• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Növényes Neustart 140

20:00 --> sajnos megint nyugtalankodnak a neonok, pedig az esőztető befújási szögét feljebb állítottam, hogy jobban hullámoztassa a vízfelszint. Bár lámpaoltás után megnyugodtak. Majd még figyelem őket holnap is.

Az is lehet, hogy addigra csökken számukra kritikus szintre a ph.
 
Az is lehet, hogy addigra csökken számukra kritikus szintre a ph.

Igen, simán meglehet. Most szántam egy kis időt az egyik tegnap említett cikkre: Nature Aquarium
Nagyon jó, érdemes átolvasni.
A lényeget össze is foglalja a végén, és felhívja rá a figyelmet, hogy a diagram formája a fontos.
Az én tapasztalataim egybevágnak ezzel: szellőztetés/hullámoztatás nélkül a 3. eset valósul meg. Ahol a bubiszámtól függően, ha magas: gyorsan elérjük a kívánt CO2 szintet de utána töretlenül emelkedik az egekbe, majd kikapcsolás után erről a magas szintről kell visszaesnie; ha alacsonya a bubiszám: csak a világítási időtartam végére érjük el a növényeknek megfelelő CO2 szintet - cserébe nem veszélyeztetjuk az állatvilágot.
Nekem a kettő között volt valahol szerintem: világítás közepére jött meg a lime DC, a végére meg szenvedés a halaknak.
Nálam szerintem a neonhalak nyugtalansága a jel a nagyon magas CO2-re, de mondjuk leginkább az alacsony pH-ra. Sajnos szerintem a talaj túl sokat "savanyít" a vizen, hogy megfelelő CO2 szintet érjek el anélkül hogy nagyon savas lenne a víz - erre még ki kell találnom valamit. Lehet hogy egy csak KH emelő készítmény lesz a megoldás, majd utána olvasok, mert ott is rémlik valami szikes víz téma amit nem biztos, hogy akarok.

Megfelelő szellőztetéssel viszont szinte ugyanolyan gyorsan el lehet érni a kívánt CO2 szintet, és utána a szellőztetéssel úgymond le lehet vágni/ki lehet simítani a diagram tetejét. Egyszóval megmarad a nagy CO2 dózis gyors felfutása, de a magas értékeket nem fogja elérni, mert minél több CO2 van a vízben az annál inkább kiszellőzik --> egy elég jól szabályzott rendszer lesz.

Érdekes, hogy a csak porlasztóköves tesztnél alig volt jobb a helyzet, mintha nem is szellőztett volna, a cikk írojának a felszín hullámoztatása jött be leginkább. (Mind a kettővel a legerősebb a hatás persze.)

Egy ilyen rendszernél még fokozottabban kell figyelni a szűrő működésére, nem elégséges áramlás még a CO2-pH szintekkel is kibabrálhat. (Szerencsére áramszünet esetén a CO2 is leáll.)

+1 érdekesség, bár logikus: a mágnesszelep nélküli 24 órás kis mennyiségű CO2 beoldás is működőképes lehet, habár a cikk nem elemzi a szellőztetés másik pozitív hatását a légköri O2 beoldását. Szóval lehet, hogy a 4. esetben lassan de stabil és biztonságos CO2 szintet lehet elérni, ráadásul kevesebb CO2-vel, mint a mágnesszelepes és szellőztetett változatokban - de éjszaka az O2 szintek - amikor a növények sem termelik, inkább fogyasztják - nem hinném hogy kellemes felételeket teremt az elővilágnak.

Test - Aeration - CO2 ---------------------- Chart ------------------ Concentration (min) - Concentration (max) - Note - Suitability
1.
ok.png
24h 10h (3 b/s )
co2ph_co2_1.png
5 ppm (pH 7.25) 40 ppm (pH 6.4) Fast start, stable level, rapid decline
co2ph_popisek_vhodne.png

1.
ok.png
24h 10h (2 b/s)
co2ph_co2_1.png
3 ppm 25 ppm Fast start, stable level, rapid decline
co2ph_popisek_vhodne.png

3.
ok.png
none 10h (3 b/s)
co2ph_co2_2.png
24 ppm (pH 6.6) 80 ppm (pH 6.1) Slow start (gradual accumulation), slow decline
co2ph_popisek_nevhodne2.png

4.
ok.png
none 24h (0.5 b/s)
co2ph_co2_3.png
2 ppm (pH 7.9) 14 ppm (pH 7.0) Very slow ramp (gradual accumulation), a decrease due to scum
co2ph_popisek_prijatelne.png
 
Igen, ebből a legtöbben a 3-as variációt használják, mert a DC nem mutat semmi gondot. Vagy egy idő után már ki is veszik mint én is, mert a növényeket figyelem inkább. Lehet rá kellene mérni valami másfajta teszttel. Az nem tudom mennyire megbízható.

