• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Tápozás low-techben

Sziasztok!
13 hónapja üzemel 100 l-es low tech akim, aminek az alján JBL Aquabasis Plus és Amazonia van. Sok Cryptom van.
Mennyi idő múlva lenne érdemes feljavítani az aljzatot valamilyen tablettával, táprúddal? Mit ajánlanátok?
Most először vagyok úgy, hogy nem szeretném megbontani az akváriumot, szóval szeretném ha működne még legalább 1 évig. :)
Előre is köszi a segítséget.
 
Sziasztok!
13 hónapja üzemel 100 l-es low tech akim, aminek az alján JBL Aquabasis Plus és Amazonia van. Sok Cryptom van.
Mennyi idő múlva lenne érdemes feljavítani az aljzatot valamilyen tablettával, táprúddal? Mit ajánlanátok?
Most először vagyok úgy, hogy nem szeretném megbontani az akváriumot, szóval szeretném ha működne még legalább 1 évig. :)
Előre is köszi a segítséget.

1 év elég rövid idő.

Talaj egy csomó mindent meg tud kötni, tehát ha "lemerül", nem kell feltétlen kidobni. Zöldségeskertben sem dobják ki a földet pár év után.

Az, hogy milyen gyorsan merül le, szerintem erősen függ attól, hogy mennyi tápanyag kerül ki az akváriumból vs mennyi megy bele. Például erős szűrés során kikerülhetnek dolgok, amik potenciális tápanyagok lehetnének. Pl haltáp egy része előbb-utóbb növények számára felvehető formába kerül, akkor is, ha nem megy a halakon "keresztül". Folyékony növénytápokból is a talaj megköthet számos dolgot igen nagy mennyiségben (amit a növények gyökereiken keresztül felvehetnek).

Ha a növények nagyon gyorsan nőnek, a talaj hamarabb lemerülhet. Például vízen úszó növények, emers, gyökeres növények esetén (ami levegőhöz hozzáfér, tipikusan gyorsabban nőhet low-techben).

Például NPT akváriumnál, ha nincs erős szűrés és nincs nagyon sok emers növény, akkor a haltáp is (bőven) elég lehet a növényeknek. Ilyen akváriumnál, még ha elkövetjük azt a hibát, hogy erős szűrést teszünk rá, szerintem nagyon ritka, hogy 1 évnél hamarabb lemerüljön a talaj.

Volt egy akváriumom, 3 cm föld rajta 3 cm kavics. Igen erős biológiai szűrés volt és mellette rengeteg emers növényt szedegettem ki belőle. 1.5 év után merült le a talaj. Amikor lemerült, növények lelassultak és alga betámadt. (Most már nem vacakolok biológiai szűréssel, így papírforma szerint nem merülhet le a talaj mivel elég sok hal van.)

JBL talajokkal nincs tapasztalatom, esetleg ha elkezd porlani, probléma lehet?

Szárazföldi növényekhez kifejlesztett táprudakkal szerintem érdemes nagyon vigyázni, mert kioldódhatnak belőle dolgok (pl ammónia) ami megmérgezheti pl a halakat. Én használtam 1x ilyet, működött, szerencsére megúsztam a lehetséges problémákat, de megint nem kísérleteznék ezzel.
 
Utoljára módosított:
1 év elég rövid idő.

Talaj egy csomó mindent meg tud kötni, tehát ha "lemerül", nem kell feltétlen kidobni. Zöldséges kertben sem dobják ki a földet pár év után.

Az, hogy milyen gyorsan merül le, szerintem erősen függ attól, hogy mennyi tápanyag kerül ki az akváriumból vs mennyi megy bele. Például erős szűrés során kikerülhetnek dolgok, amik potenciális tápanyagok lehetnének. Pl haltáp egy része előbb-utóbb növények számára felvehető formába kerül, akkor is, ha nem megy a halakon "keresztül". Folyékony növénytápokból is a talaj megköthet számos dolgot igen nagy mennyiségben (amit a növények gyökereiken keresztül felvehetnek).

Ha a növények nagyon gyorsan nőnek, a talaj hamarabb lemerülhet. Például vízen úszó növények, emers, gyökeres növények esetén (ami levegőhöz hozzáfér, tipikusan gyorsabban nőhet low-techben).

