• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Tömeges garnéla pusztulás

Télen 23, nyáron 26-27 fok.
A nagy akvárium 28-29 fokos, de mindenki jól van benne.
A másik nano is 28 körül van és abban is minden rendben van.

Tapatalkkal küldve az én D5503 eszközömről

Érdekes kérdés ez a hőmérséklet. Remélem egyszer majd lesz módom ezt folyamatosan mérni, és az eredményt grafikonon megnézni. Kíváncsi vagyok hogy alakul a gyakorlatban, nem csak úgy ha néha rápillantok éppen mennyit mutat. Egész évben nem használok fűtést garnélás (Neocaridina) akváriumban, télen 22C az átlag. Ennyire fűtőm azt a szobát. Tavasszal és ősszel ingadozik, de akkor sem szokott 24C fölé emelkedni. Télen az ablakot is bukóra nyitva hagyom, még a leghidegebb éjszakán is. Igaz van redőny, de szeretem a friss levegőt.
A nyár a problémás, ugyanis éjjel sem szokott (tud) lehűlni 20C alá - vagy nagyon ritkán, akkor is 2-3 napra, időjárástól függően. Ez azt jelenti, hogy a kiindulási alap ennyi C, ehhez jön hozzá a nappali felmelegedéssel együtt járó akár 28-29C is! Nem szabad elfeledkezni a világításról sem, hiszen - nálam legalábbis - tojást lehetett volna sütni az armatúrákon. Azóta LED izzókra váltottam, alig melegszik. A levegőt ventilátorokkal mozgatom a helyiségben, sajnos így is van hogy 27C-ra emelkedik a víz hőmérséklete. Ha melegszik a víz, csökken a benne oldott oxigén mennyisége. Alapvetően ez még nem lenne baj, inkább az a gond hogy a víz éjjel sem tud visszahűlni néhány fokot. Nyáron fokozott óvatossággal kezelem a medencéket, pl. egy bent marad eleség elkezd bomlani, a víz melegebb, kevesebb az oxigén, amit a bomlás elvesz és máris kész a baj.
Amennyiben a vízértékeke rendben vannak: első körben beletennék egy porlasztókövet, a gázcsere segítése (fokozása) végett. Második körben - ha más nincs lehetőség - palackozott, lefagyasztott víz éjszakára (akkor úgysem nézed - nem zavaró a látványa - és reggelig maradhat; kiveszed, leöblíted vissza a fagyasztóba). Harmadszorra átporszívóznám az aljzatot, ha kevesebb bomló anyag marad a vízben, akkor az első két lehetőséggel együtt sok javulhat a helyzet.
 
Bocs, hogy megpróbáltam segíteni! Közel sem nyilvánvalóan kizárt... tekintve, hogy a red moor nem okoz ilyet, nem kezelik vegyszerrel, nincs kioldódó anyag, és 1348 akváriumban jelenleg is RM van, azt gondolom, hogy rossz felé kutakodsz.
Igen. Pont ezért kérem a segítségeteket, mert nekem már nincs több ötletem, hogy mi okozhatja. A hőmérsékletre és arra a többi dologra értettem, hogy kizárható amik a többi akváriumomban is megvannak, de ott nem okoznak semmilyen problémát. Ezeket az előzőekben felsoroltam.
Távol álljon tőlem, hogy bárkit is megbántsak, de, ha olyan tippeket adtok amik az előbbiek szerint kizárhatók, akkor semmivel sem kerülünk közelebb a megoldáshoz.
Pl. most is volt egy olyan feltevés, hogy a magas nitrát szint is okozhatja, pedig már a legelső hozzászólásomban megírtam, hogy az akvarisztikai víztesztekkel mérhető vízparaméterek rendben vannak, tehát a nitrát is.
Természetesen ettől függetlenül nagyon köszönöm a segítséget és örülök, hogy egyáltalán foglalkoztok a problémával.

