• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Növényes Dragon Valley

Boros Gergő

Főkertész
Sziasztok!

3 év kihagyás után úgy alakult, hogy újra összeállt minden egy akvárium indításhoz.
Nagyon hiányzott az életemből ez a hobbi és mióta először találkoztam növényes akváriummal, mindig is álmom volt egy 100-150 liter körüli megoldás.
Növényes tapasztalataim eddig csak nano méretből vannak, abszolút egy lelkes kezdőnek tartom magam.

A tervezés novemberben kezdődött, sok féle terv volt a fejemben, de végül a dragon kövek látványa úgy megfogott, hogy erre alapoztam.
Az elrendezésükben biztosan tudtam, hogy szétálló megoldást szeretnék, középen egy szabadabb térrel.

Decemberben elkezdtem beszerezni a részleteket, karácsonyi pihenőre időzítettem az indítást.
Ez elsőre jó ötletnek tűnt, de az ünnepek miatt már mindent olyan nehézkesen lehetett intézni.
Végül a terv szerint alakultak a dolgok és kezdődhetett az építkezés.

Kezdem először is, hogy mit sikerült a karácsonyi őrületben összeszedni :)
  • Akvárium: 80x35x50cm - 140 liter - "opti-white" üveg, fehér ragasztással
  • Táptalaj: ADA Power Sand L
  • Általános növénytalaj: ADA Aqua Soil Amazonia LIGHT, ADA Aqua Soil Amazonia LIGHT Powder
  • Aljzat adalékok: ADA Bacter 100, ADA Clear Super
  • Dekoráció: Dragon kő
  • Világítás: Odyssea T5 QUAD + DUAL - 6x24W - 4 cső Sylvania 6500K - 2 cső Sylvania Grolux 8500K
  • CO2: ISTA Nagynyomású rendszer, 2 literes palack, Aquario NEO nagy diffúzor
  • Szűrés: Tetra 1200 EX Plus - Matrix és Seachem Purigen töltettel
  • Bútor: Juwel Rio 125 - fehér
  • Egyéb technika:
  • Növénytápozás:
    • GA Maco-Micro 6-6ml/nap
    • Excel 2,5ml/nap
  • Halak, garnélák: (egyelőre csak terv)
    • 10 amano rák
    • 10 törpe szívóharcsa
    • 5 csiga (zebra, sisak)
    • 50 neon
  • Növény lista:
    • Eleocharis acicularis mini
    • Staurogyne repens
    • Helanthium tenellum green
    • Littorella uniflora
    • Cryptocoryne wendtii green
    • Cryptocoryne wendtii kompakt
    • Bucephalandra sp. red
    • Anubias Nana Mini
    • Bolbitis heteroclita difformis
    • --- az alábbiak, indítás után 2 héttel kerültek be ---
    • Ludwigia palustris
    • Cardamine lyrata
    • Vallisneria Americana var. Asiatica
TESZT
Karácsony előtt megpróbáltam mindent előkészíteni, összeraktam a bútort, feltöltöttem üresen az akváriumot, beüzemeltem a szűrőt és co2 rendszert.
Tesztelni szerettem volna, mert a szűrőt használtan vettem a co2 rendszer pedig kb 3 évet állt.
2 napot üzemelt a szett így üresen, minden rendben volt.
20181223_132715_resize.jpg


HARDSCAPE
Elérkezett a várva-várt építkezés. Külön hagytam 1 napot a dekor összeállítására és 1 napot az ültetésre.
Nyugodt körülmények között, hogyha nem szorít az idő, a nanos emlékeimből táplálkozva ez egy óriási kaland lesz számomra, így inkább rászámoltam az időt.
A kövekkel kapcsolatban tudtam mit szeretnék, de rengeteg kérdés volt bennem.
Egyrészt a mennyiségeket illetően, mire lesz elég amit még a tervezés során kalkuláltam (18+3kg aljzat, 20kg dragon kő).
Másrészt, hogyan fogom úgy beállítani a köveket, ahogyan elképzeltem.
Rengeteg youtube videót néztem lépésről-lépésre, hogyan raknak össze mások köves aksikat, illetve sokat tanultam a Green Aqua és Nigro bejegyzéseiből.
Sajnos nem csináltam erről a szakaszről több fotót, annyira belefeledkeztem, teljesen elvarázsolt ez a szakasz.
A kövek elrendezéséről láttam egy videót, amiben Lantos Viktor is belefeledkezik ebbe a témába és talán órákig mozgatta egyesével a darabokat mire meglett a végeredmény.
Hasonlóan játszottam én is, a családom már csak nevetett a háttérbe, hogy újra szétszedi és újra és újra :)
Ami a fejemben volt, szép lassan elkezdett formát ölteni. Középen nyitott tér, és innen két irányba szétálló sziklák, melyek mindkét oldalon egy külön kis területet fognak közre.
Itt már a növények is a fejemben jártak, több ültetési zónát is szerettem volna kialakítani, ahová más féle növények kerülnek majd.
Nem szeretnék nagyon elkalandozni, de a sziklák és aljzat illata, az a nyugalom és csend ami az akváriumon belül áradt teljesen elvitt egy alkotói állapotba.
Hosszú sorokat tudnék írni, de inkább beszéljenek a képek.
20181223_204909_resize.jpg
20181223_210040_resize.jpg
20181225_121025_resize.jpg
20181225_125548_resize.jpg

