• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Low-tech Mert nagyon kell

K.László

Főkertész
Sziasztok!

Az apa tévéje, című akvárium tegnap véglegesen megszűnt. És a sok szabadidő, illetve gyermefoglalkoztatás (legális) kedvéért, újra is kellett indítani. A gond az volt, hogy nincs itthon semmi, amivel rendesen lehetne indítani bármit is- tehát kókány akvárium lesz! Legrosszabb esetben naplózott kudarc!

méretek: 80x32(mély)x40(magas)cm olyan 91 literre töltve a felső merevítések miatt
szekrény: saját készítésű fémvázas szekrényen
szűrő: Eheim Classic 250 (esőztető, gyári cuccok) - töltet matrix
világítás: 3 méter 6000 kelvin, 3600 lumen (olyan 39 lumen/liter)
Co: max valami harangos házi, vagy kis palackos, ha nagyon kell...
fűtő: 100w Xilong
víz: esővíz
táptalaj: sterilizált virágföld, rajta kavics


növények:
Anubias barteri
Cryptocoryne két féle, zöld és barna, de hogy melyik...
Cryptocoryne parva
Valesneria
Lilaeopsis brasiliensis
1 szál hínár (finom szeldelt levelű)
Ludwigia repens (1 szál)
valami alga itt ott a vasfán

hardscape:
1 db vasfa, Dunából szedett kövek, lávakő darabok

állatok:
1 db csigaev csiga kimászott a kavicsból

Az akvárium indítása több óra felhőtlen szórakozást jelentett nekünk, remélem lesz belőle valami, mondjuk eddig is volt!

Egy kép a kicsit még ködös akváriumról:
IMG_20200324_120335.jpg
 
Letisztúlt a víz! Mérem, hogy mennyi ideig tart ju a Co2 a nagyából fél literes harangban (mondjuk ez növénymennyiségtől is függ) de most irányadónak jó lesz. A fűtőt kivettem, úgy döntöttem, hogy most jó lesz a 20-21 fokos víz is, ahogy melegszik az idő úgyis feljebb fog menni. A háttérbe pedig hétvégén a kis 25 literes aváriumból elültetem a képződő Rotala nyesedéket.
IMG_20200325_120604.jpg
 
Letisztúlt a víz! Mérem, hogy mennyi ideig tart ju a Co2 a nagyából fél literes harangban (mondjuk ez növénymennyiségtől is függ) de most irányadónak jó lesz. A fűtőt kivettem, úgy döntöttem, hogy most jó lesz a 20-21 fokos víz is, ahogy melegszik az idő úgyis feljebb fog menni. A háttérbe pedig hétvégén a kis 25 literes aváriumból elültetem a képződő Rotala nyesedéket.
View attachment 89572
Nagyon mutatós lett. Gratula.
 
Ma egy csomó kérdés merült fel bennem, példáúl, hogy most, hogy termőföld van a kavics alatt, akkor most tápozzak vagy sem (Walstad módszer szerint nem kell)? A szűrés is elvileg jó Diana módszeréhez, nu meg a fény mennyisége is (bár az egy kicsit több a leírtaknál). Na meg ugye azért mégiscsak van benne CO2, ha harangos akkor is - 5 deci CO2 16 óra alatt, nem fogyott el teljesen (9 óra világítással).-erre azt írja az iromány, hogy csak a CO2 szab határt a növények növekedési üteménél... A kérdés az, hogy ha állatot is szeretnék belerakni (Zebradánió-kislányom szerint pizsamás hal- mert olyan halunk még nem volt) akkor vajon kéne-e tudnom mennyi a CO2 a vízben?

A felszíni hártyásodásra beraktam a sajátos skimmeremet, de ez nem csinál a meglévő szűrésem mellett túl nagy cúgot (szintén Diana módszerére gondolva és a nővények tápanyag felvételét nézve)?
IMG_20200325_201245.jpg
Illetve készítettem egy röktönzött drop checkert egy műanyag csepegtetős tesztflakonocskából (simán félbevátam és a csőrét befelé fordítva kész is) hogy hátha látok valamit GA tesztfolyadékkal...
IMG_20200325_200606.jpgIMG_20200325_201810.jpg
hát így...

Mégegyszer elolvastam, helyi vízadatokat néztem, termőföldet (csak holnap fogom)- de akkor nem tápozok, csak co2 megy a "harangba"- attól még hogy igaz lehet hihetetlen!
 
