• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Növényes Kezdö akváriumom

Ez egy jo kérdés milyen szűrő.
Márkát nem tudom, de az egész lakásba bejövő vizet szűri. Beálltástól függően a Ca, Mg sók részét kicseréli Na-ra.
25 kg os zsákban kapható Na sóval kell regeneráltatni a ioncserélöt.
Hasonló gép lehet mint a DWT.

Az így a vízbe került nátriumot sok érzékeny növény nem tolerálja túl jól. Én más vízforrás után néznék.
 
Az így a vízbe került nátriumot sok érzékeny növény nem tolerálja túl jól. Én más vízforrás után néznék.

Esetleg nézz rá a vízműved honlapjára, és jobb esetben találsz a közeledben vízminta vevő helyet laboreredményekkel. Ebből nem csak a keménység fog kiderülni, hanem egyéb fontos tényező. (Nitrátok, nehézfémek (réz) stb..)

Mivel Bp-n vagy, jó eséllyel a víz nem lesz irdatlanul kemény, és ha esetleg a vízlágyító előtt ki tudsz szedni vizet, megfelelő lehet akvarisztikai célra. Egyébként Ca és Mg mikroelemek a növényeknek, Na pedig nem szükséges nekik.

Szerintem a könnyen fenntartható növényes low tech akvárium kulcsa a megfelelő talaj. JBL-t még nem próbáltam.

Szűrő miatt nem aggódnék, amíg nem áll meg vagy nem ereszt.
 
Megnéztem a kerületben a vizet és elv nem nagyon kemény, talán a többi paraméter sem olyan nagyon magas.
Összes keménység 124 mg, ammónium kevesebb 0,05, nitrit kevesebb 0,03 nitrát 8 mg, de majd a JBL Easy teszt után kicsit okosabb leszek, milyen a vízem.
Hátha a barna algára és a lassan növő növényeke is választ találok.
A Bacopa eléggé vergődni látszik. Alig növöget, meg az összes növény közül kicsit jobban betámadta a barna alga. Bár lehet a kavics nem tetszik a gyökereinek
 
A Bacopa eléggé vergődni látszik. Alig növöget, meg az összes növény közül kicsit jobban betámadta a barna alga. Bár lehet a kavics nem tetszik a gyökereinek

A megfelelő szemcseméretű kavics önmagában nem gátja a növényezésnek. Lehet, hogy a maxhoz nem elég, de a növényeknek alapvetően nincs baja vele. Inkább a víz nem tetszik neki.

Összes keménység 124 mg, ammónium kevesebb 0,05, nitrit kevesebb 0,03 nitrát 8 mg, de majd a JBL Easy teszt után kicsit okosabb leszek, milyen a vízem.

Low-tech növényezésre alkalmas. Annyi, hogy a 8 mg nitrát miatt lehet, hogy egy hajszálnyival több foszfátot kell majd később beilleszteni a tápozásba. De ha komolyabban belekezdesz ebbe a hobbi ágba, akkor tuti hogy lesz RO-d, akkor elévül ez a gond.
 
Utoljára módosított moderátor által:
Nitrát, foszfát, vas, ph, esetleg nitrit, gh, kh tesztekre lesz szükséged. Utóbbiak nem fontosak, mert nitrited nem nagyon lesz, csak teljesen új akvárium esetén, ahol még nincs annyi baktérium, ami átalakítsa a nitritet, nitráttá. De ilyen esetben úgy is naponta kell vízcseréket csinálni. A vizkeménységen meg úgysem tudsz változtatni, csak RO vízzel, akkor meg úgyis TDS mérőt fogsz használni.
.
Azért nem árt ha van otthon GH és KH teszt! Én is megvettem, de azt hittem felesleges, most meg az előbbit minden vízcsere után nézem. Az a baj, hogy a TDS mérő nem egyenlő egy vízkeményésg mérővel, mivel a víz vezetőképessége alapján mutatja az oldott sók mennyiségét, így többek közt a beadagolt táp mennyiségére is reagál, tehát akár annak napi fogyását is mérheted vele ;). Idővel persze kialakulhat egy rutin, mikor már az ember tudja, hogy X mennyiségű RO-val való cserénél hány kanálnyi GH+ kell, és ekkor gyors előtte-utána kontrolnak jó a műszer, mivel már tudod, hogy mennyi egységnyit kell emelned. Persze ilyenkor is érdemes legalább havonta csepptesztel rámérni a vízkeménységre. De azt nem javaslom, hogy már indításkor kijelöljön az ember egy PPM értéket, és folyamatosan ahhoz ragaszkodjon, mert akkor azzal szembesülhetünk, hogy cserélünk vizet, de azt látjuk, hogy a műszer magas értéket mutat és inkább nem teszünk keményésgnövelőt a vízhez amitől az szépen ellágyul, pedig csak a tápok jelenlétét mutattja a készülék és téveszthette meg az akvaristát. Ráadásul ez a túl lágy víz az élőlényekre is veszélyes, mert nem csak a garnéláknak, hanem a halaknak is szüksége van némi vízkeményítésre, hiszen ha megnézzük a leírásukat, akkor ott is fel van tüntetve, hogy milyen keménységű vízben szeret lenni vagy él az élőhelyén.
 
