• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Tápozás low-techben

Az elmúlt 15-20 évben az ő véleménye is folyamatosan formálódik, ha valaki pl a 8-10 évvel ezelőtti hozzászólásait olvassa pl ez jól látszik.
Sok tapasztalat alapján, fórumos vagy épp divatirányzatok alapján, vagy mert a szokásos amerikai "letolunk mindenkit izomból akkor is ha épp jót írnak" és nem jönne ki jól ha épp nem mondana róla egy ilyet :)

Nagyon sok hasznos van abban amit ír, de pont ez a nagyszájú beszólások miatt helyén kell őt is kezelni.

Szerintem az elmúlt 6-8 évben többségében Amazoniát használt az akváriumaiban többszörösen újrahasználva. Low tech oldalon azért ő kevesebbet mozog.

Szerintem teljesen természetes, ha valakinek változik a véleménye új információk birtokában.

Nekem is tetszik az ADA amazónia. Növények könnyen mozgathatóak, jól átültethetőek benne. Ezen kívül esztétikus is, jól néz ki. Ha majd egyszer el leszek engedve, biztos, hogy beruházok egy komplett ADA szettre, de az High Tech lesz.

Addig is, nem biztos, hogy Low Technél leírnám a jó öreg föld alapú talajt, az összes hátrányával. Egy egészséges Low Tech akváriumban a CO2 szint tipikusan magasabb, mint ami a légköri egyensúlyból adódna. Ennek a C-nek valahogy be kell kerülnie a rendszerbe. Ez lehet sűrű csapvíz csere, vagy más módszer (Glutaraldehyde?).

A föld tipikusan tartalmaz szerves anyagot, amiből előbb-utóbb CO2 lesz amit bizonyos növények vagy a vízoszlopból, vagy közvetlenül a gyökereken keresztül a talajból fel tudnak venni.

Szerintem a High-Tech EI-nél sokszor, -főleg algásodáskor- elhangzó "check your CO2" legalább annyira igaz Low Tech-nél is.

Növények tömegének 40%+ szén. Szerintem sokszor a (folyékony) tápozásra gyanakszunk, amikor teljesen más oka van a problémának.
 
Utoljára módosított:
Szerintem teljesen természetes, ha valakinek változik a véleménye új információk birtokában.

Nekem is tetszik az ADA amazónia. Növények könnyen mozgathatóak, jól átültethetőek benne. Ezen kívül esztétikus is, jól néz ki. Ha majd egyszer el leszek engedve, biztos, hogy beruházok egy komplett ADA szettre, de az High Tech lesz.

Addig is, nem biztos, hogy Low Technél leírnám a jó öreg föld alapú talajt, az összes hátrányával. Egy egészséges Low Tech akváriumban a CO2 szint tipikusan magasabb, mint ami a légköri egyensúlyból adódna. Ennek a C-nek valahogy be kell kerülnie a rendszerbe. Ez lehet sűrű csapvíz csere, vagy más módszer (Glutaraldehyde?).

A föld tipikusan tartalmaz szerves anyagot, amiből előbb-utóbb CO2 lesz amit bizonyos növények vagy a vízoszlopból, vagy közvetlenül a gyökereken keresztül a talajból fel tudnak venni.

Szerintem a High-Tech EI-nél -főleg algásodáskor- elhangzó "check your CO2" legalább annyira igaz Low Tech-nél is.

Növények tömegének 40%+ szén. Szerintem sokszor a (folyékony) tápozásra gyanakszunk, amikor teljesen más oka van a problémának.

Low tech esetében és a talajjal kapcsolatban keveset beszéltünk erről korábban.

Node! Ezért is készültek az új cimkék a naplóknál, hogy megfigyelhessünk mi is néhány Walstad féle építkezést a hónapok távlatából. Ha valaki ilyet épít ne felejtse be a napló indításnál bejelölni, hogy később meg lehessen találni könnyen az összes ilyen akváriumot.

Huh most látom külön low tech nincs is..... pótolom, ha meg a tengerit.

