• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Építsünk akváriumvezérlőt Arduino-ból

Nem ide tartozik de leírom hogy éppen most (napok óta) küzdök a fénnyel.Egy 20w 2400 lumenes LED lámpát cseréltem le 2 t5 fénycsőre 1 6500k 24w 1850 lumen és egy "red" 8500k 24w 650 lumen-esre. Mióta ezek vannak az akva felett a növények igen csak fúrcsán viselkednek.Tipikus fényhiányos tünetek. Bár hozzáteszem valamiért az algák is megindutak. Úgyhogy bánom a cserét.Ezért keresgélem a ledet.És a vezérlést.

Köszi,köszi. Sok sok fogalmat tiztáztam a napokban és megkezdtem az arduinó tanulmányozását és programozását. Bennem is felmerült ez a PWM kérdés hogy igazábol ez hogyan is szabályozza a fényt.Mivel nem vagyok elektromérnök így nem értem hogy ha "ritábban" kap áramot a fogyasztó akkor miért világít gyengébben.Egyenlőre csak proteuszon programozok és ott nem látszik a fényerő növekedés és a voltmérő is csak ugrál plusz FET N channel van modellezve ami nem tudom meg felel-e a fet panelnak. Egyenlőre még csak időt, ki-,be kapcsolásokat gyakorlom így de remélhetőleg egyszer ide ér az arduino.
Azt mondják, hogy mivel a fénycsövek körbe világítanak, ezért a hatásfokuk kisebb az ilyesfajta világítási célokhoz, míg a LED-ek adott szögben sugároznak ezért kb. a fényük 100%-a eléri a akvárium vizét. A problémád valószínűleg ennél azért összetettebb.

Pedig logikus, hogy adott idő alatt minél rövidebb ideig világítasz annál sötétebb van átlagban. Magyarul a PWM kitöltési tényezője minél nagyobb annál nagyobb a fényerőd is.
Szoktak lenni hardveres PWM-ek egy MCU-ban, ha esetleg nincs, akkor timerrel is meg lehet oldani a problémát.
Körülbelül mekkora frekvenciával próbálkozol, mert furcsa, hogy nem látsz változást...
 
Nem ide tartozik de leírom hogy éppen most (napok óta) küzdök a fénnyel.Egy 20w 2400 lumenes LED lámpát cseréltem le 2 t5 fénycsőre 1 6500k 24w 1850 lumen és egy "red" 8500k 24w 650 lumen-esre. Mióta ezek vannak az akva felett a növények igen csak fúrcsán viselkednek.Tipikus fényhiányos tünetek. Bár hozzáteszem valamiért az algák is megindutak. Úgyhogy bánom a cserét.Ezért keresgélem a ledet.És a vezérlést.

Köszi,köszi. Sok sok fogalmat tiztáztam a napokban és megkezdtem az arduinó tanulmányozását és programozását. Bennem is felmerült ez a PWM kérdés hogy igazábol ez hogyan is szabályozza a fényt.Mivel nem vagyok elektromérnök így nem értem hogy ha "ritábban" kap áramot a fogyasztó akkor miért világít gyengébben.Egyenlőre csak proteuszon programozok és ott nem látszik a fényerő növekedés és a voltmérő is csak ugrál plusz FET N channel van modellezve ami nem tudom meg felel-e a fet panelnak. Egyenlőre még csak időt, ki-,be kapcsolásokat gyakorlom így de remélhetőleg egyszer ide ér az arduino.
Azt mondják, hogy mivel a fénycsövek körbe világítanak, ezért a hatásfokuk kisebb az ilyesfajta világítási célokhoz, míg a LED-ek adott szögben sugároznak ezért kb. a fényük 100%-a eléri a akvárium vizét. A problémád valószínűleg ennél azért összetettebb.

Pedig logikus, hogy adott idő alatt minél rövidebb ideig világítasz annál sötétebb van átlagban. Magyarul a PWM kitöltési tényezője minél nagyobb annál nagyobb a fényerőd is.
Szoktak lenni hardveres PWM-ek egy MCU-ban, ha esetleg nincs, akkor timerrel is meg lehet oldani a problémát.
Körülbelül mekkora frekvenciával próbálkozol, mert furcsa, hogy nem látsz változást...

Azért azt ne felejtsük el megemlíteni, hogy a növények egy rettenetesen szikes csapvizes környezetben éltek eleddig, kb. 1 hete sikerült a vízparamétereket optimalizálni. A növények sajnos nem varázsütésre térnek magukhoz a szikes víz miatti tápanyaghiányból. A fényágyúval, amit föléje raktál, olyan, mintha a végelgyengülésben lévő ló kocsiját kétannyira megpakolnád, mint amikor makk egészséges volt. Hagyni kell időt a növényeknek regenerálódni, végre hozzá is tudnak jutni a tápanyagokhoz, ilyenkor a fényt nemhogy növelni szoktuk, picit vissza is lehet venni belőle, pár hét erőgyűjtés után lehet emelni szép fokozatosan a fényerőn.
 
