• Most regisztráltál, de nem tudsz privát üzenetet küldeni?

    Kérjük olvasd el milyen korlátozások vonatkoznak rád, miután regisztrációd jóvá lett hagyva.
    Regisztrációs korlátozások

Co2 eloszlása az akváriumban

vartan said:
Először is 200 literhez kicsit kevésnek tűnik az az 1 bubi/ sec, bár ez csalóka, mivel minden boborékszámláló más. Szerintem az Eheim diffúzorral nincs semmi baj, egy két helyen olvastam, hogy szép finoman porlaszt. 100%-os beoldást kétlem hogy el lehet érni bármilyen diffúzorral, de minél jobb a diffúzor annál kisebb buborékokat csinál és annál kisebb a veszteség. 100%-os beoldást csak külső reaktorral lehet eléni, de bizonyos nézetek szerint nem jársz akkor se jobban, mivel diffúzorral a sok apró buborék a levelekhez tapad és ezáltal állítólag jobb növekedést lehet elérni. Az hogy a PH magas marad nem csoda 15kh-s vízzel, de nem hinném, hogy ez a baj. A legtöbb növényfaj szépen elvan a kőkemény magyar vízben is. Inkább az lehet a baj, hogy kevés a beoldott CO2. Pár helyen már leírtam, a tartósteszt egy játékszer, semmi több. Az emberek berakják és vakon hisznek a nehezen megkülönböztethető árnyalatokat mutató tesztfolyadékban, és csodálkoznak, hogy megjelenik az ecsetalga meg nem nőnek a növények zöld indikátorfolyadék mellett. A beoldott co2 az akvárium minden pontján különböző és a nap folyamán is erősen ingadozik. Szerintem felesleges a teszt, a végén úgyis a növények ill. algák mondják ki, hogy elég -e a co2 vagy sem. Szép óvatosan több napon keresztül emeld a bubi számot, amíg nem látod, hogy szépen buborékol a nap végére minden.

Köszi, próbálkozom...
 
keymaker said:
vartan said:
(...)diffúzorral a sok apró buborék a levelekhez tapad
Ezt hol olvastad? ;) Nem oxigén buborékokat látott véletlenül a delikvens és azt hitte, hogy CO2? :)
Na fél óra után meglett. http://www.barrreport.com/co2-aquatic-p ... evels.html
"...it might be a factor of the mist breakingt up boundary layers around the leaves and improvement of circulation, sticky surface tension pulling off epiphytic algae and dust making the exchange of CO2, access to light and nutrients much better."
Igazából rosszul emlékeztem, mivel itt azt írja, hogy ez a sok kis buborék megtöri az ún. Boundary layer effektust - ami ha jól értelmezem a szilárd testek és folyadékok között lévő vékony film - , letisztítják a mikroszkópikus algát és a szennyeződéseket, és ezáltan javul a co2 felvétel. Ha rosszul értelmeztem javítsatok ki, de nekem ez jött le belöle.

(Ja és találtam még valamit a régi drop checker vitánkra is (lsd. felső link) de ezt már csak zárójelben mivel nem ide vág:
Tom Barr: "I'm not a DC fan, I am a fan of a method that uses a reference, but it's still a long response time and color metric test." )
 
Köszi a linket, Vartan. Tanulságos volt.

"Adding a pH probe inside a Drop checker with the reference KH solution is much better, but still takes 2 hours or so................and is dependent on flow rates in/near the drop checker. If you use a drop checker, make sure to have it in an area of high flow."
A tartósteszt ügyben csak annyit mond, hogy ha 4dKH oldatot használsz a reagens feloldásához akkor 2 órás késéssel jobb esélyeid vannak a mérésre. Tény, hogy Barr (Amano-hoz hasonlóan) nem nagy drop checker fan. Inkább a növényeit és halait figyeli. Már inkább én is ezt teszem, de egy új diffúzor vagy akvárium üzembeállításakor még mindig használok DC-t amíg "megtanulom" a körülményeket. Utána mindig kiveszem. Komoly CO2 tapasztalat nélkül továbbra is azt gondolom, hogy lehetetlen DC nélkül normálisan CO2 szintet állítani kezdetben. Tapasztalatnak pedig sem Barr, sem Amano nincs hiányában. ;)

"It has not been shown that it is the fact the gas phase causing the improved growth. (...) it's pretty clear the mist does improve health and growth of aquatic submersed plants. "Why" is still debatable."
Tény, hogy - ahogy írja - gyanítja, hogy megtöri. Nem tudja igazolni. Sőt, a következő mondatában meg is erősíti, hogy ez nincs bebizonyítva. Nincs erre egyértelmű válasz. Utána pedig tényleg a saját mérései alapján kijelenti, hogy a porlasztással jobb eredményeket ért el, mint a külső reaktorral. Érdekes és tanulságos. Igazad volt, mérésekkel bizonyítva vagyon, hogy a porlasztott CO2 valamiért jobb növekedést biztosít, mint a teljesen beoldott CO2. Köszi a linket még egyszer. Nincs szó azonban sehol a levelekre "ragadt" buborékokról. :)

