• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Az akváriumi növények hiánytünetei

Carbo-t heti 5ml-t adok, lehet, hogy az is sok egyszerre - át kellene állnom a napi 1 ml-re.
Az Excellnél azt hiszem @Szabó Henrik - vagy @Greg Filth már szólt ezért, azt be is tartottam, de a váltásnál már nem figyeltem rá!

Most azt gondolom, hogy növelem a fényt 50%-ra, vissza veszek a megvilágítási időből + adok hozzá Profito-t és ha szükséges akkor még vasat és várom, hogy jönnek-e az algák!
Szerinted?
Ne add hetibe az excelt. A szakaszolt vilagitas @nemjo otlet.

Tapatalkkal küldve az én MI 6 eszközömről
 
Pedig jó lenne ha megoldanátok, mert az én Anubiasaim is pont ilyen fehér( vagy nagyon világoszöld ) leveleket hoznak???
Amíg sügereztem és negyed ennyi fény volt, táp meg óne, addig gyönyörű haragos zöldek voltak.és nőttek mint a gomba...

Valószínűleg az etetéssel és a halak szennyezésével is több kaját kaptak, mint amivel most tápozol. Egy lehetséges tipp.
 
Carbo-t heti 5ml-t adok, lehet, hogy az is sok egyszerre - át kellene állnom a napi 1 ml-re.


Ha ez tényleg carbó, nagyon nem jó úgy. Sőt, Neptun liqui carbó gyári adagolása 1 ml / 50 liter. Még ezt sem érdemes túllépni.

Ha marad ez a fény, egy profito, vagy tropica mikró, esetleg TF planter segíthetne. Ha makró hiány keletkezne, akkor pedig max pár db. makrós táptabletta. Ha emeled a fényt, és nem mész utána a tápozással, valszeg rosszabbodni fog a helyzet.
 
Pedig jó lenne ha megoldanátok, mert az én Anubiasaim is pont ilyen fehér( vagy nagyon világoszöld ) leveleket hoznak???
Amíg sügereztem és negyed ennyi fény volt, táp meg óne, addig gyönyörű haragos zöldek voltak.és nőttek mint a gomba...

Az anubias általában a lassú fejlődése miatt nem elsőként szokta jelezni a tápanyaghiányokat. A többi növény jó bőrben van?
 
Az anubias általában a lassú fejlődése miatt nem elsőként szokta jelezni a tápanyaghiányokat. A többi növény jó bőrben van?
Ezt a napokban fotóztam. ( Kb fél éve egy nyesedék darabból indult a Ludwigia 20180227_180427.jpg állomány, tehát nem azért ilyen, mer most vettem) Cryptók, mohák jól vannak. Anubiasok, bucék valizneria nem igazán.
Tegnap mértem. Nitrát 30-40 körül(majdnem magas) foszfát 1-2 között valahol. Tehát egyik sem alacsony. Eddig TF mikro+ porok ment, kb ugyanezekkel a mért értékekkel. 2 hete váltottam 6-6 ml Green Aqua Micro Macro naponta 450 l lowtechbe.
20180127_163437.jpg
 
Utoljára módosított:
Ezt a napokban fotóztam. ( Kb fél éve egy nyesedék darabból indult a Ludwigia View attachment 50333 állomány, tehát nem azért ilyen, mer most vettem) Cryptók, mohák jól vannak. Anubiasok, bucék valizneria nem igazán.
Tegnap mértem. Nitrát 30-40 körül(majdnem magas) foszfát 1-2 között valahol. Tehát egyik sem alacsony. Eddig TF mikro+ porok ment, kb ugyanezekkel a mért értékekkel. 2 hete váltottam 6-6 ml Green Aqua Micro Macro naponta 450 l lowtechbe.
View attachment 50334

Van rá esély, hogy az a Ludwigia kikopjon belőle idővel.

Szerintem túl steril a kavicságyas akváriumod, és a mikrobáknak illetve egyéb organizmusoknak (nem orgazmus..., az más) esélyük sincs, hogy a CO2 (áttételesen bikarbonát) mennyiségét emeljék. Emiatt még ez a kevés tipikusan Low Tech növény is lassan, vagy alig nő. Teljesen mindegy, mennyi Mic-Mac-ot öntesz bele, ezen nem fog segíteni.
Amin viszont csodálkozok, hogy nincs algád... Adagolsz valamit ellene? Vagy nem is nő?