A folytatásban az ültetésről és az indításról fogok írni, de azt már egy külön posztban...
Köszönöm hogy elolvastad a soraimat, remélem élvezhető volt! :)
 
Mivel az akvárium már elindult és naplót decemberben nem volt időm írni hozzá, most pótolva, egymás után több posztban behozom a lemaradásomat.

ÜLTETÉS
Az a helyzet, hogy felsejlett a gyerekkorom, amikor valamit nagyon vártam és izgalmakkal telve feküdtem le aludni.
Ilyen volt az ültetés napja is, baromira vártam.
Megpróbáltam mindent előkészíteni és úgy csinálni, ahogy a videókban láttam nagyoktól.
Itt azért jól jött, hogy már két nano akváriumon túl vagyok, minimális rutin ugyan, de magabiztosan vágtam bele.
Ültetéshez, még mindig a régen nanohoz beszerzett csipeszekkel dolgoztam, ezek egyértelműen kicsik már egy ekkora akváriumhoz.
Így is hatalmas élmény volt és minden úgy állt össze, ahogy heteken keresztül terveztem, álmodtam.
20181223_132730_resize.jpg
20181225_145106_resize.jpg
20181225_145917_resize.jpg
20181225_151749_resize.jpg
20181225_172218_resize.jpg
20181225_183050_resize.jpg
20181225_201231_resize.jpg
20181225_204930_resize.jpg
20181225_222804_resize.jpg

Ezzel elindult egy új kaland és ugyan most már 3 hetes az akvárium, de nagyon jó érzés visszaemlékezni, hogyan készült. :)

Az indításról még pár gondolatot ide ejtenék.
140 liternél a vízcserét vödrös, vízhordós megoldással már nem szerettem volna, így némi gondolkozás után elmentem egy obi-ba.
Vettem 10 m slagot, pár csatlakozást és egy slag fejet. Összesen költöttem 3 000 Ft-ot de amikor először leszívtam és utána betöltöttem... :eek:
8 évig tartottam egy 112 literes akvát, aminél 20 literes hordóval jártam fel s alá :mad:, na ez a slagos téma egy isten áldása.
@Etele volt aki megihletett, ezúton is köszönöm neki a tippet, persze nála már egy komolyabb megoldás működik, pumpával, elosztóval, lágyítóval, de én már ennek az alapnak is elmondhatatlanul örülök. :D

Következő posztban az indítás utáni 3 hetet foglalnám össze, itt azért már jönnek a bonyodalmak :rolleyes:

Üdv,
Geri
 
Jöjjenek hát a bonyodalmak o_O

Az indításra sajnos nem sikerült beszereznem azokat a stem növényeket, amiket eredetileg elterveztem.
Sajnos hiány volt már kari előtt, de úgy voltam vele, biztosan ráér. Kihagytam ezeknek egy ültetési zónát és gondoltam majd pótolom.
Mint utólag kiderült, fontos lett volna...

1. héten - napi kb 40% vízcsere
2. héten - 2napi kb 40%
3. héten - heti 2x kb 40%
4. hét - ami most kezdődik holnap, itt már heti lenne a terv

Az indításnál Stability baci indítót 7 napig, Prime vízelőkészítőt használtam minden cserénél az adagolási útmutató szerint.

