A napokban tudtam fordítani egy kis időt arra, hogy megismerjem a szűrők szivattyújának lelkivilágát. A vizsgálódásom nem EHEIM szűrőkön történt, ezért kicsit ez O.T. itt, de mivel minden szivattyú kb. ugyan olyan felépítésű, ezért talán pár dologban lehet általánosítani.
Szóval, megmértem több (kerámia) tengely átmérőjét. Minden esetben a névleges érték alatt volt 0,05mm-el. Tehát a 3mm névleges tengely 2,95mm volt; a 3,5mm-es 3,45mm; a 4 mm-es 3,95mm volt. Ezek között volt új, és erősen használt is. Ebből arra következtetek, hogy a tengely a használat során nem kopik jelentősen!
A rotor furatának mérését nem tudtam precizen megmérni furatmérő csapkészlet hiányában. A mérést (ahol tudtam) tolómérővel végeztem, és elég rossz eredményeket kaptam. Pl. a névlegesen 3mm-es tengelyhez 3,25mm-es furatot mértem a rotoron. Ez 0,3mm-es kotyogást jelent! Ez eszméletlen nagy, viszont magyarázatot ad a zajos, búgó működésre, sőt, még a zörgésre is, ha a fordórész hozzáütődik az állórészhez.
Továbbá azt éreztem kézzel történő mozgatásnál, hogy ez a furatátmérő növekedés nem is koncentrikus, ezért a rotor egyszerűen üt. Ennek a korrekt mérése házi körülmények között nem egyszerű. Még gondolkodnom kell a módján.
Valamint úgy éreztem, hogy a tengely gumiperselye lötyög az állórész furatában. Ez újabb excentrikus mozgás forrása lehet. Ennek a korrekt mérése megint kérdéses, mert a gumit ugye nem lehet mechanikus mérőeszközzel megmérni. Megpróbálok majd egy régi munkahelyemre bejutni, és lézer mikroszkóppal megmérni, hogy mennyi az annyi?
Ha ez megvan, akkor a következő lépés a javítás lenne, illetve a forgórész kiegyensúlyozása. Kezd a dolog izgalmassá válni.