Növényes cimkék:
https://akvakertesz.hu/forums/akvarium-naplok/?prefix_id=20
paludáriumok:
https://akvakertesz.hu/forums/akvarium-naplok/?prefix_id=16
Diszkoszos akváriumok:
https://akvakertesz.hu/forums/akvarium-naplok/?prefix_id=19
garnélás akváriumok:
https://akvakertesz.hu/forums/akvarium-naplok/?prefix_id=18

A cimkéket használjuk. Később mindenkinek jó lesz :)
 
Szerintem teljesen természetes, ha valakinek változik a véleménye új információk birtokában.
Nekem is tetszik az ADA amazónia. Növények könnyen mozgathatóak, jól átültethetőek benne. Ezen kívül esztétikus is, jól néz ki. Ha majd egyszer el leszek engedve, biztos, hogy beruházok egy komplett ADA szettre, de az High Tech lesz.

A vicces, hogy a palinak fóbiája van az ADA-val kapcsolatban, meg Dupla-t is minden 2 percben hangoztatja.
Kicsit olyan mintha irigy lenne a cégek sikereire ezért csak így tud bosszút állni :)

De a talajukat szereti használja. És persze gyakran olvassuk, hogy Ő meg Amano.... :) Szerintem talán 1 vagy 2 alkalommal találkozott vele. Amano mester amúgy nehezen megközelíthető volt minden szinten. Se email se teló semmi.

Na de ez is Tom, a sok hasznos és évek óta tartó pótolhatatlan közreműködése mellett. (y)
 
Szerintem teljesen természetes, ha valakinek változik a véleménye új információk birtokában.

Nekem is tetszik az ADA amazónia. Növények könnyen mozgathatóak, jól átültethetőek benne. Ezen kívül esztétikus is, jól néz ki. Ha majd egyszer el leszek engedve, biztos, hogy beruházok egy komplett ADA szettre, de az High Tech lesz.

Addig is, nem biztos, hogy Low Technél leírnám a jó öreg föld alapú talajt, az összes hátrányával. Egy egészséges Low Tech akváriumban a CO2 szint tipikusan magasabb, mint ami a légköri egyensúlyból adódna. Ennek a C-nek valahogy be kell kerülnie a rendszerbe. Ez lehet sűrű csapvíz csere, vagy más módszer (Glutaraldehyde?).

A föld tipikusan tartalmaz szerves anyagot, amiből előbb-utóbb CO2 lesz amit bizonyos növények vagy a vízoszlopból, vagy közvetlenül a gyökereken keresztül a talajból fel tudnak venni.

Szerintem a High-Tech EI-nél sokszor, -főleg algásodáskor- elhangzó "check your CO2" legalább annyira igaz Low Tech-nél is.

Növények tömegének 40%+ szén. Szerintem sokszor a (folyékony) tápozásra gyanakszunk, amikor teljesen más oka van a problémának.
Az természetes, hogy vàltozhat valaki véleménye...az a nem mindegy, hogy azt milyen formában tudatja a környezetével.
 
Sziasztok,

Egy 54l-es low-techet tervezek indítani olyan karácsony körül és ehhez szerezném be és tervezném lassacskán a tápozást. Terv Green Aqua Micro-macro és easy carbo. Kérdésem az lenne, hogy itt olvastam, hogy low tech esetében érdemes/lehet máshogy adagolni. pl.: sok hal esetében macro-ra nincsen is szükség vagy csak az ajánlott mennyiség fele kell.
Tudnátok adni egy becslést, hogy miből mennyit kéne adnom?
Nekem jelenleg a következő a tippem: (mic, mac, carbo) 0,5 - 1 - 1,5
Köszönöm!
 
Sziasztok,

Egy 54l-es low-techet tervezek indítani olyan karácsony körül és ehhez szerezném be és tervezném lassacskán a tápozást. Terv Green Aqua Micro-macro és easy carbo. Kérdésem az lenne, hogy itt olvastam, hogy low tech esetében érdemes/lehet máshogy adagolni. pl.: sok hal esetében macro-ra nincsen is szükség vagy csak az ajánlott mennyiség fele kell.
Tudnátok adni egy becslést, hogy miből mennyit kéne adnom?
Nekem jelenleg a következő a tippem: (mic, mac, carbo) 0,5 - 1 - 1,5
Köszönöm!
Mic mac elég heti 2-szer, max 3-szor. Carbo mehet minden nap. Másrészről, ha nem vagy biztos a tápozásban, cserélj vizet hetente 50%-ot és adhatod naponta mindenből a 2-2 ml-t ;)
 
Mic mac elég heti 2-szer, max 3-szor. Carbo mehet minden nap. Másrészről, ha nem vagy biztos a tápozásban, cserélj vizet hetente 50%-ot és adhatod naponta mindenből a 2-2 ml-t ;)
A tervezett vízcsere olyan 25-30%/hét (10l-es vödör, ami már így is mindig útban van...) De akkor lehet, hogy az elején növelni kéne... :unsure:
De ha jól értem, akkor az arányokkal nem járok annyira messze?!
 
