• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Az akváriumi növények hiánytünetei

Vörösebb színekhez:

Alacsony NO3
Spec világítás - fénycső vagy LED
Picit több vas

Vagy ha ezek nem mennek akkor Photoshop :)

EI-nél is szépek a növények, de alacsonyabb nitrátnál több a vöröses árnyalat, szín. Szélesebb spektrumon látod a vöröset az akváriumban.
De EI mellé is tolsz még kis vasat vagy megváltoztatod a fényt és segít.

Pl. ne akard elérni pl a nálunk látott HRA-t teljesen más világítással és tápozással mert nem fog menni. De ettől még lehet vöröses a növény.

+ alacsony pH, hogy a vasat fel is vegye a növény :) ( lágy víz + co2)
 
Nem remlik hogy valaha gondunk lett volna a vasfelvetellel kemeny viz / magasabb pH eseten. Milyen ertekre gondolsz?



A vas felvétele akármilyen kelát esetén ( igazából annak ebből a szempontból nincs is jelentősége, a kelát csak megtart, nem veteti fel a fémet) rosszabb magas pH esetén. Ha kemény vízben (10+ KH), CO2 adagolással csináltátok, már sokkal jobb a helyzet, mint low-techben, csapvízben. 8-as pH környékén és felett már elég nehéz normális színt kicsikarni, hiszen azon a pH-n nagyon nehéz a vasat felvennie a növénynek. A legjobb 5,5 környékén, de minél alacsonyabb a pH értelmes keretek között, annál jobb lesz. Jó vasfelvétel --> színanyag képzés --> szín.

Ha megnézzük a KH-pH-CO2 táblázatot, helyes (25-30ppm) CO2 mennyiség esetén, már igen magas KH értékeknél is lemegy a pH 7,5 alá, ami nagyban segíti a vas felvételét.


Ez eddig a vízről szólt ( ami bár átjárja a talajt is), viszont a talaj pH-ja is számít, hisz a vasat a növények nagy része a gyökereivel könnyebben veszi fel. Ebből a szempontból pedig az aktív talajnak vannak előnyei, hisz a bikarbonátot csökkenti, ezzel a savas irányba tolódik el a talajban(és vízben) lévő pH.
Meszes talajban akárhogyan lágyítjuk a vizet, a talajban lassabban áramlik a víz, és oldódni fognak a karbonátok, magasabb lokális pH-t eredményezve.


74651



74652
 
Utoljára módosított moderátor által:
Ide is felteszem a kérdést, hátha itt megválaszolja valaki...
Barnulnak a montecarlo levelei valamint a fissidens és a wheeping moss is. Addig eljutottunk hogy valószínűleg PO4 hiány van.
A kérdésem az lenne, hogy hiány esetén szabad-e többet adagolni mint ami ajánlott az útmutató alapján?
Az útmutatón 2ml/100l /hét szerepel. Ezt a mennyiséget már beletettem hétfőn, de a po4 szintje még mindig 0,05 mg/l
Szóval kellene még.. Tehetek bele még vagy türelmesen várjak inkább?
A többi érték normális, bővebb infó ha kellene, akkor a naplóban:
https://akvakertesz.hu/threads/springfield-60x45x45.7922/page-3
 
Sziasztok. Segítségre lenne szükségem. Úgy gondolom hogy vas hiányában szenvednek a novenyeim meg ki tudja még mibe....
Az akvariumrol:
30l nano, 600 külső szűrő. Eddig 7w dennerle LED világított ezt ma cseréltem twinstar 300 es-re. Co2 van de meg rendesen nem ment csak ismerkedem vele.
Amazonia talaj. Ada taprudak 5 db. Bright k és step 1 et adagolok plus elkezdtem Ada iront is. 4 hete indult az akvarium. Ro vizet használok ami nem teljesen nullas. Halak 1 betta, 2 páncélos törpe harcsa, 3 oto.
A víz:
Ammónia 0,2
Nitrát 1
Nitrit 0
Gh 7
Kh7
Foszfát 0
Vas 0
Ph 7-8 között. Ezt nehezen határolom be mert teljes skálás tesztet vettem .
Egyenlőre csak ennyi tesztem van.
4e90f8c727aa1db7513abc9030d47cc5.jpg
7f0c4eafb7d302b8ac35a68b61e72993.jpg1a0d15c8571c0fcae40a84904e1e22a9.jpg
e253e29efd7b7b98954fd3ba879c9307.jpg
 
A vas felvétele akármilyen kelát esetén ( igazából annak ebből a szempontból nincs is jelentősége, a kelát csak megtart, nem veteti fel a fémet) rosszabb magas pH esetén. Ha kemény vízben (10+ KH), CO2 adagolással csináltátok, már sokkal jobb a helyzet, mint low-techben, csapvízben. 8-as pH környékén és felett már elég nehéz normális színt kicsikarni, hiszen azon a pH-n nagyon nehéz a vasat felvennie a növénynek. A legjobb 5,5 környékén, de minél alacsonyabb a pH értelmes keretek között, annál jobb lesz. Jó vasfelvétel --> színanyag képzés --> szín.

