• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Tápozás low-techben

Köszönöm a részletes választ.CO2 van az indikátor lime zöld.Carbo napi 1 ml megy vízoszlopba és az aljzatra az algák miatt.

CO2 indikátorod nem tudom, milyen szintnél lesz zöld. Biztos jól értem, hogy nem adagolsz CO2 gázt? Egy low-tech akváriumban ha már néha 5-8 ppm körüli a CO2 szint, az már igen bőséges. Ezt a szintet tipikusan reggel, lámpakapcsolás előtt lehet elérni. (Este, sötétben a CO2 szint növekedni szokott a halak kilégzése és egyéb biológiai folyamatok miatt.) Utána a növények valószínűleg nagyon gyorsan felveszik a CO2-t jelentős részét fotoszintézis során. Tehát ha egész nap azt látod, hogy zöld az indikátorod, akkor szinte biztos, hogy nem azt mutatja, amit gondolnál. Sajnos low tech körülmények között CO2 szint pontos mérése nehézkes.

És még egy kérdés.Mit értesz a "turmixolás" és a " nagyon erős kevergetés alatt?

Akármi, ami nagyon kevergeti a vizet. Például levegőztető nagyon nagy fokozaton, vagy szűrő ami nagyon kevergeti a vizet (például 10x térfogat / óra kapacitás). De még egyszer, amíg nem keletkezik annyi CO2 az akváriumban, hogy az levegő-víz egyensúlyi mennyiség felett legyen, addig a kavargatás nem csökkenti a CO2 szintet. Viszont .5 ppm CO2 (egyensúlyi szint) nagyon kevés.
Magyarul, ha van egy nagyon tiszta akváriumod, amiben csak innert anyagok vannak (pl kavics) és nem kerül bele potenciális CO2 forrás, akkor a növények sínylődni fognak.
 
CO2 indikátorod nem tudom, milyen szintnél lesz zöld. Biztos jól értem, hogy nem adagolsz CO2 gázt? Egy low-tech akváriumban ha már néha 5-8 ppm körüli a CO2 szint, az már igen bőséges. Ezt a szintet tipikusan reggel, lámpakapcsolás előtt lehet elérni. (Este, sötétben a CO2 szint növekedni szokott a halak kilégzése és egyéb biológiai folyamatok miatt.) Utána a növények valószínűleg nagyon gyorsan felveszik a CO2-t jelentős részét fotoszintézis során. Tehát ha egész nap azt látod, hogy zöld az indikátorod, akkor szinte biztos, hogy nem azt mutatja, amit gondolnál. Sajnos low tech körülmények között CO2 szint pontos mérése nehézkes.
Adagolok CO2-őt. Lámpakapcsolás elött 1 órával inditom.Lekapcsolás elött fél órával zárom.Egyenlőre diffuzor a beömlő hullámoztató alá rakva. Reggel már inkább a sárga árnyalat felé hajlik az indikátor színe.
Akármi, ami nagyon kevergeti a vizet. Például levegőztető nagyon nagy fokozaton, vagy szűrő ami nagyon kevergeti a vizet (például 10x térfogat / óra kapacitás). De még egyszer, amíg nem keletkezik annyi CO2 az akváriumban, hogy az levegő-víz egyensúlyi mennyiség felett legyen, addig a kavargatás nem csökkenti a CO2 szintet. Viszont .5 ppm CO2 (egyensúlyi szint) nagyon kevés.
Magyarul, ha van egy nagyon tiszta akváriumod, amiben csak innert anyagok vannak (pl kavics) és nem kerül bele potenciális CO2 forrás, akkor a növények sínylődni fognak.
Az áramlásom szerintem jó.A növények nem hajladoznak viszont az apró darabok megtalálják a szívóágat. A kapacitás szerintem egy max adat (900l/h).Ha lesz ídőm ma lemérem a valóst. A vízfelszínt hullámoztatom egy kicsit.Levegőztető nincs.
 
Adagolok CO2-őt. Lámpakapcsolás elött 1 órával inditom.Lekapcsolás elött fél órával zárom.Egyenlőre diffuzor a beömlő hullámoztató alá rakva. Reggel már inkább a sárga árnyalat felé hajlik az indikátor színe.
OK. Azt hittem, low-tech akváriumod van, ami definíció szerint nem CO2 adagolt. CO2 adagolt akváriumban nagyon mások a viszonyok, mint low-techben.
 
