• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Co2 ingadozása

pataslo

Új regisztrált
Sziasztok,

Nagynyomású-set, 200L mellett este 80ppm, reggelre(12 teljes óra) lemegy 32ppm-re. Bubik száma: 3-4/mp. Normális ez?
Gondolom azért hogy reggel is legyen kaja a növényeknek jó, ha a reggeli lámpakapcsoláskor is van Co2 szint az akiban, de milyen szintekre érdemes beállni?
Esetleg kapcsoljam be a Co2-t egy órával a lámpagyújtás előtt?

Tapasztalataitokat véleményeiteket előre is köszönöm.
 
pataslo said:
Esetleg kapcsoljam be a Co2-t egy órával a lámpagyújtás előtt?
30ppm lenne az ideális.
Mindenképp érdemes hamarabb bekapcsolni, nálam 2 órával korábban kapcsol be, majd ki. Valakinél fél-1 óra.
 
Nincs 80 ppm CO2 az akváriumodban. ;)
Ha ennyi lenne, akkor a halaknak annyi lenne. Valamit rosszul mérsz.

A növények szénfelvételi folyamata a fotoszintézis időszakának az elején a legsérülékenyebb. A legtöbb CO2 fluktuációval kapcsolatos algásodás a foto időszak elején elszenvedett szénhiány miatt van. Ahogy Proci írja, fontos, hogy a mágnesszelep jóval hamarabb bekapcsoljon mint a fények. Nálam a fények fokozatban jönnek fel, 2.5 órával korábban kapcsolódik be a CO2 befecskendezés.
 
3 módszer létezik amit használnak általában.

Teljes 24 órás üzemmód - Itt tuti nincs co2 hiány, de sok az elpazarolt co2 és meg kell oldani a rendes levegőztetést. Nehéz megtalálni az ideális beoldást

Hamarabb kapcsolsz 1-2 órával mint a fény, de csak lámpaoltásig nyomod a co2-t. Többen erre szavaznak leginkább azért mert nem jó a co2 beoldás. Így egy kicsit korrigálja a difid hibáját vagy a nem megfelelő co2 áramoltatást.

Lámpával együtt fel és le. Nálam ez a módszer működik. Nem mondom hogy pl. a nanóban nem szívok, de addig variálok amíg jó nem lesz. Ha kell kicserélek pár összetevőt miután az áramoltatást stb kört végigjártam....

Amano és az ADA az utóbbi módszerben hisz. Ők azt mondják hogy a co2 szinted 6-8 órával lámpák felkapcsolása után a legmagasabb. 10. órában a lámpa kikapcsol és innen a co2 szinted reggelig visszakúszik. Természetesen a PH is ennek megfelelően változik. 7-7.2-es PH csúcsidőszakban 6.8-ra leesik és a co2 szint változásával újra felkúszik. Ők nem foglalkoznak a túl sok CO2 szökéssel, esténként a levegőztetőt is rákapcsolják. - a Lily pipe-ot kihúzzák a vízből ilyenkor ezzel oldják meg a levegőztetést.
 
Sajnos a mérés jó volt. KH=7, pH=6.5. Mérem sűrűn ma Tetra Co2-teszttel. És megnézem hogy emelkedik. a szelepeken is finomhangolok kicsit.

-Azt nagyjából konstansnak érzem, hogy éjszaka esik 40ppm-et.
-Éjjel lengedem 15-re
-Az esti indulás 55ppm-et jelent.
-Ha sikerül 4ppm/óra emelkedést biztosítanom, akkor ez 10 óra alatt 55ppm-re megy fel a nap végére.
-bekapcs 2 órával lámpa előtt, növények ébredésére 25ppm körül van. Kikapcs 1 órával a növények alvása előtt.