Sajnos táptalajod sincs, ahonnan bizonyos elemek felvétele könnyebb a növényeknek a vízoszlophoz képest. Vízoszlophoz képest a talajban az anaerob (anoxic, oxégénmentes, alacsony redox) körülmények a gyökeres növényeknek segíthetik például vas felvételét.

Ha enyém lenne, én szétszedném és kezdeném elölről.
3 cm földre, 3 cm kavicsot tennék. Lőttem egy képet egy ilyen akváriumról. Ne a scape-et nézd, hanem mennyivel nagyobb a növénytömeg. (És ez metszve is van, tehát nem fél év alatt nőtt ennyit.)

upload_2018-3-2_7-42-37.png

Képből sajnos a növekedés ütemét nem látod, de a lényeg, hogy a növényeknek nem vegetálniuk kell, hanem növekedni. Például "hibernált" állapotban Anubiasok akár fél évet is kibírhatnak mindenféle növekedés nélkül és a problémát kevésbé jelzik.

Esetleg amit meglehetne próbálni - bár ha nem akarsz a 450 literes akváriumod "rabszolgája" lenni, akkor én erről letennék -, hogy naponta carbo-t adagolsz és sűrűn cserélsz elég sok vizet. Fontos, hogy a cserevíznek magas legyen a CO2 stb tartalma, például csapvized ilyen lehet. Ezen kívül nem túl sűrű szűrőtakarítás, sok, de nem túl sok etetés, és nagyon erős vízáramlás csökkentése segíthet.
 
Utoljára módosított:
Ezt a napokban fotóztam. ( Kb fél éve egy nyesedék darabból indult a Ludwigia

Nem mondom, hogy tűzpiros, de azért nagyjából egészségesnek néz ki.

Tegnap mértem. Nitrát 30-40 körül(majdnem magas) foszfát 1-2 között valahol. Tehát egyik sem alacsony. Eddig TF mikro+ porok ment, kb ugyanezekkel a mért értékekkel. 2 hete váltottam 6-6 ml Green Aqua Micro Macro naponta 450 l lowtechbe.

Az NO3-PO4 arány elmegy, alacsonyabb vassal és káliummal. Kicsit közelebb az ideális, a redfield arány azt mondja, hogy 10-15:1 NO3: PO4 a jó. Persze ezek at ideális tápanyagszintek sosincsenek kőbe vésve, mindig függ a többi tápanyagtól.


@Z1234 Kollega mond valamit azzal, hogy táptalaj. Abból is a komplex összetételűek a jók, azért, mert már eleve közel ideális bennük a tápanyagok összetétele, főleg azoknak, amik növények lebomlásával keletkeztek. Így akár tápozás nélkül is képesek ellátni a növényeket, ha tápozunk is, nekünk csak annyi a dolgunk, hogy egy kicsit finomhangoljuk a rendszert a növények jelzései alapján. Nekem sikerült már komposzt táptalajjal olyan low-tech akváriumot összerakni, amiben 3/4 évig nem is tápoztam, de utána sem kellett volna, mindössze lassult a növekedés, és 1-2 igényesebb növény nem akart már működni(de a nagyja még mindig jól volt).

Ez az az akvárium, amibe nem került semmi tápsó: 10-12 Kh 13-14 GH (javított szikes csapvíz), 0,5 wpl. A komposzt az saját készítésű volt.

462dsc07806-jpg.jpg
 
Nem mondom, hogy tűzpiros, de azért nagyjából egészségesnek néz ki.



Az NO3-PO4 arány elmegy, alacsonyabb vassal és káliummal. Kicsit közelebb az ideális, a redfield arány azt mondja, hogy 10-15:1 NO3: PO4 a jó. Persze ezek at ideális tápanyagszintek sosincsenek kőbe vésve, mindig függ a többi tápanyagtól.


@Z1234 Kollega mond valamit azzal, hogy táptalaj. Abból is a komplex összetételűek a jók, azért, mert már eleve közel ideális bennük a tápanyagok összetétele, főleg azoknak, amik növények lebomlásával keletkeztek. Így akár tápozás nélkül is képesek ellátni a növényeket, ha tápozunk is, nekünk csak annyi a dolgunk, hogy egy kicsit finomhangoljuk a rendszert a növények jelzései alapján. Nekem sikerült már komposzt táptalajjal olyan low-tech akváriumot összerakni, amiben 3/4 évig nem is tápoztam, de utána sem kellett volna, mindössze lassult a növekedés, és 1-2 igényesebb növény nem akart már működni(de a nagyja még mindig jól volt).