Például NPT akváriumnál, ha nincs erős szűrés és nincs nagyon sok emers növény, akkor a haltáp is (bőven) elég lehet a növényeknek. Ilyen akváriumnál, még ha elkövetjük azt a hibát, hogy erős szűrést teszünk rá, szerintem nagyon ritka, hogy 1 évnél hamarabb lemerüljön a talaj.

Volt egy akváriumom, 3 cm föld rajta 3 cm kavics. Igen erős biológiai szűrés volt és mellette rengeteg emers növényt szedegettem ki belőle. 1.5 év után merült le a talaj. Amikor lemerült, növények lelassultak és alga betámadt. (Most már nem vacakolok biológiai szűréssel, így papírforma szerint nem merülhet le a talaj mivel elég sok hal van.)

JBL talajokkal nincs tapasztalatom, esetleg ha elkezd porlani, probléma lehet?

Szárazföldi növényekhez kifejlesztett táprudakkal szerintem érdemes nagyon vigyázni, mert kioldódhatnak belőle dolgok (pl ammónia) ami megmérgezheti pl a halakat. Én használtam 1x ilyet, működött, szerencsére megúsztam a lehetséges problémákat, de megint nem kísérleteznék ezzel.

Hasonló növényekkel, ugyanezzel a JBL táptalajjal, de kavicsfedéssel nekem is kb. 1,5 év alatt jelentkeztek a hiánytünetek és az alga. Most viszont több stem növényem van és vagy egy szép adag valisneriám is, de Amazonia van a táptalaj felett. Szeretném megelőzni a kimerülést.
 
1 évnél nem érdemes tovább húzni. A tápanyagok nem tartanak örökké. A vízben a cserékkel is kidobod őket. Nem lennék meglepve, hogy itt is csak 6-12 hónapig működnének a táptalajok.
Ez alól esetleg az lehet kivétel ahol baromi ritka a vízcsere.
 
1 évnél nem érdemes tovább húzni. A tápanyagok nem tartanak örökké. A vízben a cserékkel is kidobod őket. Nem lennék meglepve, hogy itt is csak 6-12 hónapig működnének a táptalajok.
Ez alól esetleg az lehet kivétel ahol baromi ritka a vízcsere.
Tudnál ajánlani esetleg valamit a pótlásra? Most tervezek rendelni a GA-ból...;)
 
Sziasztok!

Low-tech akváriumomhoz kérnék egy kis segítséget, ugyanis kicsit algásodnak a levelek, a moha tele van, és nem tudom ilyenkor mi a jó megoldás a tápozást illetően. A fényt visszavettem, a tápozást az utóbbi vízcserénél kihagytam. A növények miatt is kérdezem, sessiliflora, tripartita mennyire szenvedhet ilyenkor a tápanyagfelvétellel? Félek ha tápoznék akkor az algákat is tápoznám. :( A növnyek fejlődésének lassulása is ha jól tudom kedvez az algáknak, már a sessiliflora levelein is megjelent valamilyen apró fonalszerű alga. Adagoljak napi pár csepp Profitot amit nagy valószínűséggel a növények vesznek fel és nem az algák? Eddig egyébként heti egyszer toltam 3 ml-t a 49 literre, és az utóbbi vízcserénél semmit. Carbo az megy.

Köszi előre is!
 
Sziasztok!

Low-tech akváriumomhoz kérnék egy kis segítséget, ugyanis kicsit algásodnak a levelek, a moha tele van, és nem tudom ilyenkor mi a jó megoldás a tápozást illetően. A fényt visszavettem, a tápozást az utóbbi vízcserénél kihagytam. A növények miatt is kérdezem, sessiliflora, tripartita mennyire szenvedhet ilyenkor a tápanyagfelvétellel? Félek ha tápoznék akkor az algákat is tápoznám. :( A növnyek fejlődésének lassulása is ha jól tudom kedvez az algáknak, már a sessiliflora levelein is megjelent valamilyen apró fonalszerű alga. Adagoljak napi pár csepp Profitot amit nagy valószínűséggel a növények vesznek fel és nem az algák? Eddig egyébként heti egyszer toltam 3 ml-t a 49 literre, és az utóbbi vízcserénél semmit. Carbo az megy.

Köszi előre is!

Előbb lassultak le a növények és utána jött az alga? Vagy szépen nőttek a növények, és az alga is elkezdett nőni?