Tapatalkkal küldve az én D5503 eszközömről
 
Érdekes kérdés ez a hőmérséklet. Remélem egyszer majd lesz módom ezt folyamatosan mérni, és az eredményt grafikonon megnézni. Kíváncsi vagyok hogy alakul a gyakorlatban, nem csak úgy ha néha rápillantok éppen mennyit mutat. Egész évben nem használok fűtést garnélás (Neocaridina) akváriumban, télen 22C az átlag. Ennyire fűtőm azt a szobát. Tavasszal és ősszel ingadozik, de akkor sem szokott 24C fölé emelkedni. Télen az ablakot is bukóra nyitva hagyom, még a leghidegebb éjszakán is. Igaz van redőny, de szeretem a friss levegőt.
A nyár a problémás, ugyanis éjjel sem szokott (tud) lehűlni 20C alá - vagy nagyon ritkán, akkor is 2-3 napra, időjárástól függően. Ez azt jelenti, hogy a kiindulási alap ennyi C, ehhez jön hozzá a nappali felmelegedéssel együtt járó akár 28-29C is! Nem szabad elfeledkezni a világításról sem, hiszen - nálam legalábbis - tojást lehetett volna sütni az armatúrákon. Azóta LED izzókra váltottam, alig melegszik. A levegőt ventilátorokkal mozgatom a helyiségben, sajnos így is van hogy 27C-ra emelkedik a víz hőmérséklete. Ha melegszik a víz, csökken a benne oldott oxigén mennyisége. Alapvetően ez még nem lenne baj, inkább az a gond hogy a víz éjjel sem tud visszahűlni néhány fokot. Nyáron fokozott óvatossággal kezelem a medencéket, pl. egy bent marad eleség elkezd bomlani, a víz melegebb, kevesebb az oxigén, amit a bomlás elvesz és máris kész a baj.
Amennyiben a vízértékeke rendben vannak: első körben beletennék egy porlasztókövet, a gázcsere segítése (fokozása) végett. Második körben - ha más nincs lehetőség - palackozott, lefagyasztott víz éjszakára (akkor úgysem nézed - nem zavaró a látványa - és reggelig maradhat; kiveszed, leöblíted vissza a fagyasztóba). Harmadszorra átporszívóznám az aljzatot, ha kevesebb bomló anyag marad a vízben, akkor az első két lehetőséggel együtt sok javulhat a helyzet.
Nem rossz gondolat ez sem, de azért azt észrevenném, ha oxigén hiány lenne. Valószínűleg a halak viselkedésén is látnám. Túletetve biztosan nincsenek és az aljzat sem koszos.
Ahogy már említettem, az összes akváriumomban nagyon hasonlók a körülmények és van egy hasonló méretű amiben szinte minden ugyanolyan (kivéve, hogy az köves scape) de mégsincs gond, csak ebben.
Igazából az egyetlen érdemleges különbség, amiről tudok, hogy ez fás, a többi meg köves. Még a növények is nagyjából megegyeznek.

Tapatalkkal küldve az én D5503 eszközömről
 
Igen. Pont ezért kérem a segítségeteket, mert nekem már nincs több ötletem, hogy mi okozhatja. A hőmérsékletre és arra a többi dologra értettem, hogy kizárható amik a többi akváriumomban is megvannak, de ott nem okoznak semmilyen problémát. Ezeket az előzőekben felsoroltam.
Távol álljon tőlem, hogy bárkit is megbántsak, de, ha olyan tippeket adtok amik az előbbiek szerint kizárhatók, akkor semmivel sem kerülünk közelebb a megoldáshoz.
Pl. most is volt egy olyan feltevés, hogy a magas nitrát szint is okozhatja, pedig már a legelső hozzászólásomban megírtam, hogy az akvarisztikai víztesztekkel mérhető vízparaméterek rendben vannak, tehát a nitrát is.
Természetesen ettől függetlenül nagyon köszönöm a segítséget és örülök, hogy egyáltalán foglalkoztok a problémával.

