• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

pH-Kh-Gh

Ez pont annyira felrevezeto, mint hogy a membran atengedi a bakteriumokat. Nem, az RO membran azon az elven mukodik, hogy vizmulekula nagysagu lukak vannak rajta es nyomas segitsegevel atpreseljuk oket a masik oldalra, minden egyeb meg marad a koszos agon. Gyartasi hibas vagy repedt membranon tud csak lenyegi mennyisegu szennyezo anyag atjutni.
View attachment 98740
View attachment 98741
Mivel épületgépész cég vagyunk, mi is telepítünk lakóssági és ipari szinten, víz lágyítókat,RO készülékeket, sterilizálókat.

Nem tudom hogy honnan szedtétek ezt a skiccet, de így nagyon is jól mutat. A valóság teljesen más. Mindegyik gyártó úgy rajzolja, és tünteti fel a termékét, hogy eltudja adni. Csak üzleti politika.

Mivel a ember, nem tökéletes, így tökéletes dolgot sem tud gyártani, csak törekszik, és azt hisszük hogy tökéletes.

’’Nem, az RO membran azon az elven mukodik, hogy vizmulekula nagysagu lukak vannak rajta es nyomas segitsegevel atpreseljuk oket a masik oldalra, minden egyeb meg marad a koszos agon.’’

Itt van a kutya elásva. A kulcs szó ez, ’’nyomás segitségevel átpréseljuk’’. Tehát mit is jelent ez? az hogy kényszerítünk valamit, vagyis, a vizet egy szűrőn.

Mit is jelent ez a szó vagy rövidítés? RO (Reverse Osmose) vagy (Demineralized Water), vagy is SZILÁRD ásványi anyagok leszűrése. Ez azt jelenti hogy,ásványmentesítés nyomás alatt, és nem „debacterilized water.”

Ha visszapörgetjük a időt, akkor ez nem így működött,mikor a RO vizet felfedezték. Akkoriban a úgynevezett membrán papírból volt, ami a hó hatására nem igazán volt reakciója, (tágulás vagy zsugorodás) mint most.

Nagyobb hatékonyságot (szűrés), szabad gravitációs esésben érnék el. Tehát az a tiszta RO víz, ami 0. Na de kinek lenne ennek ideje és türelme. Ezért találták ki a ilyen típusú szűrőket ami a hálózati(4-6 bár) nyomásnál hatékonyan tudnak szűrni. De itt még mindig probléma akadt a fejlesztőknek, mert egy országon belül is több féle víz nyomást szolgáltatnak, nem beszélve a kémiai összetételekről. Ez még nem is olyan nagy probléma, mert folyamatosan törekednek és fejlesztenek. A probléma, ott kezdődik( BWT szakértőtől ki harangzot szó) hogy amióta elkezdte a lakósság, a lágy vizet használni, és nagyobb igénye lett,egyes gyártók, ki találták a nyomás fokozó pumpát, ami 6-8 bárt tud produkálni, és nagyobb lágy víz nyomása legyen, meg több. Ez az ami a legtöbb szűrő membránnak nem tesz jót, mert nem így lett tervezve. Vannak már olyan szűrő membránok ami 6-8 bárig szűrnek rendesen, csak azok nem ebben a árba vannak. Nem egy 5 szám jegyűről beszélek, amit mi akvaristák használunk, és ezeknek is, max 1 hónap a lefutás ideje. Tehát havonta le kellene cserélni.

Hogy, mért nem jó a minél magasabb nyomás?

Ha sokáig van kitéve magasnyomásra a szűrő el kezd tágulni,és a súrlódás miatt elkezd kopni a 0,0001 mikron, és tágasabb lesznek a lyukak. Ez a többi szűrő rekeszekre is vonatkozik, amit a kopást illeti. Nos a fent említet skiccen szereplő anyagok, hő függők, vagyis a hőre váltóznak, mert szintetikus anyagok. Ezért is van az hogy télen kevesebb a jó víz mint nyáron, mert a víz hőmérsékletéhez összezsugorodik a membrán, és kevesebb lágy vizet enged át.

