• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

El Natural Blackwater

Bandiras

Nézelődő
Sziasztok,
azzal a motivációval vágtam neki a fórumnak, hogy összerakjak egy ElNatural Blackwater akváriumot.
Legyen kicsi, de takaros.

Próbálkozott már itt valaki ilyesmivel?

Én kezdő vagyok még a témában, de ez a világ az ami magával ragad. Ahogy olvasom a legtöbben ugyanúgy vannak ezzel, mint én. Olvasom a mindennyelvű leírásokat, nézem a videókat, probálom megérteni mi miért működik. Olvasom a Walstad könyvet, de mégsem tudom, hogy mitől fog vagy nem fog működni a dolog. A leginkább az érdekel, hogy meg lehet-e oldani valahogy, hogy ne kelljen szűrő és áramoltatás. Abból indulok ki, hogy a lassú lefolyású vizekben/patakokban is vannak olyan helyek, ahol 'beragad' a víz és mégis jó terep halaknak és a természetnek.

Tud segíteni esetleg valaki, hogy mennyire vagyok vakon ezzel az elképzeléssel?
Köszi előre is.
 
Sziasztok,
azzal a motivációval vágtam neki a fórumnak, hogy összerakjak egy ElNatural Blackwater akváriumot.
Legyen kicsi, de takaros.

Próbálkozott már itt valaki ilyesmivel?

Én kezdő vagyok még a témában, de ez a világ az ami magával ragad. Ahogy olvasom a legtöbben ugyanúgy vannak ezzel, mint én. Olvasom a mindennyelvű leírásokat, nézem a videókat, probálom megérteni mi miért működik. Olvasom a Walstad könyvet, de mégsem tudom, hogy mitől fog vagy nem fog működni a dolog. A leginkább az érdekel, hogy meg lehet-e oldani valahogy, hogy ne kelljen szűrő és áramoltatás. Abból indulok ki, hogy a lassú lefolyású vizekben/patakokban is vannak olyan helyek, ahol 'beragad' a víz és mégis jó terep halaknak és a természetnek.

Tud segíteni esetleg valaki, hogy mennyire vagyok vakon ezzel az elképzeléssel?
Köszi előre is.

Szűrő és áramoltatás nélkül is működhet NPT akvárium, többeknek is van ilyen a fórumon. Arra mindenképpen érdemes figyelni, hogy a vízben mindig legyen elegendő oxigén.

Pár tényező, amit érdemes figyelembe venni:
  • Indítás után a frissen víz alá kerülő földnek nagyobb lehet az oxigén igénye. Ha először vágsz bele, lehet, hogy érdemes halak telepítésével megvárni az első pár hetet, amikor a növények már jól nőnek és víztesztek is megnyugtató értékekkel jönnek vissza
  • nálam egyáltalán nem mondható halakkal alultelepítettnek a szűrő nélküli akváriumok, de itt nehéz pontos maximális halmennyiséget mondani. Elvenszülő halak elég gyorsan túl tudnak szaporodni, ez is egy tényező lehet. Egy zsúfolt bolti haltárolóban, ha a szivacsszűrő megáll, a halak akár 15-30 perc után már pipálhatnak is. Én reális halmennyiségnél áramoltatás nélküli NPT-ben nem láttam még ilyet. NPT esetén az O2 szint tipikusan reggel, lámpafelkapcsolás előtt a legalacsonyabb. Halak kopoltyújának mozgását figyelve esetleg lehet tippelni, ha gond van.
  • minél melegebb a víz, annál könnyebben kialakulhat oxigén hiány. Nálam nyáron sem megy a víz 24-25 fok felé.
  • A víz felszínén nagyon sok úszónövény is okozhat alacsonyabb O2 szintet a vízoszlopban (pl vastag békalencse réteg)
Én nem szoktam oxigénhiányt látni, annak ellenére, hogy tipikusan elég sok úszónövényem van és nem mondható, hogy kevés hal lenne az akváriumban. Jobb esetben, ha nem zsúfolod nagyon tele hallal az üveget, nem lesz túl meleg a víz nyáron és még pár "alap" dolgra figyelsz, akkor minden további nélkül működhet egy ilyen rendszer.