A világítás 16:00-22:00 között, összesen 6 órát üzemel.
Co2 14:00-20:00 között működik, kb 40 bubi / 10 másodperc

Alapvetően minden működik és szépen fejlődik, a víz kémia ami egy kicsit aggasztó.
JBL csíkteszttel kezdtem, naponta mértem vízcsere előtt.
Meglepően jó értékeket kaptam az első héten, meg is lepett, hogy ennyire jól indult.
No3 - 0 mg/l
No2 - 0 mg/l
GH - 7-14°d között
KH - 6-10°d között
pH - 6,4-7,6 között (co2 működéstől függően amikor éppen mértem)
Cl2 - 0 mg/l

Aztán második héten a bacik beindultak és az ammóniát ugyan nem tudtam mérni, de a nitrit értékem elkezdett felmenni 3-4 mg/l környékére.
Majd megjelent a nitrát is, ami alapvetően jót mutat, elvileg a nitrit is bomlik, de a számok beálltak egy értékre és nem csökkenek.
Mai napig 3-4 mg/l a nitrit és kb. 25 mg/l a nitrát értékem.
Emiatt a takarító csapatot nem merem hozni és egyelőre csak a Buca növényen kezdett el fonálalga és mellette vlmi barna alga gyűlni.
Egyelőre máshova nem terjedt még át, de így hogy a nitrit nem csökken, amano nem jöhet, kezdek aggódni.

Kaptam persze sok segítséget a fórumon, ritkább vízcserét és stemek betelepítését javasolták.
Ezeket nagyjából 4-5 napja meg is tettem.
GA-ban kaptam egy második kör bacit, Dennerle márkából, ezt egy adagnak be is töltöttem.
Próbáltam sokat gondolkozni, nyomozni, hogy mit ronthattam el.
Felmerült bennem, hogy a táptalaj lehet némileg feljött, ahogy a kövekkel játszottam még az elrendezés során?
Más sajnos nem jutott eszembe és ez is csak spekuláció, mert láthatólag sehol nem bukkant fel.
Elöl kb. 5cm takaró réteg van, hátul kb. 15cm.

Itt tartok most, türelemmel, de azért némi parával várom, hogy fog alakulni Dragon Valley-ben az élet :eek::)

2. nap
20181226_202423_resize.jpg

6. nap
20181231_205824_resize.jpg

13. nap
20190107_210017_resize.jpg

20. nap
20190113_210232_resize.jpg


Köszönöm az eddigi figyelmet, bízom benne hogy tetszik amerre haladok...
Szívesen veszek tanácsokat, véleményeket, azt gondolom még a kritikát is egész jól bírom ;)

Üdv,
Geri
 
Jöjjenek hát a bonyodalmak o_O

Az indításra sajnos nem sikerült beszereznem azokat a stem növényeket, amiket eredetileg elterveztem.
Sajnos hiány volt már kari előtt, de úgy voltam vele, biztosan ráér. Kihagytam ezeknek egy ültetési zónát és gondoltam majd pótolom.
Mint utólag kiderült, fontos lett volna...

1. héten - napi kb 40% vízcsere
2. héten - 2napi kb 40%
3. héten - heti 2x kb 40%
4. hét - ami most kezdődik holnap, itt már heti lenne a terv

Az indításnál Stability baci indítót 7 napig, Prime vízelőkészítőt használtam minden cserénél az adagolási útmutató szerint.

A világítás 16:00-22:00 között, összesen 6 órát üzemel.
Co2 14:00-20:00 között működik, kb 40 bubi / 10 másodperc

Alapvetően minden működik és szépen fejlődik, a víz kémia ami egy kicsit aggasztó.
JBL csíkteszttel kezdtem, naponta mértem vízcsere előtt.
Meglepően jó értékeket kaptam az első héten, meg is lepett, hogy ennyire jól indult.
No3 - 0 mg/l
No2 - 0 mg/l
GH - 7-14°d között
KH - 6-10°d között
pH - 6,4-7,6 között (co2 működéstől függően amikor éppen mértem)
Cl2 - 0 mg/l

Aztán második héten a bacik beindultak és az ammóniát ugyan nem tudtam mérni, de a nitrit értékem elkezdett felmenni 3-4 mg/l környékére.
Majd megjelent a nitrát is, ami alapvetően jót mutat, elvileg a nitrit is bomlik, de a számok beálltak egy értékre és nem csökkenek.
Mai napig 3-4 mg/l a nitrit és kb. 25 mg/l a nitrát értékem.
Emiatt a takarító csapatot nem merem hozni és egyelőre csak a Buca növényen kezdett el fonálalga és mellette vlmi barna alga gyűlni.
Egyelőre máshova nem terjedt még át, de így hogy a nitrit nem csökken, amano nem jöhet, kezdek aggódni.