Nálam a 2-es variáció megy egy ideje, csak közel 12 órában megy a reaktoros CO2 beoldás 1 b/s mennyiségben.
 
Igen, ebből a legtöbben a 3-as variációt használják, mert a DC nem mutat semmi gondot. Vagy egy idő után már ki is veszik mint én is, mert a növényeket figyelem inkább. Lehet rá kellene mérni valami másfajta teszttel. Az nem tudom mennyire megbízható.

Nálam a 2-es variáció megy egy ideje, csak közel 12 órában megy a reaktoros CO2 beoldás 1 b/s mennyiségben.

Az a baj még nincs elég tapasztalatom a növények figyelésében. Azt látom hogy bubiznak, már látom mikor nőnek szépen, de az újraindítás előtt is megvolt ez mégis kezdett elönteni az alga. Főleg a fonál a vége felé meg az agancs. Egy kicsit már megint kezdődik és egyelőre egy rendes CO2 szint beállításában bízok.
De most tervben van a foszfát adag növelése is, mert az még a JBL teszttel nem mérhető szinten van. Csak félek, hogy pont ezzel indítom az algákat.. (bár ugye elvileg az EI cikk szerint azzal pont nem fogom..)
 
Az a baj még nincs elég tapasztalatom a növények figyelésében. Azt látom hogy bubiznak, már látom mikor nőnek szépen, de az újraindítás előtt is megvolt ez mégis kezdett elönteni az alga. Főleg a fonál a vége felé meg az agancs.

Az algásodás mindig kérdés lesz. Nagyon ritka az, hogy valakinél nincs ilyen gond. Rendszeres karbantartás és persze egy állandó takarító brigád a tankba és kézben fogod tudod tartatni az algásodást. Az első három hónap kritikus lehet, az benne a kihívás. A Te akvád sem túl régi, szóval egyelőre még nincs miért aggódnod. Ez csak a szokásos algák elleni háború.

Pl. nagyon fontos a jó áramlás. Ez növényezéstől és berendezéstől függően nagyon változó lehet. Ki kell tapasztalni, hogy Nálad mi a nyerő. Esőztetővel nem tudod elérni azt, amit lilyvel igen. Láthatod, hogy a legöbb akváriumban ilyen van. Vannak olyan növényes alapdolgok, amiket szerintem érdemes betartani, ha már folyamats CO2 beoldás van és sok fény. Ezzel a kettővel ugyanis szerintem csak a baj van és saját magadat tudod megszivatni, ha elcsúszol közben néhány banánhéjon.
 
Utoljára módosított:
Esőztetővel nem tudod elérni azt, amit lilyvel igen. Láthatod, hogy a legöbb akváriumban ilyen van.

A lilynek ha jól látom oldalról kéne bejönnie, de nekem a fedett akváriumban csak hátulról van hely. Az áramlást szoktam nézegetni, de legjobb esetben is az esőztető alatti sarokban nem mozgott a víz. Úgyhogy egy olyan módszerhez folyamodtam, amit leírni is alig merek, mert máshol nem nagyon láttam.. :) fúrtam két lyukat az esőztető végére alulra is. Én úgy látom megoldotta a gondomat, most már az eddig pangó részen is mozog a víz, káros hatást nem vettem észre.
 