Ez az az akvárium, amibe nem került semmi tápsó: 10-12 Kh 13-14 GH (javított szikes csapvíz), 0,5 wpl. A komposzt az saját készítésű volt.

View attachment 50351

A képen jó sok egészséges növény van low-tech keretekhez képest. Ennyi növény reggel, lámpa felkapcsolása után (elég erős fény mellett) nagyon gyorsan elkezdi kiszedni a CO2-t a vízből. Ezért írtam, hogy ez is egy fontos paraméter low tech esetén, amiről könnyű elfeledkezni és csak a folyékony tápokra koncentráni. Ha nincs elég felvehető C, a növény sínylődni fog.

Táptalaj számos fronton tud segíteni. Sokan például ADA Amazonia-t használnak. Ez elsősorban CO2 adagolt akváriumokhoz lett kifejlesztve és elég sokféle tápanyaghiány tünetet megakadályozhat. Nálam a föld jól bevált low tech körülmények között és ehhez szerintem a szerves anyag tartalma is hozzájárul, ami CO2 forrás lehet a növényeknek.
 
Utoljára módosított:
A képen jó sok egészséges növény van low-tech keretekhez képest. Ennyi növény reggel, lámpa felkapcsolása után (elég erős fény mellett) nagyon gyorsan elkezdi kiszedni a CO2-t a vízből. Ezért írtam, hogy ez is egy fontos paraméter low tech esetén, amiről könnyű elfeledkezni és csak a folyékony tápokra koncentráni. Ha nincs elég C, a növény sínylődni fog.

Táptalaj számos fronton tud segíteni, sokan például Amazonia-t használnak. Ez elsősorban CO2 akváriumokhoz lett kifejlesztve. Nálam a föld jól bevált és ehhez szerintem a szerves anyag tartalma is hozzájárul.


Nagyjából általános tapasztalat, hogy kemény vízben sokkal lassan a növények tápanyagfelvétele, így a növekedése is. Már csak ha lelágyítjuk a vizet alaposan, a szabad co2 arányának megnövekedésével sokkal több könnyen felvehető co2 fog rendelkezésre állni. Látni azért nem 1-2 táptalaj nélküli kavicsos aljzatú(konkrétan most a "szűrőhomok" a sláger a csoportomban) folyékony tápos szép akváriumot. Kemény vízben, föld nélkül tényleg nehezebb növekedésre bírni a növényeket, nagyon okosan kell a növényeket megválogatni.
 
Nagyjából általános tapasztalat, hogy kemény vízben sokkal lassan a növények tápanyagfelvétele, így a növekedése is. Már csak ha lelágyítjuk a vizet alaposan, a szabad co2 arányának megnövekedésével sokkal több könnyen felvehető co2 fog rendelkezésre állni. Látni azért nem 1-2 táptalaj nélküli kavicsos aljzatú(konkrétan most a "szűrőhomok" a sláger a csoportomban) folyékony tápos szép akváriumot. Kemény vízben, föld nélkül tényleg nehezebb növekedésre bírni a növényeket, nagyon okosan kell a növényeket megválogatni.

Igen, természetesen ilyen akváriumok is működhetnek, de a CO2 illetve bikarbonát mennyisége ezeknél is egy fontos tényező. Érdemes végiggondolni, hogy hogyan kerülhet -a növények számára felvehető - C az akváriumba. Például ha sokat etetnek, a biológiai szűrőn átáramló oxigéndús víz bizonyos mikrobiális folyamatoknak kedvezhet és így is keletkezhet CO2. Carbo adagolás és még nagyon sok tényező befolyásolhatja, hogy mennyi C-jut be az akváriumba. Számomra a föld berakása tűnik a legegyszerűbb megoldásnak, de ez sem mentes hátrányoktól.

Nálam nagyon kemény a víz (sokkal keményebb mint a tipikus Budapesti csapvíz) és ez okoz(hat) nehézségeket, de elsősorban megpróbálok vele együtt élni és nem küzdeni ellene. CO2 cukorka a növényeknek bikarbonáthoz képest és a (nem extrém) lágy víznek természetesen lehetnek előnyei...