Tapatalkkal küldve az én D5503 eszközömről

Véletlenül nem esett bele valami? Gyerek nem dobhatott bele esetleg gyógyszert? A huzat nem vihetett bele szobai növényről levelet, virágszirmot ami mérgező lehetett?
 
Véletlenül nem esett bele valami? Gyerek nem dobhatott bele esetleg gyógyszert? A huzat nem vihetett bele szobai növényről levelet, virágszirmot ami mérgező lehetett?
Hát, ezek tök jó felvetések. Ezekre nem is gondoltam volna.
Mivel olyan az akvárium elhelyezése, beleesni nem igazán tud semmi sem. Bár nyitott a teteje, de elég valószínűtlen, hogy beleessen valami.
A gyerekek is elég nagyok már ahhoz, hogy tudják, hogy nem szabad semmit beledobni. Ez biztosan kizárható.
Arra viszont kíváncsi lennék, hogy mi az ami a halakon egyáltalán nem látszik meg, a garnéláknál viszont 100%-os pusztulást okoz 2-3 nap alatt, úgy, hogy nem látszik rajtuk semmilyen tünet. Úgy néz ki, hogy teljesen jól vannak, táplálkoznak, nyugodtak és mégis egymás után pusztulnak el.

Tapatalkkal küldve az én D5503 eszközömről
 
Hát, ezek tök jó felvetések. Ezekre nem is gondoltam volna.
Mivel olyan az akvárium elhelyezése, beleesni nem igazán tud semmi sem. Bár nyitott a teteje, de elég valószínűtlen, hogy beleessen valami.
A gyerekek is elég nagyok már ahhoz, hogy tudják, hogy nem szabad semmit beledobni. Ez biztosan kizárható.
Arra viszont kíváncsi lennék, hogy mi az ami a halakon egyáltalán nem látszik meg, a garnéláknál viszont 100%-os pusztulást okoz 2-3 nap alatt, úgy, hogy nem látszik rajtuk semmilyen tünet. Úgy néz ki, hogy teljesen jól vannak, táplálkoznak, nyugodtak és mégis egymás után pusztulnak el.

Tapatalkkal küldve az én D5503 eszközömről

Rovarirtó, szúnyogriasztó (akár elektromos is), parfüm, dezodor, hajlakk. Vannak ám opciók. Réz (=túltápozás).

Hozzáteszem: az akvarisztikai víztesztek közül a nitrát lutri, ha 5 mg/l-t mér, az lehet, hogy 40, lehet, hogy 17. Tapasztalat.
 
én nem zárnám ki a fát sem... előző akváriumba vettem egy fát kb. ugyanúgy nézett ki mint amiket eddig használtam. aztán szépen elkezdett elhullani az évek óta nevelgetett babaulti stripes állományom. Én sem tudtam semmi másra gondolni, így a maradék állományt gyorsan kimentettem egy másik nano-ba amiben neocaridinák voltak... és leállt az elhullás. Persze a fa az nem lesz többet használva most indítottam újra az akváriumot másik fável. Úgyhogy én nem zárnám ki azt hogy a fa a gond (persze ha 100% hogy red moor akkor lehet nem játszik, nekem szerintem valami kamu fát sikerült beszereznem).
Hőmérsékletről még annyit hogy nano-ban gyorsabban felmelegszik és lehül a víz, így lehet hogy ott kicsit feljebb ugrik a legmelegebb időszakban a hőmérséklet mint a nagyobb akváriumban.
 
Rovarirtó, szúnyogriasztó (akár elektromos is), parfüm, dezodor, hajlakk. Vannak ám opciók. Réz (=túltápozás).