Kaptam persze sok segítséget a fórumon, ritkább vízcserét és stemek betelepítését javasolták.
Ezeket nagyjából 4-5 napja meg is tettem.
GA-ban kaptam egy második kör bacit, Dennerle márkából, ezt egy adagnak be is töltöttem.
Próbáltam sokat gondolkozni, nyomozni, hogy mit ronthattam el.
Felmerült bennem, hogy a táptalaj lehet némileg feljött, ahogy a kövekkel játszottam még az elrendezés során?
Más sajnos nem jutott eszembe és ez is csak spekuláció, mert láthatólag sehol nem bukkant fel.
Elöl kb. 5cm takaró réteg van, hátul kb. 15cm.

Köszönöm az eddigi figyelmet, bízom benne hogy tetszik amerre haladok...
Szívesen veszek tanácsokat, véleményeket, azt gondolom még a kritikát is egész jól bírom ;)

Üdv,
Geri


Úgy gondolom, hogy nem rontottál el semmit @Boros Gergő . Minden akvárium egy külön kis ökoszisztéma, és eljutottál a matekolós részhez, amikor ki kell dolgoznod, hogy miből mennyit, és akkor beáll az egyensúly.
A JBL lakmuszteszt sacc per kábé mérésre jó, ill. ha már van annyi tapasztalatod, a tendenciát tudod csekkolni. Szívem szerint azt ajánlom, hogy vegyél digitális pH és TDS mérőt. Amellett, hogy megbízhatók, hosszú évekig megszolgálják a befektetést. JBL-nek a csepptesztjei alkalmasak a pontos mérésre, szerintem.

Engem a legjobban a pH ingadozása aggaszt, ha így hagyod, akkor egyik élőlény sem fogja tolerálni. Mivel most még nincsenek lakók, jól teszed, hogy nyomod a CO2-t, de arra vigyázz, hogy a lámpa fel- ill. lekapcsolásakor a DC színében ne legyen különbség. Ha felkapcsoláskor úgy látod, hogy a DC jóval sötétebb, akkor megteheted, hogy korábban indítod a CO2-t.
A lillyt és a szívót hátra tetted, ezért kérdem, hogy látod, az egész akvát szépen körbejárják a bubik? Megvallom, inkább előretenném mindkettőt (egyértelműen a diffúzort is) mert az oldalüvegről a nagy kövek között is jobb lenne az áramlás. Arról nem beszélve, hogy a hátsó nagy kövek - úgy érzem - megtörik az áramlást, a szívóágat meg "árnyékolják". De természetesen ezt Neked kell kikísérletezned.
Viszont az alapszabályt mindig tartsd szem előtt: egyszerre egy dolgon változtatunk, különben nem lelünk rá az ok-okozati összefüggésre.
Belőlem ennyi is sok volt, várd meg a nálamnál tapasztaltabbak véleményét, meglátását is.
 
Úgy gondolom, hogy nem rontottál el semmit @Boros Gergő . Minden akvárium egy külön kis ökoszisztéma, és eljutottál a matekolós részhez, amikor ki kell dolgoznod, hogy miből mennyit, és akkor beáll az egyensúly.
A JBL lakmuszteszt sacc per kábé mérésre jó, ill. ha már van annyi tapasztalatod, a tendenciát tudod csekkolni. Szívem szerint azt ajánlom, hogy vegyél digitális pH és TDS mérőt. Amellett, hogy megbízhatók, hosszú évekig megszolgálják a befektetést. JBL-nek a csepptesztjei alkalmasak a pontos mérésre, szerintem.

Engem a legjobban a pH ingadozása aggaszt, ha így hagyod, akkor egyik élőlény sem fogja tolerálni. Mivel most még nincsenek lakók, jól teszed, hogy nyomod a CO2-t, de arra vigyázz, hogy a lámpa fel- ill. lekapcsolásakor a DC színében ne legyen különbség. Ha felkapcsoláskor úgy látod, hogy a DC jóval sötétebb, akkor megteheted, hogy korábban indítod a CO2-t.
A lillyt és a szívót hátra tetted, ezért kérdem, hogy látod, az egész akvát szépen körbejárják a bubik? Megvallom, inkább előretenném mindkettőt (egyértelműen a diffúzort is) mert az oldalüvegről a nagy kövek között is jobb lenne az áramlás. Arról nem beszélve, hogy a hátsó nagy kövek - úgy érzem - megtörik az áramlást, a szívóágat meg "árnyékolják". De természetesen ezt Neked kell kikísérletezned.
Viszont az alapszabályt mindig tartsd szem előtt: egyszerre egy dolgon változtatunk, különben nem lelünk rá az ok-okozati összefüggésre.
Belőlem ennyi is sok volt, várd meg a nálamnál tapasztaltabbak véleményét, meglátását is.