Ha megnézzük a KH-pH-CO2 táblázatot, helyes (25-30ppm) CO2 mennyiség esetén, már igen magas KH értékeknél is lemegy a pH 7,5 alá, ami nagyban segíti a vas felvételét.


Ez eddig a vízről szólt ( ami bár átjárja a talajt is), viszont a talaj pH-ja is számít, hisz a vasat a növények nagy része a gyökereivel könnyebben veszi fel. Ebből a szempontból pedig az aktív talajnak vannak előnyei, hisz a bikarbonátot csökkenti, ezzel a savas irányba tolódik el a talajban(és vízben) lévő pH.
Meszes talajban akárhogyan lágyítjuk a vizet, a talajban lassabban áramlik a víz, és oldódni fognak a karbonátok, magasabb lokális pH-t eredményezve.


View attachment 74651



View attachment 74652

Köszi ez nekem most pont hasznos volt!!!
 
Sziasztok. Segítségre lenne szükségem. Úgy gondolom hogy vas hiányában szenvednek a novenyeim meg ki tudja még mibe....
Az akvariumrol:
30l nano, 600 külső szűrő. Eddig 7w dennerle LED világított ezt ma cseréltem twinstar 300 es-re. Co2 van de meg rendesen nem ment csak ismerkedem vele.
Amazonia talaj. Ada taprudak 5 db. Bright k és step 1 et adagolok plus elkezdtem Ada iront is. 4 hete indult az akvarium. Ro vizet használok ami nem teljesen nullas. Halak 1 betta, 2 páncélos törpe harcsa, 3 oto.
A víz:
Ammónia 0,2
Nitrát 1
Nitrit 0
Gh 7
Kh7
Foszfát 0
Vas 0
Ph 7-8 között. Ezt nehezen határolom be mert teljes skálás tesztet vettem .
Egyenlőre csak ennyi tesztem van.
View attachment 79058
View attachment 79059View attachment 79060
View attachment 79061
Nem vagyok benne biztos de lehet ez keves feny es CO is.
 
Marsilea régi leveleit le kellene vágni - ez az ami barna a fotók alapján (lóhere formájú levelek)
Eleocharis ültetés utáni levelei elbarnulnak. Ha ezen már túlvagyunk esetleg a meleg víz (bettás akváriumba nem tennék füvet). A lenyírt eleocharis szintén visszabarnul. Ha a tempó miatt még csak most jelennek meg a friss hajtások, akkor idő kell.
Matogrosense-en nem látok problémát, most hogy több fényed van gyorsabban fejlődik majd. Ha kevés a fény a töve tönkremegy majd.
Ludwigia? szerintem ok.

A seiryu + co2 kombó rakhat egy kis extra stresszt a növényeidre, de ennek nem látszik jele. A növényeid könnyen tarthatóak, emiatt biztosan nem lesz gond.
Told a vízcseréket. Ha meleg a vized az eleocharis helyett használj mást. Pl Tenellus, Brasiliensis
 
Sziasztok. Segítségre lenne szükségem. Úgy gondolom hogy vas hiányában szenvednek a novenyeim meg ki tudja még mibe....
Az akvariumrol:
30l nano, 600 külső szűrő. Eddig 7w dennerle LED világított ezt ma cseréltem twinstar 300 es-re. Co2 van de meg rendesen nem ment csak ismerkedem vele.
Amazonia talaj. Ada taprudak 5 db. Bright k és step 1 et adagolok plus elkezdtem Ada iront is. 4 hete indult az akvarium. Ro vizet használok ami nem teljesen nullas. Halak 1 betta, 2 páncélos törpe harcsa, 3 oto.
A víz:
Ammónia 0,2
Nitrát 1
Nitrit 0
Gh 7
Kh7
Foszfát 0
Vas 0
Ph 7-8 között. Ezt nehezen határolom be mert teljes skálás tesztet vettem .
Egyenlőre csak ennyi tesztem van.
View attachment 79058
View attachment 79059View attachment 79060
View attachment 79061