Hozzáteszem: az akvarisztikai víztesztek közül a nitrát lutri, ha 5 mg/l-t mér, az lehet, hogy 40, lehet, hogy 17. Tapasztalat.
A felsoroltak közül egyik sem lehetséges, ha csak nem érte ilyesmi a fát és most kioldódik belőle.
Én még mindíg erre gyanakszom.
A tesztek tényleg nem teljesen megbízhatók, de többszöri mérések, összehasonlítások azért használhatóvá teszik. Egyébként az összes akváriumomban hasonlóak a mért szintek és egyáltalán nem magasak.
Rézzel nem érintkezik az akvárium semmilyen formában.

Tapatalkkal küldve az én D5503 eszközömről
 
Igen. Pont ezért kérem a segítségeteket, mert nekem már nincs több ötletem, hogy mi okozhatja. A hőmérsékletre és arra a többi dologra értettem, hogy kizárható amik a többi akváriumomban is megvannak, de ott nem okoznak semmilyen problémát. Ezeket az előzőekben felsoroltam.
Távol álljon tőlem, hogy bárkit is megbántsak, de, ha olyan tippeket adtok amik az előbbiek szerint kizárhatók, akkor semmivel sem kerülünk közelebb a megoldáshoz.
Pl. most is volt egy olyan feltevés, hogy a magas nitrát szint is okozhatja, pedig már a legelső hozzászólásomban megírtam, hogy az akvarisztikai víztesztekkel mérhető vízparaméterek rendben vannak, tehát a nitrát is.
Természetesen ettől függetlenül nagyon köszönöm a segítséget és örülök, hogy egyáltalán foglalkoztok a problémával.

Tapatalkkal küldve az én D5503 eszközömről
azok a tesztek nagyon sokat tévedhetnek.mértem különbözőekkel,nem is hasonlított az eredmény.
 
én nem zárnám ki a fát sem... előző akváriumba vettem egy fát kb. ugyanúgy nézett ki mint amiket eddig használtam. aztán szépen elkezdett elhullani az évek óta nevelgetett babaulti stripes állományom. Én sem tudtam semmi másra gondolni, így a maradék állományt gyorsan kimentettem egy másik nano-ba amiben neocaridinák voltak... és leállt az elhullás. Persze a fa az nem lesz többet használva most indítottam újra az akváriumot másik fável. Úgyhogy én nem zárnám ki azt hogy a fa a gond (persze ha 100% hogy red moor akkor lehet nem játszik, nekem szerintem valami kamu fát sikerült beszereznem).
Hőmérsékletről még annyit hogy nano-ban gyorsabban felmelegszik és lehül a víz, így lehet hogy ott kicsit feljebb ugrik a legmelegebb időszakban a hőmérséklet mint a nagyobb akváriumban.
Szerencsére a hőmérsékleteket elég stabilan tudom tartani. Max 1 fokot ingadozik.

Tapatalkkal küldve az én D5503 eszközömről
 
tedd át a fát egy másikba.2-3 nap múlva kiderül.
Sajnos több fa is van benne, de szerintem is ebbe az irányba kell elindulni.
Mivel nem akarom a többi akváriumot megmérgezni (ha egyáltalán erről van szó), inkább egy vödörben kísérleteznék a kivett fával. Csak az a baj, hogy sajnálom a garnélákat. Nem szívesen kísérleteznék rajtuk.
Az is nehezíti a dolgot, hogy a nagy fa rá van csavarozva az egyik kőre.
Lehet hogy a csavarok mérgezik a vizet? Rozsdamentes csavarokat használtam, de nem ismerem az anyagának az összetételét.

Tapatalkkal küldve az én D5503 eszközömről
 
Szerintem:
Nem tudom pontosan milyen fát használsz. Előfordulhat ,hogy a fát nem homokfúvással tisztítják meg hanem fémszórással akkor már előbb let volna talán gond . De ami valószínűbb a csavarok lesznek a hibások : minden saválló rozsdamentes, de nem minden rozsdamentes saválló . A fákat hegesztgetni talán jobb a fúrás – gyors kötözős módszer.
 
