• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Tetratec szűrők javítása

racoon

Kertész szaki
Sziasztok!
Ebben a bejegyzésben szeretném veletek megosztani a külső szűrőm javításának "rövid" történetét, amely remélhetőleg segítségetekre lesz, ha hasonló problémával találkoztok.
 
Sziasztok!

Bizonyára már sokatoknak okozott bosszankodást, hogy ereszt a külső szűrőtök a tömítőgyűrűk hibája miatt. Amikor én ezzel a problémával szembesültem, csak néhány hozzászólást találtam ezzel kapcsolatban a fórumon, így úgy gondoltam ezeket összegyúrva, és a saját tapasztalataimmal kiegészítve írok egy blogbejegyzést, hogy ezzel segítsem a hozzám hasonló, kétbalkezes akvaristákat a Tetratec külső szűrők ezen hibájának javításában. (Előre is elnézést, ha néhol nem túl szakszerűen fogalmaztam)
A szűrők legtöbbször a nem megfelelően karbantartott tömítőgyűrűk miatt kezdenek el ereszteni. Ez könnyen megelőzhető, ha a karbantartások alkalmával szilikonzsírral, vagy vazelinnel átkenjük azokat. Sajnos a Tetratec szűrőknél a légtelenítő tömítése jól el van rejtve a szűrőházban, így azt szinte lehetetlen karbantartani. Esetleg szilikonspay-rel lehetséges a nyomógomb mellett kenőanyagot bejuttatni a tömítéshez, de ez is elég nehézkes.

Ha a szűrő elkezd ereszteni, az legtöbbször ugyanazon a helyen, a szivattyúházat és a vödröt összefogó, lezáró kapcsok mellett történik. Ezt a jelenséget okozhatja a szivattyúházon (fejen) lévő nagy tömítés, az adapteren lévő tömítések, vagy a légtelenítő gombján lévő tömítés hibája. A javításhoz azonban meg kell határozni, hogy pontosan melyik tömítőgyűrűvel van probléma. Ehhez én a következő módszert használtam:

•Vágtam pár darab vékony papírcsíkot, majd ezeket a fej tömítése, és az adapter tömítései fölé ragasztottam celluxszal
•Elindítottam a szűrőt, majd megvártam, hogy elkezdjen ereszteni
•A leállítás után szétszedtem a szűrőt, és megnéztem, hogy hol lett vizes a papír.
•Ahol vizes lett, ott van probléma a tömítéssel. Ha mindegyik száraz maradt, akkor a légtelenítőnél ereszt a szűrőnk.

Fejtömítést forgalmaz a Tetra a szűrőihez, viszont az adapteren lévő tömítőgyűrűt külön nem, csak az adapterrel együtt árul. Érdemes benézni a közeli tömítőgyűrűket forgalmazó boltokba, hisz itt nagy valószínűséggel fogunk találni az adapterre passzoló gyűrűt, és így pár száz forintból megúszhatjuk az javítást.

Ha azonban a légtelenítő ereszt, egy kicsit macerásabb a helyzet, hiszen ennek a javításához szét kell szerelnünk a szűrő fejét. Ehhez először ki kell vennünk az adaptert, majd el kell távolítanunk 6 db csillag fejű csavart. Ebből 2 db található felül, a rögzítő kapcsok alatt, 4 db pedig alul, a fej négy különböző sarkában. Ha ez megvan, egyszerűen csak le kell emelnünk a borítást, és láthatóvá válik a motor és a légtelenítő gombja is.
haz.jpg
A szűrőház a burkolat nélkül
A légtelenítő gombja bajonettzárral van rögzítve a légtelenítő házába. Azaz csak el kell csavarnunk az óramutató járásával ellentétesen és már szét is szedtük a légtelenítőt (nem kell megijedni, ha hirtelen szétugrik, mivel a benne lévő rugó szét fogja nyomni).
g%2520%25281%2529.jpg
A légtelenítő háza a nyomógombja nélkül
legtelenito_levalasztva.jpg
A leszerelt nyomógomb
Én az első alkalommal túlságosan belejöttem a szerelésbe, és a légtelenítő házát is leszereltem, persze a javításhoz ezt nem szükséges eltávolítani.
szetszedve.jpg
A légtelenítő darabokban
leszerelve.jpg
A légtelenítő helye​
Keressük meg a légtelenítő gombján a tömítőgyűrűt, majd kenjük át szilikonzsírral, vagy szükség esetében cseréljük ki.
tomites.jpg
A légtelenítő gombja a tömítőgyűrűvel
Mivel én a szűrő légtelenítő funkcióját nem használom, ezért beragasztottam FBS-sel a gyűrű alatt a gombot. De ha biztosra akarunk menni, egy gumidarabbal is beragaszthatjuk a légtelenítő házán lévő rést, ahol a víz befolyik (4.képen pirosan karikázva).
ragsztva.jpg
Nyomógomb beragasztva​
Ha végeztünk, szereljük össze a szűrőt (ragasztás esetében várjuk egy-két órát, míg a ragasztó megköt), és teszteljük le, hogy sikerült e a javítás.
Ha beragasztottátok a légtelenítő gombját a következő módszerrel, a cső megszívása nélkül, könnyen fel lehet tölteni a szűrőt:
• elzárod a beszívó ág csapját
• a beszívó ág csövét teleöntöd vízzel
• visszacsatlakoztatod a csövet a beszívóra, majd megnyitod a beszívó ágat. A csap megnyitásakor keletkezik egy kis szívó hatás, ami elég ahhoz, hogy meginduljon a víz a szűrőbe (ha az akvárium rendesen fel van töltve).
• a feltöltődött szűrőt bedugod a konnektorba
Remélem sokatoknak segítségére lesz ez a kis iromány a javításhoz. Ha esetleg valamit kifelejtettem, vagy rosszul írtam volna, kérem kommenteljetek és javítsatok ki.
Üdv: Racoon
 