Utoljára módosított:
Ma egy csomó kérdés merült fel bennem, példáúl, hogy most, hogy termőföld van a kavics alatt, akkor most tápozzak vagy sem (Walstad módszer szerint nem kell)? A szűrés is elvileg jó Diana módszeréhez, nu meg a fény mennyisége is (bár az egy kicsit több a leírtaknál). Na meg ugye azért mégiscsak van benne CO2, ha harangos akkor is - 5 deci CO2 16 óra alatt, nem fogyott el teljesen (9 óra világítással).-erre azt írja az iromány, hogy csak a CO2 szab határt a növények növekedési üteménél... A kérdés az, hogy ha állatot is szeretnék belerakni (Zebradánió-kislányom szerint pizsamás hal- mert olyan halunk még nem volt) akkor vajon kéne-e tudnom mennyi a CO2 a vízben?

A felszíni hártyásodásra beraktam a sajátos skimmeremet, de ez nem csinál a meglévő szűrésem mellett túl nagy cúgot (szintén Diana módszerére gondolva és a nővények tápanyag felvételét nézve)?
View attachment 89623
Illetve készítettem egy röktönzött drop checkert egy műanyag csepegtetős tesztflakonocskából (simán félbevátam és a csőrét befelé fordítva kész is) hogy hátha látok valamit GA tesztfolyadékkal...
View attachment 89624View attachment 89625
hát így...

Mégegyszer elolvastam, helyi vízadatokat néztem, termőföldet (csak holnap fogom)- de akkor nem tápozok, csak co2 megy a "harangba"- attól még hogy igaz lehet hihetetlen!
Co2 elég sok oldódik ki a talajból kezdetben. Ezért nem szabad durván kavarni a vizet, mert akkor gyorsan elillan a vízfelszínen. Főleg, ha folyamatosan mozgatva van a felszín. Ha akarsz skimmert használni, naponta csak nagyon röviden. Harangok nem sokat érnek. Legalábbis a saját szubjektív, némi tapasztalattal alátámasztott véleményem szerint. Túl kicsi az a felület, amin beoldunk. Sokkal jobban jársz egy citromsavas, vagy élesztős rendszerrel.
A DW metódus nem zárja ki a high energy rendszereket (erős fény, co2, táp). Közkeletű tévedés, hogy muszáj low energyben menni.
A könyv azt mutatja be, hogy nincs szükség a high energyre, de nem zárja ki annak használatát.
 
Co2 elég sok oldódik ki a talajból kezdetben. Ezért nem szabad durván kavarni a vizet, mert akkor gyorsan elillan a vízfelszínen. Főleg, ha folyamatosan mozgatva van a felszín. Ha akarsz skimmert használni, naponta csak nagyon röviden. Harangok nem sokat érnek. Legalábbis a saját szubjektív, némi tapasztalattal alátámasztott véleményem szerint. Túl kicsi az a felület, amin beoldunk. Sokkal jobban jársz egy citromsavas, vagy élesztős rendszerrel.
A DW metódus nem zárja ki a high energy rendszereket (erős fény, co2, táp). Közkeletű tévedés, hogy muszáj low energyben menni.
A könyv azt mutatja be, hogy nincs szükség a high energyre, de nem zárja ki annak használatát.

Köszönöm a megerősítésed! Éppen ha szeretném akkor magasnyomású CO2 is mehetne bele, de akkor iszonyat burjánzás lesz a vége, és most egy nyugisabb tempóra vágyom elég a kicsi akva is high techben (kinőnek a növények ott is az üvegből)-illetve akkor már rendes mic-mac tápozás is kéne naponta. A skimet én is csak pár percre gondoltam használni, hogy ne papírtörlőt kelljen...

A két évvel ezelőtti állapot:
IMG_20181202_172121.jpg
 
Köszönöm a megerősítésed! Éppen ha szeretném akkor magasnyomású CO2 is mehetne bele, de akkor iszonyat burjánzás lesz a vége, és most egy nyugisabb tempóra vágyom elég a kicsi akva is high techben (kinőnek a növények ott is az üvegből)-illetve akkor már rendes mic-mac tápozás is kéne naponta. A skimet én is csak pár percre gondoltam használni, hogy ne papírtörlőt kelljen...

A két évvel ezelőtti állapot:
View attachment 89628
Szerintem tök felesleges bele a harang. Ne kavard ki feleslegesen a co2-t a vízből és minden rendben lesz.
Igen a DW-ben ez a nagyon jó. Nyugdíjasan működik. Nekem a pici 10 litres kísérleti üvegem 8 hónapig ollót nem látott az indítás óta. Pont ma nyírtam tövig. Kíváncsi leszek mi lesz belőle és mikor.
 