Hát, ezek tök jó felvetések. Ezekre nem is gondoltam volna.
Mivel olyan az akvárium elhelyezése, beleesni nem igazán tud semmi sem. Bár nyitott a teteje, de elég valószínűtlen, hogy beleessen valami.
A gyerekek is elég nagyok már ahhoz, hogy tudják, hogy nem szabad semmit beledobni. Ez biztosan kizárható.
Arra viszont kíváncsi lennék, hogy mi az ami a halakon egyáltalán nem látszik meg, a garnéláknál viszont 100%-os pusztulást okoz 2-3 nap alatt, úgy, hogy nem látszik rajtuk semmilyen tünet. Úgy néz ki, hogy teljesen jól vannak, táplálkoznak, nyugodtak és mégis egymás után pusztulnak el.

Tapatalkkal küldve az én D5503 eszközömről
Sajnos több fa is van benne, de szerintem is ebbe az irányba kell elindulni.
Mivel nem akarom a többi akváriumot megmérgezni (ha egyáltalán erről van szó), inkább egy vödörben kísérleteznék a kivett fával. Csak az a baj, hogy sajnálom a garnélákat. Nem szívesen kísérleteznék rajtuk.
Az is nehezíti a dolgot, hogy a nagy fa rá van csavarozva az egyik kőre.
Lehet hogy a csavarok mérgezik a vizet? Rozsdamentes csavarokat használtam, de nem ismerem az anyagának az összetételét.

Tapatalkkal küldve az én D5503 eszközömről

A csavar simán okozhatja, gondolom nem volt ráírva, hogy mitől lett rozsdamentes. Tudomásom szerint létezik kimondottan élelmiszeriparnak gyártott rozsdamentes acél, melyből nem oldódik ki semmi. Elképzelhető, hogy a micro, macro, co2, stb.. beindított valami kémiai folyamatot, amire a garnélák érzékenyek, de a halak nem.
 
Na, csak megfejtettem ezt a rejtélyt.
A garnélák halálát a DIY TS okozta.
A vízbontó rácsot saválló acélból készítettem, ami úgy tűnt, hogy jó. Nem szennyezte a vizet és nem fogytak az elektródák LÁTSZÓLAG!
Több hónap használat után, amikor az üveg tisztítása miatt kivettem, akkor összeroppant a rács. Szinte észrevétlenül, de elvékonyodott. Ez pedig azt jelenti, hogy működés közben beleoldódott a vízbe. Mivel ez az anyag többféle fémet is tartalmaz, valószínű, hogy vannak köztünk olyanok, melyek mérgezőek lehetnek a garnélák számára.
Már az első pusztuláskor gondoltam erre, így ki is vettem azonnal és vizet is cseréltem. Sajnos, valószínűleg a talajban, a fákban, a kövek pólusaiban maradt annyi, hogy tovább mérgezett. Ez tévesztett meg, mert így azt hittem, hogy mégsem ez a bűnös, így visszaraktam. Persze, így a következő garnéla csapat is elpusztult. A halakra soha, semmilyen hatással sem volt.
Amióta nincs benne, semmi gond nincs a garnélákkal.
Ja és az algák így sem viselkednek másképp, így nagyon úgy fest, hogy a DIY TS hatástalan volt az algákra.

Tapatalkkal küldve az én D5503 eszközömről
 
Na, csak megfejtettem ezt a rejtélyt.
A garnélák halálát a DIY TS okozta.
A vízbontó rácsot saválló acélból készítettem, ami úgy tűnt, hogy jó. Nem szennyezte a vizet és nem fogytak az elektródák LÁTSZÓLAG!
Több hónap használat után, amikor az üveg tisztítása miatt kivettem, akkor összeroppant a rács. Szinte észrevétlenül, de elvékonyodott. Ez pedig azt jelenti, hogy működés közben beleoldódott a vízbe. Mivel ez az anyag többféle fémet is tartalmaz, valószínű, hogy vannak köztünk olyanok, melyek mérgezőek lehetnek a garnélák számára.
Már az első pusztuláskor gondoltam erre, így ki is vettem azonnal és vizet is cseréltem. Sajnos, valószínűleg a talajban, a fákban, a kövek pólusaiban maradt annyi, hogy tovább mérgezett. Ez tévesztett meg, mert így azt hittem, hogy mégsem ez a bűnös, így visszaraktam. Persze, így a következő garnéla csapat is elpusztult. A halakra soha, semmilyen hatással sem volt.
Amióta nincs benne, semmi gond nincs a garnélákkal.
Ja és az algák így sem viselkednek másképp, így nagyon úgy fest, hogy a DIY TS hatástalan volt az algákra.

