• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Külső CO2 reaktor

Nálunk sincs minden növényen bubi. Ha ez lenne a cél valószínűleg nagyobb beoldásra kellene figyelni a szűrők forgatása miatt.
Persze vannak akváriumok, ahol időnként látható, de a többség elvan enélkül is.

Pl Fukada akváriumon egy buborékot nem látni a növényeken mégis szép minden és iszonyat fejlődés van.
Erős a szűrő valószínűleg emiatt, de akkor is.

View attachment 90811Green Aqua Showroom by Viktor Lantos, on Flickr
Ok. Köszönöm 😊
 
Reaktornál viszonylag gyorsan eléri a megfelelő CO2 szintet az akvárium. Ha nem így van feljebb kell csavarni. Nagyon régen nem néztem már, de kb 1 óra alatt lezajlik a folyamat. Emiatt van az, hogy sok esetben nem is indítjuk előbb a CO2 beoldást, vagy minimálisan kell ezt figyelembe venni.

A kép a Fukada akváról megnyugtató számomra, már csak a DC színe miatt is, pont ilyen kékeszöld nálam is lámpakapcskor :D Felvettem jócskán a flow-t plusz emeltem kicsit a bubszámon is.

2bps egy 128 literes akváriumra kevés. Reaktorral is.

Viszont megmondom őszintén, számomra ez tök új volt. Mármint a gyártó részéről nincsenek megadva irányszámok (ami amúgy tök érthető, mert az akvárium méret egy dolog, nyilván ezer dolog befolyásolja a beoldási hatékonyságot), és ahogy már írtam itt a fórumon rengeteg példát lehet találni meglepően alacsony bubiszámokra, ami talán el nem ítélhető módon eléggé megdobta az elvárásaimat a reaktor hatékonyságát illetően. Szóval köszi a segítséget és a fejtágítást!
 
A kép a Fukada akváról megnyugtató számomra, már csak a DC színe miatt is, pont ilyen kékeszöld nálam is lámpakapcskor :D Felvettem jócskán a flow-t plusz emeltem kicsit a bubszámon is.

Figyelni kell azokat a növényeket, ami jó indikátor lehet. Fukada akváriumában pl a HC ilyen középen hátul. Ha ő szép zöld és gyorsan terjed akkor nincs min aggódni.
Lehet persze bubikkal tele, de így is megy és legalább a halak sem pipálnak
 
Sziasztok mindenki!
Először is valószinüleg indítanom kellene egy naplót, csak rohadt hosszú lenne, és nem is tudom, hogy időben meddig menjek vissza 😁
Készítettem egy jól működő külső co2 reaktort, egy meglevő, külső szűrőből. Ferplast Bluextreme 1100, kicsit kicsi volt a 240-es akihoz (igen, beleszaladtam a gyári adatokba ITT is) "bár hamarabb rátaláltam volna erre az oldalra"
Szóval CO2 2kg palack (több heti fejtörés a beállításához,( előszőr konyakos pohárral kezdve, harangként sodastreamről töltve 😂) co2 cső a beszívóágra "a beszívóág alja megfúrva a csőnek" a szűrő belsejében elhelyeztem egy, a szűrő méretének megfelelő ikeás lisztes üveget (kb1L) , ennek az aljába, megy be egy cső, a beszívott co2-vízzel. A cső spirál alakban feltekerve az üveg tetejéig. Majd innen vissza az akvába, szépen beoldva, lime zöld dc-vel 😁
Küldöm a fotókat is.
Ami most nem tetszik, az a dupla beszivó ág
 
