• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Csapvízről RO-ra - Hogyan váltsunk?

Szervusz, úgy látom a szűrés része rendben van az akváriumnak, persze ez attól függ mennyi és milyen halakat tartasz benne. Elég összetett dolog általában egy alga probléma, javaslom hogy nyiss egy naplót ahol részletesen be tudod mutatni az akváriumod.
Képekkel illusztrálva sokkal könnyebb lesz tanácsot adni, de a flow állítás mindenképp jó kiindulási pont!
Szép estét!
Sügereim vannak és 3 anci.Az elmúlt 1 évben kicsit túlzsúfolt volt,befogadtam halakat egy felszámolásból.És ritkítás is történt,technikai probléma miatt.Az Eheim fűtőm termosztátja elromlott és 33-34C-os volt a vizem.Sajnos nem voltam otthon munka miatt,kb egy hétig.Most 10-13 sügér maradt.Az ecsetalga pedig már több éves gondom.Holnap lövök képeket,a szűrők szívó és kifolyóágát valamint a csövezést cserélnem kell,még nem érkeztek meg az alkatrészek.
Visszatérve;ajánlott az RO berendezés egy akvaristának aki nem kertészkedik?
Ui:Seachem matrix-is van a szűrőben.
 
Szép estét!
Sügereim vannak és 3 anci.Az elmúlt 1 évben kicsit túlzsúfolt volt,befogadtam halakat egy felszámolásból.És ritkítás is történt,technikai probléma miatt.Az Eheim fűtőm termosztátja elromlott és 33-34C-os volt a vizem.Sajnos nem voltam otthon munka miatt,kb egy hétig.Most 10-13 sügér maradt.Az ecsetalga pedig már több éves gondom.Holnap lövök képeket,a szűrők szívó és kifolyóágát valamint a csövezést cserélnem kell,még nem érkeztek meg az alkatrészek.
Visszatérve;ajánlott az RO berendezés egy akvaristának aki nem kertészkedik?

Szerintem az ecset nem emiatt van. Korábban nekem is voltak sügereim, ők konkrétan dörgölőztek a talajon, mert nem volt elég kemény nekik a csapvizem, pedig volt benne seiryu kő is rendesen. Pluszban kellett GHt adagolnom, úgy már minden szuper lett. Ha átállsz ro-ra azt nagyon komolyan vissza kell majd sóznod. Röviden sügeres akváriumomban nem látom értelmét a lágyvíznek. A sügerek nagyon sokat esznek és a végtermék is sok ezáltal. Ha az nincs heti rendszerességgel kiszívva, és egy rosszul beállított flow azt felkavarja, már jön is az ecset.
 
Szerintem az ecset nem emiatt van. Korábban nekem is voltak sügereim, ők konkrétan dörgölőztek a talajon, mert nem volt elég kemény nekik a csapvizem, pedig volt benne seiryu kő is rendesen. Pluszban kellett GHt adagolnom, úgy már minden szuper lett. Ha átállsz ro-ra azt nagyon komolyan vissza kell majd sóznod. Röviden sügeres akváriumomban nem látom értelmét a lágyvíznek. A sügerek nagyon sokat esznek és a végtermék is sok ezáltal. Ha az nincs heti rendszerességgel kiszívva, és egy rosszul beállított flow azt felkavarja, már jön is az ecset.
Értem,köszönöm szépen!Közben elgondolkodtam egy eddig fel sem merült problémán.A hőmérséklet különbség.400-as kádnál sok RO víz kellene amit tárolni és felmelegíteni is illő lenne,erre sem helyem sem tartályom nincs.Nem akarom szét offolni a topikot,de UV esetleg segíthetne a gyakoribb takarítás és az áramlás optimalizálása mellett?
 
Értem,köszönöm szépen!Közben elgondolkodtam egy eddig fel sem merült problémán.A hőmérséklet különbség.400-as kádnál sok RO víz kellene amit tárolni és felmelegíteni is illő lenne,erre sem helyem sem tartályom nincs.Nem akarom szét offolni a topikot,de UV esetleg segíthetne a gyakoribb takarítás és az áramlás optimalizálása mellett?