Ha @Guzs Imre - szerintem túl steril ;) - akváriumára ráraknának egy nagynyomású CO2 szettet, szerintem elámulna, milyen gyorsan tudnak a növények (vagy esetleg alga) növekedni és máris meglenne a hiányzó elem az akváriumból.
 
Utoljára módosított:
Erősen gondolkodom a virágföldön, de félek is tőle, mert most jóban vagyok az algákkal. A föld viszont jelentős kockázatokat rejt magában ezen a téren, ha jól sejtem...
Ha föld ( ekkora méretben csak ez megfizethető ) akkor melyik fajta a legjobb, ami a kereskedelemben kapható?
 
Erősen gondolkodom a virágföldön, de félek is tőle, mert most jóban vagyok az algákkal. A föld viszont jelentős kockázatokat rejt magában ezen a téren, ha jól sejtem...
Ha föld ( ekkora méretben csak ez megfizethető ) akkor melyik fajta a legjobb, ami a kereskedelemben kapható?

Alga fronton én pont az ellenkezőt tapasztaltam, szerintem a jelenlegi állapotokhoz képest az algásodás kockázatát csökkenti. Jelenleg nincs algád, ezzel csinálsz valamit, vagy csak nem nő?

Egy tipp. Előbb ne a 450 literest szedd szét, hanem szerezz egy kisebb, mondjuk 15-45 literes akváriumot, ez pár ezer forintból megvan. Ezzel minimális kockázattal ki tudod próbálni, hogy minden rendben megy-e. Ez kb 2-3 hónap után fog egyértelműen kiderülni, de növekedésnek már 2-3-4 hét után látszódnia kell.
Másik előnye, ha a kis akváriumban nőnek a növények, akkor rendelkezésedre fog állni elég jó minőségű növény a nagy akvárium újraindításához. Ha boltban veszel, akkor lényeges, hogy ne legyen benne műtrágya, vagy minél kevesebb. Akváriumi körülmények között nem az a lényeg, hogy minél több tápanyag legyen benne, ez nem zöldséges kert. Én olyan szerencsés helyzetben vagyok, hogy a kertföld tökéletesen alkalmas nálam, annak is a felső, 10-20 cm-es rétege.

Én egyszer próbáltam - sok helyen kapható - bolti blüh fix virágföldet, ebbe sajnos adagolnak műtrágyát (!) és emiatt nem ideális. Némi körültekintéssel az első hónapban ezt kezelni tudtam és hosszú távon jól bevált.
Lehet, hogy mások ennél sokkal jobb tippeket tudnak adni bolti föld esetén.

Naplódba belinkelek egy videót, amin látod, hogy körülbelül hogyan lehet ezt összerakni és a fejlődést az első 4 hónapban.

Ha a jelenlegi felállásban gondolkodsz, esetleg megfontolnék egy CO2 szett beszerzését. Használtan is árulnak elfogadható áron.
 
Utoljára módosított:
gen, természetesen ilyen akváriumok is működhetnek, de a CO2 illetve bikarbonát mennyisége ezeknél is egy fontos tényező. Érdemes végiggondolni, hogy hogyan kerülhet -a növények számára felvehető - C az akváriumba. Például ha sokat etetnek, a biológiai szűrőn átáramló oxigéndús víz bizonyos mikrobiális folyamatoknak kedvezhet és így is keletkezhet CO2. Carbo adagolás és még nagyon sok tényező befolyásolhatja, hogy mennyi C-jut be az akváriumba. Számomra a föld berakása tűnik a legegyszerűbb megoldásnak, de ez sem mentes hátrányoktól.


A növények különböző mértékben alkalmazkodtak a szabad co2 hiányához, egyesek este veszik fel, amikor mások pihennek( CAM-fotoszintézis stratégia), vagy a "nehezebb" szenet veszik fel, a bikarbonátot. Vannak elmentve cikkeim, amik pont azt vizsgálják, melyik növény tudja hasznosítani a bikarbonátot. Még nem olvastam el jó részüket, de vannak páran.
 
Ha a jelenlegi felállásban gondolkodsz, esetleg megfontolnék egy CO2 szett beszerzését. Használtan is árulnak elfogadható áron.

