• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Comfortable Home

pstefan

Főkertész
Sziasztok!

Mivel még új vagyok, ezért a naplóm elején szeretnék röviden bemutatkozni. Stefán Péternek hívnak (a felhasználónevem kitalálásakor láthatóan nem szorult belém sok kreativitás). :) 26 éves vagyok, jelenleg Piliscsabán lakok és az IT szektorban dolgozom. Egészen kis korom óta van akváriumom, a most használt üveg –, mert már csak az maradt meg az eredeti szettből – körülbelül 10 éves. Korábban neonos, vitorlásos, bazaltköves aljzattal rendelkező, nagy állatkereskedésben begyűjtött növényekkel berendezett akváriumom volt. Nagyon szerettem, de aztán elköltöztem otthonról, így körülbelül egy évig szinte teljesen magára volt hagyva a rendszer – a szüleim etették őket, meg töltötték vissza az elpárolgott vizet, én csak pár nagytakarítást csináltam. Ez így működött is egy jó ideig, de aztán nagyon bealgásodott, bár a halak jól érezték magukat úgy is. Viszont hiányzott a „Zen” az életemből :D , így gondoltam, elhozom és újraindítom az akváriumom. Természetesen –, ahogy a többiek – én is elolvastam, amit lehetett a témában. A kiindulópont Nigro blogja volt, onnan nem volt megállás. :ROFLMAO:

Az akváriumomról minden előtt el szeretném mondani, hogy a fő célom az volt vele, hogy legyen egy lavórom, amiben lehet naphosszat matatni, és az élőlények is jól érzik benne magukat. Stílusa nincs – vagy nem tudok róla –, olyanra akartam megcsinálni, amiben mindenki megtalálja a maga helyét (többféle helyen el lehet bújni, van fa, amit meg lehet rágcsálni, vagy árnyékos hely, ahol napközben lehet szunyálni). :cool: Jelenleg 2 hónapos az akvárium, több-kevesebb bukkanóval, és folyamatos fejlesztéssekkel, próbálgatással, így közel sincs olyan állapotban, mint a Ti akváriumaitok 2 hónap után. Talán ez a Low-Tech iránynak is köszönhető, mert a fényem sem túl sok, nem EI szerint tápozok, CO2-m sincs, és még tapasztalt akvakertész sem vagyok, hogy ezeket a hiányosságokat kompenzáljam a tudásommal.

Úgy tervezem, hogy egy hosszabb, részletes naplót írok, annak ellenére, hogy nem vagyok valami tapasztalt a növényes, garnélás akváriumok világában. Azért tervezem részletesebbre a leírást, mert így
- emlékeztetem magam a korábbi hibákra, és talán segítek másoknak elkerülni ezeket, :)
- könnyebben tudok segítséget kérni, mert nem csak annyi információt közlök, hogy algásodok, és mit tegyek, :whistle:
- valamint egy új világba csöppentem és most minden új és érdekes számomra. :ROFLMAO:


Az akvárium mérete: 100 L ( 80*35*40 cm, eredetileg Juwel Record 800)
Világítás:
- QUAD T5 1x24 W 6500K, ez majdnem 0,5 W/L
- 13.00-tól 21.30-ig világítok
Szűrés: Eheim 2213
Szűrő anyag:
- Seachem Matrix (majdnem 2 liter, egy kis Eheim Mech-el és a kötelező szivacsokkal)
- Seachem Purigen (100 ml)

Talaj: ADA Aqua Soil Malaya (16 L, elől kb. 5 cm magas, hátrafelé emelkedik egy kicsit), ehhez társul 1-1,5 L ADA Congo S dekorkavics a nagyon sötét részekre, mert ott úgysem fog nőni semmi

Dekoráció (mind a régi akváriumomból):
- Vulkáni kő, mindegyik lyukas, barlangos (napközben fotoszintetizálnak, bubiznak köszönhetően a nagyon vékony algarétegnek, ami szerintem még szebbé teszi a köveket), :ROFLMAO:
- Egy nagy vasfa,
- Egy lyukas váza (a barátnőm kedvéért). :cautious:

Növények:
- Parvula (steril Tropica, és vásárláskor csak 1-1,5 cm magas volt, így vágnom sem kellett)
- Marsilea hirsuta
- Hydrocotyle sp. Japan
- Limnobium laevigatum
- Spiky moha (a kövön és a fa alján)
- Willow moha (a fa tetején. Kifejezett köszönet Nigro-nak, aki szép készlet hiányában a bemutató akváriumból adott egy gyönyörű, erős darabot, amit már többször is tudtam osztani.)
- Christmas vagy Weeping (vagy Spiky) moha a Tropicás lebegő mohagömbökön (Tropica nem adja meg, mi van a gömbre kötve, és én nem sok különbséget látok a fenti három faj közt…) (n)
- 4 tő a régi akváriumomból
o három Cryptocoryne (zöld, barna és talán parva)
o egy kis Anubias

Vízkezelés, vízcsere:
- Vízcsere: hetente kb. 35% (csapvízzel)
- Seachem Prime (vízcserekor)
- Seachem Stability (vízcserekor, szűrő leállás / takarítás után, vagy csak ha úgy érzem)
- Indiai mandulalevél (2 nagyobb)
- Shirakura Mineral Stone (200 g)

Vízparaméterek:
- PH: 6,8
- GH: Maximum a tesztcsíkon (legalább 16)
- KH: 4-6 közt
- TDS: 240
- No3: talán 10
- No2: 0
- Hőfok: 25-28 °C