Sziasztok!

Jó lett racoon!

Természetesen garancia időn túli problémáknál jön szóba a házi (szűrőfej szétszedés (kihúzott dugvillával)) barkács mert egyébként ugrik a jótállás!

A.ttila
 
Sziasztok!

Jó lett racoon!

Természetesen garancia időn túli problémáknál jön szóba a házi (szűrőfej szétszedés (kihúzott dugvillával)) barkács mert egyébként ugrik a jótállás!

A.ttila

Igen, tudom. Nálam a garancia lejárta előtt pár nappal jött elő a probléma, de sajnos már nem tudtam visszavinni.:banghead: :)
 
Igen, tudom. Nálam a garancia lejárta előtt pár nappal jött elő a probléma, de sajnos már nem tudtam visszavinni.:banghead: :)
Ezt nevezik tervezett elavulásnak, mikor a gari közelében romlik el a készülék, én a telefonommal voltam ugyanígy csak ott már késő volt. Tervezőmérnök ilyenkor veszi fel a bónuszt.
 
Ezt nevezik tervezett elavulásnak, mikor a gari közelében romlik el a készülék, én a telefonommal voltam ugyanígy csak ott már késő volt. Tervezőmérnök ilyenkor veszi fel a bónuszt.

Erről a Villanykörte összeesküvés c. film jut eszembe... Azért el kell ismerni, hogy ennél pontosabban már ki sem tudták volna számolni, hogy mikor krepáljon be.
 
Ne idézzünk nagyon hosszú hsz.-eket. Köszi. Inadsz

A tömítéseket kezelt anyagokkal (zsír, szilikon) nem okozol szennyezést a vízben?
 
A tömítéseket kezelt anyagokkal (zsír, szilikon) nem okozol szennyezést a vízben?

Szia!
A szilikonzsirnak több fajtája van,ezért azt meg kell nézni,hogy milyen fajtát veszel.A hagyományos szzsir teljesen jó.Az élőlényeknek nincs baja tőle.Azt nem tudom,h okozhat e hártyát a viz felszinen.
 
no ,én is átestem a Tetra szivárgásos átkán. Tegnap óta szoptam vele. Mostanra helyreállt a dolog. A légtelenítő kiiktatása után az adapterrel kinlódtam. Szétszedtem, takarítottam, összeraktam ,szidkozódtam, átkozódtam, szétszedtem ,tömítést cseréltem stb. Végül az adaptert is leegyszerüsítettem a tömítések és a hibák elkerülése végett. Beragasztottam azt is. Mostmár minimálisra szűkítettem a lehetséges hibákat. Hihetetlen, mennyi tömítést szuszakoltak az egész szűrőbe. Elment a kedvem a tetra szűrőktől egy életre. Annyi haszna volt, hogy mostmár ismerem a szűrő minden porcikáját és tudom, hogy mit hogyan lehet orvosolni.
 
no ,én is átestem a Tetra szivárgásos átkán. Tegnap óta szoptam vele. Mostanra helyreállt a dolog. A légtelenítő kiiktatása után az adapterrel kinlódtam. Szétszedtem, takarítottam, összeraktam ,szidkozódtam, átkozódtam, szétszedtem ,tömítést cseréltem stb. Végül az adaptert is leegyszerüsítettem a tömítések és a hibák elkerülése végett. Beragasztottam azt is. Mostmár minimálisra szűkítettem a lehetséges hibákat. Hihetetlen, mennyi tömítést szuszakoltak az egész szűrőbe. Elment a kedvem a tetra szűrőktől egy életre. Annyi haszna volt, hogy mostmár ismerem a szűrő minden porcikáját és tudom, hogy mit hogyan lehet orvosolni.