Tapatalkkal küldve az én D5503 eszközömről
Sajnálom a történteket, és köszönöm az info-t. Nekem is megfordult a fejemben hasonló készülék készítése, de szerencsére idejében jött a figyelmeztetésed. Persze még az is kérdés, hogy a saválló mennyire saválló? Van élelmiszer ipari felhasználásra gyártott anyag is. Nem tudom, mi a különbség a "sima" és az élelmiszer ipari között? Illetve, hogy a tiéd milyen volt? (valószínűleg te sem tudod)
Másik fontosság, hogy az algára nincs hatással! Végigolvastam a Chirio topic-ot, és ott erősen az ellenkezője volt a tapasztalat. Szerintem sem az oxigén, sem a hidrogén atomok nem tudják, hogy DIY vagy márkás készülék szakítja-e őket szét. Tehát nem itt lehet az eb elhantolva...
 
Sajnálom a történteket, és köszönöm az info-t. Nekem is megfordult a fejemben hasonló készülék készítése, de szerencsére idejében jött a figyelmeztetésed. Persze még az is kérdés, hogy a saválló mennyire saválló? Van élelmiszer ipari felhasználásra gyártott anyag is. Nem tudom, mi a különbség a "sima" és az élelmiszer ipari között? Illetve, hogy a tiéd milyen volt? (valószínűleg te sem tudod)
Másik fontosság, hogy az algára nincs hatással! Végigolvastam a Chirio topic-ot, és ott erősen az ellenkezője volt a tapasztalat. Szerintem sem az oxigén, sem a hidrogén atomok nem tudják, hogy DIY vagy márkás készülék szakítja-e őket szét. Tehát nem itt lehet az eb elhantolva...
Ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy milyen saválló acélból készült, mert mindegyik tartalmaz olyan fémeket amelyeket a garnélák nem viselnek el.
Természetesen magától semmi sem oldódik ki belőle, függetlenül attól, hogy milyen fajta, de az elektromos áram hatására igen.
Az algákra lehet hatással, csak azt mondom, hogy az én akváriumomban, nem tapasztaltam ilyen jellegű változást. Talán annyit, hogy az üvegen hamarabb jelentkezik a pontalga, de szerintem ez is csak amiatt van, hogy télen laposabban süt be a nap és eléri az akváriumot is. A pontalgára úgy tudom, hogy amúgy sincs hatással.

Tapatalkkal küldve az én D5503 eszközömről
 
Na, csak megfejtettem ezt a rejtélyt.
A garnélák halálát a DIY TS okozta.
A vízbontó rácsot saválló acélból készítettem, ami úgy tűnt, hogy jó. Nem szennyezte a vizet és nem fogytak az elektródák LÁTSZÓLAG!
Több hónap használat után, amikor az üveg tisztítása miatt kivettem, akkor összeroppant a rács. Szinte észrevétlenül, de elvékonyodott. Ez pedig azt jelenti, hogy működés közben beleoldódott a vízbe. Mivel ez az anyag többféle fémet is tartalmaz, valószínű, hogy vannak köztünk olyanok, melyek mérgezőek lehetnek a garnélák számára.
Már az első pusztuláskor gondoltam erre, így ki is vettem azonnal és vizet is cseréltem. Sajnos, valószínűleg a talajban, a fákban, a kövek pólusaiban maradt annyi, hogy tovább mérgezett. Ez tévesztett meg, mert így azt hittem, hogy mégsem ez a bűnös, így visszaraktam. Persze, így a következő garnéla csapat is elpusztult. A halakra soha, semmilyen hatással sem volt.
Amióta nincs benne, semmi gond nincs a garnélákkal.
Ja és az algák így sem viselkednek másképp, így nagyon úgy fest, hogy a DIY TS hatástalan volt az algákra.