Tápozás:
- Tropica Plant Nutrition (heti 12,5 - 15 ml)
- Easy Carbo (napi 2,25 - 2,5 ml)


Halak:
- Boraras brigittae: 45 db
- Otocinclus affinis: 5 db

Garnélák:
- Pinokkió: 27 db
- Sakura: kb. 20 db
- Amanó: 10 db

Csigák:
- Sulawesi csigák: 2 nagy és 2 kicsi (kb 1,5-2 cm)
- Neritina: 3 db


Ezt a képet ma készítettem:
IMG_3071.JPG


Ez egy korábbi szemből:
IMG_2914_ok.jpg
 
Az első nekifutás és az első pofon

Két hónapja úgy gondoltam, hogy megfelelő tudással vagyok felvértezve ahhoz, hogy a régi akváriumomat megszűntessem, és elköltöztessem otthonról. :) Az elszállítás szombatra lett betervezve, ezért pénteken ellátogattam a Green Aquaba, ami egy külön bejegyzést is megérne - igaz itt mindenkinek az a második otthona, de az újak biztos nem hiszik el, hogy van Magyarországon egy ilyen „Európai” hely (nem csak a bemutatóterem, hanem a termékek minősége és úgy általában a hozzáállás is eléggé meglepő volt számomra). Köszönet Keymakernek és Nigronak, akik segítettek mindenben, és semmiből sem akartak eladni többet, mint amennyire szükségem lenne, és nem akartak rábeszélni semmire (pedig könnyedén megtehették volna mind a kettőt). Természetesen szombaton ismét a GA-ban kezdtem a napot :ROFLMAO: , mert úgy gondoltam, hogy egy JBL Aqua In-Out feltétlenül szükséges a gyakori vízcserékhez (főleg az első két hétben). Erről viszont tényleg fogok részletesebben írni, mert a vödrözéshez képest tényleg csupa móka és kacagás a vízcsere. :D

Az akvárium szétszedése kora délután kezdődött meg. Talán ez volt az első hiba, korábban kellett volna kelni… :D Este hétkor került be az utolsó cucc a kocsiba. A 18 neonhalam egy 30 L-es hordóba került, amit félig volt feltöltve, így a költöztetéshez elég vizük volt, és az egy órás autóút alatt sem fröccsent ki egy csepp víz sem. A vízbe pár növényt, és EasyLife FFM-et, mert az állítólag csökkenti a stresszt a halaknál.

Az eredeti terv az volt, hogy amit lehet, azt megtartom a régi akváriumból. Az üveget, a zárt tetőt, a külső szűrőt és a szekrényt tartottam meg. A gyári tetőt már lecseréltem, és jó lett volna lecserélni az üveget és a szekrényt is. Az üveg – főleg algásan – nem tűnt karcosnak, az új környezetben igazán látszik, hogy nem mai csirke. Így utólag úgy gondolom, hogy le kellett volna cserélni, most már a legközelebbi nagy átalakításig várnom kell. Ez volt a második hiba, a végső költségekhez viszonyítva semmiség lett volna azonnal venni egy új Opti-White akváriumot. Új szekrényt ki is néztem, de több, mint egy hónapos határidővel vállalták, én meg túlságosan be voltam sózva, így nem vártam. :) A türelem hiánya volt a harmadik hiba a telepítés során. A jelenlegi terv az, hogy egy nagy vízcserekor annyi vizet megmentek, amennyit tudok, és olyan 20 liter vízzel, vagy annyival, amennyivel még a halak és a garnélák elvannak megpróbáljuk átemelni az egyik szekrényről a másikra a teljes akváriumot. Ez szerintetek kivitelezhető? Nem reped el az alja a súlytól? (n)

Az új akváriumba a halak hajnali kettőkor kerültek be. Előtte volt két teljes feltöltés és leeresztés, meg egy másfél órás EasyLife FFM-el történő járatás a klór ellen. Mivel nem tudtam hol tárolni a halakat, ezért kerültek be az akváriumba az indítással. Az első naptól adagoltam Sera Nitrivec-et, hogy csökkentsem az új akvárium indításából fakadó kockázatokat. (Igaz a szűrőm régi, járatott volt, de a költözés alatt órákig nem ment, üres volt, ezért inkább megpróbáltam jól kimosni.)

A korábbi tapasztalataim azt mutatták, hogy a neon halak mindent kibírnak. Viszont az első napon ketten meghaltak. Gondoltam, már öregek és a költöztetés túl nagy sokk volt nekik. A következő napon reggelre meghalt még egy neon hal. Tartottam egy 50%-os vízcserét (a vizet EasyLife FFM-el kezeltem és adtam hozzá Nitrivec-et). A halak megélénkültek elkezdtek fel-alá úszkálni (azt hittem, hogy csak játszanak, de a valóságban menekülni próbáltak). Azt hittem, minden rendben van, de egy-két neon elkezdett „furcsán játszani”. :eek: Egy kis EasyLife FFM-et adtam még a vízhez, mert azt nem lehet túladagolni, és a leírás alapján jó hatással van a halakra (védőburok, stressz csökkentés, jobb környezet, klórmentesség, stb.) Ez sem segített, percről percre egyre több halam viselkedett furcsán (oldalukon úsztak, csak sodorta őket az áramlás, nehezen úsztak, a föld közelében voltak összecsoportosulva). :cry: Gondoltam a vízzel van baj, mert olvastam olyan történeteket, ahol ok nélkül kihalt minden hal, vagy rák egy vízcsere után (pl. a szolgáltató tisztította a hálózatot). Eddig mindig csapvízzel történt a vízcsere az akváriumaimban (vízkezelőt is csak ritkán adtam), és soha semmi probléma nem volt, még csak félénkebbek, fakóbbak sem lettek a halak, a Red Cherryk (egy ideig volt egy pár a vitorlások és a neonok mellett, aztán egy elkerülhetetlen vegyszerezés elvitte őket). Megpróbáltam frissíteni az akvárium vízén szűrt vízzel (aktívszénszűrős kancsóval szűrt), beraktam extra szellőztetést, de semmi sem segített. Amikor a halaim fele már haldoklott raktam széles spektrumú gyógyszert a vízbe, hátha a költözés közben valami berohadt, elszaporodott valamilyen baktérium, parazita. Másnap reggelre az összes hal meghalt. Elég sokkoló látvány volt a 15 halott neonhal. :cry: A halott halak kiszedése után egymás után 2 100%-os vízcsere jött, majd raktam Eheim aktívszénszűrő szivacsot a szűrőbe, hogy kiszedjem a berakott gyógyszert.