Köszönöm a hozzászólást, bízom benne, hogy nagy hibát nem vétettem, bár nyugodtabb lennék, ha már a nitrit 0 lenne :)

A diffúzort és a lilly-t sokat helyezgettem, mire sikerült úgy beállítanom, hogy most körbe, mindenhova elérnek a kis bubik.
A lilly ha oldalról nézzük, akkor pont középtájt van és átellenes a diffi felé tereli a vizet.
A beszívó ág valóban hátul a sarokban van.
Hogyha a kis bubik szépen mindenhova elcirkulálnak, akkor gondolom az átrendezést nem szükséges egyelőre meglépnem?

A pH kérdés már nehezebb ügy. Alapvetően most hogy nincsenek még állatok, túl tolhatnám a co2-t és valószínűleg több is megy most bele.
Viszont a DC színe vízcsere napján meg esetleg utána még mutat normális értéket, utána viszont sötét zöld, vagy már inkább átmegy kékbe.
Azt vettem észre, hogy egy kis barna hártya rakódik le a DC-n belül, ott ahol az akvárium vize és a levegő vonala van.
És amikor szívom le a vizet, akkor odairányítom a slagot és hupsz, látszik ahogy, mint egy dugót, kirántja azt a kis hártyát.
Ez napi, 2 napi cserénél rendben volt, de most már hogy ritkább, nem ad megfelelő visszajelzést.
Ezért egyelőre nem is foglalkoztam a pH pontos értékével, vagy változásaival.
A csíkteszt tudom, hogy csak egy hozzávetőleges érték, úgyhogy pH tesztet fogok is venni valami pontosabbat.
De ha jól értem, amennyiben a co2 normális, a halak számára is emészthető szintre van állítva, úgy a pH érték nem változik attól függően, hogy megy, vagy sem a co2?
 
Köszönöm a hozzászólást, bízom benne, hogy nagy hibát nem vétettem, bár nyugodtabb lennék, ha már a nitrit 0 lenne :)

A diffúzort és a lilly-t sokat helyezgettem, mire sikerült úgy beállítanom, hogy most körbe, mindenhova elérnek a kis bubik.
A lilly ha oldalról nézzük, akkor pont középtájt van és átellenes a diffi felé tereli a vizet.
A beszívó ág valóban hátul a sarokban van.
Hogyha a kis bubik szépen mindenhova elcirkulálnak, akkor gondolom az átrendezést nem szükséges egyelőre meglépnem?

A pH kérdés már nehezebb ügy. Alapvetően most hogy nincsenek még állatok, túl tolhatnám a co2-t és valószínűleg több is megy most bele.
Viszont a DC színe vízcsere napján meg esetleg utána még mutat normális értéket, utána viszont sötét zöld, vagy már inkább átmegy kékbe.
Azt vettem észre, hogy egy kis barna hártya rakódik le a DC-n belül, ott ahol az akvárium vize és a levegő vonala van.
És amikor szívom le a vizet, akkor odairányítom a slagot és hupsz, látszik ahogy, mint egy dugót, kirántja azt a kis hártyát.
Ez napi, 2 napi cserénél rendben volt, de most már hogy ritkább, nem ad megfelelő visszajelzést.
Ezért egyelőre nem is foglalkoztam a pH pontos értékével, vagy változásaival.
A csíkteszt tudom, hogy csak egy hozzávetőleges érték, úgyhogy pH tesztet fogok is venni valami pontosabbat.
De ha jól értem, amennyiben a co2 normális, a halak számára is emészthető szintre van állítva, úgy a pH érték nem változik attól függően, hogy megy, vagy sem a co2?

A középpel az a gond, hogy a szemközti üvegnek ütközve kétfelé áramlik a víz és a szutyok. Jobb hátul van, ami beszivornyázza, de jobb elöl nincs. Így a szűrő nem tudja betölteni szerepét, ergó jobb oldalon felgyülemlik a bomló szervesanyag, ami az ammónia, nitrit és nitrát melegágya. Szerintem egy próbát megér az áthelyezés. Mint korábban írtam, ki kell sakkozni, hogy a Te akvádban mi klappol.

A DC-t - most már én is tudom - illik "beavatni": pohár vízben megmikrózod, utána RO-val alaposan átöblíted, majd hagyod, hogy teljesen megszáradjon.
A DC azért utal a pH-ra is, mivel brómtimolkék maga a folyadék, amit laboros pH méréseknél is használnak. Kék kb. pH7, fűzöld kb. pH6,8, lime zöld kb. 6,4-6,6 és a sárga már pH 6, vagy valamivel alatta. Tehát a CO2 befolyásolja a pH értékét.
A vízcserét mivel végzed? Pihentetett, vagy kezelt csapvíz? Netán RO visszasózva?
 
