• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

DIY külső fűtés

droland

Kertész tanonc
#1
Hello,

egy éve kezdtem el csinálni új 240L-es halas-növényes akváriumomat. Akkor elhatároztam, hogy -a korábbival ellentétben- lehetőleg mindent a medencén kívül helyezek el. Mivel a beszívó és visszafolyó szűrőágakat plexi csőből készítettem, ami gyakorlatilag láthatatlan a víz alatt, a fűtésre is ki kellett valami találnom. Sok megoldást néztem meg, de mindenhol kompromisszumos volt a dolog. Vagy nem volt bontható vagy olyan ragasztásos megoldások voltak ami vagy megfogja vagy nem... vagy teljesen a víz alá merült a fűtés és nem lehetett állítani.
Tudom, vannak gyári megoldások pl. Hydor, de ennél mindenképp olcsóbb, de főképp univerzálisabb megoldást szerettem volna. Ez azt jelentette, hogy olyan megoldást, ami bárhol rendelkezésre álló anyagokból, stabilan megépíthető akár többféle tömlő csatlakozással. Nekem a külső szűrőm szivattyúján (Eheim Compact +2000) 20-as tömlőcsatlakozó volt, de csak 16/22-es külső fűtő kaptam volna. A szűrő kimenetét semmiképp nem akartam volna leszűkíteni, mivel CO2 reaktort is terveztem működtetni...

Ennyit a történetről... és akkor a megépítés:

Mivel a külsőszűrőm meglehetősen nagy lett, így a fűtés a szekrény háta mögé került, ezért közel vízszintesen helyezkedik el.
Hosszútávon gondolkozva, olyan megoldás kellett ami, ha ragasztani kell nem mérgező, ha fúrni faragni kell megoldható házilag, és lehetőleg, fúrógép, fűrész, sniccer használatával megoldható. Ezért a ragasztható PVC nyomórendszer ideális és kellett egy kis szerencse is (de ezt majd részletezem). PVC nyomórendszert ivóvízhez is használják, így akváriumi használathoz is kézenfekvő.

Felhasznált anyagok:
- Eheim 150W rúdfűtő
- 40-es PVC karmantyú
- 40-es PVC hollander
- 40-es PVC nyomócső
- 20-as PVC tömlő
- 40/20-as PVC szűkítő
- Vinyl fix ragasztó

A elkészítésnél én 20-as ki és bemenő ágat alkalmaztam -fentebb leírt szivattyú miatt-, de lehet akár 25-os is vagy kisebb átmérő (16) ill. nem feltétlen kell tömlő csatlakozó lehet menetes kialakítást is csinálni.

Az akváriumban a fűtőrúd függőleges, elvileg alul a hidegebb víz van, felül a melegebb, így én is a cső aljához vezetem a vizet és a tetején megy ki az akváriumba. Lehetőleg úgy próbáltam megoldani, hogy a fűtő üvegrésze mindenképp érintkezzen vízzel a túlhevülés elkerülése végett, ezért tömszelencés megoldás nem jöhetett szóba, (ill. kipróbáltam, de nem lehetett jobban megszorítani és akkor is orrán-száján folyt a víz).

Miért Eheim?
Azért, mert ennek hengeres a felső fej része. Viszonylag elfogadható árú és megbízható. Nem mellesleg a fejrésze 32mm átmérőjű kemény műanyag, ami éppen átmegy a 40-es hollander tányér felületén (ez érintkezik eredetileg a gumigyűrűvel és a külső menetes rész meghúzásával tömít. Legyen a neve tányér, nem tudom mi a pontos terminus technicus.) Szóval 32mm ez is és ez itt a fentebb említett szerencse!!! De bővebben a képeknél lentebb...