Köszi. Ez valóban hasznos volt. Erre én is gondoltam hogy a 3 nagy változtatás kicsi sokkolhatja a növényeket (lágyitás, táp váltás, fény váltás) . Átmegyek a tápozás topikba ott folytatom.
Azért azt ne felejtsük el megemlíteni, hogy a növények egy rettenetesen szikes csapvizes környezetben éltek eleddig, kb. 1 hete sikerült a vízparamétereket optimalizálni. A növények sajnos nem varázsütésre térnek magukhoz a szikes víz miatti tápanyaghiányból. A fényágyúval, amit föléje raktál, olyan, mintha a végelgyengülésben lévő ló kocsiját kétannyira megpakolnád, mint amikor makk egészséges volt. Hagyni kell időt a növényeknek regenerálódni, végre hozzá is tudnak jutni a tápanyagokhoz, ilyenkor a fényt nemhogy növelni szoktuk, picit vissza is lehet venni belőle, pár hét erőgyűjtés után lehet emelni szép fokozatosan a fényerőn.
 
Sziasztok Kedves Akvaristák!

Új tag vagyok , még csak most regisztáltam. Én is nagy akvárium szerető vagyok , (mit gondolom itt mindenki). Eddig sajnos nem tudtam végigolvasni az összes hozzászólást de azért egy néhányon túl vagyok. Nekem egy 180 Literes akváriumom van (már vagy 20 éve) amin a világítást akarom megoldani ledszalaggal . Technikailag nem szorulok segítségre de az arduino szoftver-be elakadtam, és ezt már egyedül nem tudom megoldani. Az arduino alapokkal tisztába vagyok, a világítást tudtam automatizálni de ez csak a ki/be kapcsolást takarja. Azt szertném, hogy ne csak ki/be kapcsoljon a ledszalag hanem napkelte/naplemente szimulációt is tudja 3 szinen (R, B, W) , és igazából csak ez nem megy , ezt nem tudom hozzáírni a programhoz. Ha volna itt köztetek valaki aki tud ebben segíteni nagyon hálás lennék.

Köszi , hogy elolvastátok
 
Sziasztok Kedves Akvaristák!

Új tag vagyok , még csak most regisztáltam. Én is nagy akvárium szerető vagyok , (mit gondolom itt mindenki). Eddig sajnos nem tudtam végigolvasni az összes hozzászólást de azért egy néhányon túl vagyok. Nekem egy 180 Literes akváriumom van (már vagy 20 éve) amin a világítást akarom megoldani ledszalaggal . Technikailag nem szorulok segítségre de az arduino szoftver-be elakadtam, és ezt már egyedül nem tudom megoldani. Az arduino alapokkal tisztába vagyok, a világítást tudtam automatizálni de ez csak a ki/be kapcsolást takarja. Azt szertném, hogy ne csak ki/be kapcsoljon a ledszalag hanem napkelte/naplemente szimulációt is tudja 3 szinen (R, B, W) , és igazából csak ez nem megy , ezt nem tudom hozzáírni a programhoz. Ha volna itt köztetek valaki aki tud ebben segíteni nagyon hálás lennék.

Köszi , hogy elolvastátok
Szia!
A legegyszerűbb, ha nem Arduino-t használsz, kifejezetten LED vezérléshez van TC420 vagy a Wifis verzió a TC421.
Ennek van itt az akvakerteszt.hu-n is topicja: https://akvakertesz.hu/threads/tc42...-till-dawn-konfiguracios-filet-keresnek.7521/

Ha már mindenképpen Arduino, akkor sem a hagyományos ATMega328 alapú arduinót választanám, hanem valamelyik ESP8266 vagy ESP32-es boardot. Ebben az esetben Wifin keresztül fogod tudni beállítani és időzíteni a rendszert. Feltehető rá egy kész "firmware" (pl. Tasmota) és már készen is vagy. Sőt még egyéb szenzorokat és reléket is fogsz tudni rákötni, használhatóvá válik az MQTT, NodeRed stb. (Ezekre mind rá tudsz keresni, ha érdekel részletesebben.)

Ha már megvan a lap, és Atmel uControlleres, akkor sincs gond, megoldható, amit szeretnél, de neked kell elkészíteni a C-s kódot. Arra keress rá, hogy Arduino és PWM (pulse width modulation). A LED-ek fényerejét úgy tudod változtatni, hogy nagyon gyorsan ki-be kapcsolgatod. Persze nem lehet közvetlenül rákapcsolni egyik board-nak a kivezetéséire sem, hanem egy MOSFET-en keresztül todod kapcsolgatni. Én például az IRL540-es IC-t szoktam erre használni. Mivel RGB LED-ek, ezért ebből három kell, meg még 2 x 3 ellenállás 3*(100Ohm és 100KOhm).
Ezt találtam most a témával kapcsolatban: https://easyeda.com/search?wd=Led+strip+Arduino+PWM+controller

Üdvözlettel:
Gábor
 
Szia!
A legegyszerűbb, ha nem Arduino-t használsz, kifejezetten LED vezérléshez van TC420 vagy a Wifis verzió a TC421.
Ennek van itt az akvakerteszt.hu-n is topicja: https://akvakertesz.hu/threads/tc42...-till-dawn-konfiguracios-filet-keresnek.7521/

Ha már mindenképpen Arduino, akkor sem a hagyományos ATMega328 alapú arduinót választanám, hanem valamelyik ESP8266 vagy ESP32-es boardot. Ebben az esetben Wifin keresztül fogod tudni beállítani és időzíteni a rendszert. Feltehető rá egy kész "firmware" (pl. Tasmota) és már készen is vagy. Sőt még egyéb szenzorokat és reléket is fogsz tudni rákötni, használhatóvá válik az MQTT, NodeRed stb. (Ezekre mind rá tudsz keresni, ha érdekel részletesebben.)