2014. szept. .26. 17:00.:
40-50% vízcsere felhúzta a KH-t 1-ről 2-re, GH lement 7-ről 6-ra, pH 6-ról (vagy alóla) 6.6-ra.
A neonok este megint néha megpróbálnak ugyan abban a sarokban a lefelé tartó áramlással szembe úszkálni közvetlenül az üveg mellett, egy csoportban, nyugtalanul.
Este csinálok egy videót.. A pH 6.4 volt, szóval nem hinném h az a gond. (A nap elején volt alacsonyabb is és olyankor semmi bajuk.)
DC sötétzöld tehát szintén nem hinném, hogy sok lenne a CO2. Még hamarabb ki is kapcsoltam 1,5 órával, de nem változott a viselkedésük.
Próbáltuk kívülről letakarni a sarkot, hátha kint látnak valamit, de az újság is érdekelte őket :)
Olyan, mintha az áramlatot keresnék, és megpróbálnának szemben úszni vele, de nem tudom miert az akvárium fala mentén - bár az kb ott a legerősebb.
A videlkedésük úgy néz ki, hogy a 12-ből 3-4 odamegy és elkezd ott idegesen úszkálni, a többi mintha észrevenné, odasereglik, majd mikor látják, hogy nincs semmi extra,kis idő múlva otthagyják őket, akkor szétszéled a banda. Olyankor a felbujtók is elmennek onnan, de pár másodperc múlva megint visszamegy pár (nem tudom, hogy ugyanazok-e) és kezdődik elölről. Kajára persze egyből reagálnak, és vadul kapkodják. Illetve ha a közelükbe megyek arra is.
 
2014. okt. 5.:
Tegnap volt ismét vízcsere, mostantól csak a heti 50 litert tervezem. Úgy tűnik a KH beállt 1,5-re, a GH pedig 6-ra.
A pH reggelre 6,8-ra emelkedik, ahogy a CO2 teljesen kiszellőzik, egyébként a 2 napig pihentetett akváriumvíznek is ennyi a pH-ja.
CO2 adagolással 6-6,2 -re csökken a pH. A neonhalak továbbra is csinálják amit eddig a sarokban, de ma mintha azt vigyeltem volna meg, hogy akkor kezdik el, mikor kint kezd sötétedni és lámpát kapcsolunk vagy TV-t nézünk.. :)
Az utóbbi pár napban a tápozáson próbálok állítani. Még nem kritikus a helyzet, de elég sok az agancsalga, ami karbós kezelésre ugyan elhal, de ezt nem fogjuk már bírni karbóval. :) Jópár agancsalgás oldalt átnézve az interneten úgy látom, hogy sok helyen a fények csökkentésével illetve a makrotápok (főleg a foszfát) emelésével szüntették meg ezt a fajta algát. Szóval több fronton is támadunk:
- mivel a világítási időtartam így is már csak 7 óra, ezért a LED világítás lett 2/3-ára csökkentve
- foszfát adag emelése, erről lentebb részletesebben írok majd
- új szerzemények: 4 amano garnéla, 4 red cherry garnéla és 2 sziámi algevő :)

Az egyik heléna algaevő csigánk (ami egyébként olyan fürge, hogy pár jó nagy pamacs ecsetalga van házán..) egy mégbambább redcherryt tegnap este egyből megtámadott, úgy szedtem le róla. Szegény garnélának nem tudjuk mi lett a sorsa, a csigatámadás után csak néha mozdította meg a lábait, egyébként nem mozdult. Mára alapból már csak egyet tudtunk megfigyelni. A két csigagyilkos csigát eltávolítottam a tankból, át lettek téve a 20 literes karanténakváriumba.. amiben csak pár cenit víz van, se fűtés se szűrés csak egy kis kavics az alján. Sajnos kénytelenek lesznek ott kihúzni egy hónapot, amíg át nem csempészem a bátyámék akváriumába. :)

Na szóval a tápozásról.. mivel a vas és foszfát gyakorlatilag mérhetetlen az akváriumban, ezért tegnap megemeltem a profito adagot napi 3-ról 6ml-re, a fosfót pedig 1-ről 4-re. Ez az adag kb. a várt értékekre hozta a vas és foszfát szinteket, de ma délelőttre megint nullát mértem mind a kettőből. (A nitrát szint rendben van 10-20 ppm.)
Most ezt a megnövelt adagolást fogom folytatni egy ideig, aztán 1-2 hét múlva ha még mindig elfogynak a tápok megint növelek az adagon. Gondolom nem célszerű ettől nagyobb tempóban emelni. Azért is gyanakodok tápanyaghiányra, mert a vörös növények egyáltalán nem nőnek, a zöld levelesnek meg néha szinte átlátszó-ezüst színűek az új hajtásai. Ha jól értelmezem simán lehet vas hiány.

Ja igen csináltam egy kis profito tesztet is: sajnos a gyár nem adja meg mennyi a vastartalma a tápnak, az interneten pedig két féle értéket lehet találni. 1200 ppm és 2400 ppm. Ezért megnéztem hol lehetne a JBL vasteszten a legnagyobb változást látni fele és duplaannyi adagnál, a 0.6 és 1.2 értékek jó választásnak tűntek mivel kb. 4 árnyalat különbség is van közöttük. Fogtam 2 liter tiszta vizet és tettem bele 1ml profitót. A folyadék színe alapján biztosan sötétebb, mint a 0.6-os érték, és kb. tényleg a 1-1,5 ppm közé lehet belőni. Szóval tényleg valahol 2400 ppm között van a vastartalma. (Már ha lehet hinni a tesztnek.)
 