1. Mechanikai eltávolítás(ha szívós, jól meg kell carbozni pipettával)
2. Heti rendszerességű mulmozás
3. Jobb Flow
Természetesen lehet pluszban sok mindenre költeni, de ha ezt a 3 pontot betartod, az alga ki fog halni! ;)
 
1. Mechanikai eltávolítás(ha szívós, jól meg kell carbozni pipettával)
2. Heti rendszerességű mulmozás
3. Jobb Flow
Természetesen lehet pluszban sok mindenre költeni, de ha ezt a 3 pontot betartod, az alga ki fog halni! ;)
Az Easy-life Carbo kezelést már megkezdtem.Durva fizikai/kémiai eltávolítást nyárra tervezem.A többire pedig ráfekszem.Köszönöm a tanácsokat,és elnézést az OFF-ért! ;)
 
Sziasztok!
Nemrég regisztráltam az oldalon, de már régóta olvaslak titeket. Rengeteg hasznos infót találtam, de biztosan nem láttam mindent, hiszen az évek alatt rengeteg bejegyzés készült, amit egyszerűen nincs időm végigolvasni.
Jelenleg egy 68 literes és egy 15 literes akváriumom működik. A kicsit elvileg karanténnak vettem anno, de aztán valahogy került bele dekor, maradt benne növény és akkor már legyen benne egy-két csiga (jelenleg tányércsigák), és ha már így alakult, tettem bele pár garnélát is... :)
Kb. 2 éve próbálkozom azonban a garnélákkal mindkettőben, viszont nem sok sikerrel. :( eléldegélnek egy darabig, fél-egy évig, és olykor-olykor elmúlik egy. A pusztulás soha nem tömeges, és a többi látszólag jól érzi magát.
Viszont eddig még soha nem sikerült szaporodniuk! Többször láttam petés nőstényt, ami aztán pár nap elteltével "eldobta" a petéket.
A víz félig csapvíz, félig ioncserélt víz volt, eddig. Az víz paraméterei nem tűntek rossznak, de a helyzet egyértelmű: valami nem jó! Aztán egy beszélgetés alatt a helyi kereskedésben felvetődött, hogy az ioncserélt víz nem biztos, hogy jó megoldás.
Most tehát elkezdtem a kicsit átállítani RO-ra. A cél a teljes RO, és ha itt megvan a tapasztalat, szeretném a nagyobbat is átállítani. És itt jönne a kérdésem: Milyen értékeknél kezdjem el visszasózni a vizet, és mit ajánlotok ehhez.
KH, GH értéket neptun cseppteszttel mérem és van TDS mérőm is.
A válaszokat előre is köszönöm!
 
Kezdjük az elején :)
Milyen garnéla, milyen dekor? Ezeket tudnunk kell a helyes válaszadáshoz is, de lehet más szerepe is a visszakérdezésnek.
Ha egy-egy elhullik néha, az normális. De ha amúgy eléldegélnek és párosodnak is, akkor lehet hogy nincs is baj a vízzel (pl. neocaridinák tök jól elvannak csapvízben is, sőt!), hanem más okból nem tudnak felnevelkedni a kicsik. Pl. a szűrő beszívja őket. Van szűrővédő rácsod?
 
Kezdjük az elején :)
Milyen garnéla, milyen dekor? Ezeket tudnunk kell a helyes válaszadáshoz is, de lehet más szerepe is a visszakérdezésnek.
Ha egy-egy elhullik néha, az normális. De ha amúgy eléldegélnek és párosodnak is, akkor lehet hogy nincs is baj a vízzel (pl. neocaridinák tök jól elvannak csapvízben is, sőt!), hanem más okból nem tudnak felnevelkedni a kicsik. Pl. a szűrő beszívja őket. Van szűrővédő rácsod?
Nagyban Blue Dream volt, már nincs, és nem is szeretnék addig újra próbálkozni, amíg nem tudom az okokat.
Kicsiben yellow fire, jelenleg ők a tesztcsoport. Itt a talaj 2 millis szűrökavics, ezt valamikor rég egy ismerősömtől kaptam, aki vízműnél dolgozott.
idb kb. 12-14 cm-es red moor, 1 db anubias nana, 2 db nem túl nagy gömbmoha, és jávai moha, amit néha megfelezek, mert kinövi az akváriumot. :)
A szűrés belső szűrő szivaccsal. A gond az, hogy még soha nem jutottam odáig, hogy láttam volna kicsiket. A petés nőstények egyben elhagyták a petéket, azt sem tudom, hogy termékenyek voltak-e, de soha nem láttam a hasukban petét max 1 hétnél tovább.
 
A 15 literben jelenleg 6db. A nagyban 10-15 volt, és lassan elfogytak. 2-3-szor pótoltam 5-6 db darabbal.
 