Az első sokk után még próbáltam rájönni az okra, de nem találtam semmi extrát. Ötlet hiányában elmentem a Green Aqua-ba, ahol Nigro azt javasolta, hogy olvassam el a Robert című blog bejegyzését ( Robert… | Nigro Blogja ), ami nagyon hasonló történetet ír le. Nálam nem az ammónia mérgezés volt az ok, mint a cikkben, mert csak néhány vulkáni kő és egy nagy vasfa jött a régi akváriumból, a talaj, meg minden új volt. Talán a radikális környezet változás lehetett az ok (bár régen a nagytakarításoknál is volt, hogy 75%-os csapvizes cserét csináltam és nem volt semmi probléma), vagy tényleg volt valami a vízben akkor. A biztonság kedvéért felszerelkeztem egy Seachem Ammonia Alert-el. Nekem baromira tetszik (és folyamatosan megnyugtató sárga a színe), viszont 2 hónap után az érzékelő része kiázott és lejött :mad: , pillanatragasztóval kellett a helyére ragasztani.

Gondoltam az első bukkanóból kihozom amit lehet. Ezért az 5 éves Eheim Substrat-omat (amin úgysem volt baktérium telep köszönhetően a költözésnek és a gyógyszeres kezelésnek) lecseréltem Seachem Matrixra, mert nagyon jókat olvastam róla. Az EasyLife FFM-em helyett vettem Seachem Prime-ot, és ha már Matrixom van, vettem Seachem Stability-t a Nitrivec helyett. A Seachem termékek valami baromira jók! A Stability egy 1 – 1,5 hét alatt (napi adagolás mellett) olyan baktérium telepet képzett a csövekre, ami korábban hónapok alatt képződ csak! :) Két hétig járattam az akváriumot az első Amano-k telepítéséig, akik nagyon boldogan vették birodalomba az akváriumot. :D Érdekesség, hogy az első 3 napot a vasfán töltötték, és folyamatosan tisztogatták, aminek a hatására teljesen megváltozott, kifakult a színe… :ROFLMAO: (Pedig költöztetéskor az 5-6 éves vasfámat kefével durván megtisztítottam.)

Egy kép az indulásról (a háttér a zárt tető miatt folyamatosan bepárásodott, ezért foltos):
2012-05-17+20.46.39_ok.jpg
 
wow micsoda kisregény. azért jó volt olvasni. (y) üdv a fórumon :)

az első bejegyzésedben lévő fotó pedig rendben van. sokan szeretnének ilyen garnis akit, de valahogy a legtöbb garnélás akváriumot nézve inkább az egyszerűség jut eszembe.

A hal ledöglésnél a leírás alapján én a túlzott baktérium adagolásra is tippelnék. Ha nem működik a szűrés és csak úgy bedobsz ilyen baktériumot, azok nagy valószínűséggel oxigénhiányt okoznak. Ezért fontos, hogy ha ilyet adagolsz a szűrés mindenképp menjen és érdemes kicsit szellőzteni is. Nem szabad túlzásba vinni az adagolást. Ettől persze még lehetett bármi más is.
 
Az első képet megnézve pont a másodikra számítottam! Gratula! Tetszik!(y)
(azért én a cserepet/vázát kivenném)
 
wow micsoda kisregény. azért jó volt olvasni. (y) üdv a fórumon :)

az első bejegyzésedben lévő fotó pedig rendben van. sokan szeretnének ilyen garnis akit, de valahogy a legtöbb garnélás akváriumot nézve inkább az egyszerűség jut eszembe.

A hal ledöglésnél a leírás alapján én a túlzott baktérium adagolásra is tippelnék. Ha nem működik a szűrés és csak úgy bedobsz ilyen baktériumot, azok nagy valószínűséggel oxigénhiányt okoznak. Ezért fontos, hogy ha ilyet adagolsz a szűrés mindenképp menjen és érdemes kicsit szellőzteni is. Nem szabad túlzásba vinni az adagolást. Ettől persze még lehetett bármi más is.

Nem adagoltam túl, csak követtem a Nitrivec leírását, ami szerint ha úgy adagoljuk, ahogy Ők gondolják, akkor lehet nulláról indítani akváriumot halakkal... Lehet, hogy a leírásból az jött le, hogy merőkanállal lapátoltam be a vegyszereket, de azért sehol sem léptem túl az ajánlott mennyiségeket. (Kivétel 1x adtam 1,5 adag EasyLife FFM-et). Az oxigénnel sem lehetett túl sok probléma, mert az esőztető úgy van beállítva, hogy fodrozza a víz felszínét - nincs CO2-m, amit kicsaphatna -, és amikor problémák voltak még egy levegőztetőt is beraktam.
Szerintem az extrém környezetváltozás lehetett az ok (majdnem fél évig nem nyúltam az akváriumhoz előtte.)