Nem minden baktérium formát ki tud szűrni. Egy baktérium, vagy egy vírus, nem szilárd.

Ahogyan a természetbe is van, baktérium mentes víz nem létezik.

Nos, akkor hol is van az a úgy nevezet tökéletes szűrés?

BWT szakértő szerint , ennyi idő intervallum ként kellene cserélni szűrő betéteket egy jó víz minőségért.

kevésbé használt – 1 év , gyakrabban használt (magas nyomással 4-6 bár) – fél év., folyamatos használt (4-6 bár) – 1 hónap, nagyon használt (nagy nyomással 6-8 bár) – 1 hét. Nos, amit nem írnak a használati utasításban, mert ere, jogilag nem vonatkozik, (még), a kötelezettség, a víz hőfoka. A ideális hőfok, 15-20 fok.

Ezt mi akvaristák is észre vesszük, mikor, pl. 4-6 TDS víz, elég hamar kezd felfele kúszni a érték. Ez nem a koszolódási jele, hanem hogy a membrán kezdi feladni. A ásványanyagok kezdenek átvándorolni a szűrő részecskén.

Baktérium mentes vizet, RO készülékekkel(ipari vagy lakóssági)csak úgy lehet elérni, sterilizálóval, ahogyan kórházakban vagy laboratóriumokban van. Nem véletlenül találtak ki a RO készülék utáni sterilizálót. Ha a adott intézmény, el is hanyagolja a szűrő(k) cserét, még van rá esély, hogy baktérium mentes vizet állítson elő.
 
Itt van a kutya elásva. A kulcs szó ez, ’’nyomás segitségevel átpréseljuk’’. Tehát mit is jelent ez? az hogy kényszerítünk valamit, vagyis, a vizet egy szűrőn.