Vissza egy kicsit a tápozáshoz.
Azt se felejtsük el, hogy a nagy szűrőt takarítani is szokták és ilyenkor jelentős mennyiségű szerves anyag kerülhet ki az akváriumból. Nitrogén sokszor szerves anyaghoz van kötve (pl halak ürülékében, DOC-ben stb), ami a lebontószervezetek munkájának köszönhetően a növények számára felvehető állapotba kerülhet. Szűrőtakarítások és nagy vízcserékkor ezek a potenciális tápanyagforrások kikerülnek az akváriumból, mielőtt a növények számára "tápanyaggént" szolgálnának. Egyébként legtöbb vízinövény ammóniát (NH4+) preferálja, akkor is, ha nitrát jelen van. A biológiai szűrőd gyakorlatilag az ammóniáért "versenyez" a növényekkel.

Érdemes ezt a cikket elolvasni a témával kapcsolatban:
https://dianawalstad.files.wordpress.com/2017/05/biolfiltration2017a.pdf
Érdekes dologra lettem ma figyelmes. A sera vízelőkészítőjét kimondottan növényeshez kaptam a boltban. Megnézve a leírását három anyagot távolít el a vízből persze nem teljesen. Ammónia! Ammónium! És a Klórt. A cikk alapján és más cikkek tanulsága is az volt hogy az ammónia a legjobb a növényeknek. Akkor miért távolítja el ez a szer a vízből ha kimondottan növényes. Visszagondolva akkor indult hanyatlásnak az akva amikor ezt elkezdtem használni. de nem fogom erre mert sok nagy hibát követtem el a tápozással.
 
Vissza egy kicsit a tápozáshoz.

Érdekes dologra lettem ma figyelmes. A sera vízelőkészítőjét kimondottan növényeshez kaptam a boltban. Megnézve a leírását három anyagot távolít el a vízből persze nem teljesen. Ammónia! Ammónium! És a Klórt. A cikk alapján és más cikkek tanulsága is az volt hogy az ammónia a legjobb a növényeknek. Akkor miért távolítja el ez a szer a vízből ha kimondottan növényes. Visszagondolva akkor indult hanyatlásnak az akva amikor ezt elkezdtem használni. de nem fogom erre mert sok nagy hibát követtem el a tápozással.

A kutya a szikes vizedben lehet inkább elásva, a növények nem tudják felvenni a tápanyagokat, hiába van a vízben elég.
 
Való igaz.De erre csak ma jöttem rá. Hiányzott a vezetés. Nem tudom láttad-e az értékeimet. Gh 16 Kh 39😭 Ph 7,5. Holnap munka.Hétfőn rámegyek a megoldásra. A KH/GH/PH topikban már írtam de itt is leírom ezt a kérdést. Full RO val visszasózás nélkül 50% vízcsere azért hogy feleződjenek a keménységi paraméterek ártana az élőlényeknek? Aztán persze kimatekozva mindig megfelelő értéken tartva a gh-t (csak gh emelő használatával) folytatnám a cseréket addig amig az akvában Gh6 Kh3-at el nem érem. Már csak azt kéne tudnom hogy a ph-t hogy vigyem le 7 alá. Vagy az már be áll magátol a co2 miatt?
A kutya a szikes vizedben lehet inkább elásva, a növények nem tudják felvenni a tápanyagokat, hiába van a vízben elég.
Megnéztem kutya nincs a szikes vizemben😅. Azért örülök hogy egy legenda is reagált a bajomra.Ez azt jelenti hogy él a fórum.
 
Bocs most látom hogy már megválaszoltad.
Való igaz.De erre csak ma jöttem rá. Hiányzott a vezetés. Nem tudom láttad-e az értékeimet. Gh 16 Kh 39😭 Ph 7,5. Holnap munka.Hétfőn rámegyek a megoldásra. A KH/GH/PH topikban már írtam de itt is leírom ezt a kérdést. Full RO val visszasózás nélkül 50% vízcsere azért hogy feleződjenek a keménységi paraméterek ártana az élőlényeknek? Aztán persze kimatekozva mindig megfelelő értéken tartva a gh-t (csak gh emelő használatával) folytatnám a cseréket addig amig az akvában Gh6 Kh3-at el nem érem. Már csak azt kéne tudnom hogy a ph-t hogy vigyem le 7 alá. Vagy az már be áll magátol a co2 miatt?

Megnéztem kutya nincs a szikes vizemben😅. Azért örülök hogy egy legenda is reagált a bajomra.Ez azt jelenti hogy él a fórum.
A kutya a szikes vizedben lehet inkább elásva, a növények nem tudják felvenni a tápanyagokat, hiába van a vízben elég.
 
Való igaz.De erre csak ma jöttem rá. Hiányzott a vezetés. Nem tudom láttad-e az értékeimet. Gh 16 Kh 39😭 Ph 7,5. Holnap munka.Hétfőn rámegyek a megoldásra. A KH/GH/PH topikban már írtam de itt is leírom ezt a kérdést. Full RO val visszasózás nélkül 50% vízcsere azért hogy feleződjenek a keménységi paraméterek ártana az élőlényeknek? Aztán persze kimatekozva mindig megfelelő értéken tartva a gh-t (csak gh emelő használatával) folytatnám a cseréket addig amig az akvában Gh6 Kh3-at el nem érem. Már csak azt kéne tudnom hogy a ph-t hogy vigyem le 7 alá. Vagy az már be áll magátol a co2 miatt?