Tehát:

A 40-es hollander:
1kFuZtQ.png

Majd felragasszuk a 40-es PVC csőre, úgy hogy a tömítő gyűrűs rész legyen a csövön. A tányér kell majd nekünk a következőkben:
9QlYNh3.jpg

Ha a hollandert tényleg arra használnánk amire szánták, akkor egy 40-es csövet kellene ragasztani a tanyéros részbe is és egy oldható kötést kapnánk -aki nem tudná hogy működik ez-, de mi most nem vízvezetésre használjuk.... Ennek a lyuk átmérője pont 32mm, mint a fűtő fejrészének. Viszont a fűtő fejrészén van egy kis jelölés az alján, gondolom az összeszerelés miatt hagyták ott; egy kis pozicionáló kiugrás. Ez kb. 2-3 mm hosszú, 0.5mm széles és ugyanennyi kiemelkedés (erről nincs képem). Ezt sniccerrel le kell faragni. Gyakorlatilag nem látszik a helye, de pont annyi, hogy lehetetlen átdugni a fűtőt a tányéron. Lehetne egy kis vájatot a tányér részbe is tenni, de az sokkal finomabb munka lenne.

Ha átdugjuk a fűtőt a tányéron, akkor a nyaki részbe -ahová egyébként a 40-es cső menne, marad körbe 4-4mm. Ide kell venni egy 40x4-es gumigyűrűt (külső átmérő 40, belső 32mm). Én ezt a helyi csapágy/phneumatikai boltban vettem, "polcról" adták, annyira szabvány.
Most már a tányér nyakát kell annyira levágni, hogy a gumigyűrű 1-1.5mm-t kilógjon. Végül is ez a kritikus munka. Ennek megfelelően síkba kell lennie; én több lépésben végeztem:
zM4ZhYY.jpg

BnXZrXW.jpg

Egy Dremel v. hasonló kisgéppel és állvánnyal ill. egy vágókoronggal pillanatok műve, fűrésszel és csiszoló papírral hosszú aprólékos munka, főleg hogy a vágás lehetőleg sík maradjon.

PFtNZEH.jpg

Ha ezt most szembefordítva tesszük a helyére, nem úgy ahogy a tányér eredetileg volt, akkor kész is a tömítésünk, (ésszel) megszorítva a hollander külső részét tökéletesen tömít:
p9BCmCM.jpg
Így lesz a fűtőn:
ZCCoH05.jpg

Ezután kifúrtam a oldalát és beraktam a kifolyó csövet. Ez esetemben egy 20-as tömlő csatlakozó, de lehetne nagyobb is v. kisebb, akár sima cső és rá egy egyik oldalon menetes, másik oldalon ragasztható karmantyú. A hollander 40-es csőre történő ragasztása és a fúrás között 1 napnak el kell telnie! Eredmény:
YLVfklK.jpg

B8OPMtp.jpg

Majd a csövet méretre vágom, úgy hogy végére meg tudjam csinálni a beömlő csatlakozást. Esetemben ez egy 40-es karmantyú, amibe aztán jön egy szűkítő 20-ra, (majd egy könyök és egy hollander ami bemegy a szekrénybe... (utolsó kép)).
De ide is lehet ennél vastagabb v. vékonyabb csövet, menetes karmantyút v. tömlőcsatlakozót tenni.
Ahol a fűtő véget ér, ragasztottam 4db pvc cső darabot, hogy támassza a fűtőt és valamelyest központosítsa. Kettőt benntebb, így nem akadályozza az áramlást sem.
A fűtő vége és a támasztékok:
EEZIvgo.jpg
...majd a karmantyú, amibe aztán megy a szűkítő 20-ra:
slJUXXn.jpg

Felül a fűtőt annyira ki lehet húzni, hogy a kivezető csőnél már épp üveg legyen, ne a fűtő műanyag fejrésze. (Az alábbi képen éppen teljesen be van nyomva.)

gobSMTl.jpg

Készen pedig így néz ki (ez nálam az akvárium szekrény hátulja, így nem zavar senkit):
QnAfYJS.jpg

A bilincseket 40-es csőhöz villanyszerelési boltban lehet kapni.