Igyekszem majd rövidebb lenni... :)

@pisces
Mi szeretjük a vázát, és a jószágok is (gyakran bemennek, elbújnak, az Amanok néha beviszik a kajájukat)... :) De, ha kikerül, akkor oda is egy mohás fa kerül majd (de sokkal kisebb, mint a jobb oldalon).
 
A második bukkanó

Igyekszem, egy kicsit rövidebben írni, hátha úgy olvashatóbbá válik naplóm. A második bukkanó az élőlények telepítése után volt. Az első hírnök 5 Amanó volt (2 héttel az újraindítás után, amit egy egy 1-1,5 hetes Seachem Stability kúra támogatott meg), majd egy hétre rá 10 Sakura és 15 Boraras Brigittae. Gondoltam inkább kis lépésekben haladok, és mindig megnézem, hogy az új lakóknak mennyire tetszik a környezet. ;)

Az Amanók az elejétől nagyon aktívak voltak, mindent letakarítottak, vedlettek, így gondoltam jöhet a következő kör. :) A Sakurák sokkal nyugisabbak voltak, nem ettek mint egy félőrült, de azért matattak rendesen. A Borarasok szépek voltak, bár a színük és a mintájuk még csak alakulóban volt.
Két héttel a Sakurák berakása után meghalt 1 Sakura, és a színe kékesre, lilásra változott. :mad: Gondoltam, ez érdekes, és körbenéztem a Neten, találtam egy-két hasonló leírást, de nem találtam meg az okot. A garnélafórumon is nyitottam egy témát ( Magyar Garnéla Fórum • Téma megtekintése - Halott, lilás (?) Sakura ), hátha kiderül. Aztán pár nap múlva még egy lilás elhalás volt, pár napra rá 1 aztán még 1 Sakura halt meg elszíneződés nélkül, hagyományosnak tűnő módon. :cry: GA-ban is voltam, Viktorral és Nigroval átbeszéltük, vittem vizet, amit ott is leteszteltünk, de csak azok az eredmények jöttek ki, amit otthon is mértem. 10-ből 4 Sakurám halt meg a telepítés utáni 3 hét alatt. Az okot nem sikerült kideríteni, de a paraméterek jók voltak, így frissítettem az állományon 10 új Sakurával. :)

Igazából a frissítés radikális változást okozott a viselkedésükben. :ROFLMAO: A Sakurák teljesen feléledtek, jöttek – mentek. Azzal, hogy a csoportot megnöveltem sokkal egészségesebben viselkedtek, sokkal többet ettek, sokkal bátrabbak voltak. ;) Pedig csak 5 Amano és 15 Boraras volt mellettük 100 literben, ez nem lehetett valami nagy stressz faktor… Azóta a nagy melegben 1 petés sakurám halt meg, állítólag ők érzékenyebbek. (Tehát összesen 5 Sakurám halt meg a 2 hónap alatt, de a kékes elhalások a neonos katasztrófa után eléggé sokkoltak…)
Fokozatosan növeltem az Amanok, Sakurák, Pinokkiók és Borarasok számát, és a mostani létszám mellett tűnik úgy, hogy mindenki jól érzi magát. :D A garnélák esznek, vedlenek, színesek, jól vannak, az Amanók és a Pinokkiók petésednek – bár a Sakurák nem :unsure: . A Borarasokból 45 kellett, hogy elkezdjenek csapatban úszni a 100 Literben (tudom ez több, mint a GA ajánlás, de a 30 még nem csoportosult). A Sakurákon kívül összesen 1 Pinokkióm halt meg – a telepítés utáni második reggelen az akvárium mellett volt. Összességében véve úgy érzem, hogy a kezdeti bukkanók után vagyok, és mindenki jól érzi magát. :cool:
 
Etetés

Nem tudom, hogy jól, megfelelő gyakorisággal etetek-e, ezért leírnám, hogy mi a napi rutinon. :)

A világítás felkapcsolása után 1 órával (kb. 14.00-kor) kapnak a Borarasok Cyclop-Eeze-t körülbelül 1,5 – 2 borsónyi adagot. Ekkor a szűrőt leállítom olyan 10-20 percre. A Cyclop-ból nem csak a Borarasok, hanem mindenki eszik, a garnélák az úszó növényeken fejjel lefele csüngve vadásszák le, amit tudnak. :D A szűrő bekapcsolása után a felszínről bekeveredik a maradék, amit a mohákról a garnélák, a szűrő beszívó ágáról az Oto-k esznek meg.

Délután 5-6 között dobok be garnélakaját. Ebből is eszik mindenki (csigák is). Az etetéskor
- EBITABREED Spinach Tab-ból 2 lapocskát széttörök pár darabra (2-4 darabra), és
- Mosura Specilaity CRS tápból 1 nagy csíkot vagy annak a felét széttörve (2-4 darabra) dobom be.
A gyári kaják aránya van, hogy változik, csak 2 Spenótos, vagy 1 teljes Mosura csík.