Mit is jelent ez a szó vagy rövidítés? RO (Reverse Osmose) vagy (Demineralized Water), vagy is SZILÁRD ásványi anyagok leszűrése. Ez azt jelenti hogy,ásványmentesítés nyomás alatt, és nem „debacterilized water.”
A rovidites Forditott Ozmozist jelent, semmi mast, az ozmozis folyamat forditottjat. Nem asvanymentesitest, hanem oldott anyag koncentracio csokkentest jelent (az hogy a technologia emiatt az oldott anyagoknal nagyobb reszeket [viznel nagyobb molekulak, virusok, bakteriumok] is kiszur az csak plusz).
Ha visszapörgetjük a időt, akkor ez nem így működött,mikor a RO vizet felfedezték. Akkoriban a úgynevezett membrán papírból volt, ami a hó hatására nem igazán volt reakciója, (tágulás vagy zsugorodás) mint most.
A jelenleg is hasznalt RO technologiat 1950es evekben fejlesztettek ki leginkabb tengerviz szuresere es mar akkor is polymerekkel dolgoztak. Valoban letezik celluloz acetat alapu (de ez is kompozit!) membran, ami azert van, hogy ra lehessen (igazabol kell) ereszteni a kloros vizet, megsporolva az eloszuresen az aktivszen lepest, de ennek a hatekonysaga elmarad a polymerestol es gyakrabban kell cserelni is, mert elrohadhat (a szurendo oldalon levo bacik bontani kezdik).
Ezért találták ki a ilyen típusú szűrőket ami a hálózati(4-6 bár) nyomásnál hatékonyan tudnak szűrni. De itt még mindig probléma akadt a fejlesztőknek, mert egy országon belül is több féle víz nyomást szolgáltatnak, nem beszélve a kémiai összetételekről. Ez még nem is olyan nagy probléma, mert folyamatosan törekednek és fejlesztenek. A probléma, ott kezdődik( BWT szakértőtől ki harangzot szó) hogy amióta elkezdte a lakósság, a lágy vizet használni, és nagyobb igénye lett,egyes gyártók, ki találták a nyomás fokozó pumpát, ami 6-8 bárt tud produkálni, és nagyobb lágy víz nyomása legyen, meg több. Ez az ami a legtöbb szűrő membránnak nem tesz jót, mert nem így lett tervezve. Vannak már olyan szűrő membránok ami 6-8 bárig szűrnek rendesen, csak azok nem ebben a árba vannak. Nem egy 5 szám jegyűről beszélek, amit mi akvaristák használunk, és ezeknek is, max 1 hónap a lefutás ideje. Tehát havonta le kellene cserélni.
Tengerviz szureshez 40 bar feletti nyomas kell, megis hasznalnak RO rendszert erre. A lakossagi membranok a legolcsobb tomeggyarthato technologiaval keszulnek, amiknek a tureshatara joval alcsonyabb. Nalunk 3 eve azonos membran uzemel, ebbol 2 evet nyomasfokozo pupmaval es meg mindig nem kellett lecserelni.
Ha sokáig van kitéve magasnyomásra a szűrő el kezd tágulni,és a súrlódás miatt elkezd kopni a 0,0001 mikron, és tágasabb lesznek a lyukak. Ez a többi szűrő rekeszekre is vonatkozik, amit a kopást illeti.
Nem surlodas intezi el, hanem hogy a hasznalat soran eltomodnek a membranon a lukak es emiatt azonos nyomason tobb anyagot kell atpreselni a tobbin, igy kiszakadnak a lukak kozti elvalaszto falak. Ezert is noveli nagyban a membran elettartamat, ha van oblito csapod: ez lenyegeben oldalrol jovo nyomast general a koszra, azaz nem atpreselni akarja a molekulat hanem a membran felszinerol leobliteni, igy vannak olyan szennyezodesek, amik tavoznak es a luk, amit eltomitett ujbol szabad lesz.
Nos a fent említet skiccen szereplő anyagok, hő függők, vagyis a hőre váltóznak, mert szintetikus anyagok. Ezért is van az hogy télen kevesebb a jó víz mint nyáron, mert a víz hőmérsékletéhez összezsugorodik a membrán, és kevesebb lágy vizet enged át.
A homersekletkulonbsegbol akado teljesitmenykulonbseg nem a membran zsugorodasa/tagulasa miatt van. A vas 50 fok homersekletkulonbsegen 0,2%-ot tagul, ha a membrannak azonos lenne a hotgulasi egyutthatoja (nem az, sokkal kisebb), akkor a 0,1nm lukacskakbol, 0,1002nm lukacskak lennenek, ami a tobbi molekula szamara ugyanugy nem atjarhato. A teljesitmeny kulonbseget a viz vizkozitasanak a kulonbsege okozza. A homerseklet a ugye azt jelenti, hogy mennyire rezegnek a molekulak. Minel magasabb annal jobban. Nezd meg, hogy egy nagyon suru szitaba, ha teszel ugyanannyi lisztet es egyik esetben fele olyan gyorsan mozgatod, akkor ott joval lassabban fog menni a szitalasi folyamat. (Fun fact: a homerseklet kulonbseget hallani is lehet folyadekoknal!)
Nem minden baktérium formát ki tud szűrni. Egy baktérium, vagy egy vírus, nem szilárd.
De ki tudja szurni, akkor nem, ha serult a membran. Hiaba nem szilard egy virus vagy bakterium, attol meg osszenyomva is vastagabb, mint egy somolekula pl.
Baktérium mentes vizet, RO készülékekkel(ipari vagy lakóssági)csak úgy lehet elérni, sterilizálóval, ahogyan kórházakban vagy laboratóriumokban van. Nem véletlenül találtak ki a RO készülék utáni sterilizálót. Ha a adott intézmény, el is hanyagolja a szűrő(k) cserét, még van rá esély, hogy baktérium mentes vizet állítson elő.
Bakterium van mindenhol, azert nem tudsz bakteriummentes vizet eloallitani fizikai szuressel, mert eleve, amibe beleteszed sem lesz steril es vannak olyan hibas reszek a membranon, ami atereszt parat. RO keszulek utani sterizialast azert talaltak ki, hogy meg valamit eladjanak hozza. A csapbol magyarorszagon bakteriumoktol hemzsego viz erkezik, megis teljesen ihato RO szuro nelkul is.
 
