L_Tamás
Főkertész
Üdvözlet minden ide tévedőnek!
Egy másik topikban felmerült egy power LED-ekből készült lámpa építésének ötlete. Az ottani pár szavas, mondatos hozzászólások helyett inkább itt összefoglalom egy korábbi általam készített lámpa elkészítésének lépéseit.
Elnézést azoktól, akik nálam sokkal jobban tudják, de úgy gondolom némi elméleti tudás nélkül inkább senki ne álljon neki ilyesminek. Szóval azok kedvéért akik úgy érzik nem árt az elektronikai ismereteiket picit bővíteni, némi elmélet:
Először pár szóban a LED-ről mint fényforrásról. Mint a nevében is benne van ez egy dióda. A dióda egy olyan lény amely záró irányú előfeszítésre szakadásként, nyitó irányúra rövidzárként viselkedik. Magyarra fordítva, ha jól kötöd be akkor vezeti az áramot (és világít), ha nem akkor nem (remélem régi tanáraim ezt nem látják )
Áramkorlátozás: Ha csak egy szál diódát veszünk és azt bekötjük helyesen hamar rájövünk, hogy ez még kevés a boldogsághoz, mert bizony egy igen erős felvillanás után jön a korom sötét. Ez azért van, mert számunkra a rövidzár nem túl jó. Ebben az esetben ugyanis túl nagy áram folyik át a diódán ami azonnal tönkre is teszi. LED szalagok esetében ezt megoldják gyárilag szerelt előtét ellenállásokkal. Amelynek értékét egy sima LED-nél, a LED paramétereinek ismeretében az Ohm törvénnyel pillanatok alatt meghatározhatunk. Power LED-eknél talán nem ez a legelegánsabb áramkorlátozás. Célszerűbb helyette áramgenerátoros meghajtást alkalmazni.
Hűtés: A LED-es fényforrások egyetlen igazi ellensége (a túláramot leszámítva) az elégtelen hűtés. Hiába ír rá a gyártó 50.000 óra élettartamot, ha mi 80 fokos üzemi hőmérsékletre méretezzük a hűtést akkor pár hét max hónap múlva búcsúzhatunk a világításunktól.
Színhőmérséklet... CRI... fotoszintézis...: erről rengeteg cikk található a neten. Így mélyen belemenni nem szeretnék. Színhőmérsékletre válassza mindenki ami neki tetszik. CRI minél magasabb érték, annál élethűbb, színhelyesebb képet kapunk. A 90-es értéknél nagyobb fényforrások már elég jók. A fotoszintézisről, és a növények fejlődéséhez szükséges fényről is sok mindent lehet olvasni. Van egy elméletem, de míg nem igazoltam addig nem publikálom
És akkor a lényeg, mit is sikerült átültetni ebből a gyakorlatba. Az akváriumom 40x100-as alapterületű, 60 magas. A lámpa készültekor afrikai sügereim voltak, így nekem a választás 5db 10W-os 20.000K-es Power LED-re esett. Mivel ezt a lámpát csak prototípusnak szántam, így az armatúrát abszolút leegyszerűsítettem. Mindenféle elméleti számítások nélkül 0,1mm-es alulemezből hajlíttattam egy trapéz formát, 100 hosszban. A külső felét feketére szintereztettem, a belső fele maradt nyers alu. Ez akkora összegre rúgott, hogy nem engedték kifizetni. Gyanítom max 1-2e Ft lehetett. A lemezre LED-enként felfúrtam a 4-4 tartü csavar. Felületeket célszerű lezsírtalanítani, egy pici hővezető paszta és mehet is a szerelés. Felrögzítettem a meghajtó elektronikákat, kábeleket méretre vágtam, majd jött a lelkes forrasztási gyakorlat. Az egész meló volt talán 2-3 óra. Mivel voltak ijedős halaim így a következőt csináltam. 2db LED-et 9V-os tápról, a másik hármat 12V-ról hajtottam. Lámpa kapcsolásnál egy kb 20 perces eltolással vezéreltem őket. Nekem bevált. Bár tény, hogy nem növényes akvárium volt.
Ha bárkinek további kérdése merülne fel, nagyon szívesen válaszolok.