A tervezett vízcsere olyan 25-30%/hét (10l-es vödör, ami már így is mindig útban van...) De akkor lehet, hogy az elején növelni kéne... :unsure:
De ha jól értem, akkor az arányokkal nem járok annyira messze?!
Az arányok jók lehetnek, de hosszú távon úgy is az akvárium fogja megmutatni.
 
Sziasztok.
Szeretném a tanácsotokat kérni.
Az akvárium paraméterei:
Az akvárium 100x40x40
Világítás: 2X39w
Szűrés: JBLe901 Greenline
Talaj:A hátsó üvegnél ültetőtálak amiben bió tóföld és rajta takarásnak Manado.Amúgy mindenhol Manado.
Növények:Hygrophila Polysperma 2kosár
Hemianthus Micranthemoides 2kosár
Ceratopteris thalictroides 2kosár
Tropica Rotala rotundifolia 1kosár
Hottonia palustris 1kosár
Dennerle Ludwigia repens 'Rubin' 1kosár
Tápozáshoz GA micr/macro és Seachem Flourish Excel

Még csak szombaton fogom összeállítani az akváriumot a növényeket is akkor hozom el.
A háttér növényeket ültetőtálba tenném aminek az aljába menne a tóföld és rá a manado. A tóföldben elég sok tápanyag van.Ezzel kapcsolatosan azt szeretném kérdezni, hogy a tápozást a GA tápokkal hogy alakítsam?
Elvileg a bruttó 160 literes akváriumban lesz kb 140 liter víz.Ha ehhez számolom a tápot a közepes világítással, akkor az 3,5 ml macro/micro és az excel 3ml.
Jól gondolom a dolgot?
A tápozást már az első naptól érdemes kezdeni?
A külső szűrőm most is megy egy másik akváriumban, tehát az egy beállt szűrő lesz.
Ennek ellenére az első 2-3 hétben milyen gyakran cseréljek vizet?Két-három naponta 50%?
Köszönöm szépen előre is a segítséget.
 
Sziasztok.
Szeretném a tanácsotokat kérni.
Az akvárium paraméterei:
Az akvárium 100x40x40
Világítás: 2X39w
Szűrés: JBLe901 Greenline
Talaj:A hátsó üvegnél ültetőtálak amiben bió tóföld és rajta takarásnak Manado.Amúgy mindenhol Manado.
Növények:Hygrophila Polysperma 2kosár
Hemianthus Micranthemoides 2kosár
Ceratopteris thalictroides 2kosár
Tropica Rotala rotundifolia 1kosár
Hottonia palustris 1kosár
Dennerle Ludwigia repens 'Rubin' 1kosár
Tápozáshoz GA micr/macro és Seachem Flourish Excel

Még csak szombaton fogom összeállítani az akváriumot a növényeket is akkor hozom el.
A háttér növényeket ültetőtálba tenném aminek az aljába menne a tóföld és rá a manado. A tóföldben elég sok tápanyag van.Ezzel kapcsolatosan azt szeretném kérdezni, hogy a tápozást a GA tápokkal hogy alakítsam?
Elvileg a bruttó 160 literes akváriumban lesz kb 140 liter víz.Ha ehhez számolom a tápot a közepes világítással, akkor az 3,5 ml macro/micro és az excel 3ml.
Jól gondolom a dolgot?
A tápozást már az első naptól érdemes kezdeni?
A külső szűrőm most is megy egy másik akváriumban, tehát az egy beállt szűrő lesz.
Ennek ellenére az első 2-3 hétben milyen gyakran cseréljek vizet?Két-három naponta 50%?
Köszönöm szépen előre is a segítséget.

A lenti véleményemet szerves táptalaj-low-tech kombinációra írtam. Lehet más low-tech módszerben is gondolkodni, de szerintem ez nem rossz választás.

Ültetőtálakra miért van szükség? Sűrűn mozgatni fogod a növényeket? Ha igen, ez jó megoldás lehet, én tároltam így növényeket hosszabb ideig.