A boundary layer egy olyan réteg a növény és víz között, ahol a víz-áramlás 0-ra csökken a víz és a növény között. Ez tehát nem egy filmréteg, hanem egy hidrodinamikai szempontból értelmezhető réteg. Ahhoz, hogy valami eljusson a növény sejtfaláig, ezen a rétegen kell áttörjön. Barr azt gyanítja, hogy ha ezt a réteget "bombázod" apró CO2 gázbuborékokkal, akkor ezek könnyebben elérik a növény sejtfalát, mint egy vízbe beoldott CO2, amely nehezebben hatol át a 100% és 0% vízmozgás átmenet-rétegen.
 
Jól van látom te se értetted pontosan hogy mit is takar ez a "ph probe in the drop checker with the reference kh solution". :) Szerintem arra gondolt, hogy az indikátor folyadék helyett ph szondát vezet a drop checkerbe. Mondjuk ebben az esetben meg nem értem miért nem simán a vízbe rakja a ph szondát, de valszeg olyan okokból amiért nem akvárium vizet rakunk a DC-be.
A levelekre ragadt buborék tényleg marhaság, de ezzel kezdtem az előző postomban, hogy rosszul emlékeztem.
Annak örülök, hogy beláttad te is, hogy ez az egész drop checker dolog felesleges. De Igazad van, hogy anélkül beállítani a co2-t inehéz, és tapasztalat kell, de ha belegondolsz a drop checkert se úgy használjuk helyesen (ahogy a legtöbben), hogy berakjuk és leolvassuk. Folyamatosan rakosgatni kell, figyelni hogy jó helyen legyen, ne menjen bele buborék stb. Ez is úgyanolyan nehéz, ha nem nehezebb, és ehhez is kell tapasztalat. Jobban jár az ember, ha drop checker helyett Easy Carbo-t vesz és azzal kísérletezget. :D
 
A drop checker nagyon fontos a saját akváriumod megismerésében. Van aki 2 db-ot használ, hogy adott időben az akvárium két különböző pontját is ellenőrizhesse. Én sosem úgy használom, hogy - na most megvan-e már az a zöld árnyalat ami jó - hanem pl. a világítás bekapcsolásakor zöld-e már, és a beállításokkal estére nincs-e túladagolás. Továbbá, hogy különböző pontokon és magasságokban is megfelelő, vagy optimális közeli-e a CO2 szint. Ez hetek alatt van meg. Utána a DC csak dísz. Arra jó, ha jönnek vendégek és megkérdezik, hogy mi az, akkor neki kezdhetsz . Indulhat a "beoltás" ... ;) :cool:
Kb. hasonlóan hatékony "oltóanyag", mint a garnélák :D
 
vartan said:
Jól van látom te se értetted pontosan hogy mit is takar ez a "ph probe in the drop checker with the reference kh solution". :) Szerintem arra gondolt, hogy az indikátor folyadék helyett ph szondát vezet a drop checkerbe. Mondjuk ebben az esetben meg nem értem miért nem simán a vízbe rakja a ph szondát, de valszeg olyan okokból amiért nem akvárium vizet rakunk a DC-be.
Persze, hogy nem értettem, már írtam többször, hogy Tom Barr olyan nyakatekerten fogalmaz néha, hogy bár rengeteget olvasok és beszélek angolul - folyamatosan, egyszerűen néha fel nem fogok mit akar mondani, bár az összes szót értem. Tragédia. :) Igazad lehet, valóban a szondára gondolhatott. És valóban azért nyomja a DC folyadékba, mert az akivíz alkalmatlan a beoldott CO2 mérésére.

vartan said:
Annak örülök, hogy beláttad te is, hogy ez az egész drop checker dolog felesleges.
Nem láttam be. ;) de használni tudni kell és kivenni is tudni kell. Kezdőknek mindenképpen ajánlott, és aki azt hiszi, hogy van elég tapasztalata a CO2-vel az emelje fel a kezét. (Az enyém lent maradt. :) )

vartan said:
Jobban jár az ember, ha drop checker helyett Easy Carbo-t vesz és azzal kísérletezget. :D
Nana. :) Ez olyan, mintha azt mondtad volna, hogy gázóra helyett vegyek áramot. :D
 
keymaker said:
vartan said:
Jobban jár az ember, ha drop checker helyett Easy Carbo-t vesz és azzal kísérletezget. :D
Nana. :) Ez olyan, mintha azt mondtad volna, hogy gázóra helyett vegyek áramot. :D
Szerintem ez inkább olyan, mintha ahelyett, hogy egy olyan üzemanyag-szintjelző órát bámulnál, ami csak annyit mutat, hogy van (valamennyi) benzin, minden reggel teletankolnád a kocsit, hogy biztosan ne érjen meglepetés. Ha biztos ami biztos alapon, adagolsz a co2 mellé Easy Carbo-t is, akkor nagy valószínűséggel nem lesz algaproblémád, és drop checker se kell. De ha csak a DC-hez igazodsz akkor az eredmény jobb esetben ugyanolyan lesz, de ha nincs szerencséd algás lesz minden. Drop checker ide vagy oda, a co2-t elég nehéz belőni, pláne egy kezdőnek.
 