Szerintem tök felesleges bele a harang. Ne kavard ki feleslegesen a co2-t a vízből és minden rendben lesz.
Igen a DW-ben ez a nagyon jó. Nyugdíjasan működik. Nekem a pici 10 litres kísérleti üvegem 8 hónapig ollót nem látott az indítás óta. Pont ma nyírtam tövig. Kíváncsi leszek mi lesz belőle és mikor.
Jó reggelt! Láttam mit tettél azzal a kis akváriummal.... :) én is kíváncsi leszek!
 
Tulajdonképpen az összes crypto levele elolvadt, legalább is a nagyrészük... Jönnek új levélkék is, tehát gond nincs. Amit tudtam kiszedtem a vízből, mert az olvadás környékén, kék és zöld alga foltok ütötték fel a fejüket, de ez csak lokális gond. A halak szépen egészségesen lubickolnak, még az egy szem galaxy dánió is csatlakozott a zebrákhoz-legalább nincs egyedül, átkerültek az ottók is 3db. Víztesztet csak JBL tesztcsíkot (6+1) csináltam - minden rendben van szerinte. A harangos CO2 bár valószínűleg szükségtelen, de még nyomkodom bele a gázt reggelente-amig meg nem unom (program). A növények estefelé már szépen bubiznak...
 
Ma cseréltem 12 liter vizet, az esővíz hiánya miatt műgyantával lágyítottam. Megpucoltam az üveget, kivettem ami rohad. Szépen lassan minden hozza az új hajtásokat. Alga az van, lesz is amíg rohadnak a levelek. A megmaradt növénykéimet, illetve a nyesedéket pedig, megpróbálom mint egy "el natural" wabiban (virágföld rajta homoktakaró) felnevelni, sokszorosítani. Közben azt nézem, hogy lehetséges, hogy a zebra halacskáim násztáncba kezdtek az akváriumban. Mondjuk a szaporítás úgyis tervben van... -már csak, hogy meg tudom-e csinálni.
IMG_20200401_144724.jpg
 
Hogyan emeled meg a víz keménységét?
Szia Z1234! "Nagyon professzionálisan" mivel mosott kavicsot illetve nagy dunaparti köveket használok, és nem cserélek sok vizet és azt is ritkán (10 liter a 90 literből)- sehogy! A vizet két különböző csepegtetős illetve a JBL 6 os lapkás tesztjével mérve sem sikerült még 5 GH alá tornásszam-most is annyi. Ezt az értéket egy hét alatt elérte feltöltést követően. Ha valami nagy gubac lenne csak egy kis előkezelt (JBL Biotopollal) csapvízzel visszakeményíteném.- 24-es GH jön a csapból (kell is a csapvíz a benne lévő anyagok miatt, a mai csere is az volt, ugyan lenullázva a GH-t). Az elmúlt pár évben működött...

Üdv. Laci
 
Szia Z1234! "Nagyon professzionálisan" mivel mosott kavicsot illetve nagy dunaparti köveket használok, és nem cserélek sok vizet és azt is ritkán (10 liter a 90 literből)- sehogy! A vizet két különböző csepegtetős illetve a JBL 6 os lapkás tesztjével mérve sem sikerült még 5 GH alá tornásszam-most is annyi. Ezt az értéket egy hét alatt elérte feltöltést követően. Ha valami nagy gubac lenne csak egy kis előkezelt (JBL Biotopollal) csapvízzel visszakeményíteném.- 24-es GH jön a csapból (kell is a csapvíz a benne lévő anyagok miatt, a mai csere is az volt, ugyan lenullázva a GH-t). Az elmúlt pár évben működött...

Üdv. Laci

Ezeknél a föld talajú akváriumoknál különösen fontos, hogy a cserevíz az "reális" keménységű (Ca és Mg tartalmú) vízzel történjen.... A Walstad könyvben számos esetleírás van, ahol a problémát az okozta, hogy a cserevíz nagyon lágy volt (Magyarországon ilyen csapvíz nem jellemző). Erre az esetre, amikor nagyon lágy a víz a könyvben le van írva 2 procedúra, hogy mit lehet csinálni (nem GH booster).