A klasszikus megoldás az, hogy leraksz kb 3 cm talajt (földet), és arra 3-4 cm fedőréteget (apró kavics). Ezektől a méretektől el lehet térni, de általánoságban elmondható, hogy a kockázatokat növeli. Túl sok talaj vagy túl jól záró réteg (pl magas kvarchomok) erősen anaerob állapotokat tud teremteni, ami problémás lehet. Akvárium nem lehet záptojás szagú, ha az, akkor komoly gond van.

Az üveg oldalán csak kavics legyen, ide ne kerüljön föld.

Ha ragaszkosz Manado-hoz, valószínűleg takarásra az is jó, bár kavics hosszú távon is megőrzi az "állagát", nem málik.

Bió tóföld mit takar pontosan? Látom, van egy ilyen nevű Florasca termék, ez lenne az?

Tápozni nem szükséges. Egy "átlagos" föld (ilyen nincs) nem tud "lemerülni" rövidebb mint 1 év alatt (ha követed a fenti mennyiségeket), még akkor sem, ha elég sok mindent elkövetünk ellene. Ilyen környezetben a túl sok folyékony táp az algásodás kockázatát növeli, főleg, ha a cél a vízcserék ritkítása.

Szerintem mindenképpen szerezz pár vízfelszínen úszó növényt, indításkor sokat segíthet például alga ellen. Akár ennyi is lehet a különbség egy bedőlt akvárium és egy jól működő között.

Ha olyan növényed lesz, aminek nincs gyökere a földben, akkor folyékony tápozás idővel szükséges lehet, de akkor sem közvetlenül az indításkor és jóval kisebb mennyiségben. Itt is a vizen úszó növények segíthetnek, ha kezdenek kikopni, tudod, hogy kevés a táp.

Vízcsere:

Először óvatosan töltsd fel az akváriumot, hogy ne kavarodjon fel semmiképpen. Utána ha szükséges, cserélj kapásból vizet addig, amig nincsenek nagy méretű úszó szennyezések. Ha az első feltöltést ügyesen csináltad, akkor lehet, hogy erre nincs is szükség. Ha homályos a víz, azzal ne törődj.

Halat még ne tegyél bele. Várd meg, amíg a növények értékelhető növekedést mutatnak és csak utána. (Bele lehet rakni kapásból is a halakat, de az csak akkor javasolható, ha valaki ismert "anyagokkal" dolgozik, és tudja mire kell figyelni)

A szűrő valamennyire a növények ellen dolgozik, de mivel carbo-t használsz, ez valószínűleg megtizedeli a baktériumokat és emiatt ennek a hatását csökkenti.

Ilyen rendszernek a hátránya, hogy a növények mozgatása körülményes, szóval ha hetente tervezed átrendezni az akváriumot, akkor ez problémás lehet. Megfelelő technikával átültethetőek a növények túl nagy felfordulás nélkül, de ezt jobb nem 2 naponta tesztelgetni.

Növényválasztásod alapjában véve jónak tűnik, bár nem a legatombiztosabb növényeket választottad (ha Hemianthus Micranthemoides megmarad hosszú távon, küldj képet).

Tervezed naplózni az akváriumot?
 
Utoljára módosított:
ha Hemianthus Micranthemoides megmarad hosszú távon, küldj képet
Akkor nekem lehet, hogy szerencsém van vele. Egy kis hajtás került bele az akváriumba véletlenül, nem is vettem észre, csak amikor már elkezdett nőni, bokrosodni. Azóta mindkét akváriumban van belőle, minden gond nélkül növöget. Nincs CO2, közepes a fény, és táptalaj sincs, Egyikben kvarchomok, másikban manado, de mindkettő tápkapszulázva/tápgolyózva van, jah és lágy víz, a folyékony táp pedig Seachem Flourish általános gyári ajánlás szerint.
 
A lenti véleményemet szerves táptalaj-low-tech kombinációra írtam. Lehet más low-tech módszerben is gondolkodni, de szerintem ez nem rossz választás.

Ültetőtálakra miért van szükség? Sűrűn mozgatni fogod a növényeket? Ha igen, ez jó megoldás lehet, én tároltam így növényeket hosszabb ideig.

A klasszikus megoldás az, hogy leraksz kb 3 cm talajt (földet), és arra 3-4 cm fedőréteget (apró kavics). Ezektől a méretektől el lehet térni, de általánoságban elmondható, hogy a kockázatokat növeli. Túl sok talaj vagy túl jól záró réteg (pl magas kvarchomok) erősen anaerob állapotokat tud teremteni, ami problémás lehet. Akvárium nem lehet záptojás szagú, ha az, akkor komoly gond van.