Végül pedig akkor a képek.
Egy másik topikban felmerült egy power LED-ekből készült lámpa építésének ötlete. Az ottani pár szavas, mondatos hozzászólások helyett inkább itt összefoglalom egy korábbi általam készített lámpa elkészítésének lépéseit.
Elnézést azoktól, akik nálam sokkal jobban tudják, de úgy gondolom némi elméleti tudás nélkül inkább senki ne álljon neki ilyesminek. Szóval azok kedvéért akik úgy érzik nem árt az elektronikai ismereteiket picit bővíteni, némi elmélet:
Először pár szóban a LED-ről mint fényforrásról. Mint a nevében is benne van ez egy dióda. A dióda egy olyan lény amely záró irányú előfeszítésre szakadásként, nyitó irányúra rövidzárként viselkedik. Magyarra fordítva, ha jól kötöd be akkor vezeti az áramot (és világít), ha nem akkor nem (remélem régi tanáraim ezt nem látják )
Áramkorlátozás: Ha csak egy szál diódát veszünk és azt bekötjük helyesen hamar rájövünk, hogy ez még kevés a boldogsághoz, mert bizony egy igen erős felvillanás után jön a korom sötét. Ez azért van, mert számunkra a rövidzár nem túl jó. Ebben az esetben ugyanis túl nagy áram folyik át a diódán ami azonnal tönkre is teszi. LED szalagok esetében ezt megoldják gyárilag szerelt előtét ellenállásokkal. Amelynek értékét egy sima LED-nél, a LED paramétereinek ismeretében az Ohm törvénnyel pillanatok alatt meghatározhatunk. Power LED-eknél talán nem ez a legelegánsabb áramkorlátozás. Célszerűbb helyette áramgenerátoros meghajtást alkalmazni.
Hűtés: A LED-es fényforrások egyetlen igazi ellensége (a túláramot leszámítva) az elégtelen hűtés. Hiába ír rá a gyártó 50.000 óra élettartamot, ha mi 80 fokos üzemi hőmérsékletre méretezzük a hűtést akkor pár hét max hónap múlva búcsúzhatunk a világításunktól.
Színhőmérséklet... CRI... fotoszintézis...: erről rengeteg cikk található a neten. Így mélyen belemenni nem szeretnék. Színhőmérsékletre válassza mindenki ami neki tetszik. CRI minél magasabb érték, annál élethűbb, színhelyesebb képet kapunk. A 90-es értéknél nagyobb fényforrások már elég jók. A fotoszintézisről, és a növények fejlődéséhez szükséges fényről is sok mindent lehet olvasni. Van egy elméletem, de míg nem igazoltam addig nem publikálom
És akkor a lényeg, mit is sikerült átültetni ebből a gyakorlatba. Az akváriumom 40x100-as alapterületű, 60 magas. A lámpa készültekor afrikai sügereim voltak, így nekem a választás 5db 10W-os 20.000K-es Power LED-re esett. Mivel ezt a lámpát csak prototípusnak szántam, így az armatúrát abszolút leegyszerűsítettem. Mindenféle elméleti számítások nélkül 0,1mm-es alulemezből hajlíttattam egy trapéz formát, 100 hosszban. A külső felét feketére szintereztettem, a belső fele maradt nyers alu. Ez akkora összegre rúgott, hogy nem engedték kifizetni. Gyanítom max 1-2e Ft lehetett. A lemezre LED-enként felfúrtam a 4-4 tartü csavar. Felületeket célszerű lezsírtalanítani, egy pici hővezető paszta és mehet is a szerelés. Felrögzítettem a meghajtó elektronikákat, kábeleket méretre vágtam, majd jött a lelkes forrasztási gyakorlat. Az egész meló volt talán 2-3 óra. Mivel voltak ijedős halaim így a következőt csináltam. 2db LED-et 9V-os tápról, a másik hármat 12V-ról hajtottam. Lámpa kapcsolásnál egy kb 20 perces eltolással vezéreltem őket. Nekem bevált. Bár tény, hogy nem növényes akvárium volt.
Ha bárkinek további kérdése merülne fel, nagyon szívesen válaszolok.
Végül pedig akkor a képek.