• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Foszfát szint mérése

Az akváriumban a növények növekedése megállt, felkopaszodnak, a levelek foszladoznak, úgy gondolom a magas foszfát szint miatt. Növények további telepítése megoldható, a heti 30%-os vízcserét is tudom növelni, ezen kívül vannak foszfát csökkentő szerek is.
Mivel a macro táp tartalmaz foszfátot, úgy gondolom növények telepítése és sűrűbb vízcsere lenne a megoldás és a foszfát csökkentő szerek alkalmazása csak átmenetileg segítene, jól gondolom?

Jártunk már így korábban, hogy a tartós magas foszfát szint levél eldobálást okozott pár növényen. Staurognyne pl.
Szerintem időszakosan működhet, de tartósan ha hasonló jelenségeket látsz érdemes leállni a foszfát hozzátápozással.

Ilyen magas foszfátot normál növénytápokkal nem nagyon lehet elérni. Csak ha kiegészítőt használsz, vagy saját keverés.
 
Szia!

Ugyanaz a kérdés mint mindig:
Milyen a világítás, milyen aljzatod van? Miből mennyit adagolsz mekkora vízhez?
A 2-es PO4 önmagában nem okoz ilyen tünetet.

Táptalaj van a növények alatt? Az milyen öreg?

Szia!
Bruttó 112 l
4x24W Ody, napi 6,5 óra
Tetra 1200-es matrix troppal teli tömve + Seachem Purigen
Micro+Macro 5 ml/nap
Easy carbo 3-4 ml/nap
Táptalaj nincs, aljzat: aquadepo fantázianéven vásárolt
Co2 nincs, novemberben indult.

Köszi!
Miklós
 
Utoljára módosított:
Jártunk már így korábban, hogy a tartós magas foszfát szint levél eldobálást okozott pár növényen. Staurognyne pl.
Szerintem időszakosan működhet, de tartósan ha hasonló jelenségeket látsz érdemes leállni a foszfát hozzátápozással.

Ilyen magas foszfátot normál növénytápokkal nem nagyon lehet elérni. Csak ha kiegészítőt használsz, vagy saját keverés.
Szia!

A helyzet tartós, jó pár hónapja stagnál a helyzet, kerestem a hiány tünetek alapján az okot és eddig vasra vagy alul tápozásra gyanakodtam, ezért még növeltem is a macrot... Így hogy már mérem/látom mennyi a foszfát (és hogy mennyi ideje állt le minden) úgy gondolom más irányba kell fordulnom.
 
Táptalaj nincs, aljzat: aquadepo fantázianéven vásárolt

Agyag, humusz stb nagyon sok foszfátot meg tud kötni a vízoszlopból. Ha csak inert talajod van (pl kavics, homok), akkor ez indokolhatja, hogy a foszfát a vízben marad.

2 ppm nem tűnik olyan soknak, hogy növényeket mérgezzen meg. Ennyi szvsz még egy low tech akváriumban is simán előfordulhat. Viszont az is "normális", ha sokkal kevesebbet mérsz táptalaj mellett (amid úgy néz ki, nincs?).
 
Utoljára módosított:
Szia!



Szia!
Bruttó 112 l
4x24W Ody, napi 6,5 óra
Tetra 1200-es matrix troppal teli tömve + Seachem Purigen
Micro+Macro 5 ml/nap
Easy carbo 3-4 ml/nap
Táptalaj nincs, aljzat: aquadepo fantázianéven vásárolt
Co2 nincs, novemberben indult.

Köszi!
Miklós
Van egy erős világításod és EI tápozást használsz Co2 nélkül? Nincs töménytelen GSA az akvába valamint fonal alga?

Redfield Ratio alapján NO3/PO4-nek 10:1 arányba kell állnia. Tehát 25-ös NO3 mellé 2,5 PO4. De mindezt Co2 nélkül művelni....

https://barrreport.com/threads/24ppm-no3-and-3-9ppm-po4-week.10643/
 
Úgy tudom teszted mérési határát ki tudod tolni ha felhigítod a tesztelendő mintát RO vagy ioncserélt vízzel a felére és utána a mérési eredményt szorzod kettővel . Viszont amit még én látok , hogy olyan tápokat és adagolást használsz ami CO2-vel pörgetett akváriumhoz való , és heti vízcseréhez. Így nem csoda ha magas a szinted , és nem csak foszfátból ;)
JBL-tesztel megnéztem most az enyémet, és 2,4-et mutat, növények rendben és pontalga sincs az üvegen . Macro saját pancsolás :). Viszont nálam megy a CO2, és heti vízcserék vannak, vagyis EI szerinti tápozás, itt meg 1-3 közötti foszfátszint lehet.
 