Az üveg oldalán csak kavics legyen, ide ne kerüljön föld.

Ha ragaszkosz Manado-hoz, valószínűleg takarásra az is jó, bár kavics hosszú távon is megőrzi az "állagát", nem málik.

Bió tóföld mit takar pontosan? Látom, van egy ilyen nevű Florasca termék, ez lenne az?

Tápozni nem szükséges. Egy "átlagos" föld (ilyen nincs) nem tud "lemerülni" rövidebb mint 1 év alatt (ha követed a fenti mennyiségeket), még akkor sem, ha elég sok mindent elkövetünk ellene. Ilyen környezetben a túl sok folyékony táp az algásodás kockázatát növeli, főleg, ha a cél a vízcserék ritkítása.

Szerintem mindenképpen szerezz pár vízfelszínen úszó növényt, indításkor sokat segíthet például alga ellen. Akár ennyi is lehet a különbség egy bedőlt akvárium és egy jól működő között.

Ha olyan növényed lesz, aminek nincs gyökere a földben, akkor folyékony tápozás idővel szükséges lehet, de akkor sem közvetlenül az indításkor és jóval kisebb mennyiségben. Itt is a vizen úszó növények segíthetnek, ha kezdenek kikopni, tudod, hogy kevés a táp.

Vízcsere:

Először óvatosan töltsd fel az akváriumot, hogy ne kavarodjon fel semmiképpen. Utána ha szükséges, cserélj kapásból vizet addig, amig nincsenek nagy méretű úszó szennyezések. Ha az első feltöltést ügyesen csináltad, akkor lehet, hogy erre nincs is szükség. Ha homályos a víz, azzal ne törődj.

Halat még ne tegyél bele. Várd meg, amíg a növények értékelhető növekedést mutatnak és csak utána. (Bele lehet rakni kapásból is a halakat, de az csak akkor javasolható, ha valaki ismert "anyagokkal" dolgozik, és tudja mire kell figyelni)

A szűrő valamennyire a növények ellen dolgozik, de mivel carbo-t használsz, ez valószínűleg megtizedeli a baktériumokat és emiatt ennek a hatását csökkenti.

Ilyen rendszernek a hátránya, hogy a növények mozgatása körülményes, szóval ha hetente tervezed átrendezni az akváriumot, akkor ez problémás lehet. Megfelelő technikával átültethetőek a növények túl nagy felfordulás nélkül, de ezt jobb nem 2 naponta tesztelgetni.

Növényválasztásod alapjában véve jónak tűnik, bár nem a legatombiztosabb növényeket választottad (ha Hemianthus Micranthemoides megmarad hosszú távon, küldj képet).

Tervezed naplózni az akváriumot?

Köszönöm a hozzászólást.
Ez az akvárium egy újraindított akvárium lesz.A régiben alul JBL Aquabasis volt és rajta 0,8-1,2mm szemcseméretű homok.A tápozás az elöszőr Profito volt aztán megpróbálkoztam a GA tápokkal 2-2ml adtam minden nap.
Nagyon durván algás volt az akvárium, úgyhogy azért is szedtem szét.Én a homokra gyanakodom a szilikát miatt, azért is esett a választásom a Manadora az új akváriumnál.
A Hemianthus ebben az akváriumban nőtt mint a dudva.Viszont mindenhol már "haja" volt a talajnak a növényeknek stb...
Azért gondoltam az ültetőtálat mert így nem kavarom fel a táptalajt ha például a Hemianthust elől újra rendezem, vagy csak átmozgatnám manadot, vagy ha esetleg más növényt szeretnék hátulra.
A szűrésen még gondolkodom, hogy elég-e.Van egy Eheim 2213-as szűrőm is amit még be tudnék állítani ennek az akváriumnak a szűrésére, csak az a bajom, hogy így is nagy sodrást csinál a JBL az 100 centi hosszú akváriumban.
 