Talán az a kevésbé kockázatos és kevesebb rombolással járó választás (mert alapvetően tetszene a mostani scape, persze nagyobb növénytömeggel ) 50 lm/liternél egy gyenge CO2 (+ Mic-Mac ) megoldást nyújthat?
Vagy csökkentsek a fényen, mert ez már sok CO2 vagy táptalaj nélkül?
 
Talán az a kevésbé kockázatos és kevesebb rombolással járó választás (mert alapvetően tetszene a mostani scape, persze nagyobb növénytömeggel ) 50 lm/liternél egy gyenge CO2 (+ Mic-Mac ) megoldást nyújthat?

Igen, ebben az esetben az Estimative Index jellegű tápozás - amit elsősorban kavicságyas CO2 adagolt akváriumoknál használnak - megoldás lehet. Egyik hátránya, hogy hetente 1x egy nagyobb vízcserét kell(het) csinálnod, amit 450 liternél macerás. Viszont nagyon sok szép kép van fenn a neten hasonló high tech akváriumokról. Ha jól csinálod, hamarosan annyi növényed lesz, hogy nem tudod hova rakni.
 
Utoljára módosított:
Erősen gondolkodom a virágföldön, de félek is tőle, mert most jóban vagyok az algákkal. A föld viszont jelentős kockázatokat rejt magában ezen a téren, ha jól sejtem...
Ha föld ( ekkora méretben csak ez megfizethető ) akkor melyik fajta a legjobb, ami a kereskedelemben kapható?


Én eddig leginkább bolti földeket használtam, de nagyon agyalok a természetben fellelhető talajok használatán is, ahogy @Z1234 is teszi.
A B típusú virágföldekeket néha túltápozzák mesterségesen, és okozhatnak gondot. A logikával érdemes szembe menni, és inkább a legkisebb tápanyagtartalmút választani(0,3-0,1-0,3 NPK%). Azt is érdemes keverni pl finomhomokkal, vagy agyaggal, annak jó tulajdonságai miatt.

A tóföldek már egy fokkal jobbak mivel kerti tavakba tervezték őket, ahol halak is vannak, így általában kicsit szabályozottabban adják le a tápanyagot.

Éppen megy egy akváriumom Compo Sana tófölddel: https://akvakertesz.hu/threads/72-literes-sorban-a-3-el-natural-akvariumom.7391/#post-402423
Most erősítettem a fényen, eddig 15w volt 72 liter felett, most 29 w van, javulást várok minden téren. ( a jelenlegi helyzet is már bíztatóbb). A garrit is próbáltam, az is működött. A legjobb eddig a korábban említett kerti komposzt volt, de tény, hogy az első hónapban voltak gondok, de aztán beállt és tolta a növényeket.

Kb 4-4,5 cm vastagon terítettem tisztán a tóföldet, ez már elég extrém, de már nem az első ilyen tankom. Kezdetben inkább kezdjük 1-2 cm-rel, kisebb a gond lehetősége.
 
Ez volt 2,5 éve az első ilyen akváriumom. https://akvakertesz.hu/threads/elso-el-natural-npt-akvariumom-40-literben.5463/
Valami B-s virágföldet raktam 50-50% ban keverve JBL manadóval, rá ment a kavics. Kb 2-3 hétig volt mérhető nitrit a vízben valszeg a nitrát denitrifkációja miatt(és azért, mert még a növények nem álltak rá az ammónia eltüntetésére, mert szűrés az nem volt, ahogy egy el naturalban szokás). Addig halakat sem raktam. Utána viszont egész jól működött.
 
Talán az a kevésbé kockázatos és kevesebb rombolással járó választás (mert alapvetően tetszene a mostani scape, persze nagyobb növénytömeggel ) 50 lm/liternél egy gyenge CO2 (+ Mic-Mac ) megoldást nyújthat?
Vagy csökkentsek a fényen, mert ez már sok CO2 vagy táptalaj nélkül?


Én nem vetnék el még az elején egy alaposabb lágyítást sem. Ha nincs co2, nyugodtan mehet le 1-2 nk környékére a KH, a Gh pedig 3-4. Ott már lejjebb megy a pH, ami indikátora annak, hogy az egyensúlyi szabad co2 koncentrációja megnőtt.
 
Back
Oldal tetejére