Megnéztem kutya nincs a szikes vizemben😅. Azért örülök hogy egy legenda is reagált a bajomra.Ez azt jelenti hogy él a fórum.

A PH-n aggódnék a legkevésbé. Először kerüljön rendbe a GH és a KH, ha ez sikerült, a CO2 mellett a PH magától be fog állni. Azért érdemes arra gondolni, hogy a szinterelt üvegből készült szűrőanyagagok emelni szoktak a PH-n, szóval, ha ilyet használsz, lehet, hogy 7 alá nehezebben fog menni a PH.
 
A PH-n aggódnék a legkevésbé. Először kerüljön rendbe a GH és a KH, ha ez sikerült, a CO2 mellett a PH magától be fog állni. Azért érdemes arra gondolni, hogy a szinterelt üvegből készült szűrőanyagagok emelni szoktak a PH-n, szóval, ha ilyet használsz, lehet, hogy 7 alá nehezebben fog menni a PH.
A szüröben fellelhető anyagok:Matrix trop,Láva kő,Substrat.ista aktive bio,Filtex aqua rock. Ezek tán egyik sem az említett üveg cucc.
 
Egyébként legtöbb vízinövény ammóniát (NH4+) preferálja, akkor is, ha nitrát jelen van. A biológiai szűrőd gyakorlatilag az ammóniáért "versenyez" a növényekkel.

Érdemes ezt a cikket elolvasni a témával kapcsolatban:
https://dianawalstad.files.wordpress.com/2017/05/biolfiltration2017a.pdf
Nekiduráltam magam és el kezdtem olvasni Nigro oldalán a tápozást. Már al elején ebbe futottam bele" Ha NO3-at adagolunk KNO3 segítségével nem lesz algánk. Viszont ha már 1/20-át adagoljuk a növények nitrogén-szükségletét kielégítő ammóniának rendkívül intenzív algásodás az eredmény." Tehát ezért kell az ammóniát nitráttá alakítani. Ezen felül mind a két cikk nagyon jó. Csak az ilyen kezdők mint én (akik komolyan gondolják és nem csak belekapnak) ilyenkor kapkodják a fejüket, hogy most akkor mi van. Aztán ebből jönnek a rosz döntések a negatív tapasztalások és végül akva megy vissza a padlásra.
 
Szia mindenkinek.
Ma megérkeztek a GA tápok és ezzel kapcsolatban lenne kérdésem. A most fellelhető micro tápok közül csak a GA-s nál van feltüntetve a konkrét összetétel de nincs benne a magnézium és calcium. Arra a következtetésre jutottam hogy valószínüleg ezek az anyagok biztos a Gh+/Kh+-ban vannak (ezeken nincs összetétel info). Jól gondolom? A másik, ha már tudom a mennyiségeket összedobtam egy exelt (biztos találtam is volna) amiben az ajánlott adagolás méret és vizcsere fügvényében levezeti a töménység változást az anyagogból. Persze fele adagban is kiszámolja. Ebbe nincs figyelembe véve a növények álltali felhasználás de két adat így is szemet szúrt. A foszfát és a vas pillanatok alatt (sokkal korábban a többinél) átlépi az ajánlott szint felső határát. Ezekből ennyivel többet használnak a növények?
 
Szia mindenkinek.
Ma megérkeztek a GA tápok és ezzel kapcsolatban lenne kérdésem. A most fellelhető micro tápok közül csak a GA-s nál van feltüntetve a konkrét összetétel de nincs benne a magnézium és calcium. Arra a következtetésre jutottam hogy valószínüleg ezek az anyagok biztos a Gh+/Kh+-ban vannak (ezeken nincs összetétel info). Jól gondolom? A másik, ha már tudom a mennyiségeket összedobtam egy exelt (biztos találtam is volna) amiben az ajánlott adagolás méret és vizcsere fügvényében levezeti a töménység változást az anyagogból. Persze fele adagban is kiszámolja. Ebbe nincs figyelembe véve a növények álltali felhasználás de két adat így is szemet szúrt. A foszfát és a vas pillanatok alatt (sokkal korábban a többinél) átlépi az ajánlott szint felső határát. Ezekből ennyivel többet használnak a növények?

Szia!
Az első kérdésedre a válasz igen, a kálcium és magnézium a víz keménységét adó sókból jönnek, és a visszasózók tartalmazzák, a növényeknek optimális arányban.
 
Back
Oldal tetejére