Heti kétszer gyári kaja helyett zöldséget kapnak a garnélák, amit imádnak, és a kis leszakadó darabokból a Borarasok is esznek. Az Oto-knak és a Sulawesi csigáknak ez az igazi nagy lakoma. :ROFLMAO: Érdekes, hogy Ők inkább a növények szárát és a vastagabb ereit eszik meg. A növények szárát – ha tudom - egy Eheim Mech kerámia gyűrűbe húzom, és úgy mikrózom kb. 3 percig egy pohár vízben. Természetesen a zöldségeket mind mi termesztjük, mindenféle vegyszer nélkül. Amit szoktam adni:
- Spenót (no comment)
- Mángold (íze olyan, mint a spenóté, és nagyon jól nő a kertben): ezt úgy támadják meg, mintha valami ellenség lenne. :ROFLMAO::D A szára jó vastag, és hosszú, a Sulák és az Oto-k jól belaknak belőle.
- Petrezselyem: ezt tovább forralom, mert keményebb a leve. Annyira nem ugranak rá, de azért pár óra alatt teljesen elfogy. Sulawesi szereti, gondolom a magas kalcium tartalma miatt.
- Felezett borsó: ebből legalább annyit kell bedobni, mint ahány Amano van, mert felkapják és elbújnak vele. Amíg el nem fogy a begyűjtött fél borsó (kb. 2-3 óra), addig nem mennek sehova, max. elfutnak a borsóval, ha valaki arra téved. :)
- Saláta levél
- Céklalevél: elég kemény, sokat kell forrázni, de szép a színe a vízben.

Az etetés kiegészítésére, a víz kezelésére van bent
- Shirakura Mineral Stone: néha matatnak rajta, de nem annyira jellemző
- Indiai mandulalevél: Nagyon fogyó termék nálam, mert a Sulawesi csigák folyamatosan eszik, van hogy egész nap a levélen vagy az alatt vannak, és rágcsálják. :)

Petrezselyem a vacsi
IMG_2919_ok.jpg


Borsóóóóóóóó
IMG_2979_ok.jpg


Ismerkedés a céklalevéllel
IMG_3009.JPG


Mángold, az örök favorit
IMG_3014.JPG
 
Szia!
Szerintem sok amit a garnéláknak adsz, elég lenne 2-3 naponta etetni őket. Sőt a halaknak adott kaja is sok. Azt írod, hogy 10-20 perc után visszakpcsolod a szűrőt, és akkor még van maradék kaja. Annyit kell adni, amit pár percen belül megesznek, a többi csak rontani fogja a vízminőséget.
Az sem jó, hogy ahány amanó annyi fél zöldborsó. Ha nem tud valamelyik elkapni egyet, majd két nap múlva megpróbálja megint :)
És marad bőven nekik abból is, amit a halaknak adsz illetve találnak az aksiban (alga), szóval nem halnak éhen. ;)
 
Szia!
Szerintem sok amit a garnéláknak adsz, elég lenne 2-3 naponta etetni őket. Sőt a halaknak adott kaja is sok. Azt írod, hogy 10-20 perc után visszakpcsolod a szűrőt, és akkor még van maradék kaja. Annyit kell adni, amit pár percen belül megesznek, a többi csak rontani fogja a vízminőséget.
Az sem jó, hogy ahány amanó annyi fél zöldborsó. Ha nem tud valamelyik elkapni egyet, majd két nap múlva megpróbálja megint :)
És marad bőven nekik abból is, amit a halaknak adsz illetve találnak az aksiban (alga), szóval nem halnak éhen. ;)

Abban az esetben, ha marad bent borsó vagy növény (eddig 1x volt ilyen), akkor 12 órán belül természetesen kiszedem. Ekkor még bőven nem kezd el lebomlani. :)
Sejtem én, hogy sokat adok, de hát mindig éhesek - tudom ez alapvető hiba. :D Az első körben, amikor vettem 15 Boraras-t akkor Nigro megmutatta, hogy mennyit ajak nekik, most 3x annyian vannak, 3x annyi Cyclops-ot adok. Bár lehet, hogy tényleg sok. De a vízben sehol sincs elfogyasztatlan kajamaradék. A szűrőbe se jut be, mert a kosárról az Otok szedik le. De köszönöm a tanácsod, lehet, hogy csökkentek. (Mentségemre szóljon, van olyan hét, amikor van 1 fogyókúrás napjuk.) :)
 
Tápozás – Növények – Algák

Naponta a villany bekapcsolása után 2,5 ml Easy Carbo-t csepegtetek az áramlásba, nehogy valamilyen élőlény, vagy növény telibe kapja. Hetente 12,5 - 15 ml Tropica Plant Nutrition-t adagolok. A napi 2 ml Easy Carbo és 10 ml TPN mellett semmi bubizás sem volt. Most, hogy egy kicsit elkezdtem növelni az adagokat megindult a bubizást, és a növények is elkezdték egy kicsit összeszedni magukat. :) A Parvulában vannak sárgás szálaim, és a Marsilea is nagyon lassú. (Tudom, hogy ez LowTech.) A mohák és az úszó növények köszönik, jól vannak.

Napi 8,5 óra világítás és 0,48 W/L mellett mennyire tápozok jól? A TPN-t próbáljam meg napi adagolásban adni? Minden nap mondjuk 2 ml-t? Most azt próbálom, hogy a szombati vízcsere (35%) alkalmával 12,5 ml TPN-t adok, és szerdán még 2,5 ml-t? Nem akarok túl tápozni, mert a cél, hogy a garnélák egészségesek legyenek, mert a jövőben szaporítani akarom őket. (Tudom… brakkvíz vagy sós, de szeretem a kihívásokat). TPN-re azért esett a választásom, mert Nigro ezt javasolta, és ebben nincs nitrogén és foszfor, ami a garnéláknak állítólag nem olyan jó.