Ha a csapvíz megfelelő és elég kemény víz, akkor legegyszerűbb ezzel keverni az esővizet.
Hasonló növények nálam 20 feletti GH-ú csapvízben kiválóan elvannak, esetleg a vízkő kiválás esztétikai probléma lehet...
Ha gyantával lágyítasz, érdemes megnézni, pontosan hogyan működik. Ca és Mg az legalább mikro elem a növények számára, pl a Nátrium nem.

Valószínűleg a harangos CO2 nem okoz gondot mert elég alacsony a hatékonysága. Viszont ilyen akváriumnál eleinte a talaj elég sok CO2-t ad le és ráadásul a víz alá került földnek elég sok lehet az O2 igénye. Ezért CO2 adagolás "rendes beoldással" (pl diffuzorral) kapásból az indítás után lehet, hogy csak a kockázatokat növeli...

Sok sikert!
 
Utoljára módosított:
Ezeknél a föld talajú akváriumoknál különösen fontos, hogy a cserevíz az "reális" keménységű vízzel történjen.... A Walstad könyvben számos esetleírás van, ahol a problémát az okozta, hogy a cserevíz nagyon lágy volt (Magyarországon ilyen csapvíz nem jellemző). Erre az esetre, amikor nagyon lágy a víz a könyvben le van írva 2 procedúra, hogy mit lehet csinálni (nem GH booster).

Ha a csapvíz megfelelő és elég kemény víz, akkor legegyszerűbb ezzel keverni az esővizet.
Hasonló növények nálam 20 feletti GH-ú csapvízben kiválóan elvannak, esetleg a vízkő kiválás esztétikai probléma lehet...
Ha gyantával lágyítasz, érdemes megnézni, pontosan hogyan működik. Ca és Mg az legalább mikro elem a növények számára, pl a Na nem.

Valószínűleg a harangos CO2 nem okoz gondot mert elég alacsony a hatékonysága. Viszont ilyen akváriumnál eleinte a talaj elég sok CO2-t ad le és ráadásul elég sok lehet az O2 igénye. Ezért "rendes beoldással" CO2 adagolás kezdetektől lehet, hogy csak a kockázatokat növeli...
Nálam elég rendesen lerakódott a vízkő az akvárium peremén az előző összeállításban, ezért gondoltam, hogy most kicsit alacsonyabban tarom a GH-t, biztos igazad van a vízkeménységet illetően. Az előző összeállításban 11-es GH-n ment.
Tudsz esetleg valami forrást ahol hozzá tudnék jutni a könyvhöz,? Itt az oldalon összefoglalót olvastam ugyan de ez a rész most nem rémlik belőle (lehet ez nincs az összefoglalóban, vagy csak említés szintjén?-vagy csak elsiklottam felette).

A harangos CO2 csak játszásiból van bent- hátha ad valami pluszt alapon és unatkoztam is itthon. Nagy nyomásút ebbe most nem szeretnék rakni. Csak lassan haladjanak a dolgok- mondjuk lassan haladnak is.
 
Utoljára módosított:
Most jelenleg ennyit tudok a csapvizemről:
Általános kémiai paraméterekHatárértékMért értékÁtlagos érték
Fajlagos elektromos vezetőképesség:2500 µS/cm638 - 699 µS/cm688 µS/cm
Összes keménység:50-350 CaO mg/l203 - 248 CaO mg/l226 CaO mg/l
Kalcium 84 - 96 mg/l92 mg/l
Magnézium 30 - 54 mg/l42 mg/l
Hidrogén-karbonát: 392 - 461 mg/l424 mg/l
Szulfát250 mg/l68 - 82 mg/l76 mg/l
Kálium 2,0 - 3,0 mg/l2,4 mg/l
Nátrium200 mg/l9,0 - 12,0 mg/l11,0 mg/l
Klorid100 mg/l6-9 mg/l8 mg/l
Nitrát50 mg/l<1,0 - 3,8 mg/l1,5 mg/l
Nitrit0,1 mg/lnem mutatható ki
Ammónium0,2 mg/lnem mutatható ki
 
Nálam elég rendesen lerakódott a vízkő az akvárium peremén az előző összeállításban, ezért gondoltam, hogy most kicsit alacsonyabban tarom a GH-t, biztos igazad van a vízkeménységet illetően. Az előző összeállításban 11-es GH-n ment.

11-es GH-ú cserevíz tökéletes, tehát ha 1:1 arányban kevered az esővizet a csapvízzel, akkor kb itt leszel. A vízlágyító gyantának, amit írtál, jobban utánanéznék. Ezek a gyanták nem úgy "működnek", mint az RO víz vagy az "esővíz". Ca és Mg-t cserélik valami másra (pl Nátrium?). Ilyen földes akváriumnál fontos, hogy legyen elég Ca és Mg az akváriumban a növényeknek.