Az egész hátránya talán, hogy nem átlátszó és nem látszik, ha világít a fűtő, azaz épp fűt. De egy hőmérőm van és az mindig állandó hőmérsékletet mutat. Fogyasztásmérővel ellenőriztem, ugyanúgy jól működik, mint ha akváriumban lenne. Sőt itt ugye mindig áramlik a víz, míg a medencében nem biztos, hogy ilyen sebességgel elvezeti a felmelegített vizet az áramlás. Etetéskor/tisztításkor kihúzom a konnektorból (egyenlőre) ill. a vezérlés fogja lekapcsolni ilyenkor.

A végeredmény egy olyan külső fűtő ami szétszedhető, állítható és takarítható. Gondolkoztam, hogy plexicsőből is megoldható lenne, de tartok tőle, az jobban koszolódna. Valahogy a pvc cső belsejére nagyon lassan rakodik a nyálka, lehet épp ezért jó ivóvízhez is... Plexi cső esetén a Vinyl fix nem jöhet szóba. Viszont epoxi gyanta jó fogja a plexit és PVC csövet. A kimenő csonk ekkor is beragasztható, mert a hollander pvc és a tömlőcsatlakozó is és elég nagy a falvastagsága a hollandernek.

Remélek hasznos ötletek meríthetők eme szösszenetből...

Mivel a fűtő hálózati feszültséggel üzemel, kellő körültekintéssel kell eljárni a megépítés és későbbi használat során. Gyerekek ne férjenek hozzá!
Áramütésért vagy elázásokból eredő problémákért, károkért nem vállalok felelősséget!
Mindenki saját felelősségére használja fel megvalósítási ötleteimet!


Üdv.
DR
 

Vpeter

Nézelődő
#2
Hello,

egy éve kezdtem el csinálni új 240L-es halas-növényes akváriumomat. Akkor elhatároztam, hogy -a korábbival ellentétben- lehetőleg mindent a medencén kívül helyezek el. Mivel a beszívó és visszafolyó szűrőágakat plexi csőből készítettem, ami gyakorlatilag láthatatlan a víz alatt, a fűtésre is ki kellett valami találnom. Sok megoldást néztem meg, de mindenhol kompromisszumos volt a dolog. Vagy nem volt bontható vagy olyan ragasztásos megoldások voltak ami vagy megfogja vagy nem... vagy teljesen a víz alá merült a fűtés és nem lehetett állítani.
Tudom, vannak gyári megoldások pl. Hydor, de ennél mindenképp olcsóbb, de főképp univerzálisabb megoldást szerettem volna. Ez azt jelentette, hogy olyan megoldást, ami bárhol rendelkezésre álló anyagokból, stabilan megépíthető akár többféle tömlő csatlakozással. Nekem a külső szűrőm szivattyúján (Eheim Compact +2000) 20-as tömlőcsatlakozó volt, de csak 16/22-es külső fűtő kaptam volna. A szűrő kimenetét semmiképp nem akartam volna leszűkíteni, mivel CO2 reaktort is terveztem működtetni...

Ennyit a történetről... és akkor a megépítés:

Mivel a külsőszűrőm meglehetősen nagy lett, így a fűtés a szekrény háta mögé került, ezért közel vízszintesen helyezkedik el.
Hosszútávon gondolkozva, olyan megoldás kellett ami, ha ragasztani kell nem mérgező, ha fúrni faragni kell megoldható házilag, és lehetőleg, fúrógép, fűrész, sniccer használatával megoldható. Ezért a ragasztható PVC nyomórendszer ideális és kellett egy kis szerencse is (de ezt majd részletezem). PVC nyomórendszert ivóvízhez is használják, így akváriumi használathoz is kézenfekvő.

Felhasznált anyagok:
- Eheim 150W rúdfűtő
- 40-es PVC karmantyú
- 40-es PVC hollander
- 40-es PVC nyomócső
- 20-as PVC tömlő
- 40/20-as PVC szűkítő
- Vinyl fix ragasztó

A elkészítésnél én 20-as ki és bemenő ágat alkalmaztam -fentebb leírt szivattyú miatt-, de lehet akár 25-os is vagy kisebb átmérő (16) ill. nem feltétlen kell tömlő csatlakozó lehet menetes kialakítást is csinálni.