Köszönöm a hozzászólást.
Ez az akvárium egy újraindított akvárium lesz.A régiben alul JBL Aquabasis volt és rajta 0,8-1,2mm szemcseméretű homok.A tápozás az elöszőr Profito volt aztán megpróbálkoztam a GA tápokkal 2-2ml adtam minden nap.
Nagyon durván algás volt az akvárium, úgyhogy azért is szedtem szét.Én a homokra gyanakodom a szilikát miatt, azért is esett a választásom a Manadora az új akváriumnál.
A Hemianthus ebben az akváriumban nőtt mint a dudva.Viszont mindenhol már "haja" volt a talajnak a növényeknek stb...
Azért gondoltam az ültetőtálat mert így nem kavarom fel a táptalajt ha például a Hemianthust elől újra rendezem, vagy csak átmozgatnám manadot, vagy ha esetleg más növényt szeretnék hátulra.
A szűrésen még gondolkodom, hogy elég-e.Van egy Eheim 2213-as szűrőm is amit még be tudnék állítani ennek az akváriumnak a szűrésére, csak az a bajom, hogy így is nagy sodrást csinál a JBL az 100 centi hosszú akváriumban.

Átrendezésnél nem annyira rossz a helyzet, csak ezért nem raknám tárolókba a növényeket. Ha a mozgatás nagyon sűrűn történik, vagy rossz technikával, akkor problémás lehet.

Nagymennyiségű fonalalgát én ilyen közegben két esetben láttam. Egyiknél a talaj volt folyton felkeverve és valószínűleg emiatt rengeteg táp ment a vízbe. Másik esetben pedig nagyon túltápozott talaj volt használva. (Ezért is kockázatos bolti földeket használni. Ezek egy jó részénél még adagolnak bele vízben oldódó tápokat (N), ami mondjuk muskátli virágládánál jó, de akváriumnál kevésbé...) Ilyenkor vízen úszó növény segíthet meggyógyítani a problémát. Nem CO2 limitáltak ezért tápokat gyorsabban felveszik. (+ alleopátia?)

Szűrést ilyen low-tech módszernél nem aggódnám túl. Hasonló JBL szűrőm van ennél az akváriumnál, de nincs is használva:

https://akvakertesz.hu/threads/460-literes-el-natural-akvarium-inditasa.6521/

Egy skimmer jól jön főleg az indításnál. Egy kis vízkeringető elég Filter-floss-al a lebegő részecskék kiszedésére. Ha nagyon sok halad van (a növényekhez képest), akkor lesz a biológiai szűrés fontos.

Egy ilyen akváriumnál nagyon fontos, hogy a növények nőjenek. Ha nem nőnek, akkor a halak veszélyben vannak. (Nem csak ammónia miatt, hanem például a talaj gyökerek hiánya miatt kevesebb Oxigént kap, emiatt erősen anaerób lehet, és pl H2S termelődhet -> mérgező)

Manado + szerves talaj kombinációt nem igazán láttam még. Szerintem valamennyi szerves anyagot tartalmazó talaj jó válaszás ha nincs CO2 adagolás.

Nem tudtam, hogy a Hemianthus Micranthemoides ilyen jól megy. Nem volt még nekem, és tropica Medium CO2-re írta.
 
Utoljára módosított:
Átrendezésnél nem annyira rossz a helyzet, csak ezért nem raknám tárolókba a növényeket. Ha a mozgatás nagyon sűrűn történik, vagy rossz technikával, akkor problémás lehet.

Nagymennyiségű fonalalgát én ilyen közegben két esetben láttam. Egyiknél a talaj volt folyton felkeverve és valószínűleg emiatt rengeteg táp ment a vízbe. Másik esetben pedig nagyon túltápozott talaj volt használva. (Ezért is kockázatos bolti földeket használni. Ezek egy jó részénél még adagolnak bele vízben oldódó tápokat (N), ami mondjuk muskátli virágládánál jó, de akváriumnál kevésbé...) Ilyenkor vízen úszó növény segíthet meggyógyítani a problémát. Nem CO2 limitáltak ezért tápokat gyorsabban felveszik. (+ alleopátia?)

Szűrést ilyen low-tech módszernél nem aggódnám túl. Hasonló JBL szűrőm van ennél az akváriumnál, de nincs is használva:

https://akvakertesz.hu/threads/460-literes-el-natural-akvarium-inditasa.6521/

Egy skimmer jól jön főleg az indításnál. Egy kis vízkeringető elég Filter-floss-al a lebegő részecskék kiszedésére. Ha nagyon sok halad van (a növényekhez képest), akkor lesz a biológiai szűrés fontos.