CO2 oldalon hogy állsz? Nem történt itt változás?
 
Előbb lassultak le a növények és utána jött az alga? Vagy szépen nőttek a növények, és az alga is elkezdett nőni?

CO2 oldalon hogy állsz? Nem történt itt változás?

Ezt sajnos nehéz megállapítani, talán előbb kezdtek lassulni a növények, amikor lejjebb vettem a világítást a szalagok miatt. Akkor még alga nem nagyon volt, ha jól emlékszem. A növények a kezdetek óta duplájára nőttek az is lehet hogy kevés már a 2-3 ml/hét? Gyári ajánlás 5 ml lenne.
CO2 beoldás nincs, csak Carbozok de azt is csak pár napja az algák ellen.
 
Ezt sajnos nehéz megállapítani, talán előbb kezdtek lassulni a növények, amikor lejjebb vettem a világítást a szalagok miatt. Akkor még alga nem nagyon volt, ha jól emlékszem. A növények a kezdetek óta duplájára nőttek az is lehet hogy kevés már a 2-3 ml/hét? Gyári ajánlás 5 ml lenne.

Milyen talajod van?

Profito, ha jól emlékszem, az csak mikro + K, tehát nincs benne N és P. N és P fronton ha van elég halad, a haltáp elég lehet a növényeknek is, hacsak nem szűröd ki vagy nincs sok pl emers növényed. Talaj is elég nagy tartalék lehet N / P oldalon.

CO2 beoldás nincs, csak Carbozok de azt is csak pár napja az algák ellen.

CO2 (vagy HCO3-) attól még fontos, hiába low tech. Sőt, ha van ilyen, legfontosabb. Növények (száraz) tömegének 40%+ a szén. Itt nem történt változás, ami ezt befolyásolhatja?

lassulni a növények, amikor lejjebb vettem a világítást a szalagok miatt. Akkor még alga nem nagyon volt, ha jól emlékszem.

Mennyi időt világítasz? Mennyivel csökkentetted amikor levetted?
 
Utoljára módosított:
Milyen talajod van?

Profito, ha jól emlékszem, az csak mikro + K, tehát nincs benne N és P. N és P fronton ha van elég halad, a haltáp elég lehet a növényeknek is, hacsak nem szűröd ki vagy nincs sok pl emers növényed. Talaj is elég nagy tartalék lehet N / P oldalon.



CO2 (vagy HCO3-) attól még fontos, hiába low tech. Sőt, ha van ilyen, legfontosabb. Növények (száraz) tömegének 40%+ a szén. Itt nem történt változás, ami ezt befolyásolhatja?



Mennyi időt világítasz? Mennyivel csökkentetted amikor levetted?

  • Csak garnélák lakják szám szerint 19 db.
  • Sima kavics aljzat nincs táptalaj alatta.
  • Sessili és a tripartita gyorsan nőnek, mohát is nyírni kell 2-3 hetente, egyedül a Montecarlo foszlik. A tripartita alsó levelei amiket árnyékolnak a magasabb levelek besötétednek és rajtuk is jelentkezik a kis szőrösödés.
  • Csak Carbozok, nincs magasnyomású rendszer. Semmi extra.
  • 8 órát megy a világítás 2x4 órára bontva 1 óra szünettel. 8 fokozatú dimmerem van, tehát 12.5%-ként tudom állítani, kb 2 hétig ment 75%-on, most az alga miatt kb egy hete megy 50%-on. Így is elég fényt ad szemre, a sessili és a tripartita továbbra is nő, nem álltak le de talán lassabban.

Azt meg kell említeni, hogy ahonnan kaptam a tripartitát eléggé algás volt, de a nagyon fertőzött szálakat levágtam. Biztos maradt olyan terület amin volt még alga. :(
 