Crypto-k nál alőfordulhat, hogy elmállanak és visszajönnek, de lehet, hogyha sokszor különböző paraméterű cserevizet használsz, azt sem szeretik. Ha a vallisneria is elmállik, az nem túl jó jel, ez a növény nem igazán szokta ezt csinálni. Jelenleg nagyon fontos, hogy legyenek jól növő gyökeres növények az akváriumban. Ez ahhoz kell, hogy a talajban ne induljanak be potenciálisan káros folyamatok. Elmálló részeket ki kellene szedni, hogy ne terheljék a vizet. Rá lehetne tenni pár úszónövényt is, ezek elég jól felszívják pl az ammóniát.
Az esőztetőt legalább lefele fordítanám, hogy ne a vízfelszínt kevergesse. Túl sok kevergetés a víz felszínén kiviszi a CO2-t ami a talajból stb keletkezik.
Ideális esetben a növekedésnek 2-3-4 héttel az indítás után egyértelmű jeleinek kellene lenni. Ha nem látsz növekedést, akkor valami nem oké és az egész magába tud fordulni.

Tudsz esetleg valami forrást ahol hozzá tudnék jutni a könyvhöz,? Itt az oldalon összefoglalót olvastam ugyan de ez a rész most nem rémlik belőle (lehet ez nincs az összefoglalóban, vagy csak említés szintjén?-vagy csak elsiklottam felette).

Én az angol nyomtatott verziót rendeltem meg nagyobb külföldi könyv webáruházból. Nem olcsó, de megérte. Sajnos hivatalos Magyar fordítás nincs, esetleg Német, Cseh verzió.
 
Utoljára módosított:
11-es GH-ú cserevíz tökéletes, tehát ha 1:1 arányban kevered az esővizet a csapvízzel, akkor kb itt leszel. A vízlágyító gyantának, amit írtál, jobban utánanéznék. Ezek a gyanták nem úgy "működnek", mint az RO víz vagy az "esővíz". Ca és Mg-t cserélik valami másra (pl Nátrium?). Ilyen földes akváriumnál fontos, hogy legyen elég Ca és Mg az akváriumban a növényeknek.

Crypto-k nál alőfordulhat, hogy elmállanak és visszajönnek, de lehet, hogyha sokszor különböző paraméterű cserevizet használsz, azt sem szeretik. Ha a vallisneria is elmállik, az nem túl jó jel, ez a növény nem igazán szokta ezt csinálni. Jelenleg nagyon fontos, hogy legyenek jól növő gyökeres növények az akváriumban. Ez ahhoz kell, hogy a talajban ne induljanak be potenciálisan káros folyamatok. Elmálló részeket ki kellene szedni, hogy ne terheljék a vizet. Rá lehetne tenni pár úszónövényt is, ezek elég jól felszívják pl az ammóniát.
Az esőztetőt legalább lefele fordítanám, hogy ne a vízfelszínt kevergesse. Túl sok kevergetés a víz felszínén kiviszi a CO2-t ami a talajból stb keletkezik.
Ideális esetben a növekedésnek 2-3-4 héttel az indítás után egyértelmű jeleinek kellene lenni. Ha nem látsz növekedést, akkor valami nem oké és az egész magába tud fordulni.



Én az angol nyomtatott verziót rendeltem meg nagyobb külföldi könyv webáruházból. Nem olcsó, de megérte. Sajnos hivatalos Magyar fordítás nincs, esetleg Német, Cseh verzió.
Nekem az angol verzió lenne jó, esetleg valami linket tudnál küldeni, ha megtalálod?

A vizet szépen felkeményítem, lassacskán. Szívem szerint vízcserét csak esővízzel csinálnék, csak abból most kifogytam-a kerti locsolás és az esőhiány megtette a hatását. Növekedés egyértelműen látszik, készítek majd fotókat, de a növények elég vacak állapotban voltak...sajna.. A Crypto-k elmállására számítottam, a Valesnerian csak a már eleve rossz állapotban lévő levelek maradtak fent, lassan majd azokat is kiszedegetem, csak nehéz tőben vágni a levelet. Úszónövény békalencse van, rajta is van, csak még nem túl sok, de szaporodik szépen!

Az esőztető irányát módosítom. Köszönöm a tanácsokat!
 
Back
Oldal tetejére