Jelentem, tökéletesen működik a technika.
A co2 mágnesszelep, a fő villany (juwel rio 240) indulásával-lekapcsolásával egyszerre(merthogy 3 lépcsős a diy kiegészített világítás... Esti fénybeszűrődés, Moon effekt, hajnali Red napfelkelte stb...) leáll-indul a co2 beoldással. Mivel este minimális mennyiség marad az üveg reaktorban, (kb 0.5dl co2,)még kB 1 óra hosszáig megy a beoldás"ha nem kapcsolom le a szűrőt a fő világítással". Reggel indul apránként a pirkadat(Red led sejtelmesen) , majd + kB 600 lumen natúr led beszűrődő fény, és utána a teljes pompa, a co2 mágnesszeleppel indulva a külső diy reaktorba befecskendezve. Amin változtattam a reactor indítása óta, hogy ez a külső szűrő nem kapcsol le a mágneskapcsolóval. És ha már megy egy külön külső szűrő erre a célra, akkor gondoltam dobhatnék rá egy uvc(ha szükséges bekapcsolom(infúzióra miatt már csináltam restartot) ) , és egy aktív szenes töltetet is beledobhatnék, hogy ezek ne az alap szűrőt terheljék (jbl 1901, 1902-es előszűrő kosárral cserélve [merthogy van hozzá" Thx jbl")
Megjegyzendő, hogy míg nem ment este is a plusz külső szűrő+reaktor, az esti kikapcsoláskori, az üvegben megmaradt co2 reggeli indításakor, hamarabb lime zöld lett a dc cheker. Lehet érdemes lenne erre visszaálni? Egyenlőre gyűjtöm a tapasztalatokat, de azt már most látom, hogy ilyen jól szabályozható reggeli pufferrel rendelkező, külső co2 reactor nincs a piacon 😂😂😂
1.-külön szabályozott co2 áramlás.
2.- Ami sztem lényeges lehet: este leállított szerkentyű mellett, a napközbeni üvegben felhalmozódó co2 "kB 1dl puffer" {estére egy kicsi co2 mindig marad az üveg tetején ha a fő villannyal le állítom a külső szűrőt) reggeli gyors co2 beoldás emelése. Egyenlőre megy a tapasztalat szerzés 😁
3. Lehet ezt a külső szűrőt is be lehetne vetni pluszban még, biológiai szűrésre(ehhez persze este nem állíthatom le) , ha a másik mellett ez egyáltalán szükséges? (a másik szűrő: jbl1901 tuningolva(majdnem 1902 😁) felső kosár, aminek a teteje az előszűrő szivacs, alatta az utolsó kilépő kosár tm45 szivacs, perlon, Seachem Purigen 100. Alatta az összes kosár sc mátrix, előszőr, vagy akva vízben mosáskor sc stability-val locsolva😂.
A diy kiegészítő világítást (rgb led) is majd megosztom veletek, mert sztem az hogy este a sejtelmes kék fény mellett is csodálhatom az akvát, nem mellesleg ennél a színnél rendesen világítanak a neonhalak, valami fenomenális + "hé Google" :akva light maximum - vagy off 😂 😁 De ez a másik topikban folyt köv.
Csak még egy megjegyzés:
Külön köszönöm minden fórum lakónak, az aktív részvételt, amiből rengeteget tanultam(még van mit 😂)
De hogy ne legyen annyira off a vége, az itteni sok diy megoldás"más kárán tanulás" miatt vágtam bele ezen diy co2 reaktor sikeres elkészítésében.

Úgyhogy
Köszönöm mindenki 🤟😁
Nagyon szuper, és tanulságos ez a fórum, és remélem, hogy egy picit most én is hozzátettem valamit, ha már annyi mindent merítettem tőletek.
 
Figyelni kell azokat a növényeket, ami jó indikátor lehet. Fukada akváriumában pl a HC ilyen középen hátul. Ha ő szép zöld és gyorsan terjed akkor nincs min aggódni.
Lehet persze bubikkal tele, de így is megy és legalább a halak sem pipálnak
Végül kiderült, hogy mi volt a probléma a DIY reaktoroddal? Csak mert, ha nem, akkor van egy ötletem :)

Az lehetett a gond, hogy a szűrőházakban kétfajta is van, van aminek bár nagy a külső menete, mondjuk 1/2" utána egyből leszűkül olyan 6-8mm-re.

Még van olyan, aminek 1/2" (16mm) a belső csövezése is. Hozzáteszem, hiába kapható 1/2-3/4-1"-os csatlakozással, mindháromnak 16mm a belső csőátmérője.

A pressure relief valve szerencsére pont kompatibilis az 1/8" * 6mm co2 szeleppel, pneumatikai boltban 500ft a rozsdamentes acél szelep :)

szűrőházkicsi.jpgszűrőháznagy.jpg
 
Utoljára módosított:
Nekem csak az a furcsa, hogy vannak, akiknél nagyon durván alacsony a bubiszám, és mégis jobb beoldást érnek el. Fent írja pl @Keinrath Adrian, hogy nála 30 bpm pötyög 245 literre. Illetve több embertől is olvastam már a fórumon, hogy 60-100 bpm környékén tökéletesen old be nekik, hasonló akvárium méreteknél. De ettől függetlenül maximálisan elfogadom, amit írsz, de sajnos vannak azon túl is furcsaságok, ha nem veszem figyelembe azt, amit mások írtak a fórumon. Kifejezetten diffi és reaktor összevetésének a viszonylatában (előtte Aquario akril diffit használtam).