Ez nem vashiány, sőt, a vassal itt most szerintem inkább rontasz a helyzeten. Ahogy Viktor is írta, inkább idő kell a növényeknek, míg az ültetés után magukhoz térnek. Iron-t az első 1-2 hónapban nem jó -szerintem- erőltetni, nem ismerem testközelből az ADA tápozást, de szerintem az extra vas az első időkben nem szükséges még. A reinecki minin én inkább pont hogy foszforhiányt látok, a foszlás lehet az, esetleg egyéb erős stressz hatására foszlik szét, de 1 hónap után már inkább hiánytünetre gondolnék, a vas meg pont gátolja a foszfor felvételt.

A vizedben 0,2 ppm-es ammóniát írsz, ezt kell először megszüntetni, új akváriumoknál nem annyira meglepő, de 2-3 hét alatt legkésőbb mérhetetlennek kell lennie, ha 1 hónapos és biztos vagy a mérés pontosságában, akkor ezt kéne körbejárni, egy beállt akváriumban nem lehet semennyi mérhető ammónia.
 
Marsilea régi leveleit le kellene vágni - ez az ami barna a fotók alapján (lóhere formájú levelek)
Eleocharis ültetés utáni levelei elbarnulnak. Ha ezen már túlvagyunk esetleg a meleg víz (bettás akváriumba nem tennék füvet). A lenyírt eleocharis szintén visszabarnul. Ha a tempó miatt még csak most jelennek meg a friss hajtások, akkor idő kell.
Matogrosense-en nem látok problémát, most hogy több fényed van gyorsabban fejlődik majd. Ha kevés a fény a töve tönkremegy majd.
Ludwigia? szerintem ok.

A seiryu + co2 kombó rakhat egy kis extra stresszt a növényeidre, de ennek nem látszik jele. A növényeid könnyen tarthatóak, emiatt biztosan nem lesz gond.
Told a vízcseréket. Ha meleg a vized az eleocharis helyett használj mást. Pl Tenellus, Brasiliensis

Köszönöm Viktor! A vízem 26-27 fokos. A vizcsereket az Ada leírása alapján csinálom. Az alternanhera miatt aggódom mert az elénk színét már elvesztette. És a teszt alapján nulla a vasam, erre megijedtem és elkezdtem az Ada iront tolni neki. Egy pillanatra az Ada eca-n is elgondolkodtam. Vas tartalmat így sem tudok mérni a vízben. Volt egy doboz cryptom is , az már eltűnt magától ed nyoma sincs új hajtsanak. Marsilea leveleit lecsippentem ma. A képen nem nagyon látszik de van par tő limnobiumom a felszínen aminek a levelei Sargulnak és a gyökerein talán barna alga látható vagy csak rohad. Ha barna alga az akkor lehet tápanyag hiány is igaz?
 
A vízem 26-27 fokos.

Nálunk ez már olyan terület, amiben nem szeretünk növényezni. Egyszerűbb növények azért simán működnek és biztosan találnál példát arra is, hogy kényesebbek is tarthatóak ilyen melegben, csak emelni kell a tápozást és a CO2-t (pl Tom Barr is beszélt erről korábban)

Alternanhera - neki kell egy kis idő. Most váltottál fényt. Adj neki néhány hetet és utána tudsz valamilyen következtetést levonni.

Crypto málás. Előfordul. Majd egyszer kihajt. Mivel ez sem egy sprinter, ha felépül valószínűleg 1-2 hónap után lesz látható jele. Ha türelmetlen vagy, ültess be még egy növényt, hátha több szerencséd lesz (bár a mostani időjárás megint nem a növényeknek kedvez)

Limnobium. Leginkább nitrát nyűgje van. Nem tudom mikori, de ennek is kell egy kis idő. Ha EI szerint tápozol a fejlődés sokkal gyorsabb. Ha nitrát szegény tápozást követed (pl ADA) akkor ne várd tőle a gyors fejlődést. A gyökerein lévő cucc lehet ecset. Idővel vissza lehet vágni a gyökerét a növénynek.

Ha az ecset tovább szaporodna, akkor érdemes a hőmérsékletre valamit kitalálni. Csökkenteni a vas tápozást. Sűrűbbre telepíteni a talajt. Visszafogni az etetést és a szűrést gatyába rázni. Perlon stb. A talajod most még tiszta... szerencsére, különben több gond is lenne.
 