A középpel az a gond, hogy a szemközti üvegnek ütközve kétfelé áramlik a víz és a szutyok. Jobb hátul van, ami beszivornyázza, de jobb elöl nincs. Így a szűrő nem tudja betölteni szerepét, ergó jobb oldalon felgyülemlik a bomló szervesanyag, ami az ammónia, nitrit és nitrát melegágya. Szerintem egy próbát megér az áthelyezés. Mint korábban írtam, ki kell sakkozni, hogy a Te akvádban mi klappol.

A DC-t - most már én is tudom - illik "beavatni": pohár vízben megmikrózod, utána RO-val alaposan átöblíted, majd hagyod, hogy teljesen megszáradjon.
A DC azért utal a pH-ra is, mivel brómtimolkék maga a folyadék, amit laboros pH méréseknél is használnak. Kék kb. pH7, fűzöld kb. pH6,8, lime zöld kb. 6,4-6,6 és a sárga már pH 6, vagy valamivel alatta. Tehát a CO2 befolyásolja a pH értékét.
A vízcserét mivel végzed? Pihentetett, vagy kezelt csapvíz? Netán RO visszasózva?

A ki és befolyó elhelyezésnél két szempontot vettem figyelembe. Az egyik, hogy legyen meg a kör-körös vízáramlás, így a koszos víz mindig eljut a beszívó ág felé.
A másik pedig a co2 buborékok vándorlása. Úgy állítottam fel a sziklákat, hogy elöl és hátul legyen egy zavartalan folyosó. Ez volt a terv és ahogy most áll a lilly, folyamatosan, mindenhol látok kis és mini co2 bubikat vándorolni. Még középen a füves kis völgyben is.
De pont azért indítottam a naplót, mert a nitrittel gondjaim vannak, így hülye lennék nem megfogadni a tanácsodat ;):)
Ha jól értem, akkor az lenne a legjobb, hogyha a lilly mondjuk jobb hátul, ahol magasabb az aljzat és a beszívó ág pedig jobb elöl, ahol alacsonyabb az aljzat?
Nem gond, hogyha előre tenném a beszívó ágat, akkor az 50cm magas akváriumnak a feléig ér be mélységben?

Vízcserét csapvízzel, pihentetés nélkül, slaggal vezetem be az akvába. Amint elindul a friss víz, Prime vízelőkészítőt, 5ml-t tolok be és így közben töltődik a friss víz.
Gondolkoztam RO témán, de egyelőre nem érzem nagyon keménynek a vizet. Javíts ki ha tévedek.
Csíkteszttel az alábbi eredményt kaptam ma reggel pl. úgy hogy 2 napja volt vízcsere.
GH - 7°d
KH - kb. 8°d

Ma megyek GA-ba és veszek csepptesztet pH-ra, hogy tudjak pontosabb értéket mérni.
De ma reggel co2 előtt olyan 7-es értékem van és a DC is kékes-zöld.
 
Örömmel szeretném bejelenteni, hogy a nitrit válság megoldódni látszik. (nyilván én aggódom valószínűleg túl a témát)
Legalábbis 1 hete már, hogy 4-5mg/l volt, amit én nagyon rosszul éltem meg.
2 napja volt vízcsere és ma délelőtt cseppteszttel 0,6mg/l értéket kaptam.
Nitrát pedig 10-25mg/l

Nyilván pezsgőt még nem bontok (nincs is itthon) és garnéla állományért se indulok még meg, de azért ez már határozottan jó jel.
Remélem pár nap és 0 lesz.

Az elmúlt 1 hét alapján az alábbi változásokat léptem meg:
- Excell-t teljesen elhagytam
- betelepítettem 3 stem növényt (ebből a Ludwigia és a Cardamine szépen elindult, a vallisneria levelei pedig kockás minta alapján kezd szétesni)
- moon led-et teljesen kikapcsoltam (valaki mondta talán, hogy a kék fény a nitrifikáló bacik ellensége)
- 1-2 napi vízcseréről átálltam a 3-4 napira
- izgultam :p

Így talán pénteken már elindulhatok egy amano hordáért :D

Köszönöm ezúton is a sok segítséget, tanácsot! :)
 
Na, az amanok reakciója majd jobb lesz minden csepptesztnél. Ha valami nem kóser, egyből menekülni fognak, a konyhából terelheted vissza a hordát, ha meg minden klappol, akkor boldogan fognak takarításba.
Ha útra kelnek az amanok, az tuti fix, hogy vissza már nem kerülnek, ugyanis van egy kis uszkárom, ami jobb, vagy rosszab (nehéz eldönteni), mint egy automata porszívó. Bármi ami leesik a földre, mozog, morzsa, hangya, légy, tényleg bármi, kiskutya rámegy és volt nincs :eek::p