De előbb akkor minden részlet:
- 80x40x40-es akvárium
- Eheim 2178 szűrő, manual-on használom 6-os (vagy 7-es? néha elszámolom :D ) fokozaton (itt már bejön némi bizonytalan tényező, sajnos sehol nem találtam meg, hogy ez mennyi lph-nak felelhet meg kb, de úgy állítottam be a flow, hogy szépen körbeérjen, enyhén lengedeznek a növények, de azért még ne fújja ki a helyéről), GA üveg lillyt használok, illetve a nyomó ágon van az AquaCare reaktor, most épp teljesen zárt bypass-szal használom, és nincs feltörő bubi
- A reduktoron perpill 1 bar nyomás jön ki, ezt is a fórumon olvasottak alapján állítottam be
- A CO2 10-20 között, a fény 13-21 között megy, ~130 bpm-en
- A kh picit magas, ahhoz képest, hogy visszasózott (GA GH+) RO vizet használok, 2-3 között, ezt valószínűleg a seiryu kövek okozzák
- A víz sem túl meleg, reggel 22, este 23 fokos
- DC-ben a reagens egy hete cserélve, de rendszeresen rámérek külön a ph-ra is, hátha a DC csalna, de sajnos nem
- Ereszteni nem ereszt, többször is ellenőriztem már, sem a gáz, sem a víz

Illetve amit már írtam a posztban, amit idéztél, hogy ezek mellett borzasztóan lassan (vagy legalábbis lassúnak érződik) oldódik be a gáz. A diffúzor korábban 180 bpm-en már majdnem tökéletes volt, egy picit kellett még rajta emelni a limezöldhöz. Viszont amikor meglett a reaktor, az első tapasztalatok után kíváncsiságból feltoltam itt is 180 bpm-re a bubiszámot. Nagyon furcsa volt, mert közel sem lett olyan színű a DC, mint diffivel, jóval sötétebb zöld lett. Ha jól emlékszem, a ph sem ment 6,7 alá ekkor, és jellemzően 6,8 körül alakult. Nekem egyre inkább az a gyanúm, hogy egyszerűen nincsen elegendően erős flow a reaktorházban, és erre még rátesz a picit magasabb kh. Viszont, bár fogalmam sincs ugyebár, hogy hány lph-nak felel meg a 6-os fokozat a 15-ös skálán, nagyon meglepne, ha ez 1000 lph alatti értéket jelentene. Még kb tavaly ilyenkor egy 1000 lph-s névleges teljesítményű szűrőt használtam, és a mostani flow azért szemmel láthatóan jóval erősebb annál. Diffiről reaktorra pedig most váltottam néhány hete, ugyanaz alatt az akvárium alatt fut, semmi egyéb nem változott, csak a beoldás módja.

Hello, ez megoldódott valahogy végül? Egy hete megy nálam egy ilyen AquaCare reaktor (bypass nélkül) 60l-es akvárium, OASE Biomaster 350 szűrő, nagynyomású co2 (2bar) 2bubi/sec

-és sötétzöldnél jobb színt nem érek el a dropcheckerben. A növények sem bubiznak.

Viktorlantos "checklistje" is megvan, minden stimmel.

köszi
P.
 
Hello, ez megoldódott valahogy végül? Egy hete megy nálam egy ilyen AquaCare reaktor (bypass nélkül) 60l-es akvárium, OASE Biomaster 350 szűrő, nagynyomású co2 (2bar) 2bubi/sec

-és sötétzöldnél jobb színt nem érek el a dropcheckerben. A növények sem bubiznak.

Viktorlantos "checklistje" is megvan, minden stimmel.

köszi
P.
Nálam sokadik kísérletezés során az oldotta meg a beoldás problémámat, hogy változtattam a reaktor tölteten.
A reaktor aljában 1/3ad mechprot hagytam a többit dryvit hálóval tömtem ki, nem nagyon sűrűre, de nem is lazára. így van benne akkora nyomás, hogy nem jön fel, a co2 viszont kinyomja. nálam van bypass de zárt állapotban.
23 fokos RO vizet használok a TDS 135ppm és 6.5pH. A DC lime zöld az akva szépen bubizik a reaktor nem kotyog. A co2 2báron és 4 bps.
IMG_20200823_135414.jpg
 
köszi! Ezt nem teljesen értem - így van benne akkora nyomás, hogy nem jön fel, a co2 viszont kinyomja. - mi nem jön fel? mi nyomja ki? :)
 
világos! akkor tehát ez a baj, hogy nem porlad rendesen benne a bubi. sima szunyogháló vajon jó bele?
Én próbáltam azzal, de nem jött be. Gondolom azért, mer sűrűbb a szővése... Mondjuk kisérletképpen azt is ki akartam próbálni, hogy mi van akkor ha az áralmást megcserélem. Tehát nem felülről hanem alulról nyom a vizet felfelé... Ha lesz kedvem, egyszer kipróbálom.
 