Utoljára módosított:
Nem érzed úgy, hogy a gömbmoha így ebben a formában nem illik oda? :whistle:
Hát az sokszor önálló életet él :) Te hova tennéd?

(Ha nem rögzítem egyébként ide gurul, mert itt a legmélyebb a terep.)
 
Hát igen, ehhez nincs szívünk :D Egyébként ha jól látom kicsit be van fonálalgásodva, de az amanók kedvence és ha minden igaz szépen kifésülték: most már újra gömbmohának néz ki nem egy fonálalgagömbnek :)
(Tudom, hogy egyébként is egy algagömb, ezért remélem, hogy nem fogyasztják el teljesen a rákok :) )
 
Utoljára módosított:
Napi tápadag jeleneg (szombat óta): 6ml profito, 4ml fosfo, 1ml nitro.
Ma reggeli mérések: vas-> 0,05ppm, foszfát-> 0,02ppm, nitrát-> 5-10ppm
Legalább már nem csak közvetlenül az adagolás után mérhetőek a vas és foszfát értékek :)
A nitrát kicsit lejjebb ment, szóval mostantól 2ml nitrót ítélek naponta. (Abban legalább van plusz kálium is.)
Agancsalga kérdésben nincs változás úgy látom, de még csak négy nap telt el a kevesebb fény és a megemelt tápadagok óta. Még mindig jelen van nagyon sok helyen, továbbra is easycarbózunk ellene. Egyik fajta algaevő népség sem kívánta még meg ezt a fajta algát..
 
Agancsalga kérdésben nincs változás úgy látom, de még csak négy nap telt el a kevesebb fény és a megemelt tápadagok óta. Még mindig jelen van nagyon sok helyen, továbbra is easycarbózunk ellene. Egyik fajta algaevő népség sem kívánta még meg ezt a fajta algát..

Amennyit csak tudsz kézzel szedjél ki. Sokat segíthet az is.
 
Agancsalga kérdésben nincs változás úgy látom, de még csak négy nap telt el a kevesebb fény és a megemelt tápadagok óta. Még mindig jelen van nagyon sok helyen, továbbra is easycarbózunk ellene. Egyik fajta algaevő népség sem kívánta még meg ezt a fajta algát..
Hello!

Van esetleg róla közeli képed? Biztos, hogy agancsalga?
Ha igen, akkor csipesszel nagyon könnyen eltávolítható, easy carbozni esetleg a hűlt helyét érdemes, fontosabb viszont megszüntetni a kiváltó okot, ami a legtöbbször perlon csere, szivacs tisztítás/csere, szűrő takarítás, mulmozás.

Nálam szokott lenni, ha belustulok, de ez nem az a kimondottan terjeszkedő alga fajta a tapasztalataim szerint, viszont nagyon sokat keverik az ecsetalgával.

Egészen pontosan így néz ki a staghorn:
ze9u4uqe.jpg
 
Amennyit csak tudsz kézzel szedjél ki. Sokat segíthet az is.

Ha igen, akkor csipesszel nagyon könnyen eltávolítható

Igen szoktuk csipkedni csipesszel, a probléma, hogy a HC és a vörös növények közül nem tudom mindig kiszedni, mert kitépem vele a növényt. Amelyik növénynek van erősebb gyökere arról - főleg a nagyobb példányok - könnyen lejönnek.

Képet majd csinálok, és meg lehet majd szakérteni :)

Szűrő és csövek 1 hónapja lett kitakarítva teljesen, 2 hete és most hétvégén pedig előszűrő volt kimosva, 2 vagy 4 hete új perlont is kapott. Most hétvégén, két héttel a restart után mondjuk tényleg volt benne rendesen cucc, most hétvégén megint megnézem, lehet egy kis öblítést csinálok a bioanyagokon is akvárium vízzel, utána meg a heti 50% vízcserével a megbolygatott vizet cserélem.
Aljzatról is próbálok minél több mulmot leszívni, de nem olyan egyszerű az :) Illetve nem sokat találtam még eddig.
 
Back
Oldal tetejére