Utoljára módosított:
kedves @SMAdrián és @tsokee ,
érdekes és hasznos, amiket írtatok az imént... 😊
ha ezentúl nem hideg, hanem langyos (15-20 fokos) vizet küldök rá az ro készítőre, szerintetek mi történik?
a) rosszabb lesz a hatásfok, mert a langyos víznek kisebb a nyomása...
b) jobb lesz a hatásfok a magasabb hőmérséklet miatt...
köszönöm!
 
a) rosszabb lesz a hatásfok, mert a langyos víznek kisebb a nyomása...
miert lenne kisebb a nyomasa? a legtobb melegito rendszer a halozati nyomassal dolgozik, mivel plusz eroforras kene hozza, hogy levalassza a melegitendo vizet es utana meg kellene egy pumpa is tovabbkuldeni
b) jobb lesz a hatásfok a magasabb hőmérséklet miatt..
ha nincs nyomases, akkor celsiusonkent 2-3% a termelesbeli kulonbseg
 
Van itt egy kis katyvasz: A TDS (a vízben lévő összes oldott anyag) ennek a mértékegysége a ppm (pars per million).
Üdv újra itt. És igen valóban az a mértékegység. Tehát akkor ha belerakok 1,5 gramm port a 10 liter vízbe akkor 150 ppm lesz.Matematikailag. Mivel a TDS egy vezetőképességen alapuló mérés a TDS mérő nem 150 ppm-et fog kiírni.
Ezenkívül jelentem siker koronázta a RO cseréket és GH8 KH4-re állt be a vizem.TDS?
(Nálam a Salty Shrimp GH+-al visszasózva, a TDS 130 ppm, ami kb. GH 6-nak felel meg.)
Sokat sokat visszaolvasva találtam egy értekezést (amire hivatkoztam is) miszerint a GH-ból nem lehet TDS-t számolni és ugyan ez visszafele is.
 
Segítség kellene olyan fórumtárstól, aki JBL pH 6.0-7.6 tesztet használ.
Két különböző eljárás van 1 dobozban.
A színskála hátulján 5ml víz, 4 csepp reagens, 3 perc várakozás.
Magyar nyelvű utasítás pedig 5ml víz, 3 csepp reagens, nincs várakozás.
Melyik a helyes instrukció?
Gyors segítség kellene, köszönöm!
 
Segítség kellene olyan fórumtárstól, aki JBL pH 6.0-7.6 tesztet használ.
Két különböző eljárás van 1 dobozban.
A színskála hátulján 5ml víz, 4 csepp reagens, 3 perc várakozás.
Magyar nyelvű utasítás pedig 5ml víz, 3 csepp reagens, nincs várakozás.
Melyik a helyes instrukció?
Gyors segítség kellene, köszönöm!

Én a vas teszttel jártam hasonlóan, ott két fajta utasítas volt...nem szaroztam...így is úgyis megcsináltam...ugyanaz az eredmény jött ki.
 
@cs_z_ Szerintem pontatlan a fordítás vagy közben módosított a JBL. A mellékelt több nyelvű tájékoztatóban is 4 csepp és 3 perc várakozás szerepel. Mindig ezt használtam, bár lehet, hogy a 3 csepp is jó eredményt ad. Helyedben én maradnék a gyári receptnél, mert az is lehet, hogy a szín telítettsége (saturation) 3 cseppnél halványabb lesz, így a leolvasás pontatlanabb lehet.
 