Van egy erős világításod és EI tápozást használsz Co2 nélkül? Nincs töménytelen GSA az akvába valamint fonal alga?

Redfield Ratio alapján NO3/PO4-nek 10:1 arányba kell állnia. Tehát 25-ös NO3 mellé 2,5 PO4. De mindezt Co2 nélkül művelni....

https://barrreport.com/threads/24ppm-no3-and-3-9ppm-po4-week.10643/

Fonal sose volt, GSA előfordul de annyira elhanyagolható hogy 2-3 hetente elég letörölnöm kb 2 tenyérnyi helyen a front üveget. Barna még előfordul az aljzat előtt a frontüvegnél...

Próbálok a segítő hozzászólásodból következtetéseket levonni, addig értem hogy Co2 kéne (ezt évek óta tudom, meg még pár más dolog is kéne de az nem ez a fórum;)), de ez nem lehetőség, anélkül kell éni. A linket köszönöm, a Redfield Ratiot most már értem, szóval alapjában véve ez még okés is. Na de ha jó az NO3:pO4 arány, egyik sem magas akkor mi továbbra is kérdés mi a gond? A magas fény már azért csak nem lehet...
 
Fonal sose volt, GSA előfordul de annyira elhanyagolható hogy 2-3 hetente elég letörölnöm kb 2 tenyérnyi helyen a front üveget. Barna még előfordul az aljzat előtt a frontüvegnél...

Próbálok a segítő hozzászólásodból következtetéseket levonni, addig értem hogy Co2 kéne (ezt évek óta tudom, meg még pár más dolog is kéne de az nem ez a fórum;)), de ez nem lehetőség, anélkül kell éni. A linket köszönöm, a Redfield Ratiot most már értem, szóval alapjában véve ez még okés is. Na de ha jó az NO3:pO4 arány, egyik sem magas akkor mi továbbra is kérdés mi a gond? A magas fény már azért csak nem lehet...
Igen a 75e-es beugró CO2-ben válási ok. Én se meséltem el otthon. Teljesen meg tudom érteni. Talán használtan olcsóbb.

Sajnos Co2 nélkül magas fénnyel ehhez én nem értek. Itt leálltam. Foszladozást szerintem nem okozhat.

Viszont az őszkeménységed 16 elég magas, ez mindig ilyen magas? Na az okozhatja. Több mint 7,5-es PH??? Ez tengervizi akva? :D

Nézd a leveleket magas PH-n:

http://www.greenhousegrower.com/pro...rstanding-plant-nutrition-high-ph-problems-2/
 
Próbálok a segítő hozzászólásodból következtetéseket levonni, addig értem hogy Co2 kéne (ezt évek óta tudom, meg még pár más dolog is kéne de az nem ez a fórum;)), de ez nem lehetőség, anélkül kell éni. A linket köszönöm, a Redfield Ratiot most már értem, szóval alapjában véve ez még okés is. Na de ha jó az NO3:pO4 arány, egyik sem magas akkor mi továbbra is kérdés mi a gond? A magas fény már azért csak nem lehet...
Van olyan, hogyha valamelyik tápból sok van a vízben akkor az akadályozza a többi táp felvételét is. Azt hiszem a foszfát pont ilyen. CO2 nélküli akváriumoknál a Green Aqua Micro-macro tápokból a napi adagolást szokták heti adagolásban javasolni, vagyis érdemes volna visszavenni a tápozást mert abból most CO2 nélkül feleslegesen adagolsz ennyit.
 
Szia!



Szia!
Bruttó 112 l
4x24W Ody, napi 6,5 óra
Tetra 1200-es matrix troppal teli tömve + Seachem Purigen
Micro+Macro 5 ml/nap
Easy carbo 3-4 ml/nap
Táptalaj nincs, aljzat: aquadepo fantázianéven vásárolt
Co2 nincs, novemberben indult.

Köszi!
Miklós
Hmmm. Én ugyanennyi tápot adagolok 112l, 4×24w, carbo excel 3ml,manado talaj, nincs táptalaj se tápgolyó egyelőre, viszont van co2. Arra tippelek, hogy a sok fénnyel hajtod a növényeket, viszont a kevés C miatt nem tudják a tápanyagokat felvenni.