Sokaknak a talaj barnásra színezi a vizet egy kicsit, de nálad ez a cél elérése érdekében valószínűleg inkább pozitívum.
A könyvben elég sok információ van, hogy sikeres legyen az első próbálkozás. Érdemes az alapokat betartani: megfelelő rétegrend (föld és kavics), változatos és megfelelő mennyiségű növény indításkor, megfelelő cserevíz (ami tartalmaz pl Ca-t és Mg-t).
 
Szűrő és áramoltatás nélkül is működhet NPT akvárium, többeknek is van ilyen a fórumon. Arra mindenképpen érdemes figyelni, hogy a vízben mindig legyen elegendő oxigén.

Pár tényező, amit érdemes figyelembe venni:
  • Indítás után a frissen víz alá kerülő földnek nagyobb lehet az oxigén igénye. Ha először vágsz bele, lehet, hogy érdemes halak telepítésével megvárni az első pár hetet, amikor a növények már jól nőnek és víztesztek is megnyugtató értékekkel jönnek vissza
  • nálam egyáltalán nem mondható halakkal alultelepítettnek a szűrő nélküli akváriumok, de itt nehéz pontos maximális halmennyiséget mondani. Elvenszülő halak elég gyorsan túl tudnak szaporodni, ez is egy tényező lehet. Egy zsúfolt bolti haltárolóban, ha a szivacsszűrő megáll, a halak akár 15-30 perc után már pipálhatnak is. Én reális halmennyiségnél áramoltatás nélküli NPT-ben nem láttam még ilyet. NPT esetén az O2 szint tipikusan reggel, lámpafelkapcsolás előtt a legalacsonyabb. Halak kopoltyújának mozgását figyelve esetleg lehet tippelni, ha gond van.
  • minél melegebb a víz, annál könnyebben kialakulhat oxigén hiány. Nálam nyáron sem megy a víz 24-25 fok felé.
  • A víz felszínén nagyon sok úszónövény is okozhat alacsonyabb O2 szintet a vízoszlopban (pl vastag békalencse réteg)
Én nem szoktam oxigénhiányt látni, annak ellenére, hogy tipikusan elég sok úszónövényem van és nem mondható, hogy kevés hal lenne az akváriumban. Jobb esetben, ha nem zsúfolod nagyon tele hallal az üveget, nem lesz túl meleg a víz nyáron és még pár "alap" dolgra figyelsz, akkor minden további nélkül működhet egy ilyen rendszer.

Sokaknak a talaj barnásra színezi a vizet egy kicsit, de nálad ez a cél elérése érdekében valószínűleg inkább pozitívum.
A könyvben elég sok információ van, hogy sikeres legyen az első próbálkozás. Érdemes az alapokat betartani: megfelelő rétegrend (föld és kavics), változatos és megfelelő mennyiségű növény indításkor, megfelelő cserevíz (ami tartalmaz pl Ca-t és Mg-t).

Köszönöm a választ.
 
Próbálkozott már valaki esetleg fekete vagy barna erdőtalajjal, hogy az hogyan reagált szerves talajnak?
Én azt tervezem, hogy Csillebércnél szedek földet az erdőben és abból építkezem.
Remélem hétvégén már tudok haladni.

Olvasok olyan megoldsát, hogy a talajt először csak fedő vízréteg alá teszik pár napig és hagyják kioldódni. Ebben az állapotban úszó növényt raknak rá. Ez a módszer bevált már valakinek?

Az oxigén-szintnél nekem az jár a fejemben még, hogy a helyét jól kell kitalálnom. 2 hely van, az egyiken direkt napfény is érné az akváriumot napi pár órában. Ez gondolom a maga 10-20e lux megvilágításával eléggé megnyomná a fotoszintézist és ettől magasabb oxigéntartalom lenne gondolom, csak ugyanakkor félek is, hogy mivel járhat még. Gyorsabb tápanyagfogyás is lenne ha jól sejtem és félek, hogy 'hamar' feladná a táptalaj. Nem tudom jó e a gondolatmentem ebben.
Van egy világos de direkt napfénytől mentes hely is neki, szerintem azt választom.