Azért nem árt ha van otthon GH és KH teszt! Én is megvettem, de azt hittem felesleges, most meg az előbbit minden vízcsere után nézem. Az a baj, hogy a TDS mérő nem egyenlő egy vízkeményésg mérővel, mivel a víz vezetőképessége alapján mutatja az oldott sók mennyiségét, így többek közt a beadagolt táp mennyiségére is reagál, tehát akár annak napi fogyását is mérheted vele ;). Idővel persze kialakulhat egy rutin, mikor már az ember tudja, hogy X mennyiségű RO-val való cserénél hány kanálnyi GH+ kell, és ekkor gyors előtte-utána kontrolnak jó a műszer, mivel már tudod, hogy mennyi egységnyit kell emelned. Persze ilyenkor is érdemes legalább havonta csepptesztel rámérni a vízkeménységre. De azt nem javaslom, hogy már indításkor kijelöljön az ember egy PPM értéket, és folyamatosan ahhoz ragaszkodjon, mert akkor azzal szembesülhetünk, hogy cserélünk vizet, de azt látjuk, hogy a műszer magas értéket mutat és inkább nem teszünk keményésgnövelőt a vízhez amitől az szépen ellágyul, pedig csak a tápok jelenlétét mutattja a készülék és téveszthette meg az akvaristát. Ráadásul ez a túl lágy víz az élőlényekre is veszélyes, mert nem csak a garnéláknak, hanem a halaknak is szüksége van némi vízkeményítésre, hiszen ha megnézzük a leírásukat, akkor ott is fel van tüntetve, hogy milyen keménységű vízben szeret lenni vagy él az élőhelyén.
Persze. Mindenki úgy csinálja ahogy neki bevált. Nekem semmi szükségem a tesztekre a napi rutin során. Csak azért tartom őket, hogy ha valami gond lenne, akkor le tudjam tesztelni a vizet.
 
Persze. Mindenki úgy csinálja ahogy neki bevált. Nekem semmi szükségem a tesztekre a napi rutin során. Csak azért tartom őket, hogy ha valami gond lenne, akkor le tudjam tesztelni a vizet.
Igen, idővel kilakul egy rutin ! Én is tudom már, hogy a kb 40%-os heti vízcsere után 5 kanálnyi GH+-t kell tennem a vízbe, a kívánt szinthez, így majd elég hébe-hóba néznem a keménységi szintet, és max kicsit korrigálok. Viszont én beleestem abba a hibába, hogy valamiért mereven ragasztkodtam a TDS mérővel történő vízkeményésgméréshez, illetve vízcsere utáni a 130-160 körüli PPM értékhez, és mikor azt láttam, hogy ez az érték 200 felett volt még vízcsere után is, akkor kihagytam a porozást. sajnos ezt pedig nem csak a garnélák, de a halak sem tolerálták. Ezért is írtam, hogy fontos a GH cseppteszt is az otthoni laborba, főleg az első időszakban, hogy ne a PPM értéken legyen a hangsúly , hanem inkább a TDS mérőt, az értékek összehasonlítására használjuk. Akár a vízcsere elötti, utáni értékeknél, de itt is kell a cseppteszt az első időkben, hogy tudjuk a GH mennyire esett vissza, és hány kanál után emelkedik a kívánt értékre.
 
Utoljára módosított:
Igen, idővel kilakul egy rutin ! Én is tudom már, hogy a kb 40%-os heti vízcsere után 5 kanálnyi GH+-t kell tennem a vízbe, a kívánt szinthez, így majd elég hébe-hóba néznem a keménységi szintet, és max kicsit korrigálok. Viszont én beleestem abba a hibába, hogy valamiért mereven ragasztkodtam a TDS mérővel történő vízkeményésgméréshez, illetve vízcsere utáni a 130-160 körüli PPM értékhez, és mikor azt láttam, hogy ez az érték 200 felett volt még vízcsere után is, akkor kihagytam a porozást. sajnos ezt pedig nem csak a garnélák, de a halak sem tolerálták. Ezért is írtam, hogy fontos a GH cseppteszt is az otthoni laborba, főleg az első időszakban, hogy ne a PPM értéken legyen a hangsúly , hanem inkább a TDS mérőt, az értékek összehasonlítására használjuk. Akár a vízcsere elötti, utáni értékeknél, de itt is kell a cseppteszt az első időkben, hogy tudjuk a GH mennyire esett vissza, és hány kanál után emelkedik a kívánt értékre.