Utoljára módosított:
Az a baj @Attis , hogy korrekt választ csak részleteket kivesézve adhatunk, máskülönben simán átcsúszhatunk a probléma valódi okán.
A szűrőt nem ismerem, de én azt gondolom, hogy a kicsi garnéláknak fizikailag nem túl kellemes ha belekerülnek :) Ezek a garnélák Neocaridinák, a vízkeménységre egyáltalán nem kényesek. Vízminőségre lehetnek azok, de nem valószínű hogy a csapvízzel van baj, inkább valami szennyezheti a vizet (már ha tényleg a vízminőséggel van gond). Az RO vízre váltással legalább egy tényezőt kizársz. A növények többnyire jobban kedvelik a lágy vizet, de valamennyi keménység kell, hogy ne legyen túlságosan instabil a pH. A garnéláknak a >10 GH az ideális, de elvannak a lágyabb vízben is. Tehát annyira sózz vissza, amennyire kedvezni szeretnél a kül. élőlényeidnek.
Egy fotó jó lenne (neked még csak külső megosztóról megy), sok dolgot elárulna, nem kellene mindenre rákérdezni írásban.
 
Ami szerintem még fontos, illetve nekem nem tetszik, az a vízkeménység. A csapvizemet GH: 28, KH: 20 TDS: 323 értékekre mértem.
Az akváriumban (maradjunk a kicsinél) csere lőtt: GH: 14, KH: 13!! TDS: 207
50% vízcsere után, (fele csapvíz, fele ioncserélt) : GH: 11, KH: 10, TDS: 178
Tulajdonképpen ez az eddigi tudásom szerinti rossz GH-KH arány érthetetlen számomra, és egyszerűen nem értem, mi nyomja fel ennyire a KH értékemet.
Ami még kimaradt: Az előírt mennyiségnek megfelelő JBL Ferropol tápoldat, és szintén a javasolt mennyiségű Tetra CO2 plus.
Ezek a vízcserék alkalmával, a cserélt víz mennyiségéhez igazítva. Nos ezért szeretnék átállni RO-ra. Ha a kicsinél működik, akkor a nagyobbnál is megcsinálom, legalább több lehetőségem lesz a növényekkel, mint írtad Jopet, és az legalább akkora élmény lenne, mint egy boldog Neocardinia-család! :)
 
A csapvizemet GH: 28, KH: 20 TDS: 323 értékekre mértem.
Ez tényleg elég kemény.
Tulajdonképpen ez az eddigi tudásom szerinti rossz GH-KH arány érthetetlen számomra, és egyszerűen nem értem, mi nyomja fel ennyire a KH értékemet.
Valóban nem az ideális, de rossznak sem mondanám. Amíg a KH alacsonyabb, mint a GH, addig nincs baj.
GH: 11, KH: 10, TDS: 178
Teljesen ideális Neocaridinák tartásához és a legtöbb növénynek is megfelelő.

A fő kérdésedre (Milyen értékeknél kezdjem el visszasózni a vizet, és mit ajánlotok ehhez?) már részben válaszoltam fentebb.
A cserevízbe én már nem kevernék csapvizet, inkább gyakoribb (heti 2-3) , kisebb (20-30%) tiszta RO (vagy desztillált) vizet használnék és akkor kezdenék el visszasózni, amikor az ilyen vízcserével már alámegyek a kíván keménységnek.

Annyival még kiegészíteném, hogy a fenti ajánlásom a jelenlegi setupodra vonatkozik. Amennyiben jobban elmész a növényezés irányába, azaz más talajra váltasz/több fénnyel világítasz/intenzívebb tápozásra állsz át stb. a vízcserékben is lehet kell némi igazítás. És ami még fontos, ilyen pici akváriumban nehezebb konstans vízminőséget fenntartani, mint a nagyobb 60 literesben!
 