Az akváriumban a fűtőrúd függőleges, elvileg alul a hidegebb víz van, felül a melegebb, így én is a cső aljához vezetem a vizet és a tetején megy ki az akváriumba. Lehetőleg úgy próbáltam megoldani, hogy a fűtő üvegrésze mindenképp érintkezzen vízzel a túlhevülés elkerülése végett, ezért tömszelencés megoldás nem jöhetett szóba, (ill. kipróbáltam, de nem lehetett jobban megszorítani és akkor is orrán-száján folyt a víz).

Miért Eheim?
Azért, mert ennek hengeres a felső fej része. Viszonylag elfogadható árú és megbízható. Nem mellesleg a fejrésze 32mm átmérőjű kemény műanyag, ami éppen átmegy a 40-es hollander tányér felületén (ez érintkezik eredetileg a gumigyűrűvel és a külső menetes rész meghúzásával tömít. Legyen a neve tányér, nem tudom mi a pontos terminus technicus.) Szóval 32mm ez is és ez itt a fentebb említett szerencse!!! De bővebben a képeknél lentebb...

Tehát:

A 40-es hollander:
View attachment 3448

Majd felragasszuk a 40-es PVC csőre, úgy hogy a tömítő gyűrűs rész legyen a csövön. A tányér kell majd nekünk a következőkben:
View attachment 3449

Ha a hollandert tényleg arra használnánk amire szánták, akkor egy 40-es csövet kellene ragasztani a tanyéros részbe is és egy oldható kötést kapnánk -aki nem tudná hogy működik ez-, de mi most nem vízvezetésre használjuk.... Ennek a lyuk átmérője pont 32mm, mint a fűtő fejrészének. Viszont a fűtő fejrészén van egy kis jelölés az alján, gondolom az összeszerelés miatt hagyták ott; egy kis pozicionáló kiugrás. Ez kb. 2-3 mm hosszú, 0.5mm széles és ugyanennyi kiemelkedés (erről nincs képem). Ezt sniccerrel le kell faragni. Gyakorlatilag nem látszik a helye, de pont annyi, hogy lehetetlen átdugni a fűtőt a tányéron. Lehetne egy kis vájatot a tányér részbe is tenni, de az sokkal finomabb munka lenne.

Ha átdugjuk a fűtőt a tányéron, akkor a nyaki részbe -ahová egyébként a 40-es cső menne, marad körbe 4-4mm. Ide kell venni egy 40x4-es gumigyűrűt (külső átmérő 40, belső 32mm). Én ezt a helyi csapágy/phneumatikai boltban vettem, "polcról" adták, annyira szabvány.
Most már a tányér nyakát kell annyira levágni, hogy a gumigyűrű 1-1.5mm-t kilógjon. Végül is ez a kritikus munka. Ennek megfelelően síkba kell lennie; én több lépésben végeztem:
View attachment 3450

View attachment 3451

Egy Dremel v. hasonló kisgéppel és állvánnyal ill. egy vágókoronggal pillanatok műve, fűrésszel és csiszoló papírral hosszú aprólékos munka, főleg hogy a vágás lehetőleg sík maradjon.

View attachment 3452

Ha ezt most szembefordítva tesszük a helyére, nem úgy ahogy a tányér eredetileg volt, akkor kész is a tömítésünk, (ésszel) megszorítva a hollander külső részét tökéletesen tömít:
View attachment 3453
Így lesz a fűtőn:
View attachment 3454

Ezután kifúrtam a oldalát és beraktam a kifolyó csövet. Ez esetemben egy 20-as tömlő csatlakozó, de lehetne nagyobb is v. kisebb, akár sima cső és rá egy egyik oldalon menetes, másik oldalon ragasztható karmantyú. A hollander 40-es csőre történő ragasztása és a fúrás között 1 napnak el kell telnie! Eredmény:
View attachment 3455