Keresem a megfelelő akváriumot még, de remélem ott is hamar dűlőre jutok. A 45*24*30 méretben godnolkodom, de ha jól látom van belőle 4mm és 6mm falú változat is. Erre nem nagyon találok választ, hogy melyiknek mi az előnye vagy a hátránya.
 
Próbálkozott már valaki esetleg fekete vagy barna erdőtalajjal, hogy az hogyan reagált szerves talajnak?
Én azt tervezem, hogy Csillebércnél szedek földet az erdőben és abból építkezem.
Remélem hétvégén már tudok haladni.

Olvasok olyan megoldsát, hogy a talajt először csak fedő vízréteg alá teszik pár napig és hagyják kioldódni. Ebben az állapotban úszó növényt raknak rá. Ez a módszer bevált már valakinek?

Az oxigén-szintnél nekem az jár a fejemben még, hogy a helyét jól kell kitalálnom. 2 hely van, az egyiken direkt napfény is érné az akváriumot napi pár órában. Ez gondolom a maga 10-20e lux megvilágításával eléggé megnyomná a fotoszintézist és ettől magasabb oxigéntartalom lenne gondolom, csak ugyanakkor félek is, hogy mivel járhat még. Gyorsabb tápanyagfogyás is lenne ha jól sejtem és félek, hogy 'hamar' feladná a táptalaj. Nem tudom jó e a gondolatmentem ebben.
Van egy világos de direkt napfénytől mentes hely is neki, szerintem azt választom.

Keresem a megfelelő akváriumot még, de remélem ott is hamar dűlőre jutok. A 45*24*30 méretben godnolkodom, de ha jól látom van belőle 4mm és 6mm falú változat is. Erre nem nagyon találok választ, hogy melyiknek mi az előnye vagy a hátránya.

A direkt napfénnyel óvatosan. Ilyen kicsi akvárium (32 liter) elég gyorsan fel tud melegedni. Emlékeim szerint 35 liter alatt a jelenlegi szabályok miatt kifejlett hal sem mehet bele.
Szerintem garnélák és csigák jó választás.
Ha jól értettem, a Walstad könyvet már olvasod. Itt található egy pdf, ami a könyv mellett is hasznos gyakorlati tanácsokat ad:

https://dianawalstad.files.wordpress.com/2017/10/shrimprcs2017.pdf

Szerintem ha a föld beszerzése nehézkes, akkor legegyszerűbb valamelyik nagyobb bevásárlóközpontban sima virágföldet venni. Ezzel már többen próbálkoztak, számos sikeres napló található különböző gyártójú földekkel. Az bónusz, ha nincs benne műtrágya és perlit.
Erdei föld felső rétege még a korhadás korai fázisában van, és talán túl sok benne a szerves anyag. Én onnan próbálkoznék, ahol ez a felső réteg már jobban elkorhadt és az alatta levő agyagásványokkal már keveredett valamennyire. Én próbálkoztam sima földel a kertből (ami azért más szerkezetű, mint egy "tipikus" erdei talaj felsőbb rétegei) és bolti földekkel. Mindegyik működött.
 