Egy ilyen akváriumnál nagyon fontos, hogy a növények nőjenek. Ha nem nőnek, akkor a halak veszélyben vannak. (Nem csak ammónia miatt, hanem például a talaj gyökerek hiánya miatt kevesebb Oxigént kap, emiatt erősen anaerób lehet, és pl H2S termelődhet -> mérgező)

Manado + szerves talaj kombinációt nem igazán láttam még. Szerintem valamennyi szerves anyagot tartalmazó talaj jó válaszás ha nincs CO2 adagolás.

Nem tudtam, hogy a Hemianthus Micranthemoides ilyen jól megy. Nem volt még nekem, és tropica Medium CO2-re írta.
Nem semmi az akváriumod!Gratulálok!
Egyet viszont nem értek. Hogy a francba tudod működtetni egy 300 l/h kis szivattyúval a 460 litert?
Úszó növény ezek szerint valóbban szuper dolog, de nekem 6cm-re van a két neon cső és a felszínen nagy a sodrás, tehát nekem sajna kilőve az úszó növény.
A talaj felkeverésének elkerülése érdekében döntöttem az ültetőtál mellett.Amúgy nem akarok sok bio tóföldet bele rakni, modjuk olyan 1-1,5 cm vastagságban.Még arról szeretném a véleményedet kikérni, hogy a külső szűrő csövét ha lecserélem a Bauhausban kapható csőre az nem jelent problémát, ugye?Gondolom ugyan olyan anyagból van az is mint a gyári szűrő csöve, csak jóval olcsóbb.
 
Nem semmi az akváriumod!Gratulálok!
Egyet viszont nem értek. Hogy a francba tudod működtetni egy 300 l/h kis szivattyúval a 460 litert?
Úszó növény ezek szerint valóbban szuper dolog, de nekem 6cm-re van a két neon cső és a felszínen nagy a sodrás, tehát nekem sajna kilőve az úszó növény.
A talaj felkeverésének elkerülése érdekében döntöttem az ültetőtál mellett.Amúgy nem akarok sok bio tóföldet bele rakni, modjuk olyan 1-1,5 cm vastagságban.Még arról szeretném a véleményedet kikérni, hogy a külső szűrő csövét ha lecserélem a Bauhausban kapható csőre az nem jelent problémát, ugye?Gondolom ugyan olyan anyagból van az is mint a gyári szűrő csöve, csak jóval olcsóbb.

A kis szivattyú simán megforgatja a vízet. Ne hullámokat képzelj el, de egyértelműen áramlik a víz. Ezeken van egy teljesítmény szabályzó is. Néhány kis akváriumomban vízforgatás nélkül is elvoltak a növények. A víz hártyásodása indításnál probléma lehet, ezt le kell szedni valahogy. Nem tudom mitől függ. Nekem többször jelentkezett, mint nem. :(

Lemértem, nálam a víz szintje 4.5 cm-re van a T5 cső aljától. Ez a nagyobb vízen úszó növényeket (Pistia) enyhén megégeti, de végül is vannak ennél szebb és barátságosabb méretű opciók is. Természetesen lehet úszó növény nélkül is indítani az NPT akváriumot, csak ez jelenthetne még egy biztonsági tartalékot (és a kesőbbi hibakeresésben is sokat segíthet).

A vízcsővel kapcsolatban nem tudok segíteni. Én egyszer obi-s csőre cseréltem és nem volt gond.

A talajra a 3 cm-es ajánlás eléggé a biztonságos oldalon van, de garanciák nincsenek. Valószínűleg a tavi föld is inkább csökkenti a kockázatot, de ezt sosem lehet tudni :). Attól nem kell félned, hogy az erős áramlás felkavarja, a fedőréteg megakadályozza ezt. A föld eleinte elég sok CO2 adhat le, és ez jó lehet a növényeknek.

Halakat reggel érdemes figyelned. Ekkor legalacsonyabb az oxigén szint, és ha pipálnak vagy sokkal gyorsabban mozog a kopoltyújuk, probléma van. Ilyet én még (jól működő) növényes akváriumban nem láttam, de eleinte a föld elég sok oxygént felvehet a vízből.

Ha tényleg a low tech / szerves talaj irányába mész el, érdemes elolvasni az "Ecology of the Planted Aquarium" c. könyvet. Rengeteg információ van benne, ami segíthet.

A talaj (föld) + Manado kombinációról mi másoknak a véleménye? Próbált már valaki ilyet?
Nem lenne csak Manado önmagában jobb, vagy a klasszikus föld + kavics kombináció Manado nélkül?
 
Utoljára módosított:
Back
Oldal tetejére