View attachment 3456

Majd a csövet méretre vágom, úgy hogy végére meg tudjam csinálni a beömlő csatlakozást. Esetemben ez egy 40-es karmantyú, amibe aztán jön egy szűkítő 20-ra, (majd egy könyök és egy hollander ami bemegy a szekrénybe... (utolsó kép)).
De ide is lehet ennél vastagabb v. vékonyabb csövet, menetes karmantyút v. tömlőcsatlakozót tenni.
Ahol a fűtő véget ér, ragasztottam 4db pvc cső darabot, hogy támassza a fűtőt és valamelyest központosítsa. Kettőt benntebb, így nem akadályozza az áramlást sem.
A fűtő vége és a támasztékok:
View attachment 3457
...majd a karmantyú, amibe aztán megy a szűkítő 20-ra:
View attachment 3458

Felül a fűtőt annyira ki lehet húzni, hogy a kivezető csőnél már épp üveg legyen, ne a fűtő műanyag fejrésze. (Az alábbi képen éppen teljesen be van nyomva.)

View attachment 3459

Készen pedig így néz ki (ez nálam az akvárium szekrény hátulja, így nem zavar senkit):
View attachment 3460

A bilincseket 40-es csőhöz villanyszerelési boltban lehet kapni.

Az egész hátránya talán, hogy nem átlátszó és nem látszik, ha világít a fűtő, azaz épp fűt. De egy hőmérőm van és az mindig állandó hőmérsékletet mutat. Fogyasztásmérővel ellenőriztem, ugyanúgy jól működik, mint ha akváriumban lenne. Sőt itt ugye mindig áramlik a víz, míg a medencében nem biztos, hogy ilyen sebességgel elvezeti a felmelegített vizet az áramlás. Etetéskor/tisztításkor kihúzom a konnektorból (egyenlőre) ill. a vezérlés fogja lekapcsolni ilyenkor.

A végeredmény egy olyan külső fűtő ami szétszedhető, állítható és takarítható. Gondolkoztam, hogy plexicsőből is megoldható lenne, de tartok tőle, az jobban koszolódna. Valahogy a pvc cső belsejére nagyon lassan rakodik a nyálka, lehet épp ezért jó ivóvízhez is... Plexi cső esetén a Vinyl fix nem jöhet szóba. Viszont epoxi gyanta jó fogja a plexit és PVC csövet. A kimenő csonk ekkor is beragasztható, mert a hollander pvc és a tömlőcsatlakozó is és elég nagy a falvastagsága a hollandernek.

Remélek hasznos ötletek meríthetők eme szösszenetből...

Mivel a fűtő hálózati feszültséggel üzemel, kellő körültekintéssel kell eljárni a megépítés és későbbi használat során. Gyerekek ne férjenek hozzá!
Áramütésért vagy elázásokból eredő problémákért, károkért nem vállalok felelősséget!
Mindenki saját felelősségére használja fel megvalósítási ötleteimet!


Üdv.
DR
Gratula! Én is egy hasonlót raktam össze/ egyenlőre fejben/. Viszont jó látni, hogy működik az elképzelés. Bátrabban állok neki a kivitelezésnek.
 

Nagy Bence

Új regisztrált
#3
Okos megoldás grat.
Én 3 hónapja kezdtem bele az akvarisztikába szóval nem sok a tapasztalatom, ezert kérdezném hogy külső szűrő visszajövőjéhez a te megoldásoddal rákötném a fűtőt mennyit melegedne a víz ? Én azt gondolnám hogy gyorsan átmegy a fűtőnél a víz és csekély lenne a melegedése és sok idő alatt érné el a kívánt fokot
 

droland

Kertész tanonc
#4
Hát ezen én is agyaltam egy ideig. De ha belegondolsz, a gyári cuccok is így működnek. Sőt itt még jóval nagyobb a vízzel érintkező felület....
Biztosan, a gyorsan áramló víz és egyben nagy mennyiség is, kevésbé melegszik fel, viszont sokkal egyenletesebben terül el medencében. Ha csak abba gondolsz bele, hogy a behelyezett rúd fűtő körül mennyivel melegebb a víz, mint az akvárium másik részein, nem ritkán ki is kapcsol, ha nincs megfelelő áramlás.
Nekem egy Eheim Compact 2000 után van, ami azért a 20-as (belső méretű) tömlőn keresztül is elég rendes áramlást biztosít -jól működik a rendszer-. 21 fokos házban, 25 fokra melegítek olyan 220L vizet. Korábban néztem fogyasztásmérővel, rendesen ki- és bekapcsolt ahogy kell.