Emiatt is és mert nem szeretnék amano killer lenni, biztosan megvárom amíg fasza lesz minden érték a rákoknak. :coffee::)
 
A ki és befolyó elhelyezésnél két szempontot vettem figyelembe. Az egyik, hogy legyen meg a kör-körös vízáramlás, így a koszos víz mindig eljut a beszívó ág felé.
A másik pedig a co2 buborékok vándorlása. Úgy állítottam fel a sziklákat, hogy elöl és hátul legyen egy zavartalan folyosó. Ez volt a terv és ahogy most áll a lilly, folyamatosan, mindenhol látok kis és mini co2 bubikat vándorolni. Még középen a füves kis völgyben is.
De pont azért indítottam a naplót, mert a nitrittel gondjaim vannak, így hülye lennék nem megfogadni a tanácsodat ;):)
Ha jól értem, akkor az lenne a legjobb, hogyha a lilly mondjuk jobb hátul, ahol magasabb az aljzat és a beszívó ág pedig jobb elöl, ahol alacsonyabb az aljzat?
Nem gond, hogyha előre tenném a beszívó ágat, akkor az 50cm magas akváriumnak a feléig ér be mélységben?

Vízcserét csapvízzel, pihentetés nélkül, slaggal vezetem be az akvába. Amint elindul a friss víz, Prime vízelőkészítőt, 5ml-t tolok be és így közben töltődik a friss víz.
Gondolkoztam RO témán, de egyelőre nem érzem nagyon keménynek a vizet. Javíts ki ha tévedek.
Csíkteszttel az alábbi eredményt kaptam ma reggel pl. úgy hogy 2 napja volt vízcsere.
GH - 7°d
KH - kb. 8°d

Ma megyek GA-ba és veszek csepptesztet pH-ra, hogy tudjak pontosabb értéket mérni.
De ma reggel co2 előtt olyan 7-es értékem van és a DC is kékes-zöld.

Akkor egyenlőre úgy tűnik, hogy jól muzsikál a ki- és befolyó.
Kedves Földimnek, mifelénk olyan kemény a víz, hogy gyémántvágásra is alkalmas. Szóval, valami nem stimmel azzal a lakmuszteszttel, mert nálam a csapvíz GH-ja és a kH-ja 20 feletti. Szóval nem értem, mitől megy le 7, ill. 8-ra. o_O

Amanókat illetően @star67 mindent megírt, amire figyelned kell majd. :D
 
Én is keményebb vízre számítottam.
Mindenesetre hogyha hazaérek, csinálok egy tesztet egy pohár csapvízzel.

Es így hogy nálad ennyire kemény a víz, te RO, vagy más megoldás?

Készülök venni ph és keménység csepptesztet is, de csak a hét második felében lesz rá lehetőségem.

Hogyha nitrit eltűnik és a nitrát megfelelő értékekben lesz, ezektől függetlenül ammónia még lehet veszélyes szinten? Vagy teljesen összefüggésben vannak és ha nitrit nincs akkor ammónia sincs?
 
Nagyon kíváncsi leszek a csapvized eredményére.

Salátázni visszasózott RO-val szoktam, a többi meg vagy csapvíz, vagy csap-RO keverék. (951 literben pancsolok)

Az utolsó kérdésed megválaszolására méltatlan vagyok, miután @Nigro klaviatúrájából egy remek és érthető összefoglaló látott napvilágot:
A biológiai szűrés alapja – nitrifikáció

Nigro cikkjét már többször olvastam és ahogy egyre jobban elmélyedek a részletekben, úgy kezd egyre jobban összeállni, hogy mi miért történik a vízben. :)
Bár pontos infót arról nem találtam, hogyha nitrit nincs, akkor ammónia sincs, de nagyjából így értelmeztem.

Mértem csapvizet is, hogy tudjuk mégis mi folyik itt Wekerlén :p
GH: 14°d
Nem tudom hogy mi az amitól visszalágyul, a sok dragon kő és/vagy az Amazonia talaj?
Mindenesetre a 14 se vészes keménység, majd meglátjuk hosszabb távon mennyire számít, mennyire lenne szükség RO, vagy vlmi megoldásra.
 
Napi helyzetjelentés

Nitrit: 0,4mg/l
Ez már közel van a jóhoz...