Mivel Malaya talajom van, ami nem annyira tápos, mint egy Amazónia, azon gondolkozom, hogy raknék a gyökerekhez táp rudakat. Segítene ez a Parvulámon, Marsileán? Viszont mindegyikben (ADA, Seachem) van réz, ami a csigáknak és a garnéláknak rosszat tesz. Az ADA nem gyárt azért mérgező termékeket, és a Seachem is azt állítja, hogy olyan kevés van csak a szilárd tápban, hogy az nem okozhat problémát. Viszont olvastam olyat, hogy valakinek a táp rudaktól haltak ki a garnélái, de olvastam olyat is, hogy jól megvannak együtt.

Algám van, köszöni szépen, jól érzi magát. :) Viszont szerencsére nem volt semmi durva algavirágzásom. Az üveget hetente kaparom, mert egy vékony filmréteg van rajta. (Az elején láttam, hogy pontalga, most csak valami nagyon vékony. Viszont a növényeken van pontalgám. Még nem zavar, de lassan kell futnom pár kört ebben a témában is.

Mit kéne változtatni a tápozásomon, világításomon, hogy egy kicsit jobb legyen a helyzet?

Pontalga a Marsilleán
IMG_3058.JPG


Zöld alga az üvegen, ami már szerencsére visszahúzódott
IMG_2893_ok.jpg
 
Szia!
Nagyon részletes naplót vezetsz(y)Én a Carbo mennyiségét a duplájára emelném 5ml/nap.Az élőlények elviselik gond nélkül.Garnélák is bírják ilyen adagolás mellett,mind a kicsi mind a nagy akimban.
Üdv. a fórumon!A mohák tök természetes otthont varázsolnak a kis élőlényeidnek(y)
 
Nagyon részletes naplót vezetsz(y)Én a Carbo mennyiségét a duplájára emelném 5ml/nap.Az élőlények elviselik gond nélkül.Garnélák is bírják ilyen adagolás mellett,mind a kicsi mind a nagy akimban.
Üdv. a fórumon!A mohák tök természetes otthont varázsolnak a kis élőlényeidnek(y)

Szia,

én is kicsit (0,5 ml-el) megemeltem az adagot, és gondolkozom a további emelésen is, de folyamatosan parázok, hogy hogy reagálnak a garnélák, csigák, halak. Te a GA által javasolt 1ml/20L/nap arány szerint számoltad az 5 ml-t, ez már a gyári ajánlást is átlépi. Milyen élőlények vannak Nálad, amik ezt bírják? Vagy inkább a kérdés az én oldalamról: az én élőlényeim közül melyekről tudod, hogy bírják? :D A másik kérdés, hogy van szaporulatod a garnéláknál? És ha van, akkor nem látsz rajtuk semmi változást? Pl. sokkal kevesebb pete, mint kéne, gyengébb kisjószágok? Szeptembertől szeretném szaporítani a Pinokkiókat és az Amanókat (és ha már van sós vizem, akkor lehet, hogy berakok 1-2 Neritna petét is...), ezért kérdezem, hogy milyen hatással van rájuk a nagyobb Carbo adag. :)
A tápozásom / világítási órák száma egyébként szerinted jó?

Köszi,
Ps.
 
Ma voltam a GA-ban, mert az eredeti terv az volt, hogy veszek táprudakat (lehetőleg ADA-t esetleg Seachem-et), hogy a Parvula és a Marsilea beinduljon. A táprudak mellé még Tropica spray alapú CO2-t is akartam, mert nem akarom pepecselni az élesztős megoldással... :D Üres kézzel jöttem haza, mert Balázs lebeszélt ezekről. Mindig meglepődök, amikor nem hagyják, hogy butaságokat vegyek. :ROFLMAO: A talajba dugható táppal főként a Crypto-k nyernének, azok meg úgy néznek ki, hogy nincs szükségük rá. A Tropica Spary-es CO2-vel meg azt mondta, hogy csak ingadozna a CO2 szintem -> több fejfájást okozna, mint örömöt. :) (Amennyire az elején nem akartam nagynyomású CO2-t, azt hiszem annyira fogok venni ősszel, ha lesz rá időm... :ROFLMAO: )

A TPN és az EasyCarbo szintjét fogom emelni. A mai vízcsere után már 15 ml TPN kerül bele. Ennyi került bele a múlt héten is, most még 1 hétig (vagy 2-ig) nézem, hogy reagálnak a növények, halak. Mivel a TPN egy hét alatt sem bomlik le, ezért szerintetek van értelme annak, hogy a vízcserekor csak a gyári 10 ml-t adom, és a következő nap még 5 ml-t, így nem olyan nagy az egyszerre beöntött koncentráció?
Carbo-t meg a 2-2,5 ml-ről napról-napra egyre többet adagolna felviszem első körben olyan 3,5 ml-re. Mivel 8,5 órát világítók, és a Carbo 6 óra alatt lebomlik van annak értelme, hogy villany felkapcsolásakor 2 ml-t adok, és 2 óra múlva 1,5 ml-t? Így kisebb az egyszerre bekerülő koncentráció.
 
Nincs abból semmi gond, ha egyszerre lövöd be a carbot, csak arra figyelj, hogy ne valamelyik halat vagy garnélát kapjál telibe és akkor nem lesz gond. Én simán a flowba nyomom a szükséges mennyiséget (egyszerre) és soha semmilyen gondom nem volt belőle. Olyan is előfordult, hogy egy kőről ecsetnek adagoltam tűvel a carbot és 1,5 cm-re dolgozott egy RC, de így sem panaszkodott, bár jobb elhessegetni őket.
 