Utoljára módosított:
  • Csak garnélák lakják szám szerint 19 db.
  • Sima kavics aljzat nincs táptalaj alatta.
  • Sessili és a tripartita gyorsan nőnek, mohát is nyírni kell 2-3 hetente, egyedül a Montecarlo foszlik. A tripartita alsó levelei amiket árnyékolnak a magasabb levelek besötétednek és rajtuk is jelentkezik a kis szőrösödés.
  • Csak Carbozok, nincs magasnyomású rendszer. Semmi extra.
  • 8 órát megy a világítás 2x4 órára bontva 1 óra szünettel. 8 fokozatú dimmerem van, tehát 12.5%-ként tudom állítani, kb 2 hétig ment 75%-on, most az alga miatt kb egy hete megy 50%-on. Így is elég fényt ad szemre, a sessili és a tripartita továbbra is nő, nem álltak le de talán lassabban.
Azt meg kell említeni, hogy ahonnan kaptam a tripartitát eléggé algás volt, de a nagyon fertőzött szálakat levágtam. Biztos maradt olyan terület amin volt még alga. :(

Szerintem fényed nagyságrendileg jó, nem ezen fog múlni.

Tulajdonképpen azon csodálkozok, hogy miért nőnek a növények.

Low Tech-be nem kell sok tápanyag. Viszont kavics az nem tartalmaz tápanyagokat. Profito-ban nincs N és P (ennek nézz utána, hogy biztos legyen, hátha tévedek.) Mivel halak nincsenek, csak garnélák, ezért valószínűleg nagyon kevés etetés is bőven elég. Lehet, hogy jóval többet etettél, mint ami feltétlenül szükséges és ez fedezheti a növények N és P igényét? (hal / garnéla tápból előbb utóbb növények számára felvető formába kerülnek "anyagok", attól függetlenül, hogy pl "átment" a halon vagy garnélán.)

Viszont van némi esély hogy nincs elég N (és P) az akváriumban. (kevés etetés + növénytápban nincs N és P, tehát csak a csapvíz maradna hátra, és az kevés)

  • Sima kavics aljzat nincs táptalaj alatta.

Mivel nincs talajod, ezért kicsit nehezebb helyzetben vagy tápozás terén. Így sajnos csak a vízoszlopra hagyatkozhatsz. Hogy a sok táp a vízben okoz-e algásodást vagy nem, az egy jó kérdés (remélem EI követők nem esnek nekem emiatt), de ha a tápok nagy része a talajban van (mint pl Vas), akkor szerintem kisebb az algának az esélye. Gondolom attól is tartasz, ha elhagyod a carbo-t, az alga még jobban rádurrant... erre van esély. Ráadásul ilyenkor a talaj "pufferelő" hatása nem érvényesül, tehát adott tápanyagszintek belövése nem egyszerű. (Nem véletlen a standard high-tech EI-nél a sűrű nagy vízcsere)

  • Csak Carbozok, nincs magasnyomású rendszer. Semmi extra.

Ettől még a C-nek be kell jutni az akváriumba.

Szóval Low-Technél is indirekt el lehet követni elég sok dolgot, ami CO2 (v. HCO3-)-re hatással van. Ez a legfontosabb makro elem (legtöbb kell belőle). Ha nincs elég, ez az algának kedvezhet és Low Tech amúgy is tipikusan CO2 limitált. Sok algafaj jobban bírja a CO2 (HCO3-) "hiányos" állapotokat, mint növény. És ráadásul növényből csak az a fajta kerül az akváriumba, amit Te teszel bele, algából meg sokkal több fajta belekerül(het). Emiatt alga előnyben van és jobban alkalmazkodhat az adott körülményekhez.

Például csapvízben elég sok CO2 (és O2) lehet, ha korábban sűrűbben cseréltél vizet, pl heti 2x alkalom, már ez is sokat számíthatott. Sok O2 pl bakteriális folyamatokat is felgyorsíthatja, ami CO2 termelhet a vízben. Vagy másik példa: Rádurrantottál a szűrőre, és nagyon kavarod a vizet, és az a kevés CO2 is kimegy, ami keletkezik az akváriumban. Vagy harmadik példa, túlszűröd az akváriumot, és nagyon sűrűn takarítod a szűrőt, így innen sincs esély, hogy CO2 termelődjön.

Szóval nagyon sok minden történhetett az akváriummal, ami ezt befolyásolta. Ezért kérdeztem, hátha itt is előkerül valami.
 
Utoljára módosított:
Szerintem fényed nagyságrendileg jó, nem ezen fog múlni.

Tulajdonképpen azon csodálkozok, hogy miért nőnek a növények.