Már most kicsit unom ezt a vitát. :oops:

A DC egy olyan dolog, ami azért is kell, hogy ne kapjanak az első időkben CO2 mérgezést a halaid, egyéb állatkáid, illetve a növényeid is elegendő mennyiséghez jussanak, amíg még nem ismered a "CO2 beoldásának hogyanját a saját akváriumodra szabottan", szerintem. Egyébként meg nem értem mi ebben annyira a vita téma, vagy használsz, vagy nem, ezt mindenki döntse el maga.
Bocs, hogy beleszóltam.
 
2 diffúzoros megoldásban van e valakinek tapasztalata?

Azt szeretném ha a két diffúzoron egyformán jönne a gáz. Visszacsapószelepek folytószelepek hogyan hova?
Külföldi oldalakon is keresgéltem de nem találtam megoldást.

Talán azért mert kevesen választják ezt, főleg itthon.

Üdv.
 
Ha a medence bal oldalán zöld pont alga jelent meg anubiások levelein és az üvegen, és a diffuzor a jobb oldalon van, akkor ezt azt jelenti hogy nem jut elég co2 a bal oldalra?
200 literről van szó.
Erősítsetek meg.
 
Centurio said:
Ha a medence bal oldalán zöld pont alga jelent meg anubiások levelein és az üvegen, és a diffuzor a jobb oldalon van, akkor ezt azt jelenti hogy nem jut elég co2 a bal oldalra?
200 literről van szó.
Erősítsetek meg.

Elképzelhető, bár inkább azt mondanám hogy arról az oldalról túl sok természetes fény érheti az akit. Ugyan nem írtad hogy arról az oldalról mennyire éri természetes fény, de elsőnek inkább ezt mondanám mint a CO2-t. Főleg ha korábban nem volt ilyen gondod.
 
Szembe lévő falon van ablak, elvileg előfordulhat hogy azt az oldalát több fény éri, erre nem gondoltam majd megfigyelem.
Régebben rengeteg zöld pont algám volt növényeken üvegen mindenhol.
Aztán változtattam pár dolgon. EI szerint tápozok, mellette easy carbot adagolok, és beraktam egy vizpumpát mert a szűrés sajnos elég gyenge (Tetratec Ex700 és egy 500 L/h belső szűrő), igy az áramlás most már oké szerintem.
Következő beruházás majd egy új szűrő lesz. A fény csak 100watt a 200 literre, ennyit azért illene egyensúlyban tartani. :)
Egy kép az aksiról:
http://picasaweb.google.hu/dokibacsi/200Liter#slideshow/5353242972168388066
 
Centurio said:
Szembe lévő falon van ablak, elvileg előfordulhat hogy azt az oldalát több fény éri, erre nem gondoltam majd megfigyelem.
Régebben rengeteg zöld pont algám volt növényeken üvegen mindenhol.
Aztán változtattam pár dolgon. EI szerint tápozok, mellette easy carbot adagolok, és beraktam egy vizpumpát mert a szűrés sajnos elég gyenge (Tetratec Ex700 és egy 500 L/h belső szűrő), igy az áramlás most már oké szerintem.
Következő beruházás majd egy új szűrő lesz. A fény csak 100watt a 200 literre, ennyit azért illene egyensúlyban tartani. :)
Egy kép az aksiról:
http://picasaweb.google.hu/dokibacsi/200Liter#slideshow/5353242972168388066

Sajnos ahogy a kerti növényeink és szobanövényeink is a tavaszi nyári napsugaraktól érzik jól magukat nincs ez másképp az algákkal sem. Ilyenkor sokkal könnyebben szaporodnak az üvegen. És ha kis fény is éri szinte lehetetlen vele CO2-vel védekezni. Ha csökken a fény megoldódik. Vissza lehetne venni a megvilágítási időből, de lehet ez a végén több problémát okozna.
 
Az én reaktorom az akváriumon kívül van pl. :)

Viccet félretéve, a diffúzort én anno az esőztetővel szembeni oldalra helyeztem, a lefele áramló víz lefele kényszeríti a bubikat is, és viszi tova az akvárium talaja mentén.

Míg az esőztető alá tettem, addig a bubik egy része az üveg és az esőztető között elérte a felszínt, ugye ez elég rossz.

Szóval én az esőztetővel szembeni oldalra szavazok.

De ahány akvárium, annyi megoldás, ki kell kísérletezni kinek mi a legjobb.

kovka76 said:
NAGY KÉRDÉSEM! Az esőztető alatt vagy azzal szemben legyen a CO2 reaktor ? Hogy jobb ?
 
Back
Oldal tetejére