Nekem 0 KH 4-5 Gh esetén lesz a TDS olyan 130-140 környéke, de már nagyon régen mértem mindkettőt. Inkább azt szoktam meg, hogy ha elkezd csavarodni a reinecki új hajtása(kalcium hiány), akkor tudom, hogy vagy a GH ment le, vagy a vasat lőttem túl. (ha van otthon 1 kiló DTPA vasad, nem nehéz :D )

Általában vízcsere után borítok bele egy pár ml-t a saját GH emelő oldatomból.

45893035_2104181092975194_1219206121433071616_o.jpg?_nc_cat=111&_nc_ht=scontent.fbud2-1.jpg
 
Utoljára módosított moderátor által:
Megrendeltem én is egyenlőre egy Jbl easy test -et. Meg egy neptun tesztet.

Eddig ioncserélös vizet használtam, de olvastam, hogy mivel Na hidrogén karbonát enyhén lúgosít, ezért cseréltem egy 30% ot a sima csap vizzel hátha a Ca, Mg kicsit megmutatja hogy ez volt e bajuk a növényeknek, algásodásnak.

Jövöhéttöl meg indul a házi labor.
 
Nekem 0 KH 4-5 Gh esetén lesz a TDS olyan 130-140 környéke, de már nagyon régen mértem mindkettőt. Inkább azt szoktam meg, hogy ha elkezd csavarodni a reinecki új hajtása(kalcium hiány), akkor tudom, hogy vagy a GH ment le, vagy a vasat lőttem túl. (ha van otthon 1 kiló DTPA vasad, nem nehéz :D )

Általában vízcsere után borítok bele egy pár ml-t a saját GH emelő oldatomból.

View attachment 68577
Nagyon szépek a növények.
Remélem egyszer majd én is eljutok erre a szintre hogy könnyezzenek a növények az Oxigéntől :) bár gondolom ehhez rá kell menni a high tech vonalra.
 
Nekem 0 KH 4-5 Gh esetén lesz a TDS olyan 130-140 környéke, de már nagyon régen mértem mindkettőt. Inkább azt szoktam meg, hogy ha elkezd csavarodni a reinecki új hajtása(kalcium hiány), akkor tudom, hogy vagy a GH ment le, vagy a vasat lőttem túl. (ha van otthon 1 kiló DTPA vasad, nem nehéz :D )

Általában vízcsere után borítok bele egy pár ml-t a saját GH emelő oldatomból.
Nálam saját keverésű micro, macro tápok vannak EI szetinti adagolásban ,KH 4,GH pedig 9 ,utóbbit irásod alapján emeltem ennyire;),(most nem sikerült pont duplára a GH-t:D) és az Ottoim is azóta nem fogynak, igaz nekik 5,6- 11,2 Nk-s vizet is írnak a leírásban. TDS 328ppm :),
 

Attachments

  • IMG_20181130_143652.jpg
    IMG_20181130_143652.jpg
    175.1 KB · Megtekintések: 7
Utoljára módosított:
Nagyon szépek a növények.
Remélem egyszer majd én is eljutok erre a szintre hogy könnyezzenek a növények az Oxigéntől :) bár gondolom ehhez rá kell menni a high tech vonalra.

Nem mondanám az akváriumomat kifejezetten high-techek. A fény 0.88 w/l, vagy máshogyan kifejezve 55 lm/l fehér cső és 10 w full spectrum LED. A szűrésre azt mondaná mindenki hogy kevés lesz .
A tápozás összetevőkként saját kezűleg összerakott mikro-makró. A co2 élesztős. Ez amolyan skót-tech, és inkább közepes technikai értelemben.
 
Nem mondanám az akváriumomat kifejezetten high-techek. A fény 0.88 w/l, vagy máshogyan kifejezve 55 lm/l fehér cső és 10 w full spectrum LED. A szűrésre azt mondaná mindenki hogy kevés lesz .
A tápozás összetevőkként saját kezűleg összerakott mikro-makró. A co2 élesztős. Ez amolyan skót-tech, és inkább közepes technikai értelemben.
Az élesztős co2-t én is hamarosan ki szeretném próbálni.