Low Tech-be nem kell sok tápanyag. Viszont kavics az nem tartalmaz tápanyagokat. Profito-ban nincs N és P (ennek nézz utána, hogy biztos legyen, hátha tévedek.) Mivel halak nincsenek, csak garnélák, ezért valószínűleg nagyon kevés etetés is bőven elég. Lehet, hogy jóval többet etettél, mint ami feltétlenül szükséges. Ez fedezheti a növények N és P igényét? (hal / garnéla tápból előbb utóbb növények számára felvető formába kerülnek "anyagok", attól függetlenül, hogy pl "átment" a halon vagy garnélán.)

Viszont van némi esély hogy nincs elég N (és P) az akváriumban.



Mivel nincs talajod, ezért kicsit nehezebb helyzetben vagy tápozás terén. Így sajnos csak a vízoszlopra hagyatkozhatsz. Hogy a sok táp a vízben okoz-e algásodást vagy nem, az egy jó kérdés (remélem EI követők nem esnek nekem emiatt), de ha a tápok nagy része a talajban van (mint pl Vas), akkor szerintem kisebb az algának az esélye. Gondolom attól is tartasz, ha elhagyod a carbo-t, az alga még jobban rádurrant... erre van esély. Ráadásul ilyenkor a talaj "pufferelő" hatása nem érvényesül, tehát adott tápanyagszintek belövése nem egyszerű. (Nem véletlen a standard high-tech EI-nél a sűrű nagy vízcsere)



Ettől még a C-nek be kell jutni az akváriumba.

Szóval Low-Technél is indirekt el lehet követni elég sok dolgot, ami CO2 (v. HCO3-)-re hatással van. Ez a legfontosabb makro elem (legtöbb kell belőle). Ha nincs elég belőle, ez az algának kedvezhet és Low Tech amúgy is tipikusan CO2 limitált. Sok algafaj jobban bírja a CO2 (HCO3-) "hiányos" állapotokat, mint növény. És ráadásul növényből csak az a fajta kerül az akváriumba, amit Te teszel bele, algából meg sokkal több fajta belekerül(het). Emiatt alga előnyben van és jobban alkalmazkodhat az adott körülményekhez.

Például csapvízben elég sok CO2 (és O2) lehet, ha korábban sűrűbben cseréltél vizet, pl heti 2x alkalom, már ez is sokat számíthatott. Sok O2 pl bakteriális folyamatokat is felgyorsíthatja, ami CO2 termelhet a vízben. Vagy másik példa: Rádurrantottál a szűrőre, és nagyon kavarod a vizet, és az a kevés CO2 is kimegy, ami keletkezik az akváriumban. Vagy harmadik példa, túlszűrőd az akváriumot, és nagyon sűrűn takarítod a szűrőt, így innen sem tud CO2 termelődni.

Szóval nagyon sok minden történhetett az akváriummal, ami ezt befolyásolta. Ezért kérdeztem, hátha itt is előkerül valami.
Koszonom a kimerito valaszt!

A carbot amennyiben nem art a garnelaknak addig nem tervezem elhagyni, a profitot szuneteltetem az algak miatt.
Vizcsere inditas ota heti egyszer 15L.
Igyekszem a vizszintet ugy tartani, hogy csak kismertekben fodrozodjon, estenkent viszont egy orat nyomatom a legpumpat nekik. Az agyonbubizott viz a sessilin es a tripartitan landol eloszor lehet hogy ez is hozzajarul az algakhoz?
A szurot nem bantom, bar a multheten rendesen beopalosodott a viz par napra, azota helyre jott. A bacikkal lehetett valami...
Tul sok tenyezo van ami befolyasolhatja a dolgokat, ugyhogy remenykedem benne hogy elobb utobb magatol helyreall a rend. A szures sem allhatott be 4 het alatt. Kovetkezo vizcserenel tapozok egyet aztan figyelem a valtozasokat, carbozom az algas reszeket es mast nem nagyon tudok tenni.
 