Ami szerintem még fontos, illetve nekem nem tetszik, az a vízkeménység. A csapvizemet GH: 28, KH: 20 TDS: 323 értékekre mértem.
Az akváriumban (maradjunk a kicsinél) csere lőtt: GH: 14, KH: 13!! TDS: 207
50% vízcsere után, (fele csapvíz, fele ioncserélt) : GH: 11, KH: 10, TDS: 178
Tulajdonképpen ez az eddigi tudásom szerinti rossz GH-KH arány érthetetlen számomra, és egyszerűen nem értem, mi nyomja fel ennyire a KH értékemet.
Ami még kimaradt: Az előírt mennyiségnek megfelelő JBL Ferropol tápoldat, és szintén a javasolt mennyiségű Tetra CO2 plus.
Ezek a vízcserék alkalmával, a cserélt víz mennyiségéhez igazítva. Nos ezért szeretnék átállni RO-ra. Ha a kicsinél működik, akkor a nagyobbnál is megcsinálom, legalább több lehetőségem lesz a növényekkel, mint írtad Jopet, és az legalább akkora élmény lenne, mint egy boldog Neocardinia-család! :)
Olvasmányaim alapján, a GH / KH ilyen arányát a szikes víz okozza. Évekig csapvízzel töltöttem fel az akvát, ahol a SiO2 mennyisége 3-4x nagyobb volt, mint amit a teszttel ki lehet mutatni, az RC garnélákból mégis annyi szaporulat volt, hogy másoknak is jutott száz számra. Az iskolában úgy oktatják, hogy lassan lehet csak átállni csapvízről RO-ra. Na de ezt ki, hogyan tartja be? A kereskedésekben csapvízben van (állítólag) minden élőlény. Utána hazaviszi valaki, és a nagyon türelmesek mondjuk 1 nap alatt szoktatják át az élőlényeket a saját RO-s akváriumjukhoz. A türelmetlenebbek (én) ezt pár órára csökkentik.
A lényeg: ha már most is 50% RO-t használsz, szerintem nyogodtan térj át a teljes RO-ra. Ha 50%-ot cserélsz, úgyis csak hetek múlva éred el a "tiszta RO" szintet. Ezzel egy probléma kilőve.
 
Ez tényleg elég kemény.

Valóban nem az ideális, de rossznak sem mondanám. Amíg a KH alacsonyabb, mint a GH, addig nincs baj.

Teljesen ideális Neocaridinák tartásához és a legtöbb növénynek is megfelelő.

A fő kérdésedre (Milyen értékeknél kezdjem el visszasózni a vizet, és mit ajánlotok ehhez?) már részben válaszoltam fentebb.
A cserevízbe én már nem kevernék csapvizet, inkább gyakoribb (heti 2-3) , kisebb (20-30%) tiszta RO (vagy desztillált) vizet használnék és akkor kezdenék el visszasózni, amikor az ilyen vízcserével már alámegyek a kíván keménységnek.

Annyival még kiegészíteném, hogy a fenti ajánlásom a jelenlegi setupodra vonatkozik. Amennyiben jobban elmész a növényezés irányába, azaz más talajra váltasz/több fénnyel világítasz/intenzívebb tápozásra állsz át stb. a vízcserékben is lehet kell némi igazítás. És ami még fontos, ilyen pici akváriumban nehezebb konstans vízminőséget fenntartani, mint a nagyobb 60 literesben!
Igen, az utóbbival tisztában vagyok, de úgy gondoltam, a kicsiben gyorsabban látom az eredményt! Azt mondod, ez a KH-GH arány még elfogadható?
Ennek örülök, akkor én nem tájékozódtam elég alaposan. Azért biztosabbnak érzem az RO-t, ha már elkezdtem, végigcsinálom. Kíváncsi vagyok a folyamatokra, és szeretnék egy jól működő, és főleg szép kis világot teremteni az üveg mögött!
Köszönöm a türelmet, és a segítséget!
Remélem pár hét múlva pozitív változásokkal jelentkezem!
 
Olvasmányaim alapján, a GH / KH ilyen arányát a szikes víz okozza. Évekig csapvízzel töltöttem fel az akvát, ahol a SiO2 mennyisége 3-4x nagyobb volt, mint amit a teszttel ki lehet mutatni, az RC garnélákból mégis annyi szaporulat volt, hogy másoknak is jutott száz számra. Az iskolában úgy oktatják, hogy lassan lehet csak átállni csapvízről RO-ra. Na de ezt ki, hogyan tartja be? A kereskedésekben csapvízben van (állítólag) minden élőlény. Utána hazaviszi valaki, és a nagyon türelmesek mondjuk 1 nap alatt szoktatják át az élőlényeket a saját RO-s akváriumjukhoz. A türelmetlenebbek (én) ezt pár órára csökkentik.
A lényeg: ha már most is 50% RO-t használsz, szerintem nyogodtan térj át a teljes RO-ra. Ha 50%-ot cserélsz, úgyis csak hetek múlva éred el a "tiszta RO" szintet. Ezzel egy probléma kilőve.
Pont ez okozza a fejtörést számomra! Mindenhonnan azt hallom, hogy a Neocardiniák vígan élnek, és szaporodnak ebben a vízben!
A fentebb leírt 50-50% csap-ioncserélt vízzel is a növényeknek akartam kedvezni. Nem tudom, hogy valóban lehetséges-e az, hogy az ioncserélt víz valamiért rosszul hat a garnélákra, sehol nem olvastam még hasonlót, csak ez az ominózus beszélgetés utal erre. No de, mint fentebb is írtam, erre talán hamarosan fény derül!
Egyébként amit a beszoktatásról írsz, az valóban elgondolkodtató! Mondjuk, talán a kedvezőbb körülményeket ők is jobban tolerálják...! :)
 