Üdv a klubban :) Igaz más típusú külső szűrővel nincs tapasztalatom, de szerintem amelyiken van légtelenítő, ott is kb ennyi tömítés van, és ugyanígy kijöhetnek a szivárgásos problémák.
 
Üdv a klubban :) Igaz más típusú külső szűrővel nincs tapasztalatom, de szerintem amelyiken van légtelenítő, ott is kb ennyi tömítés van, és ugyanígy kijöhetnek a szivárgásos problémák.

az adapterra gondoltam tömítések terén 6db van benne. A légtelenítőben 2 + 1 fejtömítés. Túl van bonyolítva. Te is jól tudod, hogy a légtelenítő hány darabból áll. Szerintem az alapot nem is kellett volna csavarosra csinálni, hanemmehetett volna egybe a házzal. így -1 tömítés lett volna. Na mindegy, csak felhúztam magam, hogy szivat egy szűrő :LOL:
 
Üdv a klubban :) Igaz más típusú külső szűrővel nincs tapasztalatom, de szerintem amelyiken van légtelenítő, ott is kb ennyi tömítés van, és ugyanígy kijöhetnek a szivárgásos problémák.

Szerintem még szerencsétek van,hogy ilyen könnyen, és olcsón megjavítható. Eheim prof 3-asom van, ott , nem külön pumpa van, hanem maga a fejben lévő szivattyú mozdul lefelé amikor lenyomom a feltöltőgombot, zárószelep meg az áramlásmérő alja. A tömítettséget ha jól emlékszem valami egyedi gumimembrán biztosítja, amit még a pótalkatrész listán sem látok.
 
Sziasztok!

Senkit nem akarok megsérteni, de szerintem egy garnitúra tömítéskészletet kell tartani otthon és időnként cserélni kell. Ez a minimum, és nem akkor kell futkosni, meg szidni a szűrőt amikor baj van. Fel kell készülni előre, ezek ugyan is olyan alkatrészek, amiket időközönként cserélni kell!Ráadásul, a legkényesebb pontja az akinak, ha ez behal, órákon belül nagy baj lehet belőle. Világítás nélkül napokig elvan, na de szűrés nélkül? Szóval itt kéne biztonsági tartaléknak lennie! Olajcserére se akkor visszük az autót, amikor besült a motor, aztán szidjuk milyen vackot vettünk.

Kár ez a nagy felhajtás. Nekem van mindkét szűrőhöz tömítéskészletem, rotorom, kerámiatengelyem, mert ugye ezt könnyen el tudom törni, illetve ha ereszt rögtön tudom cserélni. Nem egy nagy összeg, főleg ha ahhoz viszonyítom, ha mondjuk elázik a parkett, szőnyeg, bútor, és még az akiban az élővilág is megsínyli.

Én nem írogatom tele a fórumot, hogy ilyen vacak a szűrőm, meg mekkorákat szívok vele, pedig javítottam már őket, de apróság az egész, tömítést cseréltem.Tudni kell semmi nem örök, vannak időszakosan cserélendő alkatrészek, és van ami tönkremehet. Ha felkészült vagy , nem érhet meglepetés!
Én évente cserélem a tömítéseket, ha ereszt ha nem- a szűrőt nem csak takarítani kell, de karbantartani is.
És ez mind nem a szűrő hibája.

Beszélhetünk, tervezett avulásról, de ez badarság, az olajcsere se tervezett avulás;) hanem karbantartás! E nélkül a Ferrari is ócskavasként végezné!

Vik pont múltkorában cserélt tömítést az ADA szűrőben, pedig nem eresztett, csak megelőzte a bajt;) és "leszervizelte a szűrőt"-pedig az ADA!
 
az adapterra gondoltam tömítések terén 6db van benne. A légtelenítőben 2 + 1 fejtömítés. Túl van bonyolítva. Te is jól tudod, hogy a légtelenítő hány darabból áll. Szerintem az alapot nem is kellett volna csavarosra csinálni, hanemmehetett volna egybe a házzal. így -1 tömítés lett volna. Na mindegy, csak felhúztam magam, hogy szivat egy szűrő :LOL:

Huh, na várjunk csak... (n)
Neked milyen tetratec-d van? Nálam az ex700-ban van 2db (1+1) tömítés az adapteren, egy a légtelenítőben,egy a fejen. Az 1200-ban pedig 2+2 van az az adapteren. Valaki az egyik fórumon azt írta, hogy van a csapokban is 1-1 tömítés (700-ban biztos nem láttam, 1200-ben azt hiszem van). Ha jól tudom 1-2 éve újított a tetra a szűrőin. Ezek adapterein már két nyitó kar van,és lehet rápakoltak egy két plusz tömítést is. Neked véletlenül nem ebből az új szériából van szűrőd??
Nálam amióta eresztett, azóta alatta van az edény, de hát a szekrényben nem látszik...
Egyébként elég erőteljesen gondolkodok rajta, hogy ha ez tönkremegy, szerzek egy Eheim Classic-ot, kicsit feltuningolom a szűrőtartályt, aztán had szóljon :)
 
Sziasztok!