Igyekszem a vizszintet ugy tartani, hogy csak kismertekben fodrozodjon, estenkent viszont egy orat nyomatom a legpumpat nekik. Az agyonbubizott viz a sessilin es a tripartitan landol eloszor lehet hogy ez is hozzajarul az algakhoz?
Én ezt a légpumpázást soha nem értem, bár lehet bennem van a hiba. Ezzel csak a maradék CO2-t is kihajtod a vízből ami kellene a növényeknek.
Igaz nekem CO2-ött az akvárium annak ellenére, hogy az akvárium felett sem túl erős a fény 243 literre van 2x54 wattos T5-ös fénycső meg 60 wattnyi LED, de mióta szinte brutál mértékben nyomom a tápot bele azóta gyönyörű szépen visszaszorult az alga. GA jellegű, tehát viszonylag tömény tápom van, de annak több mint 1,5x-öse megy most napi szinten az akváriumba. de így jók a szintek, egyedül a DIY tápomban majd a káliumot kell kicsit visszavenni. Szóval én azért a tápot nem hanyagolnám, illetve talán érdemes volna pár víztesztet beszerezni. Nekem ez mutatott irányt, hogy merre kell lépnem az algák ellen.
 
Én ezt a légpumpázást soha nem értem, bár lehet bennem van a hiba. Ezzel csak a maradék CO2-t is kihajtod a vízből ami kellene a növényeknek.
Igaz nekem CO2-ött az akvárium annak ellenére, hogy az akvárium felett sem túl erős a fény 243 literre van 2x54 wattos T5-ös fénycső meg 60 wattnyi LED, de mióta szinte brutál mértékben nyomom a tápot bele azóta gyönyörű szépen visszaszorult az alga. GA jellegű, tehát viszonylag tömény tápom van, de annak több mint 1,5x-öse megy most napi szinten az akváriumba. de így jók a szintek, egyedül a DIY tápomban majd a káliumot kell kicsit visszavenni. Szóval én azért a tápot nem hanyagolnám, illetve talán érdemes volna pár víztesztet beszerezni. Nekem ez mutatott irányt, hogy merre kell lépnem az algák ellen.
Nem benned van a hiba... :) A felszin hartyasodasa miatt szoktam estenkent jaratni, az eltunteti. Gondolom a hartya es az algasodas is osszefugg egymassal, bar a hartyasodas kezd csokkenni. Regebben egy nap alatt is lathato volt, most mar nem annyira veszes a helyzet. De az oxigendus viznek amugy is orulnek szerintem a garnelak, a bakteriumok es itt-ott olvastam hogy lampaoltas utan a novenyek is. En is csak lampaoltas utan pumpazok, feny nelkul meg amugy is CO2-t termelnek a novenyek nem?
 
Nem benned van a hiba... :) A felszin hartyasodasa miatt szoktam estenkent jaratni, az eltunteti. Gondolom a hartya es az algasodas is osszefugg egymassal, bar a hartyasodas kezd csokkenni. Regebben egy nap alatt is lathato volt, most mar nem annyira veszes a helyzet. De az oxigendus viznek amugy is orulnek szerintem a garnelak, a bakteriumok es itt-ott olvastam hogy lampaoltas utan a novenyek is. En is csak lampaoltas utan pumpazok, feny nelkul meg amugy is CO2-t termelnek a novenyek nem?

Nézz rá erre az ábrára.
upload_2016-10-25_9-23-46-png.19783.png

Eredeti link és több info ezen a fórumon: http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/el-natural/67271-lighting-siesta-co2.html

Ez a vízben a CO2 szintet (mg/liter) mutatja egy konkrét Low Tech (El Natural) akváriumnál. 0. órában kapcsol be a lámpa. Lámpakapcsolás után 5 mg/liter-ről indul, és látszik, ahogy szépen csökken a CO2 szint. A növények több CO2 fotoszintetizálnak el, mint ami keletkezik. 5 óra múlva lekapcsol a lámpa, és mivel így a növények sötétben nem tudnak fotoszintetizálni, elkezd a CO2 szint növekedni. Utána a 9. órában megint bekapcsol a lámpa és csökken a CO2 szint.

5 mg/liter elég kevésnek tűnik és ez ráadásul csak a maximum az ábrán. Pl Estimative Index szerint működő High Tech akváriumnál 15-25 mg/liter körülit céloznak meg, ráadásul ez nem maximum, hanem állandóan (amennyire lehetséges, világítás alatt) fenntartott érték.

Amit érdemes még figyelembe venni, hogyha vizet magára hagysz hosszú ideig, az egyensúlyi CO2 koncentráció csupán ~0.5 mg/l. Ha ez alatt van, a levegőből beoldódik a CO2, ha felette, a vízből kimegy, míg be nem áll az egyensúly. 0.5 mg/liter nagyon kevés.