Nincs abból semmi gond, ha egyszerre lövöd be a carbot, csak arra figyelj, hogy ne valamelyik halat vagy garnélát kapjál telibe és akkor nem lesz gond. Én simán a flowba nyomom a szükséges mennyiséget (egyszerre) és soha semmilyen gondom nem volt belőle. Olyan is előfordult, hogy egy kőről ecsetnek adagoltam tűvel a carbot és 1,5 cm-re dolgozott egy RC, de így sem panaszkodott, bár jobb elhessegetni őket.

Köszi a választ! Természetesen az esőztető egyik lyukánál lévő kiívelő hullámba csepegtetem injekciós tűvel. :)
 
Vízcsere és JBL Aqua In-Out

Vízcsere
A mai bejegyzésemben leírnám, hogy hogyan történik nálam a vízcsere, mert szerintem jó a folyamat, de a fene tudja, lehet, hogy óriási baromságokat csinálok közben... :) A leírás mellett megosztanám a JBL Aqua In-Out-os tapasztalataimat is, hátha valakinek még nincs és segít számára. (Nigro a lényeget leírta már, ehhez vannak saját tapasztalataim, kérdéseim: Vízcsere 2.0 | Nigro Blogja )
Hetente cserélek vizet, 35 és 40% közt valahol. Pontosan nem tudom, mert egy (elnevezése alapján) 30 L-es hordóm van a víz kezeléshez, de csurig töltve szerintem kb. 35 L-es, és van, hogy ennél véletlenül többet szívok le, így jön ki a 35-40%. :) Tudom, hogy ez láma kérdés, de az akvárium névleges kapacitásához, vagy a tényleges vízhez viszonyítva kell mérni a vízcserét? Mert a 100L-es akváriumom teljes kapacitásához nézve a csere 35-40%, de ha csak a nettó víz térfogatot nézzük, ami szerintem 70 L-ernél nem több, akkor meg 50%-ot cserélek.

Vízcsere napján feltöltöm a hordót az akvárium hőmérsékletével megegyező csapvízzel, menet közben rakok bele kicsit kevesebb, mint 1/2 kupak Seachem Prime-ot (ez kb. 100 liter új vízhez lenne elég), a hordót elviszem az akváriumig, ott rakok bele egy levegőztető. Amíg matatok, tisztogatok és leszívom a vizet addig hat a Prime. Ez kb. 1-3 óra. :) A szűrőt csak a leszívás idejére kapcsolom ki, amit igyekszem 30 perc alatt elvégezni.
A hordót felrakom egy sámlira, ami kicsit magasabbra emeli a hordót, mint ahol a külső szűrőm van. A külső szűrőm beszívó ágával kiszivattyúzom a vizet az akváriumba, de úgy, hogy az esőztetőből éppen hogy csak csepegjen a víz (nyomó ágon a dupla csap éppen, hogy csak ki van nyitva). Ezzel kb. 40-60 perc alatt töltődik vissza a 30-35 L víz, így nem sokkolom a halakat, és az aljat és a növények sem mozdulnak el. Nem tudom, hogy ez árt-e a szűrőnek, de így a lassú visszatöltés alatt sem áll a szűrő, ergo a bacik nem halnak ki.


JBL Aqua In-Out
Szerintem ez a termék egy hatalmas találmány, viszont vannak korlátai. Nekem a szett van, mert tényleg van benne minden! Az egyik fontos rész az átalakító (amit azért kis kereséssel lehetne találni barkácsboltban), de nekem kellett még a 8 m cső, az akvárium falához csíptető rész, a plusz elzáró csap meg az aljzat tisztító is. A szett dárga, de ha ezeket külön veszem meg, nem biztos, hogy olcsóbban jövök ki...

Az első hetekben közvetlenül a csapvizet engedtem az akváriumba, és a vízkezelőt is az akváriumba öntöttem. A vízcsere a korábbi vödrözéshez képes álom volt. Első feltöltést úgy meg tudtam vele csinálni, hogy szinte semmit sem ködölt a Malaya, meg sem mozdult és egy növény sem jött ki! :) Sőt a külső szűrőmön nincs légtelenítő pumpa, de a beszívó ághoz helyezve a csövet seperc feltöltöttem a külső szűrő csöveit... :) Első két hétben a gyakori vízcseréknél életmentő és tényleg cseppmentes volt! :D
A JBL Aqua In-Out-nak viszont vannak korlátai is, ezért tértem át a hordóból feltöltésre. Okok, hogy miért hordóból töltöm fel az akváriumot:
1. A korábban bemutatott Sakura elhalásos történet után a Garnéla fórumon kaptam oltást bőven, hogy csapvizet engedek az akváriumba, és csak ott adom hozzá a Prime-ot. :) Tisztán növényes akváriumnál ez nem akkora probléma szerintem.
2. Gázos átfolyás elvű vízmelegítőnk van, amivel nehéz előre beállítani és fixen tartani a csapvíz hőmérsékletét. Így a feltöltés könnyen 2 fős munkává válik. Valaki a csapnál van, valaki az akvánál nézi a hőt. Persze, ha be kell avatkozni, akkor a csőben van 8 m-nyi rossz hőmérsékletű víz. :cautious:

Jelenleg a leszíváshoz használom, viszont itt is lenne pár észrevételem / megjegyzésem:
1. Az akvárium alja és a csap között nincs nagy szintkülönbség, így leszíváskor nincs akkora szívóereje a csőnek, mintha egy földön álló vödörbe szívnám a vizet. Ez tulajdonképpen előny is és hátrány is. A talajt, állatokat nem szívja be véletlenül, viszont egy-egy nagyobb, ágas-bogas mohát nehezen szív be. Csigákat, rákpáncélt, elhalt leveleket simán kiszívja.
2. A leszívó központi, csapra szerelhető részén van egy kis szűrő, ami könnyen eltömődik (levelektől, csigától, mohától), menet közben néha meg kell nyitni a csapot, és akkor a nagy nyomás kilövi a felakadt részeket. (Van, hogy a moha végét kézzel is meg kell húzni)
3. A leírás szerint előbb a réz átalakítót kell feltenni, majd erre csatlakoztatni a műanyag részeket. Ezzel az a problémát, hogy a réz kikezdi / kikezdheti a műanyag menetet, így teflont kéne tenni a rézre, de azt a sok szétszedés miatt gyakran kéne cserélni. (nem tétel, csak macera.) Akinek van, az fel tudja tenni úgy, hogy a réz csatlakozó rész együtt kerül fel a fejegységgel?

A leírás szerint úgy tűnhet, hogy macerás a cucc, de tényleg nem az! :) Még egy záró tipp: a csövet érdemes mindig szépen eltenni, mert könnyen megtörik, rossz formát vesz fel. Én miután felrakom a csapra, de még nincs benne víz mindig kihúzom teljesen, hogy szép egyenes legyen a cső, mert így sokkal könnyebb lesz a vízcsere után vizesen felcsavarni... ;)
 
Mohakötözés (a víz alatt)

A mai bejegyzésemmel szerintem remek mókás pillanatokat fogok okozni az erre tévedő tapasztalt akvakertész kollégáknak.... :D Az biztos, hogy Nigro már 1x kinevetett, amikor valamiért halpecázás közben megosztottam vele a történetem. :)
Az akvárium telepítése késő estére csúszott, és - lehet, hogy nem látszik de - elég sokat mozgattuk a nagy fát, köveket, ezzel a Malaya talajt is durván megdolgoztuk... Hiába készültem fel minden mozzanatra előre, terveztem el mindent, de a végső képnél valami hiányzott... Hát a mohát nem kötöztem fel sem a fára, sem a kőre... :eek: Nem akartam megbontani a koncepciót, meg tovább gyilkolni a talajt, így az akváriumban történt a kötözés. Ez annyira "jól" sikerült, hogy a következő hetekben rendszeresen dugdostam vissza a kijött mohaszálakat, és rendszeresen újrakötöztem az egészet a víz alatt.
Az első kötözés egy régi horgászdamillal történt, ami kicsit sárgás volt, kicsit vastag, de hát ingyen volt, és még garantáltan vízálló is. Gondoltam nem kell nekem ADA, majd benövik a növények! (y) Mivel a damil nem jött be annyira, meg el is fogyott, ezért a terv az volt, hogy veszek egy jó adag damilt. Gondoltam ez nem lesz bonyolult. A "Mindenre van kész ötlete" barkácsboltban csak néztek rám, mint a hülyére :) , mondjuk szegélyvágó damilt kaphattam volna, de az neonsárga volt kisujj vastag... A "kék" sportáruházban van horgász rész, de rendes damil ott sincs (vagy van, de neon sárga, vagy olyan drága, hogy hozzá képes az ADA kötöző bizsu). De találtam pontyozó damil szerűséget, ami fekete és nyolc szálból van sodorva. Drágább, mint gondoltam, de egy életre elég (remélem). A színe passzol az akváriumhoz, vékony, nem látszik, de alig lehet elvágni (pedig fodrász ollóval is próbáltam)... Lehet, hogy utólag már valami megbízható akvarisztikai cuccot vennék. Szerintem összesen olyan 5x kötöztem át az egészet :ROFLMAO: , de most stabil, szinte nem is látszik, tehát meg vagyok elégedve. :)
Végül megosztanám a víz alatti kötözési módszerem, hátha egyszer jól jön valakinek. :) (Sajnos a kőnél és a fa aljánál olyan mélyen van a moha, hogy csak víz alatt tudtam kötözni.) Az akváriumon kívül levágok egy kezelhető darabot - kb. 2 m - és mind a két végére rákötök egy fogpiszkálót. Ezzel könnyen át lehet fűzni a kis helyeken, könnyen megfogható, és a világos szín világít könnyen meg lehet találni. A csomózáskor nem egyszeres csomót, hanem 8-10x-est csinálok (tehát egymás után 8-10x átbuktatom a cérnát a másikon), ezzel a módszerrel ha meghúzom a damilt, akkor az nem lazul meg addig, amíg rá nem kötöm a következő fixáló csomót! Lehet, hogy nem nagy okosság ez a módszer, de nekem nagyon bejött! :cool:
 
A fodrász olló kié volt? Ha nem a tiéd, el ne áruld hogy mit és hogy te vágtál vele mert harag lesz belőle.Azt már biztos nem lehet hajvágásra használni!
Tetszszenek a részletes bejegyzéseid.(y)
 
A fodrász olló kié volt? Ha nem a tiéd, el ne áruld hogy mit és hogy te vágtál vele mert harag lesz belőle.Azt már biztos nem lehet hajvágásra használni!
Tetszszenek a részletes bejegyzéseid.(y)

:D Természetesen olyan ollót használtam, ami már nincs hajvágásra használva... Egy újhoz képest olcsóbb lenne egy ADA olló. :ROFLMAO:

Örülök, hogy a mai "rohanó világban" van valaki, akinek van ideje elolvasni ilyen hosszú bejegyzéseket! :)
 
Back
Oldal tetejére