Tapatalkkal küldve az én D5503 eszközömről

Ha esetleg meggondolod magad és még megpróbálsz egy kísérlettett, akkor vannak apró tényezők, amit én tapasztaltam. Ahogyan @elektrorudi mondta hogy titánból szoktak ezek lenni. Nos ilyet nem fogunk találni (könnyen). Én is próbálkoztam sok mindennel, és most is használom, és ilyen (elhullás) gondom nem volt.
Apróságok amire figyelmes lettem:
- próbálkoztam teaszűrővel (ennek túl aprók a lyukak és hamar eltömődnek a oxidációtól)
- rozsdamentes tésztaszűrővel (fix, hegesztett) szintén nagy volt a oxidáció, és minden nap meg kellett ráznom, (rengeteg rozsda retek hullott le a akvárium aljára) ahhoz hogy működjön, és heti tisztítást igényelt. És gyorsan el is kopott .
- tisztítani nem túl jó ötlet, ha ere szorul, akkor inkább csere, mert ettől is hamarabb oxidálódik.
- a forrasztás (ez volt ami legelőször éget el) meg működés közben, szerintem ontja a ont magából
- tápot 3 félét próbáltam 9V, 12V 1A, 12V 2A
- a kábel ne legyen rézből (táp és háló közt)
- a 2 háló közti távolság is számit.
Ami most bevált, szintén rozsdamentes tésztaszűrő (amit a Spar-ban lehet kapni):), de ez nem fix, ez már az a fajta amiből ki lehet húzni a szálakat és nem túl apró lyukú. A körháló átmérője 35mm ,a kábel nincs ráforrasztva, csak fogóval rányomva, 12V táp 3.5A. Az előző scapebe hónapokig működött úgy hogy nem nyúltam hozzá, mert el is felejtkeztem róla. A scape vége felé vettem egyszer észre hogy még nagyon is jól működött (videót is raktam fel ). Most a új scapebe újat csináltam, vagyis kicseréltem a hálót, és azóta is működik, november 4ike óta. Akvárium 126l és a kicsibe(18l) is volt, de ott csak 24mm-es, és tápnak elég volt 1A.
Ha mégis rászánod magad, akkor egy befőttes üvegben próbáld ki, akvárium vízzel.
 