A direkt napfénnyel óvatosan. Ilyen kicsi akvárium (32 liter) elég gyorsan fel tud melegedni. Emlékeim szerint 35 liter alatt a jelenlegi szabályok miatt kifejlett hal sem mehet bele.
Szerintem garnélák és csigák jó választás.
Ha jól értettem, a Walstad könyvet már olvasod. Itt található egy pdf, ami a könyv mellett is hasznos gyakorlati tanácsokat ad:

https://dianawalstad.files.wordpress.com/2017/10/shrimprcs2017.pdf

Szerintem ha a föld beszerzése nehézkes, akkor legegyszerűbb valamelyik nagyobb bevásárlóközpontban sima virágföldet venni. Ezzel már többen próbálkoztak, számos sikeres napló található különböző gyártójú földekkel. Az bónusz, ha nincs benne műtrágya és perlit.
Erdei föld felső rétege még a korhadás korai fázisában van, és talán túl sok benne a szerves anyag. Én onnan próbálkoznék, ahol ez a felső réteg már jobban elkorhadt és az alatta levő agyagásványokkal már keveredett valamennyire. Én próbálkoztam sima földel a kertből (ami azért más szerkezetű, mint egy "tipikus" erdei talaj felsőbb rétegei) és bolti földekkel. Mindegyik működött.
Köszönöm a pdf-et.
Tényleg hasznosnak tűnik.

Halból én 30l-re tudtam a korlátozást, de nem is kezdenék vele. Első pár hétben csak növény, aztán garnéla és csiga, aztán meglátjuk.
 
Próbálkozott már valaki esetleg fekete vagy barna erdőtalajjal, hogy az hogyan reagált szerves talajnak?
Én azt tervezem, hogy Csillebércnél szedek földet az erdőben és abból építkezem.
Remélem hétvégén már tudok haladni.

Olvasok olyan megoldsát, hogy a talajt először csak fedő vízréteg alá teszik pár napig és hagyják kioldódni. Ebben az állapotban úszó növényt raknak rá. Ez a módszer bevált már valakinek?

Az oxigén-szintnél nekem az jár a fejemben még, hogy a helyét jól kell kitalálnom. 2 hely van, az egyiken direkt napfény is érné az akváriumot napi pár órában. Ez gondolom a maga 10-20e lux megvilágításával eléggé megnyomná a fotoszintézist és ettől magasabb oxigéntartalom lenne gondolom, csak ugyanakkor félek is, hogy mivel járhat még. Gyorsabb tápanyagfogyás is lenne ha jól sejtem és félek, hogy 'hamar' feladná a táptalaj. Nem tudom jó e a gondolatmentem ebben.
Van egy világos de direkt napfénytől mentes hely is neki, szerintem azt választom.

Keresem a megfelelő akváriumot még, de remélem ott is hamar dűlőre jutok. A 45*24*30 méretben godnolkodom, de ha jól látom van belőle 4mm és 6mm falú változat is. Erre nem nagyon találok választ, hogy melyiknek mi az előnye vagy a hátránya.

Nekem a Florimo tóföld vált be. Kerti tavakkal foglalkozó boltokban kapható. 20liter ezerpárszáz forint.
 
Lágy és savas vizet szeretnél vagy hogy csak kinézetre legyen blackwater?

Mivel kezdő vagyok nem tudom pontosan mibe vágom a fejszémet.
Ha jól értem a leírásokat, akkor lágy és svas víz esetébennagyon gyors probléma lesz a Ca és Mg utánpótlása, ami nagyon fontos a növényeknek. A célom valahol mégis az, hogy a természetes víz legyen a középpontban és a flóra aztán majd a fauna csak erre épüljön rá.
Ha így nézem, akkor nem csak a kinézet lesz blackwater. De őszintén megvallom azért kicsit hezitálok, hogy nem vállalom e ezt túl első próbálkozásra.
 
Mivel kezdő vagyok nem tudom pontosan mibe vágom a fejszémet.
Ha jól értem a leírásokat, akkor lágy és svas víz esetébennagyon gyors probléma lesz a Ca és Mg utánpótlása, ami nagyon fontos a növényeknek. A célom valahol mégis az, hogy a természetes víz legyen a középpontban és a flóra aztán majd a fauna csak erre épüljön rá.
Ha így nézem, akkor nem csak a kinézet lesz blackwater. De őszintén megvallom azért kicsit hezitálok, hogy nem vállalom e ezt túl első próbálkozásra.
Nekem lágy és savas a vízem, 6 körüli Ph, már amennyire megbízható egy csepegtetős teszt, a RO víz Gh pluszt kap, ha a számításaim pontosak kb 5,5-6NK-ra van belőve a cserevíz.
Így még (egyenlőre úgy tűnik) szűrő nélkül is stabil az akvárium. A kérdés az hogy jóval alacsonyabb PH-nál mennyire lesz életképes a talaj baktérium kultúrája.
Növényekből olyat kell választani ami hasonló helyen növekszik.