@cs_z_ Szerintem pontatlan a fordítás vagy közben módosított a JBL. A mellékelt több nyelvű tájékoztatóban is 4 csepp és 3 perc várakozás szerepel. Mindig ezt használtam, bár lehet, hogy a 3 csepp is jó eredményt ad. Helyedben én maradnék a gyári receptnél, mert az is lehet, hogy a szín telítettsége (saturation) 3 cseppnél halványabb lesz, így a leolvasás pontatlanabb lehet.
Köszi a javaslatot! 3 cseppel 6.0, 4 cseppel és 3 perccel pedig 6.2.
Kicsit állítottam a mennyiségen, holnap ugyan abban az időpontban újra mérek.
 
Sokat sokat visszaolvasva találtam egy értekezést (amire hivatkoztam is) miszerint a GH-ból nem lehet TDS-t számolni és ugyan ez visszafele is.

Ez így is van, nem lehet! Viszont: ahogy írtam is, én nem számoltam, mértem! Először csepp teszttel beállítottam a GH pl. 6-os vizet, majd megmértem a TDS mérőmmel, hogy ez hány ppm. Mivel ugyanazt a visszasózót használom, amivel kimértem, elég a TDS mérővel rámérnem, hogy tudjam meddig kell sóznom, hogy a GH 6 legyen. De természetesen ez csak akkor működik, ha az akváriumon kívül a cserevizet sózom - nekem igazán a cserevíz keménységének a beállítását gyorsítja meg a TDS mérő. Ha az akvában sóznék, akkor a TDS-be a tápanyagok, talajból kioldódó dolgok, bármilyen jelen lévő oldott anyag is beleszólna - szóval, ez a GH-ra vetítve inkább csak iránymutató lenne.

Ezenkívül jelentem siker koronázta a RO cseréket és GH8 KH4-re állt be a vizem.TDS?

Örülök, hogy sikerült! :) TDS - meg kell mérni.
 
Ez így is van, nem lehet! Viszont: ahogy írtam is, én nem számoltam, mértem! Először csepp teszttel beállítottam a GH pl. 6-os vizet, majd megmértem a TDS mérőmmel, hogy ez hány ppm. Mivel ugyanazt a visszasózót használom, amivel kimértem, elég a TDS mérővel rámérnem, hogy tudjam meddig kell sóznom, hogy a GH 6 legyen. De természetesen ez csak akkor működik, ha az akváriumon kívül a cserevizet sózom - nekem igazán a cserevíz keménységének a beállítását gyorsítja meg a TDS mérő. Ha az akvában sóznék, akkor a TDS-be a tápanyagok, talajból kioldódó dolgok, bármilyen jelen lévő oldott anyag is beleszólna - szóval, ez a GH-ra vetítve inkább csak iránymutató lenne.



Örülök, hogy sikerült! :) TDS - meg kell mérni.
Igen erre mondták hogy az én TDS mérőm az én vizemet méri. Persze majd ha lesz.
 
Én is így tudom, pont úgy működik, ahogy írtad. Kizárólag a tudományos precizitástól vezérelve: :)
De ki tudja szurni, akkor nem, ha serult a membran. Hiaba nem szilard egy virus vagy bakterium, attol meg osszenyomva is vastagabb, mint egy somolekula pl.
Nem mondanak olyat, hogy "só molekula". Szilárd állapotban az ionok kristályrácsba vannak rendeződve, oldott állapotban az ionok "szabadon" vannak a vízben. Érdekesség, hogy például egy Na+ ion nem nagyobb egy vízmolekulánál, de mivel töltött részecske, sok vízmolekula köré rendeződik (ennek van valami tudományos neve), és így már túl nagy lesz ahhoz, hogy átjusson a membránon.
 
Sziasztok!
A növényes akimban 6-7 a GH, viszont KH-t alig mérek, már minimális CO2 adagolással sárgul a DC. GA-s GH+-t használok, de nincs az akvában dekor kő. Jól gondolom, hogy inkább a GH/KH+ kéne nekem?
Viszont így felmerül az a kérdés is, hogy a CRS-es akiban melyiket használjam? Ott is kb. 0 a KH, de ott nincs CO2. Abban maradjon a sima GH+?
 