Bár ahhoz azt hiszem a világításom is kicsit meg kellene dupláznom és valóban a szűrési teljesitményt is fel kellene emelni.
Főleg hogy így 5 hét után tapasztalom hogy a belső szűrő tényleg heti takarítást igényel.

De talán ha lenne egy jóval erősebb szűrő ami jól megforgatja a vizet akkor nem kellene a belső áramoltatási célból.

Kell a saját tapasztalásis de jó hogy itt a fórumon lehet más akvaristák működő rendszere alapján inspirálódni.
 
Nem mondanám az akváriumomat kifejezetten high-techek. A fény 0.88 w/l, vagy máshogyan kifejezve 55 lm/l fehér cső és 10 w full spectrum LED. A szűrésre azt mondaná mindenki hogy kevés lesz .
A tápozás összetevőkként saját kezűleg összerakott mikro-makró. A co2 élesztős. Ez amolyan skót-tech, és inkább közepes technikai értelemben.

Olvasgattam már, hogyan kellene összeállítani egy élesztős CO2-t.
Te is a hagyományos PET palackos verziót készítetted vagy van valami bevált rendszered?
Esetleg befőttes üveges verzióról hallottatok? CSak gondoltam azt lehet könnyebb lehet újra töltögetni cukorral.
 
A befőttes üvegedről én még nem hallottam. Én majd a szódabikarbóna és citromsavas verziót akarom használni. Állítólag az élesztősnél több szempontból is jobb.
 
Olvasgattam már, hogyan kellene összeállítani egy élesztős CO2-t.
Te is a hagyományos PET palackos verziót készítetted vagy van valami bevált rendszered?
Esetleg befőttes üveges verzióról hallottatok? CSak gondoltam azt lehet könnyebb lehet újra töltögetni cukorral.

Ha ebben gondolkodsz hosszú távra, akkor érdemes inkább egy nagynyomású rendszerbe beruházni. Használtan is lehet kapni és - főleg hosszú távon - a stabilitás lényeges lehet.
Ha CO2-t adagolsz, az alapjában megváltoztatja a körülményeket a növényeid számára. Növények száraz tömegének jelentős része (50%+) szén (C). Ha nem jutnak elég C-hez, akkor nem fognak nőni, teljesen függetlenül attól, hogy mennyi egyéb Macro ill Micro "táp" van az akváriumban.

Jelenleg, mivel akváriumod Low Tech, valószínűleg az egyik jelentős limitáció lehet a növények számára, hogy nem jutnak elég szénhez. Ilyen esetben például szénforrás lehet a megfelelő talaj, ami szerves anyagot is tartalmaz. Vagy egyéb trükkös praktikák, de a lényeg, hogy a növényeknek valahogy szénhez kell jutniuk.

JBL-talajt nem ismerem, de vaktában a tippem az, hogy esetedben CO2-adagolás jelentősen segíthetne a növények fejlődésében.
 
Basszus, most vett szegény 25-30 ezerért külső szűrőt, ti már vetetnétek a következőt? A jelenlegi felállásban bőven elég ez a külső + a belső. A külsőnek 2 liter a hasznos térfogata, a belsőnek fél liter kb. Jelenleg ez nem egy fullhigh-tech, hanem szeretné értelmesen elkezdeni a hobbit.

Első körben, ha csapvíz van használatban, akkor annak KH GH-ja érdekes. Ha túl magas, vagy szikes a víz, javítani kell, esetleg egy RO szűrőt beszerezni. Azzal sokkal többre megy jelenleg, mint egy másik külső szűrővel.

Aztán ha a víz oké, érdemes a fény - tápozás kettőst átgondolni. A fehér LED-ek pirosban szegények, bár nőnek a növények alattuk, de érdemes piros szalagot is mellé tenni, kb. ugyanolyan hosszban mint a fehér. A jelenlegi fényerővel, sok hallal talán elég a profito, de az a tapasztalat, hogy idővel kelleni fog makroelemeket tartalmazó táp is.

Jelenleg még a KH GH tesztek kivételével a többi cseppteszt sem prioritás.
Azt hiszem beszerzek pár gyorsan növö elötér növényt. Szép is meg akkor hasznos is. Gondolom ha bedusul akkor a kaja se közvetlen a kavicsba esik.

Amúgy úgy veszem észre ha az ember rendesen elkezdi az akváriumozást viszonylag hamar rákattanhat a high tech vonalra is hogy kimaxolja az akit :)
Ez igy mukodik. A lowtech nem lepcsofok a hightech hez. Azzal is lehet kezdeni. Eva elorelato.
 
Back
Oldal tetejére