Vettem pH csepptesztet is, úgyhogy mostantól már azt is tudom pontosan mérni.
Co2 előtt pH: 7,1

Összességében elégedett vagyok, remélem holnapra még inkább csökken a nitrit, mert pont úton leszek a városba és akkor hoznám a takarító csapatot (amano, otto).

@Etele az excel adagolását kb. 1 hete abbahagytam, ahogy javasoltad, hogy a nitrifikáló bacik jobban szaporodjanak.
Most már lehet folytatni az Excel adagolási útmutató alapján? Mit gondolsz?

Tegnap készítettem pár közeli képet amin látszik, hogy 3 hét után ennyi algám van.
Barna ami könnyen lejött a kövekről és nem volt sok.
Haj és fonál alga lengedezik Bucephalandra növényeimen.
Az a furcsa, hogy kb 1 hete jelent meg a fonál, pár napja a haj, de csakis kizáról a Bucephalandra növényeken.
Egy tövet szedtem két felé és az akvárium két szélére, kövekre, közép magasságba rögzítettem.
Míg anubias mini levelein semmi nincs, még egy kevés barna alga se, addig a buce-n látjátok a képeken, elönti mindhárom féle alga.
Mi lehet ennek az oka, hogy csak erre a két növényre telepedett rá igazán?
Tudom, hogy lassú növésű, de az anubias mini is az, és azon semmi.

1 hét alatt persze a fonál alga két másik helyre is áttelepül, fogkefére egyszerűen nem gabalyodik rá, bárhogy bűvészkedtem.
Kézzel amennyit tudtam leszedtem, de azért bőven maradt így is.
Remélem az amano és otto horda lelegeli majd! :eek:
Vagy ha van esetleg jobb tanács, szívesen venném!

20190115_193706.jpg
20190115_193748.jpg

Köszönöm, hogy benéztél! :)
 
Napi helyzetjelentés

Nitrit: 0,4mg/l
Ez már közel van a jóhoz...

Vettem pH csepptesztet is, úgyhogy mostantól már azt is tudom pontosan mérni.
Co2 előtt pH: 7,1

Összességében elégedett vagyok, remélem holnapra még inkább csökken a nitrit, mert pont úton leszek a városba és akkor hoznám a takarító csapatot (amano, otto).

@Etele az excel adagolását kb. 1 hete abbahagytam, ahogy javasoltad, hogy a nitrifikáló bacik jobban szaporodjanak.
Most már lehet folytatni az Excel adagolási útmutató alapján? Mit gondolsz?

Tegnap készítettem pár közeli képet amin látszik, hogy 3 hét után ennyi algám van.
Barna ami könnyen lejött a kövekről és nem volt sok.
Haj és fonál alga lengedezik Bucephalandra növényeimen.
Az a furcsa, hogy kb 1 hete jelent meg a fonál, pár napja a haj, de csakis kizáról a Bucephalandra növényeken.
Egy tövet szedtem két felé és az akvárium két szélére, kövekre, közép magasságba rögzítettem.
Míg anubias mini levelein semmi nincs, még egy kevés barna alga se, addig a buce-n látjátok a képeken, elönti mindhárom féle alga.
Mi lehet ennek az oka, hogy csak erre a két növényre telepedett rá igazán?
Tudom, hogy lassú növésű, de az anubias mini is az, és azon semmi.

1 hét alatt persze a fonál alga két másik helyre is áttelepül, fogkefére egyszerűen nem gabalyodik rá, bárhogy bűvészkedtem.
Kézzel amennyit tudtam leszedtem, de azért bőven maradt így is.
Remélem az amano és otto horda lelegeli majd! :eek:
Vagy ha van esetleg jobb tanács, szívesen venném!

Köszönöm, hogy benéztél! :)

Na, ha ezek után még azt írod, hogy a szomszédom vagy, menten befalcolok. :D

Az Excelt nyomatnám, mert arra is szükségük van a növényeknek.
Mivel most már elég szép gyűjteményed van algából, jó szívvel ajánlom, hogy olvasgassad a Akváriumi alga típusa, kezelése és okai topikot. Nekem sokat segített.
Zanzásítva, kézzel, lábbal, slaggal, uszkárral szedegetni az algát. Idővel rá fog jönni, hogy nincs helye az akváriumodban. ;)
Ha egy szem mollyt (Poecilia sphenops) hímet bevágsz, az is szépen le fogja csipegetni a fonalakat. (Nőstényt nem ajánlok, mert akkor szempillantás alatt teli lesz a medencéd porontyokkal. :confused:)
Az Amano és az Oto nem fogja egy csapásra megoldani a fogas fonalas kérdést. Több kell ide. Legfőképp kitartás és türelem. :)
 
Back
Oldal tetejére