Vélemény?
 
viktorlantos said:
Lámpával együtt fel és le. (...) Amano és az ADA az utóbbi módszerben hisz. Ők azt mondják hogy a co2 szinted 6-8 órával lámpák felkapcsolása után a legmagasabb.
A növények fotoszintézise rendkívül gyorsan képes beindulni és leállni. Csak figyeld meg, hogy ha pl. egy növény oxigénbuborékokat ereget sűrű egymásutánban a foto időszak közepén (amikor az oxigén szaturáció már elég magas az akváriumban ahhoz, hogy ne tudjon megfelelően gyorsan beoldódni a vízbe) és hirtelen lekapcsolod a lámpát, akkor mennyi idő után áll le... Néhány másodperc alatt, egy percen belül. Utána kapcsold vissza a fényeket és figyeld meg, hogy mennyi idő alatt indul újra az oxigéntermelés. Szinte azonnal.

A fotoszintézis tehát másodpercek alatt gyorsul 100-ra. A szénigény ezzel párhuzamosan szinte ugyanúgy. A CO2 szint viszont - Amanoék mérése szerint is - rendkívül lassan kúszik fel az ideális értékre. Ez általában 1-2 óra (általában nem több). Könnyű kiszámolni mi történik, ha a fények felkapcsolásakkor egy hirtelen gyorsuló CO2 igényre nem jön pozitív visszajelzés azonnal. Leáll - akadozni kezd - a növények szénfelvételi folyamata.

A szénfelvételi folyamat - mérések alapján - viszont nem egy olyan dolog amit a növény a fotoszintézishez hasonlóan ki-bekapcsolni tudna gyorsan. Ezért van az, hogy a CO2 hiány miatt a növény szenvedni kezd és a helyi ammónia-képződés miatt megjelenik a fonalalga.

Én tehát határozottan nem javasolom a fényekkel együtt történő CO2 felkapcsolást. Zárójelben jegyzem meg, hogy a mért CO2 szint az Amano akikban azért a legmagasabb a lámpák felkapcsolása utáni 6-8. órában, mert addigra egy stabilan tartott befecskendezési szint mellett a növények szénigénye a foto időszak vége felé már határozottan csökken, tehát nem veszik fel a korábbi (foto időszak eleje felé mért) mennyiséget.

A 24 órás CO2 befecskendezés szinte ugyanebből az okból nem javasolom. A legtöbb akvarista gigászi harcot vív azzal, hogy legalább a foto időszak alatt mefelelő mennyiségű CO2 legyen a vízben - mert látják a fonalagát mindenfele. Az eredmény az, hogy a lehető legjobban feltekerjük a buborékszámot egészen majdnem addig, amíg a halak a viselkedésükkel el nem kezdik jelezni, hogy túl sok. Könnyű belátni, hogy mi történik az akváriumban ha a fotoszintézis lassulása és az éjszakai szénfelvételi folyamat természetes leállása - sőt megfordulása - miatt CO2-t bocsátanak ki a növények és ez még hozzáadódik a szinthez. Baj. ;)

Természetesen a magasabb CO2 szintet magasabb O2 szint mellett az élőlények könnyebben elviselik. Nappal ezért jobb a helyzet. Éjszaka pedig a levegőztetés és a szűrőcső esetleges megemelése miatt sok CO2-t kihajtunk a vízből, de nekem akkor is túl nagy a veszély és túl kicsi a mozgástér ezzel a megoldással... Egyébként is ki a fene fog szűrőcsövet emelgetni minden este az ADA-n kívül? :) A lényeg: a 24 órás befecskendezéssel általában nem engedheted meg magadnak, hogy olyan magasra tekerd a szintet, mint az időkapcsoló használatával.

pataslo said:
Sajnos a mérés jó volt. KH=7, pH=6.5. Mérem sűrűn ma Tetra Co2-teszttel.
Biztos, hogy nem jó a mérésed :!: Nincs olyan, hogy 80ppm CO2 (a víz tetején úszna hassal felfele az összes halad).

A CO2 eloszlása az akváriumban igen változó (olyan, mint egy felhő) és csak pH független módszerekkel, igen drága berendezéssel lehet pontosan mérni. A pH és drop checker alapú mérések csak jó támpontot szolgáltatnak, a számokat azonban nem szabad elhinni és főleg nem szabad elégedetten hátradőlni a látványukra. Figyeld a növényeidet, az eloszlást és a reakciókat. Egyébként a CO2 fluktuáció normális - a természetben is előforduló - jelenség. Az időzítése azonban nem mindegy.
 