Sziasztok!
A növényes akimban 6-7 a GH, viszont KH-t alig mérek, már minimális CO2 adagolással sárgul a DC. GA-s GH+-t használok, de nincs az akvában dekor kő. Jól gondolom, hogy inkább a GH/KH+ kéne nekem?
Viszont így felmerül az a kérdés is, hogy a CRS-es akiban melyiket használjam? Ott is kb. 0 a KH, de ott nincs CO2. Abban maradjon a sima GH+?
Szerintem növényesben is kell egy kis Kh... Nálam 6-3 a Gh/Kh aránya például...
 
Sziasztok!
A növényes akimban 6-7 a GH, viszont KH-t alig mérek, már minimális CO2 adagolással sárgul a DC. GA-s GH+-t használok, de nincs az akvában dekor kő. Jól gondolom, hogy inkább a GH/KH+ kéne nekem?
Viszont így felmerül az a kérdés is, hogy a CRS-es akiban melyiket használjam? Ott is kb. 0 a KH, de ott nincs CO2. Abban maradjon a sima GH+?
A "könyv" szerint 0 KH esetén nagy lehet a pH ingadozás, ami problematikus. Ebből kiindulva mindkét akváriumban emelném a karbonát keménységet.
 
Sziasztok!
A növényes akimban 6-7 a GH, viszont KH-t alig mérek, már minimális CO2 adagolással sárgul a DC. GA-s GH+-t használok, de nincs az akvában dekor kő. Jól gondolom, hogy inkább a GH/KH+ kéne nekem?
Viszont így felmerül az a kérdés is, hogy a CRS-es akiban melyiket használjam? Ott is kb. 0 a KH, de ott nincs CO2. Abban maradjon a sima GH+?

Szia! A CRS-bandához jobb az alacsonyabb PH. Ha emeled a KH-t, emelkedni fog a PH is. CO2 nélkül, hacsak nincs dugig rakva az akva gyorsan növő növényekkel, illetve nincs szét fényágyúzva az akva, tehát nincs intenzív fotoszintézis, teljesen stabil tud lenni a 0-s KH mellett. Egyébként a növényesben is meg lehet találni az optimális egyensúlyt, kevesebb CO2 kell a 0 KH mellett.
 
Szia! A CRS-bandához jobb az alacsonyabb PH. Ha emeled a KH-t, emelkedni fog a PH is. CO2 nélkül, hacsak nincs dugig rakva az akva gyorsan növő növényekkel, illetve nincs szét fényágyúzva az akva, tehát nincs intenzív fotoszintézis, teljesen stabil tud lenni a 0-s KH mellett. Egyébként a növényesben is meg lehet találni az optimális egyensúlyt, kevesebb CO2 kell a 0 KH mellett.
Neked is köszönöm a választ, így már tiszta minden!
Növényesben csak azért szeretnék KH-t emelni, mert tényleg minimális CO2 adagolásnál is borul a PH. Persze nyilván így gazdaságosabb, de állatokon látom, hogy nekik nem a pénztárcám a fő prioritás.
 
Elég csak ahhoz az értékhez kalibrálni amelyikhez közelebb mérünk, jelen esetben a 6.86-os lötyihez.
Szia,
Én is rendeltem egy ilyen sárga sz@rt. Próbáltam kalibrálni, az első a 6,86 beáll, de a többire (4,00, 9,18) ugyanazt méri. Beleraktam tömény vízkőoldóba és 6,8-at mért.
Elemcsere sem segített. Van valami ötleted, vagy tényleg kuka?
 
Szia,
Én is rendeltem egy ilyen sárga sz@rt. Próbáltam kalibrálni, az első a 6,86 beáll, de a többire (4,00, 9,18) ugyanazt méri. Beleraktam tömény vízkőoldóba és 6,8-at mért.
Elemcsere sem segített. Van valami ötleted, vagy tényleg kuka?
Szia! Gyanus hogy ez egy hibas cucc. :( Nekem mostmar evek ota mukodik es nincs gond vele.
 
Back
Oldal tetejére