Ha már megvan a lap, és Atmel uControlleres, akkor sincs gond, megoldható, amit szeretnél, de neked kell elkészíteni a C-s kódot. Arra keress rá, hogy Arduino és PWM (pulse width modulation). A LED-ek fényerejét úgy tudod változtatni, hogy nagyon gyorsan ki-be kapcsolgatod. Persze nem lehet közvetlenül rákapcsolni egyik board-nak a kivezetéséire sem, hanem egy MOSFET-en keresztül todod kapcsolgatni. Én például az IRL540-es IC-t szoktam erre használni. Mivel RGB LED-ek, ezért ebből három kell, meg még 2 x 3 ellenállás 3*(100Ohm és 100KOhm).
Ezt találtam most a témával kapcsolatban: https://easyeda.com/search?wd=Led+strip+Arduino+PWM+controller

Üdvözlettel:
Gábor
Szia Gábor!

Elöször is köszönöm a válaszod. Ezt a TC420 vezérlőt nem ismerem de biztos jó lehet. Én írtam kódokat arduino nanora és eddig még mindig sikerűlt használható dolgokat létrehozni csak a napkelte/naplementé-be beletört a bicskám. ESP8266 és ESP32 -t nem szertnék mert az 3,3V jelszintel dolgozik és az én hardvereim 99%-a 5 Voltos ami azt jelenti , hogy meg kéne oldani a jelszintillesztéseket (amivel + hiba vihető be), és az ESP ADC része nagyon pontatlan kalibrálás nélkűl nem jól mér (itt megint ha bekalibrálom többet vesztek rajta mint nyerek). A wifi az én projektemhez teljesen felesleges. A PWM-et ismerem és használom is . És ha megengedsz egy észrevételt akkor tudnod kell , hogy IRL540 nem IC hanem egy N csatornás MOSFET. Mondjuk én meg IRLZ44N-t használok de nekem ez is tökéletes. És Köszi , az ötleteket
JA ÉS NAGYON SZÉP AZ AKVÁRIUMOD
 
Szia Gábor!

Elöször is köszönöm a válaszod. Ezt a TC420 vezérlőt nem ismerem de biztos jó lehet. Én írtam kódokat arduino nanora és eddig még mindig sikerűlt használható dolgokat létrehozni csak a napkelte/naplementé-be beletört a bicskám. ESP8266 és ESP32 -t nem szertnék mert az 3,3V jelszintel dolgozik és az én hardvereim 99%-a 5 Voltos ami azt jelenti , hogy meg kéne oldani a jelszintillesztéseket (amivel + hiba vihető be), és az ESP ADC része nagyon pontatlan kalibrálás nélkűl nem jól mér (itt megint ha bekalibrálom többet vesztek rajta mint nyerek). A wifi az én projektemhez teljesen felesleges. A PWM-et ismerem és használom is . És ha megengedsz egy észrevételt akkor tudnod kell , hogy IRL540 nem IC hanem egy N csatornás MOSFET. Mondjuk én meg IRLZ44N-t használok de nekem ez is tökéletes. És Köszi , az ötleteket
JA ÉS NAGYON SZÉP AZ AKVÁRIUMOD
Szia!

Akkor ha jól értem, téged inkább az Atmega PWM szoftveres része érdekel?
Érdemes a megszakítást használni a PWM-hez, mert akkor a mikrovezérlőd még tud mást is csinálni.
Bocs, ha megint olyat írok, amit már ismersz, de én ezt a leírást javaslom. Ebből kiindulva könnyen meg lehet írni a kódot.
https://docs.arduino.cc/tutorials/generic/secrets-of-arduino-pwm

Üdv:
Gábor
 
Szia!

Akkor ha jól értem, téged inkább az Atmega PWM szoftveres része érdekel?
Érdemes a megszakítást használni a PWM-hez, mert akkor a mikrovezérlőd még tud mást is csinálni.
Bocs, ha megint olyat írok, amit már ismersz, de én ezt a leírást javaslom. Ebből kiindulva könnyen meg lehet írni a kódot.
https://docs.arduino.cc/tutorials/generic/secrets-of-arduino-pwm

Üdv:
Gábor
Igen inkább a szoftveres résznél bénázok most. Ezt a megszakítát viszont még nem ismerem de nagyon bíztató.
Köszi ezt még átnézem jobban.
Üdv:
Jani
 
Back
Oldal tetejére