Hello, ez megoldódott valahogy végül? Egy hete megy nálam egy ilyen AquaCare reaktor (bypass nélkül) 60l-es akvárium, OASE Biomaster 350 szűrő, nagynyomású co2 (2bar) 2bubi/sec

-és sötétzöldnél jobb színt nem érek el a dropcheckerben. A növények sem bubiznak.

Viktorlantos "checklistje" is megvan, minden stimmel.

köszi
P.

Végül arra jutottunk, hogy a magas (3-5 között ingadozó) KH miatt az egekbe kéne emelni a bubiszámot. Az, hogy a növények nem bubiznak, szerintem önmagában nem az elégtelen CO2 mennyiség jele. Én végül elengedtem a limezöld DC folyadék hajkurászását, jelenleg nálam még csak sötétzöldnek sem mondható. Viszont minden bőven megfelelő tempóban nő (az olyan indikátor-növények is, mint a HC). A növények ugyan nálam bubiznak, de az az erős fény miatt van, legalábbis korábban ténylegesen limezöld folyadéknál (még diffúzoros beoldással), de lényegesen gyengébb fénynél soha semmi nem bubizott, szóval erre nem alapoznám annak megítélését, hogy elég-e az oldott gáz. Nálam perpill ~150 bpm pötyög a 128 literre, próbáltam variálni a töltettel is, de végül nem cseréltem le, most is a gyárit használom. Viszont vannak előnyei is ennek a kicsit visszafogottabb CO2 adagolásnak, korábban diffúzorral mindig megjelent az ecset alga, amióta reaktort használok és nem törekszem a lime DC-re, a töredékére csökkent, szinte teljesen el is tűnt. Néhány lassabb növekedésű növényen jelent csak meg hónapok alatt annyi mennyiség, ami korábban hetek alatt.

Én a helyedben egyelőre bőven megelégednék a sötétzöld DC-vel és a 2 bps-sel. És csak akkor nyúlnék bármihez is, ha nem hozzák a növények az elvárt formájukat, de akkor is lehet előbb keresném a hibát a fényben, tápozásban, talaj kimerülésben, mint a CO2-ben.
 
Saját tapasztalat a DC színével kapcsolatban: sokáig használtam kínából rendelt indikátor folyadékot, ez nemrég elfogyott és vettem GA-sat. Picit más színárnyalatot mutat azonos vízparaméterek mellett - a GA-s egy icipicit sötétebb tónusú. A kékje mélyebb kék, a zöld pedig kevésbé "sárgás", mint a kínai.
Szóval szerintem is inkább a növények reakcióját érdemes figyelni a bubiszám beállításakor, a folyadék színe inkább csak iránymutatás, hogy nagyjából jó-e a CO2 beoldás.
 
Sziasztok!
DIY PVC csöves reaktorba milyen pozícióban kellene elhelyezni a diffúzort? A tetején vagy inkább középen?
Köszi!
 
Végül kiderült, hogy mi volt a probléma a DIY reaktoroddal? Csak mert, ha nem, akkor van egy ötletem :)

Az lehetett a gond, hogy a szűrőházakban kétfajta is van, van aminek bár nagy a külső menete, mondjuk 1/2" utána egyből leszűkül olyan 6-8mm-re.

Még van olyan, aminek 1/2" (16mm) a belső csövezése is. Hozzáteszem, hiába kapható 1/2-3/4-1"-os csatlakozással, mindháromnak 16mm a belső csőátmérője.

A pressure relief valve szerencsére pont kompatibilis az 1/8" * 6mm co2 szeleppel, pneumatikai boltban 500ft a rozsdamentes acél szelep :)

View attachment 96233View attachment 96234
Esetleg valaki tud tippet olyan konkrét szűrőház márkára/típusra, ami a jobb oldali, nagyobb belső átmérőkkel készül? Nincs olyan sok tartalék a szűrőben, így a lehető legkevésbé szeretném fojtani az áromlást.
 
Back
Oldal tetejére