Hátradőlnöm muszáj a fotelemben, mert egyébként nem kényelmes:) , de a többire odafigyelek. Ésszerű adagolásra törekszem, a többi meg majd alakul.
Minden esetre elég meredeknek tűnik nekem ez a Co2 téma. Vagy a halak fognak pipálni, vagy a növények nem boldogulnak

Hogy maradjak a szakmaiság berkein belül:
Egy rendszert egy szeleppel, mint arányos beavatkozó taggal szabályozni, ahol a változó paraméter értékére (co2) diszkrét és periódikus zavarjelként rászuperponálódik a fény, a növények co2 felhasználása, és a hőmérséklet nem egyszerű feladat azt tekintetve véve, hogy a visszacsatolás egyedül optikai.
 
pataslo said:
Hogy maradjak a szakmaiság berkein belül:
Egy rendszert egy szeleppel, mint arányos beavatkozó taggal szabályozni, ahol a változó paraméter értékére (co2) diszkrét és periódikus zavarjelként rászuperponálódik a fény, a növények co2 felhasználása, és a hőmérséklet nem egyszerű feladat azt tekintetve véve, hogy a visszacsatolás egyedül optikai.

Sajnos ez így van. Egyetlen visszacsatolásos módszer, a ph szonda. Viszont tekintve, hogy a ph-t több minden is képes befolyásolni a co2-n kivül, az sem ad kellő biztonságot. Már csak azért sem, mert egy kétállású nagy holtidős szabályzásról beszélünk.

Előbb-utóbb azért sikerült megtalálni egy optimális átlag szintet. Türelem kell hozzá és mérsékelt utánhangolás. Általában azért 1 hét játszadozással be lehe lőni.
Én pl. lentebb engedtem az esőztetőt, hiába nem törte meg a vizet, most több co2 marad bent reggelre.
 
Elképzelhető, hogy a PH-t valami erősen befolyásolja. (tőzeg pl.)
Én kevésbé vagyok precíz. Nálam tágabbak a "megengededett" értékek.
Egyébként én is 2 órával előbb indítom a CO2-t. Sőt egy órával előbb le is állítom.
 
Köszi Nigro,

Én is erre a megoldásra jutottam fél órája:)
Mi az az ingadozás a 30-hoz képest, ami még elfogadható és nagyobb algaproblémák nélkül megvan vele az ember?
Mivel szoktátok mérni a drop-checkeren felül? Én Tetra CO2 teszttel próbálkoztam. Ph-Kh függetlennek tűnik, 2 komponensből áll. Egyiket hozzáadagolja az ember, az szerintem valahogy köt a Co2-höz és utána a másodikkal megy a cseppszámnlálás és hirtelen elszíneződésnél megáll az ember.
De majd dobok egy kérdést a Tetra-nak, hogy mennyire ad pontos eredményt.
Ezen felül írtam egy levelet az Akvarista.hu-n Neked. Elolvasnád?

Azt és a választ majd feldobom az itteni blogomba, mert komolyabb ez az oldal és promotáljuk, akik lelkiismeretesen megérdemlik.

Köszönöm válaszod arra és válaszotok erre;)
 
pataslo said:
Mi az az ingadozás a 30-hoz képest, ami még elfogadható és nagyobb algaproblémák nélkül megvan vele az ember? Mivel szoktátok mérni a drop-checkeren felül? Én Tetra CO2 teszttel próbálkoztam.
Komolyan írtam, hogy semmivel sem mérem, hanem az élőlények reakcióját (növény bubizás, algásodás, halak viselkedése) figyelem. Első körben a szondát elfelejteném (csak félrevezetne), a drop checker színváltozásait figyelném az akváriumon belül. Második körben a drop checker árnyalata és a reakciók alapján tökéletesen meg tudom állapítani, hogy elegendő-e a CO2 szint és van-e komoly fluktuáció. Egy kis tapasztalattal elég jól meg lehet becsülni. A mi anyagi kereteink között ennyire futja. Egy komoly CO2-mérő akár 500e Ft. is lehet. Vagy több. Ezt olvastad?
 
Back
Oldal tetejére