Ez nem vashiány, sőt, a vassal itt most szerintem inkább rontasz a helyzeten. Ahogy Viktor is írta, inkább idő kell a növényeknek, míg az ültetés után magukhoz térnek. Iron-t az első 1-2 hónapban nem jó -szerintem- erőltetni, nem ismerem testközelből az ADA tápozást, de szerintem az extra vas az első időkben nem szükséges még. A reinecki minin én inkább pont hogy foszforhiányt látok, a foszlás lehet az, esetleg egyéb erős stressz hatására foszlik szét, de 1 hónap után már inkább hiánytünetre gondolnék, a vas meg pont gátolja a foszfor felvételt.

A vizedben 0,2 ppm-es ammóniát írsz, ezt kell először megszüntetni, új akváriumoknál nem annyira meglepő, de 2-3 hét alatt legkésőbb mérhetetlennek kell lennie, ha 1 hónapos és biztos vagy a mérés pontosságában, akkor ezt kéne körbejárni, egy beállt akváriumban nem lehet semennyi mérhető ammónia.

Köszönöm szépen! Ammónia azért lehetett a vízben mert par nappal előtte ültettem a marsileat és nem engedtem le a vizet csak felig. Sikerült a talajt feljevernem és úgy tudom ez idézhet elő ilyet az amazonianal. Orvosoltam seachem prime al. És a foszfatot esetleg mivel lehetne emelni?
 
Nálunk ez már olyan terület, amiben nem szeretünk növényezni. Egyszerűbb növények azért simán működnek és biztosan találnál példát arra is, hogy kényesebbek is tarthatóak ilyen melegben, csak emelni kell a tápozást és a CO2-t (pl Tom Barr is beszélt erről korábban)

Alternanhera - neki kell egy kis idő. Most váltottál fényt. Adj neki néhány hetet és utána tudsz valamilyen következtetést levonni.

Crypto málás. Előfordul. Majd egyszer kihajt. Mivel ez sem egy sprinter, ha felépül valószínűleg 1-2 hónap után lesz látható jele. Ha türelmetlen vagy, ültess be még egy növényt, hátha több szerencséd lesz (bár a mostani időjárás megint nem a növényeknek kedvez)

Limnobium. Leginkább nitrát nyűgje van. Nem tudom mikori, de ennek is kell egy kis idő. Ha EI szerint tápozol a fejlődés sokkal gyorsabb. Ha nitrát szegény tápozást követed (pl ADA) akkor ne várd tőle a gyors fejlődést. A gyökerein lévő cucc lehet ecset. Idővel vissza lehet vágni a gyökerét a növénynek.

Ha az ecset tovább szaporodna, akkor érdemes a hőmérsékletre valamit kitalálni. Csökkenteni a vas tápozást. Sűrűbbre telepíteni a talajt. Visszafogni az etetést és a szűrést gatyába rázni. Perlon stb. A talajod most még tiszta... szerencsére, különben több gond is lenne.

Uhh köszönöm mégegyszer. Sajnos nálam 30 fokos a napokban a víz ebben a melegben. Gondolkodom hogy kihozom a klima alá de félek hogy a betta megfazik. Igazából a betta korlátoz le sok mindenben a növény tartást illetően. Egyenlőre maradok az Ada tapozasnal. Meglátom ezzel mire jutok. A szűrő rendben lehet meg csak 3-4 hete megy. Ez egy Tetra ex 600 . Az alsó szűrő kosarat úgy hagytam ahogy volt gyárilag. A középsőbe 1 liter mátrix van. A harmadikba fel liter matrix és Seachem Purigen plusz perlon vatta. Igaz a betta miatt kb 70-80 százalékon megy a szűrő teljesítménye .
 
El kell dönteni mi a cél. Egy bettás akvárium a hal igényeihez passzintva, vagy egy szép növényes. Szerintem a felszereléseddel az utóbbi irányba indultál el és csak a betta fog vissza, hogy ezt kiaknázd.
Azért is írtam neked ma az első posztodra, hogy elsősorban ne a táphiány és minden más területen keresd a hibát. Döntsd el mi a cél.

Szeintem egyre többet tolsz bele az akváriumba. Csináld ezt meg növényesnek, a bettának meg rakj össze egy egyszerű üveget, vagy találj neki egy szerető gazdit.
 
El kell dönteni mi a cél. Egy bettás akvárium a hal igényeihez passzintva, vagy egy szép növényes. Szerintem a felszereléseddel az utóbbi irányba indultál el és csak a betta fog vissza, hogy ezt kiaknázd.
Azért is írtam neked ma az első posztodra, hogy elsősorban ne a táphiány és minden más területen keresd a hibát. Döntsd el mi a cél.