Nem tudom, hogy valóban lehetséges-e az, hogy az ioncserélt víz valamiért rosszul hat a garnélákra, sehol nem olvastam még hasonlót, csak ez az ominózus beszélgetés utal erre.
Melyik az ominózus?
Az ioncseréltről egyébként sok szó esett sok helyen, akár itt a fórumon is. Nekem sosem volt dolgom vele és még csak vegyész érdeklődésű sem vagyok, így én is csak az olvasottakra hagyatkozom. Dexkill viszont laborvezető, neki érdemes hinni, ITT (is) írt róla pár sort. Sokan említik azt is, hogy halacska piktogram van azokon a flakonokon, ami akvarisztikai célra alkalmas. Nem is hinném hogy nálad ez lenne a gond, de én mindenképpen fejlesztenék néhány dolgon, ami nem csak a garnéláknak kedvez majd. Ha komolyabban akarsz növényezni, akkor nyilván nem ilyen apróságokkal, de addig is pl. biológiai szűrőanyagra váltás, teljes áttérés a visszasózott RO-ra és hasonló dolgokkal. Ha a víztisztaság rendben lesz, sokkal könnyebben próbálhatsz majd ki teljes biztonsággal kül. élőlényeket.
 
Pont ez okozza a fejtörést számomra! Mindenhonnan azt hallom, hogy a Neocardiniák vígan élnek, és szaporodnak ebben a vízben!
A fentebb leírt 50-50% csap-ioncserélt vízzel is a növényeknek akartam kedvezni. Nem tudom, hogy valóban lehetséges-e az, hogy az ioncserélt víz valamiért rosszul hat a garnélákra, sehol nem olvastam még hasonlót, csak ez az ominózus beszélgetés utal erre. No de, mint fentebb is írtam, erre talán hamarosan fény derül!
Egyébként amit a beszoktatásról írsz, az valóban elgondolkodtató! Mondjuk, talán a kedvezőbb körülményeket ők is jobban tolerálják...! :)
Nem tudom milyen a víz Veszprémben? Az biztos, hogy szikes. Az is biztos, hogy ez nem probléma a garnélák szempontjából. De valami mégis csak nem stimmel vele. Próbálj meg keresni helyi akvaristákat itt a fórumon. Vannak helyspecifikus topic-ok is. Az ioncserélt víz használata nem hozta meg a kellő eredményt. Ha jó értem, a RO víz rendelkezésedre áll, tehát semmi akadálya a teljes átalásnak. Ami tutti működött (nálam): GH=7 Kh=3,5. Garnélák (RC-k) szaporodnak, süncsigák köszönik szépen, elvannak.
Ha mindez nem segít, javaslom vetíts nekik esténként felnőtt filmeket! ;)
 
Melyik az ominózus?
Az ioncseréltről egyébként sok szó esett sok helyen, akár itt a fórumon is. Nekem sosem volt dolgom vele és még csak vegyész érdeklődésű sem vagyok, így én is csak az olvasottakra hagyatkozom. Dexkill viszont laborvezető, neki érdemes hinni, ITT (is) írt róla pár sort. Sokan említik azt is, hogy halacska piktogram van azokon a flakonokon, ami akvarisztikai célra alkalmas. Nem is hinném hogy nálad ez lenne a gond, de én mindenképpen fejlesztenék néhány dolgon, ami nem csak a garnéláknak kedvez majd. Ha komolyabban akarsz növényezni, akkor nyilván nem ilyen apróságokkal, de addig is pl. biológiai szűrőanyagra váltás, teljes áttérés a visszasózott RO-ra és hasonló dolgokkal. Ha a víztisztaság rendben lesz, sokkal könnyebben próbálhatsz majd ki teljes biztonsággal kül. élőlényeket.
Az ominózus a helyi állatkereskedés tulaja. Neki volt garnéla-fronton rossz tapasztalata ioncserélt vízzel, évekkel ezelőtt. Ez nem "halacskás", hanem a helyi üzemben gyártott, általános ioncserélt víz (ahogy az enyém is). A bejegyzést Dexkilltől elolvastam, köszönettel! Minden azt erősíti, hogy az ioncserélt nem jó irány volt! Irány tehát az RO! :)
A kérdés már csak az, hol lesz ennek a vége! Már ott motoszkál bennem egy ideje a külső szűrő, (van egy régi Fluval-om, de sajnos hiányos) azután meg már nagy lesz a kísértés a CO2 beállításra... ☺️
 
Back
Oldal tetejére