Co2 nélkül kevesebb fény és kevesebb táp kellene. Co2 nélkül 2×24 w-tal világítottam és napi 3ml tápot adagoltam.
 
Hmmm. Én ugyanennyi tápot adagolok 112l, 4×24w, carbo excel 3ml,manado talaj, nincs táptalaj se tápgolyó egyelőre, viszont van co2. Arra tippelek, hogy a sok fénnyel hajtod a növényeket, viszont a kevés C miatt nem tudják a tápanyagokat felvenni.

Co2 nélkül kevesebb fény és kevesebb táp kellene. Co2 nélkül 2×24 w-tal világítottam és napi 3ml tápot adagoltam.

Hmm... és Te hány órát világítasz? Lehet akkor a sima csöveket egy másik időkapcsolóra teszem és vagy érdemesebb 4x24-ből 3x24-et csinálni?
A tápot biztos visszaveszem legalább a felére, de hogy pont mennyire még nem tudom, mert 3 ml/napról indultam, de akkor még a hiány tüneteknek a tápanyaghiányt feleltetem meg, így lett 5.
 
Hmm... és Te hány órát világítasz? Lehet akkor a sima csöveket egy másik időkapcsolóra teszem és vagy érdemesebb 4x24-ből 3x24-et csinálni?
A tápot biztos visszaveszem legalább a felére, de hogy pont mennyire még nem tudom, mert 3 ml/napról indultam, de akkor még a hiány tüneteknek a tápanyaghiányt feleltetem meg, így lett 5.
Amikor még low tech akvárium volt akkor 2×24w volt a világításom 13-21 óráig. 3ml táp és szépek voltak a növények. Próbáld meg 3×24w- tal, 3ml micro/macro. Heti vízcserék 30-40%.
Igy nézett ki akkoriban
20180114_170303.jpg
 
Foszfát tesztekkel. Cseppteszt kell hozzá.
Valószínűleg nagyon alacsony a foszfát szinted, vagy túl közle van az anubias a világításhoz.
Ha kevés akkor vagy teljesen nulla vagy 0.1-0.2 környékén mozog. Fosszfát kezelésnél simán feltolhatod 1-2-re.
Ha új akvát indítottam az aktív talaj is kiszedi az foszfátot ,ilyen stádiumban is lehet 1-2?A csepp teszten miért jelölnek olyan kicsi értéket helyesnek?
 
Ha új akvát indítottam az aktív talaj is kiszedi az foszfátot ,ilyen stádiumban is lehet 1-2?A csepp teszten miért jelölnek olyan kicsi értéket helyesnek?
Eeez egy jo kerdes, a valasz engem is erdekelne! Tesztek leirasaban egesz 3ppm ig irjak normalisnak.. hm.. a teszten viszont egesz kis ertektol mar soknak jelolik..
20180822_181547.jpg
 
A vízteszteket azokban az időkben fejlesztették, amikor nem volt "növényes akvarisztika". A természetben, egy egészséges élővízben nincs foszfát/nitrát/vas, stb... Az akvárium más téma, egy pici foszfát, némi nitrát, stb lehet. A növényes akváriumban a növények szempontjából pedig kifejezetten kell, hogy legyen legalább mérhető érték (kivéve az ADA módszert, de ott más a történet). A halakra nézve a magas foszfát koncentráció egyébként kevésbé toxikus, mint pl a magas nitrát.

Az első időkben, amikor a talaj zabálja a foszfátot, nem kell / nem tudod tartani az 1-2 mg/l értéket (ami szerintem max. 1 mg/l amúgy is), ez az érték egy egyensúlyban lévő akváriumban érvényes, amikor már a talaj nem szól bele a koncentrációba. Ezt az átmeneti időszakot úgy tudod átvészelni, hogy naponta adagolsz foszfátot, főleg amikor gyakoribb a vízcsere.
 
Utoljára módosított:
A vízteszteket azokban az időkben fejlesztették, amikor nem volt "növényes akvarisztika". A természetben, egy egészséges élővízben nincs foszfát/nitrát/vas, stb... Az akvárium más téma, egy pici foszfát, némi nitrát, stb lehet. A növényes akváriumban a növények szempontjából pedig kifejezetten kell, hogy legyen legalább mérhető érték (kivéve az ADA módszert, de ott más a történet). A halakra nézve a magas foszfát koncentráció egyébként kevésbé toxikus, mint pl a magas nitrát.