(Nem akarok senkit meggyőzni, de nekem bevált.)
 

moltib

Tapasztalt kertész
#6
De jó! Hasonlóan szeretném én is megoldani. A fűtésnél nem érdemes nagyobb keresztmetszetű csövet alkalmazni? Egyébként gratula, szép kivitelezés.
 

droland

Kertész tanonc
#7
De jó! Hasonlóan szeretném én is megoldani. A fűtésnél nem érdemes nagyobb keresztmetszetű csövet alkalmazni? Egyébként gratula, szép kivitelezés.
Mivel 32mm-es az alkalmazott fűtő fejátmérője, a 40-es karmantyú pedig 40mm-es, így egy 4mm-es gumigyűrű tökéletesen tömít... Az üvegrész jóval vékonyabb, mint 32mm, elég víz lesz mellette. Ha vastagabb a cső, akkor lehet több munka a pumpának/szivattyúnak a nagyobb tömegű vizet a tovább nyomnia (főleg ha esetleg függőleges helyzetben van a cső). (Szerintem)
 

droland

Kertész tanonc
#8
A hétvégén takarítottam az akváriumot, ekkor jutott eszembe ez a topik. Már több mint egy éve működik így a fűtésem. Azóta 2x szedtem ki a fűtőrudat és takarítottam ki a csövet. Igazából nem is volt szükség a takarításra. Minimális "nyálka" rakodott fel a fűtőre és még kevesebb a PVC cső belsejére. Sötét van benn és valahogy nem szereti annyira a PVC felületét semmi, mint pl. egy zöld csövet...

Szóval úgy tűnik, hosszabb távon is beválik a dolog....
 

Victor

VIP kertész
#9
Klassz megoldás, gratulálok hozzá! Nekem Hydor külső van, de abban a megoldásban látok egy némileg bosszantó problémát, mégpedig, hogy csak függőlegesen szabad bekötni. Ez meg a nyomó ágon plusz csőhosszt jelent, mert a szekrényben le kell vinni a csövezést a szűrő mellé ,és szerintem ez visszavesz a szűrő teljesítményéből.
 

droland

Kertész tanonc
#10
Ez sajnos nálam is így lett volna. Ezért került kívülre a szekrény hátamögé. Vízszintesen is jó, elég nyomás van a nyomóágban (, nem marad buborékos és nem is tudna).
 

Victor

VIP kertész
#11
Ez sajnos nálam is így lett volna. Ezért került kívülre a szekrény hátamögé. Vízszintesen is jó, elég nyomás van a nyomóágban (, nem marad buborékos és nem is tudna).
Az a gond, hogy a Hydornál gyárilag tilos vízszintesen rakni, gondolom, mert a fűtőfilm az üveg cső külsejére van tekerve, és az a rész ami felülre kerül, valószínűleg megsülne . Ráadásul még kívülre se tudom tenni , hiába 45centi magas az akvárium, nincs akkora szakasz a lily szára és az ADA stílusú bútor oldalnyílása között, ahova beférne a fűtő.
Mondjuk engem az Eheim alkatrészellátása bosszant, van egy Prof 3-as szűrőm, és simán bele lehetne tenni egy fűtőszálat, csak éppen kapni nem lehet bele.
 
Utoljára módosított:

droland

Kertész tanonc
#12
Több, mint egy éve szedtem szét és takarítottam ki a fűtést. Most került rá megint sor. Az üveg enyhén matt volt a nyálkától és vékony réteg volt rajta... Működött volna továbbra is, nem volt vészesen elkoszolódva. Kár, hogy nem csináltam fényképet :( ... A cső belseje igazából nem szorult látszólag takarításra, azért egy üvegtisztító kefét átnyomtam rajta, viszonylag kevés barnás szennyeződés jött ki. A zöld csövek 1 hónap után sokkal mocskosabbak... Tömítő gumi jó, nincs deformálódva...
 
Oldal tetejére