Szeintem egyre többet tolsz bele az akváriumba. Csináld ezt meg növényesnek, a bettának meg rakj össze egy egyszerű üveget, vagy találj neki egy szerető gazdit.

Az a helyzet hogy igazad van! Igazából a terv az hogy egy szép Bettas akvarium legyen és ha ez üzemel és ragad rám valami tudás akkor bele kezdek egy 150-200 liter körüli novenyes akváriumba. De az még odébb lesz.
 
Köszönöm szépen! Ammónia azért lehetett a vízben mert par nappal előtte ültettem a marsileat és nem engedtem le a vizet csak felig. Sikerült a talajt feljevernem és úgy tudom ez idézhet elő ilyet az amazonianal. Orvosoltam seachem prime al. És a foszfatot esetleg mivel lehetne emelni?

Az ADA tápozásba nehéz beilleszteni a foszfátot. Az ő filozófiájuk, hogy a vízbe nem, vagy alig adnak már nitrátot is, de foszfátot tudtommal egyáltalán nem, ezt a talajból veszik fel a növények, meg csurran-cseppen egy kicsi a haltápból. A gond az, hogy ha elkezdesz adni egy mono foszfát oldatot, akkor a többi tápanyaghoz képest nagyon könnyű végül azt relatíve túltolni(persze az első időkben nem tudod, mivel a talajod szipkázza a foszfátot, ilyenkor egy adott szintet tartani kissé sziszifuszi munka), mivel az ADA mindent szeret alacsonyan tartani (kivéve a fényt és a co2-t). Az ezzel való játszás még tapasztalattal is nehéz, minimum tesztekkel érdemes nekiugrani, de kezdő szinten még azzal sem.

Én azt mondom még ne kutyuld a dolgokat, alkalmazkodj, ha a Limnobium nem megy, ne erőltesd, erőltesd inkább ami jól működik, ehhez pedig telepíts több növényt, majd kiszelektálódnak. Illetve szerintem is inkább dönts, hogy a bettának adsz-e meg mindent, vagy inkább növényezel, a kettő együtt néhány ponton üti egymást.
 
Az ADA tápozásba nehéz beilleszteni a foszfátot. Az ő filozófiájuk, hogy a vízbe nem, vagy alig adnak már nitrátot is, de foszfátot tudtommal egyáltalán nem, ezt a talajból veszik fel a növények, meg csurran-cseppen egy kicsi a haltápból. A gond az, hogy ha elkezdesz adni egy mono foszfát oldatot, akkor a többi tápanyaghoz képest nagyon könnyű végül azt relatíve túltolni(persze az első időkben nem tudod, mivel a talajod szipkázza a foszfátot, ilyenkor egy adott szintet tartani kissé sziszifuszi munka), mivel az ADA mindent szeret alacsonyan tartani (kivéve a fényt és a co2-t). Az ezzel való játszás még tapasztalattal is nehéz, minimum tesztekkel érdemes nekiugrani, de kezdő szinten még azzal sem.

Én azt mondom még ne kutyuld a dolgokat, alkalmazkodj, ha a Limnobium nem megy, ne erőltesd, erőltesd inkább ami jól működik, ehhez pedig telepíts több növényt, majd kiszelektálódnak. Illetve szerintem is inkább dönts, hogy a bettának adsz-e meg mindent, vagy inkább növényezel, a kettő együtt néhány ponton üti egymást.

De jó hogy ezt most leírtad. Ezen a foszfaton gondolkodtam felmerült az is hogy tápozást váltok de annyira az elején vagyok hogy inkább adok időt magamnak és a növényeknek is. Kiprobalok több növényt! És marad egyenlőre az Ada szerinti tapozas bright k és step 1. Elvileg ennek a módszernek is működni kene . Az Ada nem használ foszfatot ezt én is olvastam valahol. Ma nap valamitől egy levélen jön vissza az alternanthera színe. Ez biztató ! Talán a lámpa segített de nem hinnem hogy egy nap látszana rajtuk. A bettatól nem tudok megválni. Hülyén hangzik meg tudom hogy csak egy hal de a szívemhez nőtt a többiekkel együtt. Kezdek kiismerni őket hogy mit miért csináljanak. Kezdőként próbálok egy olyan utat választani hogy tökéletes legyen a halaknak és a novenyeiknek is. Tudom ez nem könnyű főleg egy nanoban de bízom benne hogy előbb utóbb össze jön egy csodás novenyes amiben boldogan uszkálnak a halak.
 
Back
Oldal tetejére