Az első időkben, amikor a talaj zabálja a foszfátot, nem kell / nem tudod tartani az 1-2 mg/l értéket (ami szerintem max. 1 mg/l amúgy is), ez az érték egy egyensúlyban lévő akváriumban érvényes, amikor már a talaj nem szól bele a koncentrációba. Ezt az átmeneti időszakot úgy tudod átvészelni, hogy naponta adagolsz foszfátot, főleg amikor gyakoribb a vízcsere.
Most pont ilyen fázisban vagyok. Viszont Ada tápozást választottam.Tudom ,hogy ők nem foszfátiznak,de ez azért van így ,mert meghagyják az egyéni döntés jogát?
Vagy azért ,mert nem kell adagolni hozzá?
 
Most pont ilyen fázisban vagyok. Viszont Ada tápozást választottam.Tudom ,hogy ők nem foszfátiznak,de ez azért van így ,mert meghagyják az egyéni döntés jogát?
Vagy azért ,mert nem kell adagolni hozzá?

A döntésed mindig a te kezedben van :).

ADA azért nem teljesen új a high tech akváriumok világában :), szóval valószínűleg nem véletlenül felejtették ki a P-t a folyékony tápokból. Gondolj bele, ha egyáltalán nem lenne P egy ADA akváriumban, akkor a növények kipusztulnának. Mivel a növényeid -jobb esetben - nem pusztulnak ki, ezért ADA valahogyan "becsempészik" P-t az akváriumodba: talajon, illetve haltápon keresztül.

Ha már ADA módszer irányába indultál, akkor betartanám amit javasolnak. Egyébként ADA nem csak P-vel bánik "kesztyűs kézzel", hanem N fronton is elég szolidan adagol.
A Green Brighty Nitrogen leírásában a következő félmondat van elrejtve: ("it does not include phosphate (PO4) that often triggers algae").

Azoknak, akik Estimative Indexen edződtek, lehet, hogy ez a megközelítés kicsit furcsa, de alapjában véve az "aktív" talaj nagyon megváltoztatja a viszonyokat egy akváriumban.
 
Utoljára módosított:
Most pont ilyen fázisban vagyok. Viszont Ada tápozást választottam.Tudom ,hogy ők nem foszfátiznak,de ez azért van így ,mert meghagyják az egyéni döntés jogát?
Vagy azért ,mert nem kell adagolni hozzá?

Ezzel mindig az a bajom, hogy a többség csak az ADA tápokig jut el. Az ADA egy rendszer, aminek része az ada táptalaj és az amasonia is. Nem mondom, hogy rosszul csinálod, hiszen nem tudok semmit a módszeredről, de ha már valaki "ADA tápozik", akkor "ADA rendszerezzen" is :) Valószínűleg ott lesz a hiányzó P és N, ha nincs a tápban.
 
Ezzel mindig az a bajom, hogy a többség csak az ADA tápokig jut el. Az ADA egy rendszer, aminek része az ada táptalaj és az amasonia is. Nem mondom, hogy rosszul csinálod, hiszen nem tudok semmit a módszeredről, de ha már valaki "ADA tápozik", akkor "ADA rendszerezzen" is :) Valószínűleg ott lesz a hiányzó P és N, ha nincs a tápban.
Nem csak a tápot ,hanem a teljes aljzatot is az ADA termékekből állítottam össze.
Igyekszem megtalálni az egyensúlyt,de nem olyan egyszerű.
 
A döntésed mindig a te kezedben van :).

ADA azért nem teljesen új a high tech akváriumok világában :), szóval valószínűleg nem véletlenül felejtették ki a P-t. Gondolj bele, ha egyáltalán nem lenne P egy ADA akváriumban, akkor a növények kipusztulnának. Ha már ADA módszer irányába indultál, akkor betartanám amit javasolnak. Egyébként ADA nem csak P-vel bánik "kesztyűs kézzel", hanem N fronton is elég szolidan adagol.
A Green Brighty Nitrogen leírásában a következő félmondat van elrejtve: ("it does not include phosphate (PO4) that often triggers algae").

Azoknak, akik Estimative Indexen edződtek, lehet, hogy ez a megközelítés kicsit furcsa, de alapjában véve az "aktív" talaj nagyon megváltoztatja a viszonyokat egy akváriumban.
Természetesen a talaj minden része is Ada.
Még nem rég óta űzöm a kertészkedést ,és lehet hogy nagy falat lesz,de nagyon bejönnek az akvái. Szertném ha jól sikerülne minden .
 
Back
Oldal tetejére