Viszont amint az ábrán látod, itt a CO2 szint mindig 0.5 mg/liter felett van, ez azért lehetséges, mert a vízben CO2 termelődik pl bakteriális stb folyamatok során.

Ha van egy szupertiszta akváriumod, talaj, szervesanyag, halak stb nélkül, akkor miből "termelődhetne" CO2?

Amit érdemes figyelembe venni, hogy például (nem pihentetett) csapvízben nagyon sok CO2 és O2 lehet. Sűrű vízcserének ez is lehet egy "mellékhatása".

De az oxigendus viznek amugy is orulnek szerintem a garnelak, a bakteriumok es itt-ott olvastam hogy lampaoltas utan a novenyek is. En is csak lampaoltas utan pumpazok, feny nelkul meg amugy is CO2-t termelnek a novenyek nem?

Fotoszintézis során a növények CO2 vesznek fel, és O2 adnak le. Ha O2 elfogy az akváriumban, az elég nagy gond (minden kipusztul?). Viszont megfelelően működő növényes akváriumban ez nemigazán fordulhat elő. Problémák, túltelepítés stb esetén igen. Szvsz szolid bubizás valószínűleg nem árt, de ha nagyon kevered a vizet, és már amúgy sincs elég CO2 az akváriumban más okok miatt, akkor a növények nem fognak igazán nőni. Hiába van táp és fény. Alga jobban bírhatja az ilyen állapotokat.

Nekem van 3 állóvizes (!) növényes akváriumom, és soha nem láttam oxigénhiányt. Minimális vízmozgatásnál szvsz még kisebb az esélye ennek. Viszont volt olyan problémás akváriumom, amit nem mertem pár órás éjszakai levegőztetés nélkül magára hagyni.
 
Utoljára módosított:
Nézz rá erre az ábrára.
View attachment 24991

Eredeti link és több info ezen a fórumon: http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/el-natural/67271-lighting-siesta-co2.html

Ez a vízben a CO2 szintet (mg/liter) mutatja egy konkrét Low Tech (El Natural) akváriumnál. 0. órában kapcsol be a lámpa. Lámpakapcsolás után 5 mg/liter-ről indul, és látszik, ahogy szépen csökken a CO2 szint. A növények több CO2 fotoszintetizálnak el, mint ami keletkezik. 5 óra múlva lekapcsol a lámpa, és mivel így a növények sötétben nem tudnak fotoszintetizálni, elkezd a CO2 szint növekedni. Utána a 9. órában megint bekapcsol a lámpa és csökken a CO2 szint.

5 mg/liter elég kevésnek tűnik és ez ráadásul csak a maximum az ábrán. Pl Estimative Index szerint működő High Tech akváriumnál 15-25 mg/liter körülit céloznak meg, ráadásul ez nem maximum, hanem állandóan (amennyire lehetséges, világítás alatt) fenntartott érték.

Amit érdemes még figyelembe venni, hogyha vizet magára hagysz hosszú ideig, az egyensúlyi CO2 koncentráció csupán ~0.5 mg/l. Ha ez alatt van, a levegőből beoldódik a CO2, ha felette, a vízből kimegy, míg be nem áll az egyensúly. 0.5 mg/liter nagyon kevés.

Viszont amint az ábrán látod, itt a CO2 szint mindig 0.5 mg/liter felett van, ez azért lehetséges, mert a vízben CO2 termelődik pl bakteriális stb folyamatok során.

Ha van egy szupertiszta akváriumod, talaj, szervesanyag, halak stb nélkül, akkor miből "termelődhetne" CO2?

Amit érdemes figyelembe venni, hogy például (nem pihentetett) csapvízben nagyon sok CO2 és O2 lehet. Sűrű vízcserének ez is lehet egy "mellékhatása".



Fotoszintézis során a növények CO2 vesznek fel, és O2 adnak le. Ha O2 elfogy az akváriumban, az elég nagy gond (minden kipusztul?). Viszont megfelelően működő növényes akváriumban ez nemigazán fordulhat elő. Problémák, túltelepítés stb esetén igen. Szvsz szolid bubizás valószínűleg nem árt, de ha nagyon kevered a vizet, és már amúgy sincs elég CO2 az akváriumban más okok miatt, akkor a növények nem fognak igazán nőni. Hiába van táp és fény. Alga jobban bírhatja az ilyen állapotokat.