Talajból az A típus elég savas, esetleg tőzeget is adhatsz hozzá, ha ki akarod próbálni. Esetleg keverve B típussal.

Én több mint egy hónapig a Dry Start Method-ot alkalmaztam, kissé rendhagyó módon mert közben fokozatosan töltöttem fel, így a HC-t nem érte sokk és nem kezdtek málani a levelei, viszont meglepő módon alacsony vízszintnél sokkal jobban nőt mint "szárazon". Az igazi előnye talán az volt hogy a talaj baktérium kultúrája így szépen ki tudott fejlődni és nem voltak komolyabb problémáim az algával.

Szerintem a lényeg a fokozatosság, hagyni hogy minden felépüljön, esetleg még segíteni is, közben mérni a víz értékeket.
 
Nekem lágy és savas a vízem, 6 körüli Ph, már amennyire megbízható egy csepegtetős teszt, a RO víz Gh pluszt kap, ha a számításaim pontosak kb 5,5-6NK-ra van belőve a cserevíz.
Így még (egyenlőre úgy tűnik) szűrő nélkül is stabil az akvárium. A kérdés az hogy jóval alacsonyabb PH-nál mennyire lesz életképes a talaj baktérium kultúrája.
Növényekből olyat kell választani ami hasonló helyen növekszik.

Talajból az A típus elég savas, esetleg tőzeget is adhatsz hozzá, ha ki akarod próbálni. Esetleg keverve B típussal.

Én több mint egy hónapig a Dry Start Method-ot alkalmaztam, kissé rendhagyó módon mert közben fokozatosan töltöttem fel, így a HC-t nem érte sokk és nem kezdtek málani a levelei, viszont meglepő módon alacsony vízszintnél sokkal jobban nőt mint "szárazon". Az igazi előnye talán az volt hogy a talaj baktérium kultúrája így szépen ki tudott fejlődni és nem voltak komolyabb problémáim az algával.

Szerintem a lényeg a fokozatosság, hagyni hogy minden felépüljön, esetleg még segíteni is, közben mérni a víz értékeket.
Na hazudnék ha azt mondanám, hogy az első bekezdésedhez nem kezdtem el olvasni mindenfélét, hogy megértsem mi az amit ebből be tudok építeni magamba :D (van még mit tanulnom)
Most azt hiszem kezdem megérteni hogy miben is segítség nekem ez most.

Ha jól értem, akkor te RO vízhez teszel még magnéziumot és calciumot, de mekkora akkor a Gh? meg hogyan lehet azt mérni? Amit írsz, hogyaz NK az 5,5-6 között van, az hogyan mérhető? Ez nekem egy nagyon új világ...
Lehet, hogy ilyen irányba kell menni, de én a natu tankot úgy gondoltam, hogy kevesebb mréegetéssel is tudok majd eredményt elérni. Szerinted nem?
 
A direkt napfénnyel óvatosan. Ilyen kicsi akvárium (32 liter) elég gyorsan fel tud melegedni. Emlékeim szerint 35 liter alatt a jelenlegi szabályok miatt kifejlett hal sem mehet bele.
Szerintem garnélák és csigák jó választás.
Ha jól értettem, a Walstad könyvet már olvasod. Itt található egy pdf, ami a könyv mellett is hasznos gyakorlati tanácsokat ad:

https://dianawalstad.files.wordpress.com/2017/10/shrimprcs2017.pdf

Szerintem ha a föld beszerzése nehézkes, akkor legegyszerűbb valamelyik nagyobb bevásárlóközpontban sima virágföldet venni. Ezzel már többen próbálkoztak, számos sikeres napló található különböző gyártójú földekkel. Az bónusz, ha nincs benne műtrágya és perlit.
Erdei föld felső rétege még a korhadás korai fázisában van, és talán túl sok benne a szerves anyag. Én onnan próbálkoznék, ahol ez a felső réteg már jobban elkorhadt és az alatta levő agyagásványokkal már keveredett valamennyire. Én próbálkoztam sima földel a kertből (ami azért más szerkezetű, mint egy "tipikus" erdei talaj felsőbb rétegei) és bolti földekkel. Mindegyik működött.

Tudtok olyan naplót ajánalni ami szintén kezdőtől van?
Eddig amit látok már magasabb tapasztalattól kezdődik.
 
Tudtok olyan naplót ajánalni ami szintén kezdőtől van?
Eddig amit látok már magasabb tapasztalattól kezdődik.

Kis méretben? 10 liter alatti első próbálkozások (Még nem láttam olyan NPT naplót, ami nano kategória lenne, és nem sikerült volna.):

https://akvakertesz.hu/threads/npt-uevegboedoen-vagodeszkaval-hulladek-femmel.8173/
https://akvakertesz.hu/threads/10-l-ei-natural.8357/
https://akvakertesz.hu/threads/river-bank-pico.8070/

Ezekből az első kettő aktív. Azért NPT (El Natural)-nál is igaz, hogy az ilyen extrém kicsi méret kockázatosabb, de azért elég jó az eddigi naplózott siker aránya (100%).
Akik írták fenti a naplókat, már tapasztaltak voltak növényes akváriumokkal, de ez volt az első NPT próbálkozásuk (ha jól tudom...)

Nem érdemes túlaggódni a dolgot. Neten sok növényes akvarisztikai információ van fenn, ami El Natural közegben nem érvényes és csak összezavarja az embert. Ha elolvastad a könyvet (eredeti teljes verziót) és a pdf-t amit korábban küldtem, akkor már bőven felkészültél.

Itt található még egy video, ami segíthet gyakorlati oldalon:

 
Utoljára módosított:
Na hazudnék ha azt mondanám, hogy az első bekezdésedhez nem kezdtem el olvasni mindenfélét, hogy megértsem mi az amit ebből be tudok építeni magamba :D (van még mit tanulnom)
Most azt hiszem kezdem megérteni hogy miben is segítség nekem ez most.

Ha jól értem, akkor te RO vízhez teszel még magnéziumot és calciumot, de mekkora akkor a Gh? meg hogyan lehet azt mérni? Amit írsz, hogyaz NK az 5,5-6 között van, az hogyan mérhető? Ez nekem egy nagyon új világ...
Lehet, hogy ilyen irányba kell menni, de én a natu tankot úgy gondoltam, hogy kevesebb mréegetéssel is tudok majd eredményt elérni. Szerinted nem?
Csak bonyolultan magyarázom, a GH egyik mértékegysége az nk (amit sok féle képpen írnak) tehát a GH=5,6nk. Nem mérem, csak a dobozra rá van írva hogy X mennyiség mennyivel növeli Y mennyíségű víz GH-ját, és a szerint adagolom a cserevízhez, ennyi. Ha érdekel a téma itt egy leírás: https://www.advancedplantedtank.com/ph-kh-gh-tds.html

Én csak kíváncsiságból méregetek, az hogy kéne vagy sem, nem tudom, de ha tudsz pár alap dolgot könnyebb megfelelő élőlényeket választani.

Tényleg nem kell sok az ilyen akvához, én is meglepődve tapasztaltam mennyire egyszerű. Nagyon lágy, savas, NPT, blackwater akváriumra szűrés nélkü viszont nem nagyon tudnék pédát mondani. Eredetileg én is a blackwateren gondolkoztam, de nem tudom elképzelni hogy működhet és rendes választ sem találtam. De lehet csak én értelmezem máshogy a blackwatert.
 
Back
Oldal tetejére