Senkit nem akarok megsérteni, de szerintem egy garnitúra tömítéskészletet kell tartani otthon és időnként cserélni kell. Ez a minimum, és nem akkor kell futkosni, meg szidni a szűrőt amikor baj van. Fel kell készülni előre, ezek ugyan is olyan alkatrészek, amiket időközönként cserélni kell!Ráadásul, a legkényesebb pontja az akinak, ha ez behal, órákon belül nagy baj lehet belőle. Világítás nélkül napokig elvan, na de szűrés nélkül? Szóval itt kéne biztonsági tartaléknak lennie! Olajcserére se akkor visszük az autót, amikor besült a motor, aztán szidjuk milyen vackot vettünk.

Kár ez a nagy felhajtás. Nekem van mindkét szűrőhöz tömítéskészletem, rotorom, kerámiatengelyem, mert ugye ezt könnyen el tudom törni, illetve ha ereszt rögtön tudom cserélni. Nem egy nagy összeg, főleg ha ahhoz viszonyítom, ha mondjuk elázik a parkett, szőnyeg, bútor, és még az akiban az élővilág is megsínyli.

Én nem írogatom tele a fórumot, hogy ilyen vacak a szűrőm, meg mekkorákat szívok vele, pedig javítottam már őket, de apróság az egész, tömítést cseréltem.Tudni kell semmi nem örök, vannak időszakosan cserélendő alkatrészek, és van ami tönkremehet. Ha felkészült vagy , nem érhet meglepetés!
Én évente cserélem a tömítéseket, ha ereszt ha nem- a szűrőt nem csak takarítani kell, de karbantartani is.
És ez mind nem a szűrő hibája.

Beszélhetünk, tervezett avulásról, de ez badarság, az olajcsere se tervezett avulás;) hanem karbantartás! E nélkül a Ferrari is ócskavasként végezné!

Vik pont múltkorában cserélt tömítést az ADA szűrőben, pedig nem eresztett, csak megelőzte a bajt;) és "leszervizelte a szűrőt"-pedig az ADA!

én személyszerint cseréltem a tömítést és előzőleg is kenőszappant használtam minden szétszedésnél, tehát ápolva voltak a tömítések. Mégis eresztett. ilyenkor mi van?
 
én személyszerint cseréltem a tömítést és előzőleg is kenőszappant használtam minden szétszedésnél, tehát ápolva voltak a tömítések. Mégis eresztett. ilyenkor mi van?

Ez rejtély- nálam még nem fordult elő. Hány éves a szűrőd??
 
Én nem írogatom tele a fórumot, hogy ilyen vacak a szűrőm, meg mekkorákat szívok vele, pedig javítottam már őket, de apróság az egész, tömítést cseréltem.

Szerintem nincs azzal semmi baj, ha leírjuk, kinek, hol ,merre, meddig szivárgott a szűrője. Így legalább tudják mire számítsanak azok, akiknél még nem jött elő ilyen jellegű probléma. A legtöbb esetben tényleg apróság egy tömítés csere, azonban az elég bosszantó, hogy pl. tetra a fej tömítésén kívül mást nem is forgalmaz. Anno elég sokat futkostam, hogy nem kelljen már az egész adaptert lecserélni egy hibás tömítés miatt.

Én évente cserélem a tömítéseket, ha ereszt ha nem- a szűrőt nem csak takarítani kell, de karbantartani is.
Ebben teljesen igazad van. Nekem a legfőbb problémám inkább az, hogy kicsit túlbonyolítják a szűrők felépítését. Egy fejtömítést nem problémás cserélni, inkább azokkal a dolgokkal van a gond, amiket jól elrejtenek a szűrőben pl. légtelenítő tömítése. Minél bonyolultabb a felépítése és minél több részből áll, annál nagyobb a meghibásodás lehetősége. Ezért is olyan jó az általad említett ADA szűrő, ahol ha esetleg ereszt a cucc (aminek ugyebár a lehetősége konvergál a nullához :)), lecserélsz egy tömítést (szerintem több nincs is benne) és kész.
 
Back
Oldal tetejére