Nekem van 3 állóvizes (!) növényes akváriumom, és soha nem láttam oxigénhiányt. Minimális vízmozgatásnál szvsz még kisebb az esélye ennek. Viszont volt olyan problémás akváriumom, amit nem mertem pár órás éjszakai levegőztetés nélkül magára hagyni.

Erdekes abra, ezek szerint a CO2 szintnek jot tesz egy kis vilagitas nelkuli idoszak. Ez mar vilagitas topikba tartozna de akkor rzek szerint inkabb egy 3 oras szunetet lenne erdemes tartani? 1 ora alatt nem novekszik tul nagy mertekben a CO2 szint.

Nem nagy a flow eppenhogy mozog a sessiliflora pedig kb 20-25 centire van egyvonalban a nyomo csovel szemben. Ugyhogy nem hiszem hogy itt gond lenne. A felszini hartya miatt pedig mindenkepp jol jon a levegoztetes. Es tenyleg sokak hasznaljak pozitiv tapasztalatokkal. Eleg megoszto velemenyek vannak errol a dologrol. Par hete valoszinu az oxigen hiany olte meg a kifejlett RC allomanyom... mas ertelmes magyarazat nem volt ra. Ugyhogy sajnos a hartya valoban ledugozza a vizet. Igaz, akkor nem volt stem novenyem. :/

Magas nyomasu CO2 rendszert nem tudok finanszirozni, ugyhogy marad a vizcserevel bevitt CO2 + carbo. A vizet kb 10 percig hagyom allni a vizelokeszitovel es megy is bele.
 
Utoljára módosított:
Koszonom a kimerito valaszt!

A carbot amennyiben nem art a garnelaknak addig nem tervezem elhagyni, a profitot szuneteltetem az algak miatt.
Vizcsere inditas ota heti egyszer 15L.
Igyekszem a vizszintet ugy tartani, hogy csak kismertekben fodrozodjon, estenkent viszont egy orat nyomatom a legpumpat nekik. Az agyonbubizott viz a sessilin es a tripartitan landol eloszor lehet hogy ez is hozzajarul az algakhoz?
A szurot nem bantom, bar a multheten rendesen beopalosodott a viz par napra, azota helyre jott. A bacikkal lehetett valami...
Tul sok tenyezo van ami befolyasolhatja a dolgokat, ugyhogy remenykedem benne hogy elobb utobb magatol helyreall a rend. A szures sem allhatott be 4 het alatt. Kovetkezo vizcserenel tapozok egyet aztan figyelem a valtozasokat, carbozom az algas reszeket es mast nem nagyon tudok tenni.
Szerintem a heti 15 L vízcsere egy kicsit sok, garnélás akváriumban a fele is bőven elég.
A tápozást biztos, hogy nem szüneteltetném. Én is Profitot használok, de naponta adagolom, 20 literre 5 cseppet.
Valamint foszfátot is adagolok mellé. A mohádat nyírd meg egy kicsit drasztikusabban, elég sok piszok fel tud gyűlni benne.
Azt megpróbálhatod, hogy fél órával csökkented a világítást és vársz egy hetet, meglátod hogy reagál az akváriumod.
 
Szerintem a heti 15 L vízcsere egy kicsit sok, garnélás akváriumban a fele is bőven elég.
A tápozást biztos, hogy nem szüneteltetném. Én is Profitot használok, de naponta adagolom, 20 literre 5 cseppet.
Valamint foszfátot is adagolok mellé. A mohádat nyírd meg egy kicsit drasztikusabban, elég sok piszok fel tud gyűlni benne.
Azt megpróbálhatod, hogy fél órával csökkented a világítást és vársz egy hetet, meglátod hogy reagál az akváriumod.

Hat az pont 30%. Sok lenne? Rakerdezek a megfelelo topikban is hogy ne itt offoljunk.
 
Hat az pont 30%. Sok lenne? Rakerdezek a megfelelo topikban is hogy ne itt offoljunk.
Alap esetben jó a 30 %, de növényed sincs sok valamint csak garnéláid vannak.
A tenyésztők jóval kevesebb vizet cserélnek, nekem is úgy ajánlották.
 
Back
Oldal tetejére