetés) esetén várható az ammónia növekedése. Gyógykezelés mellett, karantén és szaporító akváriumokban is érdemes odafigyelni a mennyiségére. Ismeretlen eredetû algaproblémák esetén is érdemes ammóniaszintet mérni.

Nitrit

Mivel ammóniából jön létre, az ammóniaszint megnövekedését követi a nitritszint emelkedése. Ugyanazokat a problémákat jelzi, csak késõbb és hosszabb ideig. Egy egészséges növényzetû és jól szûrt akváriumban egy nagyobb ammóniamennyiség is eltûnik néhány óra alatt, a tesztek nem mutatják ki, ha nem azonnal végezzük a mérést. Ilyenkor a nitritszint megugrásából tudunk következtetni a korábbi ammóniacsúcsra. Egy új akváriumban az elsõ két hétben magasabb nitritszint várható. Ennek lecsökkenése jelzi, hogy a szûrés felkészült az elsõ halak érkezésére.

Nitrát

Ha nem EI szerint tápozunk, akkor nem árt, ha tesztekkel követjük a tápanyagok mennyiségét. A nitrát az egyik kritikus tápanyag, mivel túladagolva veszélyes az élõlényekre, és mivel nagy mennyiségben igénylik a növények, a hiánya is hamar gondot okoz. Halas akváriumokban könnyen felhalmozódhat, ilyenkor gyakoribb vagy erõsebb vízcserékre van szükség. Ragadozó halak akváriumában különösen oda kell rá figyelni, mert igen nagy mennyiségben termelik.

Vas

A vas az egyik legérzékenyebb tápanyag a vízben. Ha a vas mennyisége rendben van, akkor a többi mikroelem miatt sem kell aggódni.

Réz

A réz viszonylag gyakran fordul elõ a városi ivóvízben. Ha a ház vagy a környék csöveit nemrégen újították fel, akkor egészen magas értékeket is mérhetünk. Ez az érzékenyebb gerinctelenek, fõleg a garnélák tartásánál okoz gondot. Ha visszafogott tápozást használunk, akkor egy nagyobb rézmennyiség megzavarhatja a többi fémion felvételét, ezáltal hiánytüneteket okozhat.

TDS

A TDS mérõk a víz vezetõképessége alapján számítják az oldott anyagok koncentrációját. A kapott érték alapján durván meg lehet becsülni a keménységet. Viszont a mûszer nem tesz különbséget a keménység és a többi oldott anyag között, így durva tévedéseket is okozhat, ha kizárólag rá hagyatkozunk. Ha kialakult rutin szerint keverjük a lágyított és a csapvizet az akváriumhoz, akkor a TDS mérõ egyszerû és gyors ellenõrzést tesz lehetõvé. Az olcsóbb készülékek nem képesek kezelni a hõmérséklet változásait. Csak akkor adnak megbízható adatokat, ha pontosan ugyanolyan hõmérsékleten végezzük az összes mérést. Ezt a gyakorlatban nem lehet megvalósítani. A jó minõségû (és drága) készülékek mérik a hõmérsékletet és ehhez igazítják a TDS értéket.

Víztesztek a Green Aqua webáruházban
kredit: @Moszat
 
Utoljára módosított:
A TDS méréssel kapcsolatban lenne kérdésem.
Mégpedig ha adott műszer nem rendelkezik hőmérséklet korrekcióval. Ugye elvileg a mindig azonos hőmérsékleten történő mérés azért lenne fontos nekünk, mert különböző hőmérsékleteken más-más ionmozgékonyság fordul elő.
De ha van egy kalibráló folyadékunk amit azonos hőmérsékleten tartunk az 1 napja pihentetett vizünkkel, mely helységben ugyan ingadozik a hőmérséklet de így elviekben a két folyadék hőmérséklete is hasonlóan, gyakorlatilag ugyan úgy alakul.
Majd mérés/sózás előtt kalibráljuk a mérőnket a cserevízzel azonos hőmérsékletű kalibráló folyadékkal, akkor járható út marad az "elavultabb" készülék használata, vagy így is belefuthatunk nagy baklövésekbe?

Lehet kicsit értetlenül fogalmaztam, de remélem nagyjából érthető. :D

u.i.: Nálunk szinte kötelező még az RO víz pihentetése is. Mert a hálózatból a 10. emeleten sokszor a "hideg" víz is 28 fokos.
 
Utoljára módosított:
Sok helyen olvastam, hogy a különböző víztesztek más értéket mutatnak ugyanannál a víznél. Melyik gyártók vízteszteikben bízhatunk?
 
Sok helyen olvastam, hogy a különböző víztesztek más értéket mutatnak ugyanannál a víznél. Melyik gyártók víztesztiekben bízhatunk?

Nem szeretnék egy jó és rossz márka beszélgetésbe belemenni. Minden gyártónál vannak viszonylag megbízhatóan működő csepptesztek és kevésbé jók.
Ráadásul ott vannak a szavatosságok, pontatlanságok stb. Ha gyors általános teszt kell a nagyságrend belövésére, arra a merítő csíkos tesztek jók. A csepptesztek jobb eredményt adnak, de ha valami kritikus dolgot mérsz és nem hiszel a teszt eredményben, érdemes visszatesztelni egy másik gyártó termékével.
 
Back
Oldal tetejére