Ha esetleg meggondolod magad és még megpróbálsz egy kísérlettett, akkor vannak apró tényezők, amit én tapasztaltam. Ahogyan @elektrorudi mondta hogy titánból szoktak ezek lenni. Nos ilyet nem fogunk találni (könnyen). Én is próbálkoztam sok mindennel, és most is használom, és ilyen (elhullás) gondom nem volt.
Apróságok amire figyelmes lettem:
- próbálkoztam teaszűrővel (ennek túl aprók a lyukak és hamar eltömődnek a oxidációtól)
- rozsdamentes tésztaszűrővel (fix, hegesztett) szintén nagy volt a oxidáció, és minden nap meg kellett ráznom, (rengeteg rozsda retek hullott le a akvárium aljára) ahhoz hogy működjön, és heti tisztítást igényelt. És gyorsan el is kopott .
- tisztítani nem túl jó ötlet, ha ere szorul, akkor inkább csere, mert ettől is hamarabb oxidálódik.
- a forrasztás (ez volt ami legelőször éget el) meg működés közben, szerintem ontja a ont magából
- tápot 3 félét próbáltam 9V, 12V 1A, 12V 2A
- a kábel ne legyen rézből (táp és háló közt)
- a 2 háló közti távolság is számit.
Ami most bevált, szintén rozsdamentes tésztaszűrő (amit a Spar-ban lehet kapni):), de ez nem fix, ez már az a fajta amiből ki lehet húzni a szálakat és nem túl apró lyukú. A körháló átmérője 35mm ,a kábel nincs ráforrasztva, csak fogóval rányomva, 12V táp 3.5A. Az előző scapebe hónapokig működött úgy hogy nem nyúltam hozzá, mert el is felejtkeztem róla. A scape vége felé vettem egyszer észre hogy még nagyon is jól működött (videót is raktam fel ). Most a új scapebe újat csináltam, vagyis kicseréltem a hálót, és azóta is működik, november 4ike óta. Akvárium 126l és a kicsibe(18l) is volt, de ott csak 24mm-es, és tápnak elég volt 1A.
Ha mégis rászánod magad, akkor egy befőttes üvegben próbáld ki, akvárium vízzel.
Javaslom, hogy ezt a hozzászólásodat másold át a DIY topikba is! Biztos van akinek hasznára válna.
A lerakódások képződését a rendszeres polaritás cserével teljesen meg lehet akadályozni. Nekem is teljesen karbantartásmentes volt.
Ettől függetlenül, hangsùlyozom, hogy a rozsdamentes ill. saválló ötvözet alkotòelemei beleoldódnak az akvárium vizébe. Nálam a halakra nem volt hatással, de a garnélák elpusztultak tőle, úgyhogy csak óvatosan a rozsdamentes acéllal. A titán lenne igazán alkalmas erre, de ennyi erővel egyszerűbb venni egy gyárit.

Tapatalkkal küldve az én D5503 eszközömről
 
Javaslom, hogy ezt a hozzászólásodat másold át a DIY topikba is! Biztos van akinek hasznára válna.
A lerakódások képződését a rendszeres polaritás cserével teljesen meg lehet akadályozni. Nekem is teljesen karbantartásmentes volt.
Ettől függetlenül, hangsùlyozom, hogy a rozsdamentes ill. saválló ötvözet alkotòelemei beleoldódnak az akvárium vizébe. Nálam a halakra nem volt hatással, de a garnélák elpusztultak tőle, úgyhogy csak óvatosan a rozsdamentes acéllal. A titán lenne igazán alkalmas erre, de ennyi erővel egyszerűbb venni egy gyárit.

Az, hogy a halak túlélték, nem jelenti azt, hogy nem volt rájuk hatással. Pl egy tanulmányban réznek kitett halak többet úszkáltak, mint a kontrol csoport. Ez akár egészségesnek is tűnhet. Az, hogy a fémek mennyire mérgezőek, nagyon sok dologtól függ, de szerintem alapjában véve nem jó ilyen dolgokat az akváriumba lógatni, mert előbb-utóbb problémát okozhatnak. Alacsonyabb pH, lágy víz kedvezhet a fém mérgezésnek. Ivadékok, növekedésben levő halaknál veszélyesebb lehet. Mulm (DOC) csökkentheti a nehézfém mérgezés esélyét ("Hiper tiszta, steril" akváriumok hátrányban ;)).

Érdemes elolvasni az eredeti, angol Walstad könyvet, fém mérgezésről elég sok információ van benne. Ha olvastad volna, akkor lehet, hogy ezt megúsztad volna....Az ott leírtak alapján eszembe sem jut fémeket rakni az akváriumba. (pár kivételtől eltekintve)

Egy táblázat is szerepel a könyvben, melyik fém mennyire mérgező. Ezek közül sok bevonatokban is lehet. (Nikkel, cink, ...)

Régen (?) algaölőben is lehetett pl réz, remélem ezeket már betiltották.

Amit érdemes figyelembe venni, hogy a talajt is el lehet szennyezni, és "időzített bombaként" jelen lehet a fém az akváriumban.

@Szabó Henrik
 
